Άρθρο 25 Προϋποθέσεις παροχής διδακτικού ή συμβουλευτικού έργου και υπηρεσιών υλοποίησης πράξεων Εταιρικού Συμφώνου Περιφερειακής Ανάπτυξης 2021-2027 από δημόσιους υπαλλήλους σε δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού – Προσθήκη άρθρου 137Α στον ν. 4763/2020

Στον ν. 4763/2020 (Α΄254), προστίθεται άρθρο 137Α ως εξής:

«Άρθρο 137Α
Προϋποθέσεις παροχής διδακτικού ή συμβουλευτικού έργου και υπηρεσιών υλοποίησης πράξεων Εταιρικού Συμφώνου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ) 2021-2027 από δημόσιους υπαλλήλους σε δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

1. Στους υπαλλήλους φορέων του δημόσιου τομέα, όπως αυτός οροθετείται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) κατά παρέκκλιση του άρθρου 31 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α’ 26), δεν απαιτείται άδεια για την άσκηση ιδιωτικού έργου με αμοιβή σε περίπτωση παροχής:
α) διδακτικού έργου προς όλες τις δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, επιπέδων τρία (3) και πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Ε.Π.Π.), που εποπτεύονται από τη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια βίου Μάθησης (Γ.Γ.Ε.Ε.Κ & Δ.Β.Μ.),
β) διδακτικού και συμβουλευτικού έργου προς τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.),
γ) υπηρεσιών υλοποίησης των πράξεων των επιχειρησιακών προγραμμάτων του Ε.Σ.Π.Α 2021-2027 που υλοποιούνται στον τομέα αρμοδιότητας της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ & Δ.Β.Μ..
Προϋπόθεση για την εφαρμογή της παρούσας είναι το διδακτικό ή συμβουλευτικό έργο και οι υπηρεσίες υλοποίησης να παρέχονται εκτός του ωραρίου εργασίας των υπαλλήλων.
2. Οι δημόσιοι υπάλληλοι της παρ. 1 διατηρούν την υποχρέωση έγγραφης ενημέρωσης της υπηρεσίας τους, γνωστοποιώντας εντός δέκα (10) ημερών από την ανάθεση του έργου τα ακόλουθα στοιχεία: α) τη δομή επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού προς την οποία θα παρασχεθεί το έργο ή την απόφαση ανάθεσης για το έργο που αναλαμβάνουν, β) το ακριβές αντικείμενο, γ) τη χρονική διάρκεια και δ) τις ημέρες και ώρες απασχόλησής τους ανά εβδομάδα. Η παράλειψη ενημέρωσης της υπηρεσίας εκ μέρους του υπαλλήλου συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα, σύμφωνα με την περ. κστ) της παρ. 1 του άρθρου 107 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (Α΄26).».

  • 24 Σεπτεμβρίου 2025, 15:56 | Α.Π.

    Στο άρθρο θα πρέπει να αναφερθεί και αντίστοιχη τροποποίηση του άρθρου 38 του ν. 3584/2007 για λόγους ίσης μεταχείρισης των Δημόσιων υπαλλήλων.

  • 23 Σεπτεμβρίου 2025, 09:41 | ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΚΩΣΤΑΓΙΑΝΝΗΣ

    Η εισαγωγή νέων πειθαρχικών διατάξεων καθιστούν την άσκηση ιδιωτικού έργου χωρίς προηγούμενη άδεια πειθαρχικό παράπτωμα με ενδεχόμενη ποινή την απόλυση.
    Οι καθυστερήσεις στη χορήγηση των σχετικών αδειών, οι οποίες μπορεί να φτάσουν ή και να ξεπεράσουν τους τρεις μήνες για να συζητηθούν από ένα υπηρεσιακό συμβούλιο, θέτουν σε κίνδυνο τη συμμετοχή εξειδικευμένων εκπαιδευτών σε προγράμματα κατάρτισης.
    Επιπλέον, η απουσία ρητής πρόβλεψης για τη δυνατότητα απασχόλησης σε ιδιωτικά Κέντρα Διά Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ2), αλλά και σε φροντιστήρια ή ακόμα και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (ως επιστημονικοί συνεργάτες), επιδεινώνει το πρόβλημα, καθώς σε όλες αυτές τις βαθμίδες απαιτείται εξειδικευμένο προσωπικό.
    Ουσιαστικά, η πρακτική αυτή μπορεί να οδηγήσει σε αυτό-αποκλεισμό ή αποκλεισμό ενός μεγάλου μέρους καταρτιζόμενων εκπαιδευτών, με αρνητικές συνέπειες για την ποιότητα των προσφερόμενων προγραμμάτων.
    Για την επίτευξη δικαιοσύνης και ισορροπίας σε σχέση με άλλες εργασιακές ομάδες, θα ήταν σκόπιμο να τεθεί ένας περιορισμός στον μέγιστο αριθμό ωρών ιδιωτικού έργου ανά εβδομάδα (16 με 20 ώρες). Μια τέτοια ρύθμιση θα διασφάλιζε ότι οι εκπαιδευτές δεν θα αποκλείονται, αλλά ταυτόχρονα θα τηρείται το πνεύμα της ισότητας με άλλους εργαζόμενους που επίσης υπόκεινται σε περιορισμούς, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι το κύριο έργο τους δεν θα επηρεάζεται αρνητικά.
    Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η αξία ενός εκπαιδευτή σε οποιοδήποτε εκπαιδευτικό έργο δεν καθορίζεται από την εργασιακή του ιδιότητα, αλλά από τα ακαδημαϊκά του προσόντα και την εξειδικευμένη του εκπαίδευση. Η ισχύουσα ρύθμιση φαίνεται να παραβλέπει αυτή την αρχή, περιορίζοντας τη διαθέσιμη δεξαμενή ταλέντων και γνώσεων.

  • 22 Σεπτεμβρίου 2025, 08:57 | Άγγελος

    Το άρθρο επιτέλους λύνει ένα πρόβλημα κάθε εξαμήνου που πολλές φορές έμπλεκε το αρμόδιο υπηρεσιακό όργανο και γίνοταν λάθη στην έκδοση των βεβαιώσεων με συνέπεια τη μη πληρωμή από το φορέα

  • 20 Σεπτεμβρίου 2025, 16:55 | Ζ. Κοτσάκη

    1) Είναι εύστοχη η διάταξη αυτή που εισάγει την ευελιξία στους δημοσίους υπαλλήλους που επιθυμούν να παρέχουν διδακτικό ή συμβουλευτικό έργο στη ΕΕΚ!!
    2) Πρέπει οπωσδήποτε να επεκταθεί η εφαρμογή του άρθρου για λόγους ισονομίας και δικαιοσύνης και να συμπεριλαμβάνει ρητά και τους υπηρετούντες των Σωμάτων Ασφαλείας που επιθυμούν να παρέχουν διδακτικό ή συμβουλευτικό έργο !!

  • 18 Σεπτεμβρίου 2025, 22:33 | Γεωργιος

    Επιτέλους

  • 17 Σεπτεμβρίου 2025, 05:11 | Μαρία Δήμου

    Κατανοητή και σωστή η διάταξη καθώς υπάρχει ένας αριθμός ικανών και καταρτισμένων δημοσίων υπαλλήλων που μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά και που κάποιες φορές η εμπειρία και κατάρτηση που έχουν να μη μπορεί να καλυφθεί από ιδιώτες. Δεν καταλαβαίνω όμως γιατί η απαγορεύεται (!) η διδασκαλία δημοσίων υπαλλήλων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση…

  • 16 Σεπτεμβρίου 2025, 17:27 | Τηγάνης Κωνσταντίνος

    Εύστοχη διάταξη, η οποία οφείλει να επεκταθεί για λόγους ίσης μεταχείρισης:
    – Στο προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας που ρητά καλείται, βάσει των προσοντολογίων των Οδηγών Κατάρτισης, να παρέχει ιδιωτικό έργο σε δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας, και δεν καλύπτεται ρητά από την υφιστάμενη διατύπωση.
    – Σε δημόσιες δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αρμοδιότητας λοιπών Υπουργείων (π.χ. ΔΥΠΑ-Υπουργείου Εργασίας), για δημοσίους υπαλλήλους και προσωπικό Σωμάτων Ασφαλείας.

    Σημείωση: Όμοια ρητή πρόβλεψη για το προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας θα έπρεπε να προστεθεί και για τις υφιστάμενες διατάξεις των αρθ. 127 ν. 4957/2022 (ΑΕΙ/ερευνητικός-τεχνολογικός φορέας) και αρθ. 58 παρ. 9 του ν. 4075/2012 (ΕΚΔΔΑ).

  • 12 Σεπτεμβρίου 2025, 12:35 | ΓΕΩΡΓΙΤΣΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

    Η παρ. 1 του εν λόγω άρθρου απαιτείται να τροποποποιηθεί ως εξής: «1. Στους υπαλλήλους φορέων του δημόσιου τομέα, όπως αυτός οροθετείται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), δεν εφαρμόζεται το άρθρο 31 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (Ν. 3528/2007 Α’ 26), περί της άδειας άσκησης ιδιωτικού έργου με αμοιβή, ή άλλες αντίστοιχες διατάξεις, σε περιπτώσεις παροχής: (…)». Η τροποποίηση αυτή κρίνεται αναγκαία προκειμένου να περιλαμβάνει και τα Στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας (Αστυνομία και Πυροσβεστική) όπου διδάσκουν σε καίριες ειδικότητες στα ΣΑΕΚ και αντίστοιχα τους χορηγείται άδεια άσκησης ιδιωτικού έργου με αμοιβή για τους αστυνομικούς για παράδειγμα με βάση το αρ. 5 του π.δ. 538/1989. Τα Σώματα Ασφαλείας δεν εντάσσονται στην κατηγορία των δημοσίων υπαλλήλων και συνεπώς μόνο η διάταξη του αρ. 31 του Ν. 3528/2007 δε θα είχε εφαρμογή σε αυτούς και συνεπώς θα ήταν άνισο καθώς οι δημόσιοι υπάλληλοι θα διδάσκουν σε ΣΑΕΚ χωρίς να απαιτείται άδεια ενώ οι αστυνομικοί θα απαιτείται να ζητούν άδεια άσκησης ιδιωτικού έργου. Με την προτεινόμενη αλλαγή της διάταξης εναρμονίζεται η ρύθμιση ίδια για όλους.

  • 11 Σεπτεμβρίου 2025, 17:48 | Ανώνης Δεσύπρης

    Το συγκεκριμένο άρθρο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς εισάγει μία αναγκαία ευελιξία για τους δημοσίους υπαλλήλους που επιθυμούν να παρέχουν διδακτικό ή συμβουλευτικό έργο στο χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Με την κατάργηση της απαίτησης προηγούμενης άδειας, αίρεται ένα σημαντικό γραφειοκρατικό εμπόδιο και δημιουργούνται προϋποθέσεις ώστε οι υπηρετούντες υπάλληλοι να αξιοποιούν τις γνώσεις και την εμπειρία τους προς όφελος της κοινωνίας και της εκπαίδευσης.
    Η διάταξη συνδυάζει ευελιξία με διαφάνεια, καθώς απαιτεί ενημέρωση της υπηρεσίας για το αντικείμενο, τη διάρκεια και το ωράριο του έργου, διασφαλίζοντας ότι οι δραστηριότητες πραγματοποιούνται εκτός του τακτικού ωραρίου εργασίας. Με αυτόν τον τρόπο προστατεύονται τα καθήκοντα του δημοσίου, αποφεύγονται συγκρούσεις συμφερόντων και διατηρείται η διαφάνεια και ο έλεγχος, ώστε οι δραστηριότητες των υπαλλήλων να είναι συμβατές με τις υπηρεσιακές τους υποχρεώσεις.
    Συνολικά, η ρύθμιση συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου, διασφαλίζοντας παράλληλα τη διαφάνεια και την τήρηση των κανόνων.
    Τέλος, προτείνεται η διάταξη να επεκταθεί και στους υπαλλήλους των ΟΤΑ α΄ βαθμού, με αντίστοιχη τροποποίηση του άρθρου 38 του ν. 3584/2007.