Άρθρο 20-Επιχειρηματικό Πάρκο Εξυγίανσης

1. Το Επιχειρηματικό Πάρκο Εξυγίανσης (Ε.Π.Ε.) ιδρύεται και αναπτύσσεται στις περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί ως Άτυπες Βιομηχανικές Συγκεντρώσεις, είτε με αίτηση της ενδιαφερόμενης Ε.Α.Δ.Ε.Π., είτε με δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ίδρυση, ανάπτυξη και λειτουργία του από τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
2. Ο χαρακτηρισμός μιας περιοχής ως Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης (Α.Β.Σ.) πραγματοποιείται με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Για τον χαρακτηρισμό αυτό προηγείται υποβολή μελέτης στη Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η οποία τεκμηριώνει την αναγκαιότητα περιβαλλοντικής ή λειτουργικής εξυγίανσης της περιοχής και τα προτεινόμενα έργα και όρια. Η μελέτη συντάσσεται είτε από ιδιώτη, είτε από τον οικείο ο.τ.α. α΄ ή β΄ βαθμού, είτε από τα Επιμελητήρια, τα οποία είναι αρμόδια για τις ασκούμενες στην εν λόγω περιοχή δραστηριότητες, είτε από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος, είτε από τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
3. Για την ίδρυση, ανάπτυξη και λειτουργία του Ε.Π.Ε απαιτείται:
α) στις περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί ως Α.Β.Σ., να διαπιστώνονται λειτουργικά και περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως αρνητικές εκθέσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επιβολή προστίμων, προβλήματα με τον υδροφόρο ορίζοντα, κυκλοφοριακή συμφόρηση, έλλειψη δικτύων αποχέτευσης όμβριων ή ακάθαρτων υδάτων (λυμάτων) ή δικτύων οδοποιίας,
β) το άθροισμα των επιφανειών κάλυψης των οικοπέδων να υπερβαίνει το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) της συνολικής χαρακτηρισμένης ως Α.Β.Σ. έκτασης. Για την εκπλήρωση της ως άνω προϋπόθεσης, προσμετρώνται οι επιφάνειες όλων των υφισταμένων κτιριακών υποδομών και εγκαταστάσεων που εξυπηρετούν δραστηριότητες του άρθρου 5,
γ) η αιτούμενη συνολική προς οριοθέτηση έκταση να έχει εμβαδόν άνω των εκατό (100) στρεμμάτων,
δ) η Ε.Α.Δ.Ε.Π. για την ίδρυση του Ε.Π.Ε. να έχει διασφαλίσει, είτε με πλήρη κυριότητα, είτε με παραχώρηση ή σύσταση δικαιώματος επιφανείας ή με τη συναίνεση των ιδιοκτητών γης, τουλάχιστον το πενήντα πέντε τοις εκατό (55%) της έκτασης που θα καταλάβει το Ε.Π.Ε., κατά παρέκκλιση της παρ. 1 του άρθρου 8. Η συναίνεση των ιδιοκτητών διασφαλίζεται με δήλωση ενώπιον συμβολαιογράφου, στην οποία ο ιδιοκτήτης δηλώνει ότι συναινεί στη δημιουργία του Ε.Π.Ε., γνωρίζει και συμφωνεί στην απόδοση της προβλεπόμενης εισφοράς σε γη και σε χρήμα για τη δημιουργία του Ε.Π.Ε..
Στην περίπτωση ίδρυσης Ε.Π.Ε. με δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, δεν απαιτείται η Ε.Α.Δ.Ε.Π να έχει διασφαλίσει το ελάχιστο ποσοστό έκτασης της Α.Β.Σ. της παρούσας. Οι δαπάνες για απαλλοτριώσεις κατά την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης θεωρούνται επιλέξιμες και είναι δυνατόν να επιχορηγούνται.
4. Για την ίδρυση, ανάπτυξη και λειτουργία του Ε.Π.Ε. ισχύουν κατά παρέκκλιση οι ακόλουθες ρυθμίσεις:
α) η εισφορά σε γη αποτελείται από ποσοστό επιφανείας κάθε ιδιοκτησίας πριν από την πολεοδόμησή της, το οποίο ανέρχεται στο δέκα πέντε τοις εκατό (15%) της αρχικής έκτασης γης ιδιοκτησίας. Αν η εισφορά σε γη δεν μπορεί για αντικειμενικούς πολεοδομικούς λόγους, όπως σε πυκνοδομημένες περιοχές άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων, να ανέλθει στο ως άνω ποσοστό, ύστερα από σχετική προς τούτο βεβαίωση του αρμόδιου Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η εισφορά σε γη περιορίζεται μέχρι το δέκα τοις εκατό (10%),
β) το ελάχιστο ποσοστό κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων ορίζεται σε ποσοστό δέκα πέντε τοις εκατό (15%) υπολογιζόμενο επί της συνολικής επιφάνειας του Ε.Π.Ε.. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, το ελάχιστο ποσοστό των χώρων αυτών περιορίζεται μέχρι το δέκα τοις εκατό (10%) εφόσον το επιβάλλουν αντικειμενικοί πολεοδομικοί λόγοι που τεκμηριώνονται από την πολεοδομική μελέτη και ύστερα από σχετική προς τούτο βεβαίωση του αρμόδιου Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Στις ως άνω περιπτώσεις, όπου η οριογραμμή του Ε.Π.Ε. τοποθετείται επί εθνικής, επαρχιακής ή δημοτικής οδού, δεν υπάρχει υποχρέωση φύτευσης περιμετρικού πρασίνου προς το μέρος της οδού,
γ) η εισφορά σε χρήμα καταβάλλεται από τους ιδιοκτήτες γης ανάλογα με το εμβαδόν της τελικής έκτασης της ιδιοκτησίας τους όπως έχει διαμορφωθεί κατά την κύρωση της πράξης εφαρμογής.

  • 9 Σεπτεμβρίου 2022, 19:46 | ΣΑΜΑΡΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΑΕ – ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ

    Όσον αφορά στην παρ. 3δ, κρίνεται ως ορθή η διατήρηση κυριότητας της ΕΑΔΕΠ στο 55% της έκτασης ανάπτυξης του ΕΠΕ καθώς:
    – σε μια ΑΒΣ η διαμορφωμένη κατάσταση είναι αποτέλεσμα της δράσης μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων, όπου εντοπίζεται κατακερματισμός ιδιοκτησιών, συνεπώς δε θα μπορούσε να επιτευχθεί κυριότητα 100% όπως προβλέπεται στο αρθ.8.
    – σε μία ΑΒΣ θα πρέπει να διευκολύνεται η ανάπτυξη ΕΠΕ για την αποκατάσταση του πλήθους των χρόνιων περιβαλλοντικών και λειτουργικών προβλημάτων που έχουν προκληθεί εξαιτίας της άναρχης και ανεξέλεγκτης εγκατάστασης και ανάπτυξης επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσε να εξεταστεί η περαιτέρω μείωση του ποσοστού για την επίσπευση των διαδικασιών οργάνωσης των ΕΠΕ, δεδομένου ότι τα ΕΠΕ αφορούν σε περιπτώσεις ΑΒΣ που κρίνεται αναγκαία η εξυγίανσή τους προς όφελος του περιβάλλοντος, της οικονομίας και της ανάπτυξης.
    Ως προς τη διαδικασία με την οποία εξασφαλίζεται η συναίνεση των ιδιοκτητών, δημιουργείται ένα πρόσθετο διαχειριστικό βάρος στη διαδικασία σύστασης του Φακέλου/Αίτησης ανάπτυξης του Ε.Π. για τη δήλωση ενώπιον συμβολαιογράφου. Περαιτέρω το σημαντικότερο πρόβλημα της νέας διάταξης αφορά στην υποχρέωση ο ιδιοκτήτης να δηλώσει ότι συμφωνεί στην απόδοση της προβλεπόμενης εισφοράς σε γη και σε χρήμα για την ιδιοκτησία του, παρόλο που τα συγκεκριμένα δεδομένα δεν θα μπορούν να προσδιοριστούν με ακρίβεια στο πλαίσιο της αίτησης του Επιχειρησιακού Σχεδίου, καθώς:
    i. υποβάλλεται προκαταρκτική πρότασης πολεοδομικής οργάνωσης, χωρίς να έχει εκπονηθεί κτηματογράφηση και χωρίς να έχει εγκριθεί το ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής ώστε να είναι γνωστά τα ακριβή δεδομένα για κάθε μία ιδιοκτησία,
    ii. ο προϋπολογισμός θα είναι ο εκτιμώμενος και όχι ο τελικός όπως θα προσδιοριστεί ανάλογα με τις πιθανές χρηματοδοτήσεις που θα επιτευχθούν, τις τυχόν τεχνικές αλλαγές που θα προκύψουν στο πλαίσιο της εξέτασης του φακέλου από τη ΓΓΒ και τις υπηρεσίες του ΥΠΕΝ, κλπ.
    Κατά συνέπεια, ο κάθε ιδιοκτήτης θα μπορεί να ενημερωθεί μόνο για τις προβλέψεις του θεσμικού πλαισίου για τις υποχρεώσεις σε εισφορά σε γη και σε χρήμα.
    Τέλος, είναι απαραίτητο να αναφερθεί ρητά, σύμφωνα και με τις προβλέψεις της παρ.2β του αρθ.8 του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τη Βιομηχανία, ότι «Γαίες υψηλής παραγωγικότητας δύνανται να συμπεριληφθούν εντός των ορίων του ΕΠΕ και να πολεοδομηθούν. Σε αυτές επιτρέπονται όλες οι συμβατές με το ΕΠΕ δραστηριότητες και η εκτέλεση κάθε έργου υποδομής του ΕΠΕ».

  • 9 Σεπτεμβρίου 2022, 11:10 | ΠΕΤΡΟΓΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

    Έργα υποδομής τα οποία ωφελούν δυσανάλογα έναν ή μερικούς ιδιοκτήτες πρέπει
    να επιβαρύνουν αναλόγως αυτούς τους ιδιοκτήτες και
    δεν μπορούν να επιβαρύνουν το κεφάλαιο από τις εισφορές των Ιδιοκτητών Γης.

  • 8 Σεπτεμβρίου 2022, 11:14 | ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ ΟΙΝΟΦΥΤΩΝ

    παράγραφος 4 εδάφιο γ:
    Χρειάζεται συμπλήρωση με τις διατάξεις των άρθρων 56Α και 56Β του νόμου 3982/2011, όπως ισχύουν, πλην εκείνων που αφορούν στην ΕΔΕΠ, δηλαδή των παραγράφων 8, 9, 10 και 12 του άρθρου 56Β.

  • 8 Σεπτεμβρίου 2022, 11:48 | ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ ΟΙΝΟΦΥΤΩΝ

    παράγραφος 3 εδάφιο δ:
    Είναι πολύ θετικό βήμα η προσθήκη της διάταξης σχετικά με τη μη απαίτηση διασφάλισης ελάχιστης έκτασης σε περίπτωση ίδρυσης Ε.Π.Ε. με δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

    Ωστόσο, προτείνεται, ως γενική ρύθμιση για την ίδρυση Ε.Π.Ε., να μην απαιτείται διασφάλιση της έκτασης ή συναίνεση του 55% της έκτασης, με κίνδυνο (αν δεν επιτευχθεί) να μην μπορεί να επέλθει περιβαλλοντική και λειτουργική αναβάθμιση σε μια περιοχή που έχει χαρακτηριστεί Άτυπη Βιομηχανική Συγκέντρωση από την Πολιτεία, δεδομένου ότι:
    Α) της διαδικασίας ίδρυσης Ε.Π.Ε. προηγείται ο χαρακτηρισμός μιας περιοχής ως Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης (Α.Β.Σ.) με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
    Β) Για τον χαρακτηρισμό αυτό προηγείται υποβολή μελέτης στη Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η οποία τεκμηριώνει την αναγκαιότητα περιβαλλοντικής ή λειτουργικής εξυγίανσης της περιοχής και τα προτεινόμενα έργα και όρια.
    Γ) στις περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί ως Α.Β.Σ., έχουν διαπιστωθεί λειτουργικά και περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως αρνητικές εκθέσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επιβολή προστίμων, προβλήματα με τον υδροφόρο ορίζοντα, κυκλοφοριακή συμφόρηση, έλλειψη δικτύων αποχέτευσης όμβριων ή ακάθαρτων υδάτων (λυμάτων) ή δικτύων οδοποιίας.

  • 5 Σεπτεμβρίου 2022, 18:56 | ΠΕΤΡΟΓΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

    Οι ρόλοι μελετητή, συμβούλου του έργου και επίβλεψης πρέπει να είναι
    διακριτοί και πρέπει να προβλεφθεί σχετική διάταξη με την οποία να
    αποκλείεται η συνύπαρξη των ρόλων του ελεγχόμενου και του ελέγχοντος
    στο ίδιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο.

  • 31 Αυγούστου 2022, 11:23 | ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

    Χρειάζεται συμπλήρωση με τις διατάξεις των άρθρων 56Α και 56Β του νόμου 3982/2011, όπως ισχύουν, πλην εκείνων που αφορούν στην ΕΔΕΠ, δηλαδή των παραγράφων 8, 9, 10 και 12 του άρθρου 56Β.

  • 31 Αυγούστου 2022, 11:25 | ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

    Στην παράγραφο 4 εδάφιο γ, να αντικατασταθεί η προτεινόμενη διάταξη με εκείνην που ισχύει σήμερα βάσει του νόμου 3982/2011, με βελτίωση διατύπωσης ως εξής:

    Η εισφορά σε χρήμα καταβάλλεται από τους ιδιοκτήτες γης ανάλογα με το εμβαδόν της αρχικής έκτασης της ιδιοκτησίας τους, ως είχε κατά την ημερομηνία δημοσίευσης της έγκρισης ανάπτυξης του Ε.Π.Ε.

    Παράλληλα να αποσαφηνιστεί (είτε στο σχέδιο νόμου, είτε στην αιτιολογική έκθεση είτε με εγκύκλιο στη συνέχεια) ότι, στο πλαίσιο αυτό, τυχόν μετατροπή εισφοράς σε χρήμα σε (πρόσθετη) εισφορά σε γη πραγματοποιείται με βάση την αρχική αξία γης (προ της πολεοδόμησης – πράξης εφαρμογής).

  • 31 Αυγούστου 2022, 11:11 | ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

    Είναι πολύ θετικό βήμα η προσθήκη της διάταξης σχετικά με τη μη απαίτηση διασφάλισης ελάχιστης έκτασης σε περίπτωση ίδρυσης Ε.Π.Ε. με δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

    Ωστόσο, προτείνεται για την ίδρυση Ε.Π.Ε. να μην απαιτείται, ως γενική ρύθμιση, διασφάλιση της έκτασης ή συναίνεση του 55% της έκτασης, με κίνδυνο (αν δεν επιτευχθεί) να μην μπορεί να επέλθει περιβαλλοντική και λειτουργική αναβάθμιση σε μια περιοχή που έχει χαρακτηριστεί Άτυπη Βιομηχανική Συγκέντρωση από την Πολιτεία, δεδομένου ότι:
    Α) της διαδικασίας ίδρυσης Ε.Π.Ε. προηγείται ο χαρακτηρισμός μιας περιοχής ως Άτυπης Βιομηχανικής Συγκέντρωσης (Α.Β.Σ.) με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
    Β) Για τον χαρακτηρισμό αυτό προηγείται υποβολή μελέτης στη Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η οποία τεκμηριώνει την αναγκαιότητα περιβαλλοντικής ή λειτουργικής εξυγίανσης της περιοχής και τα προτεινόμενα έργα και όρια.
    Γ) στις περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί ως Α.Β.Σ., έχουν διαπιστωθεί λειτουργικά και περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως αρνητικές εκθέσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επιβολή προστίμων, προβλήματα με τον υδροφόρο ορίζοντα, κυκλοφοριακή συμφόρηση, έλλειψη δικτύων αποχέτευσης όμβριων ή ακάθαρτων υδάτων (λυμάτων) ή δικτύων οδοποιίας.