Άρθρο 33 Εθνικός Συντονιστής της Ευρωπαϊκής Εγγύησης για τα Παιδιά

1. Το Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ε.Κ.Κ.Α.) ορίζεται Εθνικός Συντονιστής της Εγγύησης για τα Παιδιά, που θεσπίστηκε με τη Σύσταση ΕΕ 2021/1004 του Συμβουλίου της 14ης Ιουνίου 2021.

2. Στόχος του Εθνικού Συντονιστή της Εγγύησης για τα Παιδιά είναι η εφαρμογή της Σύστασης ΕΕ 2021/1004 του Συμβουλίου της 14ης Ιουνίου 2021 για τη θέσπιση ευρωπαϊκής εγγύησης για τα παιδιά και ο σχεδιασμός και η υλοποίηση, σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, συνεκτικών πολιτικών και δράσεων για την πρόληψη και την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού των παιδιών σε ανάγκη και με σκοπό την προώθηση της ένταξης αυτών, την αποφυγή και καταπολέμηση των διακρίσεων και του στιγματισμού τους.

3. Για την επίτευξη των στόχων αυτών ο Εθνικός Συντονιστής:

α) Μεριμνά για τη διασφάλιση της πρόσβασης των παιδιών σε ανάγκη σε ένα σύνολο βασικών υπηρεσιών, που κατ’ ελάχιστον περιλαμβάνουν τη πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες προσχολικής εκπαίδευσης και φροντίδας, ενταξιακής εκπαίδευσης, σχολικών δραστηριοτήτων, παροχής τουλάχιστον ενός υγιούς γεύματος κάθε σχολική ημέρα, υγιεινής διατροφής, υγειονομικής περίθαλψης και κατάλληλης στέγασης.

β) Συνεργάζεται με τις εθνικές, περιφερειακές και τοπικές αρχές, καθώς και με ενωσιακές αρχές και όργανα, διεθνείς οργανισμούς για την προστασία των παιδιών, μη κυβερνητικές οργανώσεις και φορείς της κοινωνίας των πολιτών, για τον προσδιορισμό των παιδιών που έχουν ανάγκη και των εμποδίων που αντιμετωπίζουν στη λήψη κοινωνικών, εκπαιδευτικών, υγειονομικών, διατροφικών και στεγαστικών υπηρεσιών, ώστε να εξασφαλιστεί υπέρ αυτών η επίκαιρη, αποτελεσματική και προσιτή πρόσβαση στο σύνολο των υπηρεσιών που, αυτοτελώς ή συνδυαστικά, συμβάλλουν στην άρση του κοινωνικού αποκλεισμού τους και διασφαλίζουν την προάσπιση των δικαιωμάτων τους και την προώθηση ίσων ευκαιριών.

γ) Καταρτίζει το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Εγγύηση για τα Παιδιά που καλύπτει την περίοδο ως το έτος 2030, το οποίο υποβάλλει προς έγκριση στην Γενική Διεύθυνση Κοινωνικής Αλληλεγγύης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και επικαιροποιεί τούτο με την ίδια διαδικασία, οποτεδήποτε παραστεί ανάγκη. Στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης περιλαμβάνονται οι στοχευμένες κατηγορίες παιδιών, οι ποσοτικοί και ποιοτικοί στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν όσον αφορά τα παιδιά που έχουν ανάγκη και στα οποία αφορούν τα αντίστοιχα μέτρα, λαμβανομένων υπόψη των περιφερειακών και τοπικών ανισοτήτων, τα μέτρα που λαμβάνονται ή σχεδιάζεται να ληφθούν, σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, και οι αναγκαίοι χρηματοδοτικοί πόροι και τα χρονοδιαγράμματα, καθώς και τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού των παιδιών.

δ) Σχεδιάζει και εφαρμόζει, σε συνεργασία με τις εθνικές, περιφερειακές και τοπικές αρχές και με βάση τα χαρακτηριστικά των παιδιών σε ανάγκη και τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν ως προς την πρόσβαση και τη χρήση των κοινωνικών, εκπαιδευτικών, υγειονομικών, διατροφικών και στεγαστικών υπηρεσιών, τα μέτρα που διασφαλίζουν την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού των παιδιών.

ε) Συντονίζει όλες τις υπηρεσίες και τους φορείς που εμπλέκονται στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Εγγύηση για το Παιδί, αναλαμβάνοντας τις αναγκαίες πρωτοβουλίες και ενέργειες προς τον σκοπό αυτό για τη διασφάλιση της συνεκτικότητας και της αποτελεσματικότητας του Εθνικού Σχεδίου Δράσης.

στ) Λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα δημοσιότητας για την ευαισθητοποίηση του κοινού αλλά και την προσέγγιση των παιδιών που έχουν ανάγκη και των οικογενειών τους, ιδίως σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, για την ενθάρρυνση και διευκόλυνση της χρήσης των παρεχόμενων υπηρεσιών της Σύστασης του Συμβουλίου για την θέσπιση της ευρωπαϊκής εγγύησης για το παιδί. Στο πλαίσιο αυτό συνεργάζεται με τις αρμόδιες εθνικές, περιφερειακές αρχές και φορείς, όπως ενδεικτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, εκπαιδευμένους κοινωνικούς λειτουργούς, υπηρεσίες στήριξης των οικογενειών, την κοινωνία των πολιτών και οργανώσεις της κοινωνικής οικονομίας.

ζ) Συγκροτεί πλαίσιο για τη συλλογή δεδομένων, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση των πολιτικών, δράσεων και υπηρεσιών που στοχεύουν στην αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού των παιδιών. Προς τούτο, δύναται να έχει πρόσβαση σε και να χρησιμοποιεί δεδομένα που τηρούνται στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, καθώς και σε κάθε άλλη δημόσια εθνική, περιφερειακή και τοπική αρχή.

η) Καταρτίζει και υποβάλλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκθέσεις και αναφορές για την πρόοδο της εφαρμογής του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Ευρωπαϊκή Εγγύηση για το Παιδί, τα αποτελέσματα των πολιτικών σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο και τον αντίκτυπο αυτών στα παιδιά που έχουν ανάγκη και συνεργάζεται, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, με τα κράτη μέλη και τους Εθνικούς Συντονιστές αυτών για την Ευρωπαϊκή Εγγύηση για τα Παιδιά.

θ) Διασφαλίζει ότι κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας, εφαρμογής, παρακολούθησης και αξιολόγησης των πολιτικών και δράσεων για τη στήριξη των παιδιών σε ανάγκη επιτυγχάνεται η βέλτιστη συμμετοχή κάθε εθνικής περιφερειακής και τοπικής αρχής, νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου και κάθε άλλης αρχής, φορέων που εκπροσωπούν την κοινωνία των πολιτών, συμπεριλαμβανομένων φορέων παιδιών και των οικογενειών τους, κυβερνητικών οργανώσεων, διεθνών οργανισμών και φορέων, καθώς και των αρμοδίων ενωσιακών οργάνων και αρχών. Προς τούτο, συγκροτεί επιτροπές και ομάδες εργασίας στις οποίες συμμετέχουν, ανά περίπτωση, εκπρόσωποι κάθε αρμοδίου φορέα και αρχής.

ι) Συντάσσει και υποβάλλει ανά δίμηνο προς τη Γενική Διεύθυνση Κοινωνικής Αλληλεγγύης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αναφορά στην οποία περιγράφονται η πρόοδος στην υλοποίηση των πολιτικών και δράσεων του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Ευρωπαϊκή Εγγύηση για τα παιδιά, τα προβλήματα, που ανακύπτουν κατά την υλοποίησή του και οι προτάσεις για διορθωτικές παρεμβάσεις.

ια) Προβαίνει σε κάθε ενέργεια που εξυπηρετεί την επίτευξη των σκοπών και των στόχων του για την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού των παιδιών και τη ρήξη των διαγενεακών κύκλων μειονεξίας.

  • Θεωρούμε ότι το ΕΚΚΑ, προκειμένου να ανταπεξέλθει επιτυχώς σε έναν τόσο σημαντικό και δύσκολο, συνάμα, ρόλο, πρέπει να στελεχωθεί άμεσα με επιπλέον εξειδικευμένο προσωπικό.
    Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Εγγύηση για τα Παιδιά, το οποίο αναφέρεται στην περίπτωση γ) της παρ. 3, θα πρέπει να είναι συμβατό με τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού και να υποβάλλεται προς έγκριση όχι προς τη Γενική Δ/νση Κοινωνικής Αλληλεγγύης του ΥΠΕΚΥ, αλλά προς τον/την εκάστοτε αρμόδιο/α Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αφού προηγουμένως έχει τοποθετηθεί επ’ αυτού η Εθνική Επιτροπή Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ) και ο Συνήγορος του Πολίτη (ΣτΠ).

  • 2 Σεπτεμβρίου 2021, 14:31 | ΒΑΣΩ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΥ

    Tο ΕΚΚΑ είναι τελείως αποψιλωμένο από προσωπικό. Tο παρόν νομοσχέδιο το ορίζει (άρθρο 7) και ως υπέυθυνο του Εθνικού συστήματος Αναφορών παιδικής κακοποίησης και ως συντονιστή της Ευρωπαϊκής Εγγύησης για τα Παιδιά. Σωστό είναι αυτό, γιατί το ΕΚΚΑ τέτοιας φύσης αρμοδιότητες ακριβώς είναι που καλείται να αναλάβει. Θα πρέπει να εμπλουτιστεί σε επιστημονικό προσωπικό και στο νομοσχέδιο να προβλέπεται σαφώς η πρόσληψη κατάλληλων ειδικοτήτων και στος δύο περιπτώσεις.

  • 2 Σεπτεμβρίου 2021, 10:42 | Αννέτα Δ.

    Το συγκεκριμένο άρθρο είναι το πιο συγκροτημένο άρθρο του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, μέσα σε ένα σχέδιο με συνεχείς ασάφειες και αοριστίες σε πολλές περιπτώσεις επικίνδυνες. Με το εν λόγω άρθρο του Σ/Ν ανατίθεται στο ΕΚΚΑ και το Μητρώο αναφορών κακοποίησης, και ο ρόλος του συντονιστή της Ευρωπαϊκής Εγγύησης για τα Παιδιά. Όμως το ΕΚΚΑ είναι κι αυτό τελείως αποψιλωμένο από προσωπικό. Θα πρέπει – για να επιτελέσει το ΕΚΚΑ σωστά και τα αντικείμενα που έχει μέχρι τώρα αλλά και τις συγκεκριμένες προβλέψεις – να εμπλουτιστεί με προσωπικό κυρίως επιστημονικό ούτως ώστε να μπορέσει να υλοποιήσει όλες τις αρμοδιότητες του, αλλιώς ο νόμος θα είναι κενό γρhttp://www.opengov.gr/άμμα.

  • 30 Αυγούστου 2021, 10:48 | ΕΙΡΗΝΗ ΜΑΓΟΥΛΑΚΗ

    Θεωρώ ότι ένα μέτρο που σχετίζεται με την παιδική προστασία και μέριμνα είναι η προστασία των ανήλικων χρηστών από την κακή χρήση του διαδικτύου σε internet cafe. Σαφώς αναγνωρίζουμε τα δικαιώματα των ανήλικων στην ψηφιακή εποχή, όμως είναι ανάγκη να θεσπιστούν μέτρα προστασίας των ανήλικων χρηστών για την είσοδό τους στα internet cafe ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν διακινδυνεύεται η ψυχική και η γενικότερη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. Ενδεικτικά μέτρα που συνηγορούν στην προστασία των ανήλικων χρηστών είναι:
    1. να μπει όριο ηλικίας για την είσοδο στα internet cafe καθώς και συγκεκριμένος χρόνος και ώρα επίσκεψης.
    2. να γίνονται συχνοί ελέγχοι για τυχόν παραβιάσεις.
    3. να μπουν ειδικά φίλτρα σε επικίνδυνους ιστοχώρους.
    4. οι ιδιοκτήτες των internet cafe θα πρέπει να ενημερώνονται για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου μέσω ειδικών σεμιναρίων ώστε να πιστοποιούνται για τις υπηρεσίες που παρέχουν στα καταστήματά τους και να προχωρούν σε ειδική μέριμνα για τους ανήλικους χρήστες.