Άρθρο 28 – Ρύθμιση θεμάτων ασφάλειας πολιτικής αεροπορίας από έκνομες ενέργειες

Η παρ. 2 του άρθρου 24 του ν.δ. 714/1970, όπως προστέθηκε με την παρ. 15β τoυ άρθρου 10 του ν. 2801/2000 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

«2. α) Υπεύθυνη Αρχή για το σχεδιασμό, ανάπτυξη και παρακολούθηση εφαρμογής του Εθνικού Προγράμματος Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας από έκνομες ενέργειες, του Εθνικού Εκπαιδευτικού Προγράμματος Αεροπορικής Ασφάλειας, του Εθνικού Προγράμματος Ποιοτικού Ελέγχου της Ασφάλειας καθώς και για το συντονισμό όλων των φορέων που εμπλέκονται σε θέματα ασφάλειας είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας μέσω της αρμόδιας Διεύθυνσης Ασφάλειας Αερολιμένων, η οποία μετονομάζεται σε «Διεύθυνση Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας από έκνομες ενέργειες». Όπου στην κείμενη νομοθεσία αναφέρεται η «Διεύθυνση Ασφάλειας Αερολιμένων», εφεξής νοείται η «Διεύθυνση Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας από έκνομες ενέργειες».

β) Το Εθνικό Πρόγραμμα Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας (EΠΑΠΑ) ρυθμίζει θέματα προστασίας της ασφάλειας της πολιτικής αεροπορίας από έκνομες ενέργειες. Το ΕΠΑΠΑ αποτελείται από τον Εθνικό Κανονισμό Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΚΑΠΑ) που περιλαμβάνει τα βασικά πρότυπα ασφαλείας από έκνομες ενέργειες και εγκρίνεται από τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ή το εξουσιοδοτημένο από αυτόν όργανο, τις Τεχνικές Οδηγίες Ασφαλείας που περιλαμβάνουν λεπτομερέστερα μέτρα για την εφαρμογή των βασικών προτύπων ασφαλείας, σύμφωνα και με τις προβλέψεις της διεθνούς και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, οι οποίες εκδίδονται από τον Διοικητή της ΥΠΑ, καθώς και λοιπές διοικητικές πράξεις που ρυθμίζουν συναφή θέματα.

Ειδικότερα στο Εθνικό Πρόγραμμα Ασφάλειας ρυθμίζονται θέματα όπως: μέτρα ασφάλειας αερολιμένων, έλεγχος ιστορικού εργαζομένων, έλεγχοι ασφάλειας αεροσκαφών, έλεγχοι ασφάλειας επιβατών, χειραποσκευών, αποσκευών,  τα μέτρα ασφάλειας φορτίου και ταχυδρομείου, προμηθειών πτήσης ή προμηθειών αερολιμένα, μέτρα ασφάλειας κατά την πτήση, η πρόσληψη προσωπικού που εμπλέκεται στους ελέγχους ασφαλείας, οι προϋποθέσεις παροχής υπηρεσιών ασφαλείας αερομεταφορών στους αερολιμένες από ιδιωτικούς φορείς και οι συναφείς υποχρεώσεις τους, τα προσόντα, οι πιστοποιήσεις, ο τρόπος εποπτείας και ελέγχου του προσωπικού τους καθώς και οι διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται σε περίπτωση μη τήρησης των σχετικών υποχρεώσεων.

γ) Το Εθνικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Αεροπορικής Ασφάλειας, εκδίδεται με απόφαση του Διοικητή της ΥΠΑ, ρυθμίζει τα θέματα εκπαίδευσης αεροπορικής ασφάλειας του προσωπικού που παρέχει υπηρεσίες ελέγχων ασφάλειας αερομεταφορών καθώς και όλων των φορέων που εμπλέκονται στα θέματα ασφάλειας από έκνομες ενέργειες. Η εκπαίδευση αυτή παρέχεται στη Σχολή Πολιτικής Αεροπορίας της ΥΠΑ, εκτός από τις περιπτώσεις ενδοεταιρικών εκπαιδεύσεων που προβλέπονται στο Εθνικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Αεροπορικής Ασφάλειας.

δ) Το Εθνικό Πρόγραμμα Ποιοτικού Ελέγχου Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΠΠΕΑΠΑ), καθορίζεται με τις διατάξεις των άρθρων 32 και 35 του ν. 2912/2001 (ΦΕΚ Α’ 94), του π.δ. 165/2005 (ΦΕΚ Α’ 219) και της με αριθμ. Δ15/Α/Ε899/Ε331/29-8-05 απόφασης του Διοικητή της ΥΠΑ, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει. Το ΕΠΠΕΑΠΑ ρυθμίζει τις απαιτούμενες δραστηριότητες παρακολούθησης συμμόρφωσης με στόχο την εποπτεία, έλεγχο και παρακολούθηση εφαρμογής από τους εμπλεκόμενους στην εφαρμογή του ΕΠΑΠΑ φορείς, των θεσμοθετημένων προτύπων ασφαλείας από έκνομες ενέργειες.

ε) Κάθε πράξη ή παράλειψη σε θέματα ασφαλείας από έκνομες ενέργειες η οποία αντίκειται στις διατάξεις του ΕΠΑΠΑ, συνιστά – ανεξάρτητα από τυχόν ποινικές ευθύνες – παράβαση, υποκείμενη σε διοικητικές κυρώσεις. To είδος των κυρώσεων, η διαδικασία επιβολής τους, καθώς και το ύψος των προστίμων – τα οποία κυμαίνονται στα προβλεπόμενα από τον ν. 1815/1988 «Aεροπορικός Κώδικας» όρια – περιγράφονται στον ΕΚΑΠΑ. Οι κυρώσεις αυτές δύνανται να επιβάλλονται και για παραβάσεις του ΕΠΑΠΑ που διαπιστώνονται κατά την άσκηση των δραστηριοτήτων παρακολούθησης της συμμόρφωσης σύμφωνα με το ΕΠΠΕΑΠΑ από τους πιστοποιημένους επιθεωρητές ασφαλείας, οι οποίοι και συντάσσουν τις σχετικές εκθέσεις παράβασης. Αρμόδια για την επιβολή των κυρώσεων όργανα είναι ο Διοικητής της ΥΠΑ σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Αεροπορικό Κώδικα  και τον ΕΚΑΠΑ ή τα προβλεπόμενα από τις αερολιμενικές διατάξεις  όργανα.

στ) Με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Προστασίας του Πολίτη, ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα συνεργασίας μεταξύ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και των λοιπών εμπλεκομένων αρχών στο χώρο των αερολιμένων και των αερομεταφορών γενικότερα, κατά την εφαρμογή των προβλεπόμενων στο ΕΠΑΠΑ μέτρων ασφαλείας.

Μέχρι την έκδοση της αναφερόμενης στο προηγούμενο εδάφιο απόφασης εξακολουθούν να ισχύουν τα προβλεπόμενα στον ισχύοντα ΕΚΑΠΑ (ΦΕΚ Β’ 1624)».

  • 10 Αυγούστου 2010, 10:00 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

    Τα σχολια στο συγκεκριμενο αρθρο παρουσιαζουν ,κατα την γνωμη μου,
    το τεραστιο προβλημα που εχει η χωρα μας στον τομεα αυτον .
    Ο προεδρος της ΟΣΥΠΑ Β.Αλεβιζοπουλος ,πιστευω, οτι ειναι γνωστης
    της πραγματικοτητας και θα πρεπει να παρει θεση για το συμφερον
    χωρας και της Κυβερνησης .
    Κλαδικες και αλλες σκοπιμοτητες πρεπει να σταματησουν.
    Οι ασσυμετρες απειλες δεν αντιμετωπιζονται με δημοσιες σχεσεις στον διεθνη χωρο και οχι μονο αλλα με πραγματικο εργο και ρεαλιστικη αποδοση .
    Η αναγκη για επιτυχη αναβαθμιση της ΥΠΑ ειναι επιτακτικη .

  • 10 Αυγούστου 2010, 02:06 | Γιώργος

    «Το ΕΠΑΠΑ αποτελείται από τον Εθνικό Κανονισμό Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΚΑΠΑ) που περιλαμβάνει τα βασικά πρότυπα ασφαλείας από έκνομες ενέργειες και εγκρίνεται από τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ή το εξουσιοδοτημένο από αυτόν όργανο…»

    Ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δεν μπορεί (όπως προβλέπει το σχέδιο νόμου) να υπεξουσιοδοτεί άλλο όργανο να υπογράφει κανονιστικές διοικητικές πράξεις (τουλάχιστον όχι σ’αυτή τη χώρα και με το παρόν σύνταγμα).

  • Άρθρο 28- «Διεύθυνση Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας από έκνομες
    ενέργειες».

    1. Ενώ περιγράφονται σαφέστατα οι αρμοδιότητες και οι ευθύνες της Διεύθυνσης Ασφαλείας, δεν υπάρχει κάποια σύνδεσή της με τα πολλά ιδρυόμενα τμήματα SQS (Safety Quality Security) που δημιουργούνται και από τα οποία προκύπτει ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων που θα ασχολείται με θέματα προστασίας (Security) γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα λήψης αποφάσεων, διαρροής μη κοινοποιούμενων εγγράφων, συζητήσεις επί «παντός επιστητού», όσον αφορά την προστασία των Αερολιμένων και των Αεροπορικών Εγκαταστάσεων. Δεν αναφέρεται κάπου η τήρηση π.χ του ΕΠΑΠΑ εκ μέρους των μονάδων αυτών. Αντίθετα οι μονάδες αυτές θα έχουν σαν αρμοδιότητα την εκπόνηση Τεχνικών Οδηγιών χωρίς να υπάρχει σύνδεσή τους με τους Κανονισμούς Ασφαλείας.

    Το πρόβλημα θα γίνεται περισσότερο έντονο όταν οι εταιρείες που θα έχουν την Διαχείριση των αερολιμένων δεν θα πείθονται να εφαρμόσουν τους Κανονισμούς Ασφαλείας όταν εκ μέρους της ΥΠΑ δεν θα υπάρχουν σαφείς κανόνες που θα πρέπει να ακολουθούνται. Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι στα θέματα ασφαλείας θα ανακατευθούν ιδιωτικές εταιρείες παροχής ελέγχων ασφαλείας και ιδιωτικές εταιρείες συντήρησης των ηλεκτρονικών συσκευών & συστημάτων ασφαλείας.
    2. Οι επιθεωρητές της Commission θα επιθεωρούν μεν τις εγκαταστάσεις και τις διαδικασίες ασφαλείας των ιδιωτικών αερολιμένων το αντίκτυπο τυχόν ευρημάτων όμως θα είναι για την Χώρα.
    3. Επειδή η προστασία από έκνομες ενέργειες θα βασίζεται όλο και περισσότερο στις Τεχνολογίες Ηλεκτρονικών Συστημάτων και συσκευών ασφαλείας, η ΥΠΑ θα πρέπει να διαθέτει όλα τα κατάλληλα μέσα για τον έλεγχο της σωστής χρήσης, της ποιότητας ανίχνευσης, επιλογής νέων τεχνολογιών και μηχανισμούς ελέγχου των συστημάτων-συσκευών ασφαλείας και των διαδικασιών χρήσης και συντήρησης των συσκευών & συστημάτων αυτών εκ μέρους των ιδιωτών.
    4. Οι συσκευές και τα Συστήματα Ασφαλείας δεν πρέπει να είναι ενταγμένα στα «Ειδικά Συστήματα» αλλά σε ειδική Διεύθυνση ή Τμήμα Ηλεκτρονικών που θα έχει σαν αποκλειστική αρμοδιότητα το αντικείμενο προστασίας έναντι εκνόμων ενεργειών, λόγω των εμπιστευτικών και απορρήτων πληροφοριών που δεν κοινοποιούνται για ευνόητους λόγους και καθορίζονται από τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς Ασφαλείας. Στο αντικείμενο αυτό υπάρχουν ευαίσθητες πληροφορίες που δεν μπορούν να μεταφέρονται σε ιδιωτικές εταιρείες συντήρησης των συσκευών αυτών, χωρίς επεξεργασία και επόπτευση από «Κρατική Αρχή».
    5. Σε περίπτωση που η Διεύθυνση Ασφαλείας παραμείνει ως έχει, δηλαδή με τρία τμήματα εκ των οποίων το ένα «Ηλεκτρονικών μέσων & Συστημάτων Ασφαλείας» ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης θα πρέπει να είναι και του κλάδου Ηλεκτρονικών (Σήμερα την αρμοδιότητα αυτή την έχει αποκλειστικά ο κλάδος των Αερολιμενικών), ενώ ο αριθμός του προσωπικού του τμήματος θα πρέπει να καθορίζεται στον Οργανισμό και να είναι επαρκής ώστε να παρέχεται η δυνατότητα σωστής λειτουργίας του τμήματος στην Διεύθυνση (Σήμερα έχει δύο Ηλεκτρονικούς για 40 Αερολιμένες) .
    6. Οι αρμοδιότητες των Ηλεκτρονικών είναι οι ακόλουθες :
    – μελέτη-σχεδιασμός Ηλεκτρονικών συστημάτων Ασφαλείας (Αυτόματα συστήματα ελέγχου ασφαλείας εκρηκτικών [HBS], συστήματα ελέγχου πρόσβασης και επιτήρησης) σε συνδυασμό με το αυτόματο σύστημα διαχείρισης και ταξινόμησης αποσκευών και του αυτόματου συστήματος συσχέτισης αποσκευών-επιβατών (BRS)
    – η λογιστική υποστήριξη των συσκευών και συστημάτων ασφαλείας,
    – συμμετοχή στην έγκριση των σχεδίων ασφαλείας των Αερολιμένων, Αεροπορικών εγκαταστάσεων μονάδων αεροναυτιλίας, εταιρειών μεταφοράς Εμπορευμάτων και Ταχυδρομείου και φορέων που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά συστήματα και συσκευές ασφαλείας.
    – εκπόνηση διαδικασιών λειτουργίας και συντήρησης ηλεκτρονικού εξοπλισμού ασφαλείας
    – εκπόνηση τεχνικών προδιαγραφών-απαιτήσεων ηλεκτρονικού εξοπλισμού ασφαλείας
    – εισήγηση χρήσης νέων τεχνολογιών εξοπλισμού ασφαλείας
    – συμμετοχή σε συνεδριάσεις Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οργανισμών ασφάλειας
    – συμμετοχή σε επιθεωρήσεις ασφαλείας.
    – συμμετοχή σε επιτροπές εμπειρογνωμόνων για την προμήθεια ηλεκτρονικού εξοπλισμού ασφαλείας
    – συνεργασία με ειδικών δυνάμεων της Αστυνομίας (π.χ ΤΕΕΜ) για τον ποιοτικό έλεγχο και αξιολόγηση των συσκευών ανίχνευσης με τη χρήση πραγματικών εκρηκτικών.
    – Έγκριση μελετών επέκτασης Αερολιμένων όσον αφορά τη διευθέτηση, απαίτηση των λειτουργικών χώρων για την εγκατάσταση Ηλεκτρονικών συσκευών και συστημάτων ασφαλείας (Σημεία ελέγχου ασφαλείας επιβατών-χειραποσκευών, χώροι ελέγχου ασφαλείας παραδιδομένων στα ελεγκτήρια εισιτηρίων αποσκευών, εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου πρόσβασης και επιτήρησης αεροσταθμού και περιμετρικής αεροδρομίου)
    – Σχεδιασμός και προγραμματισμός ηλεκτρονικών μέσων και συστημάτων ασφαλείας στα Κρατικά πολιτικά αεροδρόμια.
    – Ο προϊστάμενος του τμήματος Ηλεκτρονικών ορίζεται σαν Τακτικό μέλος στην Technical Task Force (TTF) της European Civil Aviation Conference (ECAC) με έναν υπάλληλο του τμήματος ως αναπληρωματικό μέλος και δυνατότητα συμμετοχής στις ομάδες εργασίες της TTF όλων των υπαλλήλων του τμήματος.
    Τέλος θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψει για την σύσταση ειδικού κέντρου τεχνικής αξιολόγησης και ποιοτικού ελέγχου Ηλεκτρονικών συστημάτων και συσκευών ασφαλείας και νέων Τεχνολογιών για την ασφάλεια σε συνεργασία με την ECAC/TTF.

    Γεώργιος Χατζηπανάγος
    Τ/Δ15/Γ –Επιθεωρητής Ασφαλείας με Α΄Βαθμό κλάδος ΤΕ4 Ηλεκτρονικών

  • 3 Αυγούστου 2010, 21:26 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

    Η συγκεκριμένη πρόταση καταργεί το ΠΔ 80/96 με το οποίο δημιουργήθηκε η διεύθυνση ασφάλειας αερολιμένων . Το νέο σχέδιο νόμου εξαφανίζει όλα τα θετικά στοιχεία που υπήρχαν…(το σχόλιο σας έχει καταγραφεί)

    ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ

    Δημιουργεί στασιμότητα στην χρήση και εγκατάσταση υψηλής τεχνολογίας Ασφάλειας ( την οποία η χώρα μας έπρεπε ήδη να έχει αποκτήσει ) και δεν δημιουργεί το θεσμικό πλαίσιο επιλογής τεχνολογίας , μέτρων και διαδικασιών χρήσης της καθώς και διαδικασίες πιστοποίησης των φορέων χρήσης και υποστήριξης .
    Η κοινοτική οδηγία 185/2010 σαφέστατα δίνει την κατεύθυνση δημιουργίας του θεμέλιου αποτροπής έκνομης ενέργειας με την χρήση συσκευών εντοπισμού εκρηκτικών μηχανισμών ( EDS κατηγορίας 1,2,3 ) καθώς απαιτεί την δημιουργία χώρων ελεγχόμενης πρόσβασης η οποία δεν μπορεί να δημιουργηθεί χωρίς εφαρμογή τεχνολογίας .
    Δημιουργεί μετατόπιση του ενδιαφέροντος (της Διεύθυνσης Ασφάλειας από έκνομες ενέργειες) μόνο σε Νομικής και γραφειοκρατικής φύσεως θέματα και όχι με την πρόληψη και αποφυγή των έκνομων ενεργειών.
    Το κολοσσιαίο πρόβλημα που προκύπτει στον τομέα του Aviation Security είναι η συνεχής παραγωγή νέων μορφών απειλής γεγονός που υποχρεώνει τις πολιτικές αεροπορίες να προσπαθούν όχι να έπονται των εξελίξεων ούτε να κάνουν απλώς διαχείριση, αλλά να είναι ένα βήμα μπροστά από την εμφάνιση των απειλών.

    Δεν εμπεριέχει την ύπαρξη πλαισίου επιχειρησιακής και τεχνολογικής αντίληψης όπως είναι υποχρέωσης της ΥΠΑ με την συμμετοχή της στο operational και technical Task Force της ECAC που στο παρελθόν δημιούργησε τεράστιο έργο όπως φαίνεται και από τα πεπραγμένα της ΥΠΑ 2002
    Δεν περιέχει σαφέστατο θεσμικό πλαίσιο έλεγχου και πιστοποίησης των ιδιωτικών αεροδρομίων .
    Δεν δημιουργεί στα αεροδρόμια μονάδα με εκπροσώπους του τομέα ασφάλειας όπως υπάρχει στον διεθνή χώρο .
    Συνεχίζει την πρακτική που έχει παγιωθεί , μετά το 2000 έως τότε η ΥΠΑ έδινε και συμμετείχε στο χτίσιμο του συστήματος ασφάλειας .
    Παράδειγμα σε καμία τεχνολογική αναβάθμιση των συστημάτων ασφάλειας του ΑΙΑ δεν συμμετείχε η ΥΠΑ .

    ΠΡΟΤΑΣΗ

    Πρέπει να αναβαθμιστεί σε φορέα που να καλύπτει όλο το φάσμα του τομέα ασφαλείας ΥΠΑ , αεροδρομίων ,ελικοδρομίων και θαλάσσιων αεροδρομίων . Να δημιουργήσει σύγχρονο τεχνολογικό τομέα με την βασική συμμετοχή της ειδικότητας του μηχανολόγου ,πολιτικού μηχανικού , ηλεκτρονικού υψηλού επιπέδου ώστε να καλύπτει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο φάσμα επιστημονικής γνώσης .
    Να αποξενωθεί από την συντεχνιακή και κλαδική αντίληψη που υπάρχει εως σήμερα ( ΝΑ ΑΝΗΚΕΙ ΑΥΤΟΣ Ο ΤΟΜΕΑΣ ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΤΩΝ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ) (το σχόλιο έχει καταγραφεί) .
    ΕΠΙΣΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΕΙ ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΗΣ ECAC ΚΑΙ ΝΑ ΕΠΑΝΕΛΘΕΙ ΕΝΕΡΓΑ ΣΤΟ TECHNICAL TASK FORCE ΠΟΥ Η ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΠΙΤΡΕΠΤΗ .
    Η πρότασης μου είναι ότι είναι ευκαιρία να επιλεγεί ένα οργανόγραμμα από Πολιτική Αεροπορία της ΕΕ και της ECAC και να υποστεί προσαρμογή σύμφωνα με τις ιδιομορφίες της χώρας ( μεικτά αεροδρόμια , τόξο αιγαίου και να υπάρξει άμεση επαφή με το Υπουργείο προστασίας του πολίτη , όπως συμβαίνει σε αρκετές χώρες ώστε να υπάρχει ταυτόχρονη μεταφορά τεχνογνωσίας ( ECAC)

    (το σχόλιο σας έχει καταγραφεί)