Άρθρο 10 – Πολεοδομικές ρυθμίσεις

Για την κατασκευή, επέκταση ή τον εκσυγχρονισμό των Μεγάλων Έργων σε χώρους εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων επιτρέπονται παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής, καθώς και από τις διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού. Οι παρεκκλίσεις αυτές εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από πρόταση του Φορέα Πραγματοποίησης και γνώμη του Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (ΣΧΟΠ) του οικείου νόμου και μπορεί να αφορούν: 1) τις αποστάσεις των κτιρίων από τα όρια του οικοπέδου, καθώς και τις αποστάσεις μεταξύ των κτιρίων και άλλων εγκαταστάσεων, 2) το συντελεστή δόμησης, ο οποίος δε μπορεί να υπερβαίνει το (…), 3) το συντελεστή κατ` όγκο εκμετάλλευσης, ο οποίος δε μπορεί να υπερβαίνει το(…)) το ύψος, το οποίο δε μπορεί να υπερβαίνει τα (…) μέτρα, με εξαίρεση το ύψος των πυλώνων φωτισμού, το οποίο θα καθορίζεται από την αντίστοιχη μελέτη φωτοτεχνικής κάλυψης, 4) την κάλυψη, η οποία δε μπορεί να υπερβαίνει το (…). Οι όροι και περιορισμοί δόμησης για την κατασκευή, επέκταση ή εκσυγχρονισμό των Μεγάλων Έργων  σε γήπεδα που βρίσκονται σε περιοχές εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και εκτός ορίων οικισμών κάτω των 2.000 κατοίκων, καθορίζονται με προεδρικό διάταγμα με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από αίτηση του κατά περίπτωση αρμόδιου φορέα για την κατασκευή, επέκταση ή εκσυγχρονισμό  του μεγάλου αναπτυξιακού έργου και γνώμη του Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (ΣΧΟΠ) του νόμου.

  • 27 Αυγούστου 2010, 06:03 | Περιβαλλοντικές οργανώσεις WWF Ελλάς, Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλον

    Στο άρθρο αυτό δεν είναι καθόλου σαφές αν στο πλαίσιο των προβλεπόμενων από το νομοσχέδιο παρεκκλίσεων από ισχύοντες όρους και περιορισμούς ή διατάξεις ΓΠΣ και ΣΧΟΟΑΠ θεωρείται επιτρεπτή η εισαγωγή περιβαλλοντικά δυσμενέστερων όρων δόμησης. Αν τούτο αποτελεί πρόθεση του νομοθέτη, τότε πρόκειται για μια καταφανώς απαράδεκτη ρύθμιση, η οποία έχει κατά την πάγια νομολογία του ΣτΕ κριθεί ως ευθέως αντιβαίνουσα το άρθρο 24 του Συντάγματος. Πρέπει εδώ να τονιστεί πως η ρύθμιση για τις παρεκκλίσεις είναι κατά πολύ χειρότερη από την αντίστοιχη για την εκτός σχεδίου δόμηση [ΚΒΠΔ 162-182], δεδομένου η τελευταία καθορίζει ειδική διαδικασία και όρια για τις παρεκκλίσεις.

  • Το άρθρο 10- Πολεοδομικές ρυθμίσεις (σελ. 18 και 19), να τροποποιηθεί ως εξής:
    « Για την κατασκευή, επέκταση ή τον εκσυγχρονισμό των Μεγάλων Έργων σε χώρους εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων επιτρέπονται παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής, καθώς και από τις διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού. Οι παρεκκλίσεις αυτές εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από πρόταση του Φορέα Πραγματοποίησης και γνώμη του Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (ΣΧΟΠ) του οικείου νόμου και μπορεί να αφορούν: 1) τις αποστάσεις των κτιρίων από τα όρια του οικοπέδου, καθώς και τις αποστάσεις μεταξύ των κτιρίων και άλλων εγκαταστάσεων, 2) το συντελεστή δόμησης, ο οποίος δε μπορεί να υπερβαίνει το (…), 3) το συντελεστή κατ` όγκο εκμετάλλευσης, ο οποίος δε μπορεί να υπερβαίνει το(…)) το ύψος, το οποίο δε μπορεί να υπερβαίνει τα (…) μέτρα, με εξαίρεση το ύψος των πυλώνων φωτισμού, το οποίο θα καθορίζεται από την αντίστοιχη μελέτη φωτοτεχνικής κάλυψης, 4) την κάλυψη, η οποία δε μπορεί να υπερβαίνει το (…). Οι όροι και περιορισμοί δόμησης για την κατασκευή, επέκταση ή εκσυγχρονισμό των Μεγάλων Έργων σε γήπεδα που βρίσκονται σε περιοχές εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και εκτός ορίων οικισμών κάτω των 2.000 κατοίκων, καθορίζονται με προεδρικό διάταγμα με πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από αίτηση του κατά περίπτωση αρμόδιου φορέα για την κατασκευή, επέκταση ή εκσυγχρονισμό του μεγάλου αναπτυξιακού έργου και γνώμη του Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος (ΣΧΟΠ) του νόμου.
    Σε καμία περίπτωση δεν εγκρίνονται παρεκκλίσεις από τις σε από τον Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό προβλεπόμενες προδιαγραφές για τη διασφάλιση και εξυπηρέτηση της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία.»

  • «Επιτρέπονται παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης … τον Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό …» όταν είναι γνωστό από τις εκθέσεις του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, από τον Συνήγορο του Πολίτη αλλά και ορατό στο γυμνό οφθαλμό του κάθε πολίτη πως οργιάζουν στο αστικό και περιαστικό τοπίο της Ελλάδας οι πολεοδομικές παραβάσεις. Μάλιστα στο νομοσχέδιο δεν γίνεται ακριβής αναφορά για τις παρεκκλίσεις αυτές. Είναι γνωστά αρκετά μεγάλα έργα που ποτέ δεν έγιναν λόγω και των αυθαίρετων πολεοδομικών τους χαρακτηριστικών. Είναι επίσης αντίθετο στην όποια πρόθεση για διαφάνεια και τήρηση της νομιμότητας η νομιμοποίηση παραβάσεων.

    Είναι δίδαγμα της κοινής πείρας πως μετά από τόσα λαδώματα και υπερβάσεις που έχουν γίνει τα τελευταία 20 χρόνια για ανάλογα μεγάλα αναπτυξιακά έργα (μεταξύ των οποίων και ολυμπιακά έργα-ακίνητα) βρέθηκε η ελληνική οικονομία στον πάτο. Μάλλον πρέπει να βρεθεί μία αναπτυξιακή οδός αντίθετη στις υπερβάσεις και τις παρεκκλίσεις των νόμων.

  • 26 Αυγούστου 2010, 09:21 | Ράνια Κοκκινίδου

    Οι παρεκλίσεις θα λαμβάνουν υπ’ όψη τους περιβαλλοντικούς όρους; Και πως θα ορίζονται (οι παρεκλίσεις) χωρίς μια κανονική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων; Προφανώς θα είναι μία πρόταση Έργου, χωρίς εναλλακτική χωροθέτηση. Με την έγκρισή της (που σίγουρα θα γίνει σύμφωνα με τα προηγούμενα) θα πρέπει να προσαρμοστεί όλο το περιβάλλον με τό Έργο. Πραγματικά πιστεύω ότι με το σχέδιο Νόμου δεν ασχολήθηκε κάποιος περιβαλλοντολόγος.

  • 23 Αυγούστου 2010, 13:43 | Δημήτρης

    ένα ακόμα εξαιρετικό καθεστώς : καταρχήν δεν φαίνεται να είναι απαραίτητη η περιπτωσιολογία της παραγράφου 1. Η διαταξη του άρθρου 7 του Ν 2545/1997 μπορεί να αποτελέσει πρότυπο. Επίσης γιατί να γνωμοδοτεί το ΣΧΟΠ του νομου και να αποφασίζει ο Υπουργός ; δεν είναι περίεργο ;
    Στις ΒΕΠΕ γνωμοδοτεί το ΣΧΟΠ της περιφέρειας και αποφασίζει ο περιφερειάρχης . Λογικό θα ήταν να γνωμοδοτεί το ΣΧΟΠ του νομου και να αποφασίζει ο Νομάρχης ή να γνωμοδοτεί το ΣΧΟΠ του Υπουργείου και
    και να αποφασίζει ο Υπουργός. Γενικότερα όμως δεν είναι βέβαιος ότι για μεγάλα έργα, – που εκρίνονται μάλιστα απο δυυπουργική επιτροπή ! – είναι καλή ιδέα οι πολεοδομικές ρυθμίσεις του να εξαρτώνεται απο το ΣΧΟΠ του Νομού (και νυν περιφερείας). ενώ ίσως θα έπρεπε να υπάγονται ή στο Κεντρικό ΣΧΟΠ ή στο ΣΧΟΠ της περιφερείας (νυν αποκεντρωμένης διοίκησης) διότι υποτίθεται ότι τα Μεγάλα έργα ξεπερνούν τα όρια των διοικητικών περιεφερειών και έχουν μία πανελλαδική εμβέλεια.

  • Οι περιορισμοί του ΓΟΚ και πολεοδομικών κανονισμών ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την αισθητική απαξίωση του περιβάλλοντος μας (αστικού και φυσικού). Μιας και ο νόμος αναφέρεται σε μεγάλα έργα / επενδύσεις θα έπρεπε να προωθεί την πραγματοποίησή τους με διεθνώς υψηλού επιπέδου σχεδιασμό ο οποίος θα αξιολογείται από ειδικούς σε βάση ad-hoc. Αυτά τα έργα θα μπορούσαν κατ’ αυτόν τον τρόπο να εμπλουτίσουν την πολιτιστική μας κληρονομιά για το μέλλον.

  • «…επιτρέπονται παρεκκλίσεις από τους ισχύοντες όρους και περιορισμούς δόμησης της περιοχής, καθώς και από τις διατάξεις του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού…»

    Η εμπειρία του παρελθόντος έχει δείξει ότι η δυνατότητα παρεκκλίσεων έχει χρησιμοποιηθεί κάποιες φορές ενάντια στο δημόσιο συμφέρον (ιδιαίτερα όταν οι αποφάσεις παίρνονται κεντρικά).

    Νομίζω πως δεδομένου του μεγέθους αυτών των επενδύσεων θα ήταν χρήσιμο να υπάρχει στη συγκεκριμένη πολεοδομική διάταξη πρόβλεψη:

    – για την χωροθέτηση μεγάλων έργων εκτός αστικών κέντρων
    – για την αποκέντρωση και την επένδυση στην περιφέρεια
    – για την χωροθέτηση σε περί-αστικές ζώνες

    Μπορεί τέλος να προβλέπεται η δυνατότητα αντιπρότασης από την Invest in Greece εναλλακτικών λύσεων με κίνητρα για την μετακίνηση της επένδυσης σύμφωνα με τα παραπάνω κριτήρια.