Άρθρο 05 – Όροι και προϋποθέσεις υπαγωγής

1. Συμμετοχή φορέα στο κόστος του επενδυτικού σχεδίου
Η συμμετοχή του φορέα στο κόστος του επενδυτικού σχεδίου δύναται να γίνει είτε μέσω ιδίων κεφαλαίων είτε με εξωτερική χρηματοδότηση, με την προϋπόθεση ότι το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του συνολικού επενδυτικού κόστους δεν περιέχει καμία κρατική ενίσχυση, στήριξη ή παροχή. Εφόσον στο χρηματοδοτικό σχήμα του επενδυτικού σχεδίου προβλέπεται χρήση ιδίων κεφαλαίων ή εξωτερικής χρηματοδότησης, το ποσοστό αυτών που εγκρίνεται με την απόφαση υπαγωγής, δεν μπορεί να μειωθεί κατά την υλοποίησή του.
Η συμμετοχή του φορέα στο κόστος του επενδυτικού σχεδίου μπορεί να καλύπτεται με τους ακόλουθους τρόπους:
α. με αύξηση του μετοχικού ή εταιρικού κεφαλαίου από νέες εισφορές σε μετρητά,
β. με αύξηση του μετοχικού ή εταιρικού κεφαλαίου με κεφαλαιοποίηση αποθεματικών και με την προϋπόθεση της επαρκούς ρευστότητας της επιχείρησης, μετά την αφαίρεση του ποσού των διαθεσίμων της, που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη της συμμετοχής του φορέα,
γ. με την ανάλωση υφιστάμενων αποθεματικών, τα οποία στην περίπτωση αυτή δεσμεύονται σε ειδικό λογαριασμό και δεν μπορούν να διανεμηθούν πριν την παρέλευση πέντε ετών ή τριών ετών, προκειμένου για ΜΜΕ, από την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου και την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης. Το προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζεται υπό την προϋπόθεση ότι κατά την αξιολόγηση του επενδυτικού σχεδίου διαπιστώνεται η επάρκεια της ρευστότητας της επιχείρησης, μετά την αφαίρεση του ποσού των διαθεσίμων της, που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί για την κάλυψη της συμμετοχής του φορέα,
δ. με τραπεζικό δάνειο ή δάνειο από άλλους χρηματοδοτικούς οργανισμούς ή ομολογιακό δάνειο εκδιδόμενο με δημόσια ή μη εγγραφή, τριετούς τουλάχιστον διάρκειας, αποκλειόμενης της μορφής του αλληλόχρεου λογαριασμού. Σύμφωνα με ρητή πρόβλεψη της σχετικής δανειακής σύμβασης, το ως άνω δάνειο συνάπτεται αποκλειστικά για την πραγματοποίηση του επενδυτικού σχεδίου.
2. Ελάχιστο ύψος επενδυτικών σχεδίων
Το ελάχιστο ύψος της επένδυσης για την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων στα καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος νόμου ορίζεται με βάση το μέγεθος του φορέα, ήτοι:
α. για μεγάλες επιχειρήσεις, στο ποσό των πεντακοσίων χιλιάδων (500.000) ευρώ,
β. για μεσαίες επιχειρήσεις, συνεταιρισμούς και για σχηματισμούς συνέργειας και δικτύωσης (συστάδες-clusters), στο ποσό των διακοσίων πενήντα χιλιάδων (250.000) ευρώ,
γ. για πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, στο ποσό των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ,
δ. για τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.) του N. 4019/2011, στο ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ.
3. Περιεχόμενο επενδυτικού σχεδίου
Τα επενδυτικά σχέδια, που υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος νόμου, θα πρέπει να έχουν τον χαρακτήρα αρχικής επένδυσης και συγκεκριμένα να πληρούν μία από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α. δημιουργία νέας μονάδας,
β. επέκταση της δυναμικότητας υφιστάμενης μονάδας,
γ. διαφοροποίηση της παραγωγής μιας μονάδας σε προϊόντα ή υπηρεσίες που δεν έχουν παραχθεί ποτέ σε αυτήν, με τον όρο ότι οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν τουλάχιστον κατά 200% τη λογιστική αξία των στοιχείων ενεργητικού που χρησιμοποιούνται εκ νέου, όπως έχει καταγραφεί στο οικονομικό έτος που προηγείται της έναρξης των εργασιών του επενδυτικού σχεδίου, ή
δ. θεμελιώδη αλλαγή του συνόλου της παραγωγικής διαδικασίας υφιστάμενης μονάδας, με τον όρο ότι οι επιλέξιμες δαπάνες υπερβαίνουν τις αποσβέσεις των στοιχείων ενεργητικού που συνδέονται με τη δραστηριότητα, η οποία πρόκειται να εκσυγχρονιστεί, κατά τη διάρκεια των τριών προηγούμενων οικονομικών ετών,
ε. απόκτηση του συνόλου στοιχείων ενεργητικού, που ανήκουν σε επιχειρηματική εγκατάσταση που έχει κλείσει και η οποία αγοράζεται από επενδυτή που δεν σχετίζεται με τον πωλητή και αποκλείει την απλή εξαγορά των μετοχών μιας επιχείρησης.

  • 19 Μαΐου 2016, 11:08 | Κυριάκης

    Με τη διάταξη του άρθρου 3 παρ. α εδ. α.α του ν. 3908/2011, με τον τίτλο, ενισχυόμενες δαπάνες, οριζόταν οι κτηριακές υποδομές και η διαμόρφωση του πέριξ χώρου, ως επιλέξιμες δαπάνες , σε ποσοστό 40% επί του συνόλου της ενισχυόμενης επένδυσης και σε ποσοστό 60% ο εξοπλισμός.
    Με αυτό το ποσοστό επιδότησης, εγκρίθηκε και η υπαγωγή ξενοδοχειακών μονάδων στον ως άνω αναπτυξιακό νόμο .
    Κατανοώντας ο νομοθέτης ότι στις ξενοδοχειακές μονάδες το βασικό κόστος μιάς επένδυσης, αποτελείται από τις κτηριακές εγκαταστάσεις , με τη διάταξη της παρ. 7 του άρθρου 241 του ν. 4072/2012, τροποποίησε την ως άνω διάταξη του ν. 3908/2011και όρισε ως ενισχυόμενες δαπάνες για τις κτηριακές υποδομές, ποσοστό 60% επί του συνόλου της ενισχυόμενης επένδυσης, πλέον του ποσοστού 10%, για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Μάλιστα, η αλλαγή αυτή έγινε λίγους μόνο μήνες μετά την ψήφιση του 3908/2011 αφού ήταν προφανής η ανάγκη αλλαγής των ποσοστών.
    Η προαναφερόμενη αντιστροφή των ποσοστών κατατέθηκε στη Βουλή ως τροπολογία του ν. 4072/2012 και στην αιτιολογική έκθεση αυτής , αναφέρεται ρητά ότι με αυτή, λαμβανομένης υπόψη και της οικονομικής συγκυρίας, επέρχεται δικαιότερη εφαρμογή του ν. 3908/2011(ιδ. σελ. 3 αιτιολογικής έκθεσης) . Μάλιστα στη σελ. 5 της ίδιας εισηγητικής έκθεσης , αναφέρεται ότι με την τροποποίηση του ν. 3908/2011, σκοπείται η ρύθμιση των προϋποθέσεων και διαδικασιών τροποποίησης του φυσικού αντικειμένου των υπενδύσεων που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του ν . 3908/2011.
    Ετσι με την παραπάνω εισηγητική του έκθεση ο νομοθέτης εκφράζει με ρητό τρόπο τη βούλησή του, όπως η διάταξη της παρ. 7 του άρθρου 241 του ν. 4072/2012, με την οποία τροποποιήθηκε η διάταξη του ο άρθρου 3 του ν. 3908/2011, ισχύσει για το σύνολο των επενδύσεων που έχουν ήδη υπαχθεί στις διατάξεις του ως άνω νόμου.
    Η παραπάνω διάταξη τροποποιημένη ( όμως με τα ίδια ποσοστά επιδοτήσεων 60 % και 40%, πλέον 10% για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις), επανέρχεται και με τη διάταξη της παρ. 23 του άρθρου 20 του ν. 4146/2013( με τον τίτλο – βελτίωση θεσμικού πλαισίου- ιδ. σχετ.)
    Περαιτέρω με τη διάταξη του άρθρου 14 Β του ν. 3908/2011, όπως ίσχυσε με την αρχική ψήφιση του νόμου αυτού, αλλά και όπως ισχύει μετά τις τροποποιήσεις του από τους ν. 4072/2012 και 4146/2013, (ιδ. σχετικές διατάξεις), ορίζεται ότι αιτήματα τροποποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου μπορεί να υποβάλλονται σε όλη της διάρκεια υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου.
    Μάλιστα με την τροποποίηση του ως άνω άρθρου 14 Β του ν. 3908/2011, με τη διάταξη του άρθρου 21 του ν. 4146/2013, τίθενται και οι προϋποθέσεις εξέτασης των αιτήσεων τροποποίησης του αντικειμένου μιάς επένδυσης . Μεταξύ των προϋποθέσεων που τίθενται είναι , η μη επέλευση υπέρβασης των ορίων των επι μέρους κατηγοριών δαπανών, όπως αυτά ( τα όρια), προσδιορίζονται από το ν. 3908/2011 και τις κάθε φορά τροποποιήσεις του.
    Από τα παραπάνω αναφερόμενα προκύπτουν τα εξής : α) Ο νομοθέτης με την προαναφερόμενη αιτιολογική του έκθεση, με σαφήνεια και χωρίς αμφισβητήσεις, θεωρεί πως οι τροπολογίες που επέρχονται στον ν. 3908/2011 , με το νόμο 4072/2012, καταλαμβάνουν το σύνολο των επενδύσεων, ακόμη και αυτών που ήδη είχαν υπαχθεί στο νόμο πρίν από την ψήφιση της τροπολογίας. β) Με τη διάταξη του άρθρου 14Β του ν. 3908/2011, ( όπως ίσχυσε αρχικώς και όπως τροποποιήθηκε στη συνέχεια), ο νομοθέτης ορίζει ότι, σε όλη τη διάρκεια της επένδυσης μπορούν να υποβληθούν αιτήματα τροποποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου , αρκεί να μην επέρχεται υπέρβαση των ορίων των επί μέρους κατηγοριών των δαπανών , όπως αυτά ( τα όρια) ορίζονται από το ν. 3908/2011 και τις κάθε φορά τροποποιήσεις αυτού.
    Ετσι προκύπτει με σαφήνεια ότι ο νομοθέτης με ρητή διάταξη νόμου, παρέχει στον επενδυτή τη δυνατότητα να υποβάλει αίτημα τροποποίησης της επένδυσής του, κατά τα παραπάνω και στην υπηρεσία και στην υπηρεσία την ευχέρεια έγκρισης , με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στη σχετική διάταξη ( άρθρο 14Β παρ. 1,2,3 ν. 3908/2011).
    Προς αποφυγή παρερμηνειών και για λόγους ασφάλειας δικαίου και ισότητας προτείνεται η παρακάτω διάταξη, με την οποία αποσαφηνίζεται ότι οι διατάξεις του άρθρου 3 αφορούν και τα επενδυτικά σχέδια που εντάχθηκαν στον επενδυτικό νόμο 3908/2011 από την έναρξη ισχύος αυτού.
    Κείμενο διάταξης:
    «Στο τέλος της υποπερίπτωσης αα’ της περίπτωσης α’ της παραγράφου 3 του άρθρου 3 του ν.3908/2011 (ΦΕΚ Α’ 8/2011) προστίθεται νέο εδάφιο ως εξής: « Οι διατάξεις της παρούσης έχουν εφαρμογή και για τα επενδυτικά σχέδια που εντάχθηκαν στις διατάξεις του παρόντος νόμου από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του».

  • 19 Μαΐου 2016, 11:38 | Γεώργιος Πολυχρονάκης

    Κύριε Υπουργέ,
    Σε συνέχεια της παράθεσης των απόψεων μας επί της Αρχής του Σχεδίου Νόμου και της Γενικής παρατήρησης επ΄αυτού επιτρέψτε μας να παραθέσουμε τις απόψεις και παρατηρήσεις μας επί του συγκεκριμένου άρθρου:
    α) Άρθρο 05 – Όροι και προϋποθέσεις υπαγωγής
    (1) Παρ 1
    Στις επενδύσεις που γίνονται με 100% αφορολόγητα αποθεματικά, χωρίς χρήση κεφαλαιακής ενίσχυσης, θα πρέπει να μην απαιτείται αύξηση μετοχικού κεφαλαίου (όπως έγινε και με επενδύσεις των Ν.3299 και Ν.3908), αλλά να γίνεται αποκλειστικά από ίδια κεφάλαια προερχόμενα από αδιανέμητα κέρδη προηγούμενων χρήσεων.
    (2) Παρ 3
    Στα επενδυτικά σχέδια τα είδη που είναι επιλέξιμα, ενώ αναφέρονται οι ιδρύσεις νέων μονάδων και επεκτάσεις δυναμικότητας, δεν αναφέρεται η επιλεξιμότητα επενδυτικών σχεδίων που αφορούν τον εκσυγχρονισμό μονάδων (κτιριακό και μηχανολογικό), ενώ στις παραγράφους 3γ και 3ε του άρθρου 8 είναι επιλέξιμες οι δαπάνες εκσυγχρονισμού.
    Στην διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση
    Για τον
    ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΞΑΓΩΓΗΣ,
    ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΦΡΟΥΤΩΝ ΛΑΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΧΥΜΩΝ
    INCOFRUIT – (HELLAS)
    Με Εντολή και Εξουσιοδότηση Δ.Σ

    Γεώργιος Πολυχρονάκης

  • 16 Μαΐου 2016, 15:28 | ΣΕΣΜΑ

    Κρίνεται ως ιδιαίτερα θετική η παροχή δυνατότητας κάλυψης της ιδίας συμμετοχής από δανεισμό, ή ομολογιακό δάνειο.
    Θα πρέπει να καθοριστεί η λογιστική διαχείριση της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου.

  • 16 Μαΐου 2016, 15:12 | ICAP ADVISORY Α.Ε.

    Στην παρ. 3 σημείο ε. θα πρέπει να αποσαφηνιστεί η φράση «από επενδυτή που δεν σχετίζεται με τον πωλητή» προσδιορίζοντας το είδος της σχέσης η οποία δε θα πρέπει να υφίσταται (ενδεικτικά για νομικά πρόσωπα να μην πρόκειται για συνδεδεμένες ή συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, για φυσικά πρόσωπα να μην υπάρχει συγγένεια μέχρι x βαθμού), ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια ερμηνείας κατά περίπτωση.

  • ΑΡΘΡΟ 5, § 3
    α) να είναι επιλέξιμα επενδυτικά σχέδια μετεγκατάστασης για χωροταξικούς και περιβαλλοντικούς λόγους
    β) εκσυγχρονισμούς μονάδας μετά από εύλογο χρονικό διάστημα από την ίδρυση ή προηγούμενο εκσυγχρονισμό

  • Να μην ζητείται οριστική έγκριση δανείου κατά την υποβολή των επενδυτικών σχεδίων παρά μόνο να ελέγχεται κατά την υλοποίηση του έργου σύμφωνα με τα οριστικοποιημένα ποσά και ποσοστά που αναγράφονται στην απόφαση ένταξης.

  • Να υπάρχει ευελιξία στην Υλοποίηση για την τελική διαμόρφωση του χρηματοδοτικού σχήματος και τα τελικά ποσά στα οποία θα διαμορφώνεται η Ίδια Συμμετοχή και ο Μακροπρόθεσμος Δανεισμός & δυνατότητα τροποποίησης των ποσών που αναγράφονται στην απόφαση ένταξης (με τήρηση του ελάχιστου ποσού καταβολής ίδιας συμμετοχής).

  • Αρθρο 5, παρ. 1 :
    Να αναφερθει ρητα πως στις επενδυσεις που γινονται με 100% χρηση αφορολογητων αποθεματικων, χωρις παραλληλη χρηση κεφαλαιακης ενισχυσης, θα πρεπει να μην απαιτειται αυξηση μετοχικου κεφαλαιου (όπως εγινε και με επενδυσεις των Ν.3299 και Ν.3908), αλλα να γινεται αποκλειστικα από ιδια κεφαλαια προερχομενα από αδιανεμητα κερδη προηγουμενων χρησεων.

    Αρθρο 5, παρ. 3 :
    Στα ειδη επενδυτικων σχεδιων που είναι επιλεξιμα, ενώ αναφερονται οι ιδρυσεις νεων μοναδων και επεκτασεις δυναμικοτητας, δεν αναφερεται η επιλεξιμοτητα επενδυτικων σχεδιων που αφορα τον εκσυγχρονισμο μοναδων (κτιριακο και μηχανολογικο), ενω παραλληλα στις παραγραφους 3γ και 3ε του αρθρου 8 ειναι επιλεξιμες δαπανες εκσυγχρονισμου μοναδων.
    Σημειωνεται, πως εκσυγχρονισμος νοειται πως επιφερει μικρη αυξηση δυναμικοτητας εως 20%.

  • 16 Μαΐου 2016, 11:16 | ΤΕΕ/ΤΚΜ

    ‘Αρθρο 5, παράγραφος 3.
    • Να αποσαφηνισθεί η έννοια της περίπτωσης γ της ίδιας παραγράφου.
    • Να προστεθεί και η κατηγορία επενδυτικών σχεδίων τεχνολογικού εκσυγχρονισμού υφιστάμενης μονάδας, εκτός του ορισμού αρχικής επένδυσης του Γ.Α.Κ. ιδιαίτερα για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις καθώς είναι αρκετά δύσκολο στη σημερινή εποχή με προβληματικό χρηματοπιστωτικό σύστημα οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις να υλοποιήσουν τις εκτεταμένες επενδύσεις που αναφέρονται στις άλλες περιπτώσεις, της ίδιας παραγράφου του συγκεκριμένου άρθρου.
    • Να δοθεί η δυνατότητα κάλυψης της ιδίας συμμετοχής στα επενδυτικά σχέδια που ενισχύονται μόνο με το καθεστώς της φορολογικής απαλλαγής, να καλυφθεί από τα διαθέσιμα της εταιρείας. Ο λόγος έγκειται στο γεγονός ότι επειδή το ευεργέτημα της συγκεκριμένης ενίσχυσης ισχύει κατόπιν υλοποίησης του αντίστοιχου τμήματος της επένδυσης και δεδομένου της δυσκολίας δανειοδότησης των ελληνικών επιχειρήσεων, υγιείς εταιρείες θα αναγκασθούν να καλύψουν την απαιτούμενη ιδία συμμετοχή για το σύνολο σχεδόν ουσιαστικά της επένδυσης, γεγονός που σημαίνει ότι πρέπει να διαθέτουν ήδη από προηγούμενες διαχειριστικές χρήσεις υψηλά διαθέσιμα αποθεματικά. Το τελευταίο δυσχεραίνει κατά πολύ τη συμμετοχή τους στα κίνητρα ενίσχυσης του νόμου, αφού λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης ούτε οι μέτοχοι διαθέτουν ανεξάντλητα ρευστά περουσιακά στοιχεία, ούτε η κερδοφορία των επιχειρήσεων τα προηγούμενα έτη ήταν σε ικανοποιητικά επίπεδα ώστε να δημιουργούνται πηγές χρηματοδότησης μελλοντικών επενδύσεων.

  • Να μην ζητείται απόδειξη της Ίδιας Συμμετοχής κατά την Υποβολή της πρότασης παρά μόνο κατά την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων τα οποία θα αποδεικνύονται με τα ανάλογα παραστατικά (τροποποίηση εταιρικού κεφαλαίου, καταθετήρια, κίνηση λογαριασμού όψεως, πρακτικά Γενικής Συνέλευσης και ΔΣ κτλ)

  • 16 Μαΐου 2016, 10:54 | ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑΚΟΣ ΟΜΙΛΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΝΗΣΙΩΝ

    Παρ.2, περίπτωση γ, στις νησιωτικές περιοχές το ελάχιστο ύψος των επενδυτικών σχεδίων για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις να οριστεί στα 50.000 ευρώ, ενώ στα μικρά νησιά κάτω των 3.100 κατοίκων να μην ισχύει κανένας περιορισμός. Άλλωστε δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι υπάρχουν πολύ καλές επιχειρηματικές ιδέες που από τη φύση τους απαιτούν λίγα κεφάλαια και πρέπει να στηριχθούν.

  • Προτείνεται η μείωση των ποσοστών της ίδιας συμμετοχής για start up επιχειρήσεις, για υφιστάμενες νέες επιχειρήσεις (μέχρι δύο πλήρεις διαχειριστικές χρήσεις) και η σύνδεση – εναρμόνιση του ποσοστού αυτού με τη συμμετοχή της περιφέρειας στο ΑΕΠ (κατάργηση του οριζόντιου ποσοστού τεκμηρίωσης της ιδίας συμμετοχής). Επίσης, για υφιστάμενες εν λειτουργία επιχειρήσεις, προτείνεται η τεκμηρίωση της ιδίας συμμετοχής και μέσω των αποθεμάτων, όπως αποτυπώνονται στις λογιστικές καταστάσεις, καθώς επίσης και με τραπεζική εγγύηση έναντι των λειτουργικών κερδών της επιχείρησης.

  • Στην παράγραφο 3 να προστεθούν ως επιλέξιμα τα επενδυτικά σχέδια που αφορούν:
    α) μετεγκατάσταση για περιβαλλοντικούς ή χωροταξικούς λόγους
    β) εκσυγχρονισμό μονάδας που έχει παρέλθει δεκαετία από τον τελευταίο εκσυγχρονισμό ή ίδρυση.

  • 16 Μαΐου 2016, 03:37 | ΕΛΛΑΓΡΟΛΙΠ ΑΕΒΕ

    Ο Επενδυτικός νόμος θα πρέπει να έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ώστε να προσελκύσει πραγματικά σημαντικά Επενδυτικά Σχέδια και να αποφέρει τα αναμενόμενα σε βάθος χρόνου. Γι αυτό προτείνεται, ο Επενδυτικός Νόμος να προβλέπει τα ακόλουθα:

    Α. Οι διατάξεις του νόμου θα πρέπει να μπορούν να εφαρμόζονται με την ίδια ισχύ τόσο σε νέες εγκαταστάσεις όσο και σε επεκτάσεις υφιστάμενων εγκαταστάσεων εφόσον η επέκταση υπερβαίνει το 20% της αξίας των υφισταμένων ενώ απαιτείται ένα ελάχιστο ποσό Επένδυσης, προκειμένου αυτή να υπαχθεί στις ωφέλειες του νόμου

    Β. Για να θεωρηθεί ότι μια επένδυση συμβάλει στην οικονομική πρόοδο της χώρας θα πρέπει διαμέσου αυτής να επιτυγχάνεται σημαντική αύξηση της εθνικής παραγωγής και της απασχόλησης ή σημαντική αύξηση των εξαγωγών.

    Γ. Θα πρέπει να υπάρχει διαβάθμιση των περιοχών εγκατάστασης των εν λόγω επενδύσεων (αποκέντρωση των Επενδύσεων και μοριοδότησή τους ανάλογα με τις ανάγκες των περιοχών). Προηγούνται επενδύσεις που θα γίνουν μακριά από τους δυο οικονομικούς πόλους Αθήνας και Θεσσαλονίκης ώστε να αναπτυχθούν περιοχές με χαμηλούς οικονομικούς δείκτες.

    Δ. Για κάθε Επένδυση θα πρέπει να υπογράφεται Σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο στην οποία θα ορίζεται ο χώρος Επένδυσης, επενδυτικό και χρονικό διάγραμμα υλοποίησης και λειτουργίας

    Ε. Θα πρέπει να εφαρμοστούν ειδικές διατάξεις για τις σημαντικές παραγωγικές επενδύσεις που θα ρυθμίζουν ειδικά θέματα σε βάθος πεντηκονταετίας. Η εφαρμογή αυτών των διατάξεων δεν αποκλείει την εφαρμογή επιπρόσθετων γενικότερων διατάξεων για τα συγκεκριμένα θέματα που ρυθμίζονται από τις ειδικές διατάξεις, εάν αυτές δημιουργούν ευνοϊκότερο καθεστώς για την επένδυση. Οι ειδικές διατάξεις δύνανται να αφορούν και θέματα χωροταξικού σχεδιασμού.

    ΣΤ. Θα πρέπει να επιβάλλεται αναγκαστική απαλλοτρίωση κτημάτων για το χώρο των υπό ίδρυση ή επέκταση εγκαταστάσεων, κύριων και βοηθητικών χώρων για τουλάχιστον πενήντα έτη

    Ζ. Θα πρέπει να απαλλάσσεται από κάθε είδους φόρους η προμήθεια όλου του εξοπλισμού για την κατασκευή και εγκατάσταση των επενδύσεων. Οι επενδύσεις θα απαλλάσσονται φόρων, δασμών, τελών ή άλλων επιβαρύνσεων υπέρ του Δημοσίου ή Τρίτων για οποιαδήποτε ύλη εισαγόμενη ή μη, που χρησιμοποιείται ως πρώτη ή βοηθητική ύλη για τις ανάγκες της βιομηχανικής παραγωγής

    Η. Θα πρέπει παρέχονται Ειδικοί Όροι Σύνδεσης στα δίκτυα Ηλεκτρικής Ενέργειας, Φυσικού Αερίου, Τηλεπικοινωνιών κ.α., θα αναγνωρίζεται αποκλειστική χρήση αιγιαλού και θαλάσσης για παράλιες εγκαταστάσεις και θα παραχωρείται κατά προτεραιότητα Άδεια χρήσης υδάτων (υπέργειων, υπόγειων και θαλάσσιων) ανάλογη προς τις απαιτήσεις της βιομηχανικής παραγωγής. Οι ειδικοί όροι και οι παραχωρήσεις θα ισχύουν για πενήντα έτη τουλάχιστον.

  • 15 Μαΐου 2016, 23:11 | ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΚΑΛΑΜΑΚΙΔΗΣ ΑΤΛΑΝΤΙΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ Α.Ε.

    Να αποσαφηνισθεί η έννοια της περίπτωσης γ της ίδιας παραγράφου.
    Να προστεθεί και η κατηγορία επενδυτικών σχεδίων τεχνολογικού εκσυγχρονισμού υφιστάμενης μονάδας, εκτός του ορισμού αρχικής επένδυσης του Γ.Α.Κ. ιδιαίτερα για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις καθώς είναι αρκετά δύσκολο στη σημερινή εποχή με προβληματικό χρηματοπιστωτικό σύστημα οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις να υλοποιήσουν τις εκτεταμένες επενδύσεις που αναφέρονται στις άλλες περιπτώσεις, της ίδιας παραγράφου του συγκεκριμένου άρθρου.
    Να δοθεί η δυνατότητα κάλυψης της ιδίας συμμετοχής στα επενδυτικά σχέδια που ενισχύονται μόνο με το καθεστώς της φορολογικής απαλλαγής, να καλυφθεί από τα διαθέσιμα της εταιρείας. Ο λόγος έγκειται στο γεγονός ότι επειδή το ευεργέτημα της συγκεκριμένης ενίσχυσης ισχύει κατόπιν υλοποίησης του αντίστοιχου τμήματος της επένδυσης και δεδομένου της δυσκολίας δανειοδότησης των ελληνικών επιχειρήσεων, υγιείς εταιρείες θα αναγκασθούν να καλύψουν την απαιτούμενη ιδία συμμετοχή για το σύνολο σχεδόν ουσιαστικά της επένδυσης, γεγονός που σημαίνει ότι πρέπει να διαθέτουν ήδη από προηγούμενες διαχειριστικές χρήσεις υψηλά διαθέσιμα αποθεματικά. Το τελευταίο δυσχεραίνει κατά πολύ τη συμμετοχή τους στα κίνητρα ενίσχυσης του νόμου, αφού λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης ούτε οι μέτοχοι διαθέτουν ανεξάντλητα ρευστά περουσιακά στοιχεία, ούτε η κερδοφορία των επιχειρήσεων τα προηγούμενα έτη ήταν σε ικανοποιητικά επίπεδα ώστε να δημιουργούνται πηγές χρηματοδότησης μελλοντικών επενδύσεων.

  • Τα ποσά υπαγωγής στις ενισχύσεις θα πρέπει να είναιχαμηλώτερα για τα μικρά νησιά με πληθυσμό κάτω των 5.000 κατοίκων. Μία επένδυση πχ 50.000 ευρώ μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα σημαντική για μια μεγαλούπολη, είναι ομως για μια μικρονησιωτική οικονομία.
    ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΜΙΚΡΩΝ ΝΗΣΙΩΝ

  • Για τη δημιουργία καθεστώτων Ενισχύσεων Ιδιωτικών Επενδύσεων για την περιφερειακή και οικονομική ανάπτυξη της χώρας, σε ότι αφορά το ελάχιστο ύψος επενδυτικών σχεδίων των Κοιν.Σ.Επ, προβλέπει στην παρ. 2 του άρθρου 5 ¨ Όροι και προϋποθέσεις υπαγωγής ότι « για τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.) του N. 4019/2011, στο ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ».
    Το ερώτημα είναι εάν το όριο αυτό είναι ικανοποιητικό για να μπορούν οι Κοιν.Σ.Επ. να πραγματοποιήσουν επενδύσεις . Η εκτίμησή μας είναι ότι είναι πολύ υψηλό για την περίοδο αυτή και θα πρέπει να περιοριστεί το ελάχιστο όριο στις 50.000€.(για μεμονωμένες επιχειρήσεις)και σταδιακά να αυξάνεται για συνεργατικά σχήματα.

  • 14 Μαΐου 2016, 19:51 | Σουκούλης Δημήτρης

    Μείωση ορίου ελάχιστου ύψους επένδυσης.
    Στον παλιό αναπτυξιακό το όριο ήταν 100.000 και υπήρχε ήδη πρόβλημα τώρα χωρίς τράπεζες, με capital control,υψηλή φορολογία και χρεοκοπία της χώρας πόσο λογικό είναι να αυξάνει το όριο? Για να μην έχουν δουλειά οι αξιολογητές;
    Επίσης αυτές τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.) του N. 4019/2011 τις ξέρει η μάνα τους για να κάνουν επενδύσεις;χα χα
    Γενικό όριο τα 50.000 € αν θέλετε να δείτε καμιά επένδυση από Έλληνες γιατί από ξένους ξεχάστε το.

    Το 1996-1997 επί Παπαντωνίου, με αναπτυξιακό 62% στην Θράκη, μας πήρε 1 χρόνο να «ψήσουμε» τους Δανούς & Ολλανδούς κατασκευαστές να επενδύσουν σε θερμοκήπια!(φυσικά οι άνθρωποι τραβούσαν τα μαλλιά τους από τότε και υπέβαλαν πρόταση 5 δίσ αλλά «κόπηκε» λόγω υψηλής τεχνολογίας!Το Υπουργείο ΄ήθελε τσάπα και νάυλον να σκας στην ζέστη).Τότε βάση στοιχείων ΕΕ εμείς ήμασταν στους 12 τον/στρεμ όταν οι Δανοί & Ολλανδοί ήταν στο 50.
    Τώρα υπολογίζω 5-10 χρόνια συζήτησης μαζί τους πριν την υποβολή πρότασης στον αναπτυξιακό!!

  • 12 Μαΐου 2016, 08:25 | Δελιβασίλης Κωνσταντίνος

    Θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο πως για τις περιπτώσεις του άρθρου 5, της παραγράφου 1δ πως τα επενδυτικά σχήματα θα μπορούν να μεριμνήσουν για την άντληση των κεφαλαίων των επενδυτικών σχεδίων σύμφωνα με την παρακάτω προτεινόμενη μορφή:
    *Ιδία Συμμετοχή: 60% (σε περιπτώσεις κάλυψης με δανεισμό)
    *Εγκεκριμένη Ενίσχυση: 40% (επί του επενδυόμενου κεφαλαίου)

    *Τα ποσά της ιδίας συμμετοχής και της ενίσχυσης του παραπάνω προτεινόμενου
    τρόπου θα διαφοροποιούνται φυσικά ανάλογα με τα ποσοστά ενίσχυσης του κάθε
    δικαιούχου.

    Σχετικά με το ελάχιστο ύψος της επένδυσης είμαι απόλυτα σύμφωνος με τα όσα έχουν αναφερθεί και προταθεί στο σχόλιο του προλαλήσαντος Κ. Ηλία Μαστάθη.

  • 10 Μαΐου 2016, 10:43 | Ηλίας Μαστάθης

    Ελάχιστο ύψος της επένδυσης
    Το ελάχιστο ύψος της επένδυσης είναι πολύ χαμηλό και δεν συνάδει ούτε με τη φιλοσοφία του Αναπτυξιακού νόμου, σημαντικότερο εργαλείο ανάπτυξης της οικονομίας, ούτε με τα κριτήρια αξιολόγησης και του ελαχίστου ορίου βαθμολογίας των επενδυτικών σχεδίων. Είναι σχεδόν αδύνατο μία επένδυση με προϋπολογισμό 100.000€-250.000€ να καταφέρει να συγκεντρώσει το ελάχιστο όριο βαθμολογίας.
    Προτείνεται το παρακάτω ελάχιστο ύψος επένδυσης με βάση το μέγεθος του φορέα:
    Μεγάλες επιχειρήσεις: 2.000.000€
    Μεσαίες επιχειρήσεις: 1.500.000€
    Μικρές επιχειρήσεις: 1.000.000€
    Πολύ Μικρές επιχειρήσεις: 700.000€

    Για προϋπολογισμούς επενδύσεων μικρότερων των παραπάνω οι επιχειρήσεις μπορούν να ενταχθούν σε προγράμματα του ΕΣΠΑ.

  • 8 Μαΐου 2016, 18:18 | Ο. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

    (Άρθρο 5, παρ. 3, περ. ε)
    Αναφέρεται «από επενδυτή που δεν σχετίζεται με τον πωλητή».
    Με ποιον συγκεκριμένο τρόπο ορίζεται η “σχέση” μεταξύ επενδυτή – πωλητή;