Άρθρο 6 Μη επαναπροώθηση, βέλτιστα συμφέροντα του παιδιού, οικογενειακή ζωή και κατάσταση της υγείας (Άρθρο 5 της Οδηγίας)

Οι αρμόδιες αρχές κατά την εφαρμογή του παρόντος λαμβάνουν δεόντως υπόψη: α) το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού, β) την οικογενειακή ζωή, και γ) την κατάσταση της υγείας του συγκεκριμένου πολίτη τρίτης χώρας και τηρούν την αρχή της μη επαναπροώθησης.

  • 29 Ιουλίου 2025, 18:02 | Υποστήριξη Προσφύγων στο Αιγαίο (RSA)

    Η τήρηση της υπερνομοθετικής ισχύος αρχής της μη επαναπροώθησης ελέγχεται υποχρεωτικά σε κάθε στάση της διαδικασίας απέλασης ή επιστροφής, συμπεριλαμβανομένου του σταδίου της έκδοσης απόφασης επιστροφής (ΔΕΕ C-663/21 Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl, 06-07-2023, σκ. 49-50, C-484/22 Bundesrepublik Deutschland, 15-02-2023, σκ. 25-28).

    Ρητή διατύπωση της ανωτέρω υποχρέωσης στο νόμο παρίσταται απαραίτητη, δοθέντος ότι οι αρμόδιες διοικητικές αρχές, όπως η Αρχή Προσφυγών του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου ή η Ελληνική Αστυνομία, εξακολουθούν να εκδίδουν συστηματικά αποφάσεις επιστροφής από τις οποίες απουσιάζει οιαδήποτε αξιολόγηση της συνδρομής των όρων της αρχής της μη επαναπροώθησης. Ενδεικτικό της παραβίασης είναι το γεγονός ότι η πλειοψηφία των αποφάσεων απέλασης και επιστροφής που εκδόθηκαν το περασμένο έτος από την Ελληνική Αστυνομία αφορούσαν πολίτες Αφγανιστάν και Συρίας, χώρες προς τις οποίες απαγορεύονται οι επιστροφές για λόγους που συνδέονται με την τήρηση της αρχής της μη επαναπροώθησης (https://rsaegean.org/el/statistika-dioikitikis-kratisis-2024/).

    Για τους λόγους αυτούς, είναι απαραίτητη η τροποποίηση του άρθρου ως ακολούθως: «Οι αρμόδιες αρχές κατά την εφαρμογή του παρόντος λαμβάνουν δεόντως υπόψη: α) το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού, β) την οικογενειακή ζωή, και γ) την κατάσταση της υγείας του συγκεκριμένου πολίτη τρίτης χώρας και τηρούν την αρχή της μη επαναπροώθησης κατά την έκδοση απόφασης επιστροφής και σε κάθε στάδιο της διαδικασίας.»

  • 25 Ιουλίου 2025, 09:27 | ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ

    Στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο προτείνεται να συμπεριληφθεί διάταξη με την οποία θα επιβάλλεται η αυτοματοποιημένη αντιπαραβολή των δακτυλικών αποτυπωμάτων των πολιτών τρίτων χωρών που λαμβάνονται από τις υπηρεσίες της Υπηρεσίας Ασύλου, κατά τη διαδικασία καταγραφής των αιτημάτων τους για παροχή διεθνούς προστασίας, με τα αποτυπώματα που τηρούνται στη βάση δεδομένων της Ελληνικής Αστυνομίας, προς διαπίστωση τυχόν καταχώρησης των αιτούντων με άλλα στοιχεία ταυτότητας και ύπαρξης στο πρόσωπό τους τόσο λόγων δημόσιας τάξης και ασφάλειας ικανών να οδηγήσουν στην απόρριψη των ως άνω αιτημάτων τους όσο και εκκρεμών διωκτικών εγγράφων με τα οποία διατάσσεται η ποινική τους σύλληψη. Μέχρι σήμερα, τα δακτυλικά αποτυπώματα που λαμβάνονται από τις υπηρεσίες της Υπηρεσίας Ασύλου χρησιμοποιούνται μόνο για λόγους αντιπαραβολής και εισαγωγής τους στη βάση δεδομένων του EURODAC.