Για την κατασκευή, επέκταση ή τον εκσυγχρονισμό των Μεγάλων Έργων σε χώρους εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων επιτρέπονται παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής, καθώς και από τις διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού. Οι παρεκκλίσεις αυτές εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από πρόταση του Φορέα Πραγματοποίησης και γνώμη του Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (ΣΧΟΠ) του οικείου νόμου και μπορεί να αφορούν: 1) τις αποστάσεις των κτιρίων από τα όρια του οικοπέδου, καθώς και τις αποστάσεις μεταξύ των κτιρίων και άλλων εγκαταστάσεων, 2) το συντελεστή δόμησης, ο οποίος δε μπορεί να υπερβαίνει το (…), 3) το συντελεστή κατ` όγκο εκμετάλλευσης, ο οποίος δε μπορεί να υπερβαίνει το(…)) το ύψος, το οποίο δε μπορεί να υπερβαίνει τα (…) μέτρα, με εξαίρεση το ύψος των πυλώνων φωτισμού, το οποίο θα καθορίζεται από την αντίστοιχη μελέτη φωτοτεχνικής κάλυψης, 4) την κάλυψη, η οποία δε μπορεί να υπερβαίνει το (…). Οι όροι και περιορισμοί δόμησης για την κατασκευή, επέκταση ή εκσυγχρονισμό των Μεγάλων Έργων σε γήπεδα που βρίσκονται σε περιοχές εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και εκτός ορίων οικισμών κάτω των 2.000 κατοίκων, καθορίζονται με προεδρικό διάταγμα με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από αίτηση του κατά περίπτωση αρμόδιου φορέα για την κατασκευή, επέκταση ή εκσυγχρονισμό του μεγάλου αναπτυξιακού έργου και γνώμη του Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (ΣΧΟΠ) του νόμου.
Άρθρο 10 – Πολεοδομικές ρυθμίσεις
- 24 ΣχόλιαΆρθρο 1
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 2 – Κριτήρια υπαγωγής
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 3 – Αρμοδιότητα υπαγωγής
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 4 – Διαδικασία αιτήσεων ένταξης επενδύσεων και έργων από τον ιδιωτικό τομέα
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 5 – Υποχρεώσεις εντασσόμενου στη Διαδικασία Μεγάλων Έργων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 6 – Μεγάλα Έργα και Επενδύσεις Φορέων του Δημοσίου
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 7 – Ειδικά Σχέδια Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης Περιοχών Εγκατάστασης Μεγάλων Έργων
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 8 – Έγκριση Περιβαλλοντικών όρων
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 9 – Έκδοση αδειών
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 10 – Πολεοδομικές ρυθμίσεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 11 – Βοηθητικά και Συνοδά Έργα
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 12 – Παραχώρηση χρήσης αιγιαλού και παραλίας
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 13 – Αρμοδιότητα δικαστηρίων
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 14 – Αναγκαστικές απαλλοτριώσεις για την εκτέλεση Μεγάλων Έργων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 15 – Δικαστική προσβολή αναγκαστικών απαλλοτριώσεων
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 16 – Εκτίμηση αξίας απαλλοτριούμενων ακινήτων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 17 – Κτηματολογικά στοιχεία – Αναγνώριση δικαιούχων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 18
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 19 – Σύμβουλοι
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 20 – Μεταβατικές Διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 21 – Καταργούμενες Διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 22 – Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
6 Αυγούστου 2010, 18:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
5 Σεπτεμβρίου 2010, 23:59
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
7 Σχόλια 130 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 8983 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Μια Ελλάδα με Όλους για Όλους:Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030
- Ισότητα στον πολιτικό γάμο, τροποποίηση του Αστικού Κώδικα και άλλες διατάξεις
- ΕΘΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ 2022-2027
- Διαβούλευση για το σχέδιο της Έκθεσης Εθελοντικής Αξιολόγησης της Ελλάδας (Voluntary National Report) σχετικά με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ)
- Εθνική Αρχή Προσβασιμότητας, Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής και Τεχνοηθικής
- Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία
- Προδιαβούλευση για τη Βελτίωση της Επικοινωνίας των ατόμων με Αναπηρία με τη Δημόσια Διοίκηση
- Κατευθυντήριες - οργανωτικές διατάξεις υλοποίησης για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες
- Ηλεκτρονικό Σύστημα Διάθεσης Διαφημιστικού Χρόνου
- Σχέδιο προκήρυξης ανοιχτού διεθνούς διαγωνισμού αδειοδότησης των ψηφιακών τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας γενικού περιεχομένου
- Αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης
- Εθνική Επικοινωνιακή Πολιτική
- Καταπολέμηση της Διαφθοράς
- Περιορισμός της πολυνομίας, κωδικοποίηση και αναμόρφωση της νομοθεσίας
- Ρυθμίσεις Θεμάτων Δημόσιου Ραδιοτηλεοπτικού Φορέα, Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση Ανώνυμη Εταιρεία και τροποποίηση του άρθρου 48 του Ν2190_1920
- Ανοικτό Σύστημα Επιτάχυνσης Στρατηγικών Επενδύσεων
Στο άρθρο αυτό δεν είναι καθόλου σαφές αν στο πλαίσιο των προβλεπόμενων από το νομοσχέδιο παρεκκλίσεων από ισχύοντες όρους και περιορισμούς ή διατάξεις ΓΠΣ και ΣΧΟΟΑΠ θεωρείται επιτρεπτή η εισαγωγή περιβαλλοντικά δυσμενέστερων όρων δόμησης. Αν τούτο αποτελεί πρόθεση του νομοθέτη, τότε πρόκειται για μια καταφανώς απαράδεκτη ρύθμιση, η οποία έχει κατά την πάγια νομολογία του ΣτΕ κριθεί ως ευθέως αντιβαίνουσα το άρθρο 24 του Συντάγματος. Πρέπει εδώ να τονιστεί πως η ρύθμιση για τις παρεκκλίσεις είναι κατά πολύ χειρότερη από την αντίστοιχη για την εκτός σχεδίου δόμηση [ΚΒΠΔ 162-182], δεδομένου η τελευταία καθορίζει ειδική διαδικασία και όρια για τις παρεκκλίσεις.
Το άρθρο 10- Πολεοδομικές ρυθμίσεις (σελ. 18 και 19), να τροποποιηθεί ως εξής:
« Για την κατασκευή, επέκταση ή τον εκσυγχρονισμό των Μεγάλων Έργων σε χώρους εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων επιτρέπονται παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής, καθώς και από τις διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού. Οι παρεκκλίσεις αυτές εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από πρόταση του Φορέα Πραγματοποίησης και γνώμη του Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (ΣΧΟΠ) του οικείου νόμου και μπορεί να αφορούν: 1) τις αποστάσεις των κτιρίων από τα όρια του οικοπέδου, καθώς και τις αποστάσεις μεταξύ των κτιρίων και άλλων εγκαταστάσεων, 2) το συντελεστή δόμησης, ο οποίος δε μπορεί να υπερβαίνει το (…), 3) το συντελεστή κατ` όγκο εκμετάλλευσης, ο οποίος δε μπορεί να υπερβαίνει το(…)) το ύψος, το οποίο δε μπορεί να υπερβαίνει τα (…) μέτρα, με εξαίρεση το ύψος των πυλώνων φωτισμού, το οποίο θα καθορίζεται από την αντίστοιχη μελέτη φωτοτεχνικής κάλυψης, 4) την κάλυψη, η οποία δε μπορεί να υπερβαίνει το (…). Οι όροι και περιορισμοί δόμησης για την κατασκευή, επέκταση ή εκσυγχρονισμό των Μεγάλων Έργων σε γήπεδα που βρίσκονται σε περιοχές εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και εκτός ορίων οικισμών κάτω των 2.000 κατοίκων, καθορίζονται με προεδρικό διάταγμα με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από αίτηση του κατά περίπτωση αρμόδιου φορέα για την κατασκευή, επέκταση ή εκσυγχρονισμό του μεγάλου αναπτυξιακού έργου και γνώμη του Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (ΣΧΟΠ) του νόμου.
Σε καμία περίπτωση δεν εγκρίνονται παρεκκλίσεις από τις σε από τον Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό προβλεπόμενες προδιαγραφές για τη διασφάλιση και εξυπηρέτηση της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία.»
«Επιτρέπονται παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης … τον Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό …» όταν είναι γνωστό από τις εκθέσεις του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, από τον Συνήγορο του Πολίτη αλλά και ορατό στο γυμνό οφθαλμό του κάθε πολίτη πως οργιάζουν στο αστικό και περιαστικό τοπίο της Ελλάδας οι πολεοδομικές παραβάσεις. Μάλιστα στο νομοσχέδιο δεν γίνεται ακριβής αναφορά για τις παρεκκλίσεις αυτές. Είναι γνωστά αρκετά μεγάλα έργα που ποτέ δεν έγιναν λόγω και των αυθαίρετων πολεοδομικών τους χαρακτηριστικών. Είναι επίσης αντίθετο στην όποια πρόθεση για διαφάνεια και τήρηση της νομιμότητας η νομιμοποίηση παραβάσεων.
Είναι δίδαγμα της κοινής πείρας πως μετά από τόσα λαδώματα και υπερβάσεις που έχουν γίνει τα τελευταία 20 χρόνια για ανάλογα μεγάλα αναπτυξιακά έργα (μεταξύ των οποίων και ολυμπιακά έργα-ακίνητα) βρέθηκε η ελληνική οικονομία στον πάτο. Μάλλον πρέπει να βρεθεί μία αναπτυξιακή οδός αντίθετη στις υπερβάσεις και τις παρεκκλίσεις των νόμων.
Οι παρεκλίσεις θα λαμβάνουν υπ’ όψη τους περιβαλλοντικούς όρους; Και πως θα ορίζονται (οι παρεκλίσεις) χωρίς μια κανονική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων; Προφανώς θα είναι μία πρόταση Έργου, χωρίς εναλλακτική χωροθέτηση. Με την έγκρισή της (που σίγουρα θα γίνει σύμφωνα με τα προηγούμενα) θα πρέπει να προσαρμοστεί όλο το περιβάλλον με τό Έργο. Πραγματικά πιστεύω ότι με το σχέδιο Νόμου δεν ασχολήθηκε κάποιος περιβαλλοντολόγος.
ένα ακόμα εξαιρετικό καθεστώς : καταρχήν δεν φαίνεται να είναι απαραίτητη η περιπτωσιολογία της παραγράφου 1. Η διαταξη του άρθρου 7 του Ν 2545/1997 μπορεί να αποτελέσει πρότυπο. Επίσης γιατί να γνωμοδοτεί το ΣΧΟΠ του νομου και να αποφασίζει ο Υπουργός ; δεν είναι περίεργο ;
Στις ΒΕΠΕ γνωμοδοτεί το ΣΧΟΠ της περιφέρειας και αποφασίζει ο περιφερειάρχης . Λογικό θα ήταν να γνωμοδοτεί το ΣΧΟΠ του νομου και να αποφασίζει ο Νομάρχης ή να γνωμοδοτεί το ΣΧΟΠ του Υπουργείου και
και να αποφασίζει ο Υπουργός. Γενικότερα όμως δεν είναι βέβαιος ότι για μεγάλα έργα, – που εκρίνονται μάλιστα απο δυυπουργική επιτροπή ! – είναι καλή ιδέα οι πολεοδομικές ρυθμίσεις του να εξαρτώνεται απο το ΣΧΟΠ του Νομού (και νυν περιφερείας). ενώ ίσως θα έπρεπε να υπάγονται ή στο Κεντρικό ΣΧΟΠ ή στο ΣΧΟΠ της περιφερείας (νυν αποκεντρωμένης διοίκησης) διότι υποτίθεται ότι τα Μεγάλα έργα ξεπερνούν τα όρια των διοικητικών περιεφερειών και έχουν μία πανελλαδική εμβέλεια.
Οι περιορισμοί του ΓΟΚ και πολεοδομικών κανονισμών ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την αισθητική απαξίωση του περιβάλλοντος μας (αστικού και φυσικού). Μιας και ο νόμος αναφέρεται σε μεγάλα έργα / επενδύσεις θα έπρεπε να προωθεί την πραγματοποίησή τους με διεθνώς υψηλού επιπέδου σχεδιασμό ο οποίος θα αξιολογείται από ειδικούς σε βάση ad-hoc. Αυτά τα έργα θα μπορούσαν κατ’ αυτόν τον τρόπο να εμπλουτίσουν την πολιτιστική μας κληρονομιά για το μέλλον.
«…επιτρέπονται παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής, καθώς και από τις διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού…»
Η εμπειρία του παρελθόντος έχει δείξει ότι η δυνατότητα παρεκκλίσεων έχει χρησιμοποιηθεί κάποιες φορές ενάντια στο δημόσιο συμφέρον (ιδιαίτερα όταν οι αποφάσεις παίρνονται κεντρικά).
Νομίζω πως δεδομένου του μεγέθους αυτών των επενδύσεων θα ήταν χρήσιμο να υπάρχει στη συγκεκριμένη πολεοδομική διάταξη πρόβλεψη:
– για την χωροθέτηση μεγάλων έργων εκτός αστικών κέντρων
– για την αποκέντρωση και την επένδυση στην περιφέρεια
– για την χωροθέτηση σε περί-αστικές ζώνες
Μπορεί τέλος να προβλέπεται η δυνατότητα αντιπρότασης από την Invest in Greece εναλλακτικών λύσεων με κίνητρα για την μετακίνηση της επένδυσης σύμφωνα με τα παραπάνω κριτήρια.