Ποια είναι η άποψή σας για τη δομή του Τεχνολογικού Λυκείου, και για τις δυνατότητες που προσφέρει για πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;

  • 30 Ιουνίου 2011, 22:58 | Ε.V

    Η ταπεινή μου άποψη είναι ότι στην τέταρτη τάξη δεν έχουν καμία θέση τα μαθήματα γενικής παιδείας. Τι να τα κάνει τα π.χ τα φιλολογικά ο μαθητής όταν έχει ολοκληρώσει την 3ετή βασική του εκπαίδευση; Αυτές οι ώρες πρέπει να αξιοποιηθούν ουσιαστικά από θεωρητικές ή πρακτικές ώρες που αφορούν καθαρά το αντικείμενο που επέλεξαν.
    Η Τέταρτη τάξη πρέπει να είναι καθαρά ειδίκευσης και απορροφήσει και όλους τους σπουδαστές ΙΕΚ και ΟΑΕΔ

  • 30 Ιουνίου 2011, 22:40 | Γιώργος Τούμπαρης

    Σχετικά με το ζήτημα της απουσίας της Βιολογίας από το ωρολόγιο πρόγραμμα των τάξεων του Νέου Τεχνολογικού Λυκείου που έχει ανακύψει, θα ήθελα να εκφράσω την ειλικρινή απορία μου για το πώς είναι δυνατόν οι μαθητές να προχωρούν στην επιλογή ορισμένων από τις παρακάτω ειδικότητες του Τεχνολογικού Λυκείου, χωρίς προηγουμένως να διαθέτουν βασικές γνώσεις Βιολογίας:

    A) Τομέας Υγείας & Πρόνοιας
    – Βοηθών Βρεφονηπιοκόμων
    – Βοηθών Ιατρικών και Βιολογικών Εργαστηρίων
    – Βοηθών Νοσηλευτών
    – Βοηθών Οδοντοτεχνιτών
    – Βοηθών Ακτινολογικών Εργαστηρίων
    – Βοηθών Φαρμακείων
    – Βοηθών Φυσικοθεραπείας
    – Διατροφής και Διαιτολογίας

    Β) Τομέας Γεωπονίας, Τροφίμων & Περιβάλλοντος
    – Τεχνολογίας και Ελέγχου Τροφίμων
    – Έργων Τοπίου και Περιβάλλοντος
    – Σύγχρονης Επιχειρηματικής Γεωργίας
    – Περιβάλλοντος και Αγροτουρισμού
    – Φυτικής παραγωγής
    – Κηποτεχνίας

    Είναι φανερό ότι οι μαθητές που σκοπεύουν να ακολουθήσουν τις παραπάνω ειδικότητες χρειάζεται να διαθέτουν το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο σε τομείς της Βιολογίας όπως η Βοτανική, η Οικολογία, η Βιοχημεία, η Φυσιολογία, η Ανατομία, η Βιολογία Κυττάρου κ.ά..

    Θα ήταν ευχής έργον το υπουργείο να λάβει υπόψη τις δικαιολογημένες εκκλήσεις των συναδέλφων Βιολόγων – και όχι μόνο – και να διορθώσει αυτό το πρόβλημα στον αρχικό προγραμματισμό του ωρολόγιου προγράμματος. Θα είναι μια αλλαγή που θα επικροτηθεί από όλους.

    Γιώργος Τούμπαρης
    Βιολόγος – Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

  • 30 Ιουνίου 2011, 22:33 | Αχιλλέας

    Το Υπουρ.Παιδείας έβγαλε μια ‘’διευκρινιστική’’ ανακοίνωση για το Τεχνολογικό Λύκειο προσπαθώντας να εξηγήσει-στηρίξει την πρότασή του και να αποδείξει ότι το μαύρο είναι άσπρο ή κατά το μαθηματικότερον(που αρέσει πολύ στην κ.Διαμαντοπούλου), ότι το 1=2.
    Τη διάβασα πολύ προσεκτικά.
    Γράφει:
    ‘’Οι μαθητές στο Γυμνάσιο αποκτούν τις βασικές γνώσεις Φυσικής και Χημείας, τις οποίες ολοκληρώνουν στην Α’ τάξη λυκείου.’’
    Θα θέλαμε αλήθεια να ξέρουμε ποιος είναι αυτός που έκρινε και τελικά πέρασε κάτι τέτοιο. Θα θέλαμε να ξέρουμε ποιος πιστεύει ότι οι βασικές γνώσεις Φυσικής και Χημείας ολοκληρώνονται στο Γυμνάσιο(!!!) και στην Α’ τάξη λυκείου.
    Η Φυσική(και η Χημεία και η Βιολογία) κύριοι, είναι η κατεξοχήν επιστήμη Βασικών Γενικών Γνώσεων.
    Η πρόοδος της Ιατρικής, για παράδειγμα, είναι πρόοδος και ανακαλύψεις της Φυσικής. Φανταστείτε ένα κόσμο χωρίς ακτινογραφίες, αξονικές και μαγνητικές τομογραφίες, υπερηχογραφήματα, laser , λαπαροσκοπήσεις κλπ κλπ, αλλά και χωρίς υπολογιστές, οπτικές ίνες, τηλεοράσεις, κινητά τηλέφωνα κλπ κλπ.
    Ότι μας περιβάλλει είναι Φυσική. Χωρίς τη γνώση της, δεν μπορούμε να καταλάβουμε τον κόσμο που μας περιβάλλει . Έκπληξη αποτελεί για μένα, το ότι δεν βρίσκεται στο πρόγραμμα των υποχρεωτικών μαθημάτων σε ΟΛΕΣ τις κατευθύνσεις του νέου (Γενικού)Λυκείου.

    Γράφει:
    ‘’Η Α΄ τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου, εναρμονισμένη σε μεγάλο βαθμό με την Α’ τάξη του Νέου Λυκείου, αποτελεί μια τάξη γενικής παιδείας και προσανατολισμού.’’
    Αλλά όχι πλήρως εναρμονισμένη συνεπώς όχι ισότιμη.

    Γράφει:
    ‘’ Σε ότι αφορά στην πρόσβαση στα Τ.Ε.Ι. με Ειδικές Εξετάσεις, ως γνωστόν, οι μαθητές δεν εξετάζονται στα μαθήματα της Φυσικής, της Χημείας ή της Βιολογίας.’’
    Όμως διδάσκονται κανονικά σ’όλη την περίοδο των σπουδών τους στο ΕΠΑ.Λ.
    Επίσης δε βλέπω να υπάρχει στο …‘’ισότιμο’’ αναφορά στα Α.Ε.Ι. Δεν θα εισάγονται στα Α.Ε.Ι.;

    Γράφει:
    ‘’Για όσους μαθητές εισαχθούν στα Τ.Ε.Ι. και εφόσον η ειδικότητά τους σχετίζεται με αυτά τα μαθήματα, η διδασκαλία τους ξεκινά από τα βασικά κεφάλαια, αλλά σε πολύ μεγαλύτερη εμβάθυνση, πράγμα που απαιτεί καλή γνώση μαθηματικών.’’
    Εδώ πια βλέπουμε την απόλυτη ασχετοσύνη. Μαθηματικά αρχή πάντων λοιπόν, σύμφωνα με την κ.Διαμαντοπούλου, ξεχνώντας βέβαια ότι εδώ μιλάμε για εμβάθυνση εννοιών και όχι απλώς για μαθηματικές πράξεις, διαφορετικά οι μαθηματικοί θα καταλάβαιναν Φυσική, Οικονομικά, Αρχαία(άκουσα σε κανάλια που πουλάνε βιβλία, ότι …έχουν μαθηματική δομή).

    Αλλά βέβαια έπρεπε να χωρέσουν στο τεχνολογικό (ναι στο ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ!!!) η λογοτεχνία, η ιστορία, τα θρησκευτικά, η γυμναστική, τα αγγλικά και κυρίως η αύξηση των ωρών στα μαθηματικά που απ’ότι φαίνεται, έχουν ισχυρότερες ομάδες πίεσης. (Να θυμίσω εδώ ότι η Ιστορία επρόκειτο να είναι προαιρετικό μάθημα ακόμα και στο Γενικό Λύκειο και τα Θρησκευτικά να μην υπήρχαν καν-πράγμα απαράδεκτο για μένα και που ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών γενικά-. Τελικά παρέμειναν και όχι μόνο αυτό αλλά τρύπωσαν και στο Τεχνολογικό. Οι συνάδελφοί μας αυτών των γνωστικών αντικειμένων στα ΕΠΑ.Λ δεν πίστευαν στα μάτια τους.)

    Τελικά η βασική μου απορία δεν έχει λυθεί. Είναι αλήθεια ότι ο άνδρας της κ.Διαμαντοπούλου είναι μαθηματικός, ναι ή όχι;;

  • 30 Ιουνίου 2011, 22:25 | Γιώργος

    Δυστυχώς μια μεγάλη μερίδα καθηγητών γενικών μαθημάτων ,προκειμένου να μην χάσουν τις θέσεις τους και άλλα «τυχερά», εδώ και χρόνια «επηρεάζουν» τους μαθητές να μην ακολουθούν την Τεχνική Εκπαίδευση αγνοώντας βασικές ανάγκες τις κοινωνίας, τις κλίσεις των μαθητών και καταστρέφουν το μέλλον των παιδιών μας. Οι ίδιοι καθηγητές ευθύνονται κατά ένα μεγάλο μέρος για την σημερινή κατάσταση. Χιλιάδες θεωρητικοί επιστήμονες οι οποίοι αναζητούν δουλειά στο δημόσιο (καθηγητές) και η αγορά χωρίς ειδικευμένο τεχνικό προσωπικό. Τα θετικά μαθήματα διδάσκονται ως εφαρμοσμένα στα μαθήματα ειδικότητας οπότε δεν χρειάζεται να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας το αντίθετο μάλλον πρέπει να γίνει. Το νομοσχέδιο είναι στη σωστή κατεύθυνση .

  • 30 Ιουνίου 2011, 22:15 | Κωνσταντίνος Ρογκώτης Εκπ/κός

    Παρακολουθώ οτι οι αποψεις των πιο πολλών που σχολιάζουν εχουν να κάνουν με την υπαρξη των φυσικών επιστημών στο Τεχνολογικό Λυκειο. Κάνω την ερώτηση τα τεχνολογικά μαθήματα δεν περιέχουν φυσικές επιστήμες; Η Μηχανική, η αντοχή των υλικών, η ηλεκτρολογία, η ηλεκτρονική η Θρμοδυναμική δεν είναι εφαρμοσμένες φυσικές επιστήμες; Η ενοια παράδειγμα της ροπής υπάρχει εφαρμοσμένη στις ΜΕΚ, στη συσφιξή μιας βίβας κ.λπ. Αρα φυσικές επιστήμες διδάσκονται οι μαθητές μονο που είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες της ειδικότητας τους.
    Σαφώς και πρεπει να υπάρχουν μαθήματα γενικής παιδείας, μονο που πρέπει να ειναι προσανατολισμένα στην υποστήριξη των μαθημάτων ειδικότητας ωστε να καλύπτεται ολο το φάσμα του γνωστικού αντικειμένου της ειδικότητας. Ακομα και η ιστορία και η γλώσσα θα πρέπει να έχουν την αντίστοιχη κατευθυνση και οι εκπ/κοι θα πρέπει να επιμορφωθούν για να καλύψουν τις ανάγκες με βάση το παραπάνω σκεπτικό.

  • 30 Ιουνίου 2011, 21:58 | Αγγελική Κώστα

    Ανακοινώσατε το νέο τεχνολογικό λύκειο. Αυτό φιλοδοξεί να αντικαταστήσει το ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ. Όμως διακρίνω μια αστοχία στο όλο εγχείρημα που είναι η απουσία των μαθημάτων της φυσικής και της χημείας από Β και Γ Λυκείου.

    1. Με την απουσία τους το νέο τεχνολογικό λύκειο δεν είναι ισότιμο με το γενικό λυκειο. Αρα οι μαθητές είναι δεύτερης κατηγορίας.
    2. Είναι σημαντικά μαθήματα γενικής παιδείας, γιατί περιέχουν σημαντικές γνώσεις, οι οποίες χρειάζονται σε πολλές ειδικότητες του τεχνολογικού λυκείου.
    3. Η πρόσβαση των μαθητών του τεχνολογικού λυκείου στα Α.Ε.Ι. είναι αδύνατη. Οι μαθητές αυτοί είναι δεύτερης κατηγορίας γιατί καλούνται στην Γ λυκείου
    να εξεταστούν στη φυσική και στη χημεία χωρίς να έχουν διδαχθεί τα μαθήματα αυτά στη Β λυκείου και στην Α λυκείου έχουν λιγότερες ώρες διδασκαλίας από ό,τι στο γενικό λύκειο.
    4. Οι μαθητές από το τεχνολογικό λύκειο που θα εισαχθούν στα Τ.Ε.Ι. με ειδικές εξετάσεις θα είναι καταδικασμένοι να μην πάρουν πτυχίο ή να κάνουν φροντιστήρια γιατί όλα τα Τ.Ε.Ι. έχουν φυσική και χημεία, μαθήματα που οι μαθητές αυτοί δεν θα έχουν διδαχθεί στο τεχνολογικό λύκειο. Μην ξεχνούμε ότι οι μαθητές του γενικού λυκείου εκτός από τις υποχρεωτικές ώρες διδασκαλίας έχουν και ώρες εμβάθυνσης στα μαθήματα αυτά.

    Υπάρχει μια αδικία. Και προς τους μαθητές και προς τα μαθήματα φυσικής και χημείας. Πρέπει να διορθωθεί πριν να είναι αργά. Πρέπει να μπουν ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων αυτών και στη Β και στη Γ τάξη του τεχνολογικού λυκείου.

    Αγγελική Κώστα – εκπαιδευτικός.

  • 30 Ιουνίου 2011, 21:52 | Νίκος Πεγιόπουλος

    Έχω να επισημάνω κάποιες αστοχίες στην δομή του τεχνολογικου λυκείου.
    1) Οι μαθητές της Α τάξης τεχνολογικού λυκείου διδάσκονται 2 ώρες φυσική και 1 ώρα χημεία, ενώ οι μαθητές της αντίστοιχης τάξης του ενιαίου λυκείου έχουν 3 ώρες φυσική και 2 χημεία.
    2) Στην Β λυκείου στο τεχνολογικό λύκειο οι μαθητές έχουν ΜΗΔΕΝ ώρες φυσικής και χημείας σε αντίθεση με τους μαθητές του ενιαίου λυκείου που έχουν 7 ώρες φυσική και χημεία που μπορούν να φτάνουν και στις 11 ώρες αν οι μαθητές επιλέξουν την ενίσχυση στα μαθήματα αυτά.
    3) Στην Γ λυκείου στο τεχνολογικό λύκειο οι μαθητές έχουν ΜΗΔΕΝ ώρες φυσικής και χημείας
    Με βάση τα παραπάνω επισημαίνω τα εξής:
    1) Οι μαθητές του τεχνολογικού λυκείου δεν θα έχουν ισότιμη πρόσβαση στα Α.Ε.Ι. σε σχέση με τους μαθητές του ενιαίου Λυκείου. Αυτό γιατί δεν διδάσκονται καθόλου Φυσική και Χημεία στην Β τάξη, υποδιδάσκονται στην Α τάξη και καλούνται στην Γ τάξη να ακολουθήσουν το πρόγραμμα της Γ τάξης ενιαίου Λυκείου και να συναγωνιστούν με τους μαθητές αυτούς.
    2) Οι μαθητές του τεχνολογικού Λυκείου που θα έχουν πρόσβαση στα Τ.Ε.Ι. με τα τέσσερα μαθήματα, δεν θα μπορούν να αντεπεξέλθουν στα προγράμματα σπουδών γιατί δεν θα ξέρουν καθόλου Φυσική και Χημεία. Δεν μπορώ να φανταστώ τον φοιτητή που θα είναι στο τμήμα ηλεκτρονικής και δεν θα ξέρει τί είναι ο πυκνωτής ή που θα είναι στο τμήμα τεχνολογίας τροφίμων και δεν θα γνωρίζει χημεία. Θα οδηγηθούν στα φροντιστήρια.
    3) Τέλος, Τεχνολογικό Λύκειο χωρίς Φυσική δεν είναι τεχνολογικό. Γιατί η βάση της τεχνολογίας είναι η φυσική.
    4) Η διαφορά αυτή του ωρολογίου προγράμματος καθιστά το Τεχνολογικό Λυκειο κατώτερο.
    Πιστεύω ότι είναι απαραίτητη η παρουσία (σε ώρες διδασκαλίας τουλάχιστον όπως στο παλιό πρόγραμμα σπουδών) της Φυσικής και της Χημείας, στο νέο Τεχνολογικό Λύκειο. Ας μελετηθούν και οι προτάσεις που έχουν γίνει για το ωρολόγιο πρόγραμμα και από άλλους σχετικούς φορείς.
    Κατά τα άλλα το νομοσχέδιο κινείται στην σωστή κατεύθυνση. Μια τέτοια όμως αστοχία μπορεί να αποβεί μοιραία για την εξέλιξη του εγχειρήματος.
    Νίκος Πεγιόπουλος – εκπαιδευτικός

  • 30 Ιουνίου 2011, 21:06 | Δημήτρης Κυριακός

    Σαν αντιπρόεδρος της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας (ΕΠΕ) και χρόνια μάχιμος εκπαιδευτικός πληροφορικής σε Τεχνικά Λύκεια θα ήθελα να εκφράσω την άποψή μου σχετικά με το Τεχνολογικό Λύκειο κυρίως σε σχέση με την Πληροφορική. Προσωπικά πιστεύω ότι είναι θετική η ύπαρξη ενός μαθήματος γενικής παιδείας με τίτλο «Εφαρμογές Πληροφορικής» στην Α’ τάξη. Το μάθημα αυτό εξοικείωνει τους μαθητές με την Επιστήμη της Πληροφορικής και καλύπτει ως ένα βαθμό τις ψηφιακές δεξιότητες που απαιτούνται στη σημερινή κοινωνία. Αντίστοιχα απαραίτητο είναι η ύπαρξη τέτοιου μαθήματος και στην Α’ τάξη του Νέου Γενικού Λυκείου. Το μάθημα αυτό θα πρέπει να έχει πολλά στοιχεία δικτύων , πολυμέσων και Internet όπως επίσης και αναφορές σε θέματα ασφαλείας και ορθής χρήσης των νέων τεχνολογιών. Θεωρώ αναγκαίο το μάθημα αυτό να είναι εργαστηριακό.Αναγκαίο θα ήταν να υπάρχει ένα μάθημα επιλογής που θα οδηγεί τους μαθητές σε ποιό εξειδικευμένες έννοιες π.χ. Χρήση κοινωνικών δικτύων.

    Άναγκαίο είναι η ύπαρξη του μαθήματος επιλογής «Εισαγωγή στην Επιστήμη των Υπολογιστών» δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές της Α’ τάξης, να γνωρίσουν τις θεμελιώδεις αρχές της Επιστήμης των Υπολογιστών. Δεδομένη είναι η δημιουργία τομέα Πληροφορικής στη Β’ και Γ’ τάξη. Η ειδικότητα της Πληροφορικής είναι η ποιό προσφιλής ειδικότητα με πολλαπλές ευκαιρίες απασχόλησης που παρεσφρίει. Είναι απαραίτητη η επικαιροποίηση των προγράμματος σπουδών της Β’ και Γ’ τάξης όπως επίσης και η σύνταξη ολοκληρωμένου προγράμματος για το Δ’ έτος.Προτείνω για λόγους συμβατότητας με την Δια βίου Εκπαίδευση η Δ’ τάξη να αποτελείται μόνο από μαθήματα ειδικότητας που να συνδέονται με τα προγάμματα εξειδίκευσης των Δημόσιων ΙΕΚ.

    Με την εφαρμογή του Τεχνολογικού Λυκείου θα πρέπει να λυθούν προβλήματα και λάθη του παρελθόντος όπως εμφανίστηκαν στις αναθέσεις των μαθημάτων ΕΠΑΛ / ΕΠΑΣ. όπου καθηγητές Πληροφορικής ΠΕ19-ΠΕ20 αποκλείονται από την 1η ανάθεση σε μαθήματα Πληροφορικής σε άλλους τομείς, ενώ δίνεται η δυνατότητα να διδάξουν μαθήματα Πληροφορικής και πιστοποιημένοι στις Τ.Π.Ε. συνάδελφοι άλλων ειδικοτήτων. Επίσης είναι αναγκαίο να αλλάξει η άδικη ρύθμιση η οποία ισχύει σήμερα στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και προβλέπει ότι στα εργαστηριακά μαθήματα του τομέα της Πληροφορικής δεύτερος εκπαιδευτικός διατίθεται αν ο αριθμός των μαθητών είναι από δεκαεπτά (17) και άνω, ενώ στις άλλες ειδικότητες ισχύει το μάθημα να γίνεται από 2 καθηγητές σε τμήματα με δεκατρείς (13) μαθητές και άνω. Τέλος να ισχύσει και για τους υπεύθυνους εργαστηρίων Πληροφορικής ΣΕΚ η 3ωρη απαλλαγή από το υποχρεωτικό ωράριο, όπως ισχύει και για τους υπεύθυνους των εργαστηρίων στα Γυμνάσια και στα ΓΕΛ.

    Αναγκαίο είναι η σύνδεση των ΣΕΚ που θα γίνουν «βασικά εκπαιδευτικά κέντρα πραγματοποίησης εργαστηριακών μαθημάτων τόσο για τα σχολεία Δευτεροβάθμιας Τεχνικής – Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, όσο και για τα προγράμματα Δια Βίου Μάθησης» όπως λέει το νομοσχέδιο και ειδικότερα η σύνδεσή τους με τα δημόσια ΙΕΚ.

  • 30 Ιουνίου 2011, 17:46 | ΚΑΡΑΚΑΣΙΔΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ

    Όπως βλέπω από τα κείμενα της διαβούλευσης, οι συνάδελφοι των φυσικών επιστημών έχουν σοβαρό πρόβλημα με την κατάργηση των μαθημάτων θεωρητικής χημείας και φυσικής στο τεχνολογικό λύκειο. Η φυσική και η χημεία είναι βασικές επιστήμες για τις περισσότερες τεχνολογικές ειδικότητες και οι μαθητές κάθε ειδικότητας χρειάζονται εξειδικευμένες γνώσεις φυσικής και χημείας που είναι διαφορετικές για κάθε ειδικότητα. Σε αυτές τις διαφορές θα πρέπει να είναι ευαίσθητοι οι επιστήμονες και να διαφοροποιούνται ανάλογα με τις ανάγκες.
    Έτσι για παράδειγμα η οπτική είναι καθαρά αντικείμενο της φυσικής επιστήμης και ίσως ο φυσικός είναι ο πλέον κατάλληλος για να διδάξει το μάθημα της χρωματολογίας ή χρώμα στους σπουδαστές των καλλιτεχνικών ειδικοτήτων, ιδιαίτερα όταν έχει ήδη κάποια επαγγελματική ή άλλη εμπειρία σε ότι αφορά το χρώμα. Επίσης οι χημικοί είναι οι πλέον κατάλληλοι για να διδάξουν μαθήματα όπως τεχνολογία υλικών, υφασματολογία, αέρια, καύσιμα, λιπαντικά, υγιεινή και ασφάλεια και πολλά άλλα, ιδιαίτερα όταν έχουν εργαστεί σε σχετικές βιομηχανίες. Όπως φαίνεται ο βασικός τίτλος σπουδών και μόνο, δεν μπορεί να καθορίσει την καταλληλότητα του κάθε εκπαιδευτικού για το μάθημα που μπορεί να διδάξει, αλλά η συνολική του μόρφωση πάνω σε ένα αντικείμενο. Εδώ το υπουργείο οφείλει να καινοτομήσει για να αλλάξει το κατεστημένο της παροχής άχρηστων γνώσεων που δεν έχουν ουσιαστικά πρακτική εφαρμογή. Ο τρόπος επιλογής του ποιοι είναι κατάλληλοι να διδάξουν τα μαθήματα του τεχνολογικού λυκείου σήμερα, είναι μάλλον απλοϊκός και δεν αξιοποιούνται δυνατότητες που υπάρχουν.

  • 30 Ιουνίου 2011, 17:36 | ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΟΥΡΒΑΧΑΚΗΣ

    Κάποια στοιχεία που θα ήθελα να σχολιάσω για την υπάρχουσα κατάσταση ή προτάσεις για την υπό διαμόρφωση κατάσταση:
    1)σημαντικές ελλείψεις στην κτιριακή υποδομή (αίθουσες πολύ μικρές, εργαστήρια στριμωγμένα τα οποία πολλές φορές χρησιμοποιούνται και από άλλα σχολεία οπότε περιορίζεται ακόμη περισσότερο ο διαθέσιμος χώρος λόγω των εργασιών που βρίσκονται σε εξέλλιξη, συνοστισμός μαθητών σε διαδρόμους,αυλές, αίθουσες εκδηλώσεων κτλ)
    2)ελλείψεις και σε υλικοτεχνική υποδομή (εργαλεία ή μηχανήματα απαρχαιωμένα, πολλά από τα οποία δεν χρησιμοποιούνται καν από τις σύγχρονες τεχνολογίες, ελάχιστα αναλώσιμα, προβληματικά μηχανήματα, δυσκολία χρήσης εποπτικών μέσων όταν πρέπει να κουβαλάς τις σημειώσεις σου, τον προτζέκτορα, το λάπτοπ, τη μπαλαντέζα κτλ από το ένα κτίριο στο άλλο, την ώρα του 5λεπτου διαλλείματος και μπορεί να έχεις και εφημερία)
    3)Θεωρώ θετικό στοιχείο το να συνεχίσει να υπάρχει η δυνατότητα για όποιον θέλει να βγεί άμεσα στην αγορά εργασίας όταν δεν ενδιαφέρεται για επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης, αλλά και αντίθετα για όποιον επιθυμεί να μπορεί να έχει πρόσβαση στην 3βάθμια εκπαίδευση. Επίσης υπάρχει μεγάλη ανάγκη στην κοινωνία από άτομα που έχουν ήδη απολυτήριο να τους δοθεί η δυνατότητα επιλογής κάποιας νέας ειδικότητας
    4)Πολύ αρνητικό στοιχείο η μη αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωματων για κάποιες ειδικότητες
    5)Η τεχνική εκπαίδευση να μη διαχωρίζεται σε διαφορετικά υπουργεία, πολλές φορές και με παραπλήσιες ειδικότητες αλλά και ίσως αναξιοκρατική επιλογή προσωπικού
    6)Όχι στη δημιουργία τεράστιων συγκροτημάτων σχολείων, νομίζω ότι είναι εις βάρος και των μαθητών αλλά και των καθηγητών, δυσκολεύει η επικοινωνία, η συνεργασία, η ανάληψη πρωτοβουλιών
    7)Επιμόρφωση καθηγητών κυρίως όσον αφορά τα εργαστήρια όπου υπάρχουν πολλές διαφορετικές ειδικότητες (στους μηχανολόγους τουλάχιστον) με εντελώς διαφορετικά αντικείμενα, μηχανήματα, εργαλεία κτλ. Θα πρότεινα την κατασκευή ανά νομό, ή έστω περιφέρεια, πρότυπων εργαστηρίων, όπου να υπάρχουν όλα τα προβλεπόμενα εργαλεία, μηχανήματα, αναλώσιμα (σε λειτουργική κατάσταση βέβαια) για κάθε εργαστηριακή άσκηση κάθε μαθήματος. Η επιμόρφωση θα μπορούσε να γίνεται είτε για όποιον κάνει το αντίστοιχο μάθημα, είτε έστω για όποιον εκδηλώσει ενδιαφέρον ή θέλει να εμβαθύνει σε κάποιον τομέα
    Ευχαριστώ

  • 30 Ιουνίου 2011, 17:33 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Ν.ΣΜΥΡΝΗ

    Ειναι ενθαρρυντικό οτι πολλοί συνάδελφοι εκθέτουν ενδιαφέρουσες και χρήσιμες απόψεις,τις οποίες πρέπει οι αρμόδιοι του υπουργείου να λάβουν υπόψη τους. Ο συνάδελφος Ηλίας Μαυροματίδης μέμφεται όσους διαμαρτύρονται για τη μέιωση(ως εξαφάνιση) των ωρών ορισμένων μαθημάτων μιλώντας έμμεσα για συντεχνιακές αντιλήψεις.Νομίζω ότι αυτή η άποψη είναι υπερβολική.Ταυτόχρονα όμως επισημαίνει πολύ σωστά και με ενάργεια πολλά απο τα κακώς κείμενα του σημερινού τεχνικού αλλά και του γενικού λυκείου. Αγαπητοί φίλοι θεωρώ οτι η κακοδαιμονία όχι μόνο στην δημόσια εκπαίδευση αλλά σε όλες τις εκφάνσεις της δημόσιας ζωής οφείλεται σε ένα άκρατο λαικισμό που τα τελευταία 30 και πλέον χρόνια έχει κυριαρχήσει παντού. Εμφανίζεται όχι στο χώρο της πολιτικής μόνο αλλά και στο συνδικαλισμό και στη τοπική αυτοδιοίκηση.Σε αυτόν χρωστάμε το ότι έχομε σε κάθε πόλη ΑΕΙ και σε κάθε χωριό ΤΕΙ. Προσυπογράφω ανεπιφύλακτα την άποψη του Γιάννη Βλαχάκη όπως παρουσιάζεται εδώ και μόνο με βάση αυτές τις απόψεις μπορούμε να διαβουλευτούμε πραγματικά και να δημιουργήσουμε σύγχρονα σχολεία.

  • 30 Ιουνίου 2011, 17:29 | Μιχάλης Σφυράκης

    Τα προβλήματα που συναντάμε σήμερα στην Βθμια ακπαίδευση, και τη γενική και την τεχνολογική δεν λύνονται με ημίμετρα, και επιμέρους σχέδια επιτροπών «σοφών-σωτήρων» που στήνονται ‘ad-hoc’ κατά το δοκούν της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας για να λύσουν συχνότερα ένα συγκεκριμένο ζήτημα π.χ. την αντιστοίχιση των επαγγελματικών προσόντων των Τεχν. Λυκείων με τα αντίστοιχα Ευρωπαϊκά, κλπ.

    Χρειάζεται συστηματική δουλειά και ενιαίος σχεδιασμός όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων ΜΑΖΙ (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο) με την ενεργή και ουσιαστική συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων, με ξεκάθαρους στόχους και συνέργιες μεταξύ των βαθμίδων.

    Μέχρι να αρχίσουμε να μιλάμε και να εργαζόμαστε προς την κατεύθυνση ενός μοναδικού ενιαίου Λυκείου όπου:
    – δεν θα χωρίζονται εκ των προτέρων τα παιδιά σε μαθητές 2-3 ταχυτήτων,
    – θα παρέχονται οι βασικές επιστημονικές γνώσεις σε όλους,
    – θα καλλιεργούνται οι απαραίτητες δεξιότητες και θα δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύξουν τις ιδιαίτερες ικανότητες τους και ενδιαφέροντα μέσα από ένα ευρύ φάσμα επιλογών και θεωρητικών και τεχνολογικών μαθημάτων, και
    – που ενίοτε θα οδηγεί και στην απόκτηση πιστοποιημένων επαγγελματικών προσόντων ή δεξιοτήτων,
    δεν πρόκειται να πετύχουμε ούτε την πολυπόθητη αναβάθμιση του επιπέδου των μαθητών, ιδιαίτερα της σημερινής τεχνικής εκπαίδευσης, ούτε να αποκτήσουμε μια σταθερή δομή στη βαθμίδα του Λυκείου που δεν θα αλλάζει συνεχώς με την ανάληψη των καθηκόντων της εκάστοτε νέας ηγεσίας του υπουργείου και των παρατρεχάμενων «σοφών» συμβουλατόρων του.

    Το να συζητάμε συνεχώς τα τελευταία τουλάχιστον 30 χρόνια πως θα μοιράσουμε την πίτα μεταξύ Γενικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης δεν αναβαθμίζει την εκπαίδευση και δεν προσφέρει σταθερές διεξόδους στους μαθητές που καλούνται συχνά να επιλέγουν μεταξύ νέων αδοκίμαστων και πιθανά βραχύβιων συστημάτων, παιχνιδιών στα χέρια της κάθε «ανώριμης» πολιτικής ηγεσίας και των Ακαδημαϊκών-Επιστημόνων-Εκπαιδευτικών που την συνδράμουν.

    Το θέμα είναι ότι εκτός από τη θέληση για την ενιαία αντιμετώπιση της εκπαιδευτικής βαθμίδας του Λυκείου που και αυτή είναι από πολλούς υπο-αμφισβήτηση, οι όποιες αλλαγές για να υποστηριχτούν και να λειτουργήσουν θετικά θέλουν χρόνο, συνεργασίες, συστηματική δουλειά, σταθερότητα και ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, πράγματα που οι πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου δυστυχώς δεν διαθέτουν.

  • 30 Ιουνίου 2011, 16:52 | Λευϊτικός Αντώνης

    Προσπερνώντας τα γενικά (σημαντικά, σημαντικότατα!) για τα οποία, όμως, πολλά μπορεί κανείς να λέει και επί της ουσίας να μην αλλάζει ποτέ τίποτα, θέλω να κάνω μια μικρή αναφορά στο κατ’ εμέ αυτονόητο: όταν μιλάμε για γενικές γνώσεις, που πράγματι είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την ουσία της λέξης «παιδεία», πρέπει οι γνώσεις αυτές να είναι και να φαίνονται τέτοιες όχι μόνο στα μάτια πχ του μαθηματικού ή φυσικού (αν πρόκειται αντίστοιχα για μαθηματικά-φυσική) αλλά προπαντός στα μάτια ανθρώπων που δεν θα χρησιμοποιήσουν ποτέ πολυωνυμικές εξισώσεις ανωτέρου βαθμού ή τον τύπο της ειδικής αντίστασης και, φυσικά, στα μάτια των μαθητών.

    Σε όλες τις περί τα παιδαγωγικά επιμορφώσεις-ημερίδες-διαλέξεις που έχει τύχει να συμμετάσχω επαναλαμβάνεται (και πολύ σωστά) ως επωδός η υποχρέωση του εκπαιδευτικού σε αυτοκριτική ως προς την προσέγγιση-κινητοποίηση των μαθητών. Αν ο μαθητής αδιαφορεί για το μάθημα, το πιθανότερο είναι ότι φταίει το μάθημα. Άρα ποιος; πάντα ο καθηγητής; Αναρωτιέμαι αν οι συνάδελφοι που είναι επιφορτισμένοι με την κατάρτιση των αναλυτικών προγραμμάτων και την προώθηση/έγκριση των αντίστοιχων συγγραμμάτων κάνουν ποτέ τη δική τους αυτοκριτική. Δεν μου φαίνεται πιθανό ότι τα παιδιά μου πρέπει να διδάσκονται την ίδια φυσική που έκανα εγώ πριν τριάντα χρόνια και μάλιστα ανεξάρτητα απ’ το αν προορίζονται για ηλεκτρολόγοι, για γραφίστες ή για βρεφοκόμοι. Αυτή ισοπέδωση δεν μου «κάνει» σε ισότητα. Μάλλον σε ωχαδερφισμό.

  • 30 Ιουνίου 2011, 16:17 | Καθηγητές του ΕΠΑΛ Λιβαδειάς

    Στο νέο Τεχνολογικό Λύκειο, οι ώρες διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών,περιορίζονται σημαντικά. Στην Α΄Λυκείου,από 5 ώρες εβδομαδιαίως, περιορίζονται στις 3,ενώ στην Β΄και Γ΄Λυκείου λείπουν παντελώς.Ως καθηγητές των Φυσικών Επιστημών, αε Τεχνολογικό Λύκειο
    θεωρούμε απαράδεκτο τον εξοστρακισμό αυτών των μαθημάτων.
    Πιστεύουμε ότι:
    1)Τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών, συμβάλλουν σημαντικά στην γενική παιδεία μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.Η έλλειψή τους υποβαθμίζει το γνωσιακό επίπεδο των παιδιών που θα φοιτήσουν στο νέο Τεχνολογικό Λύκειο.
    Είναι το Λύκειο που προτείνεται και Λύκειο Γενικής Παιδείας;
    2)Οι μαθητές του νέου ΤΕΛ δεν θα έχουν το θεωρητικό υπόβαθρο ώστε να παρακουλουθήσουν μέσα στο σχολείο ειδικότητες όπως :ηλεκτρολογία, ηλεκτρονικών, τεχνολογίας τροφίμων, νοσηλευτικάης κ.λ.π.Ειδικότητες στις οποίες είναι απαραίτητη η γνώση Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας.
    3)Η έλλειψη των παραπάνω μαθημάτων κάνει σχήμα οξύμωρο, την δυνατότητα των αποφοίτων,να παρακολουθήσουν και να ολοκληρώσουν τις
    σπουδές τους σε αντίστοιχα τμήματα των ΤΕΙ και ΑΕΙ.
    4)Οι απόφοιτοι του νέου ΤΕΙ,χωρίς τις γνώσεις των εν λόγω μαθημάτων,
    θα είναι ανίκανοι να προσαρμοστούν στις υψηλές απαιτήσεις της μελλοντικής παραγωγικής διαδικασίας και επαγγελματικής εξειδίκευσης.

    Οι καθηγητές του ΕΠΑΛ Λιβαδειας:
    Δεληγιάννης Κωνσταντίνος, Φυσικός
    Ιωααννίδου Βασιλική, Φυσικός
    Κωστακοπούλου Κωνσταντίνα, Χημικός
    Ράπτης Γεώργιος, Χημικός
    Ρήγα Αικατερίνη,Χημικός
    Σακκά Παναγιούλα, Φυσικός
    Τσιλιάκου Ιφιγένεια, Φυσικός
    Χρυσαφόπουλος Κωνσταντίνος,Φυσικός

  • 30 Ιουνίου 2011, 15:47 | Αγγελος Τίτης

    Πολλά μπορούν να ειπωθούν για την τωρινή τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η τεχνική εκπαίδευση. Ωστόσο το θέμα είναι τι μπορεί να γίνει από εδώ και πέρα. Ας αναφέρουμε μερικά όπως μου έρχονται:

    1. Μεταφορά του τεχνολογικού τομέα από τα γενικά στα τεχνολογικά λύκεια.

    2. Αλλαγή τρόπου ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ στα λύκεια.
    Αφού η πρώτη τάξη γενικού και τεχνολογικού λυκείου είναι «κοινές», οι μαθητές της τρίτης γυμνασίου να προωθούνται στα τεχνολογικά λύκεια με τον ίδιο τρόπο που προωθούνται στα γενικά.
    Δηλαδή αν ένα τεχνολογικό λύκειο είναι πιο κοντά στην κατοικία ενός μαθητή της 3ης γυμνασίου, τότε ο μαθητής να προωθείται σε αυτό το λύκειο όπως γίνεται μέχρι τώρα μόνο στην περίπτωση των γενικών λυκείων.
    Αυτό θα καταστήσει παρόμοιο το επίπεδο των μαθητών τόσο στο γενικό όσο και στο τεχνολογικό λύκειο.
    Επίσης θα σταματήσει η αυθαιρεσία των περισσοτέρων, για να μην πω του συνόλου, των υπευθύνων των γυμνασίων της χώρας που, προερχόμενοι οι περισσότεροι από τα γενικά-ενιαία-κτλ θεωρητικά λύκεια, χωρίζουν τους μαθητές σε κατηγορίες «κακός» και «καλός» και αναλόγως πείθουν τους μαθητές και τις οικογένειες τους για τον τελικό προορισμό τους.
    Κανείς δεν τους λέει την ξεκάθαρη αλήθεια, ότι δηλαδή το τεχνολογικό λύκειο τους προσφέρει ίσες και σε πολλές περιπτώσεις αυξημένες δυνατότητες μάθησης και απόκτησης προσόντων.

    3. Ενσωμάτωση ειδικοτήτων των ΙΕΚ στα τεχνολογικά λύκεια (3ο και 4ο έτος).

    4. Επικαιροποίηση προγραμμάτων σπουδών και συγγραφή ΝΕΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ, ηλεκτρονικών βοηθημάτων κτλ.

    5. Ουσιαστική αναβάθμιση των εργαστηρίων.

    6. Εισαγωγή της έννοιας του ΧΟΡΗΓΟΥ με αυστηρά κριτήρια όπου μία τοπική εταιρεία-οργανισμός δημόσιος ή ιδιωτικός θα «υιοθετεί» ένα εργαστήριο, μία αθλητική εγκατάσταση, μία βιβλιοθήκη, μία σχολική ομάδα, μία ιστοσελίδα κτλ και θα παρέχει τεχνολογική ή οικονομική υποστήριξη σε συγκεκριμένους στόχους του σχολείου. Είναι αστείο να θεωρούμε εχθρούς του δημόσιου σχολείου τους μελλοντικούς εργοδότες των παιδιών μας.

    6. Αξιοποίηση των εκπαιδευτικών που είναι στη διάθεση ή είναι υπεράριθμοι για τη συγκρότηση ομάδας ΠΡΟΣΘΕΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ.

    7. Αξιοποίηση των καθηγητών και των υποδομών των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της περιοχής του σχολείου.

    7. Υποστήριξη μαθησιακών αγώνων μεταξύ των λυκείων της περιοχής.

    και άλλα πολλά. Αυτά μου ήρθαν τώρα στο μυαλό όπως έγραφα. Απορώ σε αυτούς που τα σκέφτονται τόσους μήνες το μόνο που τους νοιάζει είναι να κόψουν το κόστος;

  • 30 Ιουνίου 2011, 15:43 | Παναγιώτης Κουρουπλής

    Δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα αν δεν προηγηθεί ριζική αναδιάρθρωση όλου του συστήματος Παιδείας.

  • 30 Ιουνίου 2011, 15:00 | Γιώργος

    Σαν επεξήγηση ενός σημείου της πρότασής μου που αφορά τον θεσμό του ψυχολόγου στο σχολείο και πως μπορεί να ανεβάσει το επίπεδο και τον αριθμό των παιδιών που θα μπαίνουν στα Πανεπιστήμια μέσω του Τεχνικού Λυκείου.

    Ο θεσμός του ψυχολόγου στο τεχνικό Λύκειο θα βοηθήσει να μετριάσει τα προβλήματα που χαρακτηρίζουν τους νέους. Ειδικά εκείνους που ακολουθούν αυτόν τον κλάδο και ξέρουμε όλοι πως συνήθως δεν διαβάζουν πολύ, έχουν πολλές απουσίες και δεν πειθαρχούν ούτε αφοσιώνονται όσο πραγματικά τους επιτρέπουν οι δυνάμεις τους. Το ίδιο το σύστημα δεν αξιοποιεί αυτά τα παιδιά. Πολλά μένουν στο περιθώριο, ενώ αν βοηθιούνταν η κοινωνία μας θα ήταν καλύτερη.
    Τα παιδιά πρέπει να βοηθηθούν. Αυτό θα τους ανέβαζε το επίπεδο. Θα τους ανέβαζε το ηθικό. Θα έκανε την διέλευσή τους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ πιο σίγουρη. Ο θεσμός του ψυχολόγου δεν θα διευκολύνει μόνο το πέρασμα στα Πανεπιστήμια. Μπορεί να κάνει όλους μας καλύτερους. Εμάς τους καθηγητές, με αποτέλεσμα να μην αγνοούμε τα προβλήματα αλλά να πέρνουμε βοήθεια για να τα λύνουμε. Καταλαβαίνετε πως αν το καταφέρουμε αυτό για το σχολείο τότε όλοι μας θα γίνουμε καλύτερα μέλη της δικιάς μας οικογένειας. Το ίδιο ισχύει και για τους μαθητές. Με ένα ντόμινο μπορούμε να κάνουμε ένα σημαντικό μέρος της κοινωνίας μας Καλύτερο.

    Για να μην θεωρηθεί ότι ο θεσμός του ψυχολόγου είναι ανέφικτος, ή ακόμη χειρότερα, όνειρο, για την ελληνική πραγματικότητα, θα ήθελα να προσθέσω πως ένας κούκος όντως δεν φέρνει την άνοιξη. Η ψυχολογία κουβαλά μια κουλτούρα διαφορετική από αυτή της πλειοψηφίας των καθηγητών. Και εγώ καθηγητής είμαι σε Γυμνάσιο και γνωρίζω. Δεν είμαστε συνιθησμένοι στο να μιλάμε. Διαδικαστικά περισσότερο και λιγότερο ουσιαστικά, περνούμε πιο γρήγορα από ότι θα τους άξιζε τα θέματα που αφορούν τα προβλήματα μαθητών.
    Όλα επαφίονται στην καλή διάθεση του διευθυντή και στην ικανότητά του να αξιολογεί κάθε πρόβλημα και στις διασυνδέσεις του με το σύστημα που κάποιες φορές βοηθά στην εύρεση λύσης. Όμως πρέπει να είμαστε πιο δημοκρατικοί. Τα προβλήματα πρέπει να αφορούν όλο το σχολείο και να έχουν ουσιαστικότερο λόγο και ενεργή συμμετοχή όλα τα μέλη του, εξίσου το ίδιο. Ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη. Δεν φτάνουν ούτε ένας, ούτε δύο, ούτε τρεις.

    Πρέπει όλοι οι καθηγητές να συνιθήσουν να ασχολούνται με τα προβλήματα που παρουσιάζει ένα σχολείο. Έτσι θα μπορέσουμε να συνιθήσουμε στο να υπάρχει ένας ψυχολόγος, «που ξέρει πιο πολλά από εμάς» στο σχολείο. Και η προσαρμογή του θα είναι πιο εύκολη και δεν θα αισθάνεται και ο ίδιος ξένος, διαρκώς βαλλόμενος και στο τέλος της χρονιάς, αποτυχημένος. Όταν αποτυγχάνουμε στην λύση ενός προβλήματος η αποτυχία θα πρέπει να είναι όλων. Οι επιτυχίες και οι αποτυχίες πρέπει να μοιράζονται. Για να γίνει πραγματικότητα πρέπει να και θα ασχολούνταν, με τις λεπτομέρειες της ένταξης ενός τέτοιου επιστήμονα στο σχολείο, όλοι εκείνοι που εμπλέκονται στην εκπαίδευση των ψυχολόγων από τα Πανεπιστήμια εως τα πιο ειδικά κέντρα για το παιδί, όλης της χώρας.

    Προτείνω την πρώτη ώρα, το πρωί, να μην γίνεται μάθημα στο τεχνικό Λύκειο αλλά να συζητάμε, υπό την καθοδήγηση του ψυχολόγου, όλος ο σύλλογος, όσα προβλήματα έχουν προκύψει. Και μετά, το μάθημα. Μία ώρα την ημέρα, με όλους να συμμετέχουν μπορεί να αποδώσει πολλά. Φυσικά προκύπτουν προβλήματα όπως συνάδελφοι που είναι αλλού την πρώτη ώρα. Κάτι τέτοιο όμως δεν θα πρέπει να σταθεί εμπόδιο. Λύσεις υπάρχουν πολλές, για όποια προβλήματα προκύψουν. Δεν θέλει όμως βιαστικές κινήσεις. Όλα χρειάζονται τον χρόνο τους.
    Ας βοθήσει ο θεσμός του ψυχολόγου τα παιδιά του Τεχνικού Λυκείου να γίνουν καλύτεροι και να διευκολύνει το πέρασμά τους στα Πανεπιστήμια. Ας γίνουμε και εμείς καλύτεροι με τα παιδιά!

  • Ποια είναι η άποψή σας για τη δομή του Τεχνολογικού Λυκείου, και για τις δυνατότητες που προσφέρει για πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;

    Είναι μια σοβαρή προσπάθεια για την αναβάθμιση της ΤΕΕ, όμως επειδή το έργο το έχουμε ξαναδεί (Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο, ΤΕΕ) και επειδή ήδη ομάδες συναδέλφων διαφόρων κλάδων αρχίζουν και αντιδρούν (βλέπε Φυσικοί, με το δίκιο τους -το οποίο όμως χάνουν με εκφράσεις του στυλ «κόψτε τεχνολογικά μαθήματα και δώστε σε εμάς!!!»), θα πρέπει ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΝΑ ΑΝΤΙΛΗΦΘΟΥΜΕ ΟΤΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΕΜΑΣ…είναι για τα παιδιά… εμείς απλά είμαστε αρωγοί στη δική τους προσπάθεια…

    Συγνώμη δηλαδή…

    Και κάτι ακόμη: 1ος Στόχος του Τεχνολογικού Λυκείου είναι η απόκτηση επαγγελματικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων, 2ος στόχος είναι η πρόσβαση στη Τριτοβάθμια Εκπ/ση…

    ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΟΜΩΣ ΟΛΟΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ Η ΤΕΙ… Ας είναι Άνεργοι… Δεν πειράζει, αρκεί να έχουν το χαρτί…
    Έλα όμως ντε που πλέον η Ελληνική Οικογένεια δεν μπορεί να «νταντεύει» τα παιδιά της σε ηλικία 30-40 ετών…

    Ο νοών νοείτω..

  • 30 Ιουνίου 2011, 13:50 | ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΥΡΙΣΗΣ

    . Aν σκοπός του τεχνολογικού λυκείου είναι να παράξει απόφοιτους καταρτισμένους στα «γενικά» λεγόμενα μαθήματα ώστε να γίνουν «καλοί πολίτες», (λες και ο καλός τεχνίτης είναι κακός πολίτης σ` αυτή την χώρα), με λίγη από τεχνολογική κατάρτιση και τεχνικές δεξιότητες,
    τότε αποτελεί σπατάλη η δημιουργία του, αφού η απαίτηση αυτή καλύπτεται μέχρι σήμερα από τα υπάρχοντα γενικά λύκεια, με τα γνωστά καταλυτικά για την ανάπτυξη της χώρας μας αποτελέσματα.

    . Aν πρωταρχικός σκοπός του τεχνολογικού λυκείου είναι να τροφοδοτήσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας μας με νέους υποψήφιους υποαπασχολούμενους ή άνεργους ή αναμένοντες τον διορισμό «αδιόριστους», τότε αποτελεί επίσης σπατάλη και πλεονασμό η δημιουργία του αφού και η απαίτηση αυτή καλύπτεται μια χαρά από τα υπάρχοντα γενικά λύκεια.

    .Αν πρωταρχικός σκοπός του τεχνολογικού λυκείου είναι να τροφοδοτήσει την πατρίδα μας με εξειδικευμένους τεχνίτες και τεχνικούς καλού επιπέδου, ικανούς να προσαρμόζονται στην εξέλιξη του εργασιακού περιβάλλοντος της τεχνολογίας και της κοινωνίας, πολίτες απαραίτητους για την ανάπτυξη τότε:

    α) πρέπει να προσελκύσει, μέσω διαφήμισης αλλά και μέσω πριμοδοτήσεων, (εισαγωγή στην τριτοβάθμια, μόρια κλπ), των αποφοίτων του, καλύτερων μέσων επιδόσεων μαθητικό δυναμικό.
    β) πρέπει να προσφέρει την δυνατότητα στο εκπαιδευτικό δυναμικό του να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της εξέλιξης της τεχνολογίας και της αγοράς εργασίας.
    γ) πρέπει να εξοπλίσει τα εργαστήρια του και να αυξήσει την αναλογία αλλά και το επίπεδο των προσφερόμενων από αυτό τεχνικών γνώσεών και δεξιοτήτων.
    δ) πρέπει να καθιερώσει την υποχρεωτική εκπόνηση από τους μαθητές εργασιών, (γραπτών και χειροπιαστών), στο πλαίσιο διαφόρων μαθημάτων, (ειδικότητας και μη), για την εμπέδωση γνώσεων και δεξιοτήτων.
    ε) πρέπει να σταματήσει την πολυδιάσπαση των ειδικοτήτων του που το οδηγούν σε ακαμψία και αδυναμία παρακολούθησης στην πορεία του χρόνου αναγκαίων από την εξέλιξη μεταβολών.
    στ) πρέπει να πειστεί πρώτα η διοίκηση και κατόπιν η κοινωνία πως από λόγια χορτάσαμε, και πρέπει επιτέλους από χώρα αδιάκοπης φιλολογίας, παραφιλολογίας και φαφλαταδισμού να μετασχηματιστούμε σε χώρα της εργασίας αν θέλουμε να ξεφύγει έστω η επόμενη γενιά από το διαφαινόμενο σήμερα τέλμα.

  • 30 Ιουνίου 2011, 13:36 | ΑΝΔΡΕΑΣ ΖΟΑΝΟΣ

    Ένας καθοριστικός παράγων των στρεβλώσεων της ελληνικής εκπαιδευτικής -και όχι μόνο-πραγματικότητας είναι η χρόνια έλλειψη μιας αποτελεσματικής τεχνολογικής εκπαίδευσης με ανταπόκριση στις σύγχρονες ανάγκες. Η ανεργία, η υπερπληθώρα πτυχιούχων ΑΕΙ και η έλλειψη ειδικευμένων τεχνικών ενός μεγάλου πλήθους ειδικοτήτων, με γνώση, δεξιότητες και συγκροτημένα κοινωνικά κριτήρια, σχετίζονται άμεσα με το προηγούμενο.
    Επικροτούμε και συμφωνούμε στα περισσότερα σημεία του παιδαγωγικού- επιστημονικού -πολιτικού πλαισίου, αλλά και τις επισημάνσεις σύμφωνα με τα οποία προτείνεται τη νέα σχεδίαση του Τεχνολογικού Λυκείου. Επιπλέον, θεωρούμε ότι θεσμικά δημιουργούνται προϋποθέσεις ώστε τα Τεχνολογικά Λύκεια να πάψουν να αποτελούν «το καταφύγιο των μαθητών δεύτερης ταχύτητας».
    Σε ευθεία αναντιστοιχία με τα προηγούμενα βρίσκεται η θέση που επιφυλάσσεται στο νέο Τεχνολογικό Λύκειο για τη διδασκαλία των Επιστημών της Φύσης (Φυσικές Επιστήμες). Η Γεωλογία-ούτως ή άλλως- είναι ανύπαρκτη ως διδακτικό πεδίο ακόμα και στο Γεν. Λύκειο παρά την προφανή σημασία του τομέα. Η διδασκαλία της Φυσικής εξαντλείται σε δύο διδακτικές ώρες στην α’ τάξη και η της Χημείας σε μία μόνο ώρα (όταν έχετε δηλώσει και σεις πως τα «μονόωρα» μαθήματα είναι αναποτελεσματικά). Η Βιολογία είναι και πάλι παντελώς εξοβελισμένη ως διδασκόμενο μάθημα Γεν. Παιδείας. Αυτά αφορούν το 25% των μαθητών Λυκείου σήμερα, ενώ η θέληση όλων μας είναι το ποσοστό αυτό να αυξηθεί έντονα επ’ ωφελεία της ελληνικής κοινωνίας!
    Στην εποχή μας οι Βιολογικές Επιστήμες, εκτός από βασικό τροφοδότη στοιχείων σκέψης, κρίσης και κοινωνικής συγκρότησης, αποτελούν πεδίο αναφοράς για την καθημερινότητα του κάθε πολίτη. Αποτελούν απαραίτητη βάση για αποφάσεις ουσίας σε σχέση με ποικιλία καταστάσεων στην κοινωνία μας, τη διαχείριση του Περιβάλλοντος μας, την Υγεία του πληθυσμού, την Ανάπτυξη. Επιπρόσθετα, οι εφαρμογές τους αποτελούν τη βάση ή και την ουσία για ένα τεράστιο εύρος ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ πεδίων. Γι’ αυτό και σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες και ακόμα πιο έντονα στις αναπτυσσόμενες, η διδασκαλία των Βιολογικών Επιστημών έχει χαρακτηριστικά αναβαθμιστεί και αυτό συνεχίζεται με αύξουσα τάση, σε ΟΛΟ το φάσμα της σχολικής εκπαίδευσης.
    – Η παντελής έλλειψη διδασκαλίας Βιολογίας ως μάθημα Γεν. Παιδείας στα ΕΠΑΛ, αποτελεί σοβαρότατη αστοχία! Τα προηγούμενα χρόνια η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας-μεταξύ άλλων- είχε δύο φορές δεσμευτεί στη Βουλή των Ελλήνων απαντώντας σε ισάριθμες ερωτήσεις ότι αυτά τα προβλήματα θα αντιμετωπιστούν στην πρώτη αλλαγή που θα επιχειρηθεί για την Τεχνική Εκπαίδευση.. Ατυχώς, φαίνεται πως ως κλάδος παραπλανηθήκαμε και πάλι! Είναι επιπλέον θλιβερό να διαπιστώνει ο όποιος εξωτερικός παρατηρητής ότι οι εισηγητές των προτάσεων του «δια ταύτα» στο σημερινό σχέδιο, έχουν κριτήρια της δεκαετίας του ‘ 60 και δε λαμβάνουν υπ’ όψιν τους ούτε το παγκόσμιο γίγνεσθαι , ούτε τις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας. Επιπλέον, ότι με τις σχετικές προτάσεις τους δημιουργούν κραυγαλέες αντιφάσεις με τους περιγραφόμενους στόχους της προσπάθειας, υποβαθμίζοντας την αξιοπιστία του όλου εγχειρήματος, προκαλώντας κοινωνικές εντάσεις και κυρίως υποβιβάζοντας την αποτελεσματικότητα της προτεινόμενης αλλαγής για τους μαθητές, την κοινωνία, την οικονομία της χώρας.
    – Βασικό στοιχείο του προτεινόμενου σχεδίου είναι η δυνατότητα «οριζόντιας διακίνησης» των μαθητών μεταξύ του Γενικού και του Τεχνολογικού Λυκείου, όπως επίσης η δυνατότητα των μαθητών του Τεχνολογικού Λυκείου να διεκδικούν θέσεις σε όλα τα ΑΕΙ και απευθείας. Αν διατηρηθούν οι προτάσεις για τη διδασκαλία των Επιστημών της Φύσης (Φυσικές Επιστήμες) απλά μια τέτοια προοπτική είναι προσχηματική και ανεδαφική. Με ποιες προαπαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες θα συναγωνιστούν οι μαθητές της γ΄ τάξης του Τεχνολογικού Λυκείου τους αντίστοιχους του Γενικού Λυκείου, αφού θα έχουν έντονα ανισομερώς διδαχτεί Φυσική και Χημεία και ΚΑΘΟΛΟΥ ΒΙΟΛΟΓΙΑ;
    – Η χώρα χρειάζεται επειγόντως τεχνικούς που εκτός από γνώσεις και κριτήρια σε όλο το φάσμα των κοινωνικά απαραίτητων, θα έχουν αποκτήσει και γνώσεις βάσης και δεξιότητες σε τομείς όπως σύγχρονες μέθοδοι γεωργικής παραγωγής , βιομηχανία φαρμάκων- νέων υλικών, βιοιατρικών εργαστηρίων και ιατρικών ειδικοτήτων, ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και νέων καυσίμων, ανακύκλωσης υλικών, ιχθυοκαλλιέργειας, διαχείρισης απορριμμάτων και τόσων άλλων ώστε να είναι παραγωγικοί και οπλισμένοι με τα απαραίτητα στοιχεία Βιοηθικής και σεβασμού του Περιβάλλοντος μας. Είναι δεδομένο, πως για τις Επιστήμες της Φύσης και ΚΥΡΙΩΣ για τις Βιολογικές Επιστήμες τέτοια εφόδια μπορούν να αποκτήσουν οι μαθητές στην ηλικιακή φάση του Λυκείου.
    Μας ενδιαφέρει ποικιλότροπα να γνωρίζουμε, τα επιστημονικά-παιδαγωγικά κριτήρια, αλλά και το σκεπτικό (…υπάρχουν;) σύμφωνα με τα οποία το 25% των μαθητών των ελληνικών Λυκείων δεν πρέπει να διδάσκονται ούτε μια ώρα Βιολογία!
    Αναμφίβολα απαιτούνται τομές ουσίας και όχι ΚΑΙ ΠΑΛΙ (όπως και για το Νέο Γενικό Λύκειο) θεραπεία εγκατεστημένων συντεχνιακών συμφερόντων και στάσεων απηρχαιωμένων για τα εκπαιδευτικά πράγματα, σε αναντιστοιχία με τα ισχύοντα στις αναπτυγμένες χώρες. Εύλογα αναμένουμε από τους λαμβάνοντες τις τελικές αποφάσεις να προβούν στις απαιτούμενες διορθωτικές κινήσεις.
    Ανδρέας Ζοάνος
    Βιολόγος- καθηγητής Δ.Ε.