Άρθρο 29 – Αντικατάσταση του άρθρου 5 του ν. 3534/2007

Το άρθρο 5 του ν. 3534/2007 (ΦΕΚ Α’ 40) αντικαθίσταται ως ακολούθως:

«Άρθρο 5

Ανταποδοτικά Τέλη – Πόροι και οικονομική διαχείριση της Α.Σ.Π.

1. Επιβάλλονται ανταποδοτικά τέλη συντονισμού και προγραμματισμού πτήσεων (Τ.Σ.Π.Π) στους φορείς διαχείρισης των συντονισμένων και με ευκολίες προγραμματισμού ελληνικών αερολιμένων, καθώς και στους αερομεταφορείς, κατά τις έννοιες του άρθρου 2 του Κανονισμού 95/93 ΕΚ, όπως ισχύει, για κάθε προγραμματισμένη απογείωση και προσγείωση αεροσκάφους, υπέρ της Αρχής Συντονισμού Πτήσεων. Το ύψος της τιμής του Τ.Σ.Π.Π. προσδιορίζεται από τις δαπάνες λειτουργίας και παροχής των υπηρεσιών συντονισμού και προγραμματισμού των πτήσεων της Αρχής Συντονισμού Πτήσεων και είναι ανάλογο της υπηρεσίας που παρέχει ανά κατηγορία αερολιμένα σε κάθε χρήστη, ως ακολούθως:

α) Για τις υπηρεσίες συντονισμού και κατανομής διαθέσιμου χρόνου χρήσης (slot) της Αρχής στους συντονισμένους φορείς διαχείρισης ελληνικών αερολιμένων και στους αερομεταφορείς, τέλος Ευρώ 1,60 ανά φορέα διαχείρισης αερολιμένα και Ευρώ 1,60 ανά αερομεταφορέα.

β) Για τις υπηρεσίες προγραμματισμού της Αρχής στους με ευκολίες προγραμματισμού φορείς διαχείρισης ελληνικών αερολιμένων, όπως εκάστοτε ισχύουν, και στους αερομεταφορείς, τέλος Ευρώ 1,10 ανά φορέα διαχείρισης αερολιμένα και Ευρώ 1,10 ανά αερομεταφορέα.

Η επιβολή των ανωτέρω τελών αρχίζει ένα (1) μήνα μετά τη δημοσίευση του παρόντος.

2. Για τις πτήσεις στις άγονες αεροπορικές γραμμές, δεν επιβάλλονται τα τέλη της παρ.1.

3. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, μετά από εισήγηση της Α.Σ.Π., αναπροσαρμόζεται το ύψος των τελών της παρ. 1.

4. Τα κατά την παράγραφο 1 ανταποδοτικά τέλη εισπράττονται για λογαριασμό της Αρχής με μέριμνα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) ως εξής:
Η Αρχή γνωστοποιεί στην Υ.Π.Α. το συνολικό ποσό οφειλής και τα στοιχεία κάθε υπόχρεου αερομεταφορέα και φορέα διαχείρισης αερολιμένα με βάση τις προγραμματισμένες αφίξεις και αναχωρήσεις αεροσκαφών. Για το συνολικό οφειλόμενο ποσό ανά τρίμηνο, η Υ.Π.Α. εκδίδει στο όνομα του υπόχρεου χρήστη Εντολή Πληρωμής και την αποστέλλει σε αυτόν προς πληρωμή. Τα εισπραττόμενα τέλη κατατίθενται στον Τραπεζικό Λογαριασμό που προβλέπεται στην παράγραφο 6 του παρόντος άρθρου.

Σε περίπτωση μη καταβολής, εκπρόθεσμης ή πλημμελούς καταβολής των ανταποδοτικών τελών, που προβλέπονται στην παρούσα, και κατόπιν γνωστοποίησης από την Αρχή, η Υ.Π.Α. επιβάλλει τα κατά τις κείμενες διατάξεις πρόσθετα τέλη, προσδιορίζει τα οφειλόμενα ποσά και αποστέλλει χρηματικό κατάλογο ληξιπρόσθεσμων οφειλών στην οικεία Δ.Ο.Υ. για βεβαίωση και είσπραξη κατά τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε.

Κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για τη διαδικασία είσπραξης του τέλους καθορίζεται με απόφαση του Διοικητή της Υ.Π.Α.

5. Πόροι της Αρχής είναι οι εξής:

α) Τα ανταποδοτικά τέλη της παρ. 1.

β) Πόροι προερχόμενοι από την Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνείς οργανισμούς, όπως επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις και χρηματοδοτήσεις ερευνητικών προγραμμάτων.

γ) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών καταβάλλεται για το έτος 2007 από τον τακτικό προϋπολογισμό εφάπαξ ποσό τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ, το οποίο κατατίθεται ως έσοδο της Αρχής στο λογαριασμό της παραγράφου 6 του παρόντος άρθρου.

6. Τα ανταποδοτικά τέλη, καθώς και κάθε φύσεως πόροι της Αρχής εισπράττονται για λογαριασμό της και κατατίθενται σε τραπεζικό λογαριασμό, τη διαχείριση του οποίου έχει η Αρχή, σύμφωνα με τον Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισης. Αν από την οικονομική διαχείριση της Αρχής στο τέλος κάθε διετίας προκύπτει θετικό οικονομικό αποτέλεσμα (έσοδα – έξοδα), ποσοστό έως ογδόντα τοις εκατό (80%) του αποτελέσματος αυτού, καθοριζόμενο με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, αποδίδεται στον Κρατικό Προϋπολογισμό ως έσοδο.

7. Για την εν γένει οικονομική διαχείριση της Αρχής εφαρμόζονται οι διατάξεις περί λογιστικού των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), όπως εκάστοτε ισχύουν, και για τον προσδιορισμό του ετήσιου οικονομικού αποτελέσματος εφαρμόζεται το κλαδικό λογιστικό σχέδιο των Ν.Π.Δ.Δ. (π.δ. 205/1998, ΦΕΚ 163/Α`). Ο προϋπολογισμός και απολογισμός της Αρχής εγκρίνονται και από τον Υπουργό Οικονομικών. Ο έλεγχος των οικονομικών στοιχείων και των ετήσιων λογαριασμών και οικονομικών καταστάσεων γίνεται από ορκωτό ελεγκτή. Η Αρχή υπόκειται στον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

8. Η Αρχή δύναται να προβαίνει, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, στην ανάθεση μελετών, έργων παροχής υπηρεσιών και προμηθειών.

9. Με απόφαση της Αρχής καθορίζονται οι αμοιβές προς τρίτους για την εκτέλεση ερευνητικών προγραμμάτων. Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζεται το ανώτατο ύψος αυτών.»

  • 10 Αυγούστου 2010, 02:28 | Γιώργος

    Μάλλον έχουν γίνει υπολογιστικά λάθη στον καθορισμό της τιμής μονάδας τέλους της Αρχής Συντονισμού Πτήσεων [η τιμή είναι υψηλή, ενώ δεν καθορίζεται σε ποια μονάδα μέτρησης αναφέρεται (slot, κλπ)]. Αναφορικά δε με τον τρόπο είσπραξης των τελών κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ, πρέπει να τονιστεί ότι λόγω του χαρακτήρα των αεροσκαφών που μπορεί να αλλάζουν νηολόγιο σε ελάχιστο χρόνο, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες που οφείλουν τα τέλη μπορεί να μην ξαναπετάξουν την Ελλάδα για μεγάλο χρονικό διάστημα ή ποτέ ξανά, καθιστούν τις διατάξεις αυτές άχρηστες. Σε όλο τον κόσμο, τα αεροσκάφη καθηλώνονται από την εκεί ΥΠΑ μέχρι την εξόφληση του οφειλομένου ποσού, ενώ παρόμοια διάταξη υφίσταται και στον κυρωτικό νόμο της Σύμβασης Ανάπτυξης του ΔΑΑ για τις περιπτώσεις μη καταβολής παρόμοιων τελών ή οφειλομένων ποσών για εξυπηρέτηση αεροσκαφών, η οποία απλά θα μπορούσε να τροποποιηθεί ελαφρά.