Άρθρο 30 – Ρύθμιση για τις Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης και τις Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 11 ν. 4763/2020

Στην παρ. 1 του άρθρου 11 του ν. 4763/2020 (Α’ 254), περί φοίτησης στις Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και στις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ.) Μαθητείας της Δ.ΥΠ.Α., προστίθεται τέταρτο εδάφιο, επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Η φοίτηση στις Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και τις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ.) Μαθητείας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) είναι διετής και περιλαμβάνει τις τάξεις Α’ και Β’. Στην Α’ τάξη εγγράφονται χωρίς εξετάσεις οι κάτοχοι απολυτηρίου Γυμνασίου ή άλλου ισότιμου τίτλου και στη Β’ τάξη εγγράφονται οι μαθητευόμενοι που προάγονται από την Α’ τάξη. Οι προαγωγικές εξετάσεις στην Α’ τάξη, όπως και αυτές με βάση τις οποίες θα κριθεί επιτυχής η παρακολούθηση στη Β’ τάξη, διεξάγονται εντός των Ε.Σ.Κ. και των ΕΠΑ.Σ Μαθητείας της Δ.ΥΠ.Α., στα μαθήματα και στις επαγγελματικές ασκήσεις που έχουν ασκηθεί οι μαθητευόμενοι. Στις Ε.Σ.Κ. για άτομα με αναπηρία δύναται να εγγράφονται και απόφοιτοι Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.), σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται με την απόφαση της παρ. 3β του άρθρου 15.».

  • Γ. Παροχή πιστοποίησης στους καταρτιζόμενους με αναπηρία επί ίσοις όροις (βλ. επίσης σχόλια Ε.Σ.Α.μεΑ. σε άρθρο 1)
    Από τη μια μεριά θεωρούμε θετικό ότι με το άρθρο 30 δίνεται η δυνατότητα στους αποφοίτους των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.) να αποκτούν, μέσω της φοίτησής τους σε Ε.Σ.Κ για άτομα με αναπηρία, πιστοποίηση επιπέδου 3 (σύμφωνα με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων), καθώς τα Ε.Ε.Ε.ΕΚ. μέχρι σήμερα είναι αδιαβάθμητα με αποτέλεσμα οι απόφοιτοί τους να μην μπορούν να πιστοποιήσουν τα προσόντα που αποκτούν σε αυτά. Πρόκειται δηλαδή για μια διάταξη που έρχεται να καλύψει το κενό της μη πιστοποίησης των προσόντων των αποφοίτων αυτών των δομών. Από την άλλη μεριά όμως διαπιστώνουμε ότι υπάρχει θεσμικό κενό δεδομένου ότι προϋπόθεση για την εγγραφή σε Ε.Σ.Κ. είναι το απολυτήριο γυμνασίου, το οποίο οι απόφοιτοι των Ε.Ε.Ε.ΕΚ. δεν διαθέτουν και για αυτό άλλωστε δεν μπορούν να εγγραφούν στην Α’ Τάξη του Λυκείου (σε ΕΠΑ.Λ. και ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ-Λ.). Επιπρόσθετα οφείλουμε να επισημάνουμε ότι: α) η φοίτηση των αποφοίτων των Ε.Ε.Ε.ΕΚ. στις Ε.Σ.Κ. για άτομα με αναπηρία δεν πρέπει να αποτελεί μονόδρομο καθώς αντιτίθεται στην αρχή της συμπερίληψης και στη δικαιωματική προσέγγιση της αναπηρίας εν γένει και β) ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος η ανυπαρξία της επαγγελματικής κατάρτισης στα Ε.Ε.Ε.ΕΚ. -τα οποία δεν έχουν αξιολογηθεί ποτέ- να αναπαραχθεί και στις Ε.Σ.Κ. για τα άτομα με αναπηρία. Όπως ήδη έχουμε σχολιάσει στο άρθρο 5 του Σχεδίου Νόμου, θέση μας είναι ότι η ίδρυση δομών επαγγελματικής κατάρτισης για τα άτομα με αναπηρία πρέπει να λαμβάνει χώρα σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, είτε όταν επικρατούν ειδικές συνθήκες είτε για συγκεκριμένες κατηγορίες αναπηρίας που τεκμηριωμένα αδυνατούν να ενταχθούν στις δομές επαγγελματικής κατάρτισης που απευθύνονται στον γενικό πληθυσμό, και ύστερα από την εκπόνηση εξειδικευμένων μελετών που θα προτείνει η Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή καθώς και έκφρασης σχετικής γνώμης από το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΣΕΕΚ). Επίσης πάγια θέση μας είναι ότι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση των ατόμων με αναπηρία πρέπει να αποτελεί αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης & Διά Βίου Μάθησης και πως σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ζήτημα Ειδικής Αγωγής.

    Βάσει λοιπόν της προαναφερθείσας ισχύουσας κατάστασης και των πάγιων θέσεων μας, εκφράζουμε τη διαφωνία μας με τη διάταξη του άρθρου 30 του Σχεδίου Νόμου. Αντ’ αυτής προτείνουμε τη συμπερίληψη στο Σχέδιο Νόμου των παρακάτω προβλέψεων:

    α) Την ένταξη των Ε.Ε.Ε.ΕΚ. στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, την αναγνώριση της ισοτιμίας του απολυτηρίου των Ε.Ε.Ε.ΕΚ. με το απολυτήριο Γυμνασίου και τη δυνατότητα εγγραφής των αποφοίτων των Ε.Ε.Ε.ΕΚ. σε ΕΠΑ.Λ., σε ΕΝ.Ε..Ε.ΓΥ.-Λ., σε Ε.Σ.Κ. που απευθύνονται στον γενικό πληθυσμό ή σε Ε.Σ.Κ. για άτομα με αναπηρία.

    β) Την ένταξη της «Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης Ατόμων με Αναπηρία» (Σχολή Ατόμων με Αναπηρία Αθηνών) και του «Εκπαιδευτικού Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης Εφήβων και Νέων με Ειδικές Ανάγκες Θεσσαλονίκη» της ΔΥΠΑ στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης προκειμένου οι απόφοιτοί τους να μπορούν να πιστοποιούν τα προσόντα που αποκτούν και έτσι να διευκολύνεται η ένταξή τους στην αγορά εργασίας, αλλά και διασφάλιση της μη εγγραφής σε αυτές ατόμων με αναπηρία που μπορούν να φοιτήσουν σε γενικές δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, και αυτό διότι εάν δεν υπηρετήσουμε με θεσμικό τρόπο τη συμπερίληψη στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση δεν υπηρετούμε επί της ουσίας την ισότιμη ένταξη των ατόμων με αναπηρία στην αγορά εργασίας, και κατ’ επέκταση την αύξηση της συμμετοχής τους στον ενεργό πληθυσμό της χώρας.

  • 5 Ιανουαρίου 2024, 00:49 | ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗΣ & ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΟΛΤΕΕ)

    Προς τη σωστή για τα άτομα με αναπηρία να εγγράφονται και οι απόφοιτοι Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.),…

  • 4 Ιανουαρίου 2024, 12:28 | Νίκος Τσιπιανίτης

    Οι απόφοιτοι ΕΕΕ.ΕΚ. χωρίς απολυτήριο Γυμνασίου, δεν μπορεί δια μέσω των ΕΣΚ να εγγράφονται στα ΕΠΑΛ!!!! Έτσι μπορούν να φθάσουν μέχρι και το επίπεδο 6.

    Πρέπει να γίνει τροποποίηση σε αυτό το άρθρο.

  • 4 Ιανουαρίου 2024, 10:58 | Γεώργιος Ι. Παρίκος

    Πολύ σωστή η προσθήκη εγγραφής των αποφοίτων της ΕΕΕΕΚ στις ΕΣΚ. Η εγγραφή αποφοίτων από ΕΕΕΕΚ σε ΕΣΚ είναι η πρέπουσα για κοινωνική ένταξη αλλά και εφικτή. Σε κεντρική ευρωπαϊκή χώρα εγγράφονται σε ορισμένες περίπου σε 15 επαγγελματικές και τεχνικές ειδικότητες των ΕΣΚ με διαφοροποιούμενο χρονικό πρόγραμμα για άτομα προερχόμενα από σχολές και με Υπότιτλο Πρακτικός. Π.χ. ένας ‘’Τεχνίτης κουζίνας (μαγειρικής)’’ ΕΕΠ 3 με διετή κατάρτιση, αντιστοιχεί με ’’Πρακτικό κουζίνας (μαγειρικής) ‘’ ΕΠΠ 3 με τριετή κατάρτιση. Όταν οι ‘’Πρακτικοί κουζίνας’’ – μαγειρικής – αποκτήσουν πτυχίο, μπορούν πλέον να συνεχίσουν και σε αναβάθμιση πτυχίου με συνέχιση φοίτησης για ΕΠΠ4.

  • 4 Ιανουαρίου 2024, 10:57 | Γεώργιος Ι. Παρίκος

    Εδώ θα πρότεινα να προστεθεί μία διέξοδος των πτυχιούχων της ΕΣΚ προς ανώτερες Δομές Κατάρτισης. Να έχουν πρόσβαση σε ομοειδή ειδικότητα του τομέα στο ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟ έτος μετά από 2ετή προϋπηρεσία μετά το αρχικό πτυχίο. Ακολουθώντας και την Ευρωπαϊκή ΠΡΑΚΤΙΚΗ να μπορούν οι πτυχιούχοι των ΕΣΚ και ΕΠΑΣ να μπορούν να φοιτήσουν σε οποιαδήποτε ειδικότητα των ΣΑΕΚ, μετά από 5ετή πρακτική προϋπηρεσία.

  • 4 Ιανουαρίου 2024, 10:09 | ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

    Ο τίτλος σπουδών των αποφοίτων του ΕΕΕΚ δεν είναι ισότιμος με το απολυτήριο του γυμνασίου και έτσι δεν μπορούν να προχωρήσουν σε επόμενη βαθμίδα σπουδών.

  • 3 Ιανουαρίου 2024, 20:01 | Μαρία Κοκκίνου

    Ο τίτλος σπουδών που λαμβάνουν οι απόφοιτοι των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.) δεν είναι ισοδύναμο με απολυτήριο Γυμνασίου, γι΄ αυτό και δεν έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν σε οποιοδήποτε περαιτέρω επίπεδο σπουδών.

  • 3 Ιανουαρίου 2024, 14:44 | Μάριος Μουρατίδης

    Το άρθρο έχει νομοθετικό κενό, αφού ο απόφοιτος ΕΕΕ.ΕΚ. χωρίς απολυτήριο Γυμνασίου, μπορεί δια μέσω της ΕΣΚ να εγγραφεί στη Β΄ τάξη ΕΠΑΛ! Σε μια σύγχρονη κοινωνία όλοι πιστεύουμε στην συμπερίληψη, όμως θα πρέπει να γίνουν οι κατάλληλες τροποποιήσεις για να είναι αποδεκτό το άρθρο.

  • 1 Ιανουαρίου 2024, 16:21 | Vasily Psarommatis

    Congrats

  • 1 Ιανουαρίου 2024, 15:54 | Ιανός Συμεωνίδης

    Στις Ε.Σ.Κ. για άτομα με αναπηρία δύναται να εγγράφονται και απόφοιτοι Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.)
    Ο νομοθέτης έχει αγνοια κινδύνου και προωθεί ισοπέδωση και αδικία για όλους. Πως θα γραφτούν καταρτιζόμενοι χωρίς να έχουν τελειώσει το γυμνάσιο σε τεχνικές ειδικότητες; Γνωρίζει ο Υπουργός ότι οι ειδικότητες των ΕΣΚ αφορούν μεγάλης επικινδυνότητας επαγγέλματα με επαγγελματικά δικαιώματα και αυστηρές διαδικασίες πιστοποίησης; Είναι οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης κατάλληλο πεδίο για την εισαγωγή καταρτιζόμενων χωρίς τις στοιχειώδεις γνώσεις της Υποχρεωτικής εκπαίδευσης; Ποιος θα φέρει την ευθύνη σε περίπτωση που απόφοιτος ΕΣΚ προξενήσει ατύχημα; Για ποιο λόγο δεν εισάγονται στο Λύκειο ΑμεΑ χωρίς απολυτήριο Γυμνασίου; Η διάταξη για την εγγραφή σε σχολές τεχνικών χωρίς τις στοιχειώδεις γνώσεις πραγματικά ακατανόητη. Χαμηλώνει το επίπεδο της κατάρτισης σε επικίνδυνο σημείο, ενώ πέραν της αντισυνταγματικότητας αδικεί και τα ίδια τα άτομα με αναπηρίες θεωρόντας ότι μόνο με χαριστικές διατάξεις μπορούν να εκπαιδεύονται σε αυτό που επιθυμούν.

  • 31 Δεκεμβρίου 2023, 21:15 | Β.Ι.Π.

    Αυτό που αναφέρεται στο σχέδιο νόμου δεν είναι καθόλου σωστό. Δεν μπορούν να εισάγονται σε ΕΣΚ οι απόφοιτοι των ΕΕΕΕΚ διότι δεν έχουν απολυτήριο γυμνασίου. Νομίζω πρέπει να διορθωθεί.

  • 30 Δεκεμβρίου 2023, 15:11 | Μ.Β.

    O TITΛOΣ ΣΠOYΔΩN ΠOY AΠOKTOYN OI AΠOΦOITOI TΩN EEEK ΔEN EINAI ANTIΣTOIXOΣ H IΣOTIMOΣ ME TO AΠOΛYTHPIO ΓYMNAΣIOY. ΣYNEΠΩΣ ΔEN MΠOPOYN NA ΣYNEXIΣOYN TIΣ ΣΠOYΔEΣ TOYΣ ΣE EΠOMENO EΠIΠEΔO, OΠΩΣ AYTO TΩN EΣK.

  • 29 Δεκεμβρίου 2023, 16:13 | ΓΑ

    Το απολυτήριο που παίρνουν οι απόφοιτοι των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.) δεν είναι ισοδύναμο με απολυτήριο Γυμνασίου (είναι εργασιακά ισότιμο), γι αυτό και δεν έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο λύκειο.

  • 28 Δεκεμβρίου 2023, 23:18 | Βαπτιστής Παντής

    Κι εδώ λείπουν κάποιες περαιτέρω διευκρινίσεις σχετικά με το ποιες θα είναι οι προϋποθέσεις εγγραφής στις ΕΣΚ για άτομα με αναπηρία και το αν θα διδάσκουν σε αυτές ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό.

    Επίσης από τη στιγμή που δίνει τη δυνατότητα εγγραφής και σε απόφοιτους των Ε.Ε.Ε.ΕΚ εγείρονται δυο ερωτήματα :

    1) Κατά πόσο μπορούν να εγγραφούν απόφοιτοι των Ε.Ε.Ε.ΕΚ σε ΕΣΚ αφού χρειάζεται απολυτήριο Γυμνασίου το οποίο δεν έχουν και για αυτό δεν μπορούν να εγγραφούν ούτε στην Α΄ ΕΠΑΛ ούτε στο ΕΝΕΕΓΥΛ. Κάνοντας χρήση και της διάταξης με την οποία οι απόφοιτοι των ΕΣΚ εγγράφονται στη Β ΕΠΑΛ, θα βρεθούν κάποιοι στο ΕΠΑΛ μη έχοντας απολυτήριο Γυμνασίου.

    2) Πώς θα εξασφαλιστεί η συμπερίληψη αφού ενδεχομένως θα υπάρχουν άτομα περισσότερο ή λιγότερο λειτουργικά και με ποιον τρόπο θα κρίνεται η δυνατότητα ανταπόκρισής τους στην ειδικότητα που θα επιλέξουν και στις απαιτήσεις της πρακτικής ή της μαθητείας;

  • 28 Δεκεμβρίου 2023, 18:16 | ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΣΙΩΡΗΣ

    ΤΟ ΥΠΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΒΑΘΜΙΖΕΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ. ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΣΩΣΤΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΙ ΣΕ ΑΥΤΟ ΠΡΟΣΕΦΕΡΑΙ ΠΟΛΛΑ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΒΟΥΤΣΙΝΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΥΠΛΕΥΡΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΟΥ.ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 30 ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΝΙΣΘΕΙ ΟΤΙ ΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΟΙ ΕΕΕΚ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΤΟΝ ΒΑΣΙΚΟ ΤΙΤΛΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΗΛΑΔΗ ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΙΣΟΥΝ ΣΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΚΑΙ ΣΤΑ 6 ΕΠΙΠΕΔΑ.ΤΕΛΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΟ ΣΤΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΘΑ ΔΩΣΕΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΔΙΕΞΟΔΟ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ .

  • 28 Δεκεμβρίου 2023, 17:52 | Π.Ν.

    Σας ενημερώνω ότι οι απόφοιτοι ΕΕΕΚ δεν έχουν βασικό τίτλο, δηλαδή το απολυτήριο του Γυμνασίου προκειμένου να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε περαιτέρω επίπεδο σπουδών και στις ΕΣΚ.