Στο άρθρο 43 του ν. 4763/2020 (Α’ 254), περί πρόσβασης στο επίπεδο έξι (6) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, αα) πριν από τις λέξεις «καθώς και του Μεταλυκειακού έτους-Τάξης Μαθητείας» προστίθενται οι λέξεις «των Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης που παρέχουν προγράμματα αρχικής τυπικής επαγγελματικής κατάρτισης επιπέδου πέντε (5) του Ε.Π.Π.», αβ) μετά τη λέξη «Δίπλωμα» προστίθενται οι λέξεις «ή Πτυχίο», β) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 3 πριν από τις λέξεις «και Μεταλυκειακού έτους-Τάξης Μαθητείας» προστίθενται οι λέξεις «Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης», γ) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 4 πριν από τις λέξεις «ή Μεταλυκειακού έτους-Τάξης Μαθητείας» προστίθενται οι λέξεις «Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης», δ) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 5 πριν από τις λέξεις «και Μεταλυκειακού έτους-Τάξης Μαθητείας» προστίθενται οι λέξεις «Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης» και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 43 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 43
Πρόσβαση στο Επίπεδο έξι (6) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων
- Απόφοιτοι των Σ.Α.Ε.Κ., των Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης που παρέχουν προγράμματα αρχικής τυπικής επαγγελματικής κατάρτισης επιπέδου πέντε (5) του Ε.Π.Π., καθώς και του Μεταλυκειακού έτους – Τάξης Μαθητείας, που ύστερα από επιτυχή εξέταση πιστοποίησης αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης κατέχουν Δίπλωμα ή Πτυχίο Επαγγελματικής Ειδικότητας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης επιπέδου πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων ή ισότιμο τίτλο, δύνανται να κατατάσσονται σε τμήματα Α.Ε.Ι. συναφούς ειδικότητας με αυτήν του ανωτέρω διπλώματος.
- Οι ως άνω κάτοχοι Διπλώματος Επαγγελματικής Ειδικότητας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης επιπέδου πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, προ της εγγραφής τους στη Σ.Α.Ε.Κ. πρέπει απαραιτήτως να είναι και κάτοχοι Απολυτηρίου Λυκείου.
- Η επιλογή των υποψήφιων για κατάταξη αποφοίτων Σ.Α.Ε.Κ., Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης και Μεταλυκειακού έτους – Τάξης Μαθητείας γίνεται αποκλειστικά με κατατακτήριες εξετάσεις, που διενεργούνται με την επιμέλεια του Α.Ε.Ι. κατά τον ίδιο χρόνο και τόπο με τις κατατακτήριες εξετάσεις του άρθρου 15 του ν. 3404/2005 (Α΄ 260) και αφορούν εξέταση με θέματα ανάπτυξης σε τρία (3) μαθήματα του προγράμματος σπουδών του τμήματος υποδοχής. Στην επιλογή των υποψηφίων με εξετάσεις πρέπει να διασφαλίζονται η διαφάνεια και το αδιάβλητο της διαδικασίας. Η σειρά επιτυχίας των υποψηφίων καθορίζεται από το άθροισμα της βαθμολογίας όλων των μαθημάτων που εξετάζονται. Στη σειρά αυτήν περιλαμβάνονται όσοι έχουν συγκεντρώσει συνολική βαθμολογία τουλάχιστον τριάντα (30) μονάδες και με την προϋπόθεση ότι έχουν συγκεντρώσει δέκα (10) μονάδες τουλάχιστον σε καθένα από τα τρία (3) μαθήματα. Η κατάταξη γίνεται κατά φθίνουσα σειρά βαθμολογίας μέχρι να καλυφθεί το προβλεπόμενο ποσοστό.
- Με απόφαση της Συνέλευσης του τμήματος υποδοχής, οι υποψήφιοι που κατατάσσονται μπορούν να απαλλαγούν, ύστερα από αίτησή τους, της υποχρέωσης εγγραφής και παρακολούθησης της διδασκαλίας των μαθημάτων προγράμματος σπουδών, υποχρεωτικών και υποχρεωτικής ή ελεύθερης επιλογής, το περιεχόμενο των οποίων είχαν διδαχθεί πλήρως ή επαρκώς στην ειδικότητα Σ.Α.Ε.Κ. ή Ακαδημίας Επαγγελματικής Κατάρτισης ή Μεταλυκειακού έτους – Τάξης Μαθητείας προέλευσης, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να απαλλαγούν από την υποχρέωση εξέτασης σε αυτά, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο πρόγραμμα σπουδών. Από την υποχρέωση εξέτασης εξαιρούνται τα μαθήματα, στα οποία εξετάσθηκαν για την κατάταξή τους.
- Οι κατατακτήριες εξετάσεις για τους αποφοίτους Σ.Α..Ε.Κ., Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης και Μεταλυκειακού έτους – Τάξης Μαθητείας διέπονται αποκλειστικά από τις διατάξεις του παρόντος. Δεν εφαρμόζονται το άρθρο 15 του ν. 3404/2005 και η υπό στοιχεία Φ2/121871/Β3/3-11-2005 απόφαση της Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (Β΄ 1517).».




Εξίσωση Ελληνων και αλλοδαπών αποφοίτων ΙΕΚ όσον αφορά τις Ευρωπαικές οδηγίες ασχέτως αν αυτές εκδόθηκαν αφορούν αλλοδαπούς.
Οι απόφοιτοι ημεδαπών ΙΕΚ ή ακαδημιών που εντάσσονται επιπεδο 5 με την εμπειρία που αναφέρουν οι οδηγίες 89/48-92/51-2005/36/ΕΚ- 2001/19/EΕ να εντάσονται σο επίπεδο 6 , με τις προυποθέσεις όπως ακριβώς ισχύουν και για τους αλλοδαπούς.
Εχουμε παραβίαση ισότητας Ελληνων και αλλοδαπών βάσει Συντάγματος, με τα ίδια προσόντα οι μεν απόφοιτοι Ελληνικών ΙΕΚ να αντιμετωπίζονται ως λύκειο (επιπεδο 5) οι δε απόφοιτοι αλλοδαπων ΙΕΚ της ΕΕ με προυπηρεσία 1-3 ετων να αποκτούν επίπεδο 6.
Αν το πολιτικό προσωπικό δεν μπορει να το κατανοήσει ας ζητήσει βοήθεια απο την Ευρώπη.
Αν το πολιτικό προσωπικό και οι υπάλληλοι του ΥΠΑΙΘ θέλουν να ακολουθήσουν το μέχρι τώρα μοντελο της υποτέλειας στα συντεχνικά συμφέροντα να γνωρίζουν ότι αυτό δεν θα γίνειο ανεκτό απο μισό εκατομμύριο Ελληνες ψηφοφόρους.
«Άρθρο 43
Πρόσβαση στο Επίπεδο έξι (6) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
6. Επειδή Βάσει Ευρωπαικών οδηγιών 89/48-92/51-2005/36/ΕΚ- 2001/19/EΕ πτυχιούχος μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (αλλοδαπής ) με 1 έτος σπουδές και λιγότερο απο 3 έτη δύναται να λάβει άδειας ασκήσεως επαγγέλματος (επιπέδου 6) και οι όροι ισοτιμίας που μπορεί να θέσει το κράτος υποδοχής σε νομοθετικά ρυθμιζόμενο επάγγελμα είναι:
1) Εως 3 χρόνια προυπηρεσία
είτε
2) Ειδικές επαγγελματικές εξετάσεις
{Εξαιρούνται των διατάξεων τα επαγγέλματα, τα οποία ρυθμίζονται με άλλη ειδική νομοθεσία για εναρμόνιση με ειδικές Κοινοτικές Οδηγίες που καθιερώνουν αμοιβαία αναγνώριση διπλωμάτων μεταξύ των κρατών μελών. δηλάδή της ΕΚ- 2001/19/EΕ (Γιατρός αρχιτέκτονας κτλ)} όπως ισχύει.
****************************************
Ειδικότερα:
ΟΔΗΓΙΑ 92/51/ΕΟΚ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
της 18ης Ιουνίου 1992
σχετικά με ένα δεύτερο γενικό σύστημα αναγνώρισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης, το οποίο
συμπληρώνει την οδηγία 89/48/ΕΟΚ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ III
Σύστημα αναγνώρισης ισοτιμίας όταν το κράτος μέλος υποδοχής
απαιτεί την κατοχή διπλώματος κατά την έννοια της παρούσας
οδηγίας ή κατά την έννοια της οδηγίας 89/48/ΕΟΚ
Άρθρο 3
Με την επιφύλαξη της εφαρμογής της οδηγίας 89/48/ΕΟΚ, όταν στο
κράτος μέλος υποδοχής, η πρόσβαση σε νομοθετικά κατοχυρωμένο
επάγγελμα ή η άσκησή του προϋποθέτει την κατοχή διπλώματος,
όπως αυτό ορίζεται στην παρούσα οδηγία ή στην οδηγία 89/48/ΕΟΚ,
η αρμόδια αρχή δεν μπορεί να αρνείται σε υπήκοο κράτους μέλους την
πρόσβαση στο επάγγελμα αυτό ή την εξάσκησή του υπό τους ίδιους
όρους με τους ημεδαπούς, επικαλούμενη την έλλειψη προσόντων:
α) αν ο αιτών κατέχει το δίπλωμα, όπως ορίζεται στην παρούσα οδηγία
ή στην οδηγία 89/48/ΕΟΚ, και το οποίο επιβάλλεται από άλλο
κράτος μέλος για την πρόσβαση στο εν λόγω επάγγελμα ή την
άσκησή του στο έδαφός του και το οποίο έχει ληφθεί σε ένα κράτος
μέλος ή
β) αν ο αιτών έχει ασκήσει το επάγγελμα αυτό με πλήρη απασχόληση
επί δύο έτη ή επί ισοδύναμο χρονικό διάστημα με μειωμένο ωράριο,
▼B
1992L0051 — EL — 01.01.2007 — 010.001 — 8
κατά τη διάρκεια των δέκα τελευταίων ετών σε άλλο κράτος μέλος
που δεν κατοχυρώνει νομοθετικά αυτό το επάγγελμα ούτε κατά την
έννοια του άρθρου 1 στοιχείο ε) και του άρθρου 1 στοιχείο στ)
πρώτο εδάφιο της παρούσας οδηγίας ούτε κατά την έννοια του
άρθρου 1 στοιχείο γ) και του άρθρου 1 στοιχείο δ) πρώτο εδάφιο
της οδηγίας 89/48/ΕΟΚ, και έχει αποκτήσει έναν ή περισσότερους
τίτλους εκπαίδευσης:
— που έχουν χορηγηθεί από αρμόδια αρχή κράτους μέλους, η οποία
έχει ορισθεί σύμφωνα με τις νομοθετικές, κανονιστικές ή διοι-
κητικές διατάξεις του κράτους αυτού,
— από τους οποίους προκύπτει ότι ο κάτοχός τους, παρακολούθησε
με επιτυχία κύκλο σπουδών, μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,
διαφορετικό από τον αναφερόμενο στο άρθρο 1 στοιχείο α) δεύ-
τερη περίπτωση της οδηγίας 89/48/ΕΟΚ,
*****διάρκειας τουλάχιστον ενός έτους***** ή ισοδύναμης διάρκειας μερικής παρακολούθησης για
την πρόσβαση στον οποίο κατά κανόνα απαιτείται, μεταξύ
άλλων, η ολοκλήρωση του κύκλου δευτεροβάθμιων σπουδών
που απαιτείται για την πρόσβαση στην πανεπιστημιακή ή άλλη
τριτοβάθμια εκπαίδευση και, ενδεχομένως, η επαγγελματική
εκπαίδευση που είναι ενσωματωμένη σ’ αυτόν τον κύκλο σπου-
δών μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή
— που πιστοποιούν μια νομοθετικά κατοχυρωμένη εκπαίδευση,
όπως αναφέρεται στο παράρτημα Δ και
— οι οποίες προετοίμασαν τον αιτούντα για την άσκηση του εν
λόγω επαγγέλματος.
Δεν επιτρέπεται όμως να απαιτείται η διετής επαγγελματική πείρα
που αναφέρεται στο πρώτο εδάφιο του παρόντος σημείου, όταν ο(οι)
τίτλος(οι) εκπαίδευσης οι οποίοι αναφέρονται στο παρόν σημείο και
τους οποίους κατέχει ο αιτών, πιστοποιούν εκπαίδευση νομοθετικά
κατοχυρωμένη.
Εξομοιώνεται προς τον τίτλο εκπαίδευσης που αναφέρεται στο
πρώτο εδάφιο του παρόντος σημείου, οποιοσδήποτε τίτλος εκπαίδευ-
σης ή οποιοδήποτε σύνολο τέτοιων τίτλων, έχει χορηγηθεί από
αρμόδια αρχή κράτους μέλους, εφόσον πιστοποιεί εκπαίδευση που
έχει αποκτηθεί εντός της Κοινότητας και αναγνωρίζεται από αυτό το
κράτος μέλος ως ισοδύναμου επιπέδου, υπό τον όρο ότι η αναγνώ-
ριση αυτή έχει κοινοποιηθεί στα άλλα κράτη μέλη και στην Επι-
τροπή.
Κατά παρέκκλιση από το πρώτο εδάφιο του παρόντος άρθρου, το
κράτος μέλος υποδοχής δεν υποχρεούται να εφαρμόζει το παρόν
άρθρο όταν η πρόσβαση σε επάγγελμα που κατοχυρώνεται νομοθε-
τικά ή η άσκησή του εξαρτάται στο κράτος αυτό από την κατοχή
διπλώματος όπως αυτό ορίζεται στην οδηγία 89/48/ΕΟΚ, ένας από
τους όρους χορήγησης του οποίου είναι η επιτυχής περάτωση
κύκλου μεταδευτεροβάθμιων σπουδών διάρκειας άνω των τεσσάρων ετών.
Άρθρο 4
1. Το άρθρο 3 δεν θίγει την ευχέρεια του κράτους μέλους υποδοχής
να απαιτεί επί πλέον από τον αιτούντα:
α) να αποδεικνύει ότι διαθέτει επαγγελματική πείρα, όταν η διάρκεια
της εκπαίδευσης την οποία επικαλείται, σύμφωνα με το άρθρο 3
πρώτο εδάφιο στοιχεία α) ή β), είναι κατά ένα τουλάχιστον έτος
κατώτερη από τη διάρκεια που απαιτείται στο κράτος μέλος υποδο-
χής. Στην περίπτωση αυτή, η διάρκεια της απαιτούμενης επαγγελμα-
τικής πείρας:
— δεν μπορεί να υπερβαίνει το διπλάσιο της ελλείπουσας περιόδου
εκπαίδευσης, εφόσον η ελλείπουσα περίοδος αφορά τον κύκλο
μεταδευτεροβάθμιων σπουδών ή/και επαγγελματική πρακτική
▼B
1992L0051 — EL — 01.01.2007 — 010.001 — 9
άσκηση πραγματοποιούμενη υπό την καθοδήγηση υπεύθυνου
επαγγελματία, και πιστοποιείται με εξετάσεις,
— δεν μπορεί να υπερβαίνει την ελλείπουσα περίοδο εκπαίδευσης,
εφόσον αυτή αφορά περίοδο εξάσκησης του επαγγέλματος που
διεξάγεται με τη βοήθεια αναγνωρισμένου επαγγελματία.
Όσον αφορά τα διπλώματα, κατά την έννοια του άρθρου 1 στοιχείο
α) δεύτερο εδάφιο, η διάρκεια της εκπαίδευσης που αναγνωρίζεται
ως ισοδύναμη υπολογίζεται σε συνάρτηση με την εκπαίδευση η
οποία ορίζεται στο άρθρο 1 στοιχείο α) πρώτο εδάφιο.
Κατά την εφαρμογή του παρόντος σημείου, πρέπει να λαμβάνεται
υπόψη η επαγγελματική πείρα που αναφέρεται στο άρθρο 3 πρώτο
εδάφιο στοιχείο β).
Πάντως, η διάρκεια της απαιτούμενης επαγγελματικής πείρας δεν
μπορεί να υπερβαίνει τα τέσσερα έτη.
Εντούτοις, δεν μπορεί να απαιτηθεί επαγγελματική πείρα από αιτού-
ντα ο οποίος είναι κάτοχος διπλώματος που πιστοποιεί κύκλο σπου-
δών μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως ορίζεται στο άρθρο 1
στοιχείο α) δεύτερη περίπτωση ή διπλώματος όπως ορίζεται στο
άρθρο 1 στοιχείο α) της οδηγίας 89/48/ΕΟΚ, και ο οποίος επιθυμεί
να ασκήσει το επάγγελμά του σε κράτος μέλος υποδοχής ►C1 στο
οποίο απαιτείται η κατοχή διπλώματος που πιστοποιεί έναν από τους
κύκλους σπουδών που αναφέρονται στο παράρτημα Γ. ◄
β) να πραγματοποιήσει πρακτική άσκηση προσαρμογής, επί τρία έτη
κατ’ ανώτατο όριο, ή να υποβληθεί σε δοκιμασία επάρκειας:
— όταν η εκπαίδευση την οποία έχει λάβει, σύμφωνα με το άρθρο 3
πρώτο εδάφιο στοιχεία α) ή β), αφορά τομείς θεωρητικών ή/και
πρακτικών γνώσεων ουσιωδώς διαφορετικών από εκείνες που
καλύπτονται από το δίπλωμα, όπως αυτό ορίζεται στην παρούσα
οδηγία ή στην οδηγία 89/48/ΕΟΚ, που απαιτείται στο κράτος
μέλος υποδοχής ή
— όταν, στην περίπτωση που προβλέπεται στο άρθρο 3 πρώτο εδά-
φιο, στοιχείο α), το νομοθετικά κατοχυρωμένο επάγγελμα στο
κράτος μέλος υποδοχής περιλαμβάνει μία ή περισσότερες νομο-
θετικά κατοχυρωμένες επαγγελματικές δραστηριότητες οι οποίες
δεν υφίστανται στο νομοθετικά κατοχυρωμένο επάγγελμα στο
κράτος μέλος καταγωγής ή προέλευσης του αιτούντος, και η
διαφορά αυτή έγκειται στην ειδική εκπαίδευση που απαιτείται
στο κράτος μέλος υποδοχής, και που αφορά τομείς γνώσεων
θεωρητικών ή/και πρακτικών ουσιωδώς διαφορετικών από εκεί-
νες που καλύπτονται από το δίπλωμα, όπως αυτό ορίζεται στην
παρούσα οδηγία ή στην οδηγία 89/48/ΕΟΚ, που προσκομίζει ο
αιτών ή
— όταν, στην περίπτωση που προβλέπεται στο άρθρο 3 πρώτο εδά-
φιο στοιχείο β) το νομοθετικά κατοχυρωμένο επάγγελμα στο
κράτος μέλος υποδοχής περιλαμβάνει μία ή περισσότερες νομο-
θετικά κατοχυρωμένες επαγγελματικές δραστηριότητες που δεν
υφίστανται στο επάγγελμα που ασκεί ο αιτών στο κράτος μέλος
καταγωγής ή προέλευσης και η διαφορά έγκειται στην ειδική
εκπαίδευση που απαιτείται στο κράτος μέλος υποδοχής και
που αφορά τομείς θεωρητικών ή/και πρακτικών γνώσεων ουσιω-
δώς διαφορετικών από εκείνες που καλύπτονται από τον ή τους
τίτλους σπουδών τους οποίους προσκομίζει ο αιτών.\
******************************************
Τα ανωτέρω μας λένε ότι ο εχων επαγγελματική καταρτιση τουλάχιστον ενός ετους (Μονοετες ΙΕΚ της αλλοδαπης) το κράτος υποδοχής ( Η Ελλάδα) μπορεί να ζητήσει απο τον αιτουντα να αποδεικνύει ότι διαθέτει επαγγελματική πείρα, όταν η διάρκεια της εκπαίδευσης την οποία επικαλείται, σύμφωνα με το άρθρο 3
πρώτο εδάφιο στοιχεία α) ή β),
είναι κατά ένα τουλάχιστον έτος κατώτερη από τη διάρκεια που απαιτείται στο κράτος μέλος υποδο-χής. Στην περίπτωση αυτή, η διάρκεια της απαιτούμενης επαγγελμα-
τικής πείρας:
— δεν μπορεί να υπερβαίνει το διπλάσιο της ελλείπουσας περιόδου
εκπαίδευσης******
Επειδή η διαφορετική αντιμετώπιση αλλοδαπών πτυχιούχων με 1 χρόνο μεταδευτεροβάθμιες σπουδές προκαλεί σαφή συνταγματική αντινομία, εφ’ όσον κατά τον τρόπο αυτό παραβιάζεται ρητώς το Σύνταγμα της Ελλάδας, δηλαδή τα άρθρα
4 (“Ισότητα των Ελλήνων”),
5 (“Ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, προσωπική ελευθερία”) και 22 (“Προστασία της εργασίας”).
Για αυτό οφείλετε να προσθέσετε στο παρόν αρθρο
<>
Τέλος, επισημαίνω ότι σχετικά πρόσφατα, η ίδια η Ε.Ε. εγκάλεσε την Ελλάδα λόγω μη συμμόρφωσής της με τις υποχρεώσεις οι οποίες υπέχουν βάσει του ενωσιακού δικαίου, εις ό,τι
αφορά το θέμα της Ερώτησής μας (https://www.taxheaven.gr/news/57211/h-ee-egkalei-thn-
ellada-logw-mh-orohs-efarmoghs-twn-enwsiakwn-kanonwn-sxetika-me-ton-elegxo-
analogikothtas-prin-apo-th-oespish-neas-nomooetikhs-katoxyrwshs-twn-epaggelmatwn).
Συγκεκριμένα, διαμέσου Προειδοποιητικής επιστολής, κίνησε νομική διαδικασία κατά της χώρας μας, “λόγω μη ορθής εφαρμογής των ενωσιακών κανόνων σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων [οδηγία (ΕΕ) 2018/958]”.
Αν και η ανωτέρω οδηγία δεν αφορά μονο το ΥΠΑΙΘ παρακαλώ την Κα Υπουργό να πράξει το καθήκον της ώστε η Ελλάδα να μην τιμωρηθεί για παραβίαση του Ενωσιακου δικαίου και μη συμμόρφωση με την οδηγία (ΕΕ) 2018/958
Η αναβαθμιση των επαγγελματικών σχολών ΙΕΚ άλλως ΣΑΕΚ όπως και των υπο ιδρυση Ακαδημιών επαγγελματικής κατάρτισης θα αλλάξει το τοπίο στην επαγγελματική κατάρτιση το οποίο αποτελέι και όραμα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Πρόσβαση στο επίπεδο 6 χωρίς κατατακτηριες για άτομα που έχουν τελειώσει επαγγελματικη σχολη,έχουν διοριστει στο δημοσιο ως ΔΕ,έχουν τελειώσει Ιεκ κ παραμένουν ΔΕ μέτα από τέσσερα κ πάνω έτη σπουδων(2 στην επαγγελματική σχολη και 2,5στα ιεκ) στο ίδιο τομέα κ χωρίς καμία αναγνωριση πάρα μόνο το επίπεδο 5π.χ βοηθοί νοσηλευτων παραμένουν βοηθοί νοσηλευτων.
Άρθρο 43
Πρόσβαση στο Επίπεδο έξι (6) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων
6.Οι πιστοποιημενοι διπλωματούχοι διπλώματος ΙΕΚ ή Ακαδημίας μετα απο 10 χρόνια πραγματικής προυπηρεσίας στον ιδιωτικό ή δημόσιο τομένα σε ειδικότήτα συναφή με τον τίτλο που κατέχουν δύνανται να αποκτήσουν επίπεδο 6 του Ε.Π.Π.
7 .Οι πιστοποιημενοι διπλωματούχοι διπλώματος ΙΕΚ ή Ακαδημίας μετα απο ειδικές επαγγελματικές εξετάσεις δύνανται να αποκτήσουν επίπεδο 6 του Ε.Π.Π.
Τι μας λέει το υπουργείο για να έχεις επίπεδο 6 δηλαδή επαγγελματικά δικαιώματα να ασκήσεις το επαγγελμα που εξειδίκευσης στο ιεκ ή στην Ακαδημία πρέπει πρώτα να πας πανεπιστήμιο άρα το ιεκ δεν σε εξειδίκευσης καθόλου. Άρα 3.5 χρόνια ιεκ και ενα χρόνο ή δύο για κατατακτηριες συν 4 χρόνια πανεπιστήμιο ή και 5 συν 3 χρόνια προϋπηρεσία σσν λογιστής για να πάρεις άδεια α ταξης.14 χρόνια για να πιάσεις δουλειά με διαδρομή μέσα από ιεκ ευχαριστούμε για την αναβάθμιση