Άρθρο 04 Ειδική προϋπόθεση επί χορήγησης άδειας ίδρυσης και λειτουργίας μονάδων Φορέων Παιδικής Προστασίας

  1. Η πλήρωση των προϋποθέσεων της παρ. 1 του άρθρου 3 συνιστά προϋπόθεση για την έκδοση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας των μονάδων των Φορέων Παιδικής Προστασίας, καθώς και για την τροποποίηση της ισχύουσας άδειας σε περίπτωση μεταβολής του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του αδειοδοτηθέντος Φορέα. Κατά την έκδοση ή την τροποποίηση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας μονάδων Φορέων Παιδικής Προστασίας, η αδειοδοτούσα αρχή αναζητεί αυτεπαγγέλτως το αντίγραφο ποινικού μητρώου του άρθρου 3 για το φυσικό πρόσωπο που αιτείται την έκδοση ή τροποποίηση της άδειας, για τον νόμιμο εκπρόσωπο του φορέα, καθώς και για τα μέλη της Διοίκησής του.
  2. Η προϋπόθεση της παρ. 1 ισχύει και για τη διατήρηση σε ισχύ της αδειοδότησης των λειτουργούντων, κατά τη δημοσίευση του παρόντος, Φορέων Παιδικής Προστασίας. Προς τούτο, η αδειοδοτούσα αρχή αναζητεί αυτεπαγγέλτως εντός προθεσμίας έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος, το αντίγραφο ποινικού μητρώου του άρθρου 3 για τα πρόσωπα της παρ. 1. Αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία του πρώτου εδαφίου και μέχρι την υποβολή της απαιτούμενης άδειας, η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας του Φορέα Παιδικής Προστασίας θεωρείται ως αυτοδικαίως ανακληθείσα από τον χρόνο αυτό.
  3. Αν από τα υποβληθέντα σύμφωνα με την παρ. 2 προκύπτει ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρ. 1, ο Φορέας Παιδικής Προστασίας οφείλει, εντός προθεσμίας έξι (6) μηνών από την περιέλευση στην αδειοδοτούσα αρχή του αντιγράφου της δικαστικής αρχής, να προβεί στην αντικατάσταση του νόμιμου εκπροσώπου του ή των μελών της Διοίκησής του από πρόσωπα που πληρούν τις προϋποθέσεις της παρ. 1. Αν η μη πλήρωση των προϋποθέσεων αυτών διαπιστώνεται στο πρόσωπο του αδειοδοτηθέντος φυσικού προσώπου ή εταίρου σύμφωνα με το τρίτο εδάφιο της παρ. 1, τα πρόσωπα αυτά απαγορεύεται να εισέρχονται στην αδειοδοτημένη μονάδα του Φορέα Παιδικής Προστασίας.
  4. Ειδικά για τους Φορείς Παιδικής Προστασίας που συστήνονται και λειτουργούν από δήμους ή νομικά πρόσωπα αυτών δεν έχουν εφαρμογή οι παρ. 1, 2 και 3. Ειδικά για τους Φορείς Παιδικής Προστασίας του πρώτου εδαφίου, η υποχρέωση προσκόμισης του αντιγράφου ποινικού μητρώου των παρ. 1 και 2 και οι συνέπειες του πρώτου εδαφίου της παρ. 3 αφορούν στο φυσικό πρόσωπο που διευθύνει τον οικείο Φορέα Παιδικής Προστασίας ή προΐσταται αυτού και συμπεριλαμβάνεται, σε κάθε περίπτωση, μεταξύ των φυσικών προσώπων που αναφέρονται στις παρ. 1 και 2 του άρθρου 3.
  • 3 Σεπτεμβρίου 2021, 16:31 | ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

    Πέραν της συγκεκριμένης πρόβλεψης για την έκδοση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας για τους φορείς παιδικής προστασίας είναι σημαντικό να προβλεφτεί και να συμπεριληφθεί στον εν λόγω νόμο και το σύνολο των ποιοτικών προδιαγραφών που απατούνται.

  • 1 Σεπτεμβρίου 2021, 20:16 | ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΩΡΙΑ SOS

    Ως προς την ειδική χορήγηση άδειας λειτουργίας δομών παιδικής προστασίας, προτείνουμε να εξαρτάται και από την τήρηση προδιαγραφών ποιοτικής λειτουργίας, σύμφωνα με το προτεινόμενο Εθνικό Πλαίσιο Προδιαγραφών Παιδικής Προστασίας (βλ. σχόλιό μας στο άρθρο 5).

  • 29 Αυγούστου 2021, 18:39 | ΜΑΡΙΑ ΦΡΑΓΚΙΟΥΔΑΚΗ

    το σχόλιο αφορά την αναγκαιότητα υπαρξης Νομοθεσίας για τις προδιαγραφές και την λειτουργία των Ιδρυμάτων που αυτη την στιγμή ακολουθούν Νομοθεσία της δεκαετίας του 1970

  • 29 Αυγούστου 2021, 18:36 | Δήμητρα Γκασούκα

    Απαραίτητη η πιστοποίηση προσβασιμότητας στο κτήριο-ασανσέρ/ράμπες/τουαλέτες αλλά και στο υλικό πχ κρεββάτια

  • 28 Αυγούστου 2021, 00:03 | Ελένη Γεώργαρου ΔΙΚΤΥΟ ΑΝΑΔΟΧΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ «ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΝΕΙΑ»

    Υπενθυμίζουμε ότι ακόμη δεν έχει εκδοθεί ακόμη εδώ και 26 χρόνια, η Κ.Υ.Α. βάσει του άρθρου 1 του Ν.2345/1995 που ορίζει ότι : 1. «Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, σωματεία, οργανισμοί, ιδρύματα, ενώσεις προσώπων και φορείς Κοινωνικής Αλληλεγγύης υπαγόμενοι στο δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα, καθώς και ιδιώτες, δεν επιτρέπεται να παρέχουν οργανωμένες κοινωνικές υπηρεσίες, που έχουν σχέση με την προστασία του παιδιού ή ατόμων με αναπηρία (παιδιών και ενηλίκων) ή ηλικιωμένων ή ανιάτων ή χρονίως πασχόντων ατόμων ή να ασκούν παρεμφερείς δραστηριότητες, πριν από την έκδοση σχετικής άδειας λειτουργίας από την οικεία Περιφέρεια. (ΠΑΡΑΛΕΙΠΕΤΑΙ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΕΔΑΦΙΟ ΩΣ ΜΗ ΙΣΧΥΟΝ: ΒΛ. ΣΧΟΛΙΑ)».
    Εάν διαπιστωθεί λειτουργία χωρίς άδεια, ο νομάρχης (σ.σ. εδώ έπρεπε να τροποποιηθεί σε «Δήμαρχος» αφού η αρμοδιότητα έχει περιέλθει πλέον στις δημοτικές αρχές σύμφωνα με τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων από το 2010, άρθρο 75 » 9. Η χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας ιδρυμάτων παιδικής πρόνοιας σε ιδιώτες, καθώς και σε συλλόγους ή σωματεία, που επιδιώκουν φιλανθρωπικούς σκοπούς») υποχρεούται να εκδώσει απόφαση διακοπής της λειτουργίας, που εκτελείται από την οικεία αστυνομική αρχή. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης προς την απόφαση διακοπής της λειτουργίας, οι υπεύθυνοι τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους. Στο φορέα ή ιδιώτη που ασκεί τις δραστηριότητες της παρ. 1 του άρθρου 1 χωρίς άδεια παρά την απόφαση διακοπής της λειτουργίας επιβάλλεται από τον αρμόδιο νομάρχη πρόστιμο ύψους πέντε (5) έως είκοσι (20) εκατομμυρίων δραχμών, που εισπράττεται κατά τις διατάξεις περί εισπράξεως δημοσίων εσόδων. Τα όρια των ως άνω προστίμων δύνανται να αυξάνονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας.

    ## «Η περίπτωση 22 της παρ. 3 του άρθρου 94 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) διατηρείται σε ισχύ.».

    2. Με αποφάσεις του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας, που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζονται, με την επιφύλαξη των διατάξεων του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού και των Ειδικών Οικοδομικών Κανονισμών, που ισχύουν στην περιφέρεια, οι προϋποθέσεις για την ίδρυση και λειτουργία φορέων κοινωνικής πρόνοιας ιδιωτικού δικαίου, κατά κατηγορία φορέων, ως προς τα εξυπηρετούμενα πρόσωπα και το περιεχόμενο των παρεχόμενων προς αυτά υπηρεσιών και ευκολιών τους απαιτούμενους γενικά χώρους και τα θέματα της κατάλληλης διαρρύθμισης των κτιρίων, ως και ειδικότερα τα της επιφανείας των χώρων

    εγκαταστάσεων υγιεινής, μηχανολογικών, ηλεκτρολογικών, ψυχαγωγίας, απασχόλησης και λοιπών βοηθητικών (εστιάσεως, μαγειρείων, πλυντηρίων κ.λ.π.) κοινοχρήστων και ακάλυπτων χώρων, τον εξοπλισμό και τη στελέχωσή τους τόσο καθόσον αφορά τον αναγκαίο αριθμό προσώπων όσο και τα απαιτούμενα ειδικότερα προσόντα (τίτλους σπουδών, ειδικότητας, εμπειρίας κ λ.π.). Με τις ίδιες αποφάσεις ορίζονται οι υπεύθυνοι για τη σύμφωνα με το νόμο λειτουργία, ο τρόπος άσκησης της εποπτείας και της επιστημονικής αξιολόγησης του έργου τους από τις υπηρεσίες του Υπουργείου και τις οικείες νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και κάθε σχετική λεπτομέρεια. Μέχρι την έκδοση των παραπάνω αποφάσεων εξακολουθούν να ισχύουν οι διατάξεις που ίσχυαν πριν από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου»
    Συνεπώς μέχρι σήμερα καμία από τις μονάδες παιδικής προστασίας ανεξάρτητα από τον φορέα λειτουργίας τους (σωματεία, ιδρύματα, αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρίες, εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα ή παραρτήματα αυτών) ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΑΔΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ η οποία θα πρέπει να εκδίδεται από τον αρμόδιο κατά τόπο Δήμο, εφόσον λείπει η Υ.Α. για τον ορισμό των προϋποθέσεων άδειας ίδρυσης και λειτουργίας των μονάδων π.π. Ανεξάρτητα εάν η κυβέρνηση προσανατολίζεται στον περιορισμό ή «κλείσιμο» των ιδρυμάτων ή τον μετασχηματισμό τους θα πρέπει επιτέλους για την γενικότερη προστασία του συμφέροντος των ανηλίκων να ρυθμιστούν συνολικά και όχι αποσπασματικά τα θέματα λειτουργίας των φορέων παιδικής προστασίας ανηλίκων (ιδρύματα παιδικής προστασίας).

  • 28 Αυγούστου 2021, 00:39 | Ελένη Γεώργαρου ΔΙΚΤΥΟ ΑΝΑΔΟΧΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ «ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΝΕΙΑ»

    Δεν γίνεται κατανοητό και δεν δικαιολογείται η εξαίρεση στην παρ. 1 εδάφιο 1 για τους φορείς παιδικής προστασίας που συστήνονται από Δήμους ή ΝΠ αυτών. Εφόσον υφίσταται Πρόεδρος και Διοικητικό Συμβούλιο του φορέα που συστήνεται από Δήμο ή ΝΠ αυτού (και πάντα υφίσταται βλ. π.χ. Δημοτικό Βρεφοκομείο Θεσσαλονίκης «Ο ΑΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ) πρέπει οι προϋποθέσεις να ισχύουν και για αυτούς κατά τον ίδιο ακριβώς τρόπο και όχι μόνο για τον Διευθυντή του φορέα. Γενικά από το πνεύμα του νομοθετήματος προκύπτει μια τάση απόδοσης ευθυνών σε εργαζόμενους κατ΄εξοχήν και όχι στις διοικήσεις. Το πνεύμα αυτό πρέπει να επανεξεταστεί σε όλες τις διατάξεις.