Άρθρο 15 Σύνθεση Εθνικού Συμβουλίου Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης

  1. Το Εθνικό Συμβούλιο Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης (Συμβούλιο) συγκροτείται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Εσωτερικών και αποτελείται από δεκαπέντε (15) μέλη με τους αναπληρωτές τους, ως εξής:α) τον Γενικό Γραμματέα Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ως Πρόεδρο,

    β) τον Γενικό Γραμματέα Εσωτερικών και Οργάνωσης του Υπουργείου Εσωτερικών, ως Αντιπρόεδρο,

    γ) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Προστασίας Παιδιού και Οικογένειας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων,

    δ) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Πολιτικών Ατόμων με Αναπηρία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων,

    ε) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Οργάνωσης και Λειτουργίας Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών,

    στ) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Προσωπικού Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών,

    ζ) τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Σπουδών Προγραμμάτων και Οργάνωσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων,

    η) τον Προϊστάμενο του Τμήματος Ενίσχυσης Οικογενειακής Συνοχής της Διεύθυνσης Προστασίας Παιδιού και Οικογένειας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων,

    θ) έναν εκπρόσωπο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ), ο οποίος υποδεικνύεται από την ΚΕΔΕ εντός δεκαπέντε (15) ημερών από πρόσκληση του Υπουργού Εσωτερικών για τον ορισμό του, άλλως ο Υπουργός Εσωτερικών ορίζει εκπρόσωπο της ΚΕΔΕ με απόφασή του,

    ι) έναν εκπρόσωπο της δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης των ιδιωτικών παιδικών σταθμών, ο οποίος υποδεικνύεται από την οργάνωση εντός δεκαπέντε (15) ημερών από πρόσκληση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τον ορισμό του, άλλως ο Υπουργός ορίζει εκπρόσωπο της ανωτέρω οργάνωσης, με απόφασή του,

    ια) ένα μέλος Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) από τα Τμήματα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία Ανωτάτου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, ο οποίος επιλέγεται από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων μεταξύ αυτών που έχουν υποδειχθεί από τον Πρόεδρο του κάθε Τμήματος. Κάθε Τμήμα υποδεικνύει έναν εκπρόσωπο εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την πρόσκληση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για υπόδειξη, άλλως ο Υπουργός ορίζει ένα μέλος ΔΕΠ από τα ανωτέρω Τμήματα, με απόφασή του,

    ιβ) έναν εκπρόσωπο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Βρεφονηπιαγωγών (ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ.), ο οποίος υποδεικνύεται από την ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την πρόσκληση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τον ορισμό του, άλλως ο Υπουργός ορίζει άλλο εκπρόσωπο του ΠΑ.ΣΥ.ΒΝ. με απόφασή του, και

    ιγ) τρεις (3) επιστήμονες εγνωσμένου κύρους με εμπειρία σε θέματα λειτουργίας των βρεφικών, παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών και σε θέματα παιδικής ανάπτυξης και παρακολούθησης αυτής, οι οποίοι επιλέγονται από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

  2. Η θητεία του Προέδρου και των μελών του Συμβουλίου είναι τριετής, εκτός εάν πριν από τη λήξη της θητείας τους κριθεί με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Εσωτερικών ότι για σοβαρό λόγο αδυνατούν να ασκήσουν κατάλληλα τα καθήκοντά τους.
  3. Με απόφαση του Συμβουλίου είναι δυνατόν να συστήνονται ειδικές επιστημονικές επιτροπές και ομάδες εργασίας για την επεξεργασία ειδικότερων θεμάτων. Σε κάθε συνεδρίαση του Συμβουλίου δύναται να προσκαλούνται και να μετέχουν χωρίς δικαίωμα ψήφου, εμπειρογνώμονες για ζητήματα λειτουργίας των βρεφικών, παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών.
  4. Με την απόφαση της παρ. 1 εγκρίνεται ο Κανονισμός Λειτουργίας του Συμβουλίου, ιδίως ο τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας του, ο τρόπος σύγκλησης των συνεδριάσεων και λήψης αποφάσεων, η υλικοτεχνική και διοικητική του υποστήριξη, τυχόν εξειδίκευση των εργασιών του Συμβουλίου, και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εκτέλεση του έργου του.
  • Επί του παρόντος άρθρου αξίζει να σημειωθεί η απουσία πρόβλεψης για τη συμμετοχή στο «Εθνικό Συμβούλιο Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης» αντιπροσωπευτικού φορέα των παιδιών με αναπηρία, ενός πληθυσμού πρόσθετης ευαλωτότητας και μέρος του ευρύτερου πληθυσμού των βρεφών και νηπίων προς τον οποίο η θεσμοθέτηση απευθύνεται. Στο πλαίσιο του θεσμικού της ρόλου, ως δευτεροβάθμιου οργάνου του αναπηρικού κινήματος που εκπροσωπεί τα άτομα με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες και τα ανήλικα άτομα με κάθε μορφής αναπηρία, η ΠΟΣΓΚΑμεΑ παρακολουθεί αδιαλείπτως τα ζητήματα θεσμικής και ουσιαστικής υποστήριξης και προστασίας των δικαιωμάτων των πληθυσμιακών αυτών ομάδων, συμπεριλαμβανομένων των ζητημάτων που άπτονται της πρώιμης παρέμβασης, ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, διατυπώνοντας προτάσεις και συστάσεις με γνώμονα πάντοτε το υπέρτατο συμφέρον τους.
    Ως εκ τούτου, λαμβάνοντας υπόψη:
    (α) ότι η εισαγωγή του Προγράμματος «Κυψέλη» στο σύνολο των δημοτικών, δημοσίων και ιδιωτικών βρεφικών, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών της χώρας έχει ως στόχο την ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών των δομών, την πρώιμη ανίχνευση τυχόν δυσκολιών, αναπηριών ή/και άλλων διαταραχών, την τακτική και έγκαιρη αξιολόγηση της ανάπτυξης και της προόδου των βρεφών και των νηπίων (άρθρο 11 νομοσχεδίου, συμπεριλαμβανομένων των αναφερόμενων στην ανάλυση των συνεπειών της ρύθμισης επί του περιεχομένου του), καθώς και
    (β) τη σημασία της κατάλληλης προπαρασκευής της μετάβασης από την οικογενειακή ζωή στο σχολικό περιβάλλον στο πλαίσιο της προσχολικής εκπαίδευσης και της διασφάλισης της υποστήριξης και ενδυνάμωσης που απαιτείται για την αποτελεσματική ένταξη και εκπαίδευση των παιδιών βρεφικής ή νηπιακής ηλικίας με εμφανείς αναπηρίες, αναπτυξιακές διαταραχές ή που βρίσκονται σε επικινδυνότητα για αναπτυξιακές διαταραχές,
    Προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου 15 με τη συμπερίληψη στο «Εθνικό Συμβούλιο Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης» ενός (1) εκπροσώπου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ).
    Επιπρόσθετα:
    Στην περ. ι) της παρ. 1, προβλέπεται υποχρεωτικός ορισμός εκπροσώπου της δευτεροβάθμιας Οργάνωσης των ιδιωτικών παιδικών σταθμών, χωρίς να αναγράφεται η πλήρης επωνυμία της Οργάνωσης. Θεωρούμε ότι επιβάλλεται η αναγραφή της επωνυμίας της εν λόγω Οργάνωσης.
    Στην περ. ιγ) της παρ. 1, θα πρέπει να ορίζεται το ακριβές επιστημονικό πεδίο αυτών των επιστημόνων

  • Επί του παρόντος άρθρου αξίζει να σημειωθεί η απουσία πρόβλεψης για τη συμμετοχή στο «Εθνικό Συμβούλιο Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης» αντιπροσωπευτικού φορέα των παιδιών με αναπηρία, ενός πληθυσμού πρόσθετης ευαλωτότητας και μέρος του ευρύτερου πληθυσμού των βρεφών και νηπίων προς τον οποίο η θεσμοθέτηση απευθύνεται.

    Στο πλαίσιο του θεσμικού της ρόλου, ως δευτεροβάθμιου οργάνου του αναπηρικού κινήματος που εκπροσωπεί τα άτομα με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες και τα ανήλικα άτομα με κάθε μορφής αναπηρία, η ΠΟΣΓΚΑμεΑ παρακολουθεί αδιαλείπτως τα ζητήματα θεσμικής και ουσιαστικής υποστήριξης και προστασίας των δικαιωμάτων των πληθυσμιακών αυτών ομάδων, συμπεριλαμβανομένων των ζητημάτων που άπτονται της πρώιμης παρέμβασης, ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, διατυπώνοντας προτάσεις και συστάσεις με γνώμονα πάντοτε το υπέρτατο συμφέρον τους.

    Ως εκ τούτου, λαμβάνοντας υπόψη:
    (α) ότι η εισαγωγή του Προγράμματος «Κυψέλη» στο σύνολο των δημοτικών, δημοσίων και ιδιωτικών βρεφικών, βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών της χώρας έχει ως στόχο την ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών των δομών, την πρώιμη ανίχνευση τυχόν δυσκολιών, αναπηριών ή/και άλλων διαταραχών, την τακτική και έγκαιρη αξιολόγηση της ανάπτυξης και της προόδου των βρεφών και των νηπίων (άρθρο 11 νομοσχεδίου, συμπεριλαμβανομένων των αναφερόμενων στην ανάλυση των συνεπειών της ρύθμισης επί του περιεχομένου του), καθώς και
    (β) τη σημασία της κατάλληλης προπαρασκευής της μετάβασης από την οικογενειακή ζωή στο σχολικό περιβάλλον στο πλαίσιο της προσχολικής εκπαίδευσης και της διασφάλισης της υποστήριξης και ενδυνάμωσης που απαιτείται για την αποτελεσματική ένταξη και εκπαίδευση των παιδιών βρεφικής ή νηπιακής ηλικίας με εμφανείς αναπηρίες, αναπτυξιακές διαταραχές ή που βρίσκονται σε επικινδυνότητα για αναπτυξιακές διαταραχές,

    προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου 15 με τη συμπερίληψη στο «Εθνικό Συμβούλιο Προσχολικής Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης» ενός (1) εκπροσώπου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ).

  • 2 Σεπτεμβρίου 2021, 10:17 | Νικόλαος Μαγκαφώσης

    Δημιουργείτε ένα επιπλέον σώμα σχεδιασμού και υλοποίησης δράσεων στην προσχολική αγωγή, και ορίζετε η πλειοψηφία του να αποτελείται από κυβερνητικά στελέχη και επιστήμονες που ορίζονται από την κυβέρνηση και ελάχιστη να είναι η συμμετοχή της κοινότητας των επί δεκαετίες εμπλεκόμενων με την προσχολική αγωγή (φορέων βρεφονηπιακών σταθμών και εργαζομένων).