Άρθρο 4

Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα (Ε.Α.Π.):

Για τους σκοπούς της παρούσας Απόφασης, Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα (Ε.Α.Π.) καλούνται τα πενταετή Αναπτυξιακά Προγράμματα που καταρτίζονται με ευθύνη των οικείων περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων των δικαιούχων περιφερειών και δήμων και θα εντάσσονται στα επιχειρησιακά τους σχέδια και αφορούν σε συγκεκριμένες υπηρεσίες, ενέργειες και έργα υποδομής, ανάπτυξης και προστασίας του περιβάλλοντος, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 20 του ν. 2446/1996.

Στόχος των προγραμμάτων αυτών είναι η στήριξη των περιοχών αυτών με πρόσθετες υπηρεσίες ενέργειες και έργα, λόγω των μεγάλων, σοβαρών και ειδικής βαρύτητας συνεπειών που υφίστανται από τις δραστηριότητες της Δ.Ε.Η. Α.Ε. Πρόκειται για πρόσθετα έργα που εξασφαλίζουν την βιώσιμη ανάπτυξη των περιοχών.

Ως έργα υποδομής νοούνται εκείνα που στηρίζουν την ανάπτυξη, με την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής, την εξασφάλιση της απασχόλησης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Η προστασία και αποκατάσταση του περιβάλλοντος από άμεσες ή έμμεσες επιπτώσεις που προκαλούνται από τη δράση της Δ.Ε.Η. Α.Ε., αποτελεί αυτοτελή υποχρέωσή της, σύμφωνα με την ισχύουσα Κοινοτική και Εθνική Νομοθεσία.

Η υλοποίηση των Ε.Α.Π. δεν αίρει ή περιορίζει τις ανωτέρω υποχρεώσεις της Δ.Ε.Η. Α.Ε.

Η επεξεργασία, αξιολόγηση, ιεράρχηση των έργων που προτείνονται, για ένταξη στο Ε.Α.Π. και η έγκρισή του γίνεται από την οικεία Επιτροπή Παρακολούθησης που προβλέπεται στο άρθρο 5.

Προτεραιότητα δίνεται στις άμεσα πληττόμενες περιοχές, ύστερα από αξιολόγηση και των επιπτώσεων που προέκυψαν ή θα προκύψουν στις γειτνιάζουσες περιοχές, κυρίως στο περιβάλλον και προτάσσονται συγκεκριμένα έργα που συνάδουν με τις διατάξεις της παρούσης υπουργικής απόφασης, προτείνονται από τους ενδιαφερόμενους και επιλέξιμους φορείς.

Στα Ειδικά Αναπτυξιακά Προγράμματα δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα σε συγκεκριμένα και σημαντικά έργα, τα οποία συμβάλλουν στην:

α) ανάπτυξη των περιοχών εφαρμογής, σύμφωνα με τις αναπτυξιακές κατευθύνσεις που καθορίζουν τα οικεία Περιφερειακά ή Δημοτικά Συμβούλια και εγκρίνονται από αυτά.

β) αναβάθμιση και αποκατάσταση του περιβάλλοντος, πέραν των υποχρεώσεων της Δ.Ε.Η. Α.Ε.

γ) βελτίωση της ποιότητας ζωής και στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.

δ) δημιουργία υποδομών στα πλαίσια της στρατηγικής της ανάπτυξης.

ε) ανάπτυξη των επιχειρήσεων και στήριξη της ανταγωνιστικότητας σε όλους τους τομείς της παραγωγής (πρωτογενή, δευτερογενή, τριτογενή), με την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής.

στ) τόνωση της οικονομίας και στη μείωση της ανεργίας.

Κατά την επεξεργασία, η αξιολόγηση και η ιεράρχηση των έργων που προτείνονται για ένταξη στο Ε.Α.Π. από τα Περιφερειακά ή Δημοτικά Συμβούλια λαμβάνονται υπόψη όλα τα Εθνικά και Κοινοτικά Προγράμματα (Περιφερειακά και Τοπικά), καθώς και οι χρηματοδοτήσεις από Εθνικούς και Κοινοτικούς πόρους, προκειμένου να υπάρχει συντονισμός και συμπληρωματικότητα και να αποφεύγονται προβλήματα αποσπασματικότητας και κατάτμησης πόρων.

Δικαίωμα πρότασης για την ένταξη έργων, έχουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι και επιλέξιμοι φορείς με την υποβολή Τεχνικού Δελτίου Έργου. Το Τεχνικό Δελτίο Έργου αναφέρεται στη σκοπιμότητα, την αναγκαιότητα, την συμπληρωματικότητα και την ωριμότητα του έργου, στον συνολικό του προϋπολογισμό και το χρονικό του προγραμματισμό.

Τα έργα και οι ενέργειες που προτείνονται για ένταξη στα Ε.Α.Π. αξιολογούνται με βάση τη συμπληρωματικότητα και την ολοκληρωμένη αναπτυξιακή παρέμβαση, σε κάθε περιοχή.

Η διάρθρωση του Ε.Α.Π., στο πλαίσιο και των ανωτέρω στόχων, περιλαμβάνει τους παρακάτω άξονες:

α. Μελέτες και υπηρεσίες.

β. Περιβάλλον, ποιότητα ζωής και κοινωνική συνοχή.

γ. Υποδομές και στήριξη της επιχειρηματικότητας και του παραγωγικού περιβάλλοντος (πρωτογενής, δευτερογενής και τριτογενής τομέας).

δ. Ενίσχυση και αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, κατάρτιση, εκπαίδευση, έρευνα και νέες τεχνολογίες.

ε. Στήριξη και ανάδειξη του πολιτισμού και του τουρισμού.

στ. Τεχνική Υποστήριξη και Δημοσιοποίηση (ελάχιστο 2% και μέγιστο 5%).

  • 18 Ιουλίου 2011, 18:49 | ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΟΣ

    Άρθρο 4
    Συμφωνούμε όπως έχει γραφεί.

    ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΟΣΚΟΠΟΥΛΟΣ
    ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ

  • 10 Ιουλίου 2011, 21:47 | ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

    Ένα ερώτημα που προκύπτει είναι πόσα ΕΑΠ συντάσσονται; Ένα σε επίπεδο Περιφέρειας ή ένα για κάθε ειδικό λογαριασμό; Ο καλύτερος προγραματισμός θα επέβαλε να συντάσσεται ένα για κάθε Περιφέρεια, με την προϋπόθεση όμως της ορθής διαχείρισης.
    Για το σκοπό αυτό σωστό είναι στην αρχή κάθε χρόνου να προκηρύσσονται τα μέτρα του ΕΑΠ για ένταξη έργων, προκειμένου να αξιολογηθούν, με συγκριτική αξιολόγηση τα προτεινόμενα έργα και δράσεις.
    Ζητούμενο είναι να ξεφύγουμε από την προχειρότητα με την οποία προτείνονται και εντάσσονται τα έργα στο ΕΑΠ. Η προκήρυξη των μέτρων επιδιώκει τη διαφάνεια αλλά και την δυνατότητα όλων των φορέων να υποβάλλουν προτάσεις για ένταξη στο πρόγραμμα και όχι μόνο όσων έχουν πρόσβαση στην τοπική εξουσία.

  • 10 Ιουλίου 2011, 18:07 | Φλωρινιώτης

    Αν δεν υπάρχει προκαθορισμένη ελάχιστη κατά ποσοστό κατανομή του πόρου σε δράσεις (πχ 30% σε έργα προστασίας του περιβάλλοντος), τότε για άλλη μια φορά θα δούμε να καταλήγουν τα χρήματα σε «έργα προβολής», σε εκδηλώσεις, σε εκκλησίες και μοναστήρια και σε συλλόγους ημετέρων.

  • 8 Ιουλίου 2011, 18:42 | Κονταξάκης Χρήστος

    Υπάρχουν πάρα πολλές δυνατότητες για εκμετάλλευση των ΑΠΕ σε διάφορες περιοχές της Χώρας μας.

    Στη Ρόδο π.χ. μπορούμε να εκμεταλλευτούμε την ενέργεια που μπορεί να παραχθεί από το θαλάσσιο νερό είτε από τα δυνατά ρεύματα που υπάρχουν στα βαθιά νερά, είτε από την διαφορά θερμοκρασίας που μπορεί να μας προσφέρει αρκετή ενέργεια για να κλιματίσουμε όλα τα ξενοδοχεία που βρίσκονται σε παραθαλάσσια περιοχή, με ελάχιστο κόστος.

    Υπάρχουν βέβαια και τεράστιες δυνατότητες εκμετάλλευσης της ηλιακής ενέργειας με τα φωτοβολταϊκά πάρκα, αλλά και η γνωστή αιολική ενέργεια με την εγκατάσταση αιολικών πάρκων, σε πολλές περιοχές της Χώρας μας.

    Μια ακόμα πηγή παραγωγής ενέργειας είναι και η εκμετάλλευση της βιομάζας, που μπορούμε να συγκεντρώσουμε από πολλές πηγές, όπως είναι τα οικιακά ζυμώσιμα απορρίμματα, ο ελαιοπυρήνας από τα ελαιουργεία, αλλά ακόμα και από τη περισυλλογή βιομάζας από τους αγρούς, τα οποία παραμένουν ανεκμετάλλευτα υλικά και θα μπορούσαν να αποδώσουν τεράστιες ποσότητες ενέργειας.

    Δείτε αυτή την ανάρτηση στο Blog μου, μιας μονάδας εκμετάλλευσης της βιομάζας, που κατασκευάστηκε στα Γρεβενά, από τοπικούς παράγοντες και ευελπιστούν να εξυπηρετήσουν ενεργειακά, περίπου 10.000 κατοίκους με 27% φθηνότερη από το πετρέλαιο ενέργεια.

    Η επένδυση έχει κόστος 65 εκατομμύρια ευρώ και ήδη έχει εγκριθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και βρίσκεται στο στάδιο της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, δήλωσε ο δήμαρχος Γρεβενών Γιώργος Νούτσος.

    http://chrispic-ligapola.blogspot.com/2011/06/blog-post_11.html