Άρθρο 8 – Διάρθρωση Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για άτομα με αναπηρία-Προσθήκη άρθρου 24Β στον ν. 4763/2020

Στον ν. 4763/2020 (Α΄ 254) προστίθεται άρθρο 24Β ως εξής:

«Άρθρο 24Β
Διάρθρωση Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για άτομα με αναπηρία
Ο Τομέας Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής των Σχολών αποτελείται από τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) των Σ.Α.Ε.Κ. για άτομα με αναπηρία, που έχουν, εκτός των γενικών αρμοδιοτήτων σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 32, τις ακόλουθες πρόσθετες εξειδικευμένες αρμοδιότητες:
α) τη συμβουλευτική σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού και σταδιοδρομίας στους καταρτιζομένους με αναπηρία και τη διασύνδεση με επιχειρήσεις υποδοχής ατόμων με αναπηρία,
β) την παρακολούθηση της εξέλιξης της πρακτικής άσκησης των καταρτιζομένων αυτών, προκειμένου να διασφαλισθεί η συμπερίληψή τους στην αγορά εργασίας και
γ) την εξατομικευμένη καθοδήγηση και συμβουλευτική στην ανάπτυξη επιχειρηματικών δράσεων και εγχειρημάτων από καταρτιζομένους και αποφοίτους με αναπηρία.».

  • Αιτούμαστε την προσθήκη εδαφίου ως εξής:

    Για τους κωφούς και βαρήκοους καταρτιζόμενους σε Σ.Α.Ε.Κ. για άτομα με αναπηρία παρέχεται πλήρης πρόσβαση μέσω διερμηνείας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και νέων τεχνολογιών [speech to text (μετατροπή ομιλίας σε κείμενο σε πραγματικό χρόνο), notetaking, Velotype, απομαγνητοφώνηση, ετεροχρονισμένος υποτιτλισμός κλπ.].

    Οι κωφοί και βαρήκοοι καταρτιζόμενοι επιλέγουν ελεύθερα αντικείμενο σπουδών σε Σ.Α.Ε.Κ. για άτομα με αναπηρία και παρέχεται πλήρης πρόσβαση μέσω διερμηνείας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και νέων τεχνολογιών σε κάθε τμήμα στο οποίο συμμετέχει τουλάχιστον ένας κωφός – βαρήκοος σπουδαστής.

  • 1. Αναφορικά με το προσωπικό των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) των Σ.Α.Ε.Κ για ΑμεΑ κρίνεται απαραίτητη η ύπαρξη κοινωνικού λειτουργού και ψυχολόγου, προκειμένου να στηρίξουν τα άτομα με αναπηρία όρασης που θα απευθυνθούν για συμβουλευτική σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού. Η παρουσία τους θα βοηθήσει τα ΑμεΑ, τα οποία βιώνουν τόσες διακρίσεις και ιδιαίτερα στον τομέα της εργασίας να ενδυναμωθούν και να διεκδικήσουν την επαγγελματικής τους αποκατάσταση .
    2. Επίσης, οι υπηρεσίες θα μπορούσαν να στελεχώνονται από επόπτες, οι οποίοι θα είναι υπεύθυνοι για τη σωστή αντιμετώπιση των ατόμων με αναπηρία από τις επιχειρήσεις υποδοχής.
    3. Ακόμη, το προσωπικό των υπηρεσιών που αναφέρονται στο σχέδιο νόμου θα πρέπει να είναι καταλλήλως καταρτισμένο, ώστε να ανταποκριθεί στις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία. Ειδικότερα, η ύπαρξη προπτυχιακού ή μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην ειδική αγωγή, η γνώση νοηματικής και γραφής και ανάγνωσης Braille θα πρέπει να είναι βασικά προσόντα που θα ζητούνται από το υποψήφιο προσωπικό.
    4. Τέλος, δεν υφίσταται συμπερίληψη εάν δεν υπάρχουν και τα αντίστοιχα εργαλεία- τεχνολογικά μέσα που θα κάνουν την γνώση και τις πληροφορίες προσβάσιμες σε όλους (π.χ. κείμενα σε braille, τεχνολογίες πληροφορικής και τεχνολογιών). Ειδικότερα, οι ΤΠΕ μπορούν να παίξουν καταλυτικό ρόλο στην κοινωνικοοικονομική ενσωμάτωση και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ευπαθών πληθυσμιακών ομάδων. Για τα άτομα με αναπηρία οι ΤΠΕ αποτελούν ένα εφόδιο για ενεργή συμμετοχή στη κοινωνία.

  • 3 Ιανουαρίου 2024, 20:25 | Μαρία Κοκκίνου

    Το άρθρο 8 του νομοσχεδίου αποτελεί σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της ισότητας των ευκαιριών στην επαγγελματική εκπαίδευση για τα άτομα με αναπηρία. Οι νέες αρμοδιότητες των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας θα συμβάλουν στην προώθηση της επαγγελματικής ένταξης των ατόμων με αναπηρία και στην ανάδειξη της σημασίας της επαγγελματικής εκπαίδευσης για τα άτομα αυτά.

  • 3 Ιανουαρίου 2024, 14:25 | Τακης Κορδονουρης

    Τοποθετηση των Διερμηνεων Ελληνικης Νοηματικης Γλωσσας σε ολα τα ΙΕΚ , προσβαση για τα ατομα με ακουστικη αναπηρια (Κωφοι-Βαρηκωοι)

  • 27 Δεκεμβρίου 2023, 12:15 | Vasily Psarommatis

    Bravoo