Δέσμευση 1: Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης

Υφιστάμενη κατάσταση
Με τις διατάξεις του Α’ Μέρους του ν. 4369/2016, όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 170 του ν. 4389/2016, συνιστάται Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης (εφεξής Μητρώο), για την κάλυψη διοικητικών θέσεων αυξημένης ευθύνης στο Δημόσιο και τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, οι οποίες ορίζονται από τις διατάξεις του ανωτέρω νόμου. Το Μητρώο τηρείται ηλεκτρονικά από το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) και αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα του. Οι εν λόγω θέσεις μέχρι την έκδοση του προαναφερόμενου νόμου επληρούντο βάσει των διατάξεων του Π.Δ. 63/2005 «Κυβέρνηση και κυβερνητικά Όργανα». Εφεξής θα πληρούνται κατόπιν πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος και διαδικασίας επιλογής από αρμόδιο συλλογικό όργανο, το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Διοικήσεων (Ε.Σ.Ε.Δ).

Περιγραφή Δέσμευσης
Εφαρμογή σύγχρονου καινοτόμου συστήματος για την επιλογή επιτελικών στελεχών για θέσεις αυξημένης ευθύνης, που βρίσκονται στην κορυφή της Διοικητικής Ιεραρχίας, στον Δημόσιο και τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα. Το Μητρώο έχει ως στόχο την απεξάρτηση της Δημόσιας Διοίκησης από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία, την θέσπιση αντικειμενικών και αξιοκρατικών μεθόδων επιλογής των εν λόγω στελεχών από τη Δημόσια Διοίκηση αλλά και από τον ιδιωτικό τομέα, ως απαραίτητες προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία της Διοίκησης και την διεύρυνση της αξιοπιστίας της στην κοινωνία και τους πολίτες.
• Θέση σε λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής στην επίσημη ιστοσελίδα του Α.Σ.Ε.Π. για την υποβολή των ηλεκτρονικών αιτήσεων όσων στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης προβλέπεται βάσει των διατάξεων του άρθρου 2 του ν. 4369/2016 ότι δύναται να εγγραφούν σε αυτό.
• Καθορισμός με Προεδρικό Διάταγμα των αρμοδιοτήτων και κάθε άλλης σχετικής λεπτομέρειας των Διοικητικών και Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων καθώς και των Τομεακών και Ειδικών Τομεακών Γραμματέων. Οι ανωτέρω θέσεις συνιστώνται βάσει των διατάξεων του άρθρου 170 του ν. 4389/2016.
• Η πλήρωση των θέσεων των άρθρων 7 και 8 του ν. 4369/2016 όπως ισχύει, γίνεται κατ’ αρχήν από το Μητρώο, ενώ η πλήρωση των θέσεων αυτών από υποψηφίους που δεν υπηρετούν στο Δημόσιο Τομέα πραγματοποιείται κατά τα ειδικώς οριζόμενα στα σχετικές διατάξεις.
• Όσοι επιλέγονται βάσει των διατάξεων του ν. 4369/2016, όπως τροποποιήθηκε από τον ν. 4389/2016, να καταλάβουν τις προβλεπόμενες θέσεις, θα πρέπει να παρακολουθήσουν υποχρεωτικά ειδικά προγράμματα εκπαίδευσης- επιμόρφωσης που σχεδιάζονται και διεξάγονται από το Ε.Κ.Δ.Δ.Α βάσει των διατάξεων του άρθρου 9 του ν. 4369/2016.

Αρχές OGP
Λογοδοσία, Συμμετοχικότητα, Πρόσβαση στην πληροφορία, Τεχνολογία και Καινοτομία για την ανοιχτότητα και την λογοδοσία

Φορείς υλοποίησης

• Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης
• Υπουργεία και λοιποί φορείς της Δημόσιας Διοίκησης
• Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης
• Α.Σ.Ε.Π.
• Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης της Δημόσιας Διοίκησης, των Ν.Π.Δ.Δ. και των Ο.Τ.Α.
• Υπουργικό Συμβούλιο
• Υπουργείο Οικονομικών

Εμπλεκόμενοι:
• Δημόσια Διοίκηση
• Α.Σ.Ε.Π
• ιδιωτικός τομέας

Στόχος
Διασφάλιση της συνέχειας της Δημόσιας Διοίκησης όσον αφορά το ανώτατο επίπεδο της ιεραρχίας, το οποίο αποσυνδέεται από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία, με επιλογή των στελεχών για τις κορυφαίες θέσεις της διοικητικής ιεραρχίας με αξιοκρατικά κριτήρια, δίνοντας έμφαση στην αποπολιτικοποίηση της Δημόσιας Διοίκησης, στη λογοδοσία, στη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας και της αποτελεσματικότητας της Διοίκησης και της ανοιχτότητας στη διακυβέρνηση.

Μέσα για την υλοποίηση της δέσμευσης
• Έκδοση κανονιστικών πράξεων:
o Προεδρικό Διάταγμα (παρ. 4 άρ. 170 του ν. 4389/2016)
o ΚΥΑ (παρ. 5 άρ. 170 του ν. 4389/2016)
• Ανάπτυξη και Λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής του ΑΣΕΠ για εγγραφή στο Μητρώο (αρ. 3 του ν. 4369/2016)
• Έκδοση Προσκλήσεων Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την πλήρωση θέσεων από το Μητρώο
• Διενέργεια ειδικών προγραμμάτων εκπαίδευσης/επιμόρφωσης που σχεδιάζονται και υλοποιούνται από το ΕΚΔΔΑ, για όσους επιλεγούν να καλύψουν τις εν λόγω θέσεις.

Βασικά ορόσημα – Χρονοδιάγραμμα
– Έως τις 30.6.2016: εκδίδονται οι υπουργικές αποφάσεις συγκρότησης του Ειδικού Συμβουλίου Επιλογής Διοικήσεων (Ε.Σ.Ε.Δ.)
– Έως 31.7.2016: τίθεται σε λειτουργία το Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης
– Έως 30.9.2016: εκδίδεται το Προεδρικό Διάταγμα για τον καθορισμό των αρμοδιοτήτων των Διοικητικών και Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων καθώς και των Τομεακών και Ειδικών Τομεακών Γραμματέων και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια (παρ. 4 άρθρο 170 ν.4389/2016).
– Έως 30-9-2016: Προκήρυξη όλων των θέσεων Διοικητικών και Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων Υπουργείων (παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 4369/2016 όπως ισχύει), καθώς και των κενών θέσεων του άρθρου 8 του ν. 4369/2016.
– Έως 31.12.2016: ολοκλήρωση της πλήρωσης των θέσεων των Διοικητικών και Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων καθώς και των κενών θέσεων του άρθρου 8 του ν. 4369/2016.
– Έως 31.12.2016: Κοινή Υπουργική Απόφαση για αποδοχές και επιδόματα των θέσεων που καλύπτονται από το Μητρώο (παρ. 5 άρ. 170 ν. 4389/2016)
– Έως 30.9.2017: Προκήρυξη όλων των θέσεων των Τομεακών και Ειδικών Τομεακών Γραμματέων ( παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 4369/2016, όπως ισχύει)
– Έως 31.12.2017: ολοκλήρωση της διαδικασίας πλήρωσης των θέσεων των Τομεακών και Ειδικών Τομεακών Γραμματέων
– Έως 31.12.2017: Απόφαση του Πρωθυπουργού για την παύση των υπηρετούντων Γενικών Γραμματέων Υπουργείων και των Αναπληρωτών Γενικών Γραμματέων Υπουργείων, εκτός και αν οι θέσεις αυτές έχουν ήδη καταργηθεί κατά την αναμόρφωση της νομοθεσίας περί Κυβέρνησης και κυβερνητικών οργάνων.
– Έως 30.6.2018: Απόφαση του Πρωθυπουργού για την παύση των υπηρετούντων Γενικών και Ειδικών Γραμματέων, προϊσταμένων Γενικών και Ειδικών Γραμματειών, εκτός και αν οι θέσεις αυτές έχουν ήδη καταργηθεί κατά την αναμόρφωση της νομοθεσίας περί Κυβέρνησης και κυβερνητικών οργάνων.

  • 3 Ιουλίου 2016, 00:49 | Ντίνος Τριανταφύλλου

    Η εργασιακή εμπειρία σε ορισμένα καθήκοντα είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την κατάληψη μίας θέσης ευθύνης, όμως η θέση εξ ορισμού προϋποθέτει και τις ανάλογες διοικητικές ικανότητες. Οι ικανότητες αυτές είναι προγραμματισμός, οργάνωση, ευαισθησία, κριτική στάση, ενδιαφέροντα, ηγεσία, παρώθηση, αξίες και αυτά είναι τόσο ταλέντο όσο και ανάλογη εκπαίδευση, που προσδίδεται, όπως και να το κάνουμε, κυρίως σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Δυστυχώς για το παλιό, ευτυχώς για το καινούριο, οι νέοι διαθέτουν τα κατάλληλα εφόδια για να ανταποκριθούν στα καθήκοντα μίας τέτοιας θέσης. Ας μην ξεχνάμε ότι το παρελθόν σημαδεύτηκε, από καταστάσεις διαφθοράς, που κόστισαν πολύ στο δημόσιο και απεμπόλησαν την εμπιστοσύνη του πολίτη. Θα επανέλθουμε, λοιπόν, σε μία επανάληψη της ίδιας τακτικής, της ευνοιοκρατίας και της υποτακτικότητας, ή θα εμπιστευτούμε τους νέους ανεξάρτητους ηγέτες που θα ανεβάσουν τον πήχη και θα συμβάλουν στην ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας διοίκησης με διαφάνεια και «μηδενική» διαφθορά; Η διάταξη αυτό φιλοδοξεί να πετύχει και είμαι σίγουρος ότι θα το καταφέρει.

  • 29 Ιουνίου 2016, 08:57 | Μυτιληναίος Χαράλαμπος

    Μετά από την όσα αποκομίσει από την εμπειρία μου στο δημόσιο (ΟΤΑ Α’ ΒΑΘΜΟΎ) έχω βγάλει το συμπέρασμα ότι δεν πρέπει όλο το βάρος για τη στελέχωση πρέπει να δοθεί σε μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών και ξένες γλώσσες, υπάρχουν πάρα πολλοί δημόσιοι υπάλληλοι ακόμη και ΔΕ που απέχουν έτη φωτός όσον αφορά; την απόδοση τους και τις γνώσεις τους από υπαλλήλους με πολλά μεταπτυχιακά και ξένες γλώσσες. Πρέπει να δοθεί μεγάλη σημασία στις αξιολογήσεις των υπαλλήλων, που στους περισσότερους φορείς δεν γίνονται ή δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.