Άρθρο 02 – Ορισμοί (άρθρο 5 Οδηγίας 2014/23/ΕΕ)

Για τους σκοπούς του παρόντος, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

1) ως «Συμβάσεις Παραχώρησης» νοούνται Συμβάσεις Παραχώρησης Έργων ή Υπηρεσιών, ως ορίζονται στα στοιχεία α) και β):

α) ως «Σύμβαση Παραχώρησης Έργων» νοείται η σύμβαση εξ επαχθούς αιτίας που συνάπτεται εγγράφως μέσω της οποίας μία ή περισσότερες Αναθέτουσες Αρχές ή Αναθέτοντες Φορείς αναθέτουν την εκτέλεση έργων σε έναν ή περισσότερους Οικονομικούς Φορείς, το δε αντάλλαγμα για αυτή συνίσταται είτε αποκλειστικά στο δικαίωμα εκμετάλλευσης των έργων τα οποία αποτελούν το αντικείμενο της σύμβασης είτε στο δικαίωμα αυτό μαζί με την καταβολή αμοιβής.

β) ως «Σύμβαση Παραχώρησης Υπηρεσιών» νοείται η σύμβαση εξ επαχθούς αιτίας που συνάπτεται εγγράφως μέσω της οποίας μία ή περισσότερες Αναθέτουσες Αρχές ή Αναθέτοντες Φορείς αναθέτουν την παροχή και διαχείριση υπηρεσιών, εκτός από την εκτέλεση έργων που αναφέρεται στο σημείο (α) σε έναν ή περισσότερους Οικονομικούς Φορείς, το δε αντάλλαγμα γι αυτήν συνίσταται είτε αποκλειστικά στο δικαίωμα εκμετάλλευσης των υπηρεσιών τα οποία αποτελούν το αντικείμενο της σύμβασης, είτε στο δικαίωμα αυτό μαζί με την καταβολή αμοιβής.

Η ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης Έργων ή Υπηρεσιών συνεπάγεται τη μεταβίβαση στον Παραχωρησιούχο του λειτουργικού κινδύνου που απορρέει από την εκμετάλλευση των εν λόγω έργων ή υπηρεσιών και ο οποίος συμπεριλαμβάνει κίνδυνο ζήτησης ή προσφοράς ή αμφοτέρους. Ο Παραχωρησιούχος θεωρείται ότι αναλαμβάνει τον λειτουργικό κίνδυνο όταν, υπό φυσιολογικές συνθήκες λειτουργίας, δεν υπάρχει εγγύηση για την απόσβεση της επένδυσης ή των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν κατά την εκτέλεση των έργων ή την παροχή των υπηρεσιών που αποτελούν το αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης. Το τμήμα του κινδύνου που μεταβιβάζεται στον Παραχωρησιούχο περιλαμβάνει την πραγματική έκθεση στις αστάθμητες συνθήκες της αγοράς, που συνεπάγεται ότι οιαδήποτε πιθανή εκτιμώμενη απώλεια του Παραχωρησιούχου δεν πρέπει να είναι απλώς επουσιώδης ή αμελητέα.

2) ως «Οικονομικός Φορέας» νοείται κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή δημόσιος φορέας ή ομάδα αυτών των προσώπων και/ή φορέων, συμπεριλαμβανομένων των προσωρινών ενώσεων επιχειρήσεων, που προσφέρει την εκτέλεση εργασιών και/ή έργου, την προμήθεια προϊόντων ή την παροχή υπηρεσιών στην αγορά.

3) ως «Υποψήφιος» νοείται ο Οικονομικός Φορέας που έχει επιδιώξει να του αποσταλεί πρόσκληση ή έχει προσκληθεί να συμμετάσχει σε διαδικασία ανάθεσης Σύμβασης Παραχώρησης.

4) ως «Προσφέρων» νοείται Οικονομικός Φορέας που έχει υποβάλει προσφορά.

5) ως «Παραχωρησιούχος» νοείται Οικονομικός Φορέας στον οποίο έχει ανατεθεί Σύμβαση Παραχώρησης. Εφόσον ο Παραχωρησιούχος συμβάλλεται στην Σύμβαση Παραχώρησης μέσω της Εταιρείας Ειδικού Σκοπού του άρθρου 53, κάθε αναφορά των διατάξεων του παρόντος νόμου στην έννοια “Παραχωρησιούχος” νοείται ως αναφορά στην “Εταιρεία Ειδικού Σκοπού”, ακόμη και εάν δεν ορίζεται ειδικώς σε αυτές.

6) με τους όρους «γραπτώς» ή «εγγράφως» νοείται κάθε σύνολο λέξεων ή αριθμών το οποίο μπορεί να διαβάζεται, να αναπαράγεται και στη συνέχεια να κοινοποιείται, συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών που μεταδίδονται και αποθηκεύονται με ηλεκτρονικά μέσα.

7) ως «εκτέλεση έργων» νοείται η εκτέλεση, ή η μελέτη και εκτέλεση, έργων που σχετίζονται με μία από τις δραστηριότητες του Παραρτήματος I ή έργου, ή η υλοποίηση, με οιαδήποτε μέσα, έργου που αντιστοιχεί στις απαιτήσεις που διευκρινίζονται από την Αναθέτουσα Αρχή ή τον Αναθέτοντα Φορέα που ασκεί αποφασιστική επιρροή στο είδος ή στη μελέτη του έργου.

8) ως «έργο» νοείται το αποτέλεσμα ενός συνόλου οικοδομικών εργασιών ή εργασιών μηχανικού το οποίο επαρκεί αυτό καθαυτό για την εκπλήρωση μίας οικονομικής ή τεχνικής λειτουργίας. Η εκτέλεση των εργασιών του προηγούμενου εδαφίου απαιτεί ιδίως την εφαρμογή μελέτης με τη χρήση τεχνικών γνώσεων και μεθόδων και αφορούν νέες κατασκευές, επεκτάσεις, ανακαινίσεις, επισκευές, συντηρήσεις, λειτουργία και κατεδαφίσεις όλων των υποδομών, ιδίως στις κατηγορίες οδοποιίας, οικοδομικών, υδραυλικών, ηλεκτρομηχανολογικών, λιμενικών, βιομηχανικών-ενεργειακών, δικτύων, πρασίνου, καθαρισμού και επεξεργασίας νερού, υγρών, στερεών και αερίων αποβλήτων, γεωτρήσεων, ειδικών μονώσεων, ανελκυστήρων, ηλεκτρονικού εξοπλισμού, πλωτών έργων και εγκαταστάσεων, ναυπηγείων, αποκαλύψεις μεταλλείων ή όπως οι κατηγορίες αυτές διαμορφώνονται από τις κείμενες διατάξεις και των υποδομών εκ του συνδυασμού των ανωτέρω κατηγοριών

9) ως «ηλεκτρονικό μέσο» νοείται ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός για την επεξεργασία (συμπεριλαμβανομένης της ψηφιακής συμπίεσης) και την αποθήκευση δεδομένων, τα οποία μεταδίδονται, διακινούνται ή λαμβάνονται με τη χρήση ενσύρματου, ασύρματου, οπτικού ή άλλου ηλεκτρομαγνητικού μέσου.

10) ως «αποκλειστικά δικαιώματα» νοούνται τα δικαιώματα που εκχωρούνται από αρμόδια αρχή ενός κράτους μέλους μέσω οιασδήποτε νομοθετικής, κανονιστικής ή δημοσιευμένης διοικητικής πράξης συμβατής με τις Συνθήκες που έχει ως αποτέλεσμα να περιορίζει την άσκηση μιας δραστηριότητας σε έναν μόνο Οικονομικό Φορέα και η οποία επηρεάζει ουσιωδώς την ικανότητα άλλων Οικονομικών Φορέων να ασκούν τέτοιου είδους δραστηριότητα.

11) ως «ειδικά δικαιώματα» νοούνται τα δικαιώματα που εκχωρούνται από αρμόδια αρχή ενός κράτους μέλους μέσω οιασδήποτε νομοθετικής, κανονιστικής ή δημοσιευμένης διοικητικής διάταξης συμβατής με τις Συνθήκες που έχει ως αποτέλεσμα να περιορίζει την άσκηση μιας δραστηριότητας σε δύο ή περισσότερους Οικονομικούς Φορείς και η οποία επηρεάζει ουσιωδώς την ικανότητα άλλων Οικονομικών Φορέων να ασκούν τέτοιου είδους δραστηριότητα.

12) ως «Έγγραφα της Σύμβασης Παραχώρησης» νοείται το σύνολο των κειμένων, σχεδίων και λοιπών στοιχείων που περιλαμβάνουν τους όρους ανάθεσης και εκτέλεσης της Σύμβασης Παραχώρησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 38.

13) ως «καινοτομία» νοείται η υλοποίηση ενός νέου ή σημαντικά βελτιωμένου προϊόντος, υπηρεσίας ή διαδικασίας, περιλαμβανομένων ενδεικτικώς των διαδικασιών παραγωγής ή κατασκευής, μιας νέας μεθόδου μάρκετινγκ ή μιας νέας οργανωτικής μεθόδου στις επιχειρηματικές πρακτικές, στην οργάνωση του χώρου εργασίας ή στις εξωτερικές σχέσεις, μεταξύ άλλων με στόχο τη συμβολή στην επίλυση κοινωνικών ζητημάτων ή την υποστήριξη της στρατηγικής «Ευρώπη 2020».

14) α) «Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων («Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ.»)»: Ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα, το οποίο συστάθηκε δυνάμει των άρθρων 1 έως 9 του Ν. 4155/2013 (ΦΕΚ Α 120) και το οποίο περιλαμβάνει όλα τα αναγκαία στοιχεία για την υποβολή αιτημάτων, τον προγραμματισμό, την έγκριση, τη διαδικασία προκήρυξης, ανάθεσης, σύναψης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, με τη χρήση και εφαρμογή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ).

β) ως «Χρήστες Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ.»: Οι Αναθέτουσες Αρχές του άρθρου 3 του παρόντος νόμου, οι Αναθέτοντες Φορείς του άρθρου 4, οι Οικονομικοί Φορείς της παρ. 2 του άρθρου 2 και οι υπάλληλοι και λειτουργοί των φορέων του Δημόσιου Τομέα, που χρησιμοποιούν το Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ. κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

  1. Ως «Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ)» νοείται το πληροφοριακό σύστημα – μέρος του Ε.Σ.Η.Δ.Η.Σ. που έχει ως σκοπό τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσιοποίηση στοιχείων που αφορούν στις δημόσιες συμβάσεις σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 4013/2011 (ΦΕΚ Α΄ 204)
  2. Ως «Εθνική Βάση Δεδομένων Δημοσίων Συμβάσεων» ή («E.Β.Δ.ΔΗ.ΣΥ.») νοείται η βάση δεδομένων που αναφέρεται στο εδάφιο ι) της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του Ν. 4013/2011 (ΦΕΚ Α 204).
  3. «Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων («Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.»)»: Η ανεξάρτητη διοικητική αρχή που ιδρύθηκε με το Ν. 4013/2011 (ΦΕΚ Α 204).
  • 11 Μαρτίου 2016, 13:35 | Ηλίας Κορομπλής

    Γιατί μόνο ο Παραχωρησιούχος πρέπει να επωμιστεί τον Λειτουργικό Κίνδυνο?
    Πώς μπορεί να υφίσταται την πραγματική έκθεση στις αστάθμητες συνθήκες τις αγοράς όταν τους Κανόνες σε αυτήν, π.χ. αύξηση Φ.Π.Α., επιβολή Ε.Φ.Κ. δεν τους ορίζει ο ίδιος αλλά η Πολιτεία?
    Κάποια πρόβλεψη για Ανωτέρα Βία (Force Majeure)?