Άρθρο 17 Εκλογή τακτικού μέλους

1. Αν υπάρχει κενή έδρα τακτικού μέλους, η οικεία Τάξη υποβάλλει, όταν κρίνει αναγκαία την πλήρωσή της, αιτιολογημένη πρόταση προς την Ολομέλεια, η οποία αποφασίζει για την προκήρυξη της έδρας. Για την απαρτία των συνεδριών της Τάξης και της Ολομέλειας απαιτούνται τα τρία πέμπτα (3/5) των ενεργών τακτικών μελών τους, οι δε σχετικές αποφάσεις λαμβάνονται με απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων, η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δύο πέμπτων (2/5) των ενεργών τακτικών μελών της Τάξης ή της Ολομέλειας.
2. Δεν απαιτείται απόφαση της Ολομέλειας, σύμφωνα με την παρ. 1, αν η οικεία Τάξη αποφασίσει για την πλήρωση της έδρας με απαρτία τουλάχιστον των τριών τετάρτων (3/4) των ενεργών τακτικών μελών της και με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) των παρόντων. Στην περίπτωση αυτή, η απόφαση της Τάξης ανακοινώνεται στην Ολομέλεια, η οποία προχωρεί στη διαδικασία προκήρυξης σύμφωνα με την παρ. 5.
3. Αν το ένα τρίτο (1/3) των ενεργών τακτικών μελών μιας Τάξης ζητήσουν, με γραπτή πρόταση προς την Ολομέλεια, την προκήρυξη κενής έδρας της Τάξης τους, δεν εφαρμόζεται η παρ. 1, αλλά η Ολομέλεια μπορεί να αποφασίσει την προκήρυξη με απαρτία των τεσσάρων πέμπτων (4/5) των ενεργών μελών της και με πλειοψηφία των τεσσάρων πέμπτων (4/5) των παρόντων μελών.
4. Οι ψηφοφορίες στην Τάξη και την Ολομέλεια, σύμφωνα με τις παρ. 1 έως 3, είναι φανερές.
5. Αν η Ακαδημία αποφασίσει την προκήρυξη για την πλήρωση κενής έδρας, η απόφαση αναγγέλλεται σε δημόσια συνεδρία της Ολομέλειας από τον Πρόεδρό της και ακολουθεί η δημοσίευση της προκήρυξης με την προθεσμία που τάσσεται για την υποβολή υποψηφιοτήτων, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 80. Μετά από τη λήξη της προθεσμίας, ο Πρόεδρος ανακοινώνει τα ονόματα των υποψηφίων σε συνεδρία της Ολομέλειας.
6. Ο κατάλογος των υποψηφίων και τα έργα τους διαβιβάζονται στην οικεία Τάξη, η οποία ορίζει τριμελή Επιτροπή που αποτελείται από ενεργά τακτικά μέλη, προκειμένου να συνταχθεί εισηγητική έκθεση μετά από την αξιολόγηση των έργων και των προσόντων των υποψηφίων. Η έκθεση κοινοποιείται εγγράφως σε όλα τα μέλη της Τάξης. Ακολουθεί συζήτηση σε συνεδρία της Τάξης για την έγκριση της έκθεσης, με απαρτία των τριών πέμπτων (3/5) των ενεργών τακτικών μελών και με πλειοψηφία των παρόντων, η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη από τα δύο πέμπτα (2/5) των ενεργών τακτικών μελών. Τέλος, η Τάξη υποβάλλει σε όλα τα μέλη της Ολομέλειας την εισηγητική έκθεση που εγκρίθηκε, μαζί με την πρότασή της για τα προσόντα ενός ή περισσότερων υποψηφίων προς εκλογή, η οποία περιλαμβάνει κατάλογο έως τριών (3) υποψηφίων που προτείνονται με σειρά προτίμησης. Οι σχετικές ψηφοφορίες είναι μυστικές. Το έργο των τριμελών επιτροπών και η διαδικασία στην Τάξη ολοκληρώνονται σε εύλογο χρονικό διάστημα. Στην περίπτωση της παρ. 3 η σύνταξη εισηγητικής έκθεσης ανατίθεται σε επιτροπή που ορίζεται από την Τάξη, στην οποία ανήκει η υπό πλήρωση έδρα, και η οποία αποτελείται από μέλη της Τάξης αυτής.
7. Κατά την πρώτη τακτική συνεδρία μετά από την υποβολή της πρότασης της παρ. 6, η Ολομέλεια συζητεί για τα προσόντα των υποψηφίων που προτείνονται από την Τάξη και αποφασίζει, με την απαρτία και την πλειοψηφία της παρ. 1 του άρθρου 53 για την προσθήκη ή μη και άλλου ή άλλων υποψηφίων που έχουν παραλειφθεί από την πρόταση, υπό την προϋπόθεση ότι οι τελευταίοι προτείνονται εγγράφως από δέκα (10) τουλάχιστον τακτικά ενεργά μέλη της Ολομέλειας.
8. Στην επόμενη τακτική συνεδρία της η Ολομέλεια, χωρίς άλλη συζήτηση, αποφασίζει για την εκλογή, με απαρτία των τριών πέμπτων (3/5) των ενεργών τακτικών μελών της και με απόλυτη πλειοψηφία των ενεργών τακτικών μελών της. Αν στην πρώτη ψηφοφορία δεν επιτευχθεί απόλυτη πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μέχρι δύο (2) φορές. Αν οι υποψήφιοι είναι περισσότεροι των δύο (2), στην τρίτη ψηφοφορία παραμένουν ως υποψήφιοι οι δύο (2) επικρατέστεροι κατά τη δεύτερη ψηφοφορία, ενώ κατά τα λοιπά εφαρμόζεται το τελευταίο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 53. Οι ψηφοφορίες της παρούσας είναι μυστικές.
9. Αν κατά τη συνεδρία της παρ. 8 δεν επιτευχθεί η απαρτία που προβλέπεται στην ίδια παράγραφο, η διαδικασία εκλογής επαναλαμβάνεται στην επόμενη τακτική συνεδρία, κατά την οποία αρκεί η απαρτία της παρ. 1 του άρθρου 53, ενώ απαιτείται η πλειοψηφία της παρ. 8.
10. Το αποτέλεσμα της εκλογής τακτικού μέλους υποβάλλεται στον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ο οποίος προτείνει στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας την έκδοση σχετικού διατάγματος. Τα τακτικά μέλη αναλαμβάνουν, με αυτοπρόσωπη παράστασή τους, τα καθήκοντά τους στη συνεδρία κατά την οποία ανακοινώνεται στην Ολομέλεια, από τον Πρόεδρό της, η δημοσίευση του προεδρικού διατάγματος εκλογής τους.

  • 4 Φεβρουαρίου 2024, 18:06 | ΣΚΑΒΑΤΣΟΣ ΜΕΝΕΛΑΟΣ

    Στην παράγραφο 3 έχουμε μια παράκαμψη της κυρίαρχης αρμοδιότητας των τάξεων η οποία είναι θεσμοθετημένη και μεταβάλει την συγκρότηση της Ακαδημίας.
    Στην παράγραφο 4 και εδώ σε μεγάλης σημασίας θέματα όπως και η εκλογή τακτικών μελών για την εύρυθμη λειτουργία της Ακαδημίας και την έκφραση της ελευθέρας βούλησης η ψηφοφορία πρέπει να είναι μυστική.

  • 3 Φεβρουαρίου 2024, 11:07 | Λ. Χριστοφόρου

    ΑΡΘΡΟ 17 ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ

    Παρ.3 Σχόλιο: Να διαγραφεί η παράγραφος αυτή, διότι καταργεί δέσμια αρμοδιότητα της Τάξεως δεδομένου ότι επιτρέπει απορριφθείσες προτάσεις από την Τάξη να ψηφιστούν και εγκριθούν απ’ την Ολομέλεια!

    Παρ.4 Σχόλιο: Το ορθότερον είναι οι ψηφοφορίες να παραμείνουν μυστικές, όπως ήταν και στον ισχύοντα Οργανισμό (χωρίς να υπάρχουν μέχρι σήμερα προβλήματα), διότι έτσι εξασφαλίζεται το ανεπηρέαστο της ψήφου, η οποία σύμφωνα με την υπάρχουσα εμπειρία επηρεάζεται από το Προεδρείο της Ακαδημίας (εάν είναι φανερές). Ένας πρόσθετος λόγος είναι ότι η θέσπιση της φανερής ψηφοφορίας απαιτεί αιτιολόγηση της ψήφου των (υπερήλικων στην πλειοψηφία τους) Ακαδημαϊκών, πράγμα το οποίον μπορεί να οδηγήσει σε πληθώρα προσφυγών στο ΣτΕ, λαμβανομένου υπ’ όψιν ακόμη, ότι και με το ανέλεγκτο της μυστικής ψηφοφορίας υπάρχουν προσφυγές στο ΣτΕ.

    Παρ.6: Σχόλιο: Θα πρέπει να προστεθεί στο άρθρο αυτό ότι τα μέλη της τριμελούς εισηγητικής επιτροπής κατέχουν έδρες συγγενείς προς το γνωστικό αντικείμενο της προκήρυξης.

    Παρ.8 Σχόλιο: Θα πρέπει να προστεθεί, σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 6, ότι η απόλυτη πλειοψηφία δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δύο πέμπτων (2/5) των ενεργών τακτικών μελών, διότι άλλως μπορεί να εκλεγεί κάποιος ακόμη και με έξι (6) ψήφους!!!

    Για την Α’ Τάξη της Ακαδημίας

    Οι Ακαδημαϊκοί

    Αντώνιος Κουνάδης Λουκάς Χριστοφόρου Κωνσταντίνος Συνολάκης

  • 1 Φεβρουαρίου 2024, 10:14 | Λ. Χριστοφόρου

    Παρ.3 Σχόλιο: Να διαγραφεί η παράγραφος αυτή, διότι καταργεί δέσμια αρμοδιότητα της Τάξεως δεδομένου ότι επιτρέπει απορριφθείσες προτάσεις από την Τάξη να ψηφιστούν και εγκριθούν απ’ την Ολομέλεια!

    Παρ.4 Σχόλιο: Το ορθότερον είναι οι ψηφοφορίες να παραμείνουν μυστικές, όπως ήταν και στον ισχύοντα Οργανισμό (χωρίς να υπάρχουν μέχρι σήμερα προβλήματα), διότι έτσι εξασφαλίζεται το ανεπηρέαστο της ψήφου, η οποία σύμφωνα με την υπάρχουσα εμπειρία επηρεάζεται από το Προεδρείο της Ακαδημίας (εάν είναι φανερές). Ένας πρόσθετος λόγος είναι ότι η θέσπιση της φανερής ψηφοφορίας απαιτεί αιτιολόγηση της ψήφου των (υπερήλικων στην πλειοψηφία τους) Ακαδημαϊκών, πράγμα το οποίον μπορεί να οδηγήσει σε πληθώρα προσφυγών στο ΣτΕ, λαμβανομένου υπ’ όψιν ακόμη, ότι και με το ανέλεγκτο της μυστικής ψηφοφορίας υπάρχουν προσφυγές στο ΣτΕ.

    Παρ.8 Σχόλιο: Θα πρέπει να προστεθεί, σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 6, ότι η απόλυτη πλειοψηφία δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δύο πέμπτων (2/5) των ενεργών τακτικών μελών, διότι άλλως μπορεί να εκλεγεί κάποιος ακόμη και με έξι (6) ψήφους!!!

    Για την Α’ Τάξη της Ακαδημίας

    Οι Ακαδημαϊκοί

    Αντώνιος Κουνάδης Λουκάς Χριστοφόρου Κωνσταντίνος Συνολάκης

  • 31 Ιανουαρίου 2024, 19:47 | Λ. Χριστοφόρου

    Οι Παρ. 1-2 παραμένουν ώς έχουν.

    3. Να διαγραφεί η παράγραφος αυτή, διότι καταργεί δέσμια αρμοδιότητα της Τάξεως δεδομένου ότι επιτρέπει απορριφθείσες προτάσεις από την Τάξη να ψηφιστούν και εγκριθούν απ’ την Ολομέλεια!

    4. Το ορθότερον είναι οι ψηφοφορίες να παραμείνουν μυστικές, όπως ήταν και στον ισχύοντα Οργανισμό (χωρίς να υπάρχουν μέχρι σήμερα προβλήματα), διότι έτσι εξασφαλίζεται το ανεπηρέαστο της ψήφου, η οποία σύμφωνα με την υπάρχουσα εμπειρία επηρεάζεται από το Προεδρείο της Ακαδημίας (εάν είναι φανερές). Ένας πρόσθετος λόγος είναι ότι η θέσπιση της φανερής ψηφοφορίας απαιτεί αιτιολόγηση της ψήφου των (υπερήλικων στην πλειοψηφία τους) Ακαδημαϊκών, πράγμα το οποίον μπορεί να οδηγήσει σε πληθώρα προσφυγών στο ΣτΕ, λαμβανομένου υπ’ όψιν ακόμη, ότι και με το ανέλεγκτο της μυστικής ψηφοφορίας υπάρχουν προσφυγές στο ΣτΕ.

    Οι παρ. 5,6, και 7 παραμένουν ως έχουν.

    8. Θα πρέπει να προστεθεί, σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 6, ότι η απόλυτη πλειοψηφία δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δύο πέμπτων (2/5) των ενεργών τακτικών μελών, διότι άλλως μπορεί να εκλεγεί κάποιος ακόμη και με έξι (6) ψήφους!!!

    Οι παρ. 9 και 10 παραμένουν ως έχουν.

    Για την Α’ Τάξη της Ακαδημίας

    Οι Ακαδημαϊκοί

    Αντώνιος Κουνάδης Λουκάς Χριστοφόρου Κωνσταντίνος Συνολάκης