ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΝΑΘΕΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΚΑΤΟΠΙΝ ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΠΡΟΤΥΠΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ Άρθρο 12 Ειδικοί κανόνες κατά τη διαδικασία ανάθεσης συμβάσεων κατόπιν έγκρισης πρότυπης πρότασης

1. Κατά την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων για τη μελέτη και κατασκευή έργου και συμβάσεων παραχώρησης έργου ή σύμβασης σύμπραξης που αφορούν στο έργο ως προς το οποίο εκδόθηκε απόφαση έγκρισης πρότυπης πρότασης, εφαρμόζονται οι κανόνες του παρόντος Κεφαλαίου.
2. Υπό την επιφύλαξη των άρθρων 12 και 13, η ανάθεση δημόσιας σύμβασης ή σύμβασης παραχώρησης ή σύμβασης σύμπραξης που αφορούν σε έργο, ως προς το οποίο έγινε αποδεκτή πρότυπη πρόταση διενεργείται σύμφωνα με τους ν. 4412/2016 (Α΄147) ή 4413/2016 (Α΄148) ή 3389/2005 (Α΄232). Κατά τη διεξαγωγή της διαδικασίας ανάθεσης, η αναθέτουσα αρχή ή ο αναθέτων φορέας αντιμετωπίζουν τους συμμετέχοντες ισότιμα και χωρίς διακρίσεις, τηρώντας την αρχή της διαφάνειας.
3. Στις διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων έργου ή συμβάσεων παραχώρησης ή συμβάσεων σύμπραξης, που αφορούν στο έργο ως προς το οποίο εκδόθηκε απόφαση έγκρισης πρότυπης πρότασης, δεν εφαρμόζονται:
(α) το άρθρο 30 (ανταγωνιστικός διάλογος- Βιβλίο Ι), οι περ. β) και γ) της παρ. 2 του άρθρου 32 (διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση – Βιβλίο Ι), το άρθρο 267 (ανταγωνιστικός διάλογος- Βιβλίο ΙΙ) και οι περ. β), γ), δ) και ε) του άρθρου 269 του ν. 4412/2016 (διαδικασία με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, Βιβλίο ΙΙ),
(β) η παρ. 4 του άρθρου 30 του ν. 4413/2016 (ως προς τη μη υποχρέωση δημοσίευσης προκήρυξης σύμβασης παραχώρησης)
(γ) η παρ. 3 του άρθρου 11 του ν. 3389/2005 (όροι διαδικασίας διαπραγμάτευσης).
4. Στις διαδικασίες ανάθεσης συμβάσεων παραχώρησης έργων που αφορούν σε έργα ως προς τα οποία εκδόθηκε απόφαση έγκρισης πρότυπης πρότασης, οι ελάχιστες προθεσμίες που προβλέπονται στις παρ. 3 και 4 του άρθρου 43 (προθεσμίες παραλαβής αιτήσεων συμμετοχής και προσφορών για τη σύμβαση παραχώρησης) του ν. 4413/2016 ανέρχονται σε τουλάχιστον εκατόν είκοσι (120) και ενενήντα (90) ημέρες, αντίστοιχα. Οι ίδιες προθεσμίες ισχύουν και όταν η σύμβαση παραχώρησης έργου υλοποιείται ως σύμβαση σύμπραξης του ν. 3389/2005.
5. Στις διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων για τη μελέτη και κατασκευή έργου, οι οποίες αφορούν σε έργα ως προς τα οποία εκδόθηκε απόφαση έγκρισης πρότυπης πρότασης, οι ελάχιστες προθεσμίες της παρ. 1 του άρθρου 27 (ανοικτή διαδικασία Βιβλίο Ι), της παρ. 3 του άρθρου 28 (προκαταρκτική προκήρυξη επί κλειστής διαδικασίας- Βιβλίο Ι), της παρ. 1 του άρθρου 29 (ανταγωνιστικές διαδικασίες με διαπραγμάτευση- Βιβλίο Ι), της παρ. 1 του άρθρου 264 (ανοικτή διαδικασία- Βιβλίο ΙΙ), της παρ. 3 του άρθρου 265 (συμφωνία για την προθεσμία παραλαβής- κλειστές διαδικασίας, Βιβλίο ΙΙ) και της παρ. 1 του άρθρου 266 (διαδικασία με διαπραγμάτευση με προηγούμενη προκήρυξη διαγωνισμού) του ν. 4412/2016 αντιστοιχούν σε τουλάχιστον εκατό (100) ημέρες. Οι ίδιες προθεσμίες ισχύουν και όταν η σύμβαση μελέτης και κατασκευής του έργου αφορά και στην παροχή υπηρεσιών συντήρησης και λειτουργίας αυτού και υλοποιείται ως σύμβαση σύμπραξης του ν. 3389/2005.
6. Κατά τη διεξαγωγή διαδικασιών ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων, συμβάσεων παραχώρησης και συμβάσεων σύμπραξης που αφορούν σε έργα ως προς τα οποία εκδόθηκε απόφαση έγκρισης πρότυπης πρότασης, οι αναθέτουσες αρχές ή οι αναθέτοντες φορείς διασφαλίζουν ότι το σύνολο εγγράφων και στοιχείων του φακέλου υποβολής πρότυπης πρότασης, όπως αυτά διαμορφώθηκαν κατόπιν προσαρμογών ή τροποποιήσεων που ζητήθηκαν από την Επιτροπή Αξιολόγησης Πρότυπων Προτάσεων, τίθενται υπόψη των οικονομικών φορέων που συμμετέχουν στη διαδικασία ανάθεσης αποκλειστικά για τον σκοπό της διαμόρφωσης της προσφοράς τους. Τα έγγραφα και στοιχεία του πρώτου εδαφίου παρέχονται από την αναθέτουσα αρχή ή τον αναθέτοντα φορέα προς τα εν λόγω πρόσωπα κατόπιν σύναψης συμφωνίας τήρησής τους ως απορρήτων και έγγραφης δέσμευσης εκ μέρους των προσώπων έναντι της αναθέτουσας αρχής ή του αναθέτοντος φορέα για την παράλειψη χρήσης τους για οποιονδήποτε άλλο σκοπό.
7. Ειδικώς, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας ανάθεσης σύμβασης παραχώρησης ή σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, η αναθέτουσα αρχή ή ο αναθέτων φορέας παρέχει τη δυνατότητα στους ενδιαφερομένους ή τους υποψηφίους να υποβάλουν, σε χρόνο προ της υποβολής προσφορών, σχόλια και προτάσεις επί του σχεδίου της σύμβασης. Η αναθέτουσα αρχή ή ο αναθέτων φορέας δύναται, κατά τη διακριτική του ευχέρεια, να αποφασίσει την τροποποίηση του σχεδίου σύμβασης, λαμβάνοντας υπόψη τα σχόλια και τις προτάσεις των ενδιαφερομένων ή των υποψηφίων που υποβλήθηκαν και να ενσωματώσει το σύνολο ή μέρος αυτών στο τελικό σχέδιο σύμβασης, το οποίο θα τεθεί σε γνώση τους σε εύλογο χρονικό διάστημα προ της ημερομηνίας υποβολής προσφορών, χωρίς να δεσμεύεται από το περιεχόμενο σχολίων ή παρατηρήσεων που υποβλήθηκαν.
8. Στα έγγραφα της σύμβασης κατά την έννοια της περ. 14 της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4412/2016 ή στα τεύχη διαγωνισμού, σύμφωνα με το άρθρο 36 του ν. 4413/2016, γίνεται μνεία:
(α) Του γεγονότος ότι η διαδικασία ανάθεσης διεξάγεται κατόπιν έκδοσης απόφασης αποδοχής πρότυπης πρότασης,
(β) των ατομικών στοιχείων του προτείνοντος,
(γ) του δικαιώματος διεκδίκησης του προτείνοντος σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 13 και,
(δ) της υποχρέωσης καταβολής από τον ανάδοχο, εφόσον είναι διάφορος του προτείνοντος, στον προτείνοντα των εξόδων προετοιμασίας της πρότυπης πρότασης καθώς και του προσδιορισμού του ύψους αυτών, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 13.
9. Εάν στη διαδικασία ανάθεσης, κατόπιν έγκρισης πρότυπης πρότασης, ο προτείνων αποτελεί τον μοναδικό προσφέροντα ή υποψήφιο, η αναθέτουσα αρχή ή ο αναθέτων φορέας επαληθεύει υποχρεωτικά με γενικώς παραδεδεγμένη μεθοδολογία μέσω ανεξάρτητου εκτιμητή ότι το αποτέλεσμα του διαγωνισμού είναι οικονομικά συμφέρον και ανταποκρίνεται στην τιμή της αγοράς, της αναθέτουσας αρχής ή του αναθέτοντος φορέα δυνάμενων προς το σκοπό αυτό να ζητήσουν βελτίωση της υποβληθείσας προσφοράς, σύμφωνα με όσα ειδικότερα προβλέπονται στα έγγραφα της σύμβασης. Σε περίπτωση που από το πόρισμα του ανεξάρτητου εκτιμητή δεν προκύπτει ότι το αποτέλεσμα του διαγωνισμού είναι οικονομικά συμφέρον και ότι ανταποκρίνεται στην τιμή της αγοράς, η αναθέτουσα αρχή ή ο αναθέτων φορέας ματαιώνει τον διαγωνισμό.