Άρθρο 14 – Αναπροσαρμογή συντάξεων-προστασία καταβαλλόμενων συντάξεων

1. α. Σε εφαρμογή των ενιαίων κανόνων του ΕΦΚΑ και των θεμελιωδών αρχών του άρθρου 1, οι καταβαλλόμενες κατά την δημοσίευση του νόμου κύριες συντάξεις αναπροσαρμόζονται σύμφωνα με τα άρθρα 7, 8 και 12, βάσει των ρυθμίσεων των επομένων παραγράφων.
β. Για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους των καταβαλλόμενων, έως την ημερομηνία έναρξης ισχύος του νόμου αυτού, συντάξεων, για τον προσδιορισμό των συντάξιμων αποδοχών λαμβάνεται υπόψη ο συντάξιμος μισθός επί του οποίου κανονίστηκε η ήδη χορηγηθείσα σύνταξη, όπως αυτός είχε διαμορφωθεί πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, με βάση τους κανόνες αναπροσαρμογής των συντάξιμων αποδοχών του Δημοσίου τομέα, που ίσχυαν κατά τη δημοσίευση του παρόντος. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης καθορίζονται οι λεπτομέρειες εφαρμογής της διάταξης αυτής.
2.α. Μέχρι την 31.12.2018, οι συντάξεις της προηγούμενης παραγράφου συνεχίζουν να καταβάλλονται στο ύψος που είχαν διαμορφωθεί κατά την 31.12.2014 σύμφωνα με τις τότε ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις, παρακρατουμένης της εισφοράς υπέρ υγειονομικής περίθαλψης όπως αυτή προβλέπεται στο α. 1 παρ. 30 του Νόμου 4334/2015, όπως ισχύει.
β. Από την 1.1.2019, εφόσον το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων αυτών είναι μεγαλύτερο από αυτό που προκύπτει από τον υπολογισμό τους βάσει της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, το επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά, συμψηφιζόμενο κατ’ έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή του, με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων όπως αυτή προκύπτει σε εφαρμογή της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου. Εάν το καταβαλλόμενο ποσό των συντάξεων είναι μικρότερο από αυτό που προκύπτει από τον υπολογισμό τους βάσει της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, τότε αυτό προσαυξάνεται κατά το ένα πέμπτο της διαφοράς σταδιακά και ισόποσα εντός πέντε ετών από την ολοκλήρωση του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής.
Τα ανωτέρω στοιχεία αποτυπώνονται από την 1.1.2018 για κάθε ασφαλισμένο στο οικείο πληροφοριακό σύστημα.
3. α). Το συνολικό ποσό της σύνταξης που εκδίδεται μετά την θέση σε ισχύ του νόμου, αυξάνεται από την 1.1.2017 κατ’ έτος με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στη βάση συντελεστή που διαμορφώνεται κατά 50% από τη μεταβολή του ΑΕΠ και κατά 50% από τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του προηγούμενου έτους και δεν υπερβαίνει την ετήσια μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
β). Οι διατάξεις της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας του Δημοσίου με τις οποίες προβλέπεται αναπροσαρμογή ή αύξηση των συντάξεων, που καταβάλλονται από αυτό, κατά τρόπο διαφορετικό από τον οριζόμενο στο προηγούμενο εδάφιο ή με βάση τις ισχύουσες κάθε φορά μισθολογικές διατάξεις, καταργούνται.
4. Από την 1.1.2017 και ανά τριετία, η Εθνική Αναλογιστική Αρχή εκπονεί υποχρεωτικά αναλογιστικές μελέτες, οι οποίες επικυρώνονται από την Επιτροπή Οικονομικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με αντικείμενο τη συνεχή παρακολούθηση της εξέλιξης της εθνικής συνταξιοδοτικής δαπάνης. Με ειδικό νόμο ανακαθορίζονται οι συντάξεις με στόχο τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος. Το ύψος των ανωτέρω δαπανών για την εθνική, την αναλογική και την επικουρική σύνταξη, προβαλλόμενο έως το έτος 2060, δεν πρέπει να υπερβαίνει το περιθώριο αύξησης των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ, με έτος αναφοράς το 2009.

  • 20 Απριλίου 2016, 22:58 | Πολίτης Ν.

    Οι ασφαλισμένοι που μπορούν να συνταξιοδοτηθούν, καθώς έχουν συμπληρώσει και τα έτη ασφάλισης και το όριο ηλικίας, πρέπει να αντιμετωπισθούν το ίδιο με τους ήδη συνταξιούχους, για να μην αναγκαστούν να υποβάλλουν αιτήσεις παραίτησης μόνο και μόνο για να αποφύγουν τις μειώσεις.

  • 20 Απριλίου 2016, 22:34 | Μαν Χρυσόγελος

    Οι διατάξεις της παρ. 2β δεν έχουν εφαρμογή για όσους είναι πολύτεκνοι.

  • 20 Απριλίου 2016, 22:48 | Αντώνης

    Οι διατάξεις της παρ. 2β δεν έχουν εφαρμογή για όσους είναι πολύτεκνοι.

  • 20 Απριλίου 2016, 21:54 | ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΚΙΤΣΙΟΥ

    Εργαζόμενοι σε όλα τα ταμεία, που έχουν θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης , αλλά παραμένουν στην εργασία τους θα πρέπει να επιβραβευθούν γι΄αυτό !
    Δεν πρέπει να χάσουν κάτι από αυτά που θα έπαιρναν εάν έβγαιναν στη σύνταξη λιγα χρόνια πριν. Έμειναν στην εργασία προσφέροντας στον τόπο, στο ασφαλιστικό ταμείο . Πρέπει να τιμωρηθούν γι αυτό?
    Είναι μεγάλη αδικία να υπάρχουν οι παλιές υψηλές συντάξεις σε εργαζόμενους με πολύ λίγα χρόνια .

  • 20 Απριλίου 2016, 16:25 | Στέλιος

    «3. α). Το συνολικό ποσό της σύνταξης που εκδίδεται μετά την θέση σε ισχύ του νόμου, αυξάνεται από την 1.1.2017 κατ’ έτος με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στη βάση συντελεστή που διαμορφώνεται κατά 50% από τη μεταβολή του ΑΕΠ και κατά 50% από τη μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του προηγούμενου έτους και δεν υπερβαίνει την ετήσια μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή»

    Τι παει να πει «(η ετήσια αύξηση της σύνταξης)…δεν υπερβαίνει την ετήσια μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή» ;;; Δηλαδή, αν κατάλαβα καλά, η υποτιθέμενη ετήσια αύξηση στις συντάξεις που θα υπολογιστούν με τον νέο τρόπο (ουτώς ώστε αυτές να εξισωθούν μετά απο μερικά χρόνια με τις παλαιότερες που συμπεριλαμβάνουν την «προσωπική διαφορά»), στην καλύτερη περίπτωση θα είναι ίση με την ετήσια μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή» (τον πληθωρισμό δηλαδη);;; Μα το έτος 2015 λ.χ. ο δείκτης αυτός ήταν αρνητικός!!!! Η αγορά έχει «παγώσει» δεν κινείται «φύλλο», και η οικονομία έχει ολισθήσει σε μια κατάσταση αρρωστημένου «αποπληθωρισμού» που ουδεις γνωρίζει πόσο θα διαρκέσει (και ο εν λόγω δείτης θα παραμένει αρνητικός ή έστω, ελάχιστα πάνω απο το μηδέν). Αλλώστε, λόγω ευρώ, ο δείτης αυτός και οταν ακόμα η οικονομία μας ήταν σε τροχία ανάπτυξης, ήταν και πάλι πολύ χαμηλός. Εν ολίγοις λοιπόν, αν λ.χ. κάποιος συνάδελφος, ακόμα και με λιγότερα χρόνια υπηρεσίας, χαμηλότερου βαθμού, και με μικρότερες ασφαλιστικές εισφορές, την «κοπάνησε» εγκαίρως (και ως εκ τούτου θα λάβει μια «προσωπική διαφορά» 200-300 ευρώ) ενώ αυτός που έμεινε και «τράβηξε το κουπί» (για να καλύψει και τη θέση του συνάδελφου που αποχώρησε, αφού νέες προσλήψεις δεν γίνονται πλέον), με τον περιορισμό αυτόν που βάλατε (που στην καλύτερη των καλυτέρων περίπτωση συνεπάγεται μια αύξηση της τάξεως του 1-1,5%, κι αυτό μετά το 2018, ήτοι 15-20 ευρώ μεικτά, άρα καθαρά το πολύ 10-12 ευρώ, για μια μέση μεικτή σύνταξη των 1100-1200 ευρώ), θα χρειαστεί 20-30 χρόνια απλώς και μόνο για να τον «φτάσει»!!! «Του φευγάτου η μάνα δεν έκλαψε ποτέ» λέει ο σοφός ελληνικός λαός» κι εσείς φροντίσατε να μας το αποδείξετε…ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ ΤΟ ΔΟΥΛΕΜΑ ΛΟΙΠΟΝ!

  • 20 Απριλίου 2016, 04:44 | agka

    ΣΥΝΤΡΙΒΕΤΑΙ Η ΙΣΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ Η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΣΤΗ ΜΕΓΓΕΝΗ ΤΗΣ ΤΥΧΑΙΟΤΗΤΑΣ.
    ΟΙ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΔΥΟ Η ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ, ΕΙΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΟΙ ΗΔΗ ΚΑΤΑΒΑΛΛΟΜΕΝΕΣ ΝΑ ΠΕΡΙΚΟΠΤΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΥΤΕΣ ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΕΠΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥΣ, ΕΙΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΛΑΙΟΙ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ ΜΕ ΘΕΜΕΛΙΩΜΕΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΞΟΔΟ ΓΙΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ.
    ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΦΕΡΕΙ ΑΠΕΙΡΕΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΑΝ ΔΕΝ ΓΙΝΕΙ ΜΕΡΙΜΝΑ ΚΑΙ ΔΙΟΡΘΩΣΗ ΓΙΑ ΑΡΣΗ ΤΗΣ ΑΔΙΚΙΑΣ.