Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (ΕθΠΠ) – Τα Αποτελέσματα Της Δημόσιας Διαβούλευσης

Η ηλεκτρονική μορφή της δημόσιας διαβούλευσης για το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (ΕθΠΠ) άρχισε στις 5 Μαρτίου 2010 στην ιστοσελίδα http://www.opengov.gr/ypepth/?p=43 και έληξε την Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου 2010. Στη διάθεση των πολιτών ήταν το κείμενο-πρόταση, διευκρινιστικά σχόλια για το Ευρωπαϊκό και το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, καθώς και 23 βοηθητικές ερωτήσεις.

Στη ηλεκτρονική μορφή της διαβούλευσης αναρτήθηκαν 496 σχόλια, ενώ παραλλήλως κατατέθηκαν παρεμβάσεις και υπό μορφή κειμένου. Συμμετείχαν εκπρόσωποι φορέων εκπαίδευσης και κατάρτισης, επιμελητήρια, επαγγελματικές ενώσεις, κοινωνικοί εταίροι και πολίτες.

Λόγω του εξειδικευμένου θέματος της διαβούλευσης, οι απαντήσεις των πολιτών δεν αντιστοιχούσαν πάντα στο περιεχόμενο των ερωτήσεων ή αποτελούσαν προσωπικές τοποθετήσεις σε γενικότερα θέματα εργασιακών δικαιωμάτων ή πιστοποίησης γνώσεων. Γι’ αυτό το λόγο,  η Επιτροπή που επεξεργάστηκε τα σχόλια ομαδοποίησε τις απαντήσεις  βάσει του περιεχομένου και της θεματικής συνάφειας των ερωτήσεων και κατέληξε στο εξής κείμενο.

Κάλεσμα της Υπουργού σε δημόσια διαβούλευση για τη δημιουργία ενός Εθνικού Πλαισίου Προσόντων

Το Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων στο πλαίσιο της νέας πολιτικής για τη διά βίου μάθηση προτείνει τη δημιουργία ενός Εθνικού Πλαισίου Προσόντων για τη διά βίου μάθηση σε αντιστοίχιση με το Ευρωπαϊκό.

Μέχρι σήμερα στη χώρα μας δεν υπήρχε ένα ενιαίο σύστημα αναγνώρισης και πιστοποίησης προσόντων που να συμπεριλαμβάνει όλες τις μορφές εκπαίδευσης, κατάρτισης και επαγγελματικής εμπειρίας. Τα μαθησιακά αποτελέσματα, δηλαδή το τι γνωρίζει, κατανοεί και είναι ικανός να κάνει κάποιος μετά την ολοκλήρωση μιας μαθησιακής διαδικασίας, από την εκπαίδευση, την κατάρτιση, τη μη τυπική ή άτυπη μάθηση, καθώς και από την επαγγελματική και κοινωνική εμπειρία των πολιτών,  δεν αναγνωρίζονται και δεν αξιοποιούνται.

Πιστοποιημένες δεξιότητες και προσόντα, σημαίνουν  καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές, περισσότερος ευκαιρίες επιτυχίας, λιγότερο άγχος εργασιακής ανασφάλειας

Η συγκρότηση του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων στη χώρα μας είναι μια μεγάλη ευκαιρία. Μια ευκαιρία να απαγκιστρωθούμε από αγκυλώσεις του παρελθόντος, να βάλουμε μια τάξη στο άναρχο πεδίο των κάθε είδους βεβαιώσεων και πιστοποιητικών που δίνονται από φορείς εκπαίδευσης και κατάρτισης και να καταστήσουμε διαφανή σε όλους τα προσόντα που αποκτούν εκπαιδευόμενοι κάθε ηλικίας και κάθε κατηγορίας.

Με τη συγκρότηση ενός ενιαίου Εθνικού Πλαισίου Προσόντων στόχος μας είναι όλες οι μορφές τυπικής, μη τυπικής και άτυπης μάθησης όλων των βαθμίδων να συσχετίζονται μεταξύ τους, τα αποτελέσματά τους να αναγνωρίζονται και να πιστοποιούνται στη βάση μιας συμφωνίας που θα διασφαλίζει την ποιότητα και την αμοιβαία εμπιστοσύνη κράτους και κοινωνικών εταίρων. Κατά αυτόν τον τρόπο το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων θα ενισχύει τη διαφάνεια στα επαγγελματικά προσόντα, θα διευκολύνει την πρόσβαση και την πρόοδο σε διαδικασίες διά βίου μάθησης και θα υποστηρίζει καλύτερα τη σχέση εκπαίδευσης και κατάρτισης με την εργασία.

Η Ελλάδα ξεκινά την προσπάθεια θέσπισης Εθνικού Πλαισίου Προσόντων με καθυστέρηση δυο χρόνων. Ο χρόνος που χάθηκε είναι πολύτιμος αλλά μπορεί να κερδηθεί αξιοποιώντας τη διεθνή εμπειρία από χώρες που έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία και με την ενεργό συμμετοχή όλων σας στην κοινή προσπάθεια. Το έργο είναι φιλόδοξο και μακράς πνοής. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων θα συμπεριλάβει εξ αρχής όλους τους φορείς που συμμετέχουν κατά οποιονδήποτε τρόπο στην εκπαίδευση και κατάρτιση στη χώρα μας, φορείς πιστοποίησης, φορείς αναγνώρισης ακαδημαϊκών τίτλων και επαγγελματικών δικαιωμάτων, φορείς διασφάλισης ποιότητας, κοινωνικούς εταίρους και φυσικά τους ίδιους τους πολίτες.

Σας καλούμε να συμμετάσχετε εποικοδομητικά στην προσπάθεια συγκρότησης του ελληνικού Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και να καταθέσετε με καλή πίστη και τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία τις προτάσεις σας στο κείμενο εργασίας που δίνεται σήμερα σε δημόσια διαβούλευση.

Η Υπουργός

Άννα Διαμαντοπούλου

Διάρκεια Διαβούλευσης : 5 Μαρτίου 2010 εως 5 Σεπτεμβρίου 2010

  • 16 Μαΐου 2010, 16:10 | Κατερινα Πετροπουλεα

    Τέτοια προγράμματα πρεπει να γίνονται γιατι βοηθάνε τους νέους να εμπλουτισουν της γνωσεις τους ή να μαθουν περισσοτερα πραγματα.
    Απλά οι νεεοι θα πρεπει να γινουν πιο δραστηριοι και να ασχολουνται περιοσσοτερο με τετοια προγραμματα.Παρακολουθω ενα τετοιο προγραμμα και πιστυεω οτι ειναι καλο για ολους και θα βοηθησει.
    Μακαρι να συνεχιστουν και στο μελλον αυτα τα προγραμματα και σε αλλους τομεις..

    Κατερινα Π.(απο καλαματα)

  • 16 Μαΐου 2010, 13:07 | μαλτζή μαρία

    ειναι πολύ χρήσιμο για όλους μας και συμμετέχω και εγώ σε ενα πρόγραμμα δια βίου μαθησης και πραγματικά ειναι πολυ ενδιαφέρον.

  • 14 Μαΐου 2010, 14:36 | ΜΑΡΙΝΑ-ΑΛΕΞ

    Μακάρι να πραγματοποιηθεί αυτό το πλαίσιο ώστε κάθε πολίτης να έχει δικαίωμα πρόσβασης σε προγράμματα επιμόρφωσης από τα οποία θα βγεί σίγουρα κερδισμένος.

  • 14 Μαΐου 2010, 10:29 | Γιάννης Κ

    θεωρώ τα προγράμματα αυτά χρήσιμα γιατι προσφέρονται δωρεάν και παρέχουν πολύτιμα εργαεία για επαγγελματική εξέλιξη.Ελπίζω το πρόγραμμα αυτό να μην έχει το άδοξο τέλος άλλων παρόμοιων κατά το παρελθόν φιλόδοξων προγραμμάτων.

  • 13 Μαΐου 2010, 22:00 | M.N.

    Τα προγραμματα αυτά ειναι χρήσιμα ειδικά για τους νέους γιατι είναι δωρεάν και προσφέρουν γνώσεις για την εξέλιξη τους στο αντικείμενο της εργασίας τους. Παρόλα αυτά, η οργάνωσή και η αποδοχή αυτών των προγραμμάτων εξαρτάται από τη θέληση και των εκπαιδευτών και των εκπαιδευομένων. Ευελπιστώ οτι όλα θα πάνε καλά και θα φτάσουμε και τις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες σε αυτόν τον τομέα.

  • 8 Μαΐου 2010, 21:45 | ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΣΟΦΙΑ

    Το μέγα αίτιο της κρίσης όπως όλοι παραδέχονται είναι η φοροδιαφυγή.
    Πως να μην είναι όταν το ίδιο το κράτος σε αναγκάζει να φοροδιαφεύγεις.
    Είναι κοινό μυστικό ότι όλοι οι αδιόριστοι και πολύ διορισμένοι βέβαια
    καθηγητές κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα στη μαύρη αγορά. Είναι δυνατόν ένας ωρομίσθιος καθηγητής να ζήσει με τα 350 ευρώ στην καλύτερη περίπτωση, τα οποία μπορεί να τα πάρει μετά από ένα χρόνο? Δεν νομίζω να υπάρχει Έλληνας που να το πιστεύει αυτό. Πως λοιπόν αυτός ο καθηγητής να μην κανει ιδιαίτερα στη μαύρη αγορά? Θα μου πείτε να γραφτεί στο ΤΕΒΕ. Όχι δεν θα γραφτεί στο ΤΕΒΕ γιατί αν το κάνει δεν έχει το δικαίωμα να προσληφθεί ως ωρομίσθιος και να αποκτήσει προυπηρεσία. Επίσης δεν θα το κάνει γιατί όταν το καλοκαίρι δε θα εργάζεται και δεν θα έχει εισόδημα για δύο μήνες(+ διακοπές χριστουγέννων και πάσχα) αντι να παίρνει επίδομα ανεργίας αυτός πρέπει να συνεχίσει να πληρώνει εισφορές εφόσον οι διαδικασίες της διακοπής και της έναρξης είναι και χρονοβόρες και πολύ γραφειοκρατικές. Να πεθάνει από τη πείνα η να κλέψει το κράτος?

  • 28 Απριλίου 2010, 22:50 | ΓΕΩΡΓΙΑ Δ.

    Για να λειτουργήσει αυτό το σύστημα οι νέοι θα πρέπει να γίνουν πιο ενεργοί,να κυνηγάνε κάθε ευκαιρία για γνώση γιατί ο ανταγωνισμός και η εξέλιξη σε όλους τους τομείς προχωράνε με γοργό ρυθμό και φυσικά πρέπει να υπάρξει καλή οργάνωση,επιμέλεια και σοβαρότητα στην πράξη και όχι μόνο στα χαρτιά.

  • 27 Απριλίου 2010, 17:15 | Zorbas Dimitrios

    Θα ήταν καλό να πραγματοποιηθεί αυτό το πλαίσιο ώστε οι πολίτες με πιστοποιημένες γνώσεις από φορέα του Δημοσίου να τοποθετούνται σε θέσεις που θα είναι χρήσιμοι και θα αποδίδουν όσο το δυνατόν περισσότερα σύμφωνα με τις γνώσεις τους. Όλοι θα βγούμε κερδισμένοι αν συνεχιστεί αυτή η προσπάθεια.
    Ήδη συμμετέχω σε πρόγραμμα του Κέντρου Δια βίου Μάθησης του Τομέα Πληροφορικής. Τέτοια προγράμματα πρέπει να έχουν την υποστήριξη των Υπουργείων.Κάθε πολίτης θα πρέπει να έχει δικαίωμα πρόσβασης σε προγράμματα επιμόρφωσης από τα οποία θα αποκτά πιστοποίηση γνώσεων, δεξιοτήτων, ικανοτήτων.

  • 26 Απριλίου 2010, 19:51 | Νικος Γκολας

    Συμμετέχω και εγώ σε ένα Πρόγραμμα της Δια Βίου Μάθησης και με χαροποιεί αν θα υπάρξει κάποια πιστοποίηση, επειδή και κατά την διάρκεια αυτών των χρόνων αυτό ακουγότανε αλλά δεν εφαρμόστηκε κάτι. Θα ήθελα να συμπληρώσω μακάρι να υπήρχανε περισσότερα τμήματα να απασχολήσει και πιο πολλά άτομα διότι γίνετε πολύ καλή δουλειά και είναι δωρεάν.

  • 25 Απριλίου 2010, 18:19 | Βασιλική

    Πολύ καλά τα προγράμματα επιμόρφωσης για μας που θέλουμε να αποκτήσουμε περισσότερες γνώσεις σε αντικείμενα που μας ενδιαφέρουν.

  • 25 Απριλίου 2010, 13:52 | Ανδρέας Σταματόπουλος

    Μακάρι να γίνει πραγματικότητα αυτό το πλαίσιο ώστε οι πολίτες με πιστοποιημένες γνώσεις από φορέα του Δημοσίου να τοποθετούνται σε θέσεις που είναι χρήσιμοι και μπορούν να αποδώσουν τα μέγιστα σύμφωνα με τις γνώσεις τους. Νομίζω πως όλοι θα βγούμε κερδισμένοι από αυτή την πρωτοβουλία αρκεί να μη μείνει στα χαρτιά και να προχωρήσει άμεσα.
    Ήδη συμμετέχω σε πρόγραμμα του Κέντρου Δια βίου Μάθησης στον Τομέα της Πληροφορικής και οφείλετε να δώσετε μεγάλη βαρύτητα. Τέτοιου είδους προγράμματα χρειάζονται την υποστήριξη του αρμόδιου Υπουργείου και κατά τη γνώμη μου πρέπει να λάβετε υπόψιν σας τα σχόλια των ήδη συμμετεχόντων σε αυτά, ώστε οι επόμενοι να λάβουν όσο το δυνατό καλύτερες γνώσεις.
    Από τη στιγμή που το κράτος μπορεί να προσφέρει στους πολίτες πιστοποιητικά για τα προσόντα που κατέχουν δε βλέπω το λόγο να τρέχουμε στις ιδιωτικές επιχειρήσεις που τα χαρτιά που «μοιράζουν» είναι αμφιβόλου ποιότητος και φυσικά δεν έχουν την ίδια ισχύ με τα κρατικά.

  • 23 Απριλίου 2010, 04:37 | ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑ

    Είμαι από Καλαμάτα και η ανεργία μαστίζει την πόλη μου (άσε που για να βρεις δουλεία πρέπει να έχεις κάποιον έστω και μακρινό «μπάρμπα από την Κορώνη») φανταστείτε αλλού. Ναι όλο αυτό είναι καλό να γίνει διότι δίνει δυνατότητες σε αυτούς που έχουν πασχίσει αποκτώντας γνώσεις και προσόντα. Επιτέλους ας αρχίσουμε να κάνουμε πράξεις όσα έπρεπε εδώ και χρόνια να έχουν γίνει.

  • 20 Απριλίου 2010, 21:24 | Παρασκευή Σάκουλα

    Κάθε πολίτης θα πρέπει να έχει δικαίωμα πρόσβασης σε προγράμματα επιμόρφωσης από τα οποία θα αποκτά πιστοποίηση γνώσεων, δεξιοτήτων, ικανοτήτων.

  • 19 Απριλίου 2010, 23:32 | ΧΑΣΑΝΤΑ

    καντε κατι για τα επαγγελματικά δικαιωματά των αυτοματισμών των ΤΕΙ

  • 18 Απριλίου 2010, 15:27 | ΗΦΝ

    Εγώ θα πρότεινα να εξακριβώνονται αυτά τα προσόντα, γιατί στο παρελθόν έχουν φημολογηθεί πολλά πάνω σε αυτό.
    ΗΦ

  • 18 Απριλίου 2010, 13:43 | Ξανθή Χουλιάρα

    Το μαγικό ραβδί για να γίνουν όλα όσα προτείνονται είναι μια καλοοργανωμένη και ολόπλευρα μελετημένη αξιολόγηση!!! Πότε όμως , πώς, από ποιους και ως προς τι? Μάλλον οι ειδικοί θα πρέπει να πιάσουν δουλειά αμέσως !!!!
    ΞΧ

  • 10 Μαρτίου 2010, 11:43 | ΤΕΧΝΟΛΟΓΟΣ ΓΕΩΠΟΝΟΣ Α.Τ.Ε.Ι ΗΠΕΙΡΟΥ

    Νομίζω, ότι έχει έρθει η ώρα να σοβαρευτούμε και να αντιμετωπίσουμε την παιδεία ως εθνική υπόθεση. Έίναι θλιβερο το γεγονός ότι αντί τα Α.Ε.Ι της χώρας να βελτιώνονται, έχουν κηρύξει τον πόλεμο στα Τ.Ε.Ι, τα οποία δια νόμου είναι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα του τεχνολογικού τομέα, οι λόγοι βέβαια είναι προφανείς.Συγκεκριμένα,είναι άδικο αυτό που αναφέρει παραπάνω ο ΓΕΩΠΟΝΟΣ Γ.Π.Α οτι »Δε μπορεί οι απόφοιτοι των Τ.Ε.Ι. να θέλουν να εξισωθούν με τους αποφοίτους των Α.Ε.Ι. Είτε το θέλουν είτε όχι το επίπεδο σπουδών είναι πολύ κατώτερο και στα Τ.Ε.Ι. και στα κολλέγια». Πως γνωρίζει οτι το επίπεδο σπουδών στα Τ.Ε.Ι είναι κατώτερο; έχει φοιτήσει σε Τ.Ε.Ι και ξέρει;γιατί πέφτει στην παγίδα;.Απο την στιγμή που υπηρετούμε την ίδια επιστήμη.Οφείλω βέβαια να αναγνωρίσω, οτι απο την στιγμή που το πρόγραμμα σπουδών στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο είναι 5ετές, να αναγνωρίζεται το 5 έτος ως μεταπτυχιακό, είμαστε μαζί τους σε αυτόν τον αγώνα αλλα δεν μπορούν να ισχυρίζονται οτι είμαστε »κατώτεροι»

  • 9 Μαρτίου 2010, 19:54 | ΓΕΩΠΟΝΟΣ Γ.Π.Α.

    Ελπίζουμε τώρα με τη διαβούλευση για τη δημιουργία του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων να αρθούν οι αδικιές που συναντούμε μέχρι σήμερα. Δε μπορεί οι απόφοιτοι των Τ.Ε.Ι. να θέλουν να εξισωθούν με τους αποφοίτους των Α.Ε.Ι.Πόσο μάλλον οι απόφοιτοι των κολλεγίων. Είτε το θέλουν είτε όχι το επίπεδο σπουδών είναι πολύ κατώτερο και στα Τ.Ε.Ι. και στα κολλέγια. Ένα άλλο μεγάλο αγκάθι στον κλάδο των γεωπόνων είναι οι <> που αποφοιτούν από τις χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ με βαθμό πτυχίου 10! και ο συντελεστής βαρύτητας του βαθμού είναι ο ίδιος ανεξάρτητα αν στα πανεπιστήμια της χώρας μας ο βαθμός δυσκολίας πολλαπλάσιος. Ελπίζω να το δείτε αυτό το θέμα αν και δεν τρέφω αυταπάτες.Και εσείς μια από τα ίδια είστε και θα πράξετε κατά το συμφέρον των γνωστών σας. Αν αυτοί προέρχονται από Α.Ε.Ι. ίσως να αλλάξει κατί. Αν όχι τότε δεν πε΄ριμένουμε τίποτα. ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ ΕΛΛΑΔΑ.

  • Η παιδεία είναι δημόσιο αγαθό. Πρέπει να παρέχεται δωρεαν.
    Το Πασοκ να τηρήσει τις δεσμεύσεις του γι αυτα που έταξε (πιστοποιητικό γλωσσομαθειας και υπολογιστών από το γυμνασιο)
    Ο ιδιωτικός τομέας με την εκπαίδευση να μην έχουν καμια σχεση.

  • 5 Μαρτίου 2010, 19:52 | AnonimosEAPFoititis

    Το μόνο Πανεπιστήμιο το οποίο δεν έχει εφαρμόσει το ECTS είναι το ΕΑΠ. Η καθυστέρηση είναι εδώ και χρόνια.

    Χρόνια έχει κολλήσει επίσης για το ΕΑΠ η αναγνώριση της Παιδαγωγικής Επάρκειας του Μεταπτυχιακού Σπουδές στην Εκπαίδευση (απο το 2007). Τα χαρτιά βρίσκονται σε εσάς (σύμφωνα με επίσημη απάντηση του ΕΑΠ).

    Γνωρίζει κάτι για τα δύο παραπάνω ζητήματα η κ.κ. Υφυπουργούς και Καθηγήτρια του ΕΑΠ ???