Άρθρο 29: Υποχρεώσεις εργοδοτών και εργαζόμενων πολιτών τρίτων χωρών-Κυρώσεις

«1. Δεν επιτρέπεται η πρόσληψη και η απασχόληση πολιτών τρίτων χωρών που δεν πληρούν ή δεν πληρούν πλέον τις προϋποθέσεις νόμιμης διαμονής στην χώρα μας.
2. Δεν επιτρέπεται η πρόσληψη και η απασχόληση πολιτών τρίτων χωρών που η άδεια διαμονής ή η θεώρηση εισόδου (visa) που κατέχουν δεν τους δίνουν το δικαίωμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας, που κατέχουν άδεια διαμονής που απαιτεί έγκριση για πρόσβαση στην αγορά εργασίας χωρίς να έχουν εξασφαλίσει την έγκριση αυτή από την αρμόδια υπηρεσία και που είναι κάτοχοι βεβαίωσης κατάθεσης δικαιολογητικών για άδεια διαμονής, η οποία δεν παρέχει πρόσβαση στην αγορά εργασίας. Αν η κατάρτιση της σύμβασης εργασίας, παροχής υπηρεσιών ή έργου αποτελεί προϋπόθεση για τη χορήγηση της άδειας διαμονής, η ισχύς της σύμβασης τελεί υπό την αναβλητική αίρεση της χορήγησης αντίστοιχης άδειας.
3. Στους εργοδότες που παραβιάζουν τις διατάξεις της παραγράφου 1, πέραν των άλλων κυρώσεων που προβλέπονται από τη νομοθεσία, θα επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται από τις διατάξεις του Ν. 4052/2012 όπως ισχύει.
4. Στους εργοδότες που παραβιάζουν τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου, πέραν των άλλων κυρώσεων που προβλέπονται από τη νομοθεσία, θα επιβάλλεται πρόστιμο 1.500 ευρώ για κάθε νόμιμα διαμένοντα αλλά παράνομα απασχολούμενο αλλοδαπό. Εάν οι συγκεκριμένες παραβάσεις διαπιστώνονται από τις υπηρεσίες ελέγχου των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων ή κοινοποιούνται σε αυτές από άλλους ελεγκτικούς μηχανισμούς (Ελληνική Αστυνομία), τότε το χρηματικό πρόστιμο θα επιβάλλεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Εάν αυτές διαπιστώνονται από τους Επιθεωρητές Εργασίας, το πρόστιμο θα επιβάλλεται με αιτιολογημένη πράξη του αρμόδιου Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Κοινωνικής Επιθεώρησης Εργασίας ή του Κέντρου Πρόληψης Επαγγελματικού Κινδύνου ή του ελέγξαντος Ειδικού Επιθεωρητή Εργασίας με βάση τις διατάξεις που διέπουν τη λειτουργία του Σώματος.
5. Όταν η παραβίαση των διατάξεων του παρόντος άρθρου γίνεται με σκοπό την προαγωγή πολιτών τρίτων χωρών σε πορνεία, εκτός των άλλων κυρώσεων που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία, ο εργοδότης τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον δύο ετών και χρηματική ποινή τουλάχιστον έξι χιλιάδων (6.000) ευρώ. Σε περίπτωση που το θύμα είναι ανήλικος ή ανήλικη, τιμωρείται με κάθειρξη μέχρι δέκα ετών και με χρηματική ποινή δέκα χιλιάδων (10.000) έως πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ. Με κάθειρξη και χρηματική ποινή πενήντα χιλιάδων (50.000) έως εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ τιμωρείται ο υπαίτιος αν το έγκλημα τελέσθηκε: α. εναντίον προσώπου νεότερου των δεκαπέντε ετών, β. με απατηλά μέσα, γ. από τον ανιόντα συγγενή εξ αίματος ή εξ αγχιστείας ή από θετό γονέα, σύζυγο, επίτροπο ή από άλλον στον οποίο έχουν εμπιστευθεί τον ανήλικο για ανατροφή, διδασκαλία, επίβλεψη ή φύλαξη, έστω και προσωρινή, δ. από υπάλληλο ο οποίος, κατά την άσκηση της υπηρεσίας του ή επωφελούμενος από την ιδιότητα του αυτή, διαπράττει ή συμμετέχει με οποιονδήποτε τρόπο στην πράξη. Τα παραπάνω αδικήματα θεωρούνται σε κάθε περίπτωση αυτόφωρα. Η έκδοση αμετάκλητης καταδικαστικής απόφασης γνωστοποιείται με μέριμνα της αρμόδιας εισαγγελίας στον Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μέσα σε ένα μήνα από την έκδοση της. Ο τελευταίος υποχρεούται, μέσα σε ένα μήνα από τη γνωστοποίηση της απόφασης, να αφαιρέσει την άδεια λειτουργίας του καταστήματος ή της επιχείρησης όπου τελέσθηκε το αδίκημα, για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δώδεκα μηνών, μπορεί δε, συνεκτιμώντας και τις εν γένει περιστάσεις, να προβεί στην οριστική αφαίρεση της άδειας λειτουργίας.
6. Για την απασχόληση πολιτών τρίτων χωρών από φυσικά ή νομικά πρόσωπα που συμβάλλονται με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όπως ισχύει, απαιτείται και έγκριση της στρατιωτικής αρχής.
7. Για την απασχόληση πολιτών τρίτων χωρών από φυσικά ή νομικά πρόσωπα που συμβάλλονται ή εποπτεύονται από το Υπουργείο Εξωτερικών, όπως ισχύει, απαιτείται και έγκριση της αρμόδιας διεύθυνσης του Υπουργείου Εξωτερικών»

  • 26 Οκτωβρίου 2013, 08:36 | Α.Ν.Ε.

    Διαλανθάνει στον κ. Χρ. Γ. το εξής: Στο σχόλιό του αναφέρει το εξής: «Η παρ. 4 να συμπληρωθεί «στους εργοδότες που παραβιαζουν……περαν των αλλων κυρωσεων….αλλοδαπό», σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ατ.25624/975/2010 ΚΥΑ.». Αυτό που διαλανθάνει είναι πως η παρ. 4 εξορθολογίζει το πρόστιμο για νομίμως διαμένοντα αλλοδαπό, ούτως ώστε αυτό να μην είναι περισσότερο από τον παρανόμως διαμένοντα. Ειδικότερα, με την παρ. 4 στην ουσία καταργείται η ΥΑ 25624/975/2010, όπου προέβλεπε πρόστιμα από 3.000€ έως 15.000€. Ο εξορθολογισμός του ποσού του προστίμου είναι ανάλογος, αφού υπήρχε η εξής στρέβλωση: Αν σε μία επιχείρηση π.χ. με 21-50 εργαζόμενους ευρισκόταν ένας παρανόμως διαμένων και ένας νομίμως διαμένων αλλά με άδεια που δεν του παρείχε δικαίωμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας, στην ουσία θα εξισωνόταν ως προς τα πρόστιμα. Αφού, το πρόστιμο με τον Ν. 4052 θα ήταν για τον παρανόμως 5.000€, ενώ για τον νομίμως διαμένοντα με την ΥΑ 25624 5001€, ελάχιστο. Επίσης, σε περίπτωση υποτροπής για τον νομίμως διαμένοντα το πρόστιμο θα εκτοξευόταν στα 15.000€. Με άλλα λόγια, τιμωρείται ο εργοδότης που απασχολούσε έναν νόμιμα διαμένοντα στην Ελλάδα εργαζόμενο περισσότερο από εκείνον τον εργοδότη που απασχολούσε κάποιον τελείως παράνομα. Για αυτό το λόγο ο εξορθολογισμός που γίνεται στο ποσό είναι δικαιότερος. Επίσης, σε όσους εκ των σχολιαστών κάνουν λόγο για αδυναμία ελέγχων ή συνεργεία ελέγχων κλπ. είναι γνωστό πως η αστυνομία στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της και με συνεχείς ελέγχους, εξακριβώνει την νομιμότητα παρανομής και όταν διαπιστώνει παράνομο αλλοδαπό αμέσως ενημερώνει και το ΙΚΑ και την Επιθεώρηση Εργασίας και την αρμόδια Υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Ως εκ τούτου, δεν κρίνω την σύσταση μικτών συνεργείων ελέγχου ως πρόσφορη, αλλά θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα ελλείψει και προσωπικού των Υπηρεσιών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. Αυτό που είναι σωστό είναι ως προς την οικογενειακή επανένωση: Πρέπει στην άδεια διαμονής να μην αναγράφεται μόνο ότι η άδεια αφορά οικογενειακή επανένωση, αλλά να προστίθεται και φράση που να αναφέρει ρητά πως παρέχεται και δικαίωμα πρόσβασης στην αγορά εξαρτημένης εργασίας, ούτως ώστε να μην φαίνεται η άδεια εργασίας σε ξεχωριστό έγγραφο. Ίσως μια λύση θα ήταν όταν παρέχεται αυτή η άδεια εκ των υστέρων, να συμπληρώνεται χειρόγραφα με πρωτότυπη σφραγίδα, υπογραφή και αριθμός πρωτοκόλλου και η φράση που «παρέχεται πρόσβαση στην αγορά εξαρτημένης εργασίας έως …..» κάτω από το έντυπο κείμενο της άδειας διαμονής. Τέλος, ως προς το σχόλιο της «LITSA» πρέπει να γίνει γνωστό πως ήδη μέσω του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» (ΟΠΣ ΣΕΠΕ-ΟΑΕΔ) ηλεκτρονικά υποβάλλεται η αναγγελία πρόσληψης και ο πίνακας προσωπικού και μάλιστα πρέπει να σαρώνονται για τους αλλοδαπούς και να επισυνάπτονται και οι άδειες διαμονής και εργασίας των αλλοδαπών.

  • 23 Οκτωβρίου 2013, 17:56 | Dante A.

    Προσυπογράφω λέξη προς λέξη το σχόλιο του κ. Χατζή.

  • 23 Οκτωβρίου 2013, 13:23 | Litsa

    Θα πρέπει επιτέλους να συσταθούν κλιμάκια για να βγουν για έλεγχο γιατί κανείς άλλος δεν ενδιαφερέται ουσιαστικά για το ποιος δουλεύει που. Στον 3386/05 προβλεπόταν μεικτό κλιμάκιο για έλεγχο αλλά ποτέ δεν ενεργοποιήθηκε. Νομίζω ότι πρέπει να γίνει πια και αυτό. Επίσης νομίζω ότι θα πρέπει η δήλωση για εργασία να ξεκινάει πρώτα από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εργασίας και όχι να εμπλέκονται πολύ φορείς όπως ΟΑΕΔ, ΙΚΑ κτλ για να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να ενημερώνει ο ένας τον άλλο.

  • 23 Οκτωβρίου 2013, 09:03 | ΧΡ.Γ.

    αρθ 29 παρ.1 .Πρόταση όπως η συγκεκριμένη παράγραφος διατυπωθεί:»Δεν είναι νόμιμη η πρόσληψη αλλοδαπού ούτε επιτρέπεται η σύναψη εργασίας με αλλοδαπό αν σε αυτή δεν αναγράφονταιως συστατικά της στοιχεία ο αρ.της αδείας διαμονής και ο αρ.διαβατηρίου».Επιπρόσθετα-επειδή η σύμβαση χρησιμεύει ως αποδεικτικό στοιχείο απασχ στα τμήματα αδειών διαμονής-ή να είναι θεωρημένο το γνήσιο της υπογραφής του εργοδότη απο διοικητική αρχή ή να αναγγέλλεταιστην Δ/νση Μετανάστευσης της Αποκεντρωμένης ή/και να εγκρίνεται απο τον ασφαλιστικό φορέα ή επιθεώρηση εργασίας.Τουτο επειδή και οι εργοδότες οφείλουν να γνωρίζουν απο την αρχή τις ευθύνες τους και οι Δ/σεις Μετανάστευσης να έχουν σαφή στοιχεία του τόπου και του είδους της απασχόλησης.
    Η παρ.4 να συμπληρωθεί»στους εργοδότες που παραβιαζουν……περαν των αλλων κυρωσεων….αλλοδαπό», σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ατ.25624/975/2010 ΚΥΑ.Επίσης χρειάζεται διευκρίνηση η έκφραση «διαπιστώνονται απο τις υπηρεσίες ελέγχου των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων»,καθως δεν έχει θεσμοθετηθείη συμμετοχή των υπηρεσιών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων στους Ελέγχους. Πρόταση για δικαίωμα ελέγχου απο κλιμάκια της Δ/νσης Αλλοδαπων ή/και συμμετοχή στα συνεργεία ελέγχου ΙΚΑ,ΣΕΠΕ,Οικονομ.Αστυν.,Σδοε κ.λπ και υπαλλήλων της Δ/νσης Μετανάστευσης.

  • 23 Οκτωβρίου 2013, 06:25 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΣ

    4. Στους εργοδότες που παραβιάζουν τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου, πέραν των άλλων κυρώσεων που προβλέπονται από τη νομοθεσία, θα επιβάλλεται πρόστιμο 1.500 ευρώ για κάθε νόμιμα διαμένοντα αλλά παράνομα απασχολούμενο αλλοδαπό.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
    Η συγκεκριμένη διάταξη θεωρεί δεδομένο ότι όλος πληθυσμός που είναι εν δυνάμει εργοδότης γνωρίζει ποιος μπορεί να είναι νόμιμα διαμένων αλλά χωρίς δυνατότητα εργασίας; Ένας κτηνοτρόφος όταν δει στο διαβατήριο του αλλοδαπού άδεια διαμονής και αυτή είναι π.χ. για οικογενειακή επανένωση χωρίς ο αλλοδαπός να έχει έγκριση πρόσβασης στην αγορά εργασίας, από που θα ξέρει ο κτηνοτρόφος, ότι ο αλλοδαπός δεν μπορεί να εργάζεται; Συνήθως ο αλλοδαπός είναι εκείνος ο οποίος γνωρίζει αν μπορεί ή δεν μπορεί να εργαστεί. Το πρόστιμο θα έπρεπε να επιβάλλεται εξ ημισείας και στους δύο και θεωρώ ότι το ποσό του προστίμου είναι υπερβολικό.

    ………………

    Εάν οι συγκεκριμένες παραβάσεις διαπιστώνονται από τις υπηρεσίες ελέγχου των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων ή κοινοποιούνται σε αυτές από άλλους ελεγκτικούς μηχανισμούς (Ελληνική Αστυνομία), τότε το χρηματικό πρόστιμο θα επιβάλλεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Εάν αυτές διαπιστώνονται από τους Επιθεωρητές Εργασίας, το πρόστιμο θα επιβάλλεται με αιτιολογημένη πράξη του αρμόδιου Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Κοινωνικής Επιθεώρησης Εργασίας ή του Κέντρου Πρόληψης Επαγγελματικού Κινδύνου ή του ελέγξαντος Ειδικού Επιθεωρητή Εργασίας με βάση τις διατάξεις που διέπουν τη λειτουργία του Σώματος.

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
    Τα ανωτέρω πρόστιμα, ανεξαιρέτως από ποιον διαπιστώνονται θα πρέπει να επιβάλλονται αποκλειστικά και μόνο από τους επιθεωρητές εργασίας. οι υπάλληλοι των Διευθύνσεων Αλλοδαπών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων δεν είναι πανάκεια.