Άρθρο 08 – Ανταποδοτική σύνταξη

1. Οι ασφαλισμένοι κύριας ασφάλισης, οι οποίοι θεμελιώνουν δικαίωμα σύνταξης λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου, σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις, δικαιούνται ανταποδοτικό μέρος σύνταξης, που προκύπτει με βάση τις συντάξιμες αποδοχές, το χρόνο ασφάλισης, όπως ορίζεται στο άρθρο 15 του παρόντος, και τα κατ’ έτος ποσοστά αναπλήρωσης όπως αποτυπώνονται στον πίνακα της παρ. 4 σύμφωνα με τις ρυθμίσεις των επόμενων παραγράφων.
2. α. Ως συντάξιμες αποδοχές για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους σύνταξης κύριας ασφάλισης λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου λαμβάνονται υπόψη ο μέσος όρος μηνιαίων αποδοχών του ασφαλισμένου καθ’ όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού του βίου. Ο μέσος όρος αυτός υπολογίζεται ως το πηλίκο της διαίρεσης του συνόλου των μηνιαίων αποδοχών δια του συνολικού χρόνου ασφάλισής του. Ως σύνολο μηνιαίων αποδοχών, που έλαβε ο ασφαλισμένος νοείται το άθροισμα των μηνιαίων αποδοχών που υπόκεινται σε εισφορές, καθ’ όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού του βίου, εξαιρουμένων των δώρων εορτών και του επιδόματος αδείας που τυχόν καταβλήθηκαν. Για τον υπολογισμό των συντάξιμων αποδοχών λαμβάνονται υπόψη οι αποδοχές του ασφαλισμένου για κάθε ημερολογιακό έτος, προσαυξαυνόμενες κατά την ετήσια μεταβολή μισθών, η οποία και υπολογίζεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή. Στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης με τις προϋποθέσεις των διατάξεων του τετάρτου εδαφίου της περίπτωσης α` της παραγράφου 1 των άρθρων 1 και 26 του π.δ. 169/2007, καθώς και για όσα από τα αναφερόμενα σε αυτές πρόσωπα συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του ν. 2084/1992, ως συντάξιμες αποδοχές επί των οποίων θα υπολογιστεί το ποσοστό αναπλήρωσης των 35 ετών λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών του ασφαλισμένου κατά τη διάρκεια της ασφάλισής του.
β. για το χρόνο ασφάλισης που αναγνωρίζεται πλασματικά, κατόπιν καταβολής του προβλεπόμενου ποσού εξαγοράς, ως συντάξιμες αποδοχές ορίζεται το ποσό που θα αποτελούσε τον ασφαλιστέο μηνιαίο μισθό-εισόδημα αν εκλαμβανόταν ως μηνιαία εισφορά το ποσό που καταβλήθηκε για την εξαγορά έκαστου μήνα ασφάλισης.
3. Για τον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης των προσώπων των παρ. 1β και 2 του άρθρου 6, τα οποία αποχωρούν από την Υπηρεσία εντός του έτους 2016, ως συντάξιμες αποδοχές λαμβάνονται υπόψη ο μέσος μηνιαίος μισθός κατά τις ειδικότερες λοιπές προβλέψεις του παρόντος άρθρου, που προκύπτει από το ασφαλιστικό έτος 2002 και έως την ημερομηνία έναρξης καταβολής της σύνταξης του υπαλλήλου – λειτουργού του Δημοσίου ή του στρατιωτικού. Εφεξής ετησίως η περίοδος αυτή αναφοράς αυξάνεται κατά ένα έτος.
4. Το τελικό ποσό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης υπολογίζεται για το σύνολο του χρόνου ασφάλισης, με βάση το ποσοστό αναπλήρωσης, όπως φαίνεται στον πίνακα που προσαρτάται στο τέλος της παραγράφου αυτής και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της. Το ποσοστό αναπλήρωσης για κάθε έτος ασφάλισης εντός εκάστης κλίμακας ετών αντιστοιχεί στο ποσοστό που αναγράφεται στην τρίτη στήλη του πίνακα.
Ειδικότερα, τα ποσοστά αναπλήρωσης για κάθε επιμέρους περίοδο ασφάλισης αποτυπώνονται στον ακόλουθο πίνακα:

 

ΚΛΙΜΑΚΕΣ ΕΤΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ
ΑΠΟΕΩΣ
0150,77%
15,01180,84%
18,01210,90%
21,01240,96%
24,01271,03%
27,01301,21%
30,01331,42%
33,01361,59%
36,01391,80%
39,0142 και περισσότερα2,00%

5. Πρόσωπα τα οποία είναι συνταξιούχοι των εντασσομένων στον ΕΦΚΑ φορέων, τομέων, κλάδων και λογαριασμών, κατά την ημερομηνία ένταξής τους στον ΕΦΚΑ, εφόσον οι συντάξεις τους είναι της αυτής αιτίας, δικαιούνται από τον ΕΦΚΑ σύνταξη ίση με το άθροισμα των καταβαλλόμενων συντάξεων από τους εντασσόμενους στον ΕΦΚΑ φορείς, τομείς, κλάδους και λογαριασμούς. Σε περίπτωση που οι συντάξεις προέρχονται από διαφορετικές αιτίες, ο ΕΦΚΑ εξακολουθεί να καταβάλλει αυτές χωριστά.
6. Οι διατάξεις της παρ. 5 του άρθρου 55 του π.δ. 169/2007 (210 Α΄), καθώς και κάθε άλλη διάταξη που παραπέμπει σε αυτές δεν εφαρμόζονται για τα πρόσωπα της περ. β της παρ. 1 και της περ. α της παρ. 2 του άρθρου 6.

  • 21 Απριλίου 2016, 07:13 | ΠΟΣ

    Επειδή θα επαναπροσδιορισθούν οι συντάξεις, απαιτείται η κατάργηση των μειώσεων/περικοπών των μνημονιακών νόμων, ήτοι των Ν.4024/2011 (άρθρο 1, παραγρ. 10α,β), Ν.4051/2012 (άρθρο 1, παραγρ. 1α,β), Ν.4093/2012, Άρθρο πρώτο ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ Β.3.

  • Η Ε.Σ.Α.μεΑ. θεωρεί θετική τη διάταξη της παρ. 2 σύμφωνα με την οποία σε όσους συνταξιοδοτούνται με τις προϋποθέσεις των διατάξεων του τετάρτου εδαφίου της περίπτωσης α` της παραγράφου 1 των άρθρων 1 και 26 του π.δ. 169/2007, λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών του ασφαλισμένου κατά τη διάρκεια της ασφάλισής του προκειμένου να υπολογιστεί το ποσοστό αναπλήρωσης των 35 ετών.
    Θεωρούμε δίκαιο όμως, η ανωτέρω ρύθμιση να ισχύσει αντίστοιχα και για όσους συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του ν. 612/77, γιατί διαφορετικά η μείωση του ποσοστού στην αναπλήρωση θα δημιουργήσει συντάξεις δύο ταχυτήτων.
    Ως εκ τούτου, ζητάμε την αντικατάσταση της τελευταίας πρότασης του εδαφίου α της παρ. 2 ως εξής: «Στις περιπτώσεις συνταξιοδότησης με τις προϋποθέσεις των διατάξεων του τετάρτου εδαφίου της περίπτωσης α` της παραγράφου 1 των άρθρων 1 και 26 του π.δ. 169/2007, είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές, όπως ισχύουν κάθε φορά, καθώς και για όσα από τα αναφερόμενα σε αυτές πρόσωπα συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του ν. 612/77 είτε με βάση τις διατάξεις που παραπέμπουν σε αυτές και ισχύουν κάθε φορά, είτε με βάση τις διατάξεις του ν.2084/1992, ως συντάξιμες αποδοχές επί των οποίων θα υπολογιστεί το ποσοστό αναπλήρωσης των 35 ετών λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών του ασφαλισμένου κατά τη διάρκεια της ασφάλισής του.»

  • 21 Απριλίου 2016, 07:10 | Αιμίλιος Ριζογιάννης

    Ένας ασφαλισμένος με συντάξιμο μισθό 1.000 € και 42 χρόνια ασφάλισης θα πάρει σύνταξη 46,8% Χ 1000 + 384 = 852 €, δηλαδή το 85,2% του συντάξιμου μισθού.
    Ένας άλλος με τον ίδιο συντάξιμο μισθό και 21 χρόνια ασφάλισης, θα έπρεπε, αν υπήρχαν ενιαίοι κανόνες όπως επαίρεται η παράγρ.3 του άρθρου 1, να πάρει το μισό ποσοστό, δηλαδή 42,6 %. Όμως θα πάρει πολύ περισσότερο ήτοι 16,77% Χ 1000 + 384 = 551,7 €, δηλαδή 55,17%.
    Αυτή την επιβράβευση όσων δεν δούλευαν, ή δεν ασφαλίζονταν (γιατί μη μου πείτε ότι τις δεκαετίες του 80, του 90 και του 2000 δεν εύρισκαν δουλειά) ο κύριος υπουργός τη λέει μεροληψία υπέρ των αδυνάτων, και καμαρώνει κιόλας. Τι να πεις.

  • 20 Απριλίου 2016, 22:53 | ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑ…………

    Πρέπει να αποκατασταθεί η μεγάλη αδικία που νιώθει το μεγαλύτερο μέρος του εργαζόμενου πληθυσμού
    Είναι τελείως άδικο εργαζόμενοι με πολύ λιγα χρόνια εργασίας , να έχουν πάρει στο παρελθόν τεράστιες συντάξεις και τεράστια εφ άπαξ.!
    Κάποια στιγμή να σταματήσει επιτέλους αυτή η αδικία!
    Πρέπει απλά, δίκαια, κοινή λογική, όσο περισσότερα χρόνια εργάζεται κάποιος τόσο μεγαλύτερη σύνταξη να πάρει.

  • 20 Απριλίου 2016, 03:44 | Λουκία Λ.

    Υπάρχει μια ανακολουθία στα ανά κλίμακα αυξανόμενα ποσοστά αναπλήρωσης, ανεβαίνοντας από τα 27 στα 36 έτη ασφάλισης, που δίνει την εντύπωση «τιμωρίας» για όσους συνταξιούχους έχουν αποχωρήσει αυτοδικαίως από δημόσια υπηρεσία λόγω ορίου ηλικίας,με 35 έτη ασφάλισης!!! (ο συντελ. αναπλήρωσης αυξάνεται κατά 0.21% ανεβαίνοντας από τα 30 στα 33 έτη, αλλά μόνο κατά 0.17% ανεβαίνοντας από τα 33 στα 36 έτη…) Αντίθετα, όσοι συνταξιούχοι είχαν τη δυνατότητα να απομακρυνθούν στην ηλικία των 67 ετών, με 40 έτη ασφάλισης, «αμείβονται» με συντάξεις κατά πολύ υψηλότερες των καθαρών μισθών συνταξιοδότησής τους…

  • 19 Απριλίου 2016, 20:01 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΝΑΚΑΣ

    Είχα πάνω από 10.500 ένσημα ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ το 2010. Είχα πανω από 11.100 ένσημα ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (χωρίς στρατό, πλασματικά κλπ) το 2012, ολα στον ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ και από το 2013 είμαι άνεργος. Ο ασφαλιστικός νόμος 3368/2010 δεν έδωσε κανένα ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ στην 37ετια του ιδιωτικού τομέα παρά του ότι ο Συνήγορος του Πολίτη γνωμοδότησε για την διόρθωση της αδικίας, κανείς δεν ενδιαφέρθηκε.
    Ο ασφαλιστικός νόμος 4093/2012 σεβάστηκε το κατοχυρωμένο δικαίωμα, τουλάχιστον, της 35ετιας με όριο ηλικίας το 58ο.
    Ο νόμος 4336/2015 δεν σεβάστηκε κανένα όριο ηλικίας σε ανθρώπους που εργάστηκαν και πλήρωσαν ασφαλιστικές εισφορές από την εφηβεία (πριν από το 1975) και κατάργησε τελείως τις ελάχιστες μεταβατικότητες.
    Τώρα με το παρόν νομοσχέδιο, αλλάζετε τον τρόπο υπολογισμού της ανταποδοτικής σύνταξης, τον τρόπο υπολογισμού του συντάξιμου μισθού αλλά και τα ποσοστά αναπλήρωσης, ΠΑΛΙ χωρίς κανένα ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ και μας μεταχειρίζεστε σαν να ξεκινήσαμε την ασφάλιση χθες, καταπατώντας κάθε έννοια νομιμότητας αφού δεν λαμβάνετε υπ’οψιν ούτε το Σύνταγμα ούτε την Νομολογία και εξακολουθείτε τα λάθη και τις παραλείψεις των προηγούμενων.
    Τι θέλετε λοιπόν να σχολιάσω για το παρόν νομοσχέδιο? να σας πω μπράβο? ΟΧΙ κύριοι το μόνο που μπορώ να πω είναι ΝΤΡΟΠΗ ΝΤΡΟΠΗ ΝΤΡΟΠΗ……….