- Οι αρμόδιες αστυνομικές αρχές λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την εκτέλεση της απόφασης επιστροφής εφόσον:
α) δεν έχει χορηγηθεί χρονικό διάστημα οικειοθελούς αναχώρησης για τους λόγους που αναφέρονται στην παρ. 4 του άρθρου 8 ή
β) ο πολίτης τρίτης χώρας δεν έχει συμμορφωθεί με την υποχρέωση επιστροφής εντός της ταχθείσας προθεσμίας οικειοθελούς αναχώρησης, που του χορηγήθηκε σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 8 ή
γ) ο πολίτης τρίτης χώρας έχει παραβιάσει μία από τις υποχρεώσεις που του επιβλήθηκαν κατά το χρονικό διάστημα της προθεσμίας οικειοθελούς αναχώρησης, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 8 ή
δ) ο πολίτης τρίτης χώρας δεν συνεργάζεται με τις αρμόδιες αρχές κατά τη διαδικασία επιστροφής.
- Οι αρμόδιες αστυνομικές αρχές, στην περίπτωση που έχει χορηγηθεί προθεσμία οικειοθελούς αναχώρησης, σύμφωνα με το άρθρο 8, εκτελούν την απόφαση επιστροφής κατά τη λήξη του ως άνω χρονικού διαστήματος, εκτός αν, κατά τη διάρκεια αυτού, ανακύψει οποιοσδήποτε από τους λόγους που αναφέρονται στην παρ. 4 του άρθρου 8.
- Στις περιπτώσεις της παρ. 1 δεν εκδίδεται αυτοτελής απόφαση απομάκρυνσης. Αν η απόφαση επιστροφής καθίσταται άμεσα εκτελεστή πριν από τη λήξη της ταχθείσας προθεσμίας οικειοθελούς αναχώρησης για τους λόγους της παρ. 4 του άρθρου 8, η αρμόδια αστυνομική αρχή εκδίδει διαπιστωτική πράξη, η οποία επιδίδεται στον πολίτη τρίτης χώρας.
- Σε βάρος του πολίτη τρίτης χώρας ο οποίος ανθίσταται κατά την εκτέλεση της απόφασης επιστροφής, οι αρμόδιες αρχές μπορούν να εφαρμόζουν τα μέτρα καταναγκασμού που προβλέπονται στην παρ. 4 του άρθρου 80 του ν. 3386/2005 (Α’ 212) και στην υπό στοιχεία 4000/4/46-α’/22.7.2009 (Β’ 1535) κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Οικονομικών και Δικαιοσύνης, περί καθορισμού λεπτομερειών για την εκτέλεση διοικητικών και δικαστικών αποφάσεων απέλασης αλλοδαπών, όπως εκάστοτε ισχύει. Στην περίπτωση αυτή τα μέτρα λαμβάνονται με σεβασμό στην προσωπικότητα και τα θεμελιώδη δικαιώματα του ατόμου, σύμφωνα και με την αρχή της αναλογικότητας.
- Σε περίπτωση απομάκρυνσης με αεροπορική πτήση, λαμβάνονται υπόψη οι κοινές κατευθυντήριες γραμμές, σχετικά με τα μέτρα ασφαλείας των κοινών απομακρύνσεων δια αέρος, που προβλέπονται στην απόφαση 2004/573/ΕΚ (L 261).
- Οι διαδικασίες της απομάκρυνσης υπόκεινται σε σύστημα εξωτερικού ελέγχου, που λειτουργεί με μέριμνα του Συνηγόρου του Πολίτη, ο οποίος συνεργάζεται για τον σκοπό αυτόν με διεθνείς οργανισμούς.
Γρήγορα εκτός ,πριν να φύγουν οι Έλληνες.
Για ρωτήστε τους χαροκαμενους γονείς να σας πουνε τη γνώμη τους.
Ρωτήστε τους γονείς της Μυρτώ της Πάρου.
Στην παρ. 6, πρέπει να επαναφερθούν στο τέλος του εδαφίου α΄ οι όροι «και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις» του άρθρου 23 παρ. 6 εδαφίου α΄ Ν 3907/2011 (Α΄ 7), οι οποίοι απαλείφονται άνευ αιτιολογίας.
1. Ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της επιστροφής
Υπόδειξη: Να προβλεφθεί συγκεκριμένο χρονικό όριο εντός του οποίου η απόφαση επιστροφής πρέπει να εκτελείται, ώστε να αποφεύγεται η πολυετής παραμονή μεταναστών χωρίς καθεστώς. Η καθυστέρηση στην εκτέλεση υπονομεύει την αποτελεσματικότητα της πολιτικής επιστροφών και την εμπιστοσύνη των πολιτών.
2. Πλήρης καταγραφή και διαλειτουργικότητα με ευρωπαϊκές βάσεις
Υπόδειξη: Να διασφαλίζεται η πλήρης ταυτοποίηση και καταγραφή των επιστρεφόμενων προσώπων, με σύνδεση των στοιχείων σε ευρωπαϊκές βάσεις δεδομένων. Έτσι θα ενισχύεται ο έλεγχος επανεισόδου μέσω άλλων χωρών.
3. Αναστολή επιστροφής μόνο σε απολύτως αιτιολογημένες περιπτώσεις
Υπόδειξη: Να αυξηθούν οι εγγυήσεις κατά της καταχρηστικής αναστολής εκτέλεσης επιστροφών μέσω συνεχών αιτήσεων ή προσωρινών διαταγών. Οι αναστολές να δίνονται μόνο όταν τεκμηριώνεται σοβαρός ανθρωπιστικός ή νομικός λόγος.
4. Ειδική μέριμνα για ευάλωτες ομάδες
Υπόδειξη: Να υπάρχει πρόβλεψη εξαίρεσης ή ειδικής διαδικασίας για ασυνόδευτα ανήλικα, άτομα με αναπηρία ή σοβαρά προβλήματα υγείας, πριν από την έκδοση απόφασης επιστροφής.
5. Δημόσια ασφάλεια και συνεργασία με τρίτες χώρες
Υπόδειξη: Σε περιπτώσεις όπου η παραμονή κάποιου απειλεί τη δημόσια ασφάλεια ή τάξη, να επιταχύνεται η επιστροφή σε συνεργασία με την Interpol ή διμερείς συμφωνίες. Να αξιολογείται το ποινικό μητρώο σε συνεργασία με άλλες χώρες.
Κατά αρχάς θα πρέπει ο νομοθέτης να προβλέψει άρθρο – προϋπόθεση, στονμ οποίο ο αιτών άσυλο ή προστασία δεν χορηγείται σε καμία περίπτωση αν δεν ταυτοποιούνται, με επίσημα έγγραφα, βασικά στοιχεία ταυτότητας του (όπως, ονοματεπώνυμο,γένος, ημερομηνία γέννησης,τόπος γέννησης). Άλλωστε το έτος γέννησης, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, μπορεί να καθοριστεί από δείγμα αιματοληψίας.