Άρθρο 35: Τελικές και μεταβατικές διατάξεις

1. Εκτός αν ορίζεται άλλως στον παρόντα νόμο, τα προβλεπόμενα στο άρθρο 36 κατωτέρω προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις πρέπει να έχουν εκδοθεί το αργότερο εντός εννέα (9) μηνών από την δημοσίευση του παρόντος.
2. Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, δημόσιες αρχές, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή άλλοι δημόσιοι φορείς οφείλουν εντός του ως άνω χρονικού διαστήματος να προσαρμόσουν τη σχετική με την αδειοδότηση των εποπτευομένων από αυτούς οικονομικών δραστηριοτήτων στις εισαγόμενες με το παρόν αρχές. Παρερχομένου απράκτου του ανωτέρω χρονικού διαστήματος εξουσιοδοτείται με το παρόν ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και ο Υπουργος Διοικητικής Μεταρρύθμισης να εισάγουν ρυθμίσεις με αποφάσεις τους, με τις οποίες θα γίνεται η εν λόγω προσαρμογή, εντός έξι (6) μηνών από την άπρακτη πάροδο του ανωτέρω χρονικού διαστήματος.
3. Με την πλήρη κατά τα άνω εφαρμογή των ρυθμίσεων που εισάγονται με τον παρόντα καταργείται κάθε αντίθετη διάταξη.
4. Περιοχές οι οποίες λειτουργούν κατά την δημοσίευση του παρόντος ως ατυπές βιομηχανικές συγκεντρώσεις υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος νόμου περί Επιχειρηματικών Πάρκων. Για το σκοπό αυτό εντός εκατό ημερών από την δημοσιευση των προεδρικών διαταγμάτων και υπουργικών αποφάσεων του άρθρου 36 του παρόντος η Εταιρεία Διαχείρισης τους οφείλει να αποκτήσει έγκριση λειτουργίας και εντός σανταπεντε ημερών από αυτό, κάθε επιχείρηση η οποία λειτουργεί εντός αυτής να αποκτησει Σύμβαση Ενταξης. Σε περίπτωση που οι ανωτέρω προθεσμίες παρελθουν άπρακτες, κάθε επιχείρηση η οποία δεν δραστηριοποιείται σύμφωνα με τον παρόντα νόμο φέρει τις συνέπειες που η μή τήρηση του συνεπάγεται

  • ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
    -1980-

    Προκειμένου να επιτευχθεί άμεσα σημαντική βελτίωση της υπάρχουσας νομοθεσίας για τα Επιχειρηματικά Πάρκα, η ΚΕΕ παρουσιάζει μεμονωμένες και «ανεξάρτητες» Προτάσεις Νόμου που μπορούν να θεσμοθετηθούν άμεσα (Quick Wins). Επιπλέον παρουσιάζονται και προτάσεις Νόμου που στοχεύουν στην επίλυση σημαντικών προβλημάτων που έχουν εντοπιστεί σε τομείς εγκατάστασης και λειτουργίας επιχειρηματικών υποδομών.

    Άμεσες Νομοθετικές Ρυθμίσεις / Quick Wins

    Άρθρο 1
    Βελτίωση διοικητικής διαδικασίας Ν. 3982/2011 για την επιτάχυνση της αδειοδότησης Ε.Π.
    Εδάφιο α): Επίσπευση Χρόνου Αδειοδότησης Ε.Π. / Δεσμεύσεις
    Η προθεσμία έκδοσης της ΚΥΑ της παρ.1 του Αρθ.47 του Ν.3982/11, που ορίζεται στην παρ.3 του ίδιου Άρθρου, διπλασιάζεται από εβδομήντα πέντε (75) ημέρες, στις εκατόν πενήντα (150) ημέρες.
    Αντιστοίχως, διπλασιάζονται οι προθεσμίες των εδαφίων (β), (γ), (δ) και (ε) της παρ.1 του Αρθ.5 της ΚΥΑ Φ/Α.15/3/2226/170/1-3-2012 (ΦΕΚ 583Β/2012).
    Με την άπρακτη παρέλευση των προθεσμιών που τίθενται στις παρ.2 & 3 του Αρθ.47 του Ν. 3982/11 και στο εδάφιο (δ) της ΚΥΑ Φ/Α.15/3/2226/170/1-3-2012 (ΦΕΚ 583Β/2012) όπως τροποποιείται στο παρόν, τεκμαίρεται σιωπηρή αποδοχή όσων διαλαμβάνονται στους σχετικούς φακέλους από τα κατά περίπτωση αρμόδια όργανα και η απόφαση έγκρισης της ανάπτυξης του Ε.Π., εκδίδεται με βάση το περιεχόμενο του φακέλου και τις γνωμοδοτήσεις των Φορέων που έχουν ανταποκριθεί εμπρόθεσμα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο εδάφιο (ε), της παρ.1 του Αρθ.5 της ΚΥΑ Φ/Α.15/3/2226/170/1-3-2012 (ΦΕΚ 583Β/2012), δηλαδή σε προθεσμία είκοσι (20) ημερών, όπως ρυθμίζεται με το παρόν.

    Εδάφιο β): Ενίσχυση τυπικής ισχύος Πρακτικού Κοινής Σύσκεψης
    Στη σύσκεψη που προσδιορίζεται στο εδάφιο (β) της παρ.1 του Αρθ.5 της ΚΥΑ Φ/Α.15/3/2226/170/1-3-2012 (ΦΕΚ 583Β/2012) μετέχουν υποχρεωτικά οι προϊστάμενοι της Διεύθυνσης Βιομηχανικής Χωροθεσίας και Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας (ΥΠΑΑΝ), και των Διευθύνσεων Χωροταξίας και Ελέγχου, Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης και Θορύβου (ΕΑΡΘ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ), οι οποίοι προσέρχονται σε αυτή (την σύσκεψη), έχοντας πλήρη γνώση του περιεχομένου του φακέλου του αιτούντος, καθώς και εισήγηση περί της αποδοχής του ή των τυχόν παρατηρήσεων των αντιστοίχων Διευθύνσεων.
    Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης αυτής συντάσσεται Κοινό Πρακτικό στο οποίο βεβαιώνεται η τυπική και ουσιαστική πληρότητα του φακέλου σύμφωνα με τα περιεχόμενα της ΚΥΑ Φ/Α.15/3/2226/170/1-3-2012 (ΦΕΚ 583Β/2012) όπως εκάστοτε ισχύει, όσον αφορά στην εκπλήρωση των προϋποθέσεων για την έκδοση της ΚΥΑ της παρ.1 του Αρθ.47 του Ν.3982/11, στο πεδίο της αρμοδιότητας των τριών ως άνω Διευθύνσεων.
    Το Κοινό Πρακτικό αποτελεί το τυπικό και ουσιαστικό συμπέρασμα της συνεργασίας των δύο Υπουργείων, ως προς την τήρηση των νομίμων προϋποθέσεων έγκρισης της ανάπτυξης του Ε.Π. και το περιεχόμενό του δε μπορεί να μεταβληθεί, εκτός αν προκύψει μεταγενέστερη μεταβολή των νομικών συνθηκών έγκρισης του Ε.Π. ή αν μέσω των γνωμοδοτήσεων της παρ.2 του Αρθ.47 του Ν.3982/11 μεταβληθούν τα δεδομένα που οδήγησαν στην έκδοση του Πρακτικού της Κοινής Σύσκεψης.
    Με την ψήφιση του παρόντος και τη δημοσίευσή του σε ΦΕΚ, παύει να ισχύει κάθε άλλη αντίθετη ή σχετική διάταξη.

    Εδάφιο γ): Χρονική Επίσπευση Τυπικής Διαδικασίας / Αντικατάσταση ΚΥΑ με ΥΑ
    Η Κοινή Απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με την οποία εγκρίνεται η ανάπτυξη Ε.Π. της παρ.1 του Αρθ.47 του Ν.3982/2011, αντικαθίσταται με Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, η οποία εκδίδεται μετά από σύνταξη και προώθηση για υπογραφή, από τη Διεύθυνση Βιομηχανίας και Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας (ΥΠΑΑΝ), σύμφωνα με τα οριζόμενα στο εδάφιο (ε) της παρ.1 του Αρθ.5 της ΚΥΑ Φ/Α.15/3/2226/170/1-3-2012 (ΦΕΚ 583Β/2012), όπως εκάστοτε ισχύει. Όπου στο Ν.3982/2011 αναφέρεται ΚΥΑ έγκρισης ανάπτυξης Ε.Π. του Αρθ.47/παρ.1, εφεξής νοείται Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.

    Εδάφιο δ): Στοιχεία Πολεοδομικής Οργάνωσης και Περιβαλλοντικών Όρων της ΚΥΑ του Αρθ.47/παρ.1 του Ν.3982/2011
    Κατά τον καθορισμό των όρων Πολεοδομικής Οργάνωσης καθώς και των Περιβαλλοντικών Όρων της απόφασης της παρ.1 του Αρθ.47 του Ν.3982/2011, καταχωρούνται περιοριστικά και μόνον οι όροι Πολεοδομικής Οργάνωσης που επιβάλλονται για λόγους που σχετίζονται αποκλειστικά με το Επιχειρηματικό Πάρκο της ως άνω απόφασης.
    Αντιστοίχως στην ίδια ως άνω απόφαση έγκρισης ανάπτυξης του Ε.Π. καταχωρούνται περιοριστικά και μόνον οι Περιβαλλοντικοί Όροι (όρια ρύπων και αντιμετώπισή τους), κατά την κατασκευή και λειτουργία του Ε.Π.
    Υποχρεώσεις τήρησης νομίμων διαδικασιών ή χορήγησης εγκρίσεων από διάφορες αρχές που επιβάλλονται από τη νομοθεσία ή υπαγορεύονται από εγκρίσεις αρχών που ελήφθησαν υπόψη για τη χορήγηση της απόφασης έγκρισης ανάπτυξης του Ε.Π., δεν αποτελούν αντικείμενο όρων Πολεοδομικής Οργάνωσης και Περιβαλλοντικών Όρων του Ε.Π. και δεν καταχωρούνται στην ΚΥΑ του Αρθ.46/παρ.1 του Ν.3982/2011.

    Άρθρο 2
    Απαλλαγή επιχειρήσεων εντός Ε.Π. από έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων κατηγορίας Β και Α2
    Προσθήκη στην παρ.8 του Αρθ.47 του Ν.3982/11
    8. Η απόφαση έγκρισης ανάπτυξης του Επιχειρηματικού Πάρκου της παραγράφου 1 επέχει: α) θέση θετικής γνωμοδότησης επί της Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης, καθώς και β) Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για το ΕΠ κατά τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.
    Οι εγκαταστάσεις εντός του Ε.Π. που στεγάζουν μεταποιητικές και συναφείς δραστηριότητες θεωρούνται συνοδά έργα (του Ε.Π.) κατά την έννοια που ορίζεται στην οικ. 122343/19-1-2004 εγκύκλιο ΥΠΕΧΩΔΕ.
    Κατά συνέπεια για την αδειοδότηση των μεταποιητικών και συναφών δραστηριοτήτων της δεύτερης (Β) Κατηγορίας, καθώς και της κατηγορίας Α2, δεν απαιτείται υποβολή Περιβαλλοντικής Έκθεσης και έκδοση ξεχωριστής Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, αλλά η απόφαση αυτή συγχωνεύεται, με την απόφαση έγκρισης ανάπτυξης του Ε.Π. της παρ.1 του Αρθ.47 του Ν.3982/11 και τη βεβαίωση συμβατότητας του Αρθ.7 της ΥΑ Φ.Α.15/3/925/76, ΦΕΚ Β 355/17.02.2012.

    Άρθρο 3
    Πρόνοια για τη ρυθμιστική διευθέτηση δεσμεύσεων ΓΠΣ / ΣΧΟΟΑΠ / ΡΣΑ κλπ
    Είναι δυνατή η κατ’ εξαίρεση τροποποίηση εγκεκριμένων Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, καθώς και Σχεδίων Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) για τη χωροθέτηση Ε.Π., τα οποία δεν προβλέπονται σε αυτά, εφόσον η τροποποίηση τεκμηριώνεται/δικαιολογείται απολύτως από τη φύση του Ε.Π. και τον προτεινόμενο χώρο εγκατάστασής του. Η χωροθέτηση Ε.Π. εγκρίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης της οικίας Περιφέρειας. Για την χωροθέτηση Ε.Π. στις Μητροπολιτικές Περιφέρειες Αττικής και Θεσσαλονίκης αν απαιτείται και τροποποίηση των ΡΣΑ και ΡΣΘ, απαιτείται έκδοση Κοινής Απόφασης Υπουργών ΑΑΝ και ΠΕΚΑ.

    Άρθρο 4
    Αντιμετώπιση δυσχερειών ανανέωσης περιβαλλοντικών όρων νομίμως λειτουργούσας επιχείρησης, λόγω μετάπτωσης της δραστηριότητας σε υψηλότερο βαθμό όχλησης
    Νομίμως λειτουργούσες εγκαταστάσεις που φιλοξενούν δραστηριότητες του Δεύτερου Μέρους του Ν.3982/2011, εξετάζονται ως προς την ανανέωση της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας τους, με βάση το επίπεδο όχλησης στο οποίο υπάγεται η δραστηριότητα κατά την τελευταία ανανέωση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, έστω και αν με μεταγενέστερες ρυθμίσεις η δραστηριότητα υπήχθει σε ανώτερο βαθμό όχλησης από αυτόν που ήταν θεσμοθετημένος, στο χρόνο της τελευταίας απόφασης ανανέωσης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων της εγκατάστασης.

    Άρθρο 5
    Αντιμετώπιση του προβλήματος διακοπής επενδύσεων λόγω αιφνίδιας (εκ των υστέρων) μεταβολής του καθεστώτος Χρήσεων Γης.
    «ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ»/ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ Ν. 3325/2005
    Προσθήκη νέας παρ. στο Άρθρο 38 του Ν.3982/2011:
    «Δραστηριότητες του Δεύτερου Μέρους του Ν. 3982/2011 εξετάζονται ως προς την έκδοση αδείας ίδρυσης, λειτουργίας και εγκατάστασης με βάση το ισχύον νομικό καθεστώς του χρόνου υποβολής της αντίστοιχης αίτησης. Η άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας χορηγείται υποχρεωτικά, με τη συνδρομή των προϋποθέσεων του νόμου, ακόμη και αν στο χρονικό διάστημα που έχει παρέλθει από την κατάθεση της αίτησης για την χορήγηση άδειας ίδρυσης/ εγκατάστασης/ λειτουργίας της επένδυσης έχουν μεταβληθεί οι επιτρεπόμενες χρήσεις γης, μέσα από Γενικό ή Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο, Γ.Π.Σ., Ζ.Ο.Ε., κ.λπ. που στο μεταξύ τέθηκε σε ισχύ.
    Στις περιπτώσεις αυτές δεν απαιτείται η εκ νέου προσκόμιση Βεβαίωσης Χρήσεων Γης από την αρμόδια Πολεοδομική Υπηρεσία»

    Άρθρο 6
    Αναβίωση – Επανάχρηση παλαιών εγκαταλειμμένων βιομηχανικών – βιοτεχνικών κελυφών
    Επαγγελματικές εγκαταστάσεις σε καθεστώς μεταβατικών διατάξεων
    ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
    Το θέμα είναι σχετικό με τη θεσμοθέτηση κινήτρων στο χώρο της επιχειρηματικότητας, δημιουργεί σημαντικές προσδοκίες ανάπτυξης επενδύσεων ενώ ταυτόχρονα συμβάλει σημαντικά στην περιβαλλοντική εξυγίανση αστικών, κατά κανόνα, περιοχών.
    Συγκεκριμένα:
    Η επιβάρυνση του περιβάλλοντος, από εγκαταλειμμένα επαγγελματικά δομήματα και κατασκευές ή από λειτουργούσες, σε μεταβατικό καθεστώς, εγκαταστάσεις, λόγω αλλαγής χρήσεων, απαιτεί την νομοθέτηση πολεοδομικών μέτρων, τα οποία αποσκοπούν στην προστασία και την βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων των διαφόρων περιοχών της χώρας.
    Στο πλαίσιο αυτής της αναγκαιότητας είναι απαραίτητο να ρυθμιστούν θέματα επιτρεπόμενων χρήσεων των υφισταμένων επαγγελματικών κτιριακών υποδομών, οι οποίες έχουν νομίμως κατασκευαστεί στο παρελθόν, με όρους δόμησης κατά παρέκκλιση, αλλά έχουν εγκαταλειφθεί ή συνεχίζουν να λειτουργούν σε καθεστώς μεταβατικών διατάξεων. Οι ως άνω εγκαταστάσεις, κατά κανόνα προϋφίστανται νομίμως των μετέπειτα πολεοδομικών ρυθμίσεων και διαταγμάτων των περιοχών όπου ευρίσκονται. Ρυθμίσεων και διαταγμάτων βάσει των οποίων δεν είναι πλέον επιτρεπτή η χρήση τους. Η ύπαρξη τους όμως, είτε λειτουργούν είτε όχι, επιβαρύνει σημαντικά το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
    Η περιβαλλοντική επιβάρυνση μπορεί να προκύπτει είτε λόγω εκπομπής ρύπων, οι οποίες προκύπτουν από την λειτουργία των εγκαταστάσεων, είτε λόγω της εγκατάλειψης ή της μεταβολής της επιχειρηματικής κατάστασης των πρώην ή νυν ιδιοκτητών τους.
    Ειδικότερα:
    α) «λειτουργούσες» εγκαταστάσεις: Αφορούν σε νομίμως λειτουργούσες εγκαταστάσεις, υπό το καθεστώς μεταβατικών διατάξεων, που ορθό είναι να παύσουν να λειτουργούν και να μετεγκατασταθούν το ταχύτερο δυνατόν (βλέπε και Άρθ. 75, παρ. 1 του Ν. 3982/2011, όπως ισχύει σήμερα). Και τούτο διότι η βλάβη που προκαλείται σε περιοχές στις οποίες έχουν εκ των υστέρων νομοθετηθεί ηπιότερες χρήσεις, είναι σημαντική και ιδιαίτερα βλαπτική για το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής των κατοίκων.
    β) «εγκαταλειμμένες» παλαιές κτιριακές εγκαταστάσεις: Αφορούν σε ρυπογόνες υποδομές, οι οποίες όπως έχει παρατηρηθεί, μετατρέπονται σε εστίες κοινωνικής μόλυνσης καθώς συχνά «στεγάζονται» σ’ αυτές πολλές και επικίνδυνες, πολλάκις δε και περιθωριακές, δραστηριότητες που μετατρέπουν τους χώρους σε «σκουπιδότοπους».
    Για τους λόγους αυτούς είναι απαραίτητο να ρυθμιστούν μέτρα και κίνητρα, τα οποία να επιτρέπουν «νέα πολεοδομική αδειοδότηση» με στόχο την αλλαγή χρήσης, κατ’ εξαίρεση των χρήσεων, οι οποίες επιτρέπονται από την ισχύουσα πολεοδομική νομοθεσία της περιοχής.
    Η δυνατότητα αλλαγής χρήσης συνιστά σημαντικό κίνητρο και για τις δύο ως άνω περιπτώσεις καθώς:
    1) Η επιχείρηση που νομίμως συνεχίζει να λειτουργεί σε καθεστώς μεταβατικών διατάξεων, αποκτά ιδιαίτερο κίνητρο ενίσχυσης για να επισπεύσει την προσπάθεια της μετεγκατάστασης της, μέσω και της δυνατότητας που της παρέχεται για την αξιοποίηση του πάγιου περιουσιακού στοιχείου, το οποίο κατέχει και στο οποίο λειτουργεί.
    2) Ο ιδιοκτήτης ενός εγκαταλειμμένου επαγγελματικού κτηρίου αποκτά ιδιαίτερο κίνητρο και ενδιαφέρον να αξιοποιήσει το παλιό «νεκρό» περιουσιακό του στοιχείο, προσδίδοντας του νέα συμβατή, υπό προϋποθέσεις, χρήση.
    Με την προτεινόμενη διάταξη θεσμοθετούνται οι προϋποθέσεις που πρέπει να εκπληρωθούν, προκειμένου να είναι επιτρεπτή η αλλαγή χρήσης των κτηρίων που η παρούσα αφορά, ως εξής:
     Η αλλαγή χρήσης θα αφορά, θα επιτρέπεται και θα αναφέρεται στην διατήρηση των βασικών στοιχείων που καθορίζουν τους οικοδομικούς συντελεστές εκμετάλλευσης αυτών των κτιριακών υποδομών. Δηλαδή η αλλαγή χρήσης δεν θα οδηγεί στην αύξηση της υπάρχουσας κάλυψης, δόμησης και συντελεστού όγκου, κατ’ ουδένα τρόπο και σε καμία περίπτωση.
     Τυχόν μεταβολή του υφιστάμενου κτιριακού περιβάλλοντος, όπως θα προβλέπεται από την έκδοση της νέας πολεοδομικής άδειας, επιτρέπεται να γίνεται μόνο μέσα στα πλαίσια του περιγράμματος της υπάρχουσας εγκατάστασης και σε απόλυτη προσαρμογή προς τους λοιπούς ισχύοντες πολεοδομικούς κανόνες (π.χ. πλάγιες και οπίσθιες αποστάσεις, κλπ), χωρίς την αύξηση της κάλυψης, της δόμησης ή του συντελεστού όγκου που προκύπτει από την αποτύπωση και ανάλυση του προϋπάρχοντος κτηρίου.
     Η δυνατότητα πολεοδομικής αδειοδότησης για την αλλαγή χρήσης που ρυθμίζεται με την πρόταση νόμου, αφορά περιοριστικά και μόνο στις περιπτώσεις όπου η αιτούμενη νέα χρήση προσδιορίζεται ως «ηπιότερη», με βάση την κατάταξη που καταχωρείται στο ΠΔ 23.2/6.3.87 «Κατηγορίες και περιεχόμενα χρήσεων γης».
    Με την προτεινόμενη διάταξη αντιμετωπίζεται ριζικά, η κατάσταση εκατοντάδων κατοικημένων περιοχών της επικράτειας, οι οποίες επιβαρύνονται με την ύπαρξη κτιριακών εγκαταστάσεων (παλαιών βιομηχανιών, κλπ) και οι οποίες δεν συνάδουν με τις ισχύουσες σήμερα πολεοδομικές συνθήκες και προβλέψεις της περιοχής στην οποία είναι εγκατεστημένες και λειτουργούν ή έχουν εγκαταλειφθεί.
    Η προτεινόμενη διάταξη από πλευράς οικολογικής, οικονομικής και κοινωνικής προτεραιότητας κρίνεται σημαντική, ιδιαίτερα σήμερα. Τα βασικά και κύρια προβλήματα, τα οποία επιλύονται είναι:
     η ενίσχυση των προϋποθέσεων μεταφοράς οχλουσών χρήσεων από ζώνες στις οποίες δεν επιτρέπεται η εγκατάσταση τους, σε Επιχειρηματικά Πάρκα, ΒΕΠΕ κ.λπ. (Άρθ. 75, παρ. 1 του Ν.3982/2011)
     η απορρύπανση καθώς και η οικολογική και αισθητική προστασία του περιβάλλοντος σε κατοικημένες περιοχές
     η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων με την κατάργηση οχλουσών και ρυπογόνων χρήσεων και την αντικατάσταση τους με ηπιότερες χρήσεις.
    Οι πολίτες ή οι επιχειρήσεις, στις οποίες ανήκουν οι εγκαταστάσεις αυτές, θα έχουν ισχυρό κίνητρο να αποφασίσουν την μεταφορά της οχλούσας χρήσεως σε περιοχή όπου επιτρέπεται, και τούτο με αμιγώς ιδιωτική πρωτοβουλία και ιδιωτικούς πόρους.
    Η διάταξη, η οποία προτείνεται αποτελεί ένα «ισχυρό κίνητρο», χωρίς επιβάρυνση του δημόσιου προϋπολογισμού. Ταυτόχρονα, η εν λόγω διάταξη δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις έτσι ώστε:
     να προγραμματιστεί ανετότερα η μεταστέγαση της οχλούσας χρήσης από περιοχές όπου δεν επιτρέπεται σε Επιχειρηματικά Πάρκα του Ν.3982/2011, ΒΕΠΕ κ.λπ.
     να αξιοποιηθούν οι υπάρχουσες κτιριακές εγκαταστάσεις για άλλη ηπιότερη χρήση φιλική προς το περιβάλλον, για την εξυπηρέτηση άλλων αναγκών της ζωής των κατοίκων
     να ανακατασκευασθούν οι παλαιές εγκαταλειμμένες κτιριακές εγκαταστάσεις με τρόπο και σε χρήσεις που θα είναι συμβατές με τους κάθε φορά ισχύοντες λοιπούς, εξαιρούμενης της αλλαγής χρήσεως, πολεοδομικούς κανονισμούς, με σκοπό να επέλθουν αισθητικές βελτιώσεις στον περιβάλλοντα χώρο
     να φιλοξενηθούν σε κατοικημένες περιοχές ηπιότερες χρήσεις και δραστηριότητες με σημαντικότατες ωφέλειες στο εγγύς και ευρύτερο περιβάλλον καθώς και στην ποιότητα ζωής των κατοίκων.
    Παράγωγο αποτέλεσμα αυτής της διάταξης είναι η άμεση δημιουργία δημοσίων εσόδων καθώς και η ανάπτυξη νέων οικονομικών δραστηριοτήτων (τομείς νέων ιδιωτικών επενδύσεων και ενίσχυση της απασχόλησης).
    Τονίζεται ιδιαίτερα ότι η ψήφιση αυτής της διάταξης, ενώ κινητοποιεί σημαντικούς αναπτυξιακούς πόρους, δεν απαιτεί καμιά απολύτως δημόσια δαπάνη.
    Η δυνατότητα που θεσμοθετείται μέσω της προτεινόμενης διάταξης νόμου ούτως ή άλλως προβλέπεται ως δυνατότητα στις κατευθύνσεις που θέτουν υπερκείμενα πλαίσια χωροταξικού σχεδιασμού για την εκπόνηση ή τροποποίηση ΓΠΣ. Όμως η διαδικασία αυτή είναι χρονοβόρα και αναποτελεσματική καθώς προϋποθέτει την εκπόνηση και έγκριση ΓΠΣ των αντιστοίχων περιοχών.
    Τέλος, η δυνατότητα που προτείνεται για θεσμοθέτηση συνδυάζεται αρμονικά με την ανάγκη ανάπτυξης αλλά και άμεσης λειτουργίας νέων ΕΠ στα οποία μπορούν εγκατασταθούν επιχειρήσεις που στεγάζονται στον αστικό χώρο με ημιπαράνομες ή μεταβατικού χαρακτήρα συνθήκες.

    ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ
    «Σε νομίμως υφιστάμενες επαγγελματικές κτηριακές εγκαταστάσεις που έχουν κατασκευαστεί για την άσκηση επαγγελματικών δραστηριοτήτων και η λειτουργία τους, επιτρέπεται στο πλαίσιο μεταβατικών διατάξεων ή έχει διακοπεί, επιτρέπεται η αλλαγή χρήσης και η ανακατασκευή τους, κατά παρέκκλιση του ισχύοντος καθεστώτος δόμησης και χρήσεων γης, με τις προϋποθέσεις του επόμενου εδαφίου.
    Η αλλαγή της χρήσης των κτηρίων κατά παρέκκλιση του ισχύοντος καθεστώτος δόμησης και χρήσεων γης είναι δυνατή με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που εκδίδεται μετά από γνώμη του ΣΥΠΟΘΑ εφόσον η νέα χρήση, σε σχέση με την προϋφιστάμενη, κρίνεται ότι είναι περισσότερο συμβατή με τις ισχύουσες στην περιοχή χρήσεις, σύμφωνα και με την κατάταξη χρήσεων όπως προσδιορίζονται στο ΠΔ 23.2/6.3.87.
    Προς τούτο απαιτείται η εκπόνηση και έγκριση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) που συντάσσεται από τους ενδιαφερόμενους και εγκρίνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Η ΜΠΕ θα πρέπει να καταδεικνύει τα οφέλη τα οποία προκύπτουν, από τη νέα χρήση, για το περιβάλλον και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
    Μετά την έκδοση της παραπάνω απόφασης για την αλλαγή χρήσης, απαιτείται η έκδοση πολεοδομικής αδείας, για την ανακατασκευή των κτηριακών εγκαταστάσεων. Στην περίπτωση της ανακατασκευής, τα κτίρια δεν μπορούν να υπερβαίνουν τα όρια ποσοστού κάλυψης, συντελεστού δόμησης και συντελεστού κατ’ όγκον εκμετάλλευσης που προκύπτουν από το μέγεθος των ορίων των υφισταμένων κτιρίων στο οικόπεδο επί του οποίου ανακατασκευάζονται, τηρουμένων των λοιπών διατάξεων του οικοδομικού και κτιριολογικού κανονισμού.
    Όταν η διατήρηση των ορίων εκμετάλλευσης συνεπάγεται πραγματοποιούμενη δόμηση μεγαλύτερη από τη μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση των γηπέδων, με βάσει τον συντελεστή δόμησης που ισχύει στην περιοχή, η δυνατότητα αυτή παρέχεται με την προϋπόθεση καταβολής ειδικού τέλους ίσου με το …% επί της αντικειμενικής αξίας του γηπέδου που αντιστοιχεί στην πρόσθετη εκμετάλλευση. Το τέλος αυτό καταβάλλεται υπέρ του Ο.Τ.Α. στα διοικητικά όρια του οποίου βρίσκεται το κτήριο και εισπράττεται κατά τις διατάξεις του Π.Δ. 410/1995 (ΦΕΚ 231 Α) όπως ισχύει. Διατίθεται αποκλειστικά για την απόκτηση κοινόχρηστων χώρων ή και την εκτέλεση έργων ανάπλασης και ανάδειξης του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος στα διοικητικά όρια του οικείου Ο.Τ.Α.»

    Άρθρο 7
    Νομοθετική ρύθμιση εξυγίανσης περιοχής Οινοφύτων-Σχηματαρίου (Workstream C / Task)
    Είναι στη διάθεση της Ομάδας Εργασίας σχετική Μελέτη Τεκμηρίωσης και Υπόμνημα Προτάσεων σχετικών με την αναγκαιότητα και την βελτίωση της Τροπολογίας που ήδη έχει καταρτιστεί για αυτόν τον σκοπό.

    Άρθρο 8
    Εγκατάσταση Μέσης Όχλησης σε Ε.Π. στην Αττική
    (τροποποίηση Αρθ.17 του Ν.3325/2005)
    Προσθήκη στην παρ.2. του Αρθ.17:
    2. Σε περιοχές ΒΙΠΕ, ΒΙΟΠΑ, ΒΙΠΑ, EM, EO, σε περιοχές υποδοχής χρήσεων των Αρθ-5 και Αρθ-6 του ΠΔ/23-2-87 και σε περιοχές που, από ειδικές πολεοδομικές διατάξεις, προορίζονται για την εγκατάσταση βιοτεχνιών-βιομηχανιών επιτρέπεται η εγκατάσταση βιομηχανιών-βιοτεχνιών, επαγγελματικών εργαστηρίων χαμηλής όχλησης, καθώς και μηχανολογικών εγκαταστάσεων παροχής υπηρεσιών και αποθηκών της παρ.1γ του Αρθ-2.
    Προσθήκη: Σε περιοχές Ε.Π. Τύπου Β΄ που έχουν εγκριθεί κατά τις διατάξεις του Ν.3982/2011 και για τις οποίες έχει διαπιστωθεί η ολοκλήρωση των έργων υποδομής τους κατά το Αρθ. 53 του ίδιου Νόμου, επιτρέπεται η εγκατάσταση βιομηχανιών-βιοτεχνιών, επαγγελματικών εργαστηρίων μέσης όχλησης, καθώς και μηχανολογικών εγκαταστάσεων παροχής υπηρεσιών και αποθηκών της παρ.1γ του Αρθ-2.

  • Συμπέρασμα: Θεωρούμε ότι οι διαδικασίες απλοποίησης της αδειοδότησης των επιχειρήσεων είναι επαρκείς μόνο για εκείνες που θα υπαχθούν στους Γενικούς Όρους αδειοδότησης (κατά τα φαινόμενα μικρές εμπορικές επιχειρήσεις και πολύ μικρές μεταποιητικές). Οι υπόλοιπες πρέπει να λάβουν προηγούμενη έγκριση από τις αρμόδιες Περιφέρειες των οποίων οι διαδικασίες έχουν χαρακτηρισθεί ως προβληματικές και αυτές είναι πού επροβλέπετο να παρακάμψουμε και να απλοποιήσουμε. Για τον λόγο αυτό με τον Ν. 3982/11 είχαν παραχωρηθεί εξουσίες αδειοδότησης και στα Επιμελητήρια και το ΤΕΕ τα οποία κακώς δεν επαναμνημονεύονται στο παρόν Ν/Σ. Επιπλέον οι προβλεπόμενες με το Ν/Σ ποινές για παράβαση του νόμου για την επιχείρηση και τους επιχειρηματίες είναι εξοντωτικές, και ενίοτε με αντισυνταγματικές προβλέψεις, ενώ για τους δημόσιους υπαλλήλους περίπου ανύπαρκτες.
    ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

  • Λείπουν τα παραρτήματα που αναγράφουν ποιες δραστηριότητες υπάγονται στους γενικούς όρους αδειοδότησης και ποιες από αυτές έχουν ως προϋπόθεση την έγκριση από την Περιφέρεια.

    ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

  • 20 Φεβρουαρίου 2014, 20:33 | ΘΩΜΑΣ

    Να εφαρμοσθει ο ισχυον ΝΟΜΟΣ ,ως προς την αναγραφη των διαταξεων που καταργούνται με τον παρόντα νομο . Οχι γενικότητα όπως προβλέπεται στο παρον άρθρο .

  • 19 Φεβρουαρίου 2014, 16:18 | kostas

    ‘Έχουν καθοριστεί με προγενέστερη νομοθεσία «Περιοχές» οι οποίες λειτουργούν ως άτυπες βιομηχανικές συγκεντρώσεις; Αν όχι πως προσδιορίζονται;

    Με τη παρακάτω διατύπωση θεωρείτε αυτονόητη και δεδομένη την ύπαρξη Εταιρείας Διαχείρισης; «….για το σκοπό αυτό εντός εκατό ημερών από την δημοσίευση των προεδρικών διαταγμάτων και υπουργικών αποφάσεων του άρθρου 36 του παρόντος η Εταιρεία Διαχείρισης τους οφείλει να αποκτήσει έγκριση λειτουργίας και εντός σαρράνταπεντε ημερών από αυτό, κάθε επιχείρηση η οποία λειτουργεί εντός αυτής να αποκτήσει Σύμβαση Ένταξης. Σε περίπτωση που οι ανωτέρω προθεσμίες παρέλθουν άπρακτες, κάθε επιχείρηση η οποία δεν δραστηριοποιείται σύμφωνα με τον παρόντα νόμο φέρει τις συνέπειες που η μη τήρηση του συνεπάγεται»

    Τι γίνεται αν δεν υπάρχει Εταιρεία Διαχείρισης;

    Παρακαλώ να δοθεί μια ξεκάθαρη και κατανοητή διατύπωση .