Άρθρο 72:Υποβολή και εξέταση της αίτησης για έγκριση της οικογενειακής επανένωσης

1.Ο συντηρών καταθέτει αίτηση οικογενειακής επανένωσης, συνοδευόμενη από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 του παρόντος Κώδικα..
2.Το αρμόδιο για την εξέταση του αιτήματος όργανο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 του παρόντος Κώδικα, υποχρεούται να ζητήσει άμεσα τη γνώμη της οικείας αστυνομικής αρχής για θέματα που αφορούν στη δημόσια τάξη και ασφάλεια της Χώρας, καθώς και τη γνώμη της αρμόδιας ελληνικής προξενικής αρχής, με σκοπό τη διακρίβωση ύπαρξης της οικογενειακής σχέσης και της δυνατότητας ενσωμάτωσης, ιδίως μέσω προσωπικών συνεντεύξεων με τα μέλη της οικογένειας και την εξέταση κινδύνων που προκύπτουν για τη δημόσια υγεία. . Μη εμφάνιση των μελών της οικογένειας, των οποίων την είσοδο έχει αιτηθεί ο συντηρών, σε κλήση για συνέντευξη, στην οικεία προξενική αρχή καθιστά το αίτημα μη παραδεκτό. Οι ανωτέρω γνώμες παρέχονται εντός αποκλειστικής τριμήνου προθεσμίας. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις που έχουν σχέση με το σύνθετο χαρακτήρα της εξέτασης, η εν λόγω προθεσμία μπορεί να παρατείνεται για διάστημα τριάντα ημερών. Ο πλήρης φάκελος του αιτούντα οικογενειακής επανένωσης αποστέλλεται στο οικείο Προξενείο από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, είτε ταχυδρομικώς, είτε μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου και υπό την προϋπόθεση ότι αναλαμβάνει τα έξοδα αποστολής, μέσω ταχυμεταφοράς των ΕΛΤΑ ή ιδιωτικών εταιρειών. Μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αποστέλλονται σε κάθε περίπτωση, προς τα οικεία προξενεία και κατάλογοι με τους πολίτες οι οποίοι έχουν καταθέσει αίτηση για οικογενειακή επανένωση.
Το αρμόδιο όργανο εξετάζει την αίτηση ως προς τη συνδρομή των προϋποθέσεων του άρθρου 71 του παρόντος Κώδικα. Κατά την εξέταση της αίτησης για οικογενειακή επανένωση εκτιμάται ιδιαιτέρως και το συμφέρον των ανηλίκων τέκνων.
Το αρμόδιο όργανο, αφού λάβει υπόψη τις ανωτέρω γνώμες, εκδίδει σχετική απόφαση.
3. Το αρμόδιο όργανο διαβιβάζει την απόφαση έγκρισης για οικογενειακή επανένωση στην οικεία ελληνική προξενική αρχή, η οποία, εφόσον το αίτημα έχει γίνει δεκτό, χορηγεί, εφόσον πληρούνται οι λοιποί όροι εισόδου, στα μέλη της οικογένειας τις απαιτούμενες ειδικές θεωρήσεις εισόδου, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί απαγόρευσης εισόδου του άρθρου 82 του ν. 3386/2005

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 22:28 | Ηλίας Χρονόπουλος

    Η ρυθμιση οτι κατά την εξέταση της αίτησης για οικογενειακή επανένωση εκτιμάται ιδιαιτέρως και το συμφέρον των ανηλίκων τέκνων σε συνδυασμο με τη ρυθμιση του προηγουμενου αρθρου παρ. 1 περι μη παρακωλητικου λογου βοηθα ουσιαστικα την ασκηση του δικαιωματος για οικογενειακή επανένωση απο τους πολιτες τριτων χωρων.

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 21:44 | ΞΥΓΓΗ ΧΑΡΟΥΛΑ ΔΑΜ ΑΘΗΝΩΝ Β

    Εφόσον οι Υπηρεσίες μας θα πρέπει να αποστέλλουν πλέον ολόκληρο το φάκελο στις αρμόδιες Προξενικές Αρχές και με δεδομένο ότι τα πιστοποιητικά των αλλοδαπών εκδίδονται στη χώρα τους και τα καταθέτουν σε μας θα ήταν προτιμότερο να καταθέτουν από την αρχή την αίτηση για θεώρηση εισόδου για οικογενειακή συνένωση απευθείας στην χώρα τους και να απαντάνε οι Υπηρεσίες μας σχετικά με τη γνησιότητα της άδειας διαμονής τους. Με τον τρόπο αυτό θα ολοκληρώνεται η εξέταση των αιτημάτων πιο γρήγορα και με λιγότερη ταλαιπωρία για τους υπηκόους τρίτων χωρών .

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 13:09 | Σωτηρία Μουτσάτσου

    Θα συμφωνήσω απόλυτα με την κα Αναστασοπούλου περί του περιττού της απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης εφόσον την αρμοδιότητα της θεώρησης εισόδου την έχει η αρμόδια Προξενική Αρχή .
    Γιατί λοιπόν να μην δοθεί όλη η αρμοδιότητα στις αρμόδιες Προξενικές Αρχές και να γίνεται αντίστροφα η διαδικασία ; Να κατατίθεται ο πλήρης φάκελος του αιτούντα στην Προξενική Αρχή και να καλείται η αρμόδια Αποκεντρωμένη Διοίκηση και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη να απαντήσουν άμεσα (με φαξ ή με e-mail) για το ισχυρό ή μη της άδειας διαμονής του και για το ποινικό του μητρώο αντίστοιχα.
    Με αυτόν τον τρόπο μειώνεται ο χρόνος διεκπεραίωσης ενός αιτήματος, εφόσον αποκλείεται η ταχυδρομική αποστολή εγγράφων, απλοποιούνται οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και κατά συνέπεια η ταλαιπωρία των συναλλασσόμενων .

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 12:43 | ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΟΓΙΑΤΖΗ

    Είναι πολύ σωστή η διατύπωση «Μη εμφάνιση των μελών της οικογένειας, των οποίων την είσοδο έχει αιτηθεί ο συντηρών, σε κλήση για συνέντευξη, στην οικεία προξενική αρχή καθιστά το αίτημα μη παραδεκτό.»

    Πέραν των ανωτέρω, επανέρχεται στο προσκήνιο η διαφορετική αντιμετώπιση μεταξύ των Υπηρεσιών Αλλοδαπών και Μετανάστευσης και των Προξενικών Αρχών σε σχέση με την έκταση της αρμοδιότητας του κάθε οργάνου. Η αποστολή «πλήρους φακέλου» σημαίνει ότι οι Υπηρεσίες Αλλοδαπών θα πρέπει να εκδίδουν απόφαση έγκρισης θεώρησης εισόδου μόνο μετά την αποστολή θετικής γνώμης από τις Προξενικές Αρχές και όχι με την παρέλευση τριμήνου. Για την επιτάχυνση της διαδικασίας, ο πλήρης φάκελος μπορεί να υποβάλλεται στην αρμόδια Προξενική Αρχή απευθείας, εφόσον αφορά, εκτός των άλλων, διαβατήρια και πιστοποιητικά που έχουν εκδοθεί στην αλλοδαπή.

  • 22 Οκτωβρίου 2013, 11:25 | Αναστασοπούλου Αναστασία ΔΑΜ ΑΘΗΝΩΝ Β΄

    72.1.»Ο πλήρης φάκελος του αιτούντα οικογενειακής επανένωσης αποστέλλεται στο οικείο Προξενείο από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, είτε ταχυδρομικώς, είτε μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου και υπό την προϋπόθεση ότι αναλαμβάνει τα έξοδα αποστολής, μέσω ταχυμεταφοράς των ΕΛΤΑ ή ιδιωτικών εταιρειών. Μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αποστέλλονται σε κάθε περίπτωση, προς τα οικεία προξενεία και κατάλογοι με τους πολίτες οι οποίοι έχουν καταθέσει αίτηση για οικογενειακή επανένωση.
    Το αρμόδιο όργανο εξετάζει την αίτηση ως προς τη συνδρομή των προϋποθέσεων του άρθρου 71 του παρόντος Κώδικα. Κατά την εξέταση της αίτησης για οικογενειακή επανένωση εκτιμάται ιδιαιτέρως και το συμφέρον των ανηλίκων τέκνων.
    Το αρμόδιο όργανο, αφού λάβει υπόψη τις ανωτέρω γνώμες, εκδίδει σχετική απόφαση.
    3. Το αρμόδιο όργανο διαβιβάζει την απόφαση έγκρισης για οικογενειακή επανένωση στην οικεία ελληνική προξενική αρχή, η οποία, εφόσον το αίτημα έχει γίνει δεκτό, χορηγεί, εφόσον πληρούνται οι λοιποί όροι εισόδου, στα μέλη της οικογένειας τις απαιτούμενες ειδικές θεωρήσεις εισόδου, με την επιφύλαξη των διατάξεων περί απαγόρευσης εισόδου του άρθρου 82 του ν. 3386/2005

    Εφόσον επιβάλλεται η αποστολή του συνόλου του φακέλου της αίτησης στην αρμόδια Προξενική Αρχή για την διακρίβωση της οικογενειακής σχέσης τότε ο σκοπός της έκδοσης απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης είναι περιττή, αφού στην περίπτωση που η αρμόδια Προξενική Αρχή δεν εγκρίνει το αίτημα δεν χορηγεί θεώρηση εισόδου στη χώρα.
    Αφού έχει παρατηρηθεί ότι κατ΄επανάληψη έχουν χορηγηθεί εγκρίσεις εισόδου από την υπηρεσία μας οι οποίες έχουν καταστεί ανενεργές, αφού οι αρνητικές απαντήσεις από τα Προξενεία μπορεί να διαβιβαστούν και μετά από 3 χρόνια από την έκδοση της εγκριτικής απόφασης,
    θεωρώ ότι όλη η αρμοδιότητα θα πρέπει να ανατεθεί στις Προξενικές Αρχές.

  • 21 Οκτωβρίου 2013, 07:26 | ΕΙΡΗΝΗ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ

    Αναφορικά με την αποστολή όλων των στοιχείων του φακέλου στα Προξενεία προκειμένου αυτό να προβεί στην διακρίβωση της οικογενειακής σχέσης, πρέπει να επισημάνουμε οτι υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση απο τα Προξενεία ως προς την εξέταση των φακέλων. Αποτέλεσμα αυτής της καθυστέρησης η οποία μπορεί να είναι ακόμα και 2 χρόνια είναι τα Προξενεία να απαντούν στο τέλος οτι τα στοιχεία δεν είναι επικαιροποιημένα ή οτι τα στοιχεία για το χρονικό διάστημα εξέτασης του φακέλου είναι διαφορετικά απο αυτά που προσκομίστηκαν εκεί. Για παράδειγμα αν ο ενδιαφερόμενος καταθέσει φέτος έχοντας το απαραίτητο κατα το νόμο εισόδημα αλλά ο φάκελος εξεταστεί σε 2 χρόνια όπου το εισόδημα είναι πιθανό να αλλάξει με βάση ποια στοιχεία πρέπει να εξεταστεί ο φάκελος;Με βάση τα στοιχεία κατα τον χρόνο της αίτησης ή με βάση την ημερομηνία εξέτασης του φακέλου απο τα Προξενεία; Αυτό αποτελεί ένα σημαντικό ζήτημα καθώς οδηγούμαστε σε μια συνεχή αλληλογραφία χωρίς αποτέλεσμα αλλά και σε σοβαρές καθυστερήσεις για τους ενδιαφερόμενους οι οποίοι όμως έχουν καταθέσει πλήρη δικαιολογητικά κατα το χρονικό διάστημα της αίτησης.

  • 18 Οκτωβρίου 2013, 10:30 | Δημήτρης Καρακωνσταντής

    Αν η Προξενική Αρχή, μετά τη συνέντευξη, διαπιστώσει ότι η οικογενειακή σχέση είναι ισχυρή και διατυπώσει σύμφωνη γνώμη προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, ΑΛΛΑ κατά τη διαδικασία της συνέντευξης για χορήγηση θεώρησης (αφού έχει παρέλθει ένα ικανό χρονικό διάστημα μεταξύ των δύο διαδικασιών), διαπιστώσει ότι οι προϋποθέσεις του νόμου δεν ισχύουν πλέον (π.χ. ότι τα προς συνένωση μέλη διαμένουν μόνιμα ΠΑΡΑΝΟΜΑ στην ελληνική επικράτεια, μετά την πρώτη συνέντευξη και προσέρχονται στην Προξενική Αρχή με σκοπό την παραπλάνησή της ως προς τον πραγματικό τόπο κατοικίας τους), σε αυτές τις περιπτώσεις, ποια διαδικασία θα ακολουθείται; Θα απορρίπτεται η αίτηση για χορήγηση εθνικής θεώρησης;

  • 18 Οκτωβρίου 2013, 10:48 | Δημήτρης Καρακωνσταντής

    Στο άρ. 72 αναφέρεται : «Το αρμόδιο για την εξέταση του αιτήματος όργανο, …, υποχρεούται να ζητήσει άμεσα τη γνώμη της οικείας αστυνομικής αρχής …, καθώς και τη γνώμη της αρμόδιας ελληνικής προξενικής αρχής, με σκοπό τη διακρίβωση ύπαρξης της οικογενειακής σχέσης και της δυνατότητας ενσωμάτωσης, ΙΔΙΩΣ μέσω προσωπικών συνεντεύξεων με τα μέλη της οικογένειας και την εξέταση κινδύνων που προκύπτουν για τη δημόσια υγεία.»
    Η αναφορά «ιδίως μέσω προσωπικών συνεντεύξεων», τί ακριβώς σημαίνει; Δηλαδή, εκτός των προσωπικών συνεντεύξεων, μέσω ποιων άλλων εργαλείων θα διακριβώνεται πρακτικά και ουσιαστικά η ύπαρξη οικογενειακής σχέσης;

    Επίσης, στο ίδιο άρθρο αναφέρεται: «Μη εμφάνιση των μελών της οικογένειας, των οποίων την είσοδο έχει αιτηθεί ο συντηρών, σε κλήση για συνέντευξη, στην οικεία προξενική αρχή καθιστά το αίτημα μη παραδεκτό.»
    Το «μη παραδεκτό» σημαίνει ότι η αίτηση απορρίπτεται άνευ ετέρου; Πρακτικά πώς θα γίνεται αυτό; Η Προξενική Αρχή θα ενημερώνει την αρμόδια Αποκ. Διοίκηση περί της μη προσελεύσεως των προς συνένωση μελών για συνέντευξη και ο ΓΓ θα απορρίπτει την αίτηση για οικογενειακή επανένωση; Πόσες φορές θα καλούνται τα προς συνένωση μέλη για συνέντευξη, πριν απορριφθεί η άιτησή τους για μη προσέλευση; Μία, δύο, τρεις; Ή, με την πρώτη φορά που δεν προσέρχονται, θα απορρίπτεται η αίτηση;

    Επιπέον, αναφέρεται: «Οι ανωτέρω γνώμες παρέχονται εντός αποκλειστικής τριμήνου προθεσμίας. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις που έχουν σχέση με το σύνθετο χαρακτήρα της εξέτασης, η εν λόγω προθεσμία μπορεί να παρατείνεται για διάστημα τριάντα ημερών.»
    Αν η ανωτέρω τρίμηνη ή, κατά περίπτωση, τετράμηνη προθεσμία παρέλθει χωρίς απάντηση από την Προξενική Αρχή, ο Γενικός Γραμματέας εκδίδει Απόφαση μονομερώς;
    Στην περίπτωση αυτή, όπου ο Γεν. Γραμματέας της Αποκ. Διοίκησης εκδίδει απόφαση μονομερώς, η Προξενική Αρχή ΥΠΟΧΡΕΟΥΤΑΙ να χορηγήσει θεώρηση εισόδου, άνευ ετέρου; Στην περίπτωση πού η χορήγηση θεώρησης είναι υποχρεωτική, ποιος ο λόγος της προσέλευσης των προς συνένωση μελών και της διεξαγωγής αυτοπρόσωπης συνέντευξης;

    Σε ποιες περιπτώσεις δύναται η Προξενική Αρχή να αρνηθεί χορήγηση θεώρησης εισόδου, ακόμη και αν υπάρχει εγκριτική Απόφαση του ΓΓ της Αποκ. Διοίκησης;