Άρθρο 9 Υπολογισμός και καταβολή ασφαλιστικών εισφορών ξεναγών μέσω Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης – Αντικατάσταση άρθρων 6 και 7 ν. 710/1977

 

1. Το άρθρο 6 του ν. 710/1977 (Α΄ 283), περί κοινωνικής ασφάλισης των ξεναγών, αντικαθίσταται ως εξής:

«1. Οι ασκούντες το επάγγελμα του ξεναγού κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου (ξεναγοί) υπάγονται στην ασφάλιση του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) για κύρια σύνταξη και υγειονομική περίθαλψη (παροχές σε είδος και σε χρήμα) και στην ασφάλιση, κατά περίπτωση, του e-Ε.Φ.Κ.Α. ή του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Κ.Α.) για επικουρική ασφάλιση. Ο σχετικός χρόνος ασφάλισης θεωρείται ότι έχει διανυθεί στην ασφάλιση του πρώην Ι.Κ.Α.–Ε.Τ.Α.Μ. και, κατά περίπτωση, του πρώην Ε.Τ.Ε.Α.Μ. ή του Τ.Ε.Κ.Α..

2. Για την ασφάλιση των ξεναγών στον e-Ε.Φ.Κ.Α. και στο Τ.Ε.Κ.Α., σύμφωνα με την παρ. 1, καταβάλλονται ασφαλιστικές εισφορές μισθωτού σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν. 4387/2016 (Α΄ 85) και το άρθρο 31 ν. 4756/2020 (Α΄ 235), καθώς και οι εισφορές του άρθρου 34 του ν. 4144/2013 (Α΄ 88).

3. Ως εργοδότες του ξεναγού θεωρούνται οι επιχειρήσεις τουριστικών γραφείων, οι λοιπές επιχειρήσεις, το Δημόσιο και τα Ν.Π.Δ.Δ. που απασχολούν τον ξεναγό. Όταν ο ξεναγός παρέχει υπηρεσίες σε μεμονωμένους περιηγητές ή σε εν γένει φυσικά ή νομικά πρόσωπα που δεν περιλαμβάνονται στο προηγούμενο εδάφιο, απογράφεται ο ίδιος ως εργοδότης στο Ενιαίο Μητρώο Εργοδοτών του e-Ε.Φ.Κ.Α. σύμφωνα με τα άρθρα 5 έως 7 του Κανονισμού Διαδικασιών Ασφάλισης (υπό στοιχεία Αριθ. Φ21/544/ 28.3.2002 απόφαση Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Β΄ 414) για την εφαρμογή της Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης (Α.Π.Δ.) και υπέχει τις αντίστοιχες υποχρεώσεις.

4. Οι ξεναγοί οφείλουν, για κάθε παρεχόμενη υπηρεσία σχετική με το επάγγελμά τους, να εκδίδουν, από διπλότυπο μη θεωρημένο, απόδειξη πληρωμής, της οποίας αντίγραφο παραδίδουν στον εργοδότη τους ή διατηρούν οι ίδιοι, όταν υπέχουν τις υποχρεώσεις των εργοδοτών σύμφωνα με την παρ. 3, μέχρι τη δέκατη ημέρα του επόμενου μήνα από την απασχόλησή τους. Οι ξεναγοί και οι εργοδότες τους οφείλουν να διατηρούν αντίγραφο των αποδείξεων πληρωμής για χρονικό διάστημα πέντε (5) ετών. Οι μηνιαίες αποδοχές των ξεναγών προκύπτουν από τις αποδείξεις πληρωμής που εκδίδουν κατά τη διάρκεια κάθε μηνιαίας μισθολογικής περιόδου απασχόλησης.

5. Οι ασφαλιστικές εισφορές υπολογίζονται επί των μηνιαίων αποδοχών των ξεναγών, όπως αυτές προκύπτουν σύμφωνα με την παρ. 4. Ως προς το ανώτατο όριο μηνιαίων ασφαλιστέων αποδοχών ο σχετικός έλεγχος διενεργείται σε ετήσια βάση σύμφωνα με τις παρ. 2 και 3 του άρθρου 7. Τα δώρα λόγω εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς και το επίδομα αδείας υπόκεινται σε ασφαλιστικές εισφορές αυτοτελώς μέχρι του ανώτατου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών μισθωτού της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 4387/2016.

6. Η προβλεπόμενη εισφορά ασφαλισμένου βαρύνει τον ξεναγό και η εργοδοτική εισφορά, όπου τέτοια προβλέπεται, βαρύνει τον εργοδότη του. Υπόχρεος για την παρακράτηση της εισφοράς ασφαλισμένου και την καταβολή αυτής καθώς και της εργοδοτικής εισφοράς στον e-Ε.Φ.Κ.Α. είναι ο εργοδότης του πρώτου και δευτέρου εδαφίου της παρ. 3, κατά περίπτωση. Κάθε εργοδότης υποχρεούται να υποβάλει Α.Π.Δ. σύμφωνα με τα άρθρα 1 έως 7 του ν. 2972/2001 (Α΄ 291) και τα άρθρα 15 έως 36 του Κανονισμού Διαδικασιών Ασφάλισης για την εφαρμογή της Α.Π.Δ.. Οι ως άνω ασφαλιστικές εισφορές καταβάλλονται εντός των προβλεπόμενων στο άρθρο 26 του α.ν. 1846/1951 (Α΄ 179) προθεσμιών.

7. Σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής Α.Π.Δ. ή σε περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών:
α. επιβάλλονται οι προβλεπόμενες προσαυξήσεις λόγω εκπρόθεσμης υποβολής ή λόγω εκπρόθεσμης καταβολής,
β. επιβάλλονται οι προβλεπόμενες από τη νομοθεσία του e-Ε.Φ.Κ.Α. διοικητικές ή άλλες κυρώσεις,
γ. λαμβάνονται σε βάρος των υπόχρεων εργοδοτών όλα τα μέτρα για την είσπραξη ασφαλιστικών οφειλών.».

2. Το άρθρο 7 του ν. 710/1977, περί όρων και προϋποθέσεων για κατάταξη των ξεναγών σε ασφαλιστικές κλάσεις, αντικαθίσταται ως εξής:

«1. Οι ημέρες ασφάλισης των προσώπων της παρ. 1 του άρθρου 6 υπολογίζονται ανά μηνιαία μισθολογική περίοδο απασχόλησης και προκύπτουν από το πηλίκο της διαίρεσης των μηνιαίων αποδοχών της παρ. 4 του άρθρου 6 δια του κατώτατου ημερομισθίου εργατοτεχνίτη, το οποίο ισχύει στις 31 Δεκεμβρίου εκάστου έτους. Οι ημέρες ασφάλισης που προκύπτουν δεν μπορεί ανά μηνιαία μισθολογική περίοδο απασχόλησης να υπερβαίνουν τις εικοσιπέντε (25).

2. Μέχρι τον Φεβρουάριο κάθε έτους διενεργείται ετήσια εκκαθάριση του ατομικού λογαριασμού των ξεναγών για τον προσδιορισμό του συνολικού αριθμού ημερών ασφάλισης του προηγούμενου έτους. Ο συνολικός αριθμός ημερών ασφάλισης του προηγούμενου έτους προκύπτει από το πηλίκο της διαίρεσης των ετήσιων αποδοχών του προηγούμενου έτους δια του κατώτατου ημερομισθίου εργατοτεχνίτη, το οποίο ισχύει στις 31 Δεκεμβρίου εκάστου έτους. Εάν από την εκκαθάριση προκύπτουν ημέρες ασφάλισης επιπλέον εκείνων που έχουν προσδιοριστεί κατ’ εφαρμογή της παρ. 1, οι επιπλέον ημέρες ασφάλισης δεν ανάγονται σε ημερολογιακό μήνα απασχόλησης, αλλά εγγράφονται στο ετήσιο σύνολο ημερών ασφάλισης του ατομικού λογαριασμού ασφάλισης των ξεναγών. Το ετήσιο σύνολο ημερών ασφάλισης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τριακόσιες (300).

3. Οι ετήσιες αποδοχές της παρ. 2 προκύπτουν για κάθε έτος από το άθροισμα όλων των μηνιαίων αποδοχών της παρ. 4 του άρθρου 6 εκείνου του έτους. Το άθροισμα αυτό δεν μπορεί να υπερβαίνει το ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 4387/2016 (Α’ 85). Ασφαλιστικές εισφορές ασφαλισμένου που τυχόν έχουν καταβληθεί για ετήσιες αποδοχές που υπερβαίνουν το ανώτατο αυτό όριο επιστρέφονται στους δικαιούχους ως αχρεωστήτως καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές ασφαλισμένου.».

3. Οι παρ. 1 και 2 έχουν εφαρμογή για περιόδους απασχόλησης από 1η.1.2023.

4. Η περ. δ) της παρ. 3 του άρθρου 15 του Κανονισμού Διαδικασιών Ασφάλισης για την εφαρμογή της Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης (υπό στοιχεία Φ21/544/28.03.2002 απόφαση Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Β΄414), τροποποιείται ώστε να προβλεφθεί καταληκτική προθεσμία ως προς την προσωρινή εξαίρεση των ξεναγών από την υποχρέωση να υποβάλουν και να διαφυλάσσουν Αναλυτική Περιοδική Δήλωση, και η περ. δ) διαμορφώνεται ως εξής:

«δ) Οι ξεναγοί για μισθολογικές περιόδους έως 31.12.2022.».

  • 19 Οκτωβρίου 2022, 19:40 | Κώστας Χαλκιάς

    Παρακαλώ όπως ληφθούν υπόψη τα παρακάτω σχόλια και παρατηρήσεις:

    Άρθρο 1: «Ο σχετικός χρόνος ασφάλισης θεωρείται ότι έχει διανυθεί στην ασφάλιση του πρώην Ι.Κ.Α.–Ε.Τ.Α.Μ»

    Με ποιόν τρόπο θα προκύψει το παραπάνω την στιγμή που δεν είναι τίποτα ψηφιοποιημένο και το βάρος της καταμέτρησης των ενσήμων εκατοντάδων ξεναγών φέρει μόνο μια υπάλληλος στο ΙΚΑ Συντάγματος;

    Άρθρο 3: «[…]για την εφαρμογή της Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης (Α.Π.Δ.) και υπέχει τις αντίστοιχες υποχρεώσεις»

    Αν με τις αντίστοιχες υποχρεώσεις νοείται η κατάθεση των ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένου και εργοδότη από τον ξεναγό (Απόδειξη τύπου Β) σε συγκεκριμένο λογαριασμό της Εθνικής Τράπεζας επ ονόματι του ΙΚΑ-Διεύθυνσης Εισφορών, καλά θα κάνει το υπουργείο να επιληφθεί του ζητήματος και ειδικότερα της δυνατότητας μεταφοράς/κατάθεσης του εν λόγω ποσού ηλεκτρονικά καθότι αυτό είναι ΑΔΥΝΑΤΟ !!!

    Άρθρο 6: «[…] και τα άρθρα 15 έως 36 του Κανονισμού Διαδικασιών Ασφάλισης για την εφαρμογή της Α.Π.Δ.»

    Η απεικόνιση της ασφάλισης στον συγκεκριμένο κλάδο μόνο θυμηδία προκαλεί εν ετει 2022 καθώς αυτή απεικονίζεται σε Δελτίο Ασφαλιστικής Ταυτότητας και Εισφορών το οποίο οφείλει ο ενδιαφερόμενος να κρατά σε καλή κατάσταση. Προφανώς οι συντάξαντες το παρόν δεν έχουν λάβει υπόψη ότι λόγω της μη ψηφιοποίησης των ενσήμων και του χειρισμού της όλης υπόθεσης από ένα ΜΟΝΟ άτομο η πραγματική αποτύπωση των ενσήμων είναι το λιγότερο ΕΠΙΣΦΑΛΗΣ με αποτέλεσμα να καταστρατηγούνται οι διατάξεις του αρθ.10 του ν.2972.

    Συμπερασματικά αναπάντητο μένει το ερώτημα πως θα αποτυπωθεί μέσω της Α.Π.Δ η μέχρι ΤΟΥΔΕ ή ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗ ασφαλιστική ικανότητα των ξεναγών δεδομένου ότι:
    Σε κάθε περίπτωση όμως η μέχρι τούδε αποτύπωση των ενσήμων από το επάγγελμα του ξεναγού είναι ανύπαρκτη τόσο στην εφαρμογή του ΕΦΚΑ όσο και στην εφαρμογή ATLAS αποδεικνύοντας την αποτυχία της διαλειτουργικότητας των συστημάτων του ελληνικού δημοσίου, για την οποία φυσικά σπαταλήθηκαν χρήματα χωρίς αντίκρισμα.
    Δεδομένης ΙΣΩΣ της «πλασματικότητας» των ενσήμων η ασφαλιστική διοίκηση αποτυπώνει τα ένσημα για τα οποία έχουν καταβληθεί οι εισφορές τόσο από τους εργοδότες όσο και από τους ξεναγούς κανονικότατα σε καρτέλες Δ.Α.Τ.Ε , με την παρότρυνση να μην χαθούν ή φθαρούν καθ’ οποιονδήποτε τρόπο. Πέρα από το γελοίο του όλου θέματος εν έτει 2022 ο κόπος ενός εργαζόμενου και του εργοδοτικού κόστους να αποτυπώνεται καθ’ αυτόν τον τρόπο, ο εν λόγω τρόπος αποτύπωσης των προαναφερθέντων δεν δικαιολογεί επ’ουδενί την μη ηλεκτρονική καταγραφή των ενσήμων στις εφαρμογές της διοίκησης που σχετίζονται με την καταγραφή της ασφαλιστικής ιστορίας ενός εκάστου.
    Επίσης, η ανυπαρξία βούλησης της διοίκησης να ολοκληρώσει την διαδικασία ηλεκτρονικής καταχώρησης των ενσήμων αποτυπώνεται στην απάντηση του αρμόδιου υφυπουργού εργασίας προς τους για αυτό το ζήτημα ερωτώντες βουλευτές του ΚΙΝΑΛ (σχετική με αρ.πρωτ.4423/22.2.2021 ερώτηση και απάντηση του αρμόδιου υφυπουργού) : https://www.hellenicparliament.gr/Koinovouleftikos-Elenchos/Mesa-Koinovouleutikou-Elegxou?pcm_id=e94378a3-6d5c-4263-87a0-acd70104898a

    Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το κράτος δια του κου υφυπουργού, παραδέχεται εμμέσως πλην σαφώς ότι ΑΔΥΝΑΤΕΙ να ψηφιοποιήσει τα ένσημα ενός συγκεκριμένου κλάδου εργαζομένων, παρόλα τα κονδύλια που έχουν διατεθεί εδώ και 2 σχεδόν δεκαετίες προς τούτο (https://www.kathimerini.gr/ECONOMY/LOCAL/167282/H-MICHANORGANOSI-TOY-IKA/ και Το τέλος της ταλαιπωρίας – Ειδήσεις – νέα – Το Βήμα Online (tovima.gr)

    Λόγω της μη ψηφιοποίησης των ενσήμων μερικά από τα θέματα που έχουν ανακύψει ή θα ανακύψουν είναι τα εξής:
    Μη καταμέτρηση της προϋπηρεσίας για προκηρύξεις ΑΣΕΠ, λόγω ανυπαρξίας των ενσήμων στα πληροφοριακά συστήματα και ενδεχόμενη βλάβη στην κατοχύρωση/θεμελίωση συντάξιμου χρόνου/σύνταξης την στιγμή που έχουν πληρωθεί οι νόμιμες εισφορές.
    Σχετικά με το παραπάνω αξίζει να τονιστεί ότι απουσία ασφαλιστικής ικανότητας μπορεί κανείς να επισκεφθεί δημόσιο νοσοκομείο με τον κίνδυνο να μην λάβει την σχετική φροντίδα ΑΠΡΟΣΚΟΠΤΑ, καθώς παρά την συμπερίληψή μας στις ευπαθείς ομάδες στο πλαίσιο του άρθρου 33 του νόμου 4368/2016 η μη εμφάνιση της ασφαλιστικής μας ικανότητας στο σύστημα των νοσοκομείων ενέχει τον κίνδυνο της μη εξυπηρέτησης και της δημιουργίας δυσάρεστων καταστάσεων μεταξύ πολίτη και εργαζόμενου σε αυτό, μέχρις ότου ο ενδιαφερόμενος εξηγήσει στον υπάλληλο την ιδιότητα του, συνοδευόμενη από τα σχετικά έγγραφα. Το τελευταίο μεγεθύνεται στην περίπτωση κατά την οποία συναδέλφισσες είναι εγκυμονούσες.
    Σ’αυτό το πλαίσιο αλγεινότερη εντύπωση προκαλούν οι διατάξεις του άρθρου 6 του νόμου 4892 ΦΕΚ 28/Α/22-2-2022περί ανάθεσης έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, καθώς δεδομένης της μέχρι τώρα κωλυσιεργίας και παρά τα όσα χρήματα έχουν δοθεί αναφορικά με την ψηφιακή αποτύπωση των ενσήμων και του κλάδου των ξεναγών , κανείς δεν προοικονομεί ότι το ζήτημα της ψηφιοποίησης των ενσήμων του κλάδου μας θα λυθεί με τον βέλτιστο δυνατό και χρηστά οικονομικό προς το συμφέρον του φορολογούμενου πολίτη τρόπο.

  • 18 Οκτωβρίου 2022, 10:21 | ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ

    Ο υποβάλλων το σχόλιο ενεργώ ως νομικός παραστάτης της ΠΟΞΕΝ και κατ΄εντολή της.

    Ειδικότερα ως προς την προτεινόμενη με το αρ. 9 του νομοσχεδίου τροποποίηση του αρ. 7 του Ν. 710/1977, και προκειμένου να μην υπάρχουν αμφισημίες ή παρερμηνείες, προτείνεται η διάταξη να έχει ως εξής:

    2. Το άρθρο 7 του ν. 710/1977 αντικαθίσταται ως εξής:
    «1. Οι ημέρες ασφάλισης των προσώπων της παρ. 1 του άρθρου 6 υπολογίζονται ανά έτος και επί του αθροίσματος όλων των μηνιαίων αποδοχών της παρ. 4 του άρθρου 6 εκείνου του έτους και δεν μπορούν να υπερβαίνουν τις τριακόσιες (300). Το άθροισμα αυτό των ετησίων αποδοχών δεν μπορεί να υπερβαίνει το ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών της παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 4387/2016 (Α’ 85).

    Μέχρι τον Φεβρουάριο κάθε έτους διενεργείται ετήσια εκκαθάριση του ατομικού λογαριασμού των ξεναγών για τον προσδιορισμό του συνολικού αριθμού ημερών ασφάλισής του και των ασφαλιστικών εισφορών του προηγούμενου έτους. Ειδικότερα, διαιρείται το σύνολο των ετησίων αποδοχών της παραγράφου 1 δια του αριθμού 300. Ο διαιρέτης (300) αποτελεί εν προκειμένω τις ασφαλιστικές ημέρες εργασίας του ξεναγού, το δε
    πηλίκο της άνω διαίρεσης αποτελεί το μέσο ημερομίσθιο.

    Εάν το πηλίκο της διαιρέσεως της προηγουμένης παραγράφου είναι μικρότερο του κατά την 31ην Δεκεμβρίου του προηγουμένου έτους κατωτάτου ημερομισθίου του ανειδικεύτου εργάτη, το σύνολο των αποδοχών της προηγουμένης παραγράφου διαιρείται δια του παραπάνω ημερομισθίου. Ο διαιρέτης αποτελεί εν προκειμένω το μέσο ημερομίσθιο του ξεναγού, το δε πηλίκο της άνω διαίρεσης τον αριθμό των ασφαλιστικών ημερών εργασίας του έτους.

    Ασφαλιστικές εισφορές ασφαλισμένου που τυχόν έχουν καταβληθεί για ετήσιες αποδοχές που υπερβαίνουν το ανώτατο όριο του άρθρου 38 του ν. 4387/2016 επιστρέφονται στους δικαιούχους ως αχρεωστήτως καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές ασφαλισμένου.

    2. Οι παρ. 1 και 2 έχουν εφαρμογή για περιόδους απασχόλησης από 1η.1.2023.

    3. Η περ. δ) της παρ. 3 του άρθρου 15 του Κανονισμού Διαδικασιών Ασφάλισης για την εφαρμογή της Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης (υπό στοιχεία Φ21/544/28.03.2002 απόφαση Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Β΄414), τροποποιείται ώστε να προβλεφθεί καταληκτική προθεσμία ως προς την προσωρινή εξαίρεση των ξεναγών από την υποχρέωση να υποβάλουν και να διαφυλάσσουν Αναλυτική Περιοδική Δήλωση, και η περ. δ) διαμορφώνεται ως εξής:

    δ) Οι ξεναγοί για μισθολογικές περιόδους έως 31.12.2022.».

  • 7 Οκτωβρίου 2022, 13:44 | ΒΑΣΩ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΑΤΟΥ

    Αυτό έπρεπε να έχει γίνει εδώ και 20 χρόνια. Επιτέλους να έχουν και αυτοί, όπως όλοι οι εργαζόμενοι την ευθύνη για την ασφάλισή τους