I.ΕΙΣΑΓΩΓΗ

I.1. Ο ρόλος και η σημασία του ενεργειακού σχεδιασμού
Ο ενεργειακός σχεδιασμός αποτελεί έναν οδικό χάρτη για την εξέλιξη του ενεργειακού συστήματος στην Ελλάδα, καθώς οι αποφάσεις είναι καθοριστικές για τις επόμενες δεκαετίες, τόσο για την οικονομία, όσο και για τον καταναλωτή.
Ο τομέας της Ενέργειας είναι ίσως ο περισσότερο «παγκοσμιοποιημένος» τομέας των Οικονομιών, με άμεσες ή έμμεσες επιπτώσεις σε όλους τους τομείς και καθοριστικός παράγοντας για τη χάραξη πολιτικής για ενεργο-βόρους τομείς όπως οι μεταφορές, οι οικοδομές και η βιομηχανία, την επίτευξη συγκεκριμένων ρυθμών ανάπτυ-ξης, την έρευνα και τεχνολογία, αλλά και την οικονομία.
Tα θέματα που συνδέονται με την ασφάλεια και τη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού έχουν πάρει τα τελευταία χρόνια αυξανόμενη σημασία σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ είναι σαφές ότι οι όποιες αποφάσεις σε πολιτικό επίπεδο σε θέματα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής επηρεάζουν κυρίως μακροπρόθεσμα αλλά ακόμη και μεσοπρόθεσμα την παγκόσμια ενεργειακή αγορά.
Η τεχνολογική διάσταση των ενεργειακών επιλογών, μαζί με την χρηματοδοτική επάρκεια και τελευταία την ανάσχεση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, είναι τεράστιας σημασίας για τον έλεγχο του τομέα και αποτε¬λούν ίσως τα αποτελεσματικότερα εργαλεία ελέγχου των ενεργειακών εξελίξεων σε παγκόσμια κλίμακα.
Ο ρόλος μεγάλων διεθνών Οργανισμών του τομέα της Ενέργειας, όπως του ΙΕΑ και του OPEC είναι επίσης ου-σιαστικός για τις ενεργειακές εξελίξεις. Προφανώς μέσω και αυτών των Οργανισμών αναπτύσσονται οι πολιτικές της παγκοσμιοποίησης, των επιρροών και των ελέγχων των εξελίξεων στην ενεργειακή αγορά.
Από τα παραπάνω, γίνεται σαφές ότι η εξέλιξη του εθνικού ενεργειακού συστήματος είναι υψίστης σημασίας και σε εθνικό επίπεδο. Οι παράγοντες που πρόκειται να επηρεάσουν τη διαμόρφωση του ενεργειακού μίγματος σε μακροχρόνια βάση, τόσο εξωγενείς όσο και σε σχέση με τις διαμορφούμενες πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις στο εσωτερικό της χώρας οφείλουν να ληφθούν υπόψη και να εξεταστούν εκτενώς. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω μιας συστηματικής και μεθοδολογικής μελέτης, η οποία λαμβά-νοντας υπόψη διεθνείς τάσεις, υποχρεώσεις, προκλήσεις αλλά και τις τρέχουσες υποθέσεις για την εξέλιξη των άμεσα σχετιζόμενων τομέων (μακροοικονομία, τεχνολο¬γική πρόοδος, κλπ) καταλήγει στη βέλτιστη σχέση ενερ¬γειακών προϊόντων, τεχνολογιών και περιβαλλοντικών αγαθών με το ελάχιστο δυνατό κόστος για το σύνολο του ενεργειακού συστήματος.
O ενεργειακός σχεδιασμός αποσκοπεί σε αυτήν ακρι-βώς τη διερεύνηση του βέλτιστου ενεργειακού μίγματος σε μακροχρόνια βάση σε εθνικό επίπεδο, ενώ αποτελεί ση-μαντικό εργαλείο στην πορεία υλοποίησης της αναπτυξια¬κής πολιτικής της χώρας, καθώς η δρομολόγηση και επι¬τυχής υλοποίησή του θα επηρεάσει το σύνολο της οικο¬νομικής δραστηριότητας αλλά και το πλαίσιο διαμόρφω¬σης τόσο γεωπολιτικών συνεργασιών, όσο και επενδυτι¬κών δραστηριοτήτων.
Στόχος του παρόντος ενεργειακού σχεδιασμού είναι να εστιάσει στην παρουσίαση των απαιτήσεων της εθνι¬κής ενεργειακής στρατηγικής και όχι η υιοθέτηση ενός αυστηρά καθορισμένου σεναρίου για την εξέλιξη του ενεργειακού συστήματος. Εξετάζει τον τρόπο και τον βαθμό στον οποίο συγκεκριμένες κατευθύνσεις (μέτρα, πολιτικές, δεσμεύσεις, διεθνείς τάσεις) μπορούν να επηρεάσουν την εξέλιξη του ενεργειακού συστήματος, με γνώμονα την προστασία των καταναλωτών μέσα από την προώθηση των πλέον αποδοτικών ενεργειακών επιλογών.
I.2. Τα θέματα που αντιμετωπίζει το πα-ρόν κείμενο
Η παρούσα έκθεση έχει ως στόχο να παρουσιάσει τα δεδομένα και τις υποθέσεις που θα καθορίσουν την ε¬θνική στρατηγική ανάπτυξης του ενεργειακού συστήμα¬τος. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος περιγράφονται αρ¬χικά οι τρέχουσες τάσεις σε ευρωπαϊκό και διεθνές επί¬πεδο, ενώ γίνεται εκτενής αναφορά στις θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τον τομέα της ενέργειας. Ακολουθεί μια επισκόπηση του εθνικού ενεργειακού συ¬στήματος κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, η οποία έχει ως στόχο να περιγράψει την παρούσα κατάσταση και να αναγνωρίσει τις σημαντικότερες προκλήσεις της εθνικής ενεργειακής πολιτικής, ώστε να επιτευχθεί με το βέλτιστο δυνατό τρόπο η σύγκλιση με τις κατευθυντήριες οδηγίες της Ευρωπαϊκής πολιτικής και ταυτόχρονα η διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού και της ορθής λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς ενέργειας.
Σημαντικό μέρος της παρούσας έκθεσης αποτελεί ο καθορισμός διαφορετικών επιλογών εξέλιξης των βασικών τομέων της οικονομίας, η εξέταση των οποίων μπορεί να δώσει κατευθύνσεις για τη διαμόρφωση ενός στρατηγικού πλαισίου για τον τομέα της ενέργειας. Στην παρούσα έκ¬θεση εξετάζεται η πιθανή πορεία του ελληνικού ενεργειακού συστήματος μέχρι το 2050, μέσω της παρουσίασης εναλλακτικών σεναρίων, θεωρώντας παράλληλα ότι έως το 2020 θα έχουν επιτευχθεί οι εθνικοί ενεργειακοί στόχοι που έχουν ήδη τεθεί στο πλαίσιο του λεγόμενου Πακέτου 20-20-20 έως το 2020. Συγκεκριμένα, διαμορφώνονται τρία διαφορετικά σενάρια εξέλιξης του ενεργειακού συστήματος, οι προσδιοριστικές παράμετροι των οποίων δια-φοροποιούνται κυρίως ως προς το επίπεδο μείωσης εκ-πομπών έως το 2050, την επιλογή ενεργειακών πηγών για ηλεκτροπαραγωγή και τα επίπεδα διείσδυσης τεχνολο¬γιών και μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης στους τομείς τελικής χρήσης.
Από την ανάλυση προκύπτουν συμπεράσματα σχετικά τη συνολική διάθεση ενέργειας στη χώρα, το ηλεκτρικό μίγμα καθώς και την τελική κατανάλωση ενέργειας. Πα-ράλληλα, προσδιορίζονται επιμέρους ενεργειακοί και περιβαλλοντικοί δείκτες (ενεργειακή ένταση, ποσοστά διείσδυσης ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας, κλπ) οι οποίοι παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα και την βιωσιμότητα του ενεργειακού συστήματος.
Τα αποτελέσματα της ανάλυσης των σεναρίων δεν αποτελούν δεσμεύσεις και προαπαιτούμενα σχετικά με την εξέλιξη του ενεργειακού τομέα αναφορικά με τη διαμόρφωση του ενεργειακού μίγματος και του ύψους των επενδύσεων. Αντίθετα χρησιμεύουν στον προσδιορισμό συγκεκριμένων κατευθύνσεων για τη διαμόρφωση ενός στρατηγικού πλαισίου για την ανάπτυξη του ενεργειακού τομέα της χώρας, μέσω της παρατήρησης και διερεύνησης των επιδράσεων των εναλλακτικών σεναρίων.
I.3. Η ανάγκη συστηματικής επικαιροπο-ιήσης του ενεργειακού σχεδιασμού
Οι παράγοντες που επηρεάζουν τη διαμόρφωση του ενεργειακού συστήματος, από τις διεθνείς τάσεις μέχρι τις οικονομικές και γεωπολιτικές συγκυρίες και την τεχνολο¬γική πρόοδο είναι κυρίως εκτιμήσεις και αφορούν σε συ¬νεχώς μεταβαλλόμενα και εκτιμώμενα μεγέθη.
Οι διεθνείς τάσεις και το διαμορφούμενο ευρωπαϊκό πλαίσιο για την αγορά ενέργειας επηρεάζονται από πλη-θώρα παραγόντων, άμεσα και έμμεσα σχετιζόμενων με τον ενεργειακό τομέα. Οι αυξομειώσεις των τιμών πετρε¬λαίου, οι εκάστοτε γεωπολιτικές συνθήκες, η τεχνολογική πρόοδος και η εξέλιξη του κόστους κατασκευής εγκατα¬στάσεων παραγωγής ενέργειας, αλλά και κοινωνικοοικονομικοί παράγοντες ενδέχεται να μεταστρέψουν σημαντικά τις αρχικές εκτιμήσεις για διάφορες παραμέ¬τρους που επηρεάζουν το εθνικό σύστημα ενέργειας. Πρόσφατη άλλωστε είναι η επίδραση της οικονομικής κρίσης στο ρυθμό ανάπτυξης καθώς και στο επίπεδο της κατανάλωσης ενέργειας. Ταυτόχρονα, δεδομένου ότι ο ενεργεια¬κός σχεδιασμός βασίζεται κυρίως στην υιοθέτηση μέτρων πολιτικής, είναι σημαντικό να παρακολουθείται η πορεία καθώς και τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την εφαρμογή τους, ώστε να εντοπίζονται πιθανές απο¬κλίσεις ή εμπόδια στην επίτευξη των εκάστοτε απαιτήσεων για το ενεργειακό σύστημα. Συνεπώς, είναι απαραίτητη η συνε¬χής ενημέρωση και ενδεχομένως τροποποίηση και εφαρ¬μογή νέων μέτρων και κατευθύνσεων ενεργειακής πολιτικής.
Υπό το φως των ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι ο ε-νεργειακός σχεδιασμός, είναι απαραίτητο να επικαιρο-ποιείται και να αναπροσαρμόζεται τακτικά.

  • 12 Ιουνίου 2012, 17:25 | Θεοδωράτος Σπύρος

    Μα τι βάζετε για διαβούλευση; Ένα θέμα που εμπλέκονται οι μεγάλες δυνάμεις αυτού του πλανήτη;

    Η δική μου άποψη είναι οτι θα έπρεπε να πρωτίστως να χαραχτεί μία κοινή εξωτερική πολιτική, με τη συμμετοχή όλου του πολιτικού κόσμου, με ορίζοντα 30ετίας αρχικά. Πως είναι δυνατόν να μιλάμε για ενέργεια όταν άλλα κράτη και ξένες εταιρείες περιμένουν σαν τα κοράκια να την αρπάξουν;

    Θα ήταν γόνιμο, να εξετάσουμε πρώτα τις συμμαχίες μας και σε ποιά πλάισια θα πρέπει να κινηθούμε όσον αφορά την εξωτερική μας πολιτική. Που ωφείλουμε να είμαστε αδιάλακτοι και που υποχωρητικοί.

    Να εξετάσουμε όλες τις εναλλακτικές λύσεις και να επαναθέσουμε τις σχέσεις μας με όλους τους γείτονες.

    Να επανεξετάσουμε το θέμα των 12 μιλίων με την Τουρκία και να ξεκινήσουμε τη διαβούλευση με τις υπόλοιπες εμπλεκόμενες χώρες για την ΑΟΖ μας κλπ.

    Νομίζω δεν θα ήταν γόνιμο να συζητάμε για την ενέργεια όταν η BP και η EXXON έχουν ήδη σχεδιάσει το μέλλον…

    Πατριώτες πολιτικούς θέλουμε, όχι διαβούλευση!

    Ευχαριστώ που ανεχτήκατε την ανικανότητά μου!

  • 28 Μαΐου 2012, 22:56 | Γιώργος Βαλαβάνης

    Ο Μακροχρόνιος Ενεργειακός Σχεδιασμός της Ελλάδας θα έπρεπε να είχε ως στόχο τη διασφάλιση παροχής της απαιτούμενης κάθε στιγμή ενέργειας σε όλους τους πολίτες και τις επιχειρήσεις της χώρας, σε όλες τις ώρες του 24ώρου, όλες τις εποχές, για την τρέχουσα αλλά και τις επόμενες δεκαετίες, σε τιμές κόστους που θα μπορεί να πληρώνει κάθε πολίτης και κάθε επιχείρηση.

    Η επιλογή του ενεργειακού μίγματος καυσίμων και τα ποσοστά συμμετοχής κάθε πηγής ενέργειας θα έπρεπε να γίνεται με βάση τους διαθέσιμους πόρους της χώρας, τη διαθεσιμότητα πηγών ενέργειας στη διεθνή αγορά, το κόστος αξιοποίησης κάθε πηγής, τη διαθέσιμη κάθε φορά τεχνολογία αξιοποίησης και προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος σε συνδυασμό με το αντίστοιχο κόστος, με την επιδίωξη να συμβάλλει στη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών της χώρας.

    Οι στόχοι του κειμένου που τέθηκε σε διαβούλευση όχι μόνο δεν εξυπηρετούν τους παραπάνω στόχους, αλλά αντίθετα εξυπηρετούν ξένα προς τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών της χώρας επιχειρηματικά συμφέροντα.

    Η ενεργειακή πολιτική, όπως εφαρμόστηκε κατά την τελευταία δεκαετία, με την παράλογη αύξηση συμμετοχής του φυσικού αερίου στην ηλεκτροπαραγωγή, πέραν πολλών άλλων αρνητικών και λιγότερων θετικών επιπτώσεων, έχει αυξήσει την ενεργειακή εξάρτηση της χώρας.

    Η δέσμευση χιλιάδων στρεμμάτων για Φ/Β εγκαταστάσεις είναι καταστροφική για το μέλλον των πολιτών και της χώρας, ενώ το περιβόητο πρόγραμμα «ΗΛΙΟΣ» θα είναι η ταφόπλακα της χώρας.

    Οι πολίτες πρέπει να ενημερωθούν αντικειμενικά και αναλυτικά για όσα σχεδιάζονται και για το ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στη ζωή τους και στο μέλλον των παιδιών τους από αυτόν το σχεδιασμό.

    Γιώργος Βαλαβάνης
    Διπλ Μηχ/γος-Ηλ/γος Μηχανικός
    email: geval@otenet.gr

  • ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ
    ΤΜΗΜΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

    Ταχ. Δνση:Μπουσίου & Εστίας 3, Κοζάνη
    Τηλ. :2461028030
    Fax :2461039803
    e-mail :tee_koz@tee.gr
    http :www.tdm.tee.gr

    Κείμενο παρέμβασης:

    Οι βραχυπρόθεσμες προκλήσεις της εθνικής ενεργειακής πολιτικής χαρακτηρίζονται από την υψηλή προοπτική διείσδυσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο εθνικό ενεργειακό χαρτοφυλάκιο, αυξημένες απαιτήσεις σε δυναμικό αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, ενίσχυση και ανάπτυξη των δικτύων μεταφοράς, κάλυψη ελλειμμάτων και εξασφάλιση ρευστότητας του ΛΑΓΗΕ, μόχλευση χρηματοδοτήσεων και κυρίως, αποστολή ισχυρού μηνύματος στην αγορά για βιώσιμες ενεργειακές επενδύσεις.

    Επιπλέον, η σχεδιαζόμενη απόσυρση των υπέργηρων λιγνιτών μονάδων αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντικότατο έλλειμμα ενέργειας και πρωτίστως ισχύος σε βάθος δεκαετίας, δεδομένου ότι δεν υπάρχει τεκμηριωμένη πρόταση κάλυψης του ελλείμματος των 3000 MW και λαμβάνοντας βέβαια υπόψη ότι με ενεργειακούς όρους, το 2020 είναι μόλις «μεθαύριο». Δυστυχώς, όλα τα προαναφερόμενα πρέπει να υλοποιηθούν σε ένα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, ασφυκτικής δημοσιονομικής προσαρμογής, έξαρση της ανεργίας και του δημοσιονομικού κόστους και μιας γενικότερης επενδυτικής δυσπραγίας.

    Σε απάντηση αυτών, το ΥΠΕΚΑ θέτει σε Δημόσια Διαβούλευση πρόταση αναφορικά με τον Εθνικό Ενεργειακό Σχεδιασμό με χρονικό ορίζοντα το 2050. Σε μια πρώτη, γενική παρατήρηση, το κείμενο χαρακτηρίζεται από μια εμμονή στο πρόβλημα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, η οποία ιεραρχείται πολύ υψηλά στις προτεραιότητες και ευθέως δυσανάλογα με τις πιεστικές απαιτήσεις και την τραγική κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και της κοινωνίας γενικότερα.

    Επιπλέον, στο συγκεκριμένο κείμενο, το σύνολο της Χώρας αντιμετωπίζεται ως «αδιάστατο σημείο» και όχι ως ένα σύνολο Περιφερειών με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, ιδιαίτερες απαιτήσεις, ιδιαίτερα προβλήματα και ιδιαίτερα πλεονεκτήματα. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αποτελεί η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, η αποκαλούμενη διαχρονικά «ενεργειακή καρδιά της Ελλάδας» [παραπομπή 1].
    Λιγνιτικά αποθέματα και επενδύσεις αξίας δεκάδων δις ευρώ, συσσωρευμένη τεχνογνωσία δεκαετιών, χιλιάδες λιγνιτωρύχοι και εργαζόμενοι στη βιομηχανία λιγνίτη αλλά και η αναπτυξιακή κόπωση μιας ολόκληρης Περιφέρειας, ως απόρροια της λιγνιτικής μονοκαλλιέργειας, αντιμετωπίζονται εξόχως γραφειοκρατικά, χωρίς ίχνος προοπτικής και περιφερειακής συνοχής.

    Επί του πρακτέου, οι επί μέρους παρατηρήσεις/ προτάσεις μας στο κείμενο του Εθνικού Ενεργειακού Σχεδιασμού έχουν ως ακολούθως:

    1. Ανυπαρξία εθνικής στρατηγικής αξιοποίησης των ελληνικών λιγνιτών ως το μοναδικό εγχώριο καύσιμο που παρέχει ασφάλεια εφοδιασμού, ελεγχόμενο κόστος παραγωγής, δυνατότητα επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας και δημιουργίας πρωτογενούς πλεονάσματος
    2. Ανυπαρξία οράματος και προοπτικής αναφορικά με τη δημιουργία ενεργειακού άξονα σε επίπεδο Ν. Δ. Βαλκανίων, με σημείο αναφοράς τα σημαντικότατα λιγνιτικά αποθέματα των βαλκανικών χωρών και επίκεντρο τη Δυτική Μακεδονία, ενδυναμώνοντας εμπράκτως την κομβική θέση της Χώρας μας στις αναδυόμενες ενεργειακές αγορές.
    3. Ατεκμηρίωτη απαξίωση των τεχνολογιών δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CCS) με ταυτόχρονη μηδενική αναφορά στις τεχνολογίες αξιοποίησης του διοξειδίου του άνθρακα (CCU). Αναδυόμενες και κρίσιμες τεχνολογίες για όλες τις χώρες που διαθέτουν σημαντικά κοιτάσματα ορυκτών καυσίμων και κυρίως, για τις χώρες που παρακολουθούν τις εξελίξεις και ενδιαφέρονται εμπράκτως για μια αποτελεσματική αξιοποίηση των εγχώριων ενεργειακών πόρων.
    4. Μηδενική αναφορά στις δυνατότητες εξω-ηλεκτρικής χρήσης του λιγνίτη, κυρίαρχα σε αποκεντρωμένα συστήματα τηλεθέρμανσης και αποτελεσματικής απεξάρτησης από το πετρέλαιο θέρμανσης. Δεν λαμβάνεται υπόψη η έντονη διαφοροποίηση στις ανάγκες θέρμανσης που έχει η Βόρεια Ελλάδα [παραπομπή 2].
    5. Μηδενική αναφορά στη δυνατότητα αξιοποίησης των λιγνιτών σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας. Απουσία των λιγνιτών από τις εθνικές προτεραιότητες αναφορικά με την Έρευνα και Καινοτομία.

    Πέραν των παραπάνω ενδεικτικών και όχι εξαντλητικών παρατηρήσεων μας, οφείλουμε να επισημάνουμε τα εξής γενικότερα:

    • Οι κεντρικές παραδοχές και οι κεντρικοί άξονες του Ενεργειακού Σχεδιασμού δεν έχουν δοθεί σε Δημόσια Διαβούλευση επί της αρχής
    • Γίνεται αναφορά ότι για τη διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού ότι «ένας από τους σημαντικότερους στόχους αποτελεί η μέγιστη δυνατή απεξάρτηση από τις εισαγωγές πετρελαίου» ενώ ταυτόχρονα δεν συμπεριλαμβάνεται και το φυσικό αέριο το οποίο είναι επίσης εισαγόμενο καύσιμο.
    • Γίνεται η παραδοχή για λιγνιτικά κοιτάσματα που ανήκουν στο Δημόσιο και δεν είναι υπό εκμετάλλευση χωρίς κάτι τέτοιο να προκύπτει από τεχνοκρατικό κείμενο.
    • Δεν λαμβάνεται υπόψη ότι οι αναμενόμενες αρνητικές επιπτώσεις στην απασχόληση από τη διαφοροποίηση του ενεργειακού μίγματος ανά σενάριο, αλλά αντιθέτως, αναφέρεται σε νέες θέσεις απασχόλησης. Στα συμπεράσματα δεν προβλέπεται η αντιμετώπιση των αρνητικών πιθανών επιπτώσεων στην απασχόληση σε περιφερειακό επίπεδο [παραπομπή 1].

    Είναι προφανές για το ΤΕΕ/ τμ. Δυτικής Μακεδονίας ότι η παρούσα διαβούλευση πρέπει να αποσυρθεί και να ακολουθήσει ουσιαστικός διάλογος και διαβούλευση, σε ένα συμβούλιο ενεργειακής πολιτικής με αντιπροσωπευτική συμμετοχή.

    Μαυροματίδης Δημήτρης
    Πρόεδρος ΔΕ ΤΕΕ/ΤΔΜ

    ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ:

    1. «Θέσεις του ΤΕΕ/Τμήμα Δυτ. Μακεδονίας για τα σενάρια απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την επίπτωση αυτών στη Δυτ. Μακεδονία» στο http://tdm.tee.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=142:2011-03-22-11-54-11&catid=47:2011-03-22-11-26-18&Itemid=94

    2. «Θέσεις ΤΕΕ/Τμ. Δυτ. Μακεδονίας σχετικά με το κόστος θέρμανσης στη Δυτική Μακεδονία και προτάσεων για την ελάφρυνσή του» στο http://tdm.tee.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=379:-14-2-2012&catid=47:2011-03-22-11-26-18&Itemid=94

  • 28 Μαΐου 2012, 14:54 | Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Δακής

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
    ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

    ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ Κοζάνη 28/05/2012
    Αρ. Πρωτ. 45291/1745
    Ταχ. Δ/νση : Διοικητήριο Περιοχή ΖΕΠ
    Ταχ. Κώδικας : 50100 Κοζάνη ΠΡΟΣ: Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
    Δημόσια Διαβούλευση του ΥΠΕΚΑ στο πλαίσιο του Εθνικού Ενεργειακού Σχεδιασμού
    «Οδικός Χάρτης για το 2050»
    Τηλέφωνο : 2461052610-3
    Fax : 2461052614
    Email : info@pdm.gov.gr

    Θέμα: Παρατηρήσεις της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας επί του τελικού κειμένου της Δημόσιας Διαβούλευσης του ΥΠΕΚΑ, στο πλαίσιο του Εθνικού Ενεργειακού Σχεδιασμού «Οδικός Χάρτης για το 2050».

    Στις 23 Απριλίου 2012, η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας κατέθεσε παρατηρήσεις και συγκεκριμένες προτάσεις επί του αρχικού κειμένου του Εθνικού Ενεργειακού Σχεδιασμού, όπως αυτό τέθηκε προς Δημόσια Διαβούλευση από το ΥΠΕΚΑ.
    Κεντρικό σημείο των παρατηρήσεων αποτέλεσε η πρόδηλη διάθεση απαξίωσης των ελληνικών λιγνιτών από την πλευρά του ΥΠΕΚΑ, η ασύμμετρη ανάδειξη του προβλήματος της παγκόσμιας κλιματικής αλλαγής σε βάρος των εγχώριων στερεών ορυκτών καυσίμων και η ανυπαρξία ενός μεσοπρόθεσμου, ολοκληρωμένου σχεδίου αξιοποίησης των ελληνικών λιγνιτών στη Δυτική Μακεδονία.
    Tο ΥΠΕΚΑ έθεσε προς Δημόσια Διαβούλευση το τελικό κείμενο του Εθνικού Ενεργειακού Σχεδιασμού, στο οποίο οι λιγνίτες χαρακτηρίζονται μεν ως «εθνικό καύσιμο», με περιορισμένη όμως σημασία για την περίοδο μετά το 2020.
    Επιπλέον, υπάρχει σχετική αναφορά στην αναγκαιότητα κατασκευής των δύο νέων λιγνιτικών μονάδων Πτολεμαΐδα V και Μελίτη ΙΙ στη Δυτική Μακεδονία.
    Δυστυχώς, στο τελικό κείμενο της Δημόσιας Διαβούλευσης του ΥΠΕΚΑ και ειδικότερα στις εθνικές προτεραιότητες της Έρευνας και Καινοτομίας, απουσιάζει παντελώς η οποιαδήποτε προοπτική στήριξης των εγχώριων λιγνιτών.
    Είναι δεδομένο ότι μέσα στις επόμενες δεκαετίες θα αποσυρθεί σημαντικό μέρος των υπέργηρων λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ ΑΕ, ενώ η υποκατάστασή τους με νέες σύγχρονες μονάδες θα πραγματοποιηθεί σε μικρό μόνο βαθμό, οδηγώντας νομοτελειακά στην απαξίωση εκατομμυρίων τόνων λιγνίτη. Εξάλλου, όπως αναφέρεται και στο τελικό κείμενο του Ενεργειακού Εθνικού Σχεδιασμού, η ανάπτυξη και η προσαρμογή των συστημάτων δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CCS) στους ελληνικούς λιγνιτικούς σταθμούς θα μπορούσε να παρατείνει σημαντικά τη λειτουργία μέρους των υφισταμένων μονάδων.
    Επιπλέον, σε παγκόσμιο επίπεδο προωθείται η αξιοποίηση των αποθεμάτων στερεών ορυκτών καυσίμων, όχι μόνο στην ηλεκτροπαραγωγή, αλλά και σε έξω-ηλεκτρικές χρήσεις και κυρίως στην παραγωγή προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας, όπως τα καύσιμα κίνησης και το συνθετικό φυσικό αέριο.
    Στόχο όλων αυτών αποτελεί η βιώσιμη απεξάρτηση από το πετρέλαιο και τα εισαγόμενα καύσιμα, η δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας, η απόκτηση τεχνογνωσίας σε τεχνολογίες αιχμής και η στήριξη της εθνικής οικονομίας, που είναι ζητούμενα και προκλήσεις άμεσα συνυφασμένες με τα διαχρονικά προβλήματα και τις τρέχουσες απαιτήσεις της Χώρας μας.
    Όμως, για να επιτευχθούν αυτά, απαιτείται σημαντική και συντονισμένη προσπάθεια σε επίπεδο Έρευνας και Καινοτομίας, καθώς και η έμπρακτη στήριξη από την πλευρά της Πολιτείας σε επίπεδο κεντρικής πολιτικής. Η πολιτική αυτή βούληση, δυστυχώς, ούτε καταγράφεται ούτε αποτυπώνεται στο κείμενο του Ενεργειακού Εθνικού Σχεδιασμού.
    Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας απαιτεί την ενσωμάτωση της αναγκαιότητας για ορθολογική αξιοποίηση των ελληνικών λιγνιτών, ως εθνικού άξονα Έρευνας και Καινοτομίας με συγκεκριμένες δράσεις, οριοθετημένες προτεραιότητες και ξεκάθαρους στόχους.

    O Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας

    Γιώργος Κ. Δακής

  • 24 Μαΐου 2012, 18:02 | Αλέξανδρος Τομπουλίδης

    ▪ Στην Ελλάδα ανήκουν περίπου 3.000 ξερονήσια, τα περισσότερα από αυτά στο Αιγαίο πέλαγος.
    ▪ Στο Αιγαίο πέλαγος φυσάει δυνατός άνεμος 24 ώρες το 24ωρο όλες τις ημέρες του χρόνου.
    ▪ Αυτός ο άνεμος, η Αιολική ενέργεια, είναι ο πραγματικός Χρυσός και το πραγματικό Πετρέλαιο της Ελλάδας.

    ▪ Τα 3.000 αυτά ξερονήσια μπορούν να καλυφθούν με ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ που θα δίνουν τόση Ηλεκτρική Ενέργεια, ώστε να ικανοποιείται όλη η εγχώρια ανάγκη και να υπάρχει και μεγάλο πλεόνασμα που θα εξάγεται στην υπόλοιπη Ευρώπη.

    ▪ Η Ελλάδα μπορεί, χάρις στην Αιολική ενέργεια, να σταματήσει τελείως την χρήση του Λιγνίτη, του Πετρελαίου, του Φυσικού Αερίου και κάθε άλλης πηγής ενέργειας που μολύνει την ατμόσφαιρα, την Γή και τα νερά της χώρας μας.

    ▪ Ακόμα, με την χρήση της Αιολικής Ενέργειας, θα μπορεί να σταματήσει η εγκληματική και καταστρεπτική χρήση των Φωτοβολταϊκών σε Αγροτικές εκτάσεις που θα πρέπει να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά γιά την παραγωγή τροφίμων. Ετσι θα σταματήσει η χώρα μας να εισάγει τρόφιμα ύποπτης ποιότητας από άλλες χώρες.

    ▪ Με την παραγωγή άφθονης Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανεμογεννήτριες και την εξαγωγή μεγάλου μέρους αυτής σε άλλες χώρες, η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού μπορεί να προμηθεύει τον Ελληνικό λαό με Ηλεκτρική Ενέργεια χωρίς καμμία χρηματική επιβάρυνση ή με μιά πολύ μικρή. – Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σήμερα που οι περισσότεροι Ελληνες ξεπαγιάζουν τον χειμώνα γιατί δεν έχουν αρκετά χρήματα να πληρώσουν τον λογαριασμό της ΔΕΗ.

    ▪ Θα πρέπει να σταματήσει η επίσης εγκληματική χρήση Γεωργικής – Αγροτικής γής γιά την παραγωγή Βιοκαυσίμων. Η Γή πρέπει να χρησιμοποιείται αποκλειστικά γιά την παραγωγή Τροφίμων γιά τους ανθρώπους και όχι γιά να ικανοποιούν την ματαιοδοξία τους κάποιοι που θέλουν να κάνουν βόλτες στο Κολωνάκι με τα τεράστια και πανάκριβα αυτοκίνητα τύπου ΤΖΙΠ.

    ▪ Οσον αφορά την χρήση Πυρηνικής ενέργειας θα πρέπει να έχουμε πάντα στον νού μας την ακόλουθη εξίσωση: Πυρηνική Ενέργεια = Ραδιενέργεια = Καρκίνος + Φρικτοί πόνοι = ΘΑΝΑΤΟΣ.

  • 12 Μαΐου 2012, 09:06 | Άγγελος Κακλαμάνης

    Κατά την άποψή μου, το θέμα είναι από τα πλέον σοβαρά. Απαιτείται η δημιουργία ενός Εθνικού ολιγομελούς φορέα που θα ασχοληθεί με τη χάραξη της ενεργειακής πολιτικής προς όφελος της χώρας και ίσως μιας οικονομικής ανάκαμψης.

  • 11 Μαΐου 2012, 18:27 | ΜΑΡΓΕΤΑΚΗΣ Εμ.

    Η ιστορία και η πράξη έχει δείξει ότι το πετρέλαιο αλλά και γενικά ο ορυκτός πλούτος σε μια χώρα είναι πολύ περισσότερο κατάρα παρά ευλογία.
    Συγκεκριμένα μελετήστε τα δεινά που υπέστησαν ή και συνεχίζουν να υποβάλλονται χώρες πλούσιες σε πετρέλαιο από την Νιγηρία μέχρι τις ΗΠΑ και τις αραβικές χώρες,αλλά και σε όλο το κόσμο,τα οποία δε θέλω να αναλύσω για λόγους κυρίως συντομίας που απαιτεί το σχόλιο.

    Άρα η Ελλάδα θα πρέπει να αρχίσει το ταξίδι προς την ενεργειακή Ιθάκη με πυξίδα την καινοτομία η οποία θα δείχνει το μόνο ασφαλή και σίγουρο προσανατολισμό,την λεγόμενη πράσινη ανάπτυξη.
    Έτσι οι παγκόσμιες ανακατανομές πλούτου και ισχύς που έρχονται θα πρέπει να μας βρουν με όραμα αδιαπραγμάτευτο,αυτό της προσπάθειας για κυριαρχία της ελληνικής καινοτομίας στην πράσινη ενέργεια η οποία είναι εφικτή,εξαιτίας μιας σειράς συγκριτικών πλεονεκτημάτων που έχει η Ελλάδα έναντι άλλων στο παγκόσμιο γίγνεσθαι(για να μιλήσουμε και με ορούς της ελεύθερης αγοράς κατά R.Gilpin..)’τα οποία είναι κυρίως,η γεωστρατηγική θέση της,πολύτιμη για την Ευρώπη και όχι μόνο,αλλά και ο ακαταμάχητος συνδυασμός του ήλιου,των ανέμων αλλά και του νερού(θάλασσα) με την δομική τέτοια θέση των νησιών της.

    Βέβαια πρέπει συγκεντρωθούν πολλά μυαλά(think tank)με όραμα,ιδέες και φαντασία από κοινού για το στόχο,χωρίς ηγέτες οι οποίοι θα κινδυνεύουν να παρασυρθούν από αλλότριες επιρροές.

  • 11 Μαΐου 2012, 11:25 | Γιώργος Βαλαβάνης

    Ο οποιοσδήποτε «μακροχρόνιος ενεργειακός σχεδιασμός» πρέπει να έχει ως πρώτο και κυρίαρχο στόχο το συμφέρον της χώρας, της Ελλάδας, και των πολιτών της, των Ελλήνων! Τουλάχιστον, όσο κάθε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει τον αντίστοιχο στόχο για τα δικά της συμφέροντα και για τους δικούς της πολίτες.

    Το συγκεκριμένο υπό διαβούλευση κείμενο του ΥΠΕΚΑ δεν έχει αυτά τα χαρακτηριστικά. Αντίθετα, από την αρχή προτάσσει τα ξένα συμφέροντα, ιδιωτικά και τεράστια ομολογουμένως(!), που ειδικότερα σε αυτήν την χρονική περίοδο και σε αυτήν την οικονομική κατάσταση που βρίσκεται η χώρα μας, αντιστρατεύονται τα συμφέροντα της χώρας και των πολιτών της.

    Ειδικότερα:

    1. Για το Φυσικό Αέριο:

    Το εισαγόμενο(!) Φυσικό Αέριο, δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιείται και μάλιστα σε τέτοιο ποσοστό, 34% (!!!) τον Φεβρουάριο 2012 για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Με βαθμό απόδοσης της τάξης του 55% στην έξοδο σταθμού Φ.Α. συνδυασμένου κύκλου, με απώλειες στο δίκτυο μεταφοράς-διανομής της τάξης του 3%, με βαθμό απόδοσης της τάξης του 80% (στην καλύτερη των περιπτώσεων) για μετατροπή της ηλεκτρικής ενέργειας σε ωφέλιμη τελική μορφή στον καταναλωτή (σε μεγάλο ποσοστό, θερμική), το τελικό ποσοστό ενεργειακής αξιοποίησης του εισαγόμενου(!) Φυσικού Αερίου είναι της τάξης του 40% !

    Αν αντίθετα το εισαγόμενο(!) Φ.Α. χρησιμοποιηθεί μέσω δικτύων μεταφοράς-διανομής απευθείας στην κατανάλωση, το ποσοστό ενεργειακής αξιοποίησης μπορεί να φθάσει το 90% !!!

    Η ενεργειακή σπατάλη του εισαγόμενου(!) Φ.Α. είναι δηλαδή της τάξης του 50% του ενεργειακού του περιεχομένου. Τόσο απλά!

    Πώς συμβιβάζεται το αποτέλεσμα αυτό με τον δήθεν στόχο για εξοικονόμηση ενέργειας κατά 20% μέχρι το 2020 στα πλαίσια του … «φαιδρού» 20-20-20;

    Μέσα σε 10-12 χρόνια οι Κυβερνήσεις της χώρας μας, κατάφεραν παράλληλα να αυξήσουν την ενεργειακή εξάρτηση της χώρας [με το 34% της ηλεκτροπαραγωγής από εισαγόμενο(!) Φ.Α.], αλλά και να επιδεινώσουν και εξαιτίας του λόγου αυτού το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας.

    Τι λένε για το θέμα αυτό οι Σύμβουλοι του ΥΠΕΚΑ, οι Καθηγητές των Πολυτεχνείων, οι Επιστημονικοί Φορείς της χώρας, … ;;;

    ΥΓ.1. Η συνέχεια (για το Μέγα-σκάνδαλο των λεγόμενων ΑΠΕ) σε επόμενο σχόλιο.

    ΥΓ.2. Διαβούλευση, σημαίνει «διάλογος», πρέπει επομένως να διαβάσουμε τις απαντήσεις ή τα σχόλια της επιτροπής σύνταξης του κειμένου του ΥΠΕΚΑ στα σχόλια των πολιτών, που εκθέτουν την άποψή τους.

    Γιώργος Βαλαβάνης
    Διπλ. Μηχ/γος-Ηλ/γος Μηχανικός Ε.Μ.Π.

  • Όλη η Ευρώπη και ο κόσμος κινείται προς τα Ευφυή Δίκτυα (Smart Grids), νέες υπηρεσίες Ενεργειακών Πληροφοριακών Συστημάτων, smart meters, υπηρεσίες awareness και ενεργειακής ευαισθητοποίησης, ΟΧΕ (πχ. Green Button @ USA), Διαχείριση Ζήτησης, νέα μοντέλα ESCO, Energy Storage και πολλά άλλα που λείπουν από τον Εθνικό Χάρτη ή καλύπτονται πολύ επιφανειακά…

    Επίσης λείπει και μία Εθνική Ενεργειακή ΠΛηροφοριακή Στρατηγική. Καλό το ΣΔΕΑ, είναι μπούσουλας αλλά δίνει τις βάσεις και ΟΧΙ την ανάπτυξη και το όραμα…

    Λείπει το vision, η καινοτομία και πολλά άλλα στο Σχέδιο…θα επανέλθω σύντομα με συγκεκριμένες κάθετες δράσεις και προτάσεις στους παραπάνω τομείς, το οποίο μπορεί να αποτελέσει και ΒΑΣΗ για ένα Εθνικό Σχέδιο για Clean-Tech Entrepreneurship…

    Δρ. Β. Νικολόπουλος
    Intelen

  • 8 Μαΐου 2012, 11:45 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Λ

    Ενεργειακή αυτονομία της Ελλάδας ο στόχος των επόμενων ετών.Το παράδειγμα των ΑΠΕ πρέπει να το δώσει πρώτο το κράτος με την χρήση ΑΠΕ σε ολα τα δημόσια κτήρια(Σχολεία-Νοσοκομεία-Υπουργεία-Δ.Υπηρεσίες)

  • ΣΧΟΛΙΑ Β. ΚΕΛΕΣΙΔΗ, ΑΝ. ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ, τμ. Μηχανικών Ορυκτών Πόρων
    Με μεγάλη έκπληξη και πάρα πολλά ερωτηματικά διάβασα το κείμενο για τον Εθνικό Ενεργειακό Σχεδιασμό – Οδικός Χάρτης για το 2050.
    Δηλαδή για τα επόμενα 35 χρόνια, τα Ελληνικά μυαλά που συνέταξαν τον σχεδιασμό αυτό, δεν βλέπουν σήμερα καμία προοπτική για την Έρευνα και Παραγωγή Υδρογονανθράκων (upstream oil & gas) όταν συντελούνται κοσμογονικές αλλαγές στην γειτονιά μας στην ν.α. Μεσόγειο, και όταν η χώρα μας, μετά από απραξία 15 ετών δρομολόγησε τις διαδικασίες. Το μέγα αυτό θέμα, που θάπρεπε να είναι ένας από τους πυλώνες της εθνικής μας ενεργειακής στρατηγικής, αναπτύσσεται στην βαρύγδουπη έκθεση των 75 σελίδων ως Ειδικό Θέμα (!!), σε χώρο μικρότερο από μία στήλη των δίστηλων σελίδων (IV.4.3, σελ. 49) σε 110 λέξεις (!), ενώ ακολουθεί ένα ένθετο στην επόμενη σελίδα με μία σύνοψη (μη πλήρως επικαιροποιημένη) 117 λέξεων!.
    Δηλαδή κύριοι της Επιτροπής, όταν ο αρμόδιος υφυπουργός ΥΠΕΚΑ αναφέρει σε όλους τους τόνους τα τελευταία δύο χρόνια για την σπουδαιότητα των υπαρχόντων αλλά και πιθανών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, όπως για παράδειγμα στην ομιλία Ημερίδας στην Κύπρο, 29-3-2012, «Διαμορφώνονται καινούργιες πηγές πλούτου και ευημερίας. Για την Ελλάδα, είναι ρεαλιστικός ο στόχος σε βάθος 15ετίας να καλύπτουμε από εγχώριες πηγές Υδρογονανθράκων το 30% των αναγκών της χώρας», που είναι ο προτεινόμενος οδικός χάρτης στο κείμενο σας για να το κάνουμε αυτό πραγματικότητα;
    Όταν οι απαιτήσεις σε τεχνογνωσία στον τομέα αυτό που αποκτάται μέσω Έρευνας και Ανάπτυξης θα είναι τεράστιες, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και για την γειτονιά μας, με πολλές δυνατότητες απασχόλησης για μελλοντικούς αποφοίτους μας, δεν θάπρεπε να υπάρχουν προτεινόμενες δράσεις στις προτάσεις σας για Έρευνα και Καινοτομία (τμήμα IV.6.0), έτσι ώστε να αναπτυχθούν νέες αλλά και να ενισχυθούν οι λίγες υφιστάμενες δομές έρευνας και καινοτομίας της χώρας μας;
    Τα μέλη της Επιτροπής, είτε έχουν άγνοια επί των θεμάτων αυτών, είτε δεν θέλουν η Ελλάδα να δρομολογήσει διαδικασίες προς την κατεύθυνση αυτή. Το υπουργείο πρέπει επιτέλους να διασφαλίσει την διαμόρφωση του κατάλληλου οδικού χάρτη για τον τομέα Έρευνα και Παραγωγή Υδρογονανθράκων στην χώρα μας.

  • 7 Μαΐου 2012, 22:40 | μαρια

    Ειναι δεκα μερες που τρεχει η διαβουλευση, η ενημερωση εγινε σημερα και οπως φαινεται και απο τον αριθμο των σχολιων δεν υπαρχει η πολυτελεια να ασχοληθουν οι πολιτες με αυτο το σοβαρο θεμα μεσα στη λαιλαπα των ημερων και την ακυβερνησια…

    Να αποσυρθει αμεσα.

  • 7 Μαΐου 2012, 18:51 | Ιωακέιμ Παναγιώτα

    Ο ρόλος και ο σχεδιασμός του ενεργειακού σχεδιασμού είναι πολύ σημαντικός για μία χώρα. Πόσο μάλλον για την Ελλάδα που αποτελεί μία από τις χώρες με τη μεγαλύτερη ηλιοφάνεια στην Ευρώπη. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
    Θα πρέπει κατά πρώτο λόγο να περιορίσουμε την κατασπατάληση των ενεργειακών πόρων. Ίσως να χρειάζεται να μπει ένα φρένο στην υπερκατανάλωση καυσίμων κίνησης από τις δημόσιες υπηρεσίες. Κάθε μήνα οι εκάστοτε περιφέρειες έχουν από όλους τους δήμους της χώρας αιτήματα για έγκριση υπερκατανάλωσης καυσίμων. Εδώ τίθεται το ερώτημα ποιος ο λόγος να υπάρχουν επιτρεπτά όρια κατανάλωσης, όταν αυτά κάθε μήνα προσπερνιούνται; Πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή κάποια στιγμή η κεντρική προμήθεια καυσίμων και όχι να παραμένει στους τύπους και τα χαρτιά.
    Επιπλέον, το πετρέλαιο θέρμανσης είναι μία άλλη πληγή για όλο το δημόσιο τομέα. Βλέπουμε σε πολλές υπηρεσίες να βρίσκεται σε λειτουργία τόσο τα καλοριφέρ όσο και τα air condition, λόγω ότι τα κτίρια είναι πλέον ακατάλληλα για την ενεργειακή πολιτική. Πολλά από τα κτίρια, που είναι ως επί το πλείστον ενοικιαζόμενα, δεν πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις και δεν πραγματοποιείται αποτελεσματική διαχείριση της ενέργειας με συνέπεια να χρειάζεται μεγαλύτερη ενέργεια να θερμανθούν και να ψυχθούν. Το ίδιο συμβαίνει με τα νηπιαγωγεία και τους παιδικούς σταθμούς .
    Από την άλλη πλευρά, έχουμε τις σχολικές μονάδες (δημοτικά, λύκεια και γυμνάσια), όπου και σ’ αυτή την περίπτωση θα μπορούσαμε να εκμεταλλευτούμε την ηλιακή ενέργεια. Κι ας μην μιλήσουμε για τα κολυμβητήρια, όπου και εκεί χρησιμοποιείται τις περισσότερες φορές το φυσικό αέριο που είναι αμφίβολη η οικονομία που πραγματοποιείται από τη στιγμή που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε την ηλιακή ενέργεια.
    Τέλος, παρατηρούμε στα νησιά μας να μην υπάρχει αυτάρκεια ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ παράλληλα υπάρχει τόσο ηλιακή όσο και αιολική ενέργεια.
    Σε κάθε περίπτωση κάθε καινούργια εφεύρεση-πρόταση θα είναι καλή για τη χώρα, όμως ο έλεγχος και ο περιορισμός της σπατάλης είναι ζωτικής σημασίας.

  • 27 Απριλίου 2012, 14:47 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΚΟΡΟΔΗΜΑ

    Θα ήθελα να αναφερθώ γενικά:

    Η ενέργεια σήμερα, είναι μία από τους σημαντικούς μελλοντικούς πόρους από τους ήδη υπάρχοντες και μη, που αύτή την στιγμή, πολλοί/ές, γνωρίζουν πως η κατασπατάληση αυτών των πόρων, των οποίων έχουμε θα μας οδηγήσει σε μία πιο πρωτόγονη κατάσταση.
    Στην πραγματικότητα, λόγω του ότι υπάρχει μία νέα γενιά που έχει φιλοδοξίες στο να δημιουργήσει και να προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο (ιδέες, απόψεις, συγκεκριμένες εφευρέσεις με σκοπό την βελτίωσή τους, όπως και νέες)…πιστεύω πως εκτός από τα φωτοβολταϊκά, από τις ανεμογεννήτριες, την ηλιακή ενέργεια κ.α. και μέσω της έρευνας, μπορεί ίσως, να γίνει μια νέα εφεύρεση που να χρησιμοποιεί το στοιχείο Ήλιο [Helium]…και κάποιο άλλο (μία σκέψη χωρίς να γνωρίζω ιδιαίτερα), ένας συνδυασμός ίσως, ίσως να χρησιμοποιηθεί κάποιο άλλο χημικό στοιχείο από τον περιοδικό πίνακα.
    Συμφωνώ στην εισαγωγή, πως ότι γίνεται πρέπει να γίνεται με ασφάλεια.

    Υ.Σ.: Ελπίζω να θέτω εις ενέργεια άτομα από την νέα γενιά. Άτομα που μέχρι στιγμής δεν έχουν ασχοληθεί…διότι δεν έχουν ανακαλυφθεί…