Άρθρο 45 Μισθολογική προώθηση κατόχων του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 9 ν. 4354/2015

1. Στην παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 4354/2015 (Α’ 176), περί μισθολογικών κλιμακίων και κατάταξης των υπαλλήλων επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) προστίθεται περ. αα), β) στην περ. δ), οι λέξεις «των περιπτώσεων α΄ και γ΄» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των περ. α), αα) και γ)» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής: «3. α) Κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης, για τίτλους που έχουν χορηγηθεί μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ. στην κατηγορία που ανήκουν, ενώ οι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος κατά έξι (6) Μ.Κ.αα) Οι κάτοχοι του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α΄ 114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), οι οποίοι δεν κατέχουν διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ..β) Η κατάταξη στα Μ.Κ. της προηγούμενης περίπτωσης πραγματοποιείται μόνο όταν το περιεχόμενο των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών είναι συναφές με το αντικείμενο απασχόλησης του υπαλλήλου, όπως προκύπτει από την προκήρυξη της θέσεως κατά την πλήρωση ή την περιγραφή της θέσης εργασίας από τον οργανισμό της Υπηρεσίας. Για τη συνδρομή ή όχι της προϋπόθεσης αυτής αποφαίνεται το αρμόδιο, για την αναγνώριση των τίτλων αυτών, όργανο.Οι ενστάσεις που υποβάλλονται κατά των αποφάσεων που απορρίπτουν τη συνάφεια των μεταπτυχιακών τίτλων εξετάζονται από ειδική τριμελή επιτροπή, η οποία συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης για τριετή θητεία και αποτελείται από μέλη του Α.Σ.Ε.Π. που προτείνονται από τον Πρόεδρό του. Με όμοια απόφαση ρυθμίζεται κάθε θέμα σχετικό με τη λειτουργία της Επιτροπής.Η νέα κατάταξη και τα οικονομικά αποτελέσματα αυτής ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών.γ) Οι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης εξελίσσονται στα Μ.Κ. της κατηγορίας που ανήκουν με εισαγωγικό το Μ.Κ. 6. Στην περίπτωση αυτών που αποφοίτησαν με άριστα αναγνωρίζεται ένα (1) επιπλέον έτος για τη μισθολογική τους εξέλιξη.δ) Σε περίπτωση κατοχής πλέον του ενός των τίτλων των περ. α), αα) και γ) οι υπάλληλοι εξελίσσονται στα Μ.Κ. που προβλέπονται για τον ανώτερο τίτλο σπουδών.».

  1. Από την έναρξη ισχύος της παρ. 1 δεν εφαρμόζεται η παρ. 4 του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141) για το προσωπικό που εμπίπτει στο Κεφάλαιο Β’ του ν. 4354/2015.
  • 15 Οκτωβρίου 2025, 12:35 | Νίκος

    Κάτοχος αναγνωρισμένου διπλώματος της αλλοδαπής από το ΔΙΚΑΤΣΑ (1998) ως αντίστοιχου και ισότιμου του ΑΠΘ. Αναγνωριζόταν το πτυχίο μου ώστε από τότε και στην Αγγλία και στην Γερμανία ως MSc (master) χωρίς κανένα πρόβλημα. Διορισμένος στο Υπουργείο Παιδείας από το 2005. Είναι σημαντικό να υπάρχει αναγνώριση του Integrated Master ΚΑΙ για τα Διπλώματα σχολών εξωτερικού που έχουν κριθεί ισότιμα και αντίστοιχα με αυτά των Ελληνικών Πολυτεχνείων (από ΔΙΚΑΤΣΑ και ΔΟΑΤΑΠ. Γιατί να υπάρχει αυτή η διάκριση για τους κατόχους πτυχίων του εξωτερικού, από την στιγμή που υπάρχει αντιστοιχία και ισοτιμία με τμήματα των Ελληνικών Πανεπιστημίων;

  • 15 Οκτωβρίου 2025, 12:32 | Ρένια

    Καταστρατηγείται η αρχή της αναλογικότητας για όσους διαθέτουν μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών πέραν των πενταετών σπουδών τους γιατί εξομοιώνονται μισθολογικά οι απόφοιτοι πενταετών σπουδών με τους απόφοιτων εξαετών και επταετών σπουδών. Θα πρέπει να αρθεί άμεσα η αδικία και να αποκατασταθούν επιπλέον μισθολογικά – όπως ίσχυε παλιά – οι κάτοχοι μεταπτυχιακών σπουδών.

  • 15 Οκτωβρίου 2025, 11:39 | ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΓΕΩΠΟΝΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ

    Με τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 46 του νόμου 4485/2017 (ΦΕΚ Α΄114/4-8-2017), της παρ. 8 του άρθρου 42 του νόμου 4521/2018 (ΦΕΚ 38/Α΄/02-03-2018) και της παρ. 2 του άρθρου 454 του νόμου 4957/2022 (ΦΕΚ 141/Α’/21-07-2022), πολλά Γεωτεχνικά Τμήματα των Ελληνικών Πανεπιστημίων υπάχθηκαν στις παραπάνω διατάξεις και με Υπουργικές αποφάσεις αναγνώρισαν το ενιαίο και αδιάσπαστο τίτλο σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου ως (integrated master). Μεταξύ αυτών και οι Γεωπονικές σχολές της Θεσσαλονίκης, Αθηνών της Ορεστιάδας και του Βόλου. Πολλοί Γεωτεχνικοί, δημόσιοι υπάλληλοι και απόφοιτοι Ελληνικών Πανεπιστημίων, κατέθεσαν το συγκεκριμένο πτυχίο στις υπηρεσίες τους προκειμένου να λάβουν τα οφέλη που απορρέουν από αυτό.

    Το ίδιο όμως δεν έγινε στις περιπτώσεις Γεωτεχνικών, δημοσίων υπαλλήλων, πτυχιούχων πενταετών σχολών της αλλοδαπής [διάρκεια κατ’ελάχιστον δέκα (10) ακαδημαϊκά εξάμηνα], για τους οποίους έχει εκδοθεί πράξη ισοτιμίας ή και αντιστοιχίας με τίτλους σπουδών τμημάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της ημεδαπής, μέσω του Δ.Ι.Κ.Α.Τ.Σ.Α, πλέον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π., με αποτέλεσμα να έχει προκληθεί πολύ μεγάλη αναστάτωση στους αποφοίτους πανεπιστημιακών σχολών εξωτερικού, ειδικά τώρα που στα πλαίσια της 89ης Δ.Ε.Θ. έχετε ανακοινώσει ότι θα υπάρξει μισθολογική αναγνώριση ισότιμη με μεταπτυχιακό (προώθηση κατά δύο μισθολογικά κλιμάκια).

    Οι συνάδελφοι πτυχιούχοι του εξωτερικού κινητοποιήθηκαν απευθείας, άμεσα από το 2018 έως και σήμερα με αλλεπάλληλα υπομνήματα, εξώδικα, συνεχείς κλήσεις προς τα αρμόδια Υπουργεία, μιας και το πτυχίο τους στο εξωτερικό αναγνωρίζεται το integrated master, ενώ εδώ στην Ελλάδα δεν αναγνωρίζεται και προφανώς νοιώθουν αδικημένοι διότι τους βάλατε σε μια τέτοιου είδους κατηγοριοποίηση, όταν οι τετραετείς σπουδές στην Ελλάδα αυτομάτως μετατράπηκαν σε πενταετείς.

    Ο παραλογισμός και η ασυνεννοησία μεταξύ των Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και αυτών του ΔΟΑΤΑΠ που πετάνε τις ευθύνες ο ένας στον άλλο εδώ και έτη, δίχως να αντιμετωπίζουν το πρόβλημα, σε βάρος των συναδέλφων μας, οι οποίοι στερούνται τη δυνατότητα να αποκτήσουν integrated master, τη στιγμή που έχουν κριθεί ισότιμοι και αντίστοιχοι με τα Διπλώματα της Ημεδαπής, είναι άδικη και ανισότιμη.

    Όπως παγίως γίνεται δεκτό, η ελληνική νομοθεσία περί αναγνώρισης ακαδημαϊκής ισοτιμίας διαμορφώνεται από το άρθρο 16 παρ. 5 και 8 του Συντάγματος και την συνάδουσα με αυτό νομοθεσία. Έτσι ο εκάστοτε αρμόδιος ελληνικός Οργανισμός αναγνώρισης ακαδημαϊκής ισοτιμίας αποφαίνεται με την έκδοση διοικητικών πράξεων ατομικού αποκλειστικώς χαρακτήρα, με συγκεκριμένο νομικό και ουσιαστικό περιεχόμενο. Στο πλαίσιο της σχετικής διαδικασίας οφείλει, σε πρώτο στάδιο, να διαπιστώσει το ομοταγές του ιδρύματος της αλλοδαπής στο οποίο πραγματοποιήθηκαν οι σπουδές. Εφόσον προβεί στην διαπίστωση αυτή, προχωρεί σε εξέταση, κατά περίπτωση, της ισοτιμίας ή ισοτιμίας και αντιστοιχίας του τίτλου προς τους απονεμόμενους από τα ημεδαπά Α.Ε.Ι.

    Άλλωστε και στη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, 226/2019, η οποία είναι σαφής και αναφέρει ότι ανακύπτουν ζητήματα αρχής ισότητας. Για αυτό προτείνετε «για λόγους ασφάλειας δικαίου θα απαιτείτο η εισαγωγή ρητής σχετικής νομοθετικής ρύθμισης και κριτηρίων προκειμένου να καταστεί δυνατή κρίση τίτλων σπουδών της αλλοδαπής σε σχέση με ημεδαπούς τίτλους integrated master». Δυστυχώς ούτε αυτή έχει ληφθεί στα υπ’ όψιν έως και σήμερα!!!

    Η Κυβέρνηση, οφείλει με νομοθετικές ρυθμίσεις να λυθούν οριστικά αυτές οι αδικίες, για την πραγματική και ουσιαστική ισοτιμία των πτυχίων των αποφοίτων εξωτερικού, για τα οποία έχουν αναγνωριστεί με υπεύθυνο κρατικό τρόπο ισότιμα και αντίστοιχα με πτυχία των ελληνικών πανεπιστημίων και να δοθεί και στους συναδέλφους το ευεργετικό μέτρο που έχει εξαγγελθεί από εσάς. Σε αντίθετη περίπτωση δημιουργείτε υπαλλήλους δύο ταχυτήτων στις ίδιες υπηρεσίες αδικώντας μια μεγάλο σύνολο συναδέλφων μας!!

    Σύμφωνα με την περ. αα) του άρθρου 45 με τίτλο “Μισθολογική προώθηση κατόχων του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 9 ν. 4354/2015” του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία» οι κάτοχοι του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α’114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’141), οι οποίοι δεν κατέχουν διακριτό μεταπτυχιακού τίτλο σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ.

    Τι γίνεται όμως με τους συναδέλφους που ήδη κατέχουν και διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών;;; Η εξίσωση των πενταετών ενιαίων και αδιάσπαστων τίτλων σπουδών (integrated master) με τους διακριτούς μεταπτυχιακούς τίτλους δημιουργεί σαφή αδικία εις βάρος των υπαλλήλων που συνέχισαν τις σπουδές τους και απέκτησαν πρόσθετα μεταπτυχιακό τίτλο. Η ρύθμιση αυτή αντιβαίνει στην αρχή της ίσης μεταχείρισης και της αναλογικής επιβράβευσης των προσόντων καθώς εξισώνει διαφορετικά επίπεδα ακαδημαϊκής προσπάθειας και προσωπικής επένδυσης.

    Κατά τη γνώμη μας το Ιntegrated master δεν αποτελεί δεύτερο μεταπτυχιακό τίτλο αλλά είναι η ακαδημαϊκή μορφή του βασικού διπλώματος πενταετούς κύκλου σπουδών, που αναγνωρίζει την ανώτερη στάθμη εξειδίκευσης και το υψηλότερο επίπεδο σπουδών έναντι των τετραετών Πανεπιστημιακών πτυχίων.

    Διευκρινίζετε ότι αφενός παλαιότερα με το ν. 3205/2003 οι υπάλληλοι της κατηγορίας ΠΕ με πτυχίο ή δίπλωμα διάρκειας πλήρους πενταετούς φοίτησης εξελίσσονταν στα Μισθολογικά Κλιμάκια [Μ.Κ.] της Π.Ε. κατηγορίας με προβάδισμα ενός (1) Μ.Κ. και αφετέρου ήδη με νόμους ο τίτλος ως Integrated master αναγνωρίζεται μόνο βαθμολογικά κι όχι μισθολογικά, τόσο σε διαγωνισμούς του δημοσίου μέσω ΑΣΕΠ, όσο και στις προκηρύξεις θέσεων Προϊσταμένων Οργανικών Μονάδων.

    Ως ΠΕΓΔΥ ζητάμε:
    I την ίση αντιμετώπιση των εδώ σπουδαζόντων Γεωπόνων με τους Γεωπόνους που σπούδασαν στην αλλοδαπή, δηλαδή την αναγνώριση ισοτιμίας και ισοτιμίας και αντιστοιχίας προς το βασικό τίτλο του ημεδαπού συστήματος Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, προκειμένου και αυτοί να είναι αποδέκτες όσων εξαγγείλατε.
    II τη διαγραφή της φράσης «οι οποίοι δεν κατέχουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης» ώστε η προώθηση κατά +2 Μ.Κ. να νομοθετηθεί ως γενικό χαρακτηριστικό του βασικού τίτλου σπουδών και των Π.Ε. Γεωπόνων.

  • 15 Οκτωβρίου 2025, 05:51 | ΕΜΔΥΔΑΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ

    Α. Τα πρόσθετα Κλιμάκια και λόγω των 5ετών σπουδών υπήρχαν μέχρι το 2011
    Β. τα κλιμάκια λόγω Integrated master πρέπει να προσμετρούνται προσθετικά σε τυχόν άλλα συναφή και αναγνωρισμένα μεταπτυχιακά και διδακτορικά διπλώματα. Η εν λόγω ρύθμιση τα αντιμετωπίζει ως μεταπτυχιακά κατά την έννοια του άρθρου 9 ν. 4354/2015, το οποίο ορίζει ότι σε περίπτωση πολλαπλών τίτλων αναγνωρίζεται μόνον εκείνος που αποφέρει το μεγαλύτερο μισθολογικό όφελος. Ο συμψηφισμός τους με τα υφιστάμενα μεταπτυχιακά και διδακτορικά οδηγεί την πλειοψηφία των συναδέλφων μας που ήδη έχει αξιοποιήσει τα πρόσθετα κλιμάκια σε μηδενικό αποτέλεσμα! Ήδη βαθμολογικά και μοριοδοτικά (για κρίσεις και πρόσληψη) τα integrated master λειτουργούν προσθετικά στα υφιστάμενα. Η πρόταση μας είναι να αφαιρεθεί η φράση «οποίοι δεν κατέχουν διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», ώστε να διαμορφωθεί τελικά ως εξής: «αα) Οι κάτοχοι του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α΄ 114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ.», ώστε να συμπεριληφθούν όλοι οι κάτοχοι integrated, ανεξάρτητα από τυχόν άλλο μεταπτυχιακό, το οποίο κόπιασαν για να αποκτήσουν.
    Γ. Να υπάρχει αναγνώριση του Integrated Master για τα Διπλώματα σχολών εξωτερικού που έχουν κριθεί ισότιμα και αντίστοιχα με αυτά των Ελληνικών Πολυτεχνείων (από ΔΙΚΑΤΣΑ και ΔΟΑΤΑΠ)
    Δ. Πρέπει να υπάρξει σαφής διευκρίνιση τι ακριβώς θα γίνει με τις υφιστάμενες Προσωπικές Διαφορές και αν θα συνεχίσουν να προστατεύονται μέχρι τα 300 € σύμφωνα με την πρόσφατη ρύθμιση.
    Ε. Οφείλουν να αντιμετωπιστούν αδικίες, όπως των συναδέλφων μας που είναι ήδη στα 2 καταληκτικά κλιμάκια και δε θα δουν αποτέλεσμα, ή αυτών που πρόσφατα αναγνώρισαν μεταπτυχιακό τίτλο εξανεμίζοντας την προσωπική τους διαφορά, ενώ αν το έκαναν ετεροχρονισμένα θα τη διατηρούσαν.
    Στ. Όσον αφορά τη συνάφεια, υπάρχει η σχετική Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους επί των αδιάσπαστων τίτλων μεταπτυχιακών σπουδών (integrated masters), σύμφωνα με την οποία: «Η συνάφεια του ως άνω τίτλου σπουδών εξετάζεται με τα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη και για τους λοιπούς μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών ετήσιας τουλάχιστον διάρκειας, στη βάση, όμως, του αδιάσπαστου του εν λόγω τίτλου, δηλαδή του συνολικού του περιεχομένου». Συνεπώς η συνάφεια των Διπλωμάτων των Πολυτεχνικών Σχολών με integrated master, που έχει ήδη κριθεί βαθμολογικά θα πρέπει αυτόματα να κριθεί και μισθολογικά, χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση των Υπηρεσιακών Συμβουλίων.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 19:36 | Δημητρης Π.

    Κατάφωρη αδικιά, μη ισότιμη αντιμετώπιση σε όσους κατέχουν αυτοτελή μεταπτυχιακό τίτλο και έχουν εξειδικευθεί σε συγκεκριμένο αντικείμενο, χρησιμοποιώντας τις επιστημονικές τους γνώσεις υπέρ του δημοσίου συμφέροντος.
    Το μεν «Inegrated master» είναι μέρος του Διπλώματος, το δε «αυτοτελές μεταπτυχιακό» μετά τη λήψη του πτυχίου είναι κάτι εντελώς διαφορετικό καθώς προσθέτει εξειδικευμένη γνώση και περαιτέρω εμπερία πρός όφελος των πολιτών και εν γένει του δημοσίου.
    Να αφαιρεθεί η φράση «οποίοι δεν κατέχουν διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», ώστε να διαμορφωθεί τελικά ως εξής: «αα) Οι κάτοχοι του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α΄ 114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ.», ώστε να συμπεριληφθούν όλοι οι κάτοχοι integrated, ανεξάρτητα από τυχόν άλλο μεταπτυχιακό, το οποίο κόπιασαν για να αποκτήσουν.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 18:51 | Θωμάς

    Στα Σώματα Ασφαλείας κακώς δεν αναγνωρίζεται ο μισθολογικά ο μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών όπως στο υπόλοιπο δημόσιο.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 15:56 | Σπύρος

    Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου (άρθρο 45):
    Οι κάτοχοι του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α΄ 114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), οι οποίοι δεν κατέχουν διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ.

    Κατά τη γνώμη μου, η παραπάνω διατύπωση είναι λάθος.

    Διότι, υπάρχουν υπάλληλοι οι οποίοι κατέχουν διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών αλλά ΔΕΝ τους έχουν χορηγηθεί τα δύο (2) μισθολογικά κλιμάκια λόγω μη ύπαρξης συνάφειας του διακριτού μεταπτυχιακού με το αντικείμενο απασχόλησής τους. Οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι, είναι δίκαιο να προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ. σε περίπτωση που είναι κάτοχοι του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 13:55 | ΠΗΝΕΛΟΠΗ

    Μεγάλη αδικία για τους αποφοίτους 5ετών σχολών. Το 2003 που διορίστηκα στο δημόσιο πήρα 2 επιπλέον Μ.Κ. χωρίς να έχει ακόμη αναγνωριστεί το πτυχίο μου (Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) ως Master το 2011 εδώ στην Ελλάδα και ως ntegrated Master το 2018. Με τα μνημόνια έχασα αυτά τα Μ.Κ. και τα ανέκτησα ξανά με την ολοκλήρωση Μεταπτυχιακού 18μηνης φοιτήσεως με φυσική παρουσία στο Πανεπιστήμιο Πατρών μακριά από τον τόπο μόνιμης κατοικίας μου. Αποτέλεσμα να αυξηθεί το εισόδημά μου ελάχιστα λόγω της υψηλής φορολόγησης.
    Δίκαιο θα είναι να δοθούν επιπλέον 2 Μ.Κ. λόγω 5ετούς φοιτήσεως και στους κατόχους διακριτών μεταπτυχιακών τίτλων καθώς το ΙΜ είναι προπτυχιακό δίπλωμα κι όχι μεταπτυχιακό.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 12:51 | Ανδρονίκη Μπαϊράμογλου

    Κύριε Υπουργέ,

    Είμαι κάτοχος ενιαίου πτυχίου ( 4ετές πτυχίο και 18μηνου μεταπτυχιακού τίτλου συναφούς αντικειμένου με το αρχικό πτυχίο ) της αλλοδαπής με αναγνώριση από το ΔΙΚΑΤΣΑ ως Λογοπεδικός. Εργάζομαι σε ΚΨΥ του Υπουργείου Υγείας. Δικαιούμαι βάση του άρθρου σας προώθηση 2 ΜΚ: Av ισχύει για την περίπτωση μου, θα ήθελα να σας εκφράσω τη θερμή ευγνωμοσύνη μου καθώς τα χρόνια σπουδών και κόπων μου θα έχουν ένα δίκαιο αντίκρισμα.
    Με εκτίμηση!

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 11:48 | ΑΜΠΕΡΙΑΔΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ

    ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΟΧΟΥΣ ΤΩΝ ΕΝΙΑΙΩΝ ΚΑΙ ΑΔΙΑΣΠΑΣΤΩΝ ΤΙΤΛΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΝΑ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ. ΟΙ ΚΑΤΟΧΟΙ ΠΤΥΧΙΟΥ ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ 5ΟΥΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ ΑΔΙΚΟΥΝΤΑΙ

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 11:23 | ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΕΛΙΔΗΣ

    ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΔΙΚΙΑ ΝΑ ΕΞΑΡΕΡΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗΝ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΔΥΟ (2) ΜΚ ΟΙ ΚΑΤΟΧΟΙ ΠΤΥΧΙΟΥ ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ 5ΟΥΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ. ΕΝΩ ΕΧΕΤΕ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΒΕΙ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΩΗΝ ΤΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΖΩΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΑΔΙΑΣΠΑΣΤΟΣ ΤΙΤΛΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΑΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΟ ΠΤΥΧΙΟ ΤΗΣ ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 11:04 | FIRE

    Κύριε υπουργέ με το νόμο 4354/15 άρθρο 9 κατατάσσονται και αμοίβονται οι πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης.
    Στην ενιαία αυτή κατηγορία προσωπικού υπάρχου δύο (2) μισθολογικές κατηγορίες ΥΕ και ΔΕ. Χωρίς να υπάρχει μέριμνα όταν πυροσβέστης πενταετούς υποχρέωσης αποκτά τίτλο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να μπορεί να αμοίβεται ως ΔΕ.
    Για να μπορέσει να υπάρξει αναγνώριση της προσπάθειας αλλά και την άρση της εν λόγω αδικίας, καθώς στον ευρύτερο δημόσιο τομέα ισχύει η μισθολογική αναγνώριση από ΥΕ σε ΔΕ, χρίζει υπουργικής απόφασης.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 11:52 | Θ.Β

    Οχι αλλες αδικιες . Ειμαστε υπαλληλοι ΥΠΟΙΚ , μετα το 2023 και δεν παίρνουμε καμια προσωπικη διαφορά ενω ολοι οι υπολοιποι υπαλληλοι παιρνουν ΠΔ απο 300-800. Όλοι μας εχουμε και μεταπτυχιακα και πάλι θα δωσετε αυξηση στους παλιους υπαλληλους που δεν εχουν μεταπτυχιακο για να μεγαλωσει περισσοτερο η αδικια .
    Κανουμε την ιδια δουλεια και σε καποιες περιπτωσεις πολυ καλυτερα και οι αλλοι με λιγοτερα προσοντα ,παιρνουν διπλασιο μισθο. Τραγικο.

    Τουλαχιστον δωστε πρόσθετα κλιμάκια τόσο λόγω των 5ετών σπουδών, όσο και λόγω μεταπτυχιακού.
    Προσωπικη Διαφορά και σε μας, που ειμαστε περιπου 300 στο ΥΠΟΙΚ και δεν παίρνουμε.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 11:02 | Γιώργος

    Οφείλουν να αντιμετωπιστούν αδικίες, όπως των συναδέλφων μας που είναι ήδη στα 2 καταληκτικά κλιμάκια και δε θα δουν αποτέλεσμα.
    π.χ. Υπάλληλος με 34 χρόνια υπηρεσίας βρίσκεται σε Μ.Κ.18
    και εν τοις πράγμασι δεν μπορεί να προωθηθεί κατά (2) αφού δεν
    υφίσταται Μ.Κ.20 !!!
    Το ίδιο και για όσους βρίσκονται σε Μ.Κ. 19.
    ΠΡΟΤΕΙΝΩ την επαναδιατύπωση, ώς εξής:

    «…προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ. στην κατηγορία που ανήκουν και εάν
    ευρίσκονται στο προτελευταίο ή το τελευταίο Μ.Κ. λαμβάνουν
    επιπλέον πρόσθετες αποδοχές
    ίσες με την διαφορά των τελευταίων δύο Μ.Κ.».

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 11:51 | Ε.Μ.

    Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, όσοι εργαζόμενοι έγιναν κάτοχοι μεταπτυχιακού το διάστημα από 01.01.2016 έως 31.05.2022, αντιμετωπίζονται άνισα, καθώς έλαβαν τα 2 ΜΚ με ισόποση μείωση της προσωπικής διαφοράς (σε αντίθεση με όλους τους υπόλοιπους εργαζόμενους που απέκτησαν μεταπτυχιακό είτε πριν είτε μετά το διάστημα αυτό). Με την παρούσα ρύθμιση θα έχουμε το προστιθέμενο στην όλη αδικία παράδοξο, ένας εργαζόμενος χωρίς πρόσθετο μεταπτυχιακό να αμείβεται περισσότερο από όσους απόκτησαν μεταπτυχιακό το επίμαχο χρονικό διάστημα (είτε 4ετούς είτε 5ετούς φοίτησης). Θα πρέπει η αδικία αυτή να διορθωθεί, με επαναφορά της προσωπικής διαφοράς που χάθηκε για αυτή την κατηγορία εργαζομένων και να συμπεριληφθεί σχετική διάταξη στο παρόν νομοσχέδιο.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 07:24 | ΟΛΓΑ

    Αποτελεί κατάφωρη αδικία να εξαιρούνται από τη μισθολογική προώθηση δύο (2) Μ.Κ. λόγω κατοχής και ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου, οι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων ή διδακτορικών τίτλων σπουδών μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και οι απόφοιτοι της σχολής δημόσιας διοίκησης.

    Είναι σαφές ότι η κατοχή ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου συνδέεται άρρηκτα με την 5ετή διάρκεια των σπουδών (η οποία αναγνωριζόταν μισθολογικά μέχρι το 2011), συνεπώς θα πρέπει και πάλι να αναγνωρίζεται επιπρόσθετα και εκ τούτου να οδηγεί σε πρόσθετη μισθολογική προώθηση επιπλέον δύο (2) Μ.Κ. από τη μισθολογική προώθηση που προκύπτει λόγω κατοχής μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ή διδακτορικού τίτλου ή λόγω αποφοίτησης της Σχολής Δημόσιας Διοίκησης.

    Επιπλέον οι ενιαίοι και αδιάσπαστοι τίτλοι σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α΄ 114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), είναι εξ΄ορισμού συναφείς με το αντικείμενο του υπαλλήλου καθώς αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του πτυχίου των σπουδών :

    i)το οποίο αποτελούσε απαραίτητο προσόν διορισμού σύμφωνα με την προκήρυξη της θέσεως κατά την πλήρωση της,

    ii) το οποίο αποτελεί τη βάση του άσκησης των καθηκόντων που ανατίθενται

    και ως εκ τούτου οι ενιαίοι και αδιάσπαστοι τίτλοι σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου είναι εξ’ ορισμού απόλυτα συναφείς με το αντικείμενο απασχόλησης. Συνεπώς δεν υπάρχει λόγος να υπόκεινται στη κρίση συνάφειας του αρμοδίου οργάνου, προσθέτοντας επιπλέον διοικητικά βάρη.

    Συνεπώς προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 45 ως εξής:

    1. Στην παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 4354/2015 (Α’ 176), περί μισθολογικών κλιμακίων και κατάταξης των υπαλλήλων επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) προστίθεται περ. αα), β) στην περ. δ), προστίθεται εδάφιο και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:

    «3. α) Κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης, για τίτλους που έχουν χορηγηθεί μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ. στην κατηγορία που ανήκουν, ενώ οι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος κατά έξι (6) Μ.Κ.

    αα) Οι κάτοχοι του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α΄ 114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), προωθούνται επιπλέον των Μ.Κ. της περ. α) κατά δύο (2) Μ.Κ..

    β) Η κατάταξη στα Μ.Κ. της προηγούμενης περίπτωσης (α), εξαιρουμένης της περίπτωσης (αα), πραγματοποιείται μόνο όταν το περιεχόμενο των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών είναι συναφές με το αντικείμενο απασχόλησης του υπαλλήλου, όπως προκύπτει από την προκήρυξη της θέσεως κατά την πλήρωση ή την περιγραφή της θέσης εργασίας από τον οργανισμό της Υπηρεσίας. Για τη συνδρομή ή όχι της προϋπόθεσης αυτής αποφαίνεται το αρμόδιο, για την αναγνώριση των τίτλων αυτών, όργανο.Οι ενστάσεις που υποβάλλονται κατά των αποφάσεων που απορρίπτουν τη συνάφεια των μεταπτυχιακών τίτλων εξετάζονται από ειδική τριμελή επιτροπή, η οποία συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης για τριετή θητεία και αποτελείται από μέλη του Α.Σ.Ε.Π. που προτείνονται από τον Πρόεδρό του. Με όμοια απόφαση ρυθμίζεται κάθε θέμα σχετικό με τη λειτουργία της Επιτροπής.Η νέα κατάταξη και τα οικονομικά αποτελέσματα αυτής ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών.

    γ) Οι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης εξελίσσονται στα Μ.Κ. της κατηγορίας που ανήκουν με εισαγωγικό το Μ.Κ. 6. Στην περίπτωση αυτών που αποφοίτησαν με άριστα αναγνωρίζεται ένα (1) επιπλέον έτος για τη μισθολογική τους εξέλιξη.

    δ) Σε περίπτωση κατοχής πλέον του ενός των τίτλων των περ. α), και γ) οι υπάλληλοι εξελίσσονται στα Μ.Κ. που προβλέπονται για τον ανώτερο τίτλο σπουδών. Σε περίπτωση κατοχής τίτλου της περ. αα) οι υπάλληλοι προωθούνται επιπλέον των Μ.Κ. που προβλέπονται για τον ανώτερο τίτλο σπουδών των περ. α) και γ) , κατά δύο (2) Μ.Κ. ».

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 23:07 | Γεώργιος Χρίστογλου

    Το άρθρο 45 πρέπει οπωσδήποτε να τροποποιηθεί διότι δημιουργεί άδικη και αντισυνταγματική εξίσωση των 5 ετών σπουδών του integrated master με τα 6 χρόνια που δαπάνησε όποιος έχει αποκτήσει ένα μεταπτυχιακό (5χρόνια σπουδές+1χρόνο μεταπτυχιακό).
    Η ΠΟ ΕΜΔΘΔΑΣ έχει καταθέσει μια πολύ σημαντική πρόταση τροποποιήσης με την οποία συμφωνώ και την καταθέτω και εγώ παρακάτω:
    Τα κλιμάκια λόγω Integrated master πρέπει να προσμετρούνται προσθετικά σε τυχόν άλλα συναφή και αναγνωρισμένα μεταπτυχιακά και διδακτορικά διπλώματα. Η εν λόγω ρύθμιση τα αντιμετωπίζει ως μεταπτυχιακά κατά την έννοια του άρθρου 9 ν. 4354/2015, το οποίο ορίζει ότι σε περίπτωση πολλαπλών τίτλων αναγνωρίζεται μόνον εκείνος που αποφέρει το μεγαλύτερο μισθολογικό όφελος. Ο συμψηφισμός τους με τα υφιστάμενα μεταπτυχιακά και διδακτορικά οδηγεί την πλειοψηφία των συναδέλφων μας που ήδη έχει αξιοποιήσει τα πρόσθετα κλιμάκια σε μηδενικό αποτέλεσμα! Ήδη βαθμολογικά και μοριοδοτικά (για κρίσεις και πρόσληψη) τα integrated master λειτουργούν προσθετικά στα υφιστάμενα. Η πρόταση μας είναι να αφαιρεθεί η φράση «οποίοι δεν κατέχουν διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», ώστε να διαμορφωθεί τελικά ως εξής: «αα) Οι κάτοχοι του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α΄ 114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ.», ώστε να συμπεριληφθούν όλοι οι κάτοχοι integrated, ανεξάρτητα από τυχόν άλλο μεταπτυχιακό, το οποίο κόπιασαν για να αποκτήσουν.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 23:14 | Διοικητικός

    Μισθολογική αναγνώριση του integarted χωρίς κανέναν όρο για τη συνάφεια η οποία αν όντως ληφθεί υπόψη αναιρεί αυτόματα και τον βασικό τίτλο σπουδών σαν προσόν διορισμού !!!! Πληρωμή ΚΑΙ του «διακριτού» μεταπτυχιακού γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν πιο δίκαιο

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 20:43 | Δ.Ο.

    Οι περισσότεροι συμπολίτες μας, ακόμα και υπηρετούντες στο Δημόσιο, γράφουν δικαίως από την πλευρά τους, για την διαφορετική ΠΕ κατηγορία που θα έπρεπε να συνιστούν οι απόφοιτοι 5ετων πτυχιακών σπουδών έναντι των 4ετων. Δεν γνωρίζουν όμως οι περισσότεροι ότι στο Δημόσιο (αλλά εκτός ΕΣΥ) υπηρετούν και γιατροί, πολλοί μάλιστα έχοντας όχι μόνο τα 6 χρονια σπουδών στην Ιατρική Σχολή αλλά ΚΑΙ τίτλο ιατρικής ειδικότητας. Οι γιατροί αυτοί δεν έχουν ειδικό μισθολόγιο, παρότι αφενός προσφέρουν ιατρικό έργο κι αφετέρου έχουν την ίδια ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ευθύνη. Δεν αποτελούν ούτε διακριτή κατηγορία εντός του ενιαίου μισθολογίου.

    Ο κόσμος λοιπόν δεν το γνωρίζει, η Πολιτεία όμως το γνωρίζει αριστα. Προτίθεται να προχωρήσει σε διόρθωση του ανορθολογισμου και της αδικίας;

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 20:25 | ΔΗΜ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

    Οι περισσότεροι συμπολίτες μας, ακόμα και υπηρετούντες στο Δημόσιο, γράφουν δικαίως από την πλευρά τους, για την διαφορετική ΠΕ κατηγορία που θα έπρεπε να συνιστούν οι απόφοιτοι 5ετων πτυχιακών σπουδών έναντι των 4ετων. Δεν γνωρίζουν όμως οι περισσότεροι ότι στο Δημόσιο (αλλά εκτός ΕΣΥ) υπηρετούν και γιατροί, πολλοί μάλιστα έχοντας όχι μόνο τα 6 χρονια σπουδών στην Ιατρική Σχολή αλλά ΚΑΙ τίτλο ιατρικής ειδικότητας. Οι γιατροί αυτοί δεν έχουν ειδικό μισθολόγιο, παρότι αφενός προσφέρουν ιατρικό έργο κι αφετέρου έχουν την ίδια ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ευθύνη. Δεν αποτελούν ούτε διακριτή κατηγορία εντός του ενιαίου μισθολογίου.

    Ο κόσμος λοιπόν δεν το γνωρίζει, η Πολιτεία όμως το γνωρίζει αριστα. Προτίθεται να προχωρήσει σε διόρθωση του ανορθολογισμου και της αδικίας;

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 20:31 | ΔΗΜ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

    Οι περισσότεροι συμπολίτες μας, ακόμα και υπηρετούντες στο Δημόσιο, γράφουν δικαίως από την πλευρά τους, για την διαφορετική ΠΕ κατηγορία που θα έπρεπε να συνιστούν οι απόφοιτοι 5ετων πτυχιακών σπουδών έναντι των 4ετων. Δεν γνωρίζουν όμως οι περισσότεροι ότι στο Δημόσιο (αλλά εκτός ΕΣΥ) υπηρετούν και γιατροί, πολλοί μάλιστα έχοντας όχι μόνο τα 6 χρονια σπουδών στην Ιατρική Σχολή αλλά ΚΑΙ τίτλο ιατρικής ειδικότητας. Οι γιατροί αυτοί δεν έχουν ειδικό μισθολόγιο, παρότι αφενός προσφέρουν ιατρικό έργο κι αφετέρου έχουν την ίδια ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ευθύνη. Δεν αποτελούν ούτε διακριτή κατηγορία εντός του ενιαίου μισθολογίου.

    Ο κόσμος λοιπόν δεν το γνωρίζει, η Πολιτεία όμως το γνωρίζει αριστα. Προτίθεται να προχωρήσει σε διόρθωση του ανορθολογισμου και της αδικίας;

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 15:37 | ΔΗΜΗΤΡΑ

    Μία κατηγορία εργαζόμενων του δημοσίου απέκτησε διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών που αναγνωρίστηκε το διάστημα από 01.01.2016 έως 31.05.2022, με αντίστοιχη μισθολογική προώθηση κατά 2 ΜΚ ή 6ΜΚ, αλλά με ισόποση μείωση της Προσωπικής Διαφοράς (σε αντίθεση/διάκριση με εργαζόμενους που απέκτησαν μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης ή διδακτορικό δίπλωμα πριν την 01.01.2016 και μετά την 31.05.2022). Θα πρέπει στο Νομοσχέδιο να προβλεφθεί ρύθμιση για την άρση αυτής της αδικίας, δεδομένου ότι παραβιάζεται η αρχή της ισονομίας και της ισότητας σε όσους «ατυχώς» προέβησαν σε αναγνώριση μεταπτυχιακού τίτλου και επήλθε συμψηφισμός της προσωπικής τους διαφοράς.
    Επιπλέον η προώθηση κατά 2ΜΚ λόγω αδιάσπαστου τίτλου σπουδών (integrated master) θα πρέπει να αφορά ανεξαιρέτως τους μηχανικούς του δημοσίου λόγω της της ευθύνης που συνάδει με τη θέση που κατέχουν στο Δημόσιο, ανεξαρτήτως αν έχουν ή όχι διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, ακριβώς για τους ίδιους λόγους, διότι παραβιάζεται η αρχή της ισονομίας και της ισότητας.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 14:00 | ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ

    Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

    ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
    ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ
    Χαρ. Τρικούπη 7α, 106 78 ΑΘΗΝΑ
    τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: http://www.emdydas.gr

    Αθήνα, 13/10/2025
    Αρ. Πρωτ.: 9750
    Προς: 1. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κο Πιερρακάκη
    2. Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κο Πετραλιά
    Κοιν.: 1. Α’ Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ
    2. Πρόεδρο και ΔΕ ΤΕΕ

    Θέμα: Σχετικά με τη μισθολογική αναγνώριση των Integrated Master – Καθολική αναγνώριση τους για όλους τους Μηχανικούς

    Κύριοι Υπουργοί
    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (Π.Ο. ΕΜΔΥΔΑΣ) αποτελεί την Ομοσπονδία με συνδικαλιστικό, αλλά και επιστημονικό χαρακτήρα, που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών οι οποίοι υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ Α’ & Β’ βαθμού). Απευθυνόμαστε σε εσάς, σε συνέχεια προηγούμενης επιστολής μας σχετικά με το Άρθρο 45: «Μισθολογική προώθηση κατόχων του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 9 ν. 4354/2015», του Νομοσχεδίου «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία»
    Η διεκδίκηση της μισθολογικής αναγνώρισης τόσο των πενταετών σπουδών (που ίσχυε μέχρι και το 2011 με πρόσθετο κλιμάκιο), όσο και των integrated master (που διεκδικούμε από το 2017 και δυστυχώς καμία κυβέρνηση επί 8 έτη δεν υλοποίησε) προσθετικά με τα υφιστάμενα μεταπτυχιακά ή διδακτορικά, αποτελούν πάγιες διεκδικήσεις μας και η έστω και μερική υλοποίηση τους αποτελεί αναμφισβήτητα θετική εξέλιξη.
    Από τη συγκεκριμένη διατύπωση του άρθρου, όμως φοβόμαστε ότι ο τρόπος υλοποίησης θα δημιουργήσει πρόσθετα προβλήματα και αδικίες, τις οποίες θα θέλαμε να διευκρινήσουμε, να συζητήσουμε και να αναζητήσουμε τρόπους επίλυσης.
    Α. Διεκδικούμε πρόσθετα Κλιμάκια και λόγω των 5ετών σπουδών (που υπήρχαν μέχρι το 2011)
    Β. Επιμένουμε, ότι τα κλιμάκια λόγω Integrated master πρέπει να προσμετρούνται προσθετικά σε τυχόν άλλα συναφή και αναγνωρισμένα μεταπτυχιακά και διδακτορικά διπλώματα. Η εν λόγω ρύθμιση τα αντιμετωπίζει ως μεταπτυχιακά κατά την έννοια του άρθρου 9 ν. 4354/2015, το οποίο ορίζει ότι σε περίπτωση πολλαπλών τίτλων αναγνωρίζεται μόνον εκείνος που αποφέρει το μεγαλύτερο μισθολογικό όφελος. Ο συμψηφισμός τους με τα υφιστάμενα μεταπτυχιακά και διδακτορικά οδηγεί την πλειοψηφία των συναδέλφων μας που ήδη έχει αξιοποιήσει τα πρόσθετα κλιμάκια σε μηδενικό αποτέλεσμα! Ήδη βαθμολογικά και μοριοδοτικά (για κρίσεις και πρόσληψη) τα integrated master λειτουργούν προσθετικά στα υφιστάμενα. Η πρόταση μας είναι να αφαιρεθεί η φράση «οποίοι δεν κατέχουν διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», ώστε να διαμορφωθεί τελικά ως εξής: «αα) Οι κάτοχοι του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α΄ 114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ.», ώστε να συμπεριληφθούν όλοι οι κάτοχοι integrated, ανεξάρτητα από τυχόν άλλο μεταπτυχιακό, το οποίο κόπιασαν για να αποκτήσουν.
    Γ. Όπως πολλές φορές έχουμε επισημάνει, οφείλει άμεσα να επιλυθεί το θέμα με τα Διπλώματα σχολών εξωτερικού που έχουν κριθεί ισότιμα και αντίστοιχα με αυτά των Ελληνικών Πολυτεχνείων (από ΔΙΚΑΤΣΑ και ΔΟΑΤΑΠ) και μέχρι σήμερα αδίκως τους αρνούνται την αναγνώριση του Integrated Master. Πρέπει άμεσα τα συναρμόδια Υπουργεία και ειδικά το Υπ. Παιδείας να δώσει σαφή λύση με τις διαδικασίες αναγνώρισης όλων των ισότιμων και αντίστοιχων Διπλωμάτων των αποφοίτων εξωτερικού.
    Δ. Πρέπει να υπάρξει σαφής διευκρίνιση τι ακριβώς θα γίνει με τις υφιστάμενες Προσωπικές Διαφορές και αν θα συνεχίσουν να προστατεύονται μέχρι τα 300 € σύμφωνα με την πρόσφατη ρύθμιση.
    Ε. Οφείλουν να αντιμετωπιστούν αδικίες, όπως των συναδέλφων μας που είναι ήδη στα 2 καταληκτικά κλιμάκια και δε θα δουν αποτέλεσμα, ή αυτών που πρόσφατα αναγνώρισαν μεταπτυχιακό τίτλο εξανεμίζοντας την προσωπική τους διαφορά, ενώ αν το έκαναν ετεροχρονισμένα θα τη διατηρούσαν.
    Στ. Όσον αφορά τη συνάφεια, υπάρχει η σχετική Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους επί των αδιάσπαστων τίτλων μεταπτυχιακών σπουδών (integrated masters), σύμφωνα με την οποία: «Η συνάφεια του ως άνω τίτλου σπουδών εξετάζεται με τα κριτήρια που λαμβάνονται υπόψη και για τους λοιπούς μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών ετήσιας τουλάχιστον διάρκειας, στη βάση, όμως, του αδιάσπαστου του εν λόγω τίτλου, δηλαδή του συνολικού του περιεχομένου». Συνεπώς η συνάφεια των Διπλωμάτων των Πολυτεχνικών Σχολών με integrated master, που έχει ήδη κριθεί βαθμολογικά θα πρέπει αυτόματα να κριθεί και μισθολογικά, χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση των Υπηρεσιακών Συμβουλίων.
    Ζ. Τέλος δε μπορούμε να αφήσουμε ασχολίαστο το γεγονός ότι το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 7 εκατ. € μόλις (φοβόμαστε ότι μόνο αυτά περίσσεψαν για τους Μηχανικούς) ενώ οι αντίστοιχες αυξήσεις στους στρατιωτικούς και τους ένστολους (153 και 120 εκατ. € αντίστοιχα), επιτείνοντας την αίσθηση υποτίμησης για τους Μηχανικούς. Η πρόταση μας για καθολική και προσθετική μισθολογική προώθηση 2 Κλιμακίων θα αυξήσει έως τα 14-15 εκατ. ευρώ το συνολικό κόστος της ρύθμισης, μεταβολή η οποία είναι πολύ μικρή για έναν κλάδο με τόσο σημαντική προσφορά στην αναπτυξιακή διαδικασία

    Υπενθυμίζουμε ότι Οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί συνιστούν ιδιαίτερη και απολύτως αναγκαία κατηγορία υπαλλήλων της Δημόσιας Διοίκησης.
    • Ο τίτλος σπουδών τους αποκτάται κατόπιν ενιαίου πενταετούς κύκλου σπουδών, αναγνωρισμένου ακαδημαϊκά ως Integrated Master.
    • Αποκτούν Άδεια Άσκησης Επαγγέλματος από το Τεχνικό Επιμελητήριο την οποία χρησιμοποιεί αποκλειστικά ο Φορέας απασχόλησης τους
    • Σε αντίθεση με τους λοιπούς υπαλλήλους κατηγορίας ΠΕ, οι οποίοι κατά κανόνα προέρχονται από τετραετείς κύκλους σπουδών, οι Μηχανικοί ασκούν καθήκοντα με ιδιαίτερη επιστημονική βαρύτητα και αυξημένη νομική ευθύνη. Υπογράφουν μελέτες, ασκούν επίβλεψη έργων, εκδίδουν άδειες και γνωμοδοτήσεις με προσωπική, πειθαρχική και ποινική ευθύνη για την ασφάλεια έργων, κατασκευών, πολιτών και περιβάλλοντος.
    • Η ελκυστικότητα του Δημοσίου ως εργοδότη για Διπλωματούχους Μηχανικούς έχει μειωθεί δραματικά: Στους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ μετά το 2022, ποσοστό άνω του 40%-50% των προκηρυγμένων θέσεων για Διπλωματούχους Μηχανικούς παρέμεινε άγονο λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος. Το ποσοστό αυτό δεν συνυπολογίζει τις παραιτήσεις όσων διορίστηκαν αλλά αποχώρησαν εντός ολίγων μηνών. Γεγονός που πρόσφατα επιβεβαίωσε ξανά και ο Πρόεδρος του ΑΣΕΠ: «Δίνοντας μάλιστα τη διάσταση του φαινομένου είπε πως υπάρχουν τομείς όπως η Υγεία, η Πληροφορική και ειδικότητες όπως οι μηχανικοί, όπου το ποσοστό μη προσέλευσης των διοριστέων είναι πάνω από 50%.»
    • Παράλληλα, πολλοί ήδη υπηρετούντες Μηχανικοί εγκαταλείπουν το Δημόσιο, αναζητώντας στον ιδιωτικό τομέα ή στο εξωτερικό αποδοχές και συνθήκες αντίστοιχες με το επιστημονικό τους επίπεδο.
    Η εξέλιξη αυτή αποδυναμώνει κρίσιμες κρατικές λειτουργίες, καθώς οι Μηχανικοί αποτελούν προϋπόθεση για την ορθή μελέτη, αδειοδότηση και εκτέλεση δημοσίων έργων, για την περιβαλλοντική προστασία και για την ασφάλεια των κατασκευών.

    Κατά τη γνώμη μας το Integrated Master είναι η ακαδημαϊκή μορφή του βασικού διπλώματος πενταετούς κύκλου σπουδών, που αναγνωρίζει την ανώτερη στάθμη εξειδίκευσης και το υψηλότερο επίπεδο σπουδών έναντι των τετραετών πανεπιστημιακών πτυχίων. Συνεπώς:
    • Η προώθηση κατά +2 ΜΚ πρέπει να νομοθετηθεί ως γενικό χαρακτηριστικό του βασικού τίτλου σπουδών του Διπλωματούχου Μηχανικού, και όχι ως πρόσθετο προσόν κατά το άρθρο 9 ν. 4354/2015.
    • Το εδάφιο 3-δ του άρθρου 9, που περιορίζει την αναγνώριση σε έναν μόνο ανώτερο τίτλο, δεν πρέπει με σαφήνεια να καταλαμβάνει την περίπτωση του Integrated Master, το οποίο συνδέεται αδιάσπαστα με το βασικό πτυχίο.
    • Οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί συνιστούν διακριτή κατηγορία εντός της βαθμίδας ΠΕ και πρέπει να λάβουν στο σύνολο τους, τουλάχιστον την προτεινόμενη μισθολογική διαφοροποίηση των +2 ΜΚ.
    Σας καλούμε σε συνάντηση για να σας εκθέσουμε τις μισθολογικές διεκδικήσεις μας (Κλαδικό Μισθολόγιο, Κλαδικό Επίδομα κλπ) αλλά και τους τρόπους μισθολογικής αναγνώρισης των Integrated Master και των πενταετών σπουδών. Στη διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 14:18 | Γιώργος Φιλιππόπουλος

    Μια αδικία που θέλω να επισημάνω είναι σχετικά με τους κατόχους Διδακτορικού, αλλά και σε μικρότερο βαθμό Μεταπτυχιακού τίτλου, οι οποίοι όταν νομοθετήθηκε, η προώθηση κατά 6 και 2 Μισθολογικά Κλιμάκια, αντίστοιχα, δεν έλαβαν ουσιαστικά πρόσθετες αμοιβές αλλά η μισθολογική προώθηση συμψηφίστηκε ως μείωση στην προσωπική τους διαφορά. Επειδή, τα μισθολογικά κλιμάκια είναι πεπερασμένα, μετά από κάποια χρόνια εργασίας σταθεροποιείται η αμοιβή τους. Αντίθετα, οι συνάδελφοι που δεν διέθεταν τέτοιους τίτλους, αφενός συνέχισαν να λαμβάνουν την προσωπική διαφορά, η οποία έχει παγιωθεί, και αφεταίρου ωριμάζουν μισθολογικά. Έτσι, οι κάτοχοι Διδακτορικού και Μεταπτυχιακού τίτλου καταλήγουν να εισπράττουν μικρότερη αμοιβή από τους συναδέλφους τους χωρίς τίτλους. Νομίζω ότι είναι δίκαιο να υπάρξουν επιπλέον κλιμάκια για τους κατόχους Διδακτορικού και Μεταπτυχιακού τίτλου, αλλά και πλέον ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου. Τέλος, η μισθολογική προώθηση πρέπει να είναι αθροιστική για τους κατόχους περισσότερων από έναν τίτλους σπουδών. Δεν είναι σωστό οι συνάδελφοι κάτοχοι Διδακτορικού ή Μεταπτυχιακού τίτλου, που δεν έλαβαν, ουσιαστικά, πρόσθετη αμοιβή για τις σπουδές τους, επειδή αυτή συμψηφίστηκε με την Προσωπική διαφορά, να μην λάβουν ούτε τώρα, αύξηση αποδοχών.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 14:49 | ΠΟΛΥΧΡΟΝΗΣ Βόγιας

    Σε εμάς τους πτυχιούχους διαφόρων τμημάτων πανεπιστημιακών σχολών (στην δική μου περίπτωση μαθηματικών και πληροφορικής αντίστοιχα) θα αποτελούσε ένα πραγματικά επιπλέων κίνητρο για απόκτηση νέων πτυχίων!

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 13:03 | Πολυχρόνης Βόγιας

    Λοιπόν τι να πούμε εμείς που έχουμε δύο πτυχία και δε μας δίνουν τίποτα!Εδώ μιλάμε όχι για ένα χρόνο επιπλέων αλλά για τέσσερα συν την πτυχιακή εργασία!

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 13:52 | Τάσος

    Για τους μεν κατόχους μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης για τίτλους που έχουν χορηγηθεί μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι απολύτως λογικό να πρέπει να εξεταστεί η συνάφειά τους με το αντικείμενο της απασχόλησής τους καθόσον οι σπουδές αυτές πραγματοποιήθηκαν κατόπιν επιλογής των ενδιαφερομένων. Από την άλλη όμως, για τους κατόχους του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α΄ 114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), και οι οποίοι δεν κατέχουν διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ο έλεγχος συνάφειας με το αντικείμενο της απασχόλησης για να προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ. δεν συνάδει με τις αρχές της χρηστής διοίκησης δεδομένου ότι ο τίτλος αυτός είναι ο βασικός τίτλος πρόσληψης του υπαλλήλου στην κατηγορία/κλάδο που απασχολείται (ή τουλάχιστον αυτός που επέτρεψε την πρόσληψη), εξυπακούεται δηλαδή ότι είναι ήδη συναφής με το αντικείμενο απασχόλησης. Η απαίτηση περαιτέρω «συνάφειας» για την αναγνώριση του μεταπτυχιακού επιπέδου αυτού του βασικού τίτλου δημιουργεί μια αντιφατική και δυσανάλογη απαίτηση, η οποία θα συνιστούσε ανεπίτρεπτη υπέρβαση της νομιμότητας. Σημειώνεται δε, το γεγονός ότι από τη στιγμή που έγινε δεκτός ο βασικός, ενιαίος και αδιάσπαστος αυτός τίτλος πρόσληψης (ή μετάταξης σε άλλο ή ανώτερο κλάδο κλπ.) η συνάφεια είναι ενυπάρχουσα και τεκμαρτή, άρα η οποιαδήποτε πρόσθετη αξιολόγηση περί συνάφειας εισάγει στη διοίκηση μια σοβαρότατη ανασφάλεια δικαίου! Επιπροσθέτως, αποτελεί ένα εν δυνάμει έρεισμα μη εφαρμογής της Αρχής της Προστασίας της Δικαιολογημένης Εμπιστοσύνης του διοικούμενου καθόσον οι υπάλληλοι οφείλουν να γνωρίζουν εκ των προτέρων τα κριτήρια βάσει των οποίων θα αναγνωριστούν τα προσόντα τους, χωρίς ασαφείς ή μεταγενέστερες ερμηνείες. Η διπλή εξέταση συνάφειας –μία κατά τον διορισμό και μία για τη μισθολογική προώθηση– θα συνιστούσε περιττή επανάληψη, η οποία αφενός αυξάνει τον γραφειοκρατικό φόρτο και αφετέρου θα είχε ως αποτέλεσμα να αμφισβητείται εκ των υστέρων η κρίση της αρχικής επιλογής του υπαλλήλου, δηλαδή της πρόσληψής του ή της ένταξής του σε συγκεκριμένη κατηγορία/κλάδο. Αυτό οδηγεί σε μια αδικαιολόγητη διπλή αξιολόγηση που αντίκειται στην αρχή της διαφάνειας και της εύλογης εμπιστοσύνης που πρέπει να εμπνέει η διοικητική δράση. Επιπλέον, ο έλεγχος συνάφειας θα οδηγούσε σε αντιφατικά αποτελέσματα, αφού η ίδια διοίκηση θα απαιτούταν να εξετάσει εκ νέου, υπό διαφορετικό πρίσμα, έναν τίτλο σπουδών που ήδη έχει αποδεχθεί ως κατάλληλο και συναφή για την πρόσληψη, τη μετάταξη ή την υπηρεσιακή εξέλιξη του υπαλλήλου. Μια τέτοια πρακτική πλήττει την αρχή της συνέπειας της διοικητικής δράσης και υπονομεύει το κύρος των ίδιων των διοικητικών πράξεων πρόσληψης, μετάταξης ή κατάταξης. Σε τελική ανάλυση, η μη εξέταση συνάφειας για τους εν λόγω τίτλους δεν συνιστά προνομιακή μεταχείριση, αλλά λογική εφαρμογή του νόμου, διασφαλίζοντας τη συνέχεια και την αξιοπιστία του διοικητικού συστήματος.
    Κατόπιν των ανωτέρω, προτείνεται να απαλειφθεί η ανάγκη ελέγχου συνάφειας του περιεχομένου του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α΄ 114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141) με το αντικείμενο της απασχόλησης του υπαλλήλου και οι υπάλληλοι – κάτοχοι του τίτλου αυτού να προωθούνται αυτοδικαίως κατά δύο (2) Μ.Κ. στην κατηγορία που ανήκουν, ήτοι δηλαδή προώθηση χωρίς δικό τους αίτημα αλλά από τη δημοσίευση του Νόμου σε Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως, μετά τις σχετικές ενέργειες της Διεύθυνσης Διοίκησης των Υπηρεσιών στις οποίες εργάζονται.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 13:40 | Ιωάννης Μιιντουράκης

    Το προτεινόμενο άρθρο 45 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, με το οποίο τροποποιείται η παράγραφος 3 του άρθρου 9 του ν. 4354/2015, εμφανίζει σοβαρή νομική ασυνέπεια ως προς τον τρόπο που αντιμετωπίζει τον ενιαίο και αδιάσπαστο τίτλο σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (Integrated Master) των Διπλωματούχων Μηχανικών.

    1. Νομική φύση του Integrated Master

    Ο τίτλος Integrated Master δεν αποτελεί μεταπτυχιακό δίπλωμα που αποκτάται μετά τη λήψη του βασικού πτυχίου, αλλά χαρακτηριστικό του ίδιου του βασικού τίτλου σπουδών πενταετούς διάρκειας.
    Είναι ενιαίος και αδιάσπαστος κύκλος σπουδών (άρθρο 46 ν. 4485/2017 και άρθρο 78 ν. 4957/2022), ο οποίος απονέμεται με ακαδημαϊκό επίπεδο EQF 7, όπως και το Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης, χωρίς όμως να έχει τη φύση πρόσθετου ή εξειδικευτικού τίτλου.
    Η τοποθέτησή του στο άρθρο 9 του ν. 4354/2015, που αφορά πρόσθετους μεταπτυχιακούς τίτλους, συνιστά επομένως νομοτεχνική και εννοιολογική αστοχία.

    2. Η προβληματική φράση της υποπαραγράφου αα

    Η νέα διατύπωση προβλέπει ότι το +2 ΜΚ θα χορηγείται μόνο σε όσους «δεν κατέχουν διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών».
    Αυτό σημαίνει ότι, αν κάποιος κάτοχος Integrated Master διαθέτει και Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης ή Διδακτορικό, αποκλείεται από τη μισθολογική προώθηση λόγω IM.
    Η ρύθμιση εισάγει αντιφατική και άνιση μεταχείριση:

    Ο Integrated Master αντιμετωπίζεται ως “εναλλακτικός” μεταπτυχιακός τίτλος, ενώ είναι μέρος του βασικού πτυχίου.

    Η ωφέλεια του IM εξαρτάται από την απουσία άλλου μεταπτυχιακού τίτλου, γεγονός αντίθετο με την ακαδημαϊκή και νομική του φύση.

    3. Σύγκρουση με το εδάφιο δ) της ίδιας παραγράφου

    Το εδάφιο δ) του άρθρου 9 ορίζει ότι, σε περίπτωση πολλαπλών τίτλων, εφαρμόζεται μόνο ο ανώτερος. Έτσι, το IM θα συμψηφίζεται με ΜΔΕ/ΔΔ, στερώντας την αυτοτελή του αναγνώριση.
    Η σύγκρουση αυτή καθιστά τη ρύθμιση ανεφάρμοστη και οδηγεί σε ανισότητα εις βάρος των Διπλωματούχων Μηχανικών που κατέχουν πρόσθετα ακαδημαϊκά προσόντα.

    4. Παραβίαση αρχών ισότητας και αναλογικότητας

    Αρχή ισότητας (άρθρο 4 Συντάγματος): Οι κάτοχοι του ίδιου τίτλου (IM) αντιμετωπίζονται διαφορετικά ανάλογα με το αν έχουν επιπλέον ΜΔΕ/ΔΔ. Αυτό συνιστά αδικαιολόγητη διάκριση μεταξύ υπαλλήλων ίσης εκπαιδευτικής στάθμης.

    Αρχή αναλογικότητας: Δεν εξυπηρετείται κανένας θεμιτός σκοπός με τον συμψηφισμό· αντίθετα, υπονομεύεται η διάκριση των 5ετών σπουδών από τα 4ετή προγράμματα.

    Ασφάλεια δικαίου: Οι ήδη κατοχυρωμένες διατάξεις για το IM (ν. 4485/2017 και ν. 4957/2022) ορίζουν σαφώς τον χαρακτήρα του τίτλου· η παρούσα ρύθμιση τον αναιρεί έμμεσα, προκαλώντας σύγχυση και άνιση εφαρμογή.

    5. Νομοτεχνική ανακολουθία

    Το άρθρο 45, στο τέλος, καταργεί την εφαρμογή της παρ. 4 του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 για το προσωπικό του ν. 4354/2015, χωρίς να εισάγει αντίστοιχη αυτοτελή ρύθμιση για το IM.
    Έτσι, καταργείται ειδική και σαφής διάταξη υπέρ της μισθολογικής αναγνώρισης των IM και αντικαθίσταται από γενική διάταξη μειωμένης εμβέλειας, γεγονός νομικά ασύμβατο και διοικητικά δυσλειτουργικό.

    6. Προτεινόμενη διορθωτική λύση

    Για να αρθεί η νομική ασυνέπεια, προτείνεται:

    Απαλοιφή της φράσης

    «οι οποίοι δεν κατέχουν διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης μετά τη λήψη του πτυχίου…»

    Αναδιατύπωση της υποπαραγράφου αα ως εξής:

    «Οι κάτοχοι του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 προωθούνται κατά δύο (2) μισθολογικά κλιμάκια. Η προώθηση αυτή δεν συμψηφίζεται με τυχόν αναγνώριση άλλων μεταπτυχιακών ή διδακτορικών τίτλων.»

    Με εκτίμηση,

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 12:15 | Eleni Pappa

    Συμφωνω με τους παραπανω. Επιπλέον, κρίνεται σκόπιμο να προβλεφθεί μισθολογική επιβράβευση για υπαλλήλους που κατέχουν δεύτερο, διακριτό και συναφές πτυχίο πρώτου κύκλου (πέραν του απαιτηθέντος για τον διορισμό), με προώθηση κατά δύο (2) Μ.Κ., κατόπιν κρίσης του αρμόδιου οργάνου περί συνάφειας. Ο δεύτερος τίτλος σπουδών τεκμηριώνει πραγματική προστιθέμενη αξία: ενισχύει τη διεπιστημονική επάρκεια (π.χ. μηχανικός με οικονομικά/νομικά/πληροφορική), βελτιώνει τη διαχείριση σύνθετων έργων, περιορίζει ανάγκες για εξωτερικές αναθέσεις και αντιμετωπίζει την υποστελέχωση του Δημοσίου σε κρίσιμες ειδικότητες, ιδίως μηχανικούς. Η ρύθμιση αυτή ευθυγραμμίζεται με την αρχή της ανταμοιβής πιστοποιημένων προσόντων, έχει περιορισμένο δημοσιονομικό αποτύπωμα και υψηλή απόδοση για την υπηρεσιακή αποτελεσματικότητα. Η σωρευτική εφαρμογή της μπορεί να τελεί υπό ανώτατο όριο (να μην υπερβαίνει τα έξι (6) Μ.Κ. του διδακτορικού), ώστε να διαφυλάσσεται η ιεράρχηση τίτλων, χωρίς να «απορροφάται» η επιβράβευση του δεύτερου πτυχίου από άλλον τίτλο.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 11:26 | Νικόλ Ταρου

    Το δίκαιο είναι όταν κάποιος κατέχει integrated master και αυτοτελές συναφές μεταπτυχιακό, να αναγνωρίζονται και τα δύο (2+2 ΜΚ). Επίσης, είναι σημαντικό να αλλάξει και η αναγνώριση της προϋπηρεσίας από τον Ιδιωτικό τομέα, η οποία αυτη τη στιγμη ΔΕΝ αναγνωριζεται μισθολογικά.
    Η αναγνώριση προϋπηρεσίας από τον ιδιωτικό τομέα για τη μισθολογική εξέλιξη των δημοσίων υπαλλήλων είναι ζήτημα δικαιοσύνης, αποτελεσματικότητας και ποιότητας υπηρεσιών. Η ιδιωτική εμπειρία φέρνει άμεσα μεταφέρσιμη τεχνογνωσία (ψηφιακές δεξιότητες, διαχείριση έργων, κουλτούρα απόδοσης), μειώνει το κόστος και τον χρόνο εκπαίδευσης, και αυξάνει την παραγωγικότητα από την πρώτη ημέρα. Επιπλέον, η εμπειρία αυτή είναι ισάξια με τη δημόσια—η αξία της γνώσης δεν διαφοροποιείται από τον εργοδότη—άρα η «ίση αμοιβή για ίσης αξίας εμπειρία» απαιτεί αντίστοιχη μισθολογική αναγνώριση, όχι μόνο βαθμολογική. Η επέκταση της αναγνώρισης και στη μισθολογική κλίμακα, με διαφανή κριτήρια συνάφειας και τεκμηρίωσης, θα ευθυγραμμίσει τα κίνητρα, θα προσελκύσει και θα διακρατήσει ικανά στελέχη που διαφορετικά ΑΠΟΦΕΥΓΟΥΝ ή ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΠΟΥΝ το Δημόσιο, θα ενισχύσει την κινητικότητα μεταξύ τομέων και, τελικά, θα βελτιώσει την ποιότητα και την ταχύτητα εξυπηρέτησης των πολιτών.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 11:36 | Στέλιος Μ.

    Δηλαδή αντί να επαναφέρουν την μισθολογική προώθηση που είχε καταργηθεί λόγω των 5ετών σπουδών, και λειτουργούσε ανεξάρτητα από τις πρόσθετες αποδοχές του 1ου επιπλέον μεταπτυχιακού, επιλέγουν να αποθαρρύνουν τις μεταπτυχιακές σπουδές; Οι κάτοχοι Intergated master εξισώνονται μισθολογικά δηλαδή με αυτούς που έχουν και πρόσθετο μεταπτυχιακό. Λογικά οι πενταετής σπουδές, θα έπρεπε να προωθούν σε μισθολογικά κλιμάκια, ανεξάρτητα από το 1ο πρόσθετο μεταπτυχιακό τίτλο.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 11:04 | ΠΟΠΗ

    Η μισθολογική προώθηση των κατόχων του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου είναι μια σωστή ενέργεια της κυβέρνησης και έπρεπε να είχε γίνει ταυτόγχρονα με την τότε αναγνώριση γιατί αποτελούσε εδώ και χρόνια κατάφορη αδικία. Η μισθολογική προώθηση αφορά διάφορους επιστήμονες 5ετους φοίτησης όπως γεωπόνους, δασολόγους, μηχανικούς, κ.ά. Ήδη τα τμήματα που παρέχουν intergrated master είναι δεκάδες.
    Η μιζέρια και η ζήλια που εκδηλώνεται στα σχόλια από τους ήδη κατέχοντες και άλλο μεταπτυχιακό με έχει αφήσει άναυδη. Το integrated master πρέπει να δίνει 2ΜΚ σε όλους και δεν πρέπει να σχετίζεται με τα μεταπτυχιακά ή τα διδακτορικά που επιθυμούν κάποιοι να κάνουν για περαιτέρω εξειδίκευση και επαγγελματική εξέλιξη.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 11:42 | Αθανάσιος Κρανάς

    Η μισθολογική προώθηση συνολικά κατά τέσσερα (4) ΜΚ για υπάλληλο που είναι ταυτόχρονα κάτοχος «ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου» (integrated master) και αυτοτελούς μεταπτυχιακού διπλώματος συνιστά δίκαιη, στοχευμένη και απολύτως αναγκαία ρύθμιση: ο ενιαίος τίτλος έχει ήδη αναγνωριστεί νομοθετικά ως μεταπτυχιακού επιπέδου (άρθρα 46 ν. 4485/2017 και 78 ν. 4957/2022) και αντανακλά πενταετείς/εξαετείς σπουδές με αυξημένο φορτίο και ερευνητικό βάθος, ενώ ο αυτοτελής μεταπτυχιακός τίτλος προσθέτει πρόσθετη, διακριτή εξειδίκευση· η σωρευτική αναγνώρισή τους (2+2 ΜΚ), εφόσον υπάρχει συνάφεια με το αντικείμενο της θέσης κατά την παρ. 3β, αποτυπώνει πραγματική υπεραξία δεξιοτήτων χωρίς να υπερβαίνει την ιεράρχηση προσόντων (παραμένει κάτω από τα 6 ΜΚ του διδακτορικού). Επιπλέον, η Δημόσια Διοίκηση αντιμετωπίζει οξεία υποστελέχωση σε επιστήμονες, ιδίως μηχανικούς (πολιτικούς, ηλεκτρολόγους, μηχανολόγους, τοπογράφους), που είναι κρίσιμοι για σύνθετα έργα υποδομών, ψηφιακού μετασχηματισμού, ενεργειακής μετάβασης και ανθεκτικότητας.
    Η ανταγωνιστική αμοιβή μέσω πρόσθετων 2 ΜΚ λειτουργεί ως εργαλείο προσέλκυσης και παραμονής υψηλής στάθμης στελεχών έναντι του ιδιωτικού τομέα και του εξωτερικού, μειώνει εξαρτήσεις από αναθέσεις/υπεργολαβίες, επιταχύνει ωρίμανση και υλοποίηση έργων και βελτιώνει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πολίτη, με οριακό δημοσιονομικό κόστος και υψηλή κοινωνική απόδοση. Συνεπώς, ζητείται ρητή πρόβλεψη στο υπό διαβούλευση Άρθρο 45 ώστε, όταν συντρέχουν ταυτόχρονα integrated master και αυτοτελές συναφές μεταπτυχιακό, να αναγνωρίζονται και τα δύο (2+2 ΜΚ), αντί της απορρόφησης του ενός από το «ανώτερο», ώστε η μισθολογική εξέλιξη να αντανακλά πραγματικά και κλιμακωτά τα πιστοποιημένα προσόντα.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 11:05 | Χάρης Γκίκας

    Επί τη ευκαιρία της παρούσας νομοθέτησης
    ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΡΕΤΕ ΚΑΙ ΜΙΑ ΑΔΙΚΙΑ για τους υπαλλήλους
    που έλαβαν μεταπτυχιακό ευρισκόμενοι στο τελευταίο ή το προτελευταίο
    Μ.Κ. της κατηγορίας τους.

    π.χ. Υπάλληλος με 34 χρόνια υπηρεσίας βρίσκεται σε Μ.Κ.18
    και εν τοις πράγμασι δεν μπορεί να προωθηθεί κατά (2) αφού δεν
    υφίσταται Μ.Κ.20 !!!
    Το ίδιο και για όσους βρίσκονται σε Μ.Κ. 19.
    ΠΡΟΤΕΙΝΩ την επαναδιατύπωση, ώς εξής:

    «…προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ. στην κατηγορία που ανήκουν και εάν
    ευρίσκονται στο προτελευταίο ή το τελευταίο Μ.Κ. λαμβάνουν
    επιπλέον πρόσθετες αποδοχές
    ίσες με την διαφορά των τελευταίων δύο Μ.Κ.».

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 11:29 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ

    Η προώθηση κατά 2 Μ.Κ. για τους κατόχους intergrated master έπρεπε να είχε γίνει εδώ και χρόνια γιατί αποτελούσε αδικία. Υπήρχε αναγνώριση ως μεταπτυχιακό και μοριοδοτούνταν αλλά δεν υπήρχε αμοιβή. Μπράβο στη κυβέρνηση γι΄αυτή την ενέργεια.
    Τώρα όσο αφορά αυτά που γράφονται για άνιση μεταχείριση όσων ήδη έχουν μεταπτυχιακά αυτά είναι παραμύθια της χαλιμάς. Μυρίστηκαν λεφτά και ότι αρπάξουν.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 10:00 | Σ.Κ

    Γιατί να υπάρχουν δυο είδη μάστερ όπως ισχυρίζονται μερικοί .Αυτά που προέρχονται από τους αδιάσπαστους τίτλους και τα ονομαζόμενα αυτοτελή . Ισα ισα μάλιστα τα μάστερ από τα πενταετή τμήματα είναι σίγουρα συναφή με το αντικείμενο απασχόλησης .
    Ας αγωνιστούμε να αναγνωρίζονται μετά το πρώτο μάστερ με τα 2 μκ κάθε ένα επιπλεον με 1 μκ ακόμα .

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 10:25 | Γεράσιμος

    Ο ενιαίος αδιάσπαστος τίτλος σπουδών (intergrated master) συνοδεύει τον βασικό τίτλο σπουδών οπότε τα κλιμάκια λόγω integrated master πρέπει να προσμετρούνται προσθετικά στα άλλα συναφή και αναγνωρισμένα διπλώματα. Θα αποτελέσει έξτρα μισθολογικό κίνητρο για Μηχανικούς κατόχους Μεταπτυχιακών Διπλωμάτων να έρθουν στο Δημόσιο και να καλυφθούν έστω και λίγο τα πολλά κενά που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στις ειδικότητες των Μηχανικών.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 09:48 | Μιχαήλ Φραγκούλης

    Όσοι μηχανικοί αναγνώρισαν το διακριτό μεταπτυχιακό τους τα προηγούμενα χρόνια και είχαν προσωπική διαφορά δεν πήραν καμία ουσιαστική αύξηση γιατί μειώθηκε αντίστοιχα η προσωπική τους διαφορά (2χ59€=118 ευρώ). Μάλιστα θα έχουν και μία μόνιμη πλέον ζημιά γιατί η προσωπική διαφορά παγιώθηκε έως τα 300€ επομένως εκτός του ότι δεν πήραν αύξηση από το μεταπτυχιακό έχασαν και τα 118€ της προσωπικής διαφοράς που θα την διατηρούσαν εφεξής. Επομένως η ζημιά που έχει κάποιος που κατέθεσε μεταπτυχιακό την συγκεκριμένη περίοδο με κάποιον που το καταθέτει σήμερα είναι 118χ2=236€. Έχουμε δηλαδή το παράδοξο 2 υπάλληλοι με τις ίδιες σπουδές τα ίδια προσόντα την ίδια προϋπηρεσία να έχουν 236€ διαφορά στον μισθό τους μόνο και μόνο επειδή κατέθεσα σε διαφορετική χρονική στιγμή το μεταπτυχιακό τους!
    Και το πιο άδικο απ’ όλα, έρχεται το παρόν νομοσχέδιο σε αυτόν που «τιμωρήθηκε» με μείον 236€ επειδή κατέθεσε το μεταπτυχιακό του σε λάθος χρόνο να μην του δώσει για μια ακόμη φορά αύξηση επειδή έχει διακριτό μεταπτυχιακό!

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 08:21 | Π.Θ.

    Οι νέοι επιστήμονες και μηχανικοί με διπλώματα 5ετούς φοίτησης που έχουν πετύχει σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ συνεχίζουν να μην αποδέχονται τον διορισμό τους γιατί οι μισθοί στο δημόσιο είναι εξευτελιστικοί. Επομένως, το κύριο πρόβλημα της υποστελέχωσης των υπηρεσιών εντείνεται, όσο οι κυβερνήσεις προσπαθούν να το αντιμετωπίσουν με ημίμετρα, όπως το προβλεπόμενο στο άρθρο 45 του σχεδίου νόμου.

    Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρώ ότι όχι μόνο πρέπει να επεκταθεί το μέτρο για όλους τους επιστήμονες και μηχανικούς με διπλώματα 5ετούς φοίτησης, ανεξαρτήτως προϋποθέσεων, αλλά και να θεσπιστεί κλαδικό μισθολόγιο με αποδοχές αντίστοιχες του έργου των υπαλλήλων αυτών, ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της υποστελέχωσης.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 08:31 | Μηχανικός

    Αν έχω καταλάβει καλά ο νόμος προσπαθεί να καταργήσει μια αδικία, τη μη αναγνώριση των πενταετών σπουδών, με μια άλλη μεγαλύτερη, την (ουσιαστικά) μη αναγνώριση των μεταπτυχιακών ετήσιας τουλάχιστον διάρκειας (ίσως τα περισσότερα να είναι και διετή) για όλους τους πτυχιούχους πενταετών σπουδών, αφού δεν θα εισφέρουν καμία προώθηση ΜΚ. Δηλαδή θέλετε να ικανοποιήσετε 5000 μηχανικούς που δεν έχουν μεταπτυχιακό, οργίζοντας 35000 που έχουν. Ξανασκεφτήτε το και ακολουθήστε τις προτάσεις της πλειοψηφίας.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 07:05 | Λουκάς Πολίτης

    Εφόσον η Κυβέρνηση ενδεχομένως να σκέφτεται το μισθολογικό κόστος που θα επιφέρει μια επιπλέον αναγνώριση δύο μισθολογικών κλιμακίων οριζόντια σε όλους τους υπαλλήλους με πενταετείς σπουδές και από την άλλη ίσως και να σκέφτεται το πολιτικό κόστος μίας μονομερούς απόδοσης μόνο σε όσους έχουν intergrated master και όχι σε αυτούς που έχουν διακριτό μεταπτυχιακό τίτλο, υπάρχει και η Σολομώντεια λύση που λογικά θα ικανοποιήσει και τις δύο πλευρές υπαλλήλων. Να δώσει ένα μισθολογικό κλιμάκιο επιπλέον σε όλους όσους έχουν intergrated master και φυσικά να παραμένει το προβάδισμα των δύο μισθολογικών κλιμακίων στα διακριτά μεταπτυχιακά. Έτσι οι μεν θα έχουν λάβει ένα (1) Μ.Κ. και οι δε τρία (3) Μ.Κ. συνολικά.
    Με αυτό τον τρόπο όλοι θα είναι ικανοποιημένοι και δικαιωμένοι. Περιορίζεται το μισθολογικό και πολιτικό κόστος για την Κυβέρνηση, αίρεται η προωθούμενη αδικία για όσους έχουν αποκτήσει μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών ενός ή δύο ετών πέραν των βασικών σπουδών και ικανοποιούνται και όλοι όσοι έχουν πενταετείς σπουδές και δεν διαφοροποιούνταν τόσα χρόνια από τους λοιπούς με τις τετραετείς σπουδές.

  • 12 Οκτωβρίου 2025, 22:07 | ΓΙΩΡΓΟΣ

    Είναι ευκαρία να τροποποιηθεί η παράγραφος ώστε να αναφέρει τον Υπουργό Εσωτερικών, αφού Υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης πλέον δεν υφίσταται.

  • 12 Οκτωβρίου 2025, 21:14 | Τ. Παπαδόπουλος

    Πρέπει να υπάρξει αναγνώριση και για τους κατόχους των και αντίστοιχων πτυχίων από εξωτερικό.

  • 12 Οκτωβρίου 2025, 19:25 | Δημήτρης

    Ο ενιαίος αδιάσπαστος τίτλος σπουδών (intergrated master) συνοδεύει το βασικό πτυχίο, τον βασικό τίτλο σπουδών. Έτσι, η προώθηση κατά 2 Μ.Κ. πρέπει να γίνει για ΟΛΟΥΣ ανεξάρτητα από το αν ήδη κατέχουν αναγνωρισμένο μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών , είτε όχι. Συνεπώς μισθολογική αναγνώριση σε όλους τους κατέχοντες ενιαίου αδιάσπαστου τίτλου σποδών. Μόνο τότε θα υπάρχει ίση μεταχείριση για όλους.

  • 12 Οκτωβρίου 2025, 14:29 | Zacharenia

    Αν κάποιος διοριστεί στο αμέσως προσεχές μέλλον θα μπορεί να πάρει τα δύο μισθολογικά κλιμάκια λόγω των 5ετών του σπουδών και αμέσως μετά να προβεί σε αναγνώριση των επιπλέον σπουδών που θα έχει κάνει και έτσι να πάρει επιπλέον μισθολογικά κλιμάκια.
    Κάποιος που έχει ήδη αναγνωρίσει τις μεταπτυχιακές ή διδακτορικές σπουδές του δεν μπορεί να κάνει το ίδιο με το 5ετές πρόγραμμα σπουδών του έτσι όπως το έχετε γράψει και χάνει τα 2 μισθολογικά κλιμάκια.
    Και για όλους τους άλλους λόγους που έχουνε γράψει οι συνάδελφοι αλλά και για την παραπάνω ανισότητα θα πρέπει να αλλάξει το λεκτικό στο άρθρο.

  • 12 Οκτωβρίου 2025, 10:35 | Ευτυχία

    Να διευκρινίζεται ότι τα 2Μ.Κ. που λαμβάνει κάποιος από το integrated master είναι ανεξάρτητα και επιπλέον από τα Μ.Κ. τα 2Μ.Κ. που μπορεί να λάβει κάποιος από χωριστό τίτλο μεταπτυχιακού και μπορούν να λειτουργήσουν αθροιστικά σε περίπτωση ταυτόχρονης αναγνώρισης.

  • 12 Οκτωβρίου 2025, 10:15 | Βάσω Π.

    Το integrated master να δίνει 2ΜΚ σε όλους ανεξαρτήτως αν έχουν άλλο μεταπτυχιακό.

    Επιπλέον χρειάζεται να αναγνωριστεί σαν μεταπτυχιακό και η Διετής Μετεκπαίδευση των Εκπαιδευτικών στην Γενική ή στην Ειδική Αγωγή που γινόταν στα Διδασκαλεία των Πανεπιστημίων.

  • 12 Οκτωβρίου 2025, 10:11 | ΑΡΙΣΤΟΓΕΙΤΩΝ ΤΣΕΛΙΚΑΣ

    Αποτελεί κατάφωρη αδικία να εξαιρούνται από τη μισθολογική προώθηση δύο (2) Μ.Κ. λόγω κατοχής και ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου, οι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων ή διδακτορικών τίτλων σπουδών μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και οι απόφοιτοι της σχολής δημόσιας διοίκησης.
    Είναι σαφές ότι η κατοχή ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου συνδέεται άρρηκτα με την 5ετή διάρκεια των σπουδών (η οποία αναγνωριζόταν μισθολογικά μέχρι το 2011), συνεπώς θα πρέπει και πάλι να αναγνωρίζεται επιπρόσθετα και εκ τούτου να οδηγεί σε πρόσθετη μισθολογική προώθηση επιπλέον δύο (2) Μ.Κ. από τη μισθολογική προώθηση που προκύπτει λόγω κατοχής μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ή διδακτορικού τίτλου ή λόγω αποφοίτησης της Σχολής Δημόσιας Διοίκησης.
    Επιπλέον οι ενιαίοι και αδιάσπαστοι τίτλοι σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α΄ 114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), είναι εξ΄ορισμού συναφείς με το αντικείμενο του υπαλλήλου καθώς αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του πτυχίου των σπουδών :
    i)το οποίο αποτελούσε απαραίτητο προσόν διορισμού σύμφωνα με την προκήρυξη της θέσεως κατά την πλήρωση της,
    ii) το οποίο αποτελεί τη βάση του άσκησης των καθηκόντων που ανατίθενται
    και ως εκ τούτου οι ενιαίοι και αδιάσπαστοι τίτλοι σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου είναι εξ’ ορισμού απόλυτα συναφείς με το αντικείμενο απασχόλησης. Συνεπώς δεν υπάρχει λόγος να υπόκεινται στη κρίση συνάφειας του αρμοδίου οργάνου, προσθέτοντας επιπλέον διοικητικά βάρη.

    Αιτιολογική Έκθεση
    Με την παρούσα πρόταση επιδιώκεται η δικαιότερη και ορθολογικότερη μισθολογική αναγνώριση της επιπλέον εξειδίκευσης και ακαδημαϊκής προσπάθειας των υπαλλήλων που, παρότι είναι κάτοχοι ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master), επιλέγουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε μεταπτυχιακά ή διδακτορικά προγράμματα συναφή με τα καθήκοντά τους.
    Η ισχύουσα διάταξη δεν προβλέπει πρόσθετη μισθολογική αναγνώριση σε αυτές τις περιπτώσεις, με αποτέλεσμα να απαξιώνεται η πρόσθετη επιστημονική κατάρτιση των υπαλλήλων αυτών.
    Με τη ρύθμιση αυτή:
    πραγματοποιείται η εδώ και χρόνια απαραίτητη μισθολογική αναγνώριση των integrated master (+2 Μ.Κ.) διορθώνοντας και μια χρόνια ανεξήγητη παράλειψη της πολιτείας,
    προβλέπεται πρόσθετη προώθηση (+2 Μ.Κ.) για συναφές μεταπτυχιακό ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης,
    και επιπλέον πρόσθετη προώθηση (+6 Μ.Κ.) για συναφές διδακτορικό.
    Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι απαραίτητη, διότι αποκαθιστά τη λογική της συσσωρευτικής μισθολογικής αναγνώρισης της επιστημονικής εξέλιξης ενός υπαλλήλου.
    Σήμερα (με το προς διαβούλευση άρθρο), η κατοχή ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου (integrated master) «εξουδετερώνει» ουσιαστικά κάθε περαιτέρω μισθολογική αναγνώριση για επιπλέον μεταπτυχιακές ή διδακτορικές σπουδές, παρότι αυτές απαιτούν σημαντική ακαδημαϊκή προσπάθεια και προσφέρουν εξειδικευμένη γνώση άμεσα αξιοποιήσιμη στην υπηρεσία.
    Η συσσωρευτική προώθηση στα μισθολογικά κλιμάκια για κάθε βαθμίδα τίτλου (ενιαίος και αδιάσπαστος τίτλος integrated master, μεταπτυχιακό, διδακτορικό), αντανακλά την πραγματική ακαδημαϊκή πρόοδο και επαγγελματική επάρκεια του υπαλλήλου, ενθαρρύνει τη διά βίου μάθηση και συμβάλλει στην επιστημονική αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού του Δημοσίου.
    Με τον τρόπο αυτό, επιβραβεύεται δίκαια η συνεχιζόμενη προσπάθεια αυτοβελτίωσης, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται η ποιότητα, η αποδοτικότητα και η τεχνογνωσία της Δημόσιας Διοίκησης συνολικά.

    Συνεπώς προτείνεται η τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 45 ως εξής:
    1. Στην παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 4354/2015 (Α’ 176), περί μισθολογικών κλιμακίων και κατάταξης των υπαλλήλων επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) προστίθεται περ. αα), β) στην περ. δ), προστίθεται εδάφιο και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:
    «3. α) Κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης, για τίτλους που έχουν χορηγηθεί μετά τη λήψη του πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, προωθούνται κατά δύο (2) Μ.Κ. στην κατηγορία που ανήκουν, ενώ οι κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος κατά έξι (6) Μ.Κ.
    αα) Οι κάτοχοι του ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του ν. 4485/2017 (Α΄ 114) και του άρθρου 78 του ν. 4957/2022 (Α’ 141), προωθούνται επιπλέον των Μ.Κ. της περ. α) κατά δύο (2) Μ.Κ..
    β) Η κατάταξη στα Μ.Κ. της προηγούμενης περίπτωσης (α), εξαιρουμένης της περίπτωσης (αα), πραγματοποιείται μόνο όταν το περιεχόμενο των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών είναι συναφές με το αντικείμενο απασχόλησης του υπαλλήλου, όπως προκύπτει από την προκήρυξη της θέσεως κατά την πλήρωση ή την περιγραφή της θέσης εργασίας από τον οργανισμό της Υπηρεσίας. Για τη συνδρομή ή όχι της προϋπόθεσης αυτής αποφαίνεται το αρμόδιο, για την αναγνώριση των τίτλων αυτών, όργανο.Οι ενστάσεις που υποβάλλονται κατά των αποφάσεων που απορρίπτουν τη συνάφεια των μεταπτυχιακών τίτλων εξετάζονται από ειδική τριμελή επιτροπή, η οποία συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης για τριετή θητεία και αποτελείται από μέλη του Α.Σ.Ε.Π. που προτείνονται από τον Πρόεδρό του. Με όμοια απόφαση ρυθμίζεται κάθε θέμα σχετικό με τη λειτουργία της Επιτροπής.Η νέα κατάταξη και τα οικονομικά αποτελέσματα αυτής ισχύουν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και όλων των απαραίτητων δικαιολογητικών.
    γ) Οι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης εξελίσσονται στα Μ.Κ. της κατηγορίας που ανήκουν με εισαγωγικό το Μ.Κ. 6. Στην περίπτωση αυτών που αποφοίτησαν με άριστα αναγνωρίζεται ένα (1) επιπλέον έτος για τη μισθολογική τους εξέλιξη.
    δ) Σε περίπτωση κατοχής πλέον του ενός των τίτλων των περ. α), και γ) οι υπάλληλοι εξελίσσονται στα Μ.Κ. που προβλέπονται για τον ανώτερο τίτλο σπουδών. Σε περίπτωση κατοχής τίτλου της περ. αα) οι υπάλληλοι προωθούνται επιπλέον των Μ.Κ. που προβλέπονται για τον ανώτερο τίτλο σπουδών των περ. α) και γ) , κατά δύο (2) Μ.Κ. ».

  • 12 Οκτωβρίου 2025, 10:59 | Παναγιώτης

    Προφανώς και είναι δίκαιο να αναγνωριστεί το επιπλέον έτος σπουδών. Προκύπτουν όμως τα εξής ερωτήματα:
    * Δεν καταργείται αυτομάτως η μισθολογική αναγνώριση των αυτοτελών μεταπτυχιακών?
    * Η προκύπτουσα μισθολογική εξομοίωση των εχόντων αυτοτελή μεταπτυχιακά με τους μη έχοντες, δεν θα στρεβλώσει περαιτέρω τη δυνατότητα ορθής αξιολόγησης (κυρίως για θέσεις ευθύνης?

  • 12 Οκτωβρίου 2025, 09:49 | Μαρία Σ

    Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι κ αυτοί που έχουν κ ξεχωριστό μεταπτυχιακό που απέκτησαν μετά το πτυχίο κ έχουν πάρει τα 2 ΜΚ θα πάρουν τώρα άλλα 2 ΜΚ από τον ενιαίο κ αδιάσπαστο τίτλο σπουδων ώστε να μην αδικηθουν