Άρθρο 29-Κίνητρα αδειοδότησης

1. Για τις δραστηριότητες που αναπτύσσονται εντός των Ε.Π. δεν απαιτείται έγκριση ή γνωστοποίηση εγκατάστασης. Προϋπόθεση της εγκατάστασης επιχειρήσεων στο Επιχειρηματικό Πάρκο αποτελεί η χορήγηση από την Ε.Α.Δ.Ε.Π. βεβαίωσης συμβατότητας της δραστηριότητας ανάλογα με τον τύπο του Ε.Π. και με τους όρους που το διέπουν, σύμφωνα με την απόφαση έγκρισης ανάπτυξής του και το ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής. Όμοια βεβαίωση απαιτείται σε περίπτωση εκσυγχρονισμού του παραγωγικού εξοπλισμού και επέκτασης των δραστηριοτήτων των εγκατεστημένων επιχειρήσεων εντός Ε.Π..
2. Για την έκδοση Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο.) δραστηριότητας, η οποία εγκαθίσταται στο Ε.Π., δεν απαιτούνται οι γνωμοδοτήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών που προβλέπονται στα άρθρα 3 και 4 του ν. 4014/2011 (Α’ 209) και το Παράρτημα Β’ της υπ’ αρ. 1649/45/2014 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (Β΄45), εφόσον καλύπτονται από τις γνωμοδοτήσεις που δόθηκαν κατά την περιβαλλοντική αδειοδότηση του Ε.Π.. Από την απαλλαγή εξαιρούνται οι γνωμοδοτήσεις για την αξιοποίηση παραγόμενης ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας, τη διαχείριση στερεών αποβλήτων, την καταλληλότητα των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται και τα παραγόμενα προϊόντα, εφόσον αυτές απαιτούνται. Η διαδικασία της δημοσιοποίησης και διαβούλευσης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, σύμφωνα με την ως άνω κοινή υπουργική απόφαση, εξακολουθεί να απαιτείται. Οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις κοινοποιούν στην Ε.Α.Δ.Ε.Π. την Α.Ε.Π.Ο. της δραστηριότητάς τους, καθώς και τις τροποποιήσεις και ανανεώσεις αυτής.
3. Οι επιχειρήσεις με οικονομική δραστηριότητα η οποία ασκείται υπό καθεστώς έγκρισης λειτουργίας του ν. 4442/2016 (Α΄ 230), οι οποίες εγκαθίστανται εντός Ε.Π., απαλλάσσονται από την υποχρέωση λήψης έγκρισης λειτουργίας και υπόκεινται σε καθεστώς γνωστοποίησης λειτουργίας του άρθρου 5 του ν. 4442/2016. Η απαλλαγή του προηγούμενου εδαφίου δεν ισχύει για τις δραστηριότητες που εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής της υπ’ αρ. 172058/11.2.2016 κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Υγείας, Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β’ 354), περί του καθορισμού κανόνων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης σε εγκαταστάσεις ή μονάδες, λόγω της ύπαρξης επικίνδυνων ουσιών καθώς και τις δραστηριότητες του ν. 4409/2016 (Α’ 36). Η έγκριση ή γνωστοποίηση λειτουργίας κοινοποιείται στην Ε.Α.Δ.Ε.Π..
4. Επιτρέπεται η μεταφορά υπολοίπου συντελεστή δόμησης μεταξύ ακινήτων του ιδίου ιδιοκτήτη εντός Ε.Π., υπό την προϋπόθεση της μη υπέρβασης του ποσοστού κάλυψης του εβδομήντα τοις εκατό (70%).
5. Για γήπεδα ή οικόπεδα, εντός Επιχειρηματικών Πάρκων, που ανήκουν στον ίδιο ιδιοκτήτη ή έχουν μισθωθεί με μακροχρόνια μίσθωση τουλάχιστον δέκα (10) ετών από τον ίδιο μισθωτή και τέμνονται από δημοτικό ή επαρχιακό δρόμο, δύναται να εφαρμόζεται η παρ. 5 του άρθρου 20 του ν. 4067/2012 (Α’ 79) περί υπέργειας ή υπόγειας ζεύξης κτιρίων.
6. Οι ρυθμίσεις του παρόντος καταλαμβάνουν όλους τους Ο.Υ.Μ.Ε.Δ..

  • 10 Σεπτεμβρίου 2022, 17:18 | ΕΣΕΠΠΑ (Ελληνικός Σύνδεσμος Επιχειρηματικών Πάρκων)

    Άρθρο 29: Κίνητρα αδειοδότησης

    Προτείνεται η Νέα παράγραφος: Πέραν των ευνοϊκών ρυθμίσεων για τις Α.Ε.Π.Ο στο άρθρο 29, υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις σε περίπτωση έκδοσης οιασδήποτε διοικητικής άδειας. Ως εκ τούτου, προτείνεται η εξής προσθήκη: «Οιαδήποτε διοικητική άδεια, ο νόμος απαιτεί, για επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες εντός Ε.Π. και αφορούν στην εντός Ε.Π. εγκατάστασή τους, εκδίδεται κατά προτεραιότητα και το αργότερο εντός τριών (3) μηνών από την ημερομηνία υποβολής της αντίστοιχης αίτησης εκ μέρους της επιχείρησης.» Ενδεικτικά αναφέρονται άδεια λειτουργίας επιχείρησης, Α.Ε.Π.Ο., οικοδομική άδεια.

  • 10 Σεπτεμβρίου 2022, 10:17 | Σωτηρόπουλος Γιώργος

    Δεδομένου ότι για την εγκατάσταση δεν απιτείται άδεια αλλά αρχεί η βεβαίωση συμβατότητας από την ΕΑΔΕΠ, και κατόπιν μόνο γνωστοποίηση για την άδεια λειτουργίας, εφόσον υπάρχει πρόβλεψη στο Ε.Π. τότε το ίδιο πρέπει να ισχύει και για την ΑΕΠΟ.
    Αλλοιώς είναι πιθανόν, εγκατεστημένη επιχείρηση να μην μπορεί να λειτουργήσει λόγω μή έγκρισης της ΜΠΕ από την δημόσια διαβούλευση για την λήψη ΑΕΠΟ.
    Η διαδικασία πρέπει να είναι αυτόματη και ο έλεγχος να γίνεται, πέραν από τον αρχικό από την ΕΑΔΕΠ, από την Αρμόδια Υπηρεσία στα δεδηλωμένα της επιχείρησης και στα προβλεπόμενα από τον Νόμο.

  • Διευκόλυνση ενσωμάτωσης όμορων στα ΕΠ επιχειρήσεων εκτός «ζώνης»: οι περιμετρικές ζώνες των ΑΒΣ απαιτείται να αξιοποιηθούν, αναγκαίες για την δημιουργία των υποδομών (κτήριο διοίκησης, παιδικοί σταθμοί για τα τέκνα των εργαζομένων κλπ). Η θέσπιση σαφούς δυνατότητας επεκτάσεως θα έλυνε και γνωστά χρόνια θέματα, όπως των επιχειρήσεων που παγιδεύτηκαν στο «όρος Αιγάλεω» ενώ βρίσκονται δίπλα στη βιομηχανική ζώνη Τζαβερδέλα Ασπροπύργου.

  • Παράλειψη της Κυκλικής Οικονομίας και διαχείρισης αποβλήτων στα κίνητρα αδειοδότησης: στο άρθρο 29 παρ.2, η διαχείριση στερεών αποβλήτων εξαιρείται της απαλλαγής από τις σχετικές γνωμοδοτήσεις, ενώ η εξαίρεση θα έπρεπε να αφορά μόνον τα επικίνδυνα στερεά απόβλητα. Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει υιοθετήσει πλήρως την τρέχουσα Ευρωπαϊκή νομοθεσία για το περιβάλλον, τη διαχείριση αποβλήτων και το Σχέδιο για την μετάβαση στην Κυκλική Οικονομία και έχει ενσωματώσει στο εθνικό δίκαιο τις τελευταίες Ευρωπαϊκές Οδηγίες, από το νομοσχέδιο απουσιάζουν παντελώς διατάξεις που να υποστηρίζουν τους τομείς αυτούς. Είναι σαφές ότι οι τομείς της ανάκτησης πόρων από τα απόβλητα και της ανακύκλωσης αποτελούν κλειδιά για την επανεισαγωγή των χρήσιμων στοιχείων στην αξιακή αλυσίδα. Μαζί με την εκτροπή από την ταφή αποτελούν κεντρικό στόχο για το άμεσο μέλλον. Παρά ταύτα, δεν υπάρχουν στο νομοσχέδιο κίνητρα για την εγκατάσταση στα ΕΠ των δραστηριοτήτων αυτών, ούτε για την παραγωγή ενέργειας από αποβλητογενή εναλλακτικά καύσιμα (στο άρθρο 5 παρ. ε αναφέρονται μόνον οι ΑΠΕ και το φυσικό αέριο).

  • 2 Σεπτεμβρίου 2022, 11:11 | ELGEK ΓΕΩΡΓΟΥΔΗΣ

    Θα πρέπει τροποποιηθεί η παράγραφος 20 του άρθρου 22 του νόμου 4258/2014 και να συμπληρωθεί ότι «Για την εγκατάσταση μεταποιητικών δραστηριότατων, ανεξαρτήτων βαθμού όχλησης, εντός ΕΠ και ΒΙΠΕ και των ορίων καθορισμένων από σχέδια χρήσεων γης (ΓΠΣ, ΖΟΕ κλπ) υποδοχέων μέσης ή/και υψηλής όχλησης, δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 7 του από 24.3.1985 πδ (Δ’ 181), περί του τρόπου καθορισμού ορίων οικισμών της χώρας μέχρι 2.000 κατοίκους, κατηγοριών αυτών και καθορισμού όρων και περιορισμών δόμησης τους, αναφορικά με τις αποστάσεις από οικισμούς.
    Σύμφωνα με τον Ν.4796/21 άρθρο 29, παρ. 10 αυτό ισχύει ήδη για τα Κέντρα Αποθήκευσης και Διανομής αλλά δεν ισχύει για τις μεταποιητικές δραστηριότητες, γεγονός που δημιουργεί προβλήματα στην εγκατάσταση επιχειρήσεων ακόμα και κοντά σε έναν μικρό ή φθίνοντα ή στάσιμο οικισμό κάτω των 2.000 κατοίκων ενώ ο πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός έχει προβλέψει κάτι διαφορετικό.

  • Η δυνατότητα μεταφοράς συντελεστή κάλυψης μεταξύ γηπέδων του ίδιου ιδιοκτήτη στην ίδια ΒΙ.ΠΕ, και μέχρι ποσοστό κάλυψης 80%, προβλέπεται στον Ν. 4605/19, άρθρο 99 παρ.5. Τελικά ποιο ποσοστό θα ισχύει γιατί η παραπάνω διάταξη δεν καταργείται;

    Πρόταση για την παράγραφο 4 ώστε να γίνει συγκεκριμένο ο τρόπος μεταφοράς του συντελεστή δόμησης: Η μεταφορά του συντελεστή κάλυψης θα γίνεται με την σύνταξη συμβολαιογραφικής πράξης και εγγραφή (της μεταβολής του συντελεστή κάλυψης στα 2 γήπεδα) στο κτηματολόγιο και το υποθηκοφυλακείο.

  • Η δυνατότητα μεταφοράς συντελεστή κάλυψης μεταξύ γηπέδων του ίδιου ιδιοκτήτη στην ίδια ΒΙ.ΠΕ, και μέχρι ποσοστό κάλυψης 80%, προβλέπεται στον Ν. 4605/19, άρθρο 99 παρ.5. Τελικά ποιο ποσοστό θα ισχύει γιατί η παραπάνω διάταξη δεν καταργείται;

    Πρόταση για την παράγραφο 4 ώστε να γίνει συγκεκριμένο ο τρόπος μεταφοράς του συντελεστή δόμησης: «4. Επιτρέπεται η μεταφορά υπολοίπου συντελεστή δόμησης μεταξύ ακινήτων του ιδίου ιδιοκτήτη εντός Ε.Π., υπό την προϋπόθεση της μη υπέρβασης του ποσοστού κάλυψης του εβδομήντα τοις εκατό (70%). Το μέγιστο ποσοστό κάλυψης του 70% ισχύει για όλα τα οικόπεδα που βρίσκονται εντός ΒΙΠΕ ή ΕΠ με την έκδοση της παρούσης και υπερισχύει του αναφερόμενου Συντελεστή κάλυψης των εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων των ΒΙ.ΠΕ. ή Ε.Π. Η μεταφορά του συντελεστή κάλυψης θα γίνεται με την σύνταξη συμβολαιογραφικής πράξης και εγγραφή (της μεταβολής του συντελεστή κάλυψης στα 2 γήπεδα) στο κτηματολόγιο και το υποθηκοφυλακείο.

  • Στην παράγραφο 4 να γίνει σαφής ο τρόπος που θα γίνεται η μεταφορά του συντελεστή δόμησης

  • 29 Αυγούστου 2022, 12:58 | Δημητράκης Στέφανος

    Εγκατάσταση και Οικοδομικές άδειες Επιχειρήσεων σε ΕΠ (ΟΥΜΕΔ)

    Τα Ρυμοτομικά σχέδια των ΕΠ ανήκουν στα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια (Ε.Π.Σ.) του αρ. 11 του Ν. 4759/2020 και για την πολεοδόμηση τους υπάρχουν ρυθμίσεις στα αρ. 39 του Ν. 4759/2020 και αρ. 26 του Ν. 4811/2021.
    Στο αρ. 54 του Ν.3982/2011 για την «Εγκατάσταση και λειτουργία επιχειρήσεων» στην παρ. 6 αναφέρει ότι «Για την έκδοση των σχετικών αδειών οικοδομής απαιτείται η προσκόμιση της βεβαίωσης της παραγράφου 2.» Η βεβαίωση αυτή λέγεται «ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑΣ».
    Το αρ. 31 του Ν. 4811/2021 τροποποιεί το αρ. 20 του Ν.3982/2011, και:
    Δεν απαιτείται έγκριση ή γνωστοποίηση για την εγκατάσταση σε Επιχειρηματικά Πάρκα δραστηριοτήτων των παρ. 1, 2, 3, 4, 5 του αρ.17, δηλ. για Βιομηχανία – Βιοτεχνία, Επαγγελματικό εργαστήριο, Μηχανολογικές εγκαταστάσεις παροχής υπηρεσιών, αποθηκευτικοί χώροι, στεγασμένοι ή μη, κλπ.
    Η παραπάνω ρύθμιση παρερμηνεύεται, έως ένα σημείο δικαιολογημένα, από μηχανικούς και Υπηρεσίες Δόμησης ότι η Έγκριση ή γνωστοποίηση Εγκατάστασης ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ για την έκδοση οικοδομικής άδειας σε ΕΠ, με αποτέλεσμα να έχουν εκδοθεί οικοδομικές άδειες εντός ΕΠ πριν την έκδοση «ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑΣ».
    Δηλ. οι μηχανικοί στον σημείο έλεγχου της οικ. άδειας για άδεια εγκατάστασης βάζουν «ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ» και με το αρ. 31 του Ν. 4811/2021, οι Υπηρεσίες Δόμησης το κάνουν δεκτό.
    Χρειάζεται κατά τη γνώμη μας αποσαφήνιση για να είναι ξεκάθαρο ότι χρειάζεται για την έκδοση οικοδομικής άδειας σε ΕΠ, η έκδοση της «ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑΣ».
    Με την εισαγωγή της «Σύμβαση εγκατάστασης», θα μπορούσε να προβλέπεται στη σύμβαση και η έκδοση της βεβαίωσης, δηλ. μετά τη σύμβαση να εκδίδεται η ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑΣ.

    ΕΠ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
    Δημητράκης Στέφανος
    Μηχ/γος Μηχ/κός