Άρθρο 09: (Άρθρο 11 Οδηγίας) Υποχρεώσεις των αιτούντων

1. Οι αιτούντες υποχρεούνται να συνεργάζονται με τις αρμόδιες αρχές στο μέτρο που αυτό είναι αναγκαίο για τη διεκπεραίωση της αίτησής τους, συμπεριλαμβανομένης και της διαπίστωσης των στοιχείων της ταυτότητάς τους. Ειδικότερα, σε κάθε περίπτωση, οι αιτούντες υποχρεούνται να:

α. Παρουσιάζονται ενώπιον των αρμοδίων αρχών αυτοπροσώπως χωρίς καθυστέρηση ή στον καθοριζόμενο από τις οικείες διατάξεις χρόνο να υποβάλλουν τα αιτήματά τους. Αίτηση διεθνούς προστασίας, παραίτηση από αυτήν, προσφυγή κατά απορριπτικής απόφασης, μεταγενέστερη αίτηση και αίτηση για ανανέωση του δελτίου αιτούντος διεθνή προστασία υποβάλλονται αυτοπροσώπως, εκτός αν συντρέχουν λόγοι ανωτέρας βίας, όπως σοβαρή ασθένεια, σοβαρή σωματική αναπηρία ή κράτηση, οι οποίοι θα πρέπει να αποδεικνύονται με ανάλογο πιστοποιητικό ή βεβαίωση δημόσιας υπηρεσίας. Στις προαναφερόμενες περιπτώσεις ανωτέρας βίας η αίτηση περιλαμβάνει δήλωση του αιτούντος ότι γνωρίζει τις προϋποθέσεις της παρούσας παραγράφου. Σε κάθε περίπτωση, η εκκίνηση της διαδικασίας εξέτασης μιας αίτησης διεθνούς προστασίας τελεί υπό την προϋπόθεση της διαπίστωσης της συνδρομής των ως άνω λόγων, καθώς και της αυτοπρόσωπης εμφάνισης του αιτούντος ενώπιον των αρμοδίων αρχών παραλαβής.
β. Παραδίδουν το ταξιδιωτικό έγγραφο ή οποιοδήποτε άλλο έγγραφο έχουν στην κατοχή τους και σχετίζεται με την εξέταση της αίτησης και των στοιχείων που πιστοποιούν την ταυτότητα των ιδίων και των μελών της οικογένειάς τους, τη χώρα προέλευσης και τον τόπο καταγωγής τους, καθώς και την οικογενειακή τους κατάσταση. Η αναγνώριση της ιδιότητας του δικαιούχου διεθνούς προστασίας δεν προϋποθέτει απαραιτήτως την υποβολή αποδεικτικών στοιχείων. Στις περιπτώσεις που παραδοθούν τα ανωτέρω έγγραφα συντάσσεται πρακτικό παράδοσης-παραλαβής, αντίγραφο του οποίου χορηγείται στον αιτούντα.

γ. Ενημερώνουν αμέσως τις αρμόδιες αρχές παραλαβής ή/και εξέτασης για τη διεύθυνση κατοικίας ή διαμονής τους και τα άλλα στοιχεία επικοινωνίας τους καθώς και για κάθε μεταβολή των ως άνω στοιχείων. Επίσης, υποχρεούνται να δέχονται κάθε επίδοση ή κοινοποίηση στον πιο πρόσφατο τόπο διαμονής ή κατοικίας που έχουν δηλώσει.

δ. Συνεργάζονται με τις αρμόδιες αρχές για τη διενέργεια κάθε νόμιμης έρευνας σχετικά με την αίτησή τους.

ε. Δέχονται σωματική έρευνα και έρευνα των αντικειμένων που φέρουν και φωτογραφίζονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και δακτυλοσκοπούνται, εφόσον είναι άνω των 14 ετών.

2. Για τις υποχρεώσεις αυτές και τα δικαιώματα που παρέχονται σύμφωνα με το άρθρο 8, ενημερώνονται ειδικά οι αιτούντες σε γλώσσα που κατανοούν και συντάσσεται προς τούτο σχετικό αποδεικτικό.

  • 31 Μαΐου 2012, 21:08 | Μαρία

    Η αναφορά στη σωματική έρευνα είναι αόριστη και δίνει τη δυνατότητα πολλαπλών ερμηνειών και εφαρμογών. Πρέπει να οριστεί με σεβασμό στην αξιοπρέπεια του ατόμου.

  • 27 Μαΐου 2012, 13:44 | Γιάννης

    Πρέπει να συμπεριληφθεί στο παρόν άρθρο, ως υποχρέωση του αιτούντα ΚΑΙ η έκδοση και η προσκόμιση, ενώπιον της Υπηρεσίας Ασύλου, έγκυρου προσωπικού ΑΜΚΑ καθώς και ΑΦΜ εντός προθεσμίας 15 εργασίμων ημερών από την ημέρα υποβολής του αιτήματος του περί ασύλου και τη λήψη του σχετικού Δελτίου. Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να κηρύσσεται ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ η αίτηση του αλλοδαπού και να εκκινούν οι διαδικασίες για τον επαναπατρισμό του, χωρίς μάλιστα να υπάρχει δυνατότητα υποβολής νέας αίτησης Ασύλου πλην βέβαια των εξαιρετικών περιπτώσεων που μνημονεύονται και παρακάτω για την πιστοποίηση της πραγματικής και ακούσιας αδυναμίας του αιτούντος να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του.

  • 26 Μαΐου 2012, 21:42 | γνώστης του ασύλου

    Ως προς τις υποχρεώσεις των αιτούντων άσυλο έναντι των αρχών, θα πρέπει να προσεχθεί το σημείο για σωματική έρευνα. Σύμφωνα με πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη, η σωματική έρευνα που γίνετια εκτός παλισίου ποινικής διαδικασίας (με άσκηση ποινικής δίωξης) είναι έωλη καθώς το σχετικό προεδρικό διάταγμα του 1991 διερύνει υπερβολικά τις δυνατότητες της αστυνομίας για σωματική έρευνα και εκτός ποινικής διαδικασίας,χωρίς να υπάρχει σχετική εξουσιοδοτική διάταξη στο νόμο που αφορά το π.δ. αυτό, γεννώντας έτσι ζητήματα αντισυνταγματικότητάς του. Συνεπώς, η πρόβλεψη στο παρόν π.δ. για σωματική έρευνα δεν πρέπει να είναι γενικευμένη, επεκτείνοντας έτσι μια προβληματική νομική και πραγματική κατάσταση και στους αιτούντες άσυλο και περιρίζεται κάπως,προσθέτοντας τη φράση «στο πλαίσιο ποινικής δίωξής τους ή όσο βρίσκονται υπό διοικητική κράτηση» στο τέλος του εδαφίου ε της παραγράφου 1.