Άρθρο 05: Πράξη αναγνώρισης εταιρίας ως εκκαθαρίστριας

1. Τα αιτήματα αναγνώρισης εκκαθαριστριών υποβάλλονται στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (εφεξής αρμόδια υπηρεσία του ΥΥΜΔ).
2. Οι πράξεις αναγνώρισης, ανάκλησης δικαιώματος, ακύρωσης και τροποποίησης στοιχείων εκκαθαριστριών, έχουν τη μορφή Απόφασης του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Στην περίπτωση αναγνώρισης ελληνικής εταιρίας, με την ίδια υπουργική απόφαση χορηγείται ο Κωδικός Αναγνώρισης (AAIC).
3. Σε κάθε εκκαθαρίστρια, ελληνική ή ξένη, αντιστοιχεί ένας (1) αποκλειστικός Κωδικός Αναγνώρισης (AAIC). Οι Κωδικοί Αναγνώρισης που έχουν παύσει να ισχύουν, δύνανται να χορηγούνται εκ νέου και δεν αποτελούν αντικείμενο μεταβίβασης ή οποιασδήποτε ανταλλαγής. Σε περίπτωση συγχωνεύσεων, μεταβίβασης ή οποιασδήποτε άλλης εταιρικής αλλαγής εκκαθαριστριών εταιριών, η διάδοχη εταιρία διατηρεί μόνο έναν Κωδικό Αναγνώρισης μετά το πέρας ενός (1) έτους από την έγγραφη δήλωσή της και εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις αναγνώρισής της.
4. Η αναγνωρισμένη εκκαθαρίστρια εντάσσεται στον επίσημο κατάλογο εκκαθαριστριών ο οποίος τηρείται από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΥΜΔ και κοινοποιείται στη Διεθνή Ένωση Τηλεπικοινωνιών και στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
5. H αναγνώριση εκκαθαρίστριας δεν ερμηνεύεται ως ανάληψη οποιασδήποτε οικονομικής υποχρέωσης από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου σε περίπτωση αθέτησης οποιασδήποτε πληρωμής από την εκκαθαρίστρια.
6. Η εκκαθαρίστρια δύναται να αιτείται την ακύρωση της πράξης αναγνώρισης της ή την τροποποίηση στοιχείων που την αφορούν. Στις περιπτώσεις τροποποίησης, υποβάλλεται το παράβολο που προβλέπεται στην παρ. 7 του άρθρου 4.
7. Τα προβλεπόμενα ποσά ως παράβολο ή εγγυητική επιστολή ή ασφαλιστική εγγύηση, δύνανται να αναπροσαρμόζονται με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
8. Με απόφαση του Υπουργού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων μπορούν να τροποποιούνται τα δικαιολογητικά του άρθρου 4 και να ρυθμίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής του παρόντος.

  • 13 Σεπτεμβρίου 2013, 14:46 | OTESAT-MARITEL

    Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί κειμένου εργασίας-προσχεδίου Προεδρικού Διατάγματος με τίτλο «Αναγνώριση Εκκαθαριστριών Εταιριών που αναλαμβάνουν τη λογιστική τακτοποίηση λογαριασμών της κινητής ναυτικής και κινητής ναυτικής δορυφορικής υπηρεσίας των ελληνικών εμπορικών πλοίων» επιθυμούμε να εκφράσουμε την αντίθεσή μας με το περιεχόμενο της παραγράφου 3 του άρθρου 5 αυτού και ειδικότερα στο εδάφιο που ορίζει ότι «σε περίπτωση συγχωνεύσεων… η διάδοχη εταιρία διατηρεί μόνο έναν κωδικό αναγνώρισης…».
    Η Εταιρία μας, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο κατέχει δύο κωδικούς εκκαθάρισης GR01 και GR12, με τους οποίους αναγνωρίζεται ως εκκαθαρίστρια Αρχή από τις ξένες Αρχές και συναλλάσσεται με διεθνείς οργανισμούς και εταιρίες (ITU, Inmarsat κλπ), καθώς και με την ευρεία πελατειακή της βάση.
    Όπως είναι γνωστό, οι υπηρεσίες εκκαθάρισης λογαριασμών πλοίων παρέχονται στο σύνολο της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας και όχι μόνο σε Ελληνικά εμπορικά πλοία. Είναι, επίσης, γνωστό ότι το φαινόμενο μια εταιρία να διαθέτει περισσότερες της μιας άδειες εκκαθάρισης σε περιπτώσεις συγχωνεύσεων εξαγορών κλπ συναντάται συχνά στη διεθνή πρακτική. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι εταιρίες A-N-D GROUP PLC (GB01, GB05, GK12), INMARSAT SOLUTIONS (ex STRATOS GLOBAL LTD) (CA03, NL01, GB14), SELEX LIMITED: GB08, GB06 κλπ. Όλες οι εν λόγω εταιρίες είναι ανταγωνίστριες της Ελληνικής OTESAT-Maritel και δραστηριοποιούνται στον Πειραιά.
    Ενδεχόμενη αφαίρεση του ενός από τους δύο κωδικούς θα είναι επιζήμια για την Εταιρία μας και για κάθε εταιρία που τυχόν θα βρεθεί σε παρόμοια κατάσταση με εμάς για τους εξής λόγους:
    Επειδή οι δύο άδειες αντιπροσωπεύουν συμβάσεις με διαφορετικές εταιρίες και πλοία, οποιαδήποτε μεταβολή της παρούσας κατάστασης συνεπάγεται νέες διαπραγματεύσεις με τις πλοιοκτήτριες και διαχειρίστριες πλοίων εταιρίες, των οποίων η έκβαση στο σημερινό ρευστό οικονομικό περιβάλλον είναι αβέβαιη. Αν επιτευχθεί συμφωνία, για την μεταβολή απαιτείται η υπογραφή νέων συμβολαίων.
    Η διαδικασία αυτή πέρα από το ότι είναι χρονοβόρα και δαπανηρή, είναι βέβαιο ότι θα πλήξει το κύρος και την εικόνα της OTESAT-Maritel στο έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον της ναυτιλιακής αγοράς.
    Επιπλέον, η μεταφορά των σημαιών και οι πρόσθετες διατυπώσεις και εγγυήσεις που απαιτούνται από μερικές χώρες (πχ Παναμάς, Λιβερία, κλπ), για να επιτρέψουν να συναλλάσσεται μια εταιρία ως εκκαθαρίστρια Αρχή με πλοία που φέρουν τη σημαία τους, θα δημιουργήσει πρόσθετα προβλήματα, καθυστερήσεις και κόστη για την Εταιρία μας.

    Παρακαλούμε να ληφθεί υπόψη και να συνεκτιμηθεί η ανωτέρω εκφρασθείσα άποψή μας.

  • 12 Σεπτεμβρίου 2013, 14:14 | Σοφία Βαρώνη

    Στα σχόλια μου καί των υπολοίπων στο άρθρο 4 αναπτύχθηκαν σε έκταση οι λόγοι για τους οποίους δέν θα πρέπει να υφίστανται εγγυητικές επιστολές από τράπεζα ή ασφαλιστήρια συμβόλαια κάλυψης ευθυνών στην αίτηση της εκκαθαρίστριας εταιρείας.

    Οπότε σε αυτήν την περίπτωση η 7η παράγραφος στο παρόν άρθρο 5 δέν έχει πλέον καμμία χρησιμότητα καί γι’ αυτό προτείνω την διαγραφή της. Επαναλαμβάνω, προτείνω διαγραφή της 7ης παραγράφου του άρθρου 5.

  • 9 Σεπτεμβρίου 2013, 14:15 | GEORGE TSANIS

    4. Τέλος προτείνουμε να διαγραφεί η παράγραφος 7 του Άρθρου 5 για τους λόγους που σας αναφέραμε ανωτέρω.

  • 9 Σεπτεμβρίου 2013, 13:25 | Πιταούλης Φίλιππος

    Τέλος προτείνουμε την διαγραφή της παραγράφου 7 του Άρθρου 5 για τους λόγους που αναπτύχθηκαν ανωτέρω.

  • 9 Σεπτεμβρίου 2013, 12:58 | Σαλονικίδης Σαλόνικος

    Προτείνεται η διαγραφή της παραγράφου 5 για τους προαναφερόμενους στο άρθρο 4 λόγους .