Σχέδιο Δράσης OGP OGP

Άρθρο 02: Κατάργηση του νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου «Ινστιτούτο Οικονομίας Κατασκευών» (Ι.Ο.Κ.)

1. α) Το «Ινστιτούτο Οικονομίας Κατασκευών» (Ι.Ο.Κ.), ν.π.ι.δ. με έδρα την Αθήνα, το οποίο συνεστήθη με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 2576/1998 (25 Α΄), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, και εποπτεύεται από τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, καταργείται.

β) Οι αρμοδιότητες του Ι.Ο.Κ., όπως προβλέπονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 6 του ν. 2576/1998, ασκούνται εφεξής από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και ειδικότερα από το Τμήμα Προτύπων Αναλύσεων Τιμών και Ειδικών Κοστολογήσεων της Διεύθυνσης Προτύπων και Διεθνών Σχέσεων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων.

2. Για το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου του Ι.Ο.Κ. εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 15 παρ. 6 του νόμου αυτού.

3. α) Απαιτήσεις, υποχρεώσεις και πάσης φύσεως εκκρεμείς υποθέσεις, που υφίστανται κατά την κατάργηση του Ι.Ο.Κ., μεταφέρονται στο Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο συνεχίζει και τις εκκρεμείς δίκες, χωρίς να επέρχεται βίαιη διακοπή τους και χωρίς να απαιτείται οποιαδήποτε άλλη διατύπωση για τη συνέχισή τους.
Εκκρεμείς διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης συμβάσεων έργων, προμηθειών και παροχής υπηρεσιών που σχετίζονται με τις μεταφερόμενες αρμοδιότητες, συνεχίζονται και ολοκληρώνονται από τη Διεύθυνση Προγράμματος, Προτύπων και Διεθνών Σχέσεων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

β) Η κυριότητα και κάθε άλλο εμπράγματο δικαίωμα επί της κινητής και ακίνητης περιουσίας του Ι.Ο.Κ. περιέρχονται, αυτοδικαίως, χωρίς την τήρηση οποιουδήποτε τύπου, πράξης ή συμβολαίου και χωρίς αντάλλαγμα, στο Ελληνικό Δημόσιο, με την επιφύλαξη των συνταγματικών διατάξεων περί δωρεών κληρονομιών και κληροδοσιών. Η αποκλειστική χρήση και διαχείρισή τους ανήκει στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων που έχει στο εξής και την ευθύνη για τη διαφύλαξη και τη διαχείριση του υπάρχοντος αρχείου.
Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων συγκροτείται, μέσα σε ένα μήνα από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, τριμελής επιτροπή για τη διενέργεια απογραφής των κινητών και ακινήτων, τα οποία κατά τις διατάξεις του παρόντος άρθρου περιέρχονται στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου. Η έκθεση απογραφής εγκρίνεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

γ) Ταμειακά υπόλοιπα και υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών του Ι.Ο.Κ. μεταφέρονται μέσα σε ένα μήνα από την έναρξη ισχύος του παρόντος, με εντολή του Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σε λογαριασμό του Δημοσίου και αποτελούν έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού και εγγράφονται ως αντίστοιχες πιστώσεις στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

  • 8 Οκτωβρίου 2012, 11:14 | ΓΙΩΡΓΟΣ Π.

    Συμφωνώ απόλυτα με τον συνάδελφο dimitris p. και τον κ. Αντωνόπουλο. Το ΙΟΚ πρέπει να συνεχίσει να υφίσταται σε όποια μορφή κρίνει η πολιτική ηγεσία για την μείωση του διοικητικού κόστους, αλλά να συνεχίσει να υφίσταται, κάνοντας χρήση της τεχνογνωσίας που έχει αποκτηθεί, διότι όντως δεν συνειδητοποιήθηκε ποτέ ο σημαντικότατος ρόλος που θα μπορούσε να διαδραματίσει ένας τέτοιος οργανισμός στην ανάπτυξη της χώρας.

  • 7 Οκτωβρίου 2012, 19:39 | dimitris p

    Νομίζω πως θα έπρεπε να δημοσιευθεί και η αιτιολογική έκθεση του Νομοσχεδίου προς διαβούλευση. Στην κρίσιμη οικονομική και κοινωνική περίοδο που διανύει η Χώρα μας απορώ βάσει ποιάς στρατηγικής αποφασίζουν ακόμα και σήμερα οι αρμόδιοι Υπουργοί. Μελέτησα ιδιαίτερα το Νομοσχέδιο, εφόσον δεν συμφωνώ άκριτα στην κατάργηση ή συγχώνευση φορέων. Δεν νομίζω ότι ο εξορθολογισμός της οργάνωσης και λειτουργίας της κεντρικής διοίκησης και των εποπτευόμενων φορέων, όπως έθεσε ο κ. Πάγκαλος, είναι απλά η εφαρμογή ενός όποιου Νομοσχεδίου με όνομα τρανό που ρίχνει στάχτη στα μάτια όσων δεν γνωρίζουν λεπτομέρειες για τους φορείς ή δεν αναλύουν επαρκώς το πόσοι καταργούνται-πόσοι συγχωνεύονται-τι κερδίζουμε και τι χάνουμε τελικά.
    Συγκεκριμένα, ως Μηχανικός και στον τομέα που με αφορά, κρίνω ότι η κατάργηση του ΙΟΚ (Ινστιτούτο Οικονομίας Κατασκευών) είναι ένα δαπανηρό λάθος για τον τεχνικό κόσμο. Δεν υπάρχει άλλος φορέας που να έχει ασχοληθεί ουσιαστικά και σε βάθος με την ποιότητα των έργων, δεν υπάρχει άλλος φορέας που να μπορεί να εκσυγχρονήσει τιμολόγια δημοσίων έργων (που ακόμα αναθεωρούνται με πεπαλαιωμένες μεθόδους και είναι εκτός πραγματικότητας), δεν υπάρχει δυστυχώς άλλος φορέας (συμπεριλαμβανομένου του Δημοσίου που ως σήμερα δεν έχει κάνει τίποτα) που να μπορεί να συντάξει και να εκσυγχρονήσει τις Τεχνικές Προδιαγραφές των Δημοσίων Έργων.
    Όταν σε όλες τις χώρες του κόσμου έχουν αναπτυχθεί φορείς αντίστοιχοι ή ανάλογοι με το ΙΟΚ με ευρύτατη στελέχωση και σημαντική παραγωγή έργου, το Ελληνικό Κράτος μετά τα όσα έχει επενδύσει για πάνω από μία δεκαετία σε αυτό το φορέα καταργεί και πετάει στα σκουπίδια την όποια τεχνογνωσία υπαλλήλων (είναι οι μόνοι που δεν χρησιμοποιούνται-ίσως γιατί δεν έχουν τα κατάλληλα μέσα) και πίστωση εκατoμμυρίων € που πρόσφατα είχαν διατεθεί στο ΙΟΚ μέσω ΕΣΠΑ για τη σύνταξη Τεχνικών Προδιαγραφών και Άρθρων Αναλυτικών Τιμολογίων Εργασιών Δημοσίων Έργων. Περίεργο το γιατί καταργείται στην συγκεκριμένη συγκυρία, ενώ διασφαλίστηκαν μέσω ΕΣΠΑ τα οικονομικά μέσα για την επιβίωση του και την παραγωγή του σημαντικότατου αυτού έργου, και οι αρμοδιότητες μεταφέρονται στο Υπουργείο που όπως όλοι οι Μηχανικοί γνωρίζουν μηδενικό έργο έχει παράξει προς το σκοπό αυτό.
    Όταν λοιπόν οι κ.κ. Υπουργοί θέτουν προς διαβούλευση ένα Νομοσχέδιο ας έχουν την καλοσύνη να μας ενημερώνουν, σαν αν είμαστε νοήμονες άνθρωποι, για το τι τελικά κερδίζει ο Ελληνας φορολογούμενος και τι χάνει ουσιαστικά.

  • 6 Οκτωβρίου 2012, 13:18 | ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗΣ

    Το ΙΟΚ, μέσα στο σπουδαίο έργο που έχει εκτελέσει μέχρι σήμερα, έχει αναλάβει (με κρατική επιχορήγηση) τη δημιουργία 400 περίπου νέων ΕΤΕΠ. Οι ήδη υπάρχουσες ΕΤΕΠ (440 συνολικά) εκδόθηκαν πρόσφατα με την Υ.Α. ΔΙΠΑΔ/ΟΙΚ/273 (ΦΕΚ 2221/Β/30-7-2012) κι είναι υποχρεωτικής εφαρμογής από 1/10/2012.
    Στην παρ. 3.α) δεν αναφέρεται τι θα γίνει με την έκδοση των νέων ΕΤΕΠ, καθώς και το πώς θα γίνεται η επικαιροποίησή τους (διαρκής διεργασία λόγω τεχνολογικών εξελίξεων κατασκευαστικών μεθόδων και δομικών υλικών νέας τεχνολογίας).
    ΠΡΟΤΑΣΗ: ι) Το εν λόγω έργο για την έκδοση και την επικαιροποίηση των ΕΤΕΠ να το αναλάβει εξ’ ολοκλήρου ο Ελληνικός Οργανισμός Τυποποίησης (με την αντίστοιχη κρατική επιχορήγηση), αφού εντάσσεται στα πλαίσια της εθνικής τυποποίησης.
    ιι) Το ΙΟΚ εφόσον καταργείται, θα ήταν αποδοτικότερο για το έργο που επιτελεί να ενσωματωθεί στις δομές του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κι όχι σε ένα Τμήμα μιας Δ/νσης της ΓΓΔΕ.

  • 5 Οκτωβρίου 2012, 12:16 | NSK

    Σχόλια στο άρθρο 2
    Η συνέχιση των εκκρεμών δικών χωρίς βίαιη διακοπή προϋποθέτει ότι ο νόμος θα έχει ψηφισθεί το αργότερο μέχρι 20 τρέχοντος μηνός, ώστε, η αναλυτική κατάσταση που προβλέπεται στην υποπερίπτωση αα της περίπτωσης δ της παραγράφου 1 του άρθρου 15 να έχει συνταχθεί και οι εκκρεμείς υποθέσεις να έχουν παραδοθεί στην αρμόδια υπηρεσία πριν την έναρξη ισχύος του νόμου. Αν, όμως, καθυστερήσει η δημοσίευση του νόμου, το χρονοδιάγραμμα αυτό ανατρέπεται με, ενδεχομένως, δυσμενείς συνέπειες για τα συμφέροντα του Δημοσίου που διακυβεύονται στις εκκρεμείς δίκες. Ασφαλέστερη λύση παραμένει η βίαιη διακοπή της δίκης.

  • Ομόφωνα

  • 2 Οκτωβρίου 2012, 18:44 | Mery

    Απόλυτα μετρήσιμα στοιχεία για όλα τα ΝΠΔΔ
    Σε πρώτο στάδιο δημιουργείαι 2 στήλες η 1η στήλη βάζετε το πραγματικό παραγωγής σε € στη 2η στήλη βάζετε το κόστος μισθοδοσίας λειτουργικά έξοδα κλπ,σε € Εάν το ΝΠΔΔ επί σειρά ετών έχει ζημιές ή παράγει μηδενικό έργο νομίζω ότι ξέρετε τι πρέπει να γίνει, εφόσον οι ζημιές αυές μετακυλίοντε σε όλους τους φορολογούμενους πολίτες, οι οποίοι στερούνται υγεία παιδεία και πρόνοια. Εάν τα πράγματα είναι καλά τότε θωρακίστε και βελτιώστε αυτά τα ΝΠΔΔ. Θωρακίστε το κοινό (και όχι μιας συγκεκριμένης ομάδας) ΚΑΛΟ.

  • 2 Οκτωβρίου 2012, 12:58 | Χρήστος Αντωνόπουλος

    Οπωσδήποτε το Ι.Ο.Κ. δεν ανταπεξείλθε στο σπουδαίο έργο το οποίο του είχε ανατεθεί, που σύμφωνα με την παρ. 2α, του άρθρου 6, του Ν. 2576/98 εντοπίζεται κυρίως στη «συγκέντρωση, επεξεργασία και αξιολόγηση των κάθε είδους στοιχείων που σχετίζονται με την κατασκευαστική δραστηριότητα στη χώρα, στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα».
    Αυτό δυστυχώς μου ήταν εξ αρχής γνωστό, γιατί εξαρχής διαπίστωσα ότι δεν συνειδητοποιήθηκε ποτέ ο σημαντικότατος ρόλος που θα μπορούσε να διαδραματίσει ένας τέτοιος οργανισμός στην ανάπτυξη της χώρας.
    Δυστυχώς φθάσαμε σήμερα να θεωρούμε αυτονόητη την ανάγκη κατάργησής του.
    Ωστόσο, θεωρώ αναγκαίο, οι αρμοδιότητές του εφεξής να μην ασκηθούν από το Τμήμα Προτύπων Αναλύσεων Τιμών και Ειδικών Κοστολογήσεων, της Διεύθυνσης Προτύπων και Διεθνών Σχέσεων, της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων, που ελάχιστη μόνον σχέση έχει με το αντικείμενο, αλλά από μία αρμοδιότερη οργανική μονάδα, ενός από τα δύο τεχνικά Υπουργεία (Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ή Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής), η οποία θα κληθεί να αναλάβει το βάρος της άσκησης πολιτικής στο τομέα των Κατασκευών. Δηλαδή, μια Υπηρεσία ικανή να ηγηθεί της μεγάλης προσπάθειας διαμόρφωσης πολιτικής στον ιδιαίτερα ευαίσθητο και κρίσιμο τομέα των Κατασκευών, στο πλαίσιο των κατευθύνσεων της οικονομικής και περιβαλλοντικής πολιτικής της χώρας.
    Δυστυχώς, όπως όλοι γνωρίζουμε, σήμερα η υγεία και ο προγραμματισμός του σημαντικότατου αυτού τομέα ασκούνται από το Υπουργείο Οικονομικών (όσον αφορά στις παρεμβάσεις μέσω του φορολογικού συστήματος και του συστήματος επιδοτήσεων), το οποίο ωστόσο, λόγω της φύσης του αντικειμένου του, αντιμετωπίζει τα θέματα αρμοδιότητάς του -που έχουν αντίκτυπο στον τομέα των Κατασκευών- σαν παραμέτρους της οικονομικής πολιτικής και ειδικότερα της φορολογικής και της χρηματοπιστωτικής πολιτικής. Υπάρχει επομένως, σοβαρότατο έλλειμμα άσκησης ολοκληρωμένης πολιτικής κατασκευών και σοβαρότατο πρόβλημα συντονισμού των φορέων που με τις αποφάσεις τους επηρεάζουν τον τομέα των Κατασκευών.

  • 2 Οκτωβρίου 2012, 11:15 | Σταύρος Μ.

    Συμφωνώ απόλυτα

  • 2 Οκτωβρίου 2012, 09:40 | ΣΤΕΛΙΟΣ Δ

    ΣΥΜΦΩΝΩ