Δέσμευση 20: Οδηγός και Προτυποποίηση Παροχής Υπηρεσιών & Διαδικασιών ανά Υπηρεσία/φορέα

1. Υφιστάμενη κατάσταση
• Έχει παρατηρηθεί ότι ο μεγάλος όγκος της ταλαιπωρίας των πολιτών και σπατάλης χρόνου και πόρων από τις υπηρεσίες του κράτους έγκειται στην ελλειπή γνώση και πληροφόρηση των απαραίτητων διαδικασιών για την παροχή μιας υπηρεσίας ή για μία ενέργεια από τη διοίκηση (πχ. Δήμοι αγνοούν τις διαδικασίες για μετάταξη υπαλλήλου, πολίτες απευθύνονται σε λάθος υπηρεσίες). Επίσης προκύπτουν φαινόμενα διαφθοράς γιατί απουσιάζει η διαφάνεια και η γνώση των πολιτών σχετικά με τις διοικητικές διαδικασίες για μια ενέργεια ή την ανταπόκριση σε αιτήματα. Ακόμη η διαδικασία παροχής υπηρεσιών και ενεργειών από την διοίκηση ποικίλλει σε ζητήματα που είναι ίδια ή παρεμφερή με αποτέλεσμα να μην παρέχεται η κατάλληλη πληροφόρηση προς τους πολίτες, ενώ και η διοίκηση οδηγείται σε δυσλειτουργίες και στρεβλώσεις.
• Μέχρι σήμερα δεν υφίσταται ένα κανονιστικό πλαίσιο ώστε να παρέχονται αναλυτικά μέσω Οδηγού υπηρεσιών όλες οι πληροφορίες για το τί υπηρεσίες παρέχει και για ποιες ενέργειες έχει αρμοδιότητα κάθε Υπηρεσία/φορέας, ενώ παράλληλα απουσιάζει μια συνολική κατάσταση αποτύπωσης διαδικασιών για την παροχή ίδιων ή παραπλήσιων υπηρεσιών σε κοινά πρότυπα. Το Υπουργείο
• Η ελλειπής πληροφόρηση των πολιτών για το ποια Υπηρεσία είναι αρμόδια για την παροχή υπηρεσιών ή για ενέργεια και με ποια διαδικασία παρέχονται καθώς και η ανάγκη αυτές να γίνονται σε κοινά πρότυπα, καθιστά δυσλειτουργική τη σχέση πολίτη-κράτους. Η απουσία δημόσιας και έγκυρης πληροφόρησης ευνοεί την αδιαφάνεια και τη διαφθορά, ενώ κοστίζει σε ανθρώπινους πόρους και κονδύλια λειτουργίας.

Περιγραφή Δέσμευσης
• Κάθε Υπηρεσία/Φορέας του Δημοσίου θα έχει δημοσιευμένο στον ιστότοπό του, τον Οδηγό Παροχής Υπηρεσιών & Διαδικασιών σύμφωνα με τις αρμοδιότητές του. Σε αυτό θα περιγράφονται αναλυτικά ποιες υπηρεσίες και ενέργειες παρέχει και με ποια διαδικασία, ώστε να είναι γνωστά ανά στάδια όλα τα απαραίτητα βήματα που χρειάζονται για την παροχή μιας υπηρεσίας.
• Ακόμη θα δημιουργηθεί βάση προτυποιημένων διαδικασιών για την παροχή ίδιων ή παραπλήσιων υπηρεσιών από το Δημόσιο. Η βάση δεδομένων προτυποποίησης διαδικασιών καθώς και όλοι οι Οδηγοί (πέραν του ιστότοπου της Υπηρεσίας/φορέα) θα δημοσιεύονται στον ιστότοπο του Υπουργείου Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
• Οι πολίτες θα έχουν την δυνατότητα υποβολής σχολίων για την βελτίωση λειτουργίας και της παροχής υπηρεσιών.

Αρχές OGP
Πρόσβαση στη δημόσια πληροφορία, Λογοδοσία, Συμμετοχικότητα, Τεχνολογία και καινοτομία για Διαφάνεια

Φορείς υλοποίησης,
Υλοποίηση: Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης – τομέας Διοικητικής Ανασυγκρότησης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης,
Αν. Υπουργός για θέματα Μεταρρυθμίσεων, Αν. Γενικός Γραμματέας

Εμπλεκόμενοι:
όλα τα Υπουργεία και οι φορείς του Δημοσίου (νπδδ, νπιδ, αε), ΟΤΑ Α’ και Β΄ βαθμού και νομικά πρόσωπα αυτών, με αξιοποίηση του Μητρώου Υπηρεσιών και Φορέων της Ελληνικής Διοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης – τομέας Διοικητικής Ανασυγκρότησης & Ηλ. Διακυβέρνησης

Στόχος

Με τη δέσμευση αυτή θα υπάρξει δημοσιότητα και διαφάνεια του Δημοσίου, εξοικονόμηση πόρων, ταχύτητα και βελτίωση ποιότητας στην παροχή υπηρεσιών, ενώ παράλληλα θα ενισχυθεί το επίπεδο λειτουργίας των δημοσίων υπαλλήλων. Η δημόσια διοίκηση καθίσταται πιο ανοικτή αφού ο κάθε πολίτης θα έχει την γνώση για το πού ακριβώς θα απευθυνθεί, της διαδικασίας που ακολουθείται για την εξυπηρέτησή του, γνωρίζοντας κάθε φορά σε ποιο στάδιο βρίσκεται. Επιπλέον με την καταγραφή σχολίων η διοίκηση θα τα αξιοποιεί για την συνεχή βελτίωση.

Μέσα για την υλοποίηση της δέσμευσης
Για την επίτευξη της δέσμευσης θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση και Υπουργική Απόφαση για τον καθορισμό των λεπτομερειών εφαρμογής. Κάθε Υπηρεσία/Φορέας θα καταχωρήσει στον ιστότοπό του τον Οδηγό Παροχής Υπηρεσιών και Διαδικασιών.

Βασικά ορόσημα – Χρονοδιάγραμμα
Θέσπιση κανονιστικού πλαισίου (Οκτώβριος 2016)
Δημοσίευση Οδηγών σε κάθε Υπηρεσίας και Φορέα (Απρίλιος 2017)
Βάση Προτυποποίησης Διαδικασιών (Δεκέμβριος 2016, με διαρκή ανανέωση)

  • 5 Ιουλίου 2016, 12:03 | Κυριακή Κωνσταντινίδου

    Θα ήταν πολύ χρήσιμο να συγκεντρωθούν όλες οι διαδικασίες και υπηρεσίες που παρέχονται από την Δημόσια Διοίκηση σε ένα κεντρικό portal (π.χ. ΚΕΠ) από όπου θα μπορεί ο πολίτης όχι μόνο να βρει πληροφορίες και οδηγίες αλλά και να ξεκινήσει την διαδικασία υποβάλλοντας ηλεκτρονική αίτηση υπογεγραμμένη με το ψηφιακό πιστοποιητικό του. Αν ο πολίτης υποβάλλει και παρακολουθεί ηλεκτρονικά την πορεία της αίτησης του, ελαχιστοποιούνται και τα κρούσματα διαφθοράς.