Άρθρο 13-Εισφορά σε γη και σε χρήμα

1. Οι ιδιοκτήτες των ακινήτων που βρίσκονται εντός του Ε.Π. και εντάσσονται στο ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής συμμετέχουν στις δαπάνες για τη δημιουργία των κοινόχρηστων χώρων και των έργων υποδομής με εισφορές σε γη και σε χρήμα.
2. Η εισφορά σε γη αποτελείται από ποσοστό επιφάνειας κάθε ιδιοκτησίας πριν από την πολεοδόμησή της, το οποίο ανέρχεται σε είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) της αρχικής έκτασης της ιδιοκτησίας.
Σε περίπτωση συγκυριότητας εξ αδιαιρέτου, τα ποσοστά εισφοράς σε γη εφαρμόζονται στο εμβαδόν που αντιστοιχεί στο ιδανικό μερίδιο κάθε συνιδιοκτήτη, όπως έχει διαμορφωθεί κατά την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης έγκρισης ανάπτυξης του Ε.Π.. Ως εμβαδόν ιδιοκτησίας για τον υπολογισμό της εισφοράς σε γη θεωρούνται τα εμβαδά που έχουν οι ιδιοκτησίες κατά την ημερομηνία έκδοσης της εγκριτικής απόφασης. Σε εισφορά σε γη υποχρεούνται και οι ιδιοκτησίες που ανήκουν στο Δημόσιο, τους ο.τ.α. ή άλλα ν.π.δ.δ. ή ν.π.ι.δ..
3. Οι κοινόχρηστοι χώροι, που υφίστανται μέσα στα Ε.Π. κατά την ημερομηνία έκδοσης της εγκριτικής απόφασης του άρθρου 10, συνυπολογίζονται για τον προσδιορισμό της εισφοράς σε γη των ιδιοκτητών, η οποία μειώνεται κατά αντίστοιχο ποσοστό, με εξαίρεση τις εκτάσεις γης που ανήκουν στο Δημόσιο ή τους ο.τ.α. και μπορούν να αξιοποιηθούν από την πολεοδομική μελέτη για τις δραστηριότητες του άρθρου 5. Τα εδαφικά τμήματα που προέρχονται από εισφορά σε γη διατίθενται για τη δημιουργία άλλων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων μέσα στα Ε.Π. και για τη δημιουργία νέων οικοπέδων προς αποκατάσταση ρυμοτομούμενων ιδιοκτησιών.
4. Η εισφορά σε χρήμα υπολογίζεται στο εμβαδόν της ιδιοκτησίας, όπως αυτή διαμορφώνεται με το ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής και ανέρχεται στο δεκαπέντε τοις εκατό (15%) της αξίας που έχει αυτή, κατά τον χρόνο της έγκρισης του ρυμοτομικού σχεδίου εφαρμογής. Η εισφορά σε χρήμα υπολογίζεται βάσει της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου και το σύνολο των εισφορών σε χρήμα από το σύνολο των ιδιοκτητών δεν μπορεί να υπερβαίνει τον προϋπολογισμό των έργων υποδομής του Ε.Π.. Σε περιοχές όπου δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα αξιών, η αξία της έκτασης προσδιορίζεται από την οικεία Δ.Ο.Υ.
Αν τα ποσά που συγκεντρώνονται από τις εισφορές σε χρήμα, μαζί με τις λοιπές πηγές χρηματοδότησης, δεν επαρκούν για την υλοποίηση των έργων υποδομής του Ε.Π., μπορεί να ορίζεται πρόσθετη εισφορά σε χρήμα πέραν του δεκαπέντε τοις εκατό (15%). Αν τα ποσά που συγκεντρώνονται από τις εισφορές υπερκαλύπτουν τα απαιτούμενα για την υλοποίηση των έργων υποδομής, το πλεόνασμα περιέρχεται στην Ε.Α.Δ.Ε.Π. για τους σκοπούς της και κατατίθεται σε ειδικό λογαριασμό.
5. Η εισφορά σε χρήμα βεβαιώνεται με ατομική διοικητική πράξη από την αρμόδια υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και καταβάλλεται, μετά την έγκριση του ρυμοτομικού σχεδίου εφαρμογής, σε ειδικό λογαριασμό της Ε.Α.Δ.Ε.Π. που τηρείται για τον σκοπό αυτό, σε έξι (6) ισόποσες εξαμηνιαίες δόσεις για την υλοποίηση των κοινόχρηστων χώρων και των έργων υποδομής. Με την ίδια πράξη καθορίζονται και τα σχετικά διαστήματα καταβολής των δόσεων. Οι δόσεις καταβάλλονται εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών από τις προβλεπόμενες ημερομηνίες καταβολής. Η Ε.Α.Δ.Ε.Π. ενημερώνει την Αποκεντρωμένη Διοίκηση για τις εισπράξεις που έχουν πραγματοποιηθεί, σε τακτά χρονικά διαστήματα ανά υπόχρεο και χρέος.
Σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής δόσης, η οφειλή καθίσταται ληξιπρόθεσμη και με ευθύνη της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ενημερώνεται η αρμόδια, για την έκδοση του αποδεικτικού ενημερότητας, Δ.Ο.Υ. του οφειλέτη, για τη δέσμευση αυτής, με ανάλογη εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 12 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013, Α΄ 43). Η δέσμευση της χορήγησης του αποδεικτικού ενημερότητας αίρεται αν εξοφληθούν ολικά οι βεβαιωμένες οφειλές προς την Ε.Α.Δ.Ε.Π..
6. Σε περίπτωση αδυναμίας εισφοράς σε χρήμα, ο ιδιοκτήτης υποχρεούται σε αντίστοιχη εισφορά γης. Αν τα οικόπεδα που προέρχονται από μετατροπή χρηματικής εισφοράς σε εισφορά σε γη πλεονάζουν, η Ε.Α.Δ.Ε.Π. μπορεί να χρησιμοποιεί τη γη αυτή για τις χρήσεις που επιτρέπονται στο Ε.Π. ή να την εκποιεί ή να παραχωρεί τη χρήση της. Επίσης, αν κριθεί από την αρμόδια υπηρεσία ότι η εισφορά σε γη πρέπει να ληφθεί από μη ρυμοτομούμενο τμήμα ιδιοκτησίας, πλην όμως το τμήμα αυτό δεν είναι αξιοποιήσιμο πολεοδομικά ή δεν προβλέπεται από την πολεοδομική μελέτη ή η αφαίρεσή του είναι φανερά επιζήμια για την ιδιοκτησία, μπορεί να μετατρέπεται σε ισάξια εισφορά σε χρήμα που διατίθεται αποκλειστικά για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων ή έργων υποδομής στο Ε.Π..
7. Κατά τα λοιπά, για την εισφορά σε γη και την εισφορά σε χρήμα εφαρμόζεται το άρθρο 8 του ν. 1337/1983 (Α’ 33).

  • 10 Σεπτεμβρίου 2022, 15:34 | ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΚΑΛΛΙΓΑΙΑ

    Στην παράγραφο 4 ,6 «Αν τα ποσά που συγκεντρώνονται από τις εισφορές σε χρήμα, μαζί με τις λοιπές πηγές χρηματοδότησης, δεν επαρκούν για την υλοποίηση των έργων υποδομής του Ε.Π., μπορεί να ορίζεται πρόσθετη εισφορά σε χρήμα πέραν του δεκαπέντε τοις εκατό (15%).» και
    «Σε περίπτωση αδυναμίας εισφοράς σε χρήμα, ο ιδιοκτήτης υποχρεούται σε αντίστοιχη εισφορά γης.»

    Το 15% που θέτει ο νομοθέτης ως εισφορά σε χρήμα είναι το ανώτερο ανεκτό, βάση της πρακτικής εφαρμογής των ΕΠ, σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να οριστεί το ανώτατο «ταβάνι» στο ποσοστό εισφοράς σε χρήμα.
    Καθώς, τόσο η εισφορά σε χρήμα και εισφορά σε γη ανάγονται επί της επιφανείας των ακινήτων και δεν πρέπει να ξεπερνούν σε καμία περίπτωση, στο σύνολο, το 40-45% της αρχικής ιδιοκτησίας. Θα πρέπει να διορθωθεί η εσφαλμένη εφαρμογή που δεν διστάζει να φτάσει στο 100% της γης με αύξηση του ποσοστού εισφοράς σε χρήμα στο τριπλάσιο από αυτό που όριζε ο νόμος διότι δεν υπήρχε ανώτερο όριο.

  • 10 Σεπτεμβρίου 2022, 14:34 | ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΚΑΛΛΙΓΑΙΑ

    Το άρθρο 13 περί εισφοράς σε γη και χρήμα, εξακολουθεί να διατηρεί την ασάφεια, η οποία ήταν διάχυτη και στον ν. 3982/2011.
    Στην παράγραφο 3 αναφέρεται ότι ΄΄ Οι κοινόχρηστοι χώροι, …….με εξαίρεση τις εκτάσεις γης που ανήκουν στο Δημόσιο ή τους ο.τ.α. και μπορούν να αξιοποιηθούν από την πολεοδομική μελέτη για τις δραστηριότητες του άρθρου 5.΄΄ .
    Στην παράγραφο 4 αναφέρεται ότι: ΄΄ ……….Αν τα ποσά που συγκεντρώνονται από τις εισφορές υπερκαλύπτουν τα απαιτούμενα για την υλοποίηση των έργων υποδομής, το πλεόνασμα περιέρχεται στην Ε.Α.Δ.Ε.Π. για τους σκοπούς της και κατατίθεται σε ειδικό λογαριασμό.΄΄
    Στην παράγραφο 6 αναφέρεται ότι: ΄΄ Αν τα οικόπεδα που προέρχονται από μετατροπή χρηματικής εισφοράς σε εισφορά σε γη πλεονάζουν, η Ε.Α.Δ.Ε.Π. μπορεί να χρησιμοποιεί τη γη αυτή για τις χρήσεις που επιτρέπονται στο Ε.Π. ή να την εκποιεί ή να παραχωρεί τη χρήση της. Επίσης, αν κριθεί από την αρμόδια υπηρεσία ότι η εισφορά σε γη πρέπει να ληφθεί από μη ρυμοτομούμενο τμήμα ιδιοκτησίας, πλην όμως το τμήμα αυτό δεν είναι αξιοποιήσιμο πολεοδομικά ή δεν προβλέπεται από την πολεοδομική μελέτη ή η αφαίρεσή του είναι φανερά επιζήμια για την ιδιοκτησία, μπορεί να μετατρέπεται σε ισάξια εισφορά σε χρήμα που διατίθεται αποκλειστικά για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων ή έργων υποδομής στο Ε.Π.΄΄
    Οι ως άνω φράσεις- εξαιρέσεις, πέρα από ξεκάθαρα αντισυνταγματικές, πρέπει να απαλειφθούν, διότι ενισχύουν και ουσιαστικά δικαιολογούν την ενδεχόμενη ασάφεια, την οποία θα εμπεριέχει η ίδια η πολεοδομική μελέτη και ο γενικότερος σχεδιασμός του έργου. Τόσο η πολεοδομική μελέτη, όσο και ο προϋπολογισμός του έργου επιβάλλεται να είναι απόλυτα ξεκάθαρα και συγκεκριμένα ώστε να μην υπάρχει, στην συνέχεια, ζήτημα νομιμότητας στην πράξη εφαρμογής και στην ίδια την χρηματοδότηση του έργου και τις πηγές αυτής. Σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές της αναλογικότητας και της ισότητας, ιδιώτες και δημόσιο, ως ιδιοκτήτες γης, των οποίων αλλοιώνονται εμπράγματα δικαιώματα, πρέπει να έχουν την ίδια μεταχείριση. Εξαιρέσεις και ασάφειες, οι οποίες δικαιολογούν πλεόνασμα ή έλλειμμα εισφοράς σε γη ή χρήμα, θα οδηγήσουν στο ίδιο αποτέλεσμα, το οποίο υπάρχει σήμερα, ήτοι αυτό των μακροχρόνιων δικαστικών διενέξεων.
    Ο πολεοδομικός σχεδιασμός και ο προϋπολογισμός του έργου πρέπει να είναι ξεκάθαροι, προκειμένου να αποφεύγονται φαινόμενα, τα οποία αντιμετωπίζουμε σήμερα, όπως δημιουργία μη άρτιων και μη οικοδομήσιμων ιδιοκτησιών, μείωση αξίας ακινήτων και υπέρογκη εισφορά σε γη και χρήμα, η οποία ισοδυναμεί ουσιαστικά με ΄΄δήμευση΄΄ της περιουσίας.
    Δεν είναι ανεκτό να καταλείπεται κανένα περιθώριο στον αρμόδιο φορέα υλοποίησης για την αύξηση εισφοράς σε γη ή χρήμα σε βάρος ιδιοκτήτη, εκ των υστέρων και για λόγους δήθεν υλοποίησης του έργου και δήθεν λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Αυτή θα πρέπει να είναι εξασφαλισμένη και να μην στηρίζεται αποκλειστικά και μόνο στις εισφορές ιδιοκτητών, η είσπραξη των οποίων προφανώς δεν είναι διασφαλισμένη. Ούτε, βέβαια, το περιθώριο να διαχειρίζεται ενδεχόμενο πλεόνασμα γης ή χρήματος.
    Περαιτέρω, πρέπει να υπάρξει συγκεκριμένη πρόβλεψη περί καταβολής αποζημιώσεων, προ της έναρξης κάθε διαδικασίας. ‘Ετσι, θα αποφεύγονται φαινόμενα, όπου ιδιοκτήτες, στους οποίους οφείλονται αποζημιώσεις μεγαλύτερου ποσού από αυτό της εισφοράς σε χρήμα, να εξακολουθούν να εμφαίνονται ως οφειλέτες, ενώ, παράλληλα, γίνονται ουσιαστικά ΄΄θύματα΄΄ εφαρμογής του άρ. 12 ν. 1337/1983 και αφαιρούνται από αυτούς τα μη αποζημιούμενα τμήματα, προ πάσης καταβολής αποζημίωσης. Αυτά είναι φαινόμενα, τα οποία αντιμετωπίζουμε σήμερα και εάν συνεχίσει η ίδια πρακτική, ουσιαστικά αναιρείται η ίδια η υλοποίηση του έργου.
    Τέλος, η εισφορά σε γη θα πρέπει να αποδεσμευτεί από την έκδοση φορολογικής ενημερότητας και γενικότερα να αντιμετωπίζεται ως φορολογικό βάρος. Τα δικαστήρια έχουν αποφανθεί σχετικά.

  • 8 Σεπτεμβρίου 2022, 16:49 | ΠΑΣΕΒΙΠΕ (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΒΙ.ΠΕ)

    Η πιο πάνω ρύθμιση όπως και οι προηγούμενες για τη χωροθέτηση – πολεοδόμηση κλπ. να μην ισχύουν για τις ήδη εγκατεστημένες επιχειρήσεις – ΟΥΜΕΔ που διέπονται από τους ν. 4458/1965, 2545/1997 και 3982/2011 για τους λόγους που αναφέρονται και στα σχόλια του άρθρου 47 (μεταβατικές διατάξεις) και τις εκεί προτεινόμενες ρυθμίσεις.
    Επίσης, στην παρ. 4 εδ. β του σχεδίου νόμου ορίζεται ότι «αν τα ποσά που συγκεντρώνονται από τις εισφορές σε χρήμα υπερκαλύπτουν τα απαιτούμενα για την υλοποίηση των έργων υποδομής, το πλεόνασμα περιέρχεται στην ΕΑΔΕΠ για τους σκοπούς της και κατατίθενται σε ειδικό λογαριασμό». Σχόλιο: Η εισφορά αυτή γίνεται για την δημιουργία κοινόχρηστων χώρων και όχι για τον σχηματισμό οιονεί αποθεματικού της ΕΑΔΕΠ, το οποίο καθορίζεται αυτοτελώς από τον Κανονισμό Λειτουργίας. Τα ποσά αυτά πρέπει αναλογικά να επιστρέφονται στους ιδιοκτήτες. Οπότε θα πρέπει να απαλειφθεί η πιο πάνω διάταξη.
    Αντίστοιχα, στην παρ. 6 του σχεδίου νόμου προβλέπεται «Αν τα οικόπεδα που προέρχονται από μετατροπή χρηματικής εισφοράς σε γη πλεονάζουν, η ΕΑΔΕΠ μπορεί να χρησιμοποιεί τη γη αυτή για τις χρήσεις που επιτρέπονται στο ΕΠ ή να την εκποιεί ή να παραχωρεί τη χρήση της». Σχόλιο: Ομοίως η εισφορά σε γη γίνεται για τη δημιουργία κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων και όχι για τη δημιουργία αυτοτελών οικοπέδων τα οποία η ΕΑΔΕΠ θα μπορεί να εκποιεί έναντι τιμήματος σε τρίτον. Ομοίως πρέπει να απαλειφθεί η πιο πάνω διάταξη.
    Πρέπει να προβλεφθεί ότι η εισφορά σε γη και χρήμα θα είναι ανάλογη της κοστολόγησης των έργων που προέκυψαν από μελέτες εφαρμογής βάσει εγκεκριμένου προϋπολογισμού, ώστε να μην υπάρχει ούτε έλλειμμα ούτε πλεόνασμα. Στην περίπτωση που υπάρχει πλεόνασμα θα πρέπει να προβλέπεται διαδικασία επιστροφής των αδιάθετων εισφορών σε χρήμα στους ιδιοκτήτες γης κατά την αναλογία τους.

    Συνυπογράφοντες:
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Ηρακλείου
    Ένωση Βιομηχανιών & Βιοτεχνιών Λαμίας
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Τρίπολης – ΣΕΒΙΠΕΤ
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Σερρών
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Καλαμάτας
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Σχιστού – ΒΙΠΑΣ
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Δράμας
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Πάτρας
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Ιωαννίνων
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Πρέβεζας
    Σύνδεσμος Βιομηχανιών & Βιοτεχνιών Έβρου
    Σύνδεσμος Βιομηχάνων & Βιοτεχνών Νομού Ροδόπης – ΣΒΒΝΡ

  • Αποζημιώσεις ενστάσεων: τυχόν διαφορές που προκύπτουν από την εφαρμογή του πολεοδομικού σχεδίου, να αποζημιώνονται με ανταλλαγή γαιών ή μετοχές της ΕΑΔΕΠ, με αξία που θα καθορίζει η εφορία. Οι διενέξεις ναρκοθετούν την ολοκλήρωση του ΕΠ όπως πχ στη περίπτωση του ΒΙΟΠΑ Άνω Λιοσίων με 55 προσφυγές ιδιοκτητών (αρθ.13 προσθήκη παραγράφου).

  • 4 Σεπτεμβρίου 2022, 19:30 | ΠΕΤΡΟΓΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

    Το ύψος των εισφορών σε χρήμα θα πρέπει να προσδιορίζεται ίσο με την ισοσκέλιση του προϋπολογισμού των κοινόχρηστων έργων υποδομής που προβλέπεται στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό μείον τις τυχόν επιδοτήσεις, περιλαμβανομένων των τόκων δανεισμού, δηλαδή των κοινόχρηστων δαπανών και μόνο και δεν συνδέονται με την αξία Γης διότι αν προκύψει έλλειμμα δεν υπάρχει δυνατότητα συμπλήρωσης από άλλη πηγή (π.χ. κρατικός προϋπολογισμός) αλλά και δεν πρέπει να επιτρέπεται να προκύψει και δυσανάλογο περίσσευμα που θα καταλήξει από το υστέρημα των Ιδιοκτητών Γης στο ταμείο της ΕΑΔΕΠ.
    Σε συνέχεια της παραπάνω αρχής δεν τίθεται θέμα προσδιορισμού της εισφοράς σε χρήμα από την αρμόδια Δ.Ο.Υ., διότι η εισφορά σε χρήμα ούτε είναι φόρος, ούτε αποσκοπεί στην επιβολή φόρου και δεν σχετίζεται με την αξία των ακινήτων την οποία θα αποκτήσουν μετά την ολοκλήρωση των έργων.
    Είναι σημαντικό να ληφθεί υπόψη ότι το Επιχειρηματικό Πάρκο είναι στην ουσία ένας περίκλειστος χώρος όπου ισχύουν ενιαίοι κανόνες πολεοδόμησης και δεν υπάρχει η ωφέλεια όπως στα αστικά ακίνητα τα οποία εντάσσονται στο σχέδιο πόλης. Αν π.χ. το Επιχειρηματικό Πάρκο βρίσκεται επάνω σε Εθνική Οδό, τα οικόπεδα τα οποία εφάπτονται της Εθνικής Οδού έχουν μεγαλύτερη αξία λόγω της θέσης τους αλλά είναι άδικο να πληρώσουν μεγαλύτερη εισφορά σε χρήμα καθόσον ελάχιστη ωφέλεια έχουν από τη δημιουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου, ενώ τα πιο απομακρυσμένα οικόπεδα θα ωφεληθούν περισσότερο και θα αποκτήσουν μεγαλύτερη αξία με τη δημιουργία των υποδομών πρόσβασης.
    Καθώς οι Ιδιοκτήτες Γης έχουν το δικαίωμα προσφυγής κατά της απόφασης προσδιορισμού της εισφοράς σε χρήμα, καταβάλλοντας μόνο το ποσοστό 20% της εισφοράς, ο δε χρόνος λήξης της δικαστικής διαδικασίας με τα σημερινά τουλάχιστον δεδομένα είναι πολύ μακρύς αλλά και απροσδιόριστος. Τα έσοδα αυτά είναι προφανές ότι για πρακτικούς λόγους δεν μπορούν να συνυπολογιστούν στο διαθέσιμο ποσό βάσει του οποίου θα γίνει η προκήρυξη του έργου. Σε μία ακραία περίπτωση δε θα μπορεί να προκηρυχθεί το έργο αν δεν αποφανθούν τα Δικαστήρια κάτι το οποίο έχει επίπτωση στις προθεσμίες ολοκλήρωσης του έργου. Καθώς το ως άνω δικαίωμα προσφυγής στο δικαστήριο δεν μπορεί να καταργηθεί, πρέπει να βρεθεί τρόπος είτε να εξομαλυνθεί το πρόβλημα (δηλαδή να πείθεται η μεγάλη πλειοψηφία των ιδιοκτητών να καταβάλλει τις εισφορές σε χρήμα) είτε να προβλεφθεί άλλος τρόπος υπολογισμού των εισφορών σε χρήμα. Αυτός είναι ένας συμπληρωματικός λόγος πρόκρισης του υπολογισμού της εισφοράς σε χρήμα βάσει της επιφάνειας της κάθε ιδιοκτησίας και όχι να γίνεται o υπολογισμός της αξίας γης από τη Δ.Ο.Υ., διότι έτσι ασκούνται πολλές δικαστικές προσφυγές λόγω αμφισβήτησης της αξίας αυτής.
    ΑΛΛΩΣΤΕ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΦΟΡΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΥ ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΔΑΠΑΝΗΣ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ
    ( ΔΗΛΑΔΗ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ ).
    Η εισφορά σε χρήμα ανά/τ.μ. εκάστης ιδιοκτησίας που επωφελείται από τα έργα υποδομής, θα πρέπει να ισούται με το γινόμενο του κόστους των έργων επί το ποσοστό της επιφάνειας της συγκεκριμένης ιδιοκτησίας στο σύνολο της δομούμενης επιφάνειας του Επιχειρηματικού Πάρκου.
    Ανάλογα θα πρέπει να τροποποιηθεί και η διάταξη της παραγράφου (γ) της παραγράφου 4 του Άρθρου 20. Όπου προβλέπεται ότι «η εισφορά σε χρήμα καταβάλλεται από τους ιδιοκτήτες γης ανάλογα με το εμβαδόν της τελικής έκτασης της ιδιοκτησίας τους όπως έχει διαμορφωθεί κατά την κύρωση της πράξης εφαρμογής».
    Η ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΚΟ ΠΡΟΥΠΟΘΕΤΕΙ ΤΗ ΣΥΜΦΩΝΗ ΓΝΩΜΗ ΤΗΣ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑΣ ΤΟΥ 55 % ΣΕ ΠΟΣΟΣΤΟ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΡΚΟΥ, Η ΔΕ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΣΤΟ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΕΝΩ ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΗΝ ΕΔΕΠ ΘΑ ΗΤΑΝ ΕΠΙΣΗΣ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΑΡΑ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ Η ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΧΩΡΩΝ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΒΑΣΕΙ ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ ΑΞΙΑΣ ΓΗΣ ;
    Τυχόν παρεκκλίσεις από τον κανόνα αυτό θα πρέπει να καθορίζονται στην απόφαση έγκρισης του ΕΠ.
    Ο προϋπολογισμός του έργου αποτελεί σημαντικό σημείο στην όλη διαδικασία καθόσον επηρεάζει αφενός το κόστος των μελετών, στο βαθμό που η αμοιβή του μελετητή ορίζεται ως ποσοστό του προϋπολογισμού του έργου και αφετέρου τις εισφορές σε χρήμα οι οποίες πρέπει να καλύψουν τον προϋπολογισμό.
    Πρέπει να προβλέπεται διαδικασία επιστροφής των αδιάθετων εισφορών σε χρήμα στους Ιδιοκτήτες Γης μετά την παρακράτηση ενός μικρού ποσοστού από την ΕΑΝΕΠ όταν ολοκληρωθούν τα έργα και εξοφληθούν οι υποχρεώσεις.
    Πρέπει να προβλέπεται διαδικασία επιστροφής μέρους των αναγκαστικών εισφορών στους Ιδιοκτήτες Γης λόγω μη πληρωμής του ΦΠΑ ( επιστροφή ΦΠΑ ).
    Με δεδομένο ότι το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο θα χρησιμοποιηθεί για την εκκίνηση της Εταιρείας, ο προϋπολογισμός του έργου θα πρέπει να καλυφθεί από τις εισφορές των ιδιοκτητών Γης. Κατά την άποψή μου θα ήταν δικαιότερος ο τρόπος κατανομής της δαπάνης ανάλογα με το εμβαδόν κάθε ιδιοκτησίας, χωρίς να εμπλέκεται η Δ.Ο.Υ., καθόσον κάθε ιδιοκτησία θα αποκτήσει αξία μετά την ολοκλήρωση των έργων.
    Ο προσδιορισμός της αξίας γης από τη Δ.Ο.Υ. θα μπορούσε να βοηθήσει MONO στις περιπτώσεις TYXON μετατροπής εισφοράς σε χρήμα σε ( πρόσθετη ) εισφορά σε γη που πρέπει όμως να υπολογίζεται και να πραγματοποιείται με βάση την ΑΡΧΙΚΗ αξία γης δηλαδή αυτής που ίσχυε ΠΡΟ της πολεοδόμησης και της Πράξης Εφαρμογής, διότι απαραίτητη προϋπόθεση για τη οποιαδήποτε βελτίωση της αξίας γης είναι η ολοκλήρωση του έργου.

    Παναγιώτης Πετρόγλου

    ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ ΓΗΣ
    Ε.Π. ΒΑΜΒΑΚΙΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ

  • 2 Σεπτεμβρίου 2022, 14:39 | Ιωάννα Αλεξανδροπούλου

    Στο άρθρο 13 να προστεθεί παράγραφος 8 ως εξής:

    . Εφόσον η έκταση του Ε.Π. είναι δημόσια ή δημοτικά κτήματα ή ακίνητα εταιρειών στις οποίες συμμετέχει άμεσα ή έμμεσα το ελληνικό Δημόσιο και η Ε.Α.Δ.Ε.Π. έχει εξασφαλίσει τα δικαιώματα κατοχής επ’ αυτών με παραχώρηση σύμφωνα με τον ν. 4413/2016 (Α΄148) ή με παραχώρηση της χρήσης ή με μίσθωση ή σύσταση δικαιώματος επιφανείας υπέρ αυτής, δεν εφαρμόζεται το παρόν Άρθρο.

  • 26 Αυγούστου 2022, 12:10 | Re.De-Plan AE Consultants

    Στην παρ. 4:
    – Να γίνει αναφορά σε κριτήρια βάσει των οποίων υπολογίζεται η αξία γης από τη Δ.Ο.Υ. όταν δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα αξιών. Ενδεικτικά προτείνεται να γίνεται με τα κριτήρια της μεθοδολογίας του εντύπου ΑΑ – ΓΗΣ.
    – Να λυθεί η αντίθεση, η οποία απορρέει από τις φράσεις «το σύνολο των εισφορών δεν μπορεί να υπερβαίνει τον προϋπολογισμό» και «αν οι εισφορές υπερκαλύπτουν τα απαιτούμενα για την υλοποίηση των έργων υποδομής, το πλεόνασμα περιέρχεται στην Ε.Α.Δ.Ε.Π.»