Άρθρο 03 – Τροποποίηση των άρθρων 3, 4 και 4α του ν. 2168/1993

1. Η παράγραφος 4 του άρθρου 3 του ν. 2168/1993 αντικαθίσταται ως εξής:

«4. Η εξαγωγή ή επανεξαγωγή αεροβόλων όπλων, ουσιωδών συστατικών μερών τους και φυσιγγίων αυτών, επιτρέπεται με άδεια του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Υπουργού Εσωτερικών».

2. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 4 του ν. 2168/1993 αντικαθίσταται ως εξής:

«Η διαμετακόμιση των ειδών που αναφέρονται στην παράγραφο 1, πλην των περιπτ. α΄, υποπεριπτ. αα΄ έως αζ΄, ια΄ και ιε΄ και την παράγραφο 2, πλην των περιπτ. β΄ και γ΄ του άρθρου 1 επιτρέπεται κατόπιν άδειας του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, η οποία εκδίδεται μετά από σύμφωνη γνώμη των Υπουργών Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών».

3. Η παράγραφος 6 του άρθρου 4 του ν. 2168/1993 αντικαθίσταται ως εξής:

«6. Δεν απαιτείται άδεια διαμετακόμισης στις εξής περιπτώσεις:

α. Όταν θαλάσσια μέσα, τα οποία μεταφέρουν τα αναφερόμενα στην παρ. 2 είδη, καταπλέουν σε ελληνικό λιμένα ή αγκυροβόλιο για οποιονδήποτε λόγο, χωρίς όμως τα είδη αυτά να μεταφορτώνονται ή να εκφορτώνονται και να εναποτίθενται σε ελληνικό έδαφος.

β. Όταν η διαμετακόμιση των ανωτέρω ειδών γίνεται με θαλάσσια μέσα, τα οποία διέρχονται από τα ελληνικά χωρικά ύδατα και μεταφέρουν αυτά νόμιμα, χωρίς να καταπλέουν σε ελληνικό λιμένα ή αγκυροβόλιο. Όταν τα ως άνω θαλάσσια μέσα μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία και η διέλευση ενδέχεται να προκαλέσει σοβαρούς κινδύνους για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια των παράκτιων περιοχών της χώρας, οι πλοίαρχοι των μέσων αυτών υποχρεούνται επιπλέον να αναγγείλουν τη διέλευση τόσο στο Κέντρο Επιχειρήσεων όσο και στη Διεύθυνση Ασφάλειας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (ΑΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ), εγγράφως, με κάθε πρόσφορο μέσο, τουλάχιστον δώδεκα (12) ώρες πριν την είσοδο στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Ως τέτοια επικίνδυνα φορτία νοούνται ιδίως τα φορτία μεγάλου κινδύνου εκρήξεως, τα πυρηνικά, τα βιοχημικά και ραδιενεργά υλικά, καθώς και η μεταφορά ειδών, ο συνδυασμός των οποίων είναι δυνατό να προκαλέσει σοβαρούς κινδύνους για τις παράκτιες περιοχές της χώρας ή το θαλάσσιο περιβάλλον. Στην αναγγελία του πλοιάρχου αναφέρονται τα στοιχεία της απόφασης της παραγράφου 3. Η Διεύθυνση Ασφάλειας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων σε συνεργασία με την καθ’ ύλην αρμόδια Υπηρεσία του ΑΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ δύνανται να υποδείξουν στον πλοίαρχο να ακολουθήσει συγκεκριμένο δρομολόγιο ή να ζητήσουν τη μη διέλευση του πλοίου από τα ελληνικά χωρικά ύδατα εφόσον κρίνουν ότι η διέλευση αυτή δεν είναι αβλαβής.

Οι πλοίαρχοι των θαλάσσιων μέσων των περιπτώσεων α΄ και β΄ υποχρεούνται να υποβάλουν στις αρμόδιες λιμενικές και τελωνειακές αρχές δήλωση διαμετακόμισης, η οποία θα περιλαμβάνει τα στοιχεία που καθορίζονται με τις διατάξεις της απόφασης της παραγράφου 3.

γ. Όταν διαμετακομίζονται είδη που αναφέρονται στις υποπεριπτ. αα΄ έως αζ΄ της περίπτ. α΄ και στις περιπτ. ια΄και ιε` της παραγράφου 1 του άρθρου 1, εφόσον δηλωθούν στις τελωνειακές αρχές το είδος και η ποσότητα αυτών, ως και η χώρα προέλευσης και τελικού προορισμού τους. Οι τελωνειακές αρχές υποχρεούνται να ενημερώσουν αμέσως τις αρμόδιες, κατά περίπτωση, αστυνομικές και λιμενικές αρχές».

4. Η περίπτωση β΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 4α του ν. 2168/1993 αντικαθίσταται ως εξής:

«β. Αγοράζουν, πωλούν, προμηθεύουν ή διακανονίζουν τα της μεταφοράς τέτοιων αντικειμένων που βρίσκονται στη νομή τους, από μία τρίτη χώρα προς οποιαδήποτε άλλη τρίτη χώρα».

5. Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 4α του ν. 2168/1993 αντικαθίσταται ως εξής:

«Επίσης, διαμεσολάβηση – μεσιτεία θεωρείται κάθε διαπραγμάτευση, μεταφορά, αγορά, πώληση, προμήθεια ή διακανονισμός, όταν τα παραπάνω αντικείμενα μεταφέρονται εντός της ελληνικής επικράτειας, από ένα κράτος μέλος προς άλλο, από κράτος μέλος προς τρίτη χώρα ή από τρίτη χώρα προς κράτος μέλος».

  • 22 Νοεμβρίου 2018, 17:18 | ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

    Για την εξαγωγή εκρηκτικών υλών εμπορικής χρήσης σε χώρες μέλη της ΕΕ, έπειτα από εφαρμογή της σχετικής κοινοτικής, χρησιμοποιείται το ενδοκοινοτικό έγγραφο μεταφοράς.
    Ενω σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη προβλέπεται η διαδικασία των πολλαπλών κι επαναλαμβανόμενων φορτώσεων μέχρι την ημερομηνία ισχύος και μέχρι την κάλυψη των ποσοτήτων που αναγράφεται στο έγγραφο, στην Ελλάδα ισχύει η μεταφορά απαξ, δηλαδή το ενδοκοινοτικό έγγραφο μεταφοράς μπορεί να χρησιμοποιηθεί μια και μόνο φορά.
    Μήπως θα έπρεπε να υιοθετηθεί και στη χώρα μας το καθεστώς των πολλαπλών φορτώσεων ;
    Επίσης οι Ελληνικές Αρχές περιορίζουν τη χρονική ισχύ του ενδοκοινοτικού εγγράφου μεταφοράς σε max 6 μηνών, ενώ δεν προβλέπεται και διαδικασία ανανέωσης του χρόνου ισχύος για μικρό χρονικό διάστημα (πχ 3 μήνες) σε περίπτωση αιτιολογημένου σχετικού αιτήματος του ενδιαφερομένου.
    Μήπως θα έπρεπε να υιοθετηθεί αυτή η μικρή αλλαγή ;

    Για τις περιπτώσεις εξαγωγής σε τρίτες χώρες εκτός ΕΕ, οι χορηγούμενες άδειες προβλέπουν τη διαδικασία των πολλαπλών κι επαναλαμβανόμενων φορτώσεων αλλά και την ανανέωση του χρόνου ισχύος. Και οι δύο αυτές δυνατότητες είναι ιδιαίτερα χρήσιμες δεδομένης της υπέρογκης γραφειοκρατίας.

    Γιατί πρέπει να υπάρχει αυτή η διαφοροποίηση ;

    Δεν θα ηταν καλύτερο να ισχύουν τα ίδια σε κάθε περίπτωση ;