Άρθρο 23 – Φοίτηση στα Επαγγελματικά Λύκεια- Προσθήκη άρθρου 6Ε στον ν. 4186/2013

Στον ν. 4186/2013 (Α΄193), μετά από το άρθρο 6Δ, προστίθεται άρθρο 6Ε ως εξής:
«Άρθρο 6Ε
Φοίτηση στα Επαγγελματικά Λύκεια

1. Τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) δύνανται να συνεργάζονται με επιχειρήσεις του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα και να εφαρμόζουν νέες εκπαιδευτικές μεθόδους με καινοτόμες προσεγγίσεις διδασκαλίας και πρακτικής άσκησης. Η Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή (Κ.Ε.Ε.) προτείνει στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) τις απαραίτητες διαφοροποιήσεις στα εγκεκριμένα προγράμματα σπουδών των ΕΠΑ.Λ., όπως και ειδικά μαθήματα, εφόσον έχουν ιδιαίτερο οικονομικό αναπτυξιακό χαρακτήρα για την περιοχή, όπως τεκμηριώνεται με γνώμη των οικείων Συμβουλίων Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.).
2. α) Στα ΕΠΑ.Λ. καθιερώνεται πρακτική άσκηση κατά τη διάρκεια της φοίτησης στη Γ΄ τάξη, είκοσι δύο (22) ημέρες συνεχόμενα ή τμηματικά,, η οποία εντάσσεται στο πρόγραμμα σπουδών των εργαστηριακών μαθημάτων, σε φορείς του δημοσίου τομέα της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) ή επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα της περιοχής. Αν δεν εξασφαλίζονται θέσεις πρακτικής άσκησης, εφαρμόζεται το συμβατικό πρόγραμμα σπουδών.
β) Η έκδοση των πιστοποιητικών υγείας και οι ιατρικές πράξεις που απαιτούνται για την πρακτική άσκηση σε χώρους εργασίας, αν οι μαθητές δεν είναι άμεσα ή έμμεσα ασφαλισμένοι, γίνονται δωρεάν από δημόσια νοσοκομεία ή από ιατρούς συμβεβλημένους με το Δημόσιο ή με φορείς κοινωνικής ασφάλισης.
γ) Το Δημόσιο καλύπτει τις δαπάνες της ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης των μαθητών που έπαθαν ατύχημα κατά την άσκηση σε Εργαστηριακό Κέντρο (Ε.Κ.), σε σχολικό εργαστήριο ή σε χώρους εργασίας, κατά το μέρος που οι δαπάνες αυτές δεν καλύπτονται από άμεση ή έμμεση ασφάλιση.».

  • 5 Ιανουαρίου 2024, 15:36 | Πε83

    Χρειάζεται να πραγματοποιηθεί διαφοροποίηση των προγραμμάτων σπουδών που δίνει το ιεπ για την ειδικότητα των ηλεκτρολόγων πε83 κ πε84 ηλεκτρονικών. Πρέπει να καταλάβουμε ότι είναι 2 διαφορετικές ειδικότητες και δεν γίνετε κυρίως στη Β επαλ τα μαθήματα να είναι ηλεκτρονικών και όχι ηλεκτρολόγων που έχουν επιλέξει τα παιδιά . Δεν γίνετε κάποιος που είναι μόνο γ ασθενή ρεύματα να κάνει ισχυρά. Θα σκοτωθεί κάποιος στο τέλος και θα τρέχουμε.
    Δεν γίνετε προκειμένου να διασώσουμε τους πε84 που επιλέγετε από λίγα παιδιά να χαλάσουμε την ειδικότητα των ηλεκτρολόγων πε83. Αυτόπροσπαθεί να κάνει το ιεπ. Ευχαριστώ

  • 5 Ιανουαρίου 2024, 15:03 | ΤΑΣΟΣ

    Μια σαφή ενημέρωση με εμπλοκή των μαθητών σε επαγγελματικό προσανατολισμό για τα επαγγελματικά δικαιώματα των Τομέων και Ειδικοτήτων που έχουν εξελιχτεί και υπάρχει ζήτηση υψηλά καταρτιζόμενου προσωπικού. Π.χ. στην ειδικότητα των Ηλεκτρολόγων προκύπτουν νέες ανάγκες στην αγορά εργασίας από την Ηλεκτροκίνηση, Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, την εφαρμογή του νέου Προτύπου του ΕΛΟΤ 60364 που τίθεται σε υποχρεωτική εφαρμογή για την κατασκευή των Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων.
    Προκύπτει η ανάγκη νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων, συγγραφή νέων βιβλίων και η εισαγωγή νέων Ηλεκτρολογικών Ειδικοτήτων και μαθημάτων που δείχνει από μόνο του την Αυτονόμηση των Ηλεκτρολόγων ως Τομέα στο ΕΠΑΛ, αφού αυτό προκύπτει από τις ανάγκες της κοινωνίας και κατά συνέπεια της αγοράς.
    Όλα αυτά μπορούν να πραγματοποιούνται σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς προκειμένου να μην αποθαρρύνονται οι πτυχιούχοι από τις δυσκολίες στην προσπάθειά τους να ξεκινήσουν την ενασχόληση με το επάγγελμα.

    Εκεί είναι απαραίτητη και η συμβολή των Υπεύθυνου Τομέα και Εργαστηρίων του Εργαστηριακού Κέντρου για την άριστη οργάνωση και λειτουργία των εργαστηρίων ώστε να επιτευχθούν στο έπακρο η απόκτηση δεξιοτήτων από τους μαθητευόμενους/καταρτιζόμενους, ως απαραίτητο εφόδιο για την ένταξή τους στην αρχή και να ανταποκριθούν επάξια στη συνέχεια , στην επαγγελματική τους δραστηριότητα που όλο και περισσότερο απαιτητική γίνεται με την εξέλιξη της τεχνολογίας..

  • 5 Ιανουαρίου 2024, 00:42 | ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗΣ & ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΟΛΤΕΕ)

    Άρθρο 6Ε: Η καθιέρωση πρακτικής άσκησης κατά τη διάρκεια της φοίτησης στη Γ΄ τάξη, είκοσι δύο (22) ημέρες συνεχόμενα ή τμηματικά είναι αδύνατο να πραγματοποιηθεί καθώς δεν υπάρχει το πλαίσιο εδώ και 3 χρόνια για τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε αυτή τη διαδικασία. Δεν προβλέπεται πουθενά τι θα κάνουν οι συνοδοί εκπαιδευτικοί, πως θα γίνεται η μετακίνηση των μαθητών, πως θα αναπληρώνονται τα μαθήματα που θα χάνονται και αν θα διδάσκονται αυτά τα τρία εργαστηριακά μαθήματα κατά τη διάρκεια της χρονιάς.
    Θα πρέπει να θεωρείται και η συμμετοχή των εκπαιδευτικών ως διδακτικό καθήκον το οποίο το αναθέτει με απόφασή του ο ΔΔΕ στους εκπαιδευτικούς.

  • 4 Ιανουαρίου 2024, 15:45 | ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (Ε.Τ.Ε.)

    ΑΡΘΡΟ 23 – Φοίτηση στα Επαγγελματικά Λύκεια

    Η πρακτική άσκηση για 22 ημέρες στη Γ τάξη είναι πρακτικά ανεφάρμοστη. Αντίθετα θα μπορούσε να ενισχυθεί η πραγματοποίηση οργανωμένων (με συμβατικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων) και χρηματοδοτούμενων (ως προς τα μέσα μετακίνησης) εκπαιδευτικών επισκέψεων των μαθητών σε εργασιακούς χώρους της ειδικότητας τους.

  • 3 Ιανουαρίου 2024, 23:37 | Μαρία Κοκκίνου

    Το άρθρο 23 του νομοσχεδίου για τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) αποτελεί μια θετική εξέλιξη για την επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Τα ακόλουθα είναι ορισμένα από τα πλεονεκτήματα του άρθρου:

    Προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των ΕΠΑ.Λ. και των επιχειρήσεων. Η συνεργασία αυτή θα βοηθήσει τα ΕΠΑ.Λ. να παρέχουν στους μαθητές τους μια πιο πρακτική και ολοκληρωμένη εκπαίδευση που θα τους προετοιμάσει καλύτερα για την αγορά εργασίας.
    Ενίσχυση της καινοτομίας στην επαγγελματική εκπαίδευση. Αυτό θα βοηθήσει τα ΕΠΑ.Λ. να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς εργασίας και να παρέχουν στους μαθητές τους μια εκπαίδευση που είναι πιο ελκυστική και αποτελεσματική.
    Ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Το άρθρο επιτρέπει στα ΕΠΑ.Λ. να προσφέρουν πρακτική άσκηση σε μαθητές σε επιχειρήσεις του τοπικού τομέα. Αυτό θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να βρουν νέους εργαζόμενους με τις απαραίτητες δεξιότητες και θα συμβάλει στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας.
    Ειδικότερα, η καθιέρωση της πρακτικής άσκησης στη Γ΄ τάξη των ΕΠΑ.Λ. είναι μια σημαντική πρωτοβουλία που θα βοηθήσει τους μαθητές να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες και εργασιακή εμπειρία για να εισέλθουν στην αγορά εργασίας.

  • 30 Δεκεμβρίου 2023, 21:46 | ΒΑΣΑΓΙΩΡΓΗΣ ΝΙΚΟΣ

    Η πρακτική άσκηση για 22 ημέρες στη Γ τάξη είναι πρακτικά ανεφάρμοστη. Αντίθετα θα μπορούσε να ενισχυθεί η πραγματοποίηση οργανωμένων (με συμβατικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων) και χρηματοδοτούμενων (ως προς τα μέσα μετακίνησης) εκπαιδευτικών επισκέψεων των μαθητών σε εργασιακούς χώρους της ειδικότητάς τους.

  • 26 Δεκεμβρίου 2023, 22:25 | Παντελής Γαλίτης

    Στην παρ. 2α του άρθρου 23 ορίζεται:
    «2. α) Στα ΕΠΑ.Λ. καθιερώνεται πρακτική άσκηση κατά τη διάρκεια της φοίτησης στη Γ΄ τάξη, είκοσι δύο (22) ημέρες συνεχόμενα ή τμηματικά,, η οποία εντάσσεται στο πρόγραμμα σπουδών των εργαστηριακών μαθημάτων, σε φορείς του δημοσίου τομέα της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) ή επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα της περιοχής. Αν δεν εξασφαλίζονται θέσεις πρακτικής άσκησης, εφαρμόζεται το συμβατικό πρόγραμμα σπουδών.»

    Θα πρέπει να οργανωθεί σε βάθος η διαδικασία της εξεύρεσης επαγγελματικών χώρων για την πρακτική άσκηση των μαθητών. Είναι ιδιαίτερα σημαντική η άντληση πρακτικών από την διεθνή εμπειρία, από χώρες που έχουν μεγάλη εμπειρία στον τομέα αυτό. Πιθανόν, μια Επιτροπή του ΥΠΑΙΘΑ να πρέπει να αναλάβει άμεσα τον ρόλο αυτό.

  • 26 Δεκεμβρίου 2023, 21:03 | Παντελής Γαλίτης

    Στην παρ. 2α του άρθρου 23 αναφέρεται:
    «2. α) Στα ΕΠΑ.Λ. καθιερώνεται πρακτική άσκηση κατά τη διάρκεια της φοίτησης στη Γ΄ τάξη, είκοσι δύο (22) ημέρες συνεχόμενα ή τμηματικά,, η οποία εντάσσεται στο πρόγραμμα σπουδών των εργαστηριακών μαθημάτων, σε φορείς του δημοσίου τομέα της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) ή επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα της περιοχής. Αν δεν εξασφαλίζονται θέσεις πρακτικής άσκησης, εφαρμόζεται το συμβατικό πρόγραμμα σπουδών.»

    Αυτή η ρύθμιση θα πρέπει να λάβει υπόψη:
    α) Την χρονική περίοδο που μπορεί να εφαρμοστεί
    β) Το γεγονός ότι οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου θα πρέπει ταυτόχρονα να προετοιμάζονται για την συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Τυχόν μεγάλο χρονικό διάστημα απουσίας από τις σχολικές αίθουσες ίσως λειτουργήσει αρνητικά για την προετοιμασία τους αυτή.
    γ) Την, τυχόν, αναστάτωση που θα συμβεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα της σχολικής μονάδας. Ειδικότερα, αν γίνει εφικτή η διασφάλιση θέσεων Πρακτικής άσκησης, τότε θα πρέπει κάποιοι εργαστηριακοί καθηγητές που θα αναλάβουν την εποπτεία των μαθητών στους χώρους εργασίας να λείψουν αυτό το χρονικό διάστημα από το σχολείο, γεγονός που θα δημιουργήσει αναστάτωση στο Ωρολόγιο Πρόγραμμά του. Επιπρόσθετα, εφόσον δεν γίνει εφικτό να εξασφαλίσουν όλες οι Ειδικότητες θέσεις Πρακτικής άσκησης στον χώρο εργασίας, αυτές που θα παραμείνουν στη σχολική μονάδα θα εφαρμόσουν το συμβατικό πρόγραμμα του σχολείου ή αυτές οι είκοσι δύο ημέρες θα ισχύσουν για όλη την Γ΄ Λυκείου; Και ακόμη, η τμηματικότητα που προτείνεται, ίσως να είναι εφικτή για κάποιες επιχειρήσεις και για άλλες όχι. Πώς θα αντιμετωπίζεται αυτή η περίπτωση;

  • 22 Δεκεμβρίου 2023, 15:54 | Basiliy

    Bravoo