- Κατά το χρονικό διάστημα της οικειοθελούς αναχώρησης πολίτη τρίτης χώρας, το οποίο χορηγείται σύμφωνα με το άρθρο 8 και κατά το χρονικό διάστημα που αναβάλλεται η απομάκρυνση σύμφωνα με το άρθρο 10, οι αρμόδιες κατά περίπτωση αρχές μεριμνούν για να λαμβάνονται κατά το δυνατό μέτρα ώστε:
α) να εξασφαλίζεται η οικογενειακή ενότητα του πολίτη τρίτης χώρας με τα μέλη της οικογένειάς του που βρίσκονται στην Ελλάδα,
β) να υπάρχει πρόσβαση των ανηλίκων στην υποχρεωτική εκπαίδευση, ανάλογα με τη διάρκεια της διαμονής τους, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Κώδικα Μετανάστευσης (ν. 5038/2023, Α’ 81),
γ) να παρέχονται επείγουσα υγειονομική περίθαλψη και η απαραίτητη θεραπευτική αγωγή, σύμφωνα με το άρθρο 21 του Κώδικα Μετανάστευσης και
δ) να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες ανάγκες των ευάλωτων ατόμων.
Η κατάσταση των πολιτών τρίτων χωρών που τελούν υπό κράτηση ρυθμίζεται από τις διατάξεις των άρθρων 17 και 18.
- Στους πολίτες τρίτων χωρών που αναφέρονται στην παρ. 1 χορηγούνται τα έγγραφα που προβλέπονται στην παρ. 2 του άρθρου 8 και στην παρ. 4 του άρθρου 10.
Το Δίκτυο Συνηγορίας για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Child Rights Advocacy Network – CRAN), και οι οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών που το συναπαρτίζουν έχουν ως στόχο την προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών και δη των πιο ευάλωτων από αυτά. Για το λόγο αυτό και με σκοπό τη εξυπηρέτηση του βέλτιστου συμφέροντος των παιδιών οι συνυπογράφουσες 13 οργανώσεις 1.Better Days Greece, 2.Changemakers Lab, 3.Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού, 4.Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, 5.Human Rights Legal Project, 6.INTERSOS Hellas, 7.International Rescue Committee (IRC) Hellas, 8.Open Cultural Center, 9.Safe Passage International Greece, 10. SolidarityNow, 11.Σχεδία – Κέντρο Παιδαγωγικής και Καλλιτεχνικής Επιμόρφωσης, 12.Terre des Hommes Hellas, 13.The HOME Project θεωρούμε αναγκαία την κάτωθι τροποποίηση, ενόψει της κεφαλαιώδους σημασίας που έχει για την προστασία των ανηλίκων η πρόσβαση και παραμονή στην εκπαίδευση. Η διάκριση σε υποχρεωτική και μη δεν μπορεί να εξυπηρετήσει το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού, ιδίως ενόψει ότι τα περισσότερα ασυνόδευτα παιδιά στην Ελλάδα εγγράφονται στη δευτεροβάθμια μη υποχρεωτική εκπαίδευση (Λύκειο).
Κατά τούτο, προτείνουμε η περ. β της παρ. 1 του αρ. 15 να αναδιατυπωθεί ως εξής:
«β) να υπάρχει πρόσβαση των ανηλίκων στην εκπαίδευση, ανάλογα με τη διάρκεια της διαμονής τους, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Κώδικα Μετανάστευσης (ν. 5038/2023, Α’ 81)»
Ενόψει της κεφαλαιώδους σημασίας που έχει για την προστασία των ανηλίκων η πρόσβαση και παραμονή στην εκπαίδευση, η διάκριση σε υποχρεωτική και μη δεν μπορεί να εξυπηρετήσει το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού, ιδίως ενόψει ότι τα περισσότερα ασυνόδευτα παιδιά στην Ελλάδα εγγράφονται στη δευτεροβάθμια μη υποχρεωτική εκπαίδευση (Λύκειο).
Κατά τούτο, προτείνουμε η περ. β της παρ. 1 του αρ. 15 να αναδιατυπωθεί ως εξής:
«β) να υπάρχει πρόσβαση των ανηλίκων στην εκπαίδευση, ανάλογα με τη διάρκεια της διαμονής τους, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Κώδικα Μετανάστευσης (ν. 5038/2023, Α’ 81)»
Η αναφορά στην υποχρεωτική εκπαίδευση περιορίζει υπέρμετρα των αριθμό των ασυνόδευτων ανηλίκων που επωφελούνται από αυτήν τη διάταξη καθώς τα περισσότερα ασυνόδευτα ανήλικα στην Ελλάδα εγγράφονται στο Λύκειο, που δεν αποτελεί βαθμίδα υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Δεδομένου ότι το δικαίωμα στην εκπαίδευση αποτελεί ένα από τα πιο θεμελιώδη δικαιώματα του παιδιού και η εκπαίδευση είναι το εφαλτήριο για την ανάπτυξη και εξέλιξη του παιδιού, η διάκριση του άρθρου αυτού δεν μπορεί να εξυπηρετήσει το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού.
Συνεπώς, προτείνουμε η περ. β της παρ.1 του άρθρου 15 να αναδιατυπωθεί ως εξής:
β) να υπάρχει πρόσβαση των ανηλίκων στην εκπαίδευση, ανάλογα με τη διάρκεια της διαμονής τους, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Κώδικα Μετανάστευσης (ν. 5038/2023, Α’ 81)
Στην παράγραφο 1β προτείνεται να απαλειφθεί η λέξη υποχρεωτική.