Προκήρυξη

Το ΥΠΕΚΑ αναλαμβάνει συντονισμένες πρωτοβουλίες ώστε να αξιοποιηθεί σωστά και υπεύθυνα το γεωθερμικό δυναμικό της χώρας μας, δίνοντας ξεχωριστή έμφαση στην προώθηση της έρευνας για τον εντοπισμό και στη  συνέχεια αξιοποίηση και νέων πεδίων, πέραν των όσων έχουν βεβαιωθεί μέχρι σήμερα.

Η ευρύτατη τεχνογνωσία που υπάρχει σήμερα γύρω από την αξιοποίηση του ανεξάντλητου θερμικού φορτίου της Γης μπορεί να αποτελέσει σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς μια εξαιρετικά θετική συνεισφορά στην κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της χώρας αλλά και στην ανάπτυξη της οικονομίας συνολικά. Δεν είναι τυχαίος ο χαρακτηρισμός «το χρυσάφι της Γης» που αποδίδεται στις εφαρμογές αξιοποίησης της Γεωθερμίας, η οποία  συνιστά πρόκληση και ευκαιρία, καθώς μπορεί να αποτελέσει έναν ακόμη μοχλό ανάπτυξης και ελκυστικό πεδίο επενδύσεων. (Διαβάστε περισσότερα στο Ενημερωτικό Σημείωμα (2822).)

Κατεβάστε την Προκήρυξη (3443) και σχολιάστε στην φόρμα που ακολουθεί.

Κατεβάστε την Προκήρυξη στα Αγγλικά (English) (3047) .

* Στην περίπτωση που η απόδοση όρων τoυ παρόντος σχεδίου προκήρυξης στην Αγγλική διαφέρει της απόδοσής του στην Ελληνική, υπερισχύει το Ελληνικό κείμενο.

  • 20 Σεπτεμβρίου 2010, 10:23 | Παναγιωτίδης Π. Γρηγόριος

    Πρόταση επιτάνχυνσης αξιοποίησης γεωθερμικής ενέργειας στην Ελλάδα.

    Η κυβέρνηση με το υπό διαβούλευση σχέδιο διακήρυξης διαγωνισμού για τέσσερις περιοχές του Ελλαδικού χώρου, υψηλής θερμοκρασίας, προβαίνει σε διαγωνισμό για έρευνα και αξιοποίηση της γεωθερμικής ενέργειας αυτών.
    Επειδή η κυβέρνηση προωθεί στον μέγιστο βαθμό τις Α.Π.Ε. και επειδή η γεωθερμία αποτελεί την πλέον οικονομικότερη ενέργεια 3-10 φορές από άλλες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και με την μικρότερη έως μηδενική επιβάρυνση του περιβάλλοντος.
    Επειδή από το 1975, η χώρα υπήρξε προτοπόρος στον ευρωπαικό χώρο και η εταιρεία μας Υδροτεχνική Α.Ε. κατόπιν της δημοπρασίας της ΔΕΗ με διεθνή διαγωνισμό και ως μειοδότες με ιδιόκτητο γεωτρύπανο IDECO Αμερικής αναλάβαμε την εκτελέση 2 γεωτρήσεων στην Μήλο 1.200 μέτρων εκάστης. Στις γεωτρήσεις αυτές που εκτελέστηκαν από την εταιρεία μας μέσα σε ενα εξάμηνο απέδωσαν 3000 C και 50 atm πίεση ατμού, που δεν έχουν αξιοποιηθεί μέχρι σήμερα.
    Αντίθετα οι γειτονικές χώρες που ήταν πολύ πίσω από την παρτίδα μας, όπως η γειτονική Τουρκία αξιοποίησε γεωθρμικά πεδία και έχει σήμερα το 30% των κατοικιών της να θερμαίνονται από γεωθερμικές πηγές, όπως επίσης έχει εγκαταστήσει 2 εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
    Παρακαλούμε, το ΥΠΕΚΑ πέρα του προγράμματος για την αξιοποίηση των γεωθερμικών πεδίων και περαν της παρούσας διακυρήξης να περιλάβει ειδική διακύρηξη για περιοχές που δεν είναι γνωστές και δεν έχουν διερευνυθεί από το δημόσιο και λοιπές δημόσιες υπηρεσίες. Δηλαδή δεν είναι γνωστές και δεν προβλέπεται να αξιοποιηθούν από το δημόσιο ή καποιούς ιδιώτες.
    Ζητάμε δια της παρούσης να υπάρξει ειδική διάταξη για τις ως άνω άγνωστες περιοχές εφόσον εκδηλώνεται ενδιαφέρον για έρευνα, αξιοποίηση και εκμετάλευση τέτοιων περιοχών από ιδιώτη ή εταιρεία και να εκδίδεται άδεια εντός δυο μηνων για τις περιοχές αυτές, που να εγκρίνει το πρόγραμμα που θα έχει υποβληθεί από αυτόν. Όπωσδήποτε να μην εκχωρείται το δικαίωμα αυτό σε άλλον δεδομένου ότι αυτός αποκαλύπτει την δυνατότητα ανεύρεση και αξιοποίησης του γεωθερμικού περδίου. Έτσι το ΥΠΕΚΑ θα επιτύχει πέρα του προγράμματος του την αξιοποιήση περιοχών που είναι άγνωστες στο δημόσιου και χωρίς την δαπάνη του δημοσίου για έρευνα.
    Σε περίπτωση εκχώρησης δικαιώματος από τον μισθωτή για την αξιοποίηση μέρους ή συνόλου της περιοχής που έχει λάβει για την έρευνα και αξιοποίηση σε τρίτους, να πραγματοποιείται με την προϋπόθεση οτί θα παραμένει ο ίδιος υπέυθυνος έναντι του δημοσίου, βάση της αρχικής σύμβασης εκχώρησης που του είχε δωθεί. Δηλαδή να μην γίνεται αγοραπωλησία της αρχικής εκχώρησης που έχει γίνει με ορισμένα κριτήρια και έχει θεσπίσει το ΥΠΕΚΑ. Στην περίπτωση αυτή το ΥΠΕΚΑ πρέπει να εκδίδει τη εγκρισή παραχώρησης σε προθεσμία ενός ή δύο μηνών, δεδομένου ότι θα υπάρχει η ευθύνη του αρχικού μισθωτή.
    Ως προς την σύνταξη της συμβολαιογραφικής πράξης προτείνουμε να μη γίνεται συμβολαιογραφική πράξη αλλά να γίνεται σύμβαση μεταξύ του δημοσίου και του μισθωτή, όπως γίνεται σε όλα τα δημόσια έργα. Αυτό γιατί η συμβολαιογραφική δαπάνη είναι 1,2% και θα είναι πολύ μεγάλη συναρτήση του μεγάλου προϋπολογισμού των έργων αξιοποίησης των γεωθερμικών πεδίων.
    Ευελπιστούμε ότι θα τύχει της εγκρίσεως σας η παραπάνω πρόταση.

    Πρόεδρος & Δ/νων Σύμβουλος.
    Γρηγόριος Π. Παναγιωτίδης
    Γεωλόγος

  • 17 Σεπτεμβρίου 2010, 17:33 | ENEL GREEN POWER

    Στα πλαίσια της διαβούλευσης παραθέτουμε τα σχόλια της ENEL GREEN POWER HELLAS Α.Ε.

    1. Όσο αφορά το δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό, πρέπει να οριστεί ρητά στο επίσημο τεύχος του διαγωνισμού πως η οικονομική επάρκεια μιας εταιρίας να υλοποιήσει το έργο δύναται να αποδεικνύεται και μέσω οικονομικών στοιχείων και επισήμων καταστάσεων της άμεσης ή/και της απώτερης μητρικής της εταιρίας, ιδίως όσον αφορά σε εταιρεία ανήκουσα σε όμιλο. Το ίδιο πρέπει να ισχύει σαφώς και για την δυνατότητα τεκμηρίωσης της τεχνικής εμπειρίας και επάρκειας του διαγωνιζόμενου να υλοποιήσει το δηλωθέν πρόγραμμα εργασιών.

    2. Πρέπει το τελικό κείμενο του διαγωνισμού και της Σύμβασης Μίσθωσης να αναφέρουν ρητά τη χρονική διάρκεια του δικαιώματος διαχείρισης σε περίπτωση που ο πλειοδότης υποβάλλει επιτυχώς μελέτη διαχείρισης. Προτείνουμε τη μεγίστη χρονική διάρκεια που προβλέπεται εκ του Νόμου ήτοι 25 έτη.

    3. Θεωρούμε πως το Παράρτημα 2 (Εγγυητικές Επιστολές) θα έπρεπε να αποτελεί μέρος της διαδικασίας διαβούλευσης.

    4. Δεν είναι σαφές κατά πόσο το σχέδιο της Σύμβασης Μίσθωσης (Μέρος Γ’) θα είναι το κείμενο που τελικά (και κατόπιν τυχόν τροποποιήσεων στο πλαίσιο της διαβούλευσης) θα κληθεί να υπογράψει ο πλειοδότης ή απλώς περιγράφει τους βασικούς όρους αυτής. Το επίσημο τεύχος του διαγωνισμού θα πρέπει να περιλαμβάνει το πλήρες τελικό κείμενο της Σύμβασης Μίσθωσης που θα κληθεί να υπογράψει ο πλειοδότης,, διότι σε αντίθετη περίπτωση τίθεται ζήτημα κατά πόσον το οριστικό κείμενο θα αποτελεί προιόν διαπραγμάτευσης μεταξύ πλειοδότη και Δημοσίου.

    5. Στην περίπτωση έρευνας εντός βεβαιωμένων ή πιθανών πεδίων θα πρέπει να οριστεί σαφώς το μέγεθος «βάθη σημαντικά μεγαλύτερα» (Άρθρο 3, Μέρος Α’ του σχεδίου)

    6. Στο Άρθρο 3, Μέρος Α’ του σχεδίου του Τεύχους Διακήρυξης θεωρούμε πως η υποχρέωση του Δημοσίου και του ΙΓΜΕ «να παραδώσουν στον πλειοδότη όλα τα στοιχεία που τυχόν διαθέτουν για την περιοχή ενδιαφέροντος» πρέπει να επεκταθεί ρητά και σε όλα τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου.

    7. Θεωρούμε πως η προθεσμία των 60 ημερών για την σύσταση εταιρίας σε περίπτωση ανάδειξης, ως πλειοδότη, μίας κοινοπραξίας πρέπει να αυξηθεί στις 120 ημέρες.

    8. Στην παράγραφο 11.6 του σχεδίου της Σύμβασης Μίσθωσης αναγράφεται «απαγορεύεται στον πλειοδότη η εκχώρηση του έργου». Παρακαλούμε να επιβεβαιωθεί ότι η λέξη «έργου» χρησιμοποιήθηκε εκ παραδρομής και νοείται η εκχώρηση της «Σύμβασης Μίσθωσης».

    9. Δεν είναι προφανές πού ερείδεται στο Νόμο η προτεινόμενη στο σχέδιο Διαγωνισμού υποχρέωση του πλειοδότη να κληθεί να πληρώσει τα έξοδα δημοσίευσης της περίληψης της διακήρυξης του αρχικού και τυχόν επαναληπτικών διαγωνισμών (Άρθρο 13 της Σύμβασης Μίσθωσης).

    10. Στο Μέρος Γ’ παρ. 1.3 ΙΙΙ, αναφέρεται η υποχρέωση του μισθωτή να υποβάλλει έκθεση προόδου εργασιών εντός 120 ημερών από την έναρξη κάθε μισθωτικού έτους με αρχή το δεύτερο μισθωτικού έτος. Στο Μέρος Γ’ παρ. 1.5 ΙΙ, αναφέρεται εκ νέου η υποχρέωση του μισθωτή να υποβάλλει έκθεση δραστηριοτήτων (με ποινή κατάπτωσης έως και 30% της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης σε περίπτωση μη υποβολής) αυτή τη φορά σε διάστημα 120 ημερών από την λήξη κάθε ημερολογιακού έτους. Πρέπει να αποσαφηνιστεί εάν οι δυο αυτές εκθέσεις ταυτίζονται ή όχι.

    11. Θεωρούμε πως πρέπει να οριστεί επαρκώς σε τι συνίσταται η υποχρέωση του μισθωτή «να επιδεικνύει δραστηριότητα» (Μέρος Γ’ παρ. 1.5 ΙV). Ειδικότερα θα πρέπει να καταστεί σαφές αν ο όρος «δραστηριότητα» αφορά σε κάθε είδους δραστηριότητα ή αν αφορά σε ειδική δραστηριότητα σύμφωνα με τα κριτήρια που θέτει το άρθρο 26 παρ. 4 εδάφιο 1 της ΥΑ Δ9Δ,Β/Φ166/οικ18513/ΓΔΦΠ 3512 καθώς επίσης να διευκρινιστεί εάν η υποχρέωση αυτή αναφέρεται στη περίοδο έρευνας ή στην περίοδο διαχείρισης καθότι στην ίδια παράγραφο γίνεται αναφορά σε «αδικαιολόγητη διακοπή των εργασιών διαχείρισης».

    12. Σχετικά με την προθεσμία 30 ημερών για την υπογραφή από τον πλειοδότη της σύμβασης μίσθωσης ενώπιον συμβολαιογράφου κατά το Άρθρο 13 του Σχεδίου και σε περίπτωση εφαρμογής της παρ. 11.3 αυτού (περί παραμεθόριων περιοχών) η χρονική διαδικασία, η αλληλουχία των υποχρεώσεων του πλειοδότη και οι προθεσμίες πρέπει να αποσαφηνιστούν. Μετά την επίδοση της απόφασης κατακύρωσης στον πλειοδότη αυτός πρέπει να αιτηθεί την έγκριση της επιτροπής του άρθρ. 26 Ν. 1892/90. Για την υποχρέωση αυτή του πλειοδότη να υποβάλει αίτηση στην ανωτέρω επιτροπή δεν προβλέπεται προθεσμία. Εφόσον εκδοθεί απόφαση έγκρισης από την επιτροπή, ο πλειοδότης πρέπει να την κοινοποιήσει στο Υπουργείο την απόφαση αυτή εντός τριάντα (30) ημερών. Δεν είναι σαφές στο κείμενο του σχεδίου του Διαγωνισμού εάν εντός της προθεσμίας αυτής των τριάντα (30) ημερών θα πρέπει να υπογραφεί και η σύμβαση της μίσθωσης ή αν θα τεθεί πρόσθετη προθεσμία για το λόγο αυτόν..Θεωρούμε ότι με βάση τη διατύπωση του άρθρου 5 παρ. 3 στοιχείο (γ) της Υπουργικής Απόφασης ΥΑ Δ9Δ,Β/Φ166/οικ18513/ΓΔΦΠ 3512 θα πρέπει να υπάρχει πρόσθετη προθεσμία.. Σε κάθε περίπτωση όμως θα πρέπει η διαδικασία αυτή να αποσαφηνιστεί, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο πλειοδότης δεν μπορεί να αναλάβει τον κίνδυνο καθυστερήσεων της Διοίκησης
    13. Σχετικά με την δυνατότητα των διαγωνιζόμενων να αποδεικνύουν την τεχνική τους επάρκεια μέσω συνεργασιών με ειδικούς επιστήμονες, φορείς ή εταιρίες μέσω δεσμευτικών προσφορών (Μέρος Β’ παρ. 6.2), θεωρούμε πως η δυνατότητα αυτή δεν πρέπει να υφίσταται για την κύρια εργασία που είναι η διαχείρηση της εξόρυξης και πρέπει να περιοριστεί στις επικουρικές εργασίες (μελέτες πάσης φύσεως, γεωτρήσεις, εργασίες μηχανικού κτλ).

    14. Όσο αφορά την ανάθεση μέρος των έργων σε υπεργολάβους (Μέρος Β’ παρ. 6.2), είναι λογικό και αναμενόμενο ο διαγωνιζόμενος στο στάδιο της κατάθεσης προσφορών να μην έχει καταλήξει ακόμα και σε ενδεικτικό κατάλογο υπεργολάβων για την εκάστοτε εργασία. Ακόμα και στη περίπτωση που ο διαγωνιζόμενος αναφέρει ενδεικτική λίστα, θεωρούμε αυτονόητη τη δυνατότητα παρέκκλισης από αυτήν μετά το πέρας του διαγωνισμού.

    15. Σε περιπτώσεις που ο πλειοδότης αποδεδειγμένα αδυνατεί να προχωρήσει στην υλοποίηση του υποβληθέντος προγράμματος έρευνας είτε λόγω ανυπέρβλητων τεχνικών προβλημάτων, είτε λόγω αδειοδοτικού αδιεξόδου είτε για λόγους ανωτέρας βίας, θεωρούμε εύλογο να προβλέπεται ρητά η δυνατότητα του μισθωτή για λύση της σύμβασης μίσθωσης με τυπική έγκριση του Υφυπουργού ΠΕΚΑ, χωρίς επιβολή εις βάρους του οιωνδήποτε κυρώσεων.

    Με τιμή,

    Γιώργος Παπαδημητρίου
    Enel Green Power
    Regulatory Affairs Europe

  • 1. Ο φάκελος προσφοράς για ένα διαγωνισμό όπως αυτούς που εξετάζονται χρειάζεται σοβαρή μελέτη και προεργασία. Με την παρούσα διαδικασία πιθανόν πολλοί ενδιαφερόμενοι επενδυτές να μην ενημερωθούν εγκαίρως, δίνοντας και αθέμιτο συγκριτικό πλεονέκτημα σε ορισμένες εταιρείες.
    (ΜΕΡΟΣ Α’ – Άρθρο 5. )
    Προτείνεται να αφαιρεθεί η τελευταία παράγραφος του άρθρου:
    «Περίληψη της διακήρυξης αυτής δημοσιεύεται τουλάχιστον πενήντα δύο (52) ημέρες πριν από τη διεξαγωγή του διαγωνισμού στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, και τουλάχιστον είκοσι (20) μέρες πριν από τη διεξαγωγή του διαγωνισμού σε μία ημερήσια εφημερίδα των Αθηνών και σε μία ημερήσια εφημερίδα _________, κατά προτίμηση οικονομικού περιεχομένου.»
    Και να τροποποιηθεί η προηγούμενη παράγραφος ως εξής:
    Αντίγραφο της παρούσας διακήρυξης θα αναρτηθεί τουλάχιστον πενήντα δύο (52) μέρες πριν από την ημερομηνία διεξαγωγής της δημοπρασίας στα εξής σημεία:
    • Στα κεντρικά γραφεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Δ/νση Ενεργειακών Ορυκτών
    • Στην Περιφέρεια _____________
    • Στον διαδικτυακό τόπο του ΥΠΕΚΑ
    • Στη Νομαρχία ______ και στους Δήμους __________.
    • Στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων
    • Σε μία ημερήσια εφημερίδα των Αθηνών και σε μία ημερήσια εφημερίδα _________, κατά προτίμηση οικονομικού περιεχομένου.

    2. Ο τελικός στόχος είναι ανεκμετάλλευτες τώρα περιοχές μεγάλου πιθανά γεωθερμικού πλούτου να αξιοποιηθούν από επενδυτές. Καθώς ο πλειοδότης στον διαγωνισμό με το παρόν πλαίσιο πιθανότατα θα αναλάβει και την εκμετάλλευση του όποιου γεωθερμικού πεδίου υψηλής θερμοκρασίας προκύψει, φρόνιμο θα είναι να αξιολογηθεί και η δυνατότητα του να αναλάβει και το μετέπειτα στάδιο της εκμετάλλευσης.
    (ΜΕΡΟΣ Β’ – Άρθρο 6.)
    Στην παράγραφο 6.2 προτείνεται να προστεθεί το κριτήριο:
    IV. Η επιστημονική, τεχνολογική και τεχνική επάρκεια καθώς και η σχετική εμπειρία αυτών που διαγωνίζονται στην διαχείριση και εκμετάλλευση βεβαιωμένων γεωθερμικών πεδίων ή/και ανάλογων έργων (ηλεκτροπαραγωγή αλλά και χρήση της θερμικής ενέργειας σε εφαρμογές όπως π.χ. τηλεθέρμανση, θέρμανση θερμοκηπίων, βιομηχανικές χρήσεις κλπ).
    Θα πρέπει να αλλάξει και ο Πίνακας 1 της παραγράφου 8.9 με τους συντελεστές βαρύτητας των κριτηρίων αξιολόγησης ως εξής:
    Κριτήρια Συντελεστές βαρύτητας
    1. Ύψος δαπανών έρευνας 20 %
    2. Είδος ερευνών 15 %
    3. Χρονοδιάγραμμα εξέλιξης ερευνών και κατανομή αντίστοιχων δαπανών 10 %
    4. Οικονομική δυνατότητα προσφέροντος 15 %
    5. Εμπειρία προσφέροντος 15 %
    6. Επιστημονική και τεχνολογική επάρκεια 15 %
    7. Δυνατότητα αξιοποίησης προκύπτοντος γεωθερμικού δυναμικού 10 %
    Στην παράγραφο 4.2 να προστεθούν:
    4.2.7. Στοιχεία σχετικά με την επιστημονική, τεχνολογική και τεχνική επάρκεια των διαγωνιζόμενων ή συνεργατών τους σε έργα αξιοποίησης γεωθερμικού δυναμικού ή ανάλογα έργα (π.χ. συμμετοχή στην εταιρεία εξειδικευμένου επιστήμονα ή σύμβαση συνεργασίας με εξειδικευμένο επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό).
    4.2.8. Στοιχεία σχετικά με την εμπειρία των ιδίων ή συνεργατών τους στην υλοποίηση έργων αξιοποίησης γεωθερμικού δυναμικού ή ανάλογων έργων (π.χ. κατάλογος συναφών έργων ή πρότερων επενδύσεων που έχουν πραγματοποιηθεί, σύμβαση συνεργασίας με εξειδικευμένα ιδρύματα ή εταιρείες συνοδευόμενη από κατάλογο συναφών έργων που έχουν πραγματοποιήσει, και λοιπά στοιχεία).

    3. Ατυχής πραγματικότητα στην αδειοδοτική διαδικασία της χώρας είναι καθυστερήσεις αδικαιολόγητες και συχνά μη συμμορφούμενες στο Νόμο για την έκδοση διοικητικών αδειών και εγκρίσεων από τις αρμόδιες Αρχές. Το παρόν κείμενο προβλέπει μονάχα τη μη έκπτωση του μισθωτή σε καθυστέρηση ή διακοπή των εργασιών διαχείρισης και όχι τη δυνατότητα παράτασης της έρευνας.
    Αυτό μπορεί να αντιμετωπισθεί προσθέτοντας είτε στο (ΜΕΡΟΣ Γ’ – Άρθρο 1, παράγραφο 1.3, εδάφιο IV) είτε στο (ΜΕΡΟΣ Γ’ – Άρθρο 1, παράγραφο 1.5, εδάφιο IV) την περίπτωση παράτασης του δικαιώματος έρευνας για λόγους που οφείλονται σε πράξεις ή παραλείψεις των αρμόδιων υπηρεσιών ή σε άλλους αντικειμενικούς λόγους που δεν αφορούν τον πλειοδότη.

  • 15 Σεπτεμβρίου 2010, 17:10 | Χλαμπουτάκης Μιχάλης

    Η Διεύθυνση Γεωθερμίας της Δ.Ε.Η. Ανανεώσιμες Α.Ε. έχει τις παρακάτω παρατηρήσεις:
    1. σε πολλά σημεία της προκήρυξης γίνεται χρήση των όρων «διακήρυξη» και «προκήρυξη». Πιστεύουμε ότι ο ορθός όρος είναι προκήρυξη του διαγωνισμού.
    2. η προκήρυξη πρέπει να διασαφηνίζει ότι αφορά έρευνα για γεωθερμία υψηλής θερμοκρασίας. Η χρήση μπορεί να είναι είτε για ηλεκτροπαραγωγή είτε για τηλεθέρμανση.
    3. Μέρος Β’, άρθρο 1, πρέπει να διευκρινιστεί εάν υπάρχουν ασυμφωνίες με διατάξεις της ΚΥΑ 49828/2008 (ΦΕΚ Β’ 2464/3-12-08): «Ειδικό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας».
    4. Μέρος Β, αρθρ. 13: να οριστεί το αντικείμενο (ως ποσό) της συμβολαιογραφικής πράξης και το ποσοστό αμοιβής του συμβολαιογράφου.
    5. Μέρος Γ, άρθρο 1.3 IV: Η διαδικασία αδειοδοτήσεων στα στάδια της έρευνας πρέπει να απλοποιηθεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό, οι επενδυτές δεν θα περιμένουν χρόνια για κάποια άδεια. Να ισχύσουν αυστηρά τα χρονικά όρια που προβλέπονται στις διαδικασίες περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων (όποια υπηρεσία δεν γνωμοδοτήσει εντός 20 ημερών θεωρείται ότι έχει σύμφωνη γνώμη).
    Τέλος, πρέπει να γίνεται σαφές ότι η όποια εκμετάλλευση παραπροϊόντων και υποπροϊόντων κατά τη διάρκεια της έρευνας δεν αφορά την διαχείριση του πεδίου μετά την αναγνώρισή του. Για τη διαχείριση θα υπογραφεί νέα σύμβαση μετά την οριστική εκμίσθωση του δικαιώματος διαχείρισης στο μισθωτή.
    Επίσης, προτείνουμε τις παρακάτω τροποποιήσεις και προσθήκες στο κείμενο της προκήρυξης
    1. Μέρος Α, κεφ. 3, αμέσως μετά τον πίνακα να προστεθεί: «Το ΙΓΜΕ θα προετοιμάσει φάκελο για κάθε μία από τις πιο πάνω περιοχές που θα περιέχει όλο το διαθέσιμο πληροφοριακό υλικό για τα ελεύθερα δημοσιεύσιμα γεωλογικά και γεωθερμικά στοιχεία, καθώς και επισκόπηση των τυχόν εμπιστευτικών στοιχείων. Ο εν λόγω φάκελος θα διατίθεται από το ΙΓΜΕ στους ενδιαφερόμενους έναντι ευλόγου τιμήματος (να καθοριστεί από το ΙΓΜΕ)».
    2 Η επόμενη παράγραφος να επαναδιατυπωθεί: «Η έρευνα εντός βεβαιωμένων ή πιθανών γεωθερμικών πεδίων θα περιοριστεί μόνο σε βάθη σημαντικά μεγαλύτερα των μέτρων που καθορίζονται στην αντίστοιχη απόφαση χαρακτηρισμού και υπαγωγής σε κατηγορία γεωθερμικών πεδίων. Οι ερευνητικές εργασίες του μισθωτή δεν θα παρεμποδίζουν με κανένα τρόπο την αξιοποίηση μισθωμένων ήδη πεδίων που βρίσκονται εντός των μισθωμένων περιοχών.»
    3 Στο κεφ. 4 να προστεθεί η φράση: «…μετά από τεκμηριωμένη αιτιολόγηση.»
    4 Μέρος Β, κεφ. 8, πίνακας 1: Προτείνονται αλλαγές στους συντελεστές βαρύτητας για τα κριτήρια 4,5 και 6, ως εξής:
    4 Οικονομική δυνατότητα προσφέροντος. 25)% (αντί 15)
    5 Εμπειρία προσφέροντος. 10 % (αντί 15)
    6 Επιστημονική και τεχνολογική επάρκεια. 15% (αντί 20)
    Ουσιαστικά δηλαδή προτείνεται να δοθεί μεγαλύτερη βαρύτητα στην οικονομική δυνατότητα του προσφέροντος.
    5 Μέρος Γ, κεφ 1, άρθρο 1.3 Ι: Προτείνεται μείωση των προθεσμιών (90 ημέρες) για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες.

    Χλαμπουτάκης Μιχάλης
    Διευθυντής Γεωθερμίας
    ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε.

  • 10 Σεπτεμβρίου 2010, 13:02 | ΕΝΩΣΗ ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΕΓΕΩΘΕ)

    (ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ)
    ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ

    1) Ο τίτλος του Διαγωνισμού θα πρέπει να είναι στο ίδιο πνεύμα αλλά και την ουσία με την Εισηγητική Έκθεση, στην οποία προβλέπεται σαφώς ότι πρόκειται για έρευνα γεωθερμίας υψηλών θερμοκρασιών. Προτείνεται να υιοθετηθεί ο τίτλος «Εκμίσθωση του δικαιώματος έρευνας γεωθερμικού δυναμικού υψηλής θερμοκρασίας σε μη ερευνημένο μεταλλευτικό χώρο».
    Αυτό συνδυάζεται καλά με το πνεύμα και τη σκοπιμότητα της τρίτης παραγράφου του Κεφ. ΜΕΡΟΣ Α’ Κεφ.3.
    2) Να προστεθεί οπωσδήποτε ένας επί πλέον όρος: «κατά τη διάρκεια της έρευνας του μισθωτή, η Περιφέρεια θα μπορεί να εκμισθώνει τμήματα της μισθωμένης περιοχής σε άλλο μισθωτή αλλά μόνον για έρευνα ή διαχείριση γεωθερμικού δυναμικού χαμηλής θερμοκρασίας (25oC-90οC). Aφορά σε πεδία βεβαιωμένα ή πιθανά χαμηλής θερμοκρασίας που έχουν επίσημα αναγνωριστεί ως τέτοια ή θα αναγνωριστούν πιθανώς στο προσεχές μέλλον». Αυτό για να μην δεσμευθούν και αδρανοποιηθούν γεωθερμικά πεδία χαμηλής θερμοκρασίας που υπάρχουν στην υπό εκμίσθωση για έρευνα περιοχή.
    3) Στο ΜΕΡΟΣ Γ’, Κεφ.1.4 και στο τέλος του κεφαλαίου θα πρέπει να προστεθεί μια επί πλέον παράγραφος: «ο μισθωτής δύναται να περιλάβει στην οικονομοτεχνική μελέτη διαχείρισης του πεδίου και τη διαδοχική χρήση των γεωθερμικών ρευστών σε ηλεκτρικές και άμεσες χρήσεις, με σκοπό τη μεγαλύτερη δυνατή ενεργειακή αξιοποίηση του γεωθερμικού δυναμικού που θα εντοπισθεί από την έρευνα που θα εκτελέσει».
    4) Στη διακήρυξη του διαγωνισμού θα πρέπει να αναφέρεται ότι στον κάθε ένα υποψήφιο θα εκμισθωθούν με το συγκεκριμένο διαγωνισμό το πολύ δύο χώροι. Αυτό για να υπάρξει καλύτερος ανταγωνισμός και πιο γρήγορα αποτελέσματα.

    Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ – κ. ΜΙΧΑΛΗΣ ΦΥΤΙΚΑΣ
    Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ – κ. ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΕΥΑΓΓΕΛΟΥ

  • 10 Σεπτεμβρίου 2010, 13:10 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΗΣ

    ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ

    ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

    Γενικά προτείνουμε να διαχωριστεί πλήρως το στάδιο της έρευνας από τη διαχείριση του πεδίου. Για τη διαχείριση θα υπογραφεί νέα σύμβαση μετά την οριστική εκμίσθωση του δικαιώματος διαχείρισης στο μισθωτή. Επίσης προτείνεται να εξεταστεί η δυνατότητα ΔΙΑΙΤΗΣΙΑΣ όπου μπορεί και κριθεί σκόπιμο για την ταχεία επίλυση τυχόν ασυμφωνιών.

    1. η προκήρυξη πρέπει να διασαφηνίζει ότι αφορά έρευνα για γεωθερμία υψηλής θερμοκρασίας. Η χρήση μπορεί να είναι είτε για ηλεκτροπαραγωγή είτε για τηλεθέρμανση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση.
    2. στη σελίδα 5, μέρος Β’, 1 πρέπει να διευκρινιστεί εάν υπάρχει ασυμφωνία (conflict) με το Ν.49828/2008.
    3. στη σελίδα 18, αρθρ. 13: να οριστεί το αντικείμενο (ως ποσό) της συμβολαιογραφικής πράξης και το ποσοστό αμοιβής του συμβολαιογράφου.
    4. στη σελίδα 19, 1.3 IV: πιστεύουμε ότι οι κάθε είδους άδειες θα καθυστερήσουν την έρευνα. Προτείνεται να βρεθεί τρόπος ταχείας αδειοδότησης ειδάλλως οι επενδυτές θα φύγουν χωρίς να περιμένουν χρόνια για κάποια άδεια.

    ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
    1. Στον τίτλο και σε διάφορα σημεία γίνεται χρήση των λέξεων “προκήρυξη” και “διακήρυξη”. Πιστεύουμε ότι ο σωστός όρος είναι προκήρυξη και πρέπει να γίνουν οι διορθώσεις.
    2. Στον τίτλο είναι απαραίτητη η προσθήκη “….δυναμικού υψηλής θερμοκρασίας σε μή ερευνημένες περιοχές…”, ώστε να είναι σαφές το αντικείμενο της προκήρυξης.
    3. Στο μέρος Α’, κεφ. 1.εισαγωγή προτείνεται όπως η λέξη ..στην περιοχή.. αντικατασταθεί με τη φράση “…στις περιοχές που παρουσιάζονται στον πίνακα της επόμενης σελίδας…”. Στο δε πίνακα να προστεθούν οι συντεταγμένες των 4 περιοχών ως πολύγωνα.
    4. Στο κεφ. 2 θα είναι χρήσιμο για τους ενδιαφερόμενους να προστεθεί η ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ όπου μπορεί να βρεθεί η σχετική, με τη γεωθερμική ενέργεια, νομοθεσία, δηλαδή η http://www.latomet.gr.
    5. Στον πίνακα του κεφ. 3 είναι αναγκαίο να προστεθούν οι συντεταγμένες των περιοχών και το εμβαδόν κάθε μιας.
    6. Αμέσως μετά τον πίνακα να προστεθούν τα εξής: “το ΙΓΜΕ θα προετοιμάσει φάκελο για κάθε μια από τις πιο πάνω περιοχές ο οποίος θα περιέχει όλο το διαθέσιμο πληροφοριακό υλικό με τα ελεύθερα δημοσιεύσιμα γεωλογικά και γεωθερμικά στοιχεία, καθώς και επισκόπηση των τυχόν εμπιστευτικών στοιχείων. Ο εν λόγω φάκελος θα διατίθεται από το ΙΓΜΕ στους ενδιαφερόμενους έναντι τιμήματος 3000€.”. ; Ο φάκελος θα είναι αντίστοιχος με αυτούς των γύρων παραχωρήσεων του πετρελαίου.
    7. Η επόμενη παράγραφος προτείνεται να διαμορφωθεί ως εξής: «Η έρευνα εντός βεβαιωμένων ή πιθανών γεωθερμικών πεδίων θα περιοριστεί μόνο σε βάθη σημαντικά μεγαλύτερα των μέτρων που καθορίζονται στην αντίστοιχη απόφαση χαρακτηρισμού και υπαγωγής σε κατηγορία γεωθερμικών πεδίων και η μελλοντική αξιοποίηση τους δεν θα επηρεάζει τα υπερκείμενα πεδία. Οι ερευνητικές εργασίες του μισθωτή δεν θα παρεμποδίζουν με κανένα τρόπο την αξιοποίηση μισθωμένων ήδη πεδίων που βρίσκονται εντός των μισθωμένων περιοχών.» Έτσι διασφαλίζεται η ομαλή αξιοποίηση πεδίων χαμηλής θερμοκρασίας.
    8. Το κεφ. 4 προτείνεται όπως διαμορφωθεί ως εξής: «Το δικαίωμα έρευνας του γεωθερμικού δυναμικού του δημόσιου μεταλλευτικού χώρου εκμισθώνεται για χρονικό διάστημα πέντε (5) ετών με δικαίωμα μονομερούς παράτασης από το μισθωτή για δύο (2) επί πλέον έτη μετά από τεκμηριωμένη αιτιολόγηση. Ο μισθωτής υποχρεούται να αποδεσμεύει σταδιακά, τμήματα της ερευνητέας περιοχής που δεν παρουσιάζουν περαιτέρω ερευνητικό ενδιαφέρον.». Αν και η δέσμευση της μεγάλης περιοχής δεν έχει επιπτώσεις στην έρευνα και διαχείριση των πεδίων χαμηλής θερμοκρασίας η διατύπωση θα καθυσηχάσει διάφορους ανησυχούντες.
    9. στο κεφ. 5 και στην 3η παράγραφο διευκολύνει η αναγραφή της πλήρους διεύθυνσης του διαδικτυακού τόπου του ΥΠΕΚΑ.
    10. Στο Μέρος Γ’, άρθρ. 1, 1.3 Ι προτείνεται όπως μειωθούν οι προθεσμίες ώστε να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στην αδειοδότηση.
    11. Στο Μέρος Γ’, άρθρ. 1, 1.3 V. Στο τέλος της πρότασης να προστεθεί: «και το «Εγχειρίδιο ασφάλειας και προστασίας περιβάλλοντος για γεωτρήσεις ξηράς και θάλασσας» (Υ.Α. 29224/Φ5.2/ 30-7-1985, του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας).» Κρίνεται απαραίτητο για τη λήψη μέτρων ασφάλειας κατά την εκτέλεση των γεωτρήσεων που είναι ανάλογου βάθους με τις γεωτρήσεις πετρελαίων.
    12. στο μέρος Γ’ το εδάφιο VI του άρθρ. 1, 1.3 προτείνεται να διαγραφεί διότι δεν έχει εφαρμογή σε έρευνα πεδίων υψηλής θερμοκρασίας.
    13. μέρος Γ’ άρθρ. 3 η 3η παράγραφος να διαμορφωθεί ως εξής: «Το αναλογικό μίσθωμα να καθοριστεί με βάση το τελικό παραγόμενο προϊόν (ηλεκτρική ή/και θερμική ενέργεια. Ο τρόπος υπολογισμού αυτού να καθοριστεί από το Δημόσιο.» Ο τρόπος αυτός θεωρείται καταλληλότερος για πεδία υψηλής θερμοκρασίας.
    14. μέρος Γ’, άρθρ. 5, 2η παράγραφος, να προστεθεί «….και του «Εγχειρίδιου ασφάλειας και προστασίας περιβάλλοντος για γεωτρήσεις ξηράς και θάλασσας» (Υ.Α. 29224/Φ5.2/ 30-7-1985, του Υπουργού Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας).».
    15. στην ίδια παράγραφο όπως προηγουμένως η τελευταία πρόταση να διαμορφωθεί ως εξής: «Η άσκηση του ελέγχου των ερευνητικών εργασιών γίνεται από το ΙΓΜΕ, και τα έξοδα αυτών βαρύνουν το μισθωτή.». Έτσι διασφαλίζεται ότι οι έρευνες εκτελούνται μέσα στα πλαίσια που καθορίζει η σύμβαση και μονο για το αντικείμενο αυτής.
    16. στο μέρος Γ’ άρθρ. 6, 1η παράγραφος, να προστεθεί η πρόταση: «οι τυχόν διαφορές εκμισθωτή – μισθωτή επιλύονται με ειδική διαμεσολάβηση – διαιτησία, και χρόνο περαίωσης όχι μεγαλύτερο των 120 ημερών. Η συγκρότηση της ομάδας διαιτησίας θα μπορούσε να αποτελείται από εκπροσώπους του εκμισθωτή, του μισθωτή, του ΤΕΕ, του ΓΕΩΤΕΕ, και της ΓΕΕ.».

  • 10 Σεπτεμβρίου 2010, 12:05 | ΕΝΩΣΗ ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΕΓΕΩΘΕ)

    ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ

    1) Ο τίτλος του Διαγωνισμού θα πρέπει να είναι στο ίδιο πνεύμα αλλά και την ουσία με την Εισηγητική Έκθεση, στην οποία προβλέπεται σαφώς ότι πρόκειται για έρευνα γεωθερμίας υψηλών θερμοκρασιών. Προτείνεται να υιοθετηθεί ο τίτλος «Εκμίσθωση του δικαιώματος έρευνας γεωθερμικού δυναμικού υψηλής θερμοκρασίας σε μη ερευνημένο μεταλλευτικό χώρο».
    Αυτό συνδυάζεται καλά με το πνεύμα και τη σκοπιμότητα της τρίτης παραγράφου του Κεφ. ΜΕΡΟΣ Α’ Κεφ.3.
    2) Να προστεθεί οπωσδήποτε ένας επί πλέον όρος: «κατά τη διάρκεια της έρευνας του μισθωτή, η Περιφέρεια θα μπορεί να εκμισθώνει τμήματα της μισθωμένης περιοχής σε άλλο μισθωτή αλλά μόνον για έρευνα ή διαχείριση γεωθερμικού δυναμικού χαμηλής θερμοκρασίας (25oC-90οC) και σε βάθη μέχρι 700 m. Aφορά πεδία βεβαιωμένα ή πιθανά χαμηλής θερμοκρασίας και θα γίνεται μετά από σύμφωνη γνώμη του ΙΓΜΕ». Αυτό για να μην δεσμευθούν και αδρανοποιηθούν γεωθερμικά πεδία χαμηλής θερμοκρασίας που υπάρχουν στην υπό εκμίσθωση για έρευνα περιοχή.
    3) Στο ΜΕΡΟΣ Α’, Κεφ.4 να προστεθεί όρος ότι μισθωτής είναι υποχρεωμένος να προβαίνει σε σταδιακή απελευθέρωση του χώρου που δεν τον ενδιαφέρει για παραπέρα έρευνα, όπως θα προκύπτει από τα αποτελέσματα και την εξέλιξη της έρευνας. Η πρώτη απελευθέρωση να είναι υποχρεωτική μετά τη λήξη του δεύτερου μισθωτικού έτους και ο μισθωτής θα διατηρήσει έκτοτε τον πιο ενδιαφέροντα κατά την άποψή του χώρο συνολικής έκτασης όχι μεγαλύτερης των 20 km2. Η επόμενη απελευθέρωση να γίνει μετά τη λήξη του τέταρτου μισθωτικού έτους και ο μισθωτής να διατηρήσει την έκταση που αποδεδειγμένα κρίνεται ενδιαφέρουσα.
    4) Στο ΜΕΡΟΣ Γ’, Κεφ.1.4 και στο τέλος του κεφαλαίου θα πρέπει να προστεθεί μια επί πλέον παράγραφος: «ο μισθωτής υποχρεούται να περιλάβει στην οικονομοτεχνική μελέτη διαχείρισης του πεδίου και τη διαδοχική χρήση των γεωθερμικών ρευστών σε ηλεκτρικές και άμεσες χρήσεις, με τη μεγαλύτερη δυνατή ενεργειακή αξιοποίηση του γεωθερμικού δυναμικού που θα εντοπισθεί από την έρευνα που θα εκτελέσει».
    5) Στη διακήρυξη του διαγωνισμού θα πρέπει να αναφέρεται ότι στον κάθε ένα υποψήφιο θα εκμισθωθούν με το συγκεκριμένο διαγωνισμό το πολύ δύο χώροι. Αυτό για να υπάρξει καλύτερος ανταγωνισμός και πιο γρήγορα αποτελέσματα.

    Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ – κ. Μιχάλης Φυτίκας
    Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ – κ. Βασίλης Παπαευαγγέλου

  • 9 Σεπτεμβρίου 2010, 10:59 | Αρβανίτης Απόστολος

    Αναφορικά με την έκταση των προτεινόμενων προς έρευνα περιοχές, που σημειώνονται στο ενημερωτικό σημείωμα (δηλ. των περιοχών Δέλτα ποταμού Νέστου, Δέλτα Έβρου, Σαμοθράκης και Νότιας Χίου) και σε σχέση με το χθεσινό (8/9/2010) σχόλιό μου θα ήθελα να σημειώσω τα ακόλουθα:

    – Ως μεγάλες εκτάσεις θεωρήθηκαν οι περιοχές Δέλτα Νέστου και Δέλτα Έβρου, που συνιστούν ιζηματογενείς λεκάνες του Βορειοελλαδικού χώρου.

    – Μπορεί όντως οι προαναφερθείσες προτεινόμενες προς έρευνα περιοχές να είναι μεγάλες, όμως η μεγάλη έκτασή τους ίσως αποτελεί και ένα ΚΙΝΗΤΡΟ για την προσέλκυση ενδιαφερομένων.

    Επειδή η έρευνα θα αφορά τον εντοπισμό ρευστών υψηλής θερμοκρασίας, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με την έρευνα για τον εντοπισμό πεδίων χαμηλής θερμοκρασίας σε μικρότερα βάθη στην ίδια περιοχή.

    Επιπλέον, επειδή πρόκειται για διακήρυξη – προκήρυξη για έρευνα θα ήταν ίσως παρακινδυνευμένο να οριοθετηθεί εκ των προτέρων η προς έρευνα περιοχή. Η έρευνα σε μια μεγαλύτερη περιοχή είναι πιο ολοκληρωμένη και δίνει την ευχέρεια στο μισθωτή να κινηθεί εύκολα από μια επιμέρους περιοχή σε μια άλλη μέσα στον μισθωμένο χώρο, ανάλογα με τα αποτελέσματα που έχουν προκύψει.

    Τέλος, οι προβλεπόμενες από τη διακήρυξη υποχρεώσεις του μισθωτή:
    (α) εντός εκατόν είκοσι (120) ημερών από την έναρξη κάθε μισθωτικού έτους, με αρχή το δεύτερο μισθωτικό έτος, ο μισθωτής θα υποβάλλει στον εκμισθωτή έκθεση για τις εργασίες που έγιναν το προηγούμενο έτος, τα αποτελέσματά τους και ανάλυση των ποσών που δαπανήθηκαν
    (β) εντός εκατόν είκοσι (120) ημερών από τη λήξη κάθε ημερολογιακού έτους, να υποβάλλει στον εκμισθωτή έκθεση για τη δραστηριότητα που ανέπτυξε κατά το έτος αυτό
    (γ) να επιδεικνύει δραστηριότητα για την αξιοποίηση του μισθίου σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης και της τεχνικής, τις σχετικές διατάξεις της ελληνικής νομοθεσίας και τους εκάστοτε ισχύοντες κανονισμούς, καθώς και ανάλογη με τη σπουδαιότητα και σημασία του πεδίου
    είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και αναγκάζουν το μισθωτή να παρουσιάσει απτά αποτελέσματα των ερευνητικών του εργασιών.

    Προς αυτή την κατεύθυνση, δηλ. της σύντομης χρονικά παρουσίασης των αποτελεσμάτων της έρευνας, κινείται και η διάταξη που αναφέρει ρητά ότι «Αδικαιολόγητη διακοπή των εργασιών διαχείρισης, που δεν οφείλεται σε λόγους ανωτέρας βίας, ή οφείλεται σε υπαιτιότητα του μισθωτή, επί μία διετία, επιφέρει την κήρυξη, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 31, έκπτωτου του μισθωτή και την κατάπτωση της σχετικής εγγυητικής επιστολής υπέρ του Δημοσίου».

    Συνεπώς, Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣ ΕΡΕΥΝΑ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟ ΡΕΥΣΤΩΝ ΥΨΗΛΗΣ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ (>90οC) ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΊ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΑΙ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΩΣ ΕΧΕΙ. ΙΣΩΣ ΜΑΛΙΣΤΑ ΚΡΥΒΕΙ ΚΑΙ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ.

  • 8 Σεπτεμβρίου 2010, 15:46 | Αρβανίτης Απόστολος

    Ορισμένες παρατηρήσεις – σχόλια:

    1. Το Σχέδιο τιτλοφορείται «ΤΕΥΧΟΣ ΤΗΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ…. ΔΙΑΚΗΡΥΞΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΝΟΙΧΤΟΥ ΠΛΕΙΟΔΟΤΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ Εκμίσθωση του δικαιώματος έρευνας γεωθερμικού δυναμικού Μη ερευνημένου μεταλλευτικού χώρου» και απο το περιεχόμενό του φαίνεται ότι αφορά την έρευνα περιοχών εντοπισμού ρευστών θερμοκρασίας >90oC. Γιατί όμως στον τίτλο δεν είναι σαφές αυτό αλλά αναγράφεται γενικά «…Εκμίσθωση του δικαιώματος έρευνας γεωθερμικού δυναμικού Μη ερευνημένου μεταλλευτικού χώρου»; Θεωρώ ότι θα ήταν σκόπιμο να συμπληρωθεί ως εξής: «ΤΕΥΧΟΣ ΤΗΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ…. ΔΙΑΚΗΡΥΞΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΑΝΟΙΧΤΟΥ ΠΛΕΙΟΔΟΤΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ Εκμίσθωση του δικαιώματος έρευνας γεωθερμικού δυναμικού Μη ερευνημένου μεταλλευτικού χώρου για τον εντοπισμό ρευστών υψηλής θερμοκρασίας (Τ>90οC)». Εξάλλου σύμφωνα και με το Ν. 3175/2003 αρμόδια για τα γεωθερμικά πεδία χαμηλής θερμοκρασίας (μέχρι 90oC) είναι η Περιφέρεια, στα γεωγραφικά όρια της οποίας εντοπίζονται τα πεδία. Για τα πεδία υψηλής θερμοκρασίας υπεύθυνο είναι το Υπουργείο. Συνεπώς, αφού ο διαγωνισμός διεξάγεται από το ΥΠΕΚΑ πρόκειται για έρευνα πεδίων υψηλής θερμοκρασίας (>90οC). Όμως, καλα είναι να διασαφηνίζεται στον τίτλο της διακήρυξης.

    2. Η Πολιτεία μέσω του αρμόδιου Υπουργείου μπορεί να εκμισθώνει το δικαίωμα της έρευνας αλλά θα πρέπει σε όλη αυτή την έρευνα να ενημερώνεται τόσο από τον μισθωτή όσο και από τον θεσμοθετημένο σε θέματα Γεωεπιστημών Τεχνικό Σύμβουλό της, που είναι το Ι.Γ.Μ.Ε. Εξάλλου το Ι.Γ.Μ.Ε. είναι αυτό που όλα αυτά το χρόνια έχει πραγματοποιήσει την κύρια γεωθερμική έρευνα στην Ελλάδα και έχει όλα τα στοιχεία. Συνεπώς, θεωρείται απαραίτητη η παρουσία του Ι.Γ.Μ.Ε. τόσο σε συμβουλευτικό όσο και σε εποπτικό ρόλο σε όλη την πορεία της έρευνας απο τον ιδιώτη μισθωτή. Το Ι.Γ.Μ.Ε. μπορεί να συνδράμει το εργο της έρευνας του μισθωτή με τη γνώση και εμπειρία που διαθέτει για τα γεωθερμικά πεδία του Ελλαδικού χώρου αλλά και να παρακολουθεί αν τηρούνται οι όροι της σύμβασης (πχ. το βάθος των γεωτρήσεων, αν οι ρηχοί γεωθερμικοί ταμιευτήρες με ρευστά χαμηλής θερμοκρασίας προστατεύονται κλπ). Επίσης, μπορεί να ενημερώνει την Πολιτεία για την πορεία των ερευνών υπεύθυνα και επιστημονικά.
    Συνεπώς, καλά είναι στην Διακήρυξη να προβλέπεται η συνεργασία του ιδιώτη μισθωτή με το Ι.Γ.Μ.Ε. σε όλη την πορεία της έρευνας.

    3. Στο ενημερωτικό σημείωμα σημειώνονται ως προτεινόμενες προς έρευνα περιοχές οι ακόλουθες:
    – Δέλτα ποταμού Νέστου
    – Δέλτα Έβρου
    – Σαμοθράκη
    – Νότια Χίος
    Οι περιοχές αυτές, όπως περιγράφονται, είναι τεράστιες σε έκταση. Πρέπει να προκηρυχθούν μικρότερης έκτασης, επιμέρους πεδία, που βρίσκονται μέσα στις προαναφερθείσες τεράστιες περιοχές. Με τον τρόπο αυτό: (α)δεν θα δεσμεύονται τεράστιες εκτάσεις για χρονικό διάστημα, και (β) θα φανεί το πραγματικό ενδιαφέρον και η αξιοπιστία του μισθωτή συντομότερα σε μια μικρότερης έκτασης επιλεγμένη περιοχή.

  • 8 Σεπτεμβρίου 2010, 12:10 | Δημήτρης Κουρούκλης

    Γιατί οι προτεινόμενες προς έρευνα περιοχές στο ενημερωτικό σημείωμα είναι μόνο τέσσερις; Ενδεχομένως υπάρχουν και άλλα γεωθερμικά πεδία υψηλής και μέσης ενθαλπίας σε μη ερευνημένες περιοχές του Ελλαδικού χώρου.

  • 4 Σεπτεμβρίου 2010, 02:40 | Στέλιος Χατζηβλάστης

    Πως δεν έχουν συμπεριληφθεί και άλλα γεωθερμικά πεδία όπως για παράδειγμα στην ΣΤΥΨΗ της ΛΕΣΒΟΥ;
    Επισυνάπτω τον σύνδεσμο της διπλωματικής εργασίας με τίτλο
    Αξιοποίηση της γεωθερμίας για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας
    του κ. Γκαρδιάκου Χρήστου, με συγγραφέα τον καθηγητή κ. Ζερβό Αρθούρο (πρόεδρο της Δ.Ε.Η.)
    http://dspace.lib.ntua.gr/bitstream/123456789/3448/3/gardiakosch_geothermal.pdf

  • 2 Σεπτεμβρίου 2010, 14:47 | Γιάννης Τερζόπουλος

    Σύμφωνα με το άρθρο 3 του σχεδίου διακήρυξης (Αντικείμενο μίσθωσης) το Δημόσιο και το ΙΓΜΕ υποχρεούνται να παραδώσουν στον πλειοδότη όλα τα υπάρχοντα στοιχεία της περιοχής ενδιαφέροντός του (προηγούμενες μελέτες, στοιχεία γεωτρήσεων κλπ.). Όμως τα στοιχεία αυτά είναι σημαντικά για κάθε ενδιαφερόμενο να συμμετάσχει στον πλειοδοτικό διαγωνισμό και η γνώση τους θα επηρεάσει ουσιαστικά την προσφορά του. Αν δε κάποιος τα γνωρίζει (με οποιονδήποτε τρόπο) πριν από τον Δ/σμό, θα έχει πλειοδοτικό πλεονέκτημα. Πως μπορείτε να αποκλείσετε πως οι ενδιαφερόμενοι δεν θα το σκεφθούν έτσι και δεν θίγεται η πολυσυζητημένη διαφάνεια;

    Θεωρώ πως για την αποφυγή διαρροών και την διασφάλιση ίσης ευκαιρίας για κάθε σοβαρό ενδιαφερόμενο, θα πρέπει να τροποποιηθεί η σχετική Υπουργική Απόφαση ώστε όλα τα προαναφερόμενα στοιχεία να είναι προσιτά σε όλους.

  • 26 Αυγούστου 2010, 14:27 | Τριαντάφυλλος Καραγεώργης

    Πως διασφαλίζεται ότι ο ενδιαφερόμενος εκτελεί αποκλειστικά και μόνο γεωθερμική έρευνα σε μη ερευνημένο χώρο του Δημοσίου?

  • 26 Αυγούστου 2010, 10:46 | xrictod

    Επιτέλους!