Άρθρο 22-Διοίκηση και διαχείριση του Επιχειρηματικού Πάρκου

1. Η διοίκηση και διαχείριση του Ε.Π. περιλαμβάνει την εκτέλεση και υλοποίηση του επιχειρηματικού σχεδίου και τη λειτουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου.
2. Η διοίκηση και διαχείριση του Ε.Π. γίνεται από την Ε.Α.Δ.Ε.Π..
3. Για τις ανάγκες διαχείρισης του Ε.Π. οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις υποχρεούνται να συνεισφέρουν ετησίως για τον σχηματισμό αποθεματικού κεφαλαίου, το οποίο διαχειρίζεται η Ε.Α.Δ.Ε.Π.. Το ποσό της εισφοράς με το οποίο βαρύνεται κάθε επιχείρηση που είναι εγκατεστημένη εντός του Ε.Π. καθορίζεται σε ετήσια βάση, δυνάμει του Κανονισμού Λειτουργίας του άρθρου 23. Ειδικότερες εισφορές μπορεί να προβλέπονται για τη χρηματοδότηση συγκεκριμένων λειτουργιών, οι οποίες επιβάλλονται σε μέρος μόνο των επιχειρήσεων και σύμφωνα με τη σύμβαση εγκατάστασης.
4. Η Ε.Α.Δ.Ε.Π. υποχρεούται να:
α) συνάπτει τις συμβάσεις εγκατάστασης με τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις βάσει του Κανονισμού Λειτουργίας,
β) διασφαλίζει το δικαίωμα χρήσης όλων των κοινόχρηστων υποδομών του Ε.Π. σε όλες τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις,
γ) εκτελεί τις εργασίες λειτουργίας, συντήρησης και επισκευής των υποδομών και να φροντίζει, ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή και αδιατάρακτη λειτουργία του Ε.Π.,
δ) συνάπτει εμπορικές συμβάσεις με τους κύριους προμηθευτές υπηρεσιών κοινής ωφέλειας (Υ.Κ.Ω.) που εξυπηρετούν τις ανάγκες του Ε.Π.,
ε) επεξεργάζεται τη στρατηγική οργάνωσης και λειτουργίας του Ε.Π., επικαιροποιώντας ανά πέντε (5) έτη το επιχειρηματικό σχέδιο του Ε.Π.,
στ) διαχειρίζεται τα οικονομικά κεφάλαια από τις δραστηριότητες της διαχείρισης, σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο και τον Κανονισμό Λειτουργίας,
ζ) προσελκύει πηγές χρηματοδότησης από χρηματοπιστωτικό ίδρυμα για σκοπούς συντήρησης και επισκευής των υποδομών σύμφωνα με το επιχειρηματικό σχέδιο και τον Κανονισμό Λειτουργίας,
η) αναβαθμίζει τις υφιστάμενες υποδομές του Ε.Π..
5. Η Ε.Α.Δ.Ε.Π.:
α) Τιμολογεί και εισπράττει από τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις τις κοινόχρηστες δαπάνες, καθώς και άλλα χρηματικά ποσά, όπως προβλέπονται στον Κανονισμό Λειτουργίας και τη σύμβαση εγκατάστασης,
β) εκδίδει και επικαιροποιεί τον Κανονισμό Λειτουργίας του Ε.Π., σύμφωνα με το άρθρο 23,
γ) δικαιούται να εγκαθιστά δίκτυα και να διανέμει στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις μέσω των δικτύων του Πάρκου τις αναγκαίες υπηρεσίες κοινής ωφέλειας.
6. Η έκταση κάθε Ε.Π. και οι υποδομές του προορίζονται, αποκλειστικά, για την εξυπηρέτηση των σκοπών ανάπτυξής του και απαγορεύεται να χρησιμοποιούνται χωρίς την άδεια της Ε.Α.Δ.Ε.Π.. Για τον σκοπό αυτόν η Ε.Α.Δ.Ε.Π.:
α) υποχρεούται να τοποθετεί στις εισόδους της οριοθετημένης περιοχής του Ε.Π. διακριτή σήμανση, που να υποδηλώνει την ύπαρξη υποδοχέα,
β) δύναται, κατά την κρίση της, να εγκαθιστά κατάλληλα συστήματα ελέγχου της εισόδου στο Ε.Π. και της χρήσης των υποδομών του και να αποτρέπει, εφόσον απαιτείται, τη μη αδειοδοτημένη ή αντισυμβατική χρήση τους.
Σε περιοχές για τις οποίες δεν έχει τηρηθεί η διαδικασία ίδρυσης και οργάνωσης υποδοχέα σύμφωνα με τον παρόντα νόμο, απαγορεύονται η χρήση του όρου «Επιχειρηματικό Πάρκο» ή οποιασδήποτε ξενόγλωσσης απόδοσής του και η τοποθέτηση της ως άνω διακριτικής σήμανσης με αυτό το περιεχόμενο.

  • 10 Σεπτεμβρίου 2022, 15:24 | ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ

    Άρθρο 22 (διοίκηση, διαχείριση και λειτουργία του επιχειρηματικού πάρκου) παρ. 6 περ. β

    Σχολιασμός: Κρίνεται αναγκαίο να διευκρινιστεί, προς αποφυγή παρερμηνείας, ότι η διακριτική ευχέρεια της ΕΑΔΕΠ για εγκατάσταση συστημάτων εισόδου, ισχύει ακόμη και αν ενσωματώνονται στην έκταση του ΕΠ και δημοτικοί, κοινοτικοί ή αγροτικοί δρόμοι, όπως ορίζεται στην παρ. 5 του άρθρου 9 («5. Η έκταση στην οποία δημιουργείται το Ε.Π. μπορεί να τέμνεται ή να διαχωρίζεται από υδατορέματα, κάθε κατηγορίας οδικά δίκτυα, φυσικά εμπόδια, σιδηροδρομικά δίκτυα και τεχνικά έργα, εφόσον εξασφαλίζονται η λειτουργική συνέχεια της έκτασης και η ασφάλεια της κυκλοφορίας. Δημοτικοί, κοινοτικοί και αγροτικοί δρόμοι μπορούν να ενσωματωθούν στην έκταση του υποδοχέα, εφόσον, κατά την διαδικασία έγκρισης του άρθρου 10, διαπιστώνεται ότι δεν προκαλούνται κυκλοφοριακά προβλήματα.»).

    Προτείνεται η εξής διατύπωση: «6. Η έκταση κάθε Ε.Π. και οι υποδομές του προορίζονται, αποκλειστικά, για την εξυπηρέτηση των σκοπών ανάπτυξής του και απαγορεύεται να χρησιμοποιούνται χωρίς την άδεια της Ε.Α.Δ.Ε.Π. ακόμη και στην περίπτωση της παραγράφου 5 του άρθρου 9. Για τον σκοπό αυτό η Ε.Α.Δ.Ε.Π.: α) … «β) … .».

  • Θα πρέπει να προβλεφθούν διαδικασίες συμμετοχής των εγκατεστημένων επιχειρήσεων στις πράξεις διαχείρισης και να διασφαλίζεται η διαφάνεια των χρεώσεων όπως συμβαίνει στις αυτοδιαχειρίσεις

  • Σύμφωνα με το άρθρο η ΕΑΔΕΠ έχει την δυνατότητα να λειτουργεί χωρίς περιορισμούς. Δεν προσδιορίζεται κατά ελάχιστο το ύψος των χρεώσεων του αποθεματικού και της αμοιβής διαχειριστή και μάλιστα υπό μονοπωλιακό καθεστώς καθώς δεν προβλέπεται η αρχή της αυτοδιαχείρισης (ένα αποδεδειγμένα επιτυχημένο μοντέλο διαχείρισης), ούτε η δυνατότητα επιλογής εναλλακτικού παρόχου υπηρεσιών διαχείρισης

  • 8 Σεπτεμβρίου 2022, 16:16 | ΠΑΣΕΒΙΠΕ (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΒΙ.ΠΕ)

    Προβλέπεται αποκλειστική διαχείριση από την ΕΑΔΕΠ με ευρεία διακριτική ευχέρεια ως προς τη διοίκηση και διαχείριση και με ευρείες εξουσίες χωρίς την παραμικρή εμπλοκή των εγκατεστημένων επιχειρήσεων, παρότι οι τελευταίες επιβαρύνονται αποκλειστικά με τις δαπάνες κοινοχρήστων και άλλα χρηματικά ποσά που ορίζονται από τον Κανονισμό Λειτουργίας, τα οποία είναι ασαφή, καθώς η ΕΑΔΕΠ εξουσιοδοτείται να κάνει ό,τι θέλει χωρίς κανέναν έλεγχο και λογοδοσία. Η δημιουργία αποθεματικού αποτελεί παράνομη κρατική ενίσχυση, διότι επιλεκτικά επιτρέπει στις ΕΑΔΕΠ να ελαχιστοποιούν το επιχειρηματικό τους ρίσκο σε αντίθεση με τις λοιπές ιδιωτικές επιχειρήσεις που θα επιθυμούσαν μια τέτοια υπέρ τους νομοθετική πρωτοβουλία. Η τιμολόγηση των κοινοχρήστων δαπανών καθώς και άλλων ποσών όπως αορίστως αναφέρεται ότι θα προβλέπονται στους κανονισμούς λειτουργίας είναι ασαφείς, αόριστοι και θα οδηγήσουν σε ανεξέλεγκτες χρεώσεις, ιδίως τη στιγμή που δεν προβλέπεται ούτε η δυνατότητα εναλλακτικού παρόχου υπηρεσιών διαχείρισης ΕΠ, ούτε η αρχή της αυτοδιαχείρισης των ΕΠ όπως στο ν. 3982. Η εγκατάσταση επιχειρήσεων σε ΕΠ όπου υφίστανται εν δυνάμει υπέρογκες χρεώσεις κοινοχρήστων, λειτουργεί αφενός ως ανασταλτικός παράγων στην εγκατάσταση αυτών, αφετέρου σε βάρος του ανταγωνισμού και της εθνικής οικονομίας (σε αντίθεση με τους σκοπούς του σχεδίου νόμου όπως εκτίθενται στο άρθρο 1 αυτού), αφού οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν τις μη ελεγχόμενες χρεώσεις κοινοχρήστων της ΕΑΔΕΠ, σε αντίθεση με ομοειδείς επιχειρήσεις μη εγκατεστημένες ή ακόμα και ομοειδή επιχείρηση άλλου κράτους όπου εφαρμόζονται οι κανόνες διαφάνειας των σχετικών χρεώσεων.
    Θα πρέπει να προβλεφθούν διαδικασίες συμμετοχής των εγκατεστημένων επιχειρήσεων στις πράξεις διαχείρισης αλλά και ελέγχου στον καθορισμό και την τιμολόγηση των κοινόχρηστων δαπανών με τη συμμετοχή στο ΔΣ εκπροσώπων των εγκατεστημένων επιχειρήσεων. Η ενδεχόμενη συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της ΕΑΔΕΠ των ιδιοκτητών γης που προβλέπεται στο άρθρο 8 του σχεδίου νόμου δεν εξασφαλίζει την απαιτούμενη συμμετοχή και τον απαιτούμενο έλεγχο από την πλευρά των εγκατεστημένων, καθώς αφενός η συμμετοχή αυτή είναι υποθετική, αφετέρου δε εξαρτάται από ενδεχόμενες και αβέβαιες προϋποθέσεις (π.χ. αυξημένη πλειοψηφία στο μετοχικό κεφάλαιο, συμμετοχή στη διοίκηση κλπ). Η πλήρης απουσία λόγου από τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις προσβάλλει συνταγματικά δικαιώματά τους και είναι αντίθετη στην αρχή της χρηστής διαχείρισης των ΕΠ, που έχει διαμορφωθεί με βάση τις πάγιες διεθνείς καλές πρακτικές διοίκησης, σύμφωνα με την οποία, όλες οι ομάδες συμφερόντων πρέπει να έχουν την κατάλληλη εκπροσώπηση στη λήψη των αποφάσεων διαχείρισης, ενώ θα πρέπει να υπάρχει διαφάνεια στον προϋπολογισμό του φορέα διαχείρισης, στην κατανομή του κόστους υποδομών και στην τιμολόγηση των υπηρεσιών.
    Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΑΔΕΠ πρέπει να είναι ισότιμα και
    να εκλέγονται από τη Γενική Συνέλευση για ορισμένο χρονικό διάστημα.
    Διατάξεις με τις οποίες έχουν θεσπιστεί προνομιακές θέσεις (π.χ. ισόβιου χαρακτήρα) σε Δ.Σ. ΕΑΝΕΠ, είναι απαράδεκτες και πρέπει να καταργηθούν
    εντός τακτής προθεσμίας από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου.
    Επίσης πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη συμμετοχής στο Δ.Σ. της ΕΑΔΕΠ εκπροσώπων των
    των Ιδιοκτητών Γης ως άμεσα ενδιαφερομένων για τις αποφάσεις της ΕΑΔΕΠ.
    Ο κάθε φορέας που θα αναλαμβάνει διαχείριση οργανωμένου υποδοχέα, θα αναλαμβάνει τις ίδιες υποχρεώσεις με τον προηγούμενο και τις ίδιες χρεώσεις παροχής υπηρεσιών.

    Συνυπογράφοντες:
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Ηρακλείου
    Ένωση Βιομηχανιών & Βιοτεχνιών Λαμίας
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Τρίπολης – ΣΕΒΙΠΕΤ
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Σερρών
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Καλαμάτας
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Σχιστού – ΒΙΠΑΣ
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Δράμας
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Πάτρας
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Ιωαννίνων
    Σύνδεσμος Εγκατεστημένων Επιχειρήσεων Βι.Πε Πρέβεζας
    Σύνδεσμος Βιομηχανιών & Βιοτεχνιών Έβρου
    Σύνδεσμος Βιομηχάνων & Βιοτεχνών Νομού Ροδόπης – ΣΒΒΝΡ

  • Με δεδομένη την νέα πρόβλεψη για τον καθορισμό ενός μόνο φορέα διοίκησης και διαχείρισης, την ΕΑΔΕΠ, θα πρέπει να προσδιοριστεί μεταβατικό πλαίσιο για τις περιπτώσεις υφιστάμενων ΕΠ/ΟΥΜΕΔ όπου υφίστανται ήδη ξεχωριστή Εταιρεία Ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου (ΕΑΝΕΠ) και ξεχωριστή Εταιρεία Διαχείρισης (ΕΔΕΠ) και να προβλεφθεί η διαδικασία συγχώνευσης αυτών.

  • Μέγιστο ύψος ετήσιας εισφοράς για τη συγκέντρωση μετοχικού κεφαλαίου: να οριστεί ποσό όχι μεγαλύτερο του 10% επί των δημοτικών τελών της εκάστοτε περιοχής (αρθ.22 παρ.3).

  • 5 Σεπτεμβρίου 2022, 12:25 | ΠΕΤΡΟΓΛΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

    Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΑΔΕΠ πρέπει να είναι ισότιμα και
    να εκλέγονται από τη Γενική Συνέλευση για ορισμένο χρονικό διάστημα.
    Διατάξεις με τις οποίες έχουν θεσπιστεί προνομιακές θέσεις (π.χ. ισόβιου χαρακτήρα) σε Δ.Σ. ΕΑΝΕΠ, είναι απαράδεκτες και πρέπει να καταργηθούν
    εντός τακτής προθεσμίας από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου.

    Προτείνω επίσης την πρόβλεψη συμμετοχής στο Δ.Σ. της ΕΑΔΕΠ ενός εκπροσώπου
    των Ιδιοκτητών Γης ως άμεσα ενδιαφερομένων για τις αποφάσεις της ΕΑΔΕΠ.

  • Ως γενική παρατήρηση, η ΕΑΔΕΠ δύναται να επιβάλει χρεώσεις ανεξέλεγκτα (π.χ. το ύψος του ετήσιου αποθεματικού δεν ορίζεται, ούτε προσδιορίζεται λογιστικώς, ούτε το ύψος της αμοιβής του άρθρου 23 παρ. 3δ) και κατά συνέπεια δύναται να αποκτά κέρδος, μάλιστα υπό μονοπωλιακό καθεστώς, αφού στο υπόψη νομοσχέδιο δεν προβλέπεται ούτε η δυνατότητα εναλλακτικού παρόχου υπηρεσιών διαχείρισης ΕΠ, ούτε η αρχή της αυτοδιαχείρισης των ΕΠ, όπως στο ν. 3982. Η εγκατάσταση επιχειρήσεων σε ΕΠ όπου υφίστανται εν δυνάμει υπέρογκες χρεώσεις κοινοχρήστων, λειτουργεί αφενός ως ανασταλτικός παράγων στην εγκατάσταση αυτών, αφετέρου σε βάρος του ανταγωνισμού και της εθνικής οικονομίας (σε αντίθεση με τους σκοπούς του σχεδίου νόμου όπως εκτίθενται στο άρθρο 1 αυτού), αφού η εγκατεστημένη επιχείρηση έχει να αντιμετωπίσει τις μη ελεγχόμενες χρεώσεις κοινοχρήστων της ΕΑΔΕΠ, σε αντίθεση με ομοειδή επιχείρηση μη εγκατεστημένη, ή ακόμα και ομοειδή επιχείρηση άλλου κράτους όπου εφαρμόζονται κανόνες διαφάνειας των σχετικών χρεώσεων. Κατ’ ελάχιστο ο Κανονισμός Λειτουργίας θα πρέπει να περιλαμβάνει σαφώς το ύψος του αποθεματικού και της αμοιβής της ΕΑΔΕΠ για τη διαχείριση του ΕΠ και να υποβάλλεται προς έγκριση με το φάκελο έγκρισης ΕΠ.
    Στην Εισηγητική Έκθεση αναφέρεται ότι «οι σχέσεις μεταξύ του φορέα διαχείρισης και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων είναι σχέσεις μεταξύ ιδιωτών και κρίνεται σκόπιμο να περιορισθεί η κρατική παρέμβαση στις μεταξύ τους σχέσεις.» Όμως η προσχώρηση στον Κανονισμό είναι σύμβαση προσχώρησης, στην οποία η ενδιαφερόμενη επιχείρηση δεν έχει δυνατότητα διαπραγμάτευσης.
    Προς αντιμετώπιση των δυσμενών συνεπειών της επιβολής σε βάρος των εγκαθιστάμενων επιχειρήσεων χρεώσεων άνευ δυνατότητας διαπραγμάτευσης είναι σκόπιμο να προβλεφθεί ότι τα εκάστοτε τιμολόγια της ΕΑΔΕΠ δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της.
    Θα πρέπει επίσης να προβλεφθεί ότι διαφωνίες μεταξύ των εγκατεστημένων και της ΕΑΔΕΠ επιλύονται από τα κατά τόπον αρμόδια πολιτικά δικαστήρια. Τέλος Να προστεθεί η ακόλουθη παράγραφος:
    Τέλος να προβλεφθεί ότι στις ΕΑΔΕΠ του παρόντος νόμου χορηγείται ειδικός ΚΑΔ.