Άρθρο 44: Διαχείριση Επιχειρησιακών Προγραμμάτων στο πλαίσιο του στόχου Ευρωπαϊκή Εδαφική Συνεργασία

1. Για κάθε ΕΠ Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας συνιστάται Κοινή Γραμματεία ως διοικητική μονάδα, κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 23 παρ. 2 του Κανονισμού (ΕC) 1299/2013 και σύμφωνα με τους ειδικούς όρους των συμφωνιών με τα επιμέρους Κράτη Εταίρους.
2. Με Απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ρυθμίζονται η διαδικασία συγκρότησης κάθε Κοινής Γραμματείας, ο τρόπος συμμετοχής, απόσπασης ή πρόσληψης προσωπικού σε αυτές από το δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα από την Ελλάδα ή το εξωτερικό, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
3. Αρμόδια για τις διαδικασίες επαληθεύσεων (πιστοποιήσεων) των δαπανών των συγχρηματοδοτούμενων έργων είναι η ΕΥΔ του Στόχου Εδαφική Συνεργασία (Interreg), η οποία μέσω ειδικής προς τούτο Μονάδας έχει σε όλη την ελληνική επικράτεια τη συνολική ευθύνη και των πέντε διασυνοριακών Προγραμμάτων, τόσο για τις διοικητικές επαληθεύσεις (άρθρο 114, παρ. 5α του Γενικού Κανονισμού) όσο και για τις επιτόπιες επαληθεύσεις (άρθρο 114, παρ. 5β του Γενικού Κανονισμού) των δράσεων Ελλήνων εταίρων, οι οποίοι συμμετέχουν στα έργα ως επικεφαλής ή ως απλοί εταίροι.
4. Για τη διενέργεια των επαληθεύσεων συγκροτείται ειδικό για τον σκοπό αυτό μητρώο επαληθευτών – ελεγκτών, το οποίο θα στελεχωθεί με διαδικασία ανοικτής πρόσκλησης, αποστολής βιογραφικών και διαγωνιστική διαδικασία επιλογής. Η αρμόδια Μονάδα αναλαμβάνει την τήρηση του μητρώου, την εκπαίδευση των ελεγκτών – επαληθευτών, τη λειτουργία ειδικού πληροφοριακού συστήματος, καθώς και διοικητικά θέματα διαδικασίας ελέγχων, πχ. επικοινωνία με φορείς, αρχειοθέτηση, διαμόρφωση ειδικών χώρων διεξαγωγής ελέγχων, δειγματοληπτικές επαναλήψεις ελέγχων, αξιολόγηση ελεγκτών κλπ.
5. Ειδικά θέματα για τη συγκρότηση, λειτουργία και αποζημίωση του μητρώου θα καθοριστούν με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, (προσόντα προσκαλούμενων, εμπειρία στη διαχείριση έργων, ρήτρα αμεροληψίας και σύγκρουσης συμφερόντων, διαδικασίες εκπαίδευσης και εξετάσεων κλπ.).
6. Η σχετική τεχνογνωσία για τη διαδικασία συγκρότησης του μητρώου λαμβάνεται τόσο από το μητρώο ΕΜΠΑ και ΕΜΠΕ του 3908/11, όσο και από παρόμοια μητρώα αξιολογητών του ΕΦΕΠΑΕ και άλλων ΕΠ.

  • 2 Δεκεμβρίου 2014, 08:09 | ΚX

    H διαδικασία που περιγράφεται στις παραγράφους 3,4,5 δεν συμφωνεί με τις διαδικασίες των άρθρων 10 και 24. Οι διαδικασίες ελέγχου και εξακριβώσεων δαπανών θα πρέπει να είναι ομοιόμορφες σε όλα τα προγράμματα Ευρωπαικής Εδαφικής Συνεργασίας για να είναι σε θέση οι φορείς να υλοποιούν έργα. Στο άρθρο 10, παράγραφος 2γ, την διενέργεια των εξακριβώσεων δαπανών στα έργα των προγραμμάτων Εδαφικής Συνεργασίας διενεργεί η Αρχή Πιστοποίησης, «Δημόσια Υπηρεσία» του Υπουργείου Ανάπτυξης. Αντίθετα, στο άρθρο 44 τη διενέργεια εξακριβώσεων δαπανών στα έργα των προγραμμάτων Εδαφικής Συνεργασίας διενεργούν ιδιώτες από μητρώο ελεγκτών σύμφωνα με τον νόμο των ιδιωτικών επενδύσεων! Ειναι αδιανόητο να υπάρχουν δύο διαδικασίες εξακριβώσεων για τα ίδια προγράμματα. Επιπλέον, η εξακρίβωση δαπανών από ιδιώτη παρουσιάζει πάντοτε «conflict of interest» και δεν διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον. Δηλαδή ενας ορκωτός λογιστής θα ελέγχει τις δαπάνες Υπουργείων, Περιφερειών, Δήμων και άλλων Δημόσιων φορέων που χρηματοδοτούνται 100% από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων ? Αυτή η διαδικασία είναι δεν ακολουθείται σε κανένα επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ. Για ποιο λόγο κ. Υπουργέ γίνεται αυτή η ειδική μεταχείριση μόνον στα προγράμματα του άρθρου 44 ? Ποιοι και για ποιο λόγο αποσκοπούν να δώσουν τον έλεγχο δημοσίου χρήματος σε ιδιώτες ? Οι εξακριβώσεις δαπανών που αναφέρονται στα άρθρα 10 και 44 του παρόντος σχεδίου νόμου θα πρέπει να συμφωνούν και να κινούνται προς το δημόσιο συμφέρον. Για την διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος το άρθρο πρέπει να επαναδιατυπωθεί ως εξής «η Διαχειριστική αρχή του κάθε ΕΠ διενεργεί τις εξακριβώσεις δαπανών με το προσωπικό της». Με το τρόπο αυτό συμφωνεί και με τα άρθρο 10 και 24.

  • 1 Δεκεμβρίου 2014, 21:46 | Α. Π.

    Στο άρθρο 10, σημείο 2γ, αναφέρεται ότι η Αρχή Πιστοποίησης έχει την αρμοδιότητα να ασκεί την διενέργεια εξακριβώσεων δαπανών φορέων που είναι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα … με το προσωπικό της ή/και αναθέτοντας σε ελεγκτική εταιρεία. Αντίθετα στο άρθρο 44, σημείο 4, αναγράφεται «για την διενέργεια εξακριβώσεων συγκροτείται ειδικό για τον σκοπό αυτό μητρώο επαληθευτών – ελεγκτών …». Δηλαδή, για μας τους δικαιούχους προτείνονται δύο διαφορετικές διαδικασίες. Αυτό είναι αντίφαση. Ενώ σε μερικά προγράμματα Ευρωπαικής Εδαφικής Συνεργασίας, η εξακρίβωση δαπανών θα γίνεται από την Αρχή Πιστοποίησης, σε κάποια άλλα θα γίνεται από μητρώο ελεγκτών. Στην πρώτη περίπτωση θα γίνεται από δημόσιο φορέα και στην δεύτερη από ιδιώτη. Για ποιο λόγο γίνεται αυτός ο διαχωρισμός ? Θα πρέπει να υπάρχει ενιαία διαδικασία εξακριβώσεων δαπανών, είτε από την Αρχή Πιστοποίησης του άρθρου 10 είτε από μητρώο ελεγκτών του άρθρου 44, για να είναι σε θέση ο εκάστοτε φορέας, ο οποίος υλοποιεί προγράμματα, να γνωρίζει και να ακολουθεί την ίδια ακριβώς διαδικασία. Στα έργα της τρέχουσας περιόδου 2007-13 ακολουθείται ενιαία διαδικασία – η Αρχή Πιστοποίησης διενεργεί τις εξακριβώσεις σε όλα τα προγράμματα Εδαφικής Συνεργασίας. Γενικά θεωρείται οτι όταν μια αρχή ή δημόσια υπηρεσία έχει την ευθύνη για διενέργεια ελέγχων διασφαλίζεται και το δημόσιο συμφέρον!