Άρθρο 90: Προϋποθέσεις απόκτησης του καθεστώτος επί μακρόν διαμένοντος

1.Στον πολίτη τρίτης χώρας που διαμένει στην Ελλάδα, νόμιμα και αδιάλειπτα, κατά τα πέντε έτη αμέσως πριν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης, υπό την επιφύλαξη της παρ. 3 του άρθρου αυτού, χορηγείται το καθεστώς επί μακρόν διαμένοντος, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:
α. Διαθέτει εισόδημα, επαρκές για τις ανάγκες του ιδίου και της οικογένειάς του, το οποίο δεν προέρχεται από προσφυγή στο σύστημα κοινωνικής αρωγής της Χώρας. Το εισόδημα αυτό δεν μπορεί να είναι μικρότερο από τις ετήσιες αποδοχές του ανειδίκευτου εργάτη, προσαυξημένο κατά 15% για κάθε συντηρούμενο από αυτόν μέλος της οικογένειάς του. Στον υπολογισμό του εισοδήματος λαμβάνονται υπόψη οι συνεισφορές των μελών της οικογένειας. Ο τακτικός χαρακτήρας του ανωτέρω εισοδήματος αποδεικνύεται ιδίως από την εκπλήρωση των ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεών του.
β. Διαθέτει πλήρη ασφάλιση ασθενείας ως προς το σύνολο των παροχών που καλύπτονται για τις αντίστοιχες κατηγορίες ασφαλισμένων ημεδαπών, η οποία καλύπτει και τα μέλη της οικογένειάς του.
γ. Πληροί όρους ένταξης στην ελληνική κοινωνία.
2. Οι περίοδοι διαμονής που αναφέρονται στις περιπτώσεις ε΄ και στ΄ της παρ. 4 του παρόντος δεν λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της ανωτέρω πενταετούς περιόδου.
Ειδικώς περίοδοι διαμονής για λόγους σπουδών ή επαγγελματικής κατάρτισης, λαμβάνονται υπόψη μόνο κατά το ήμισυ για τον υπολογισμό της ίδιας περιόδου.
Για τους δικαιούχους διεθνούς προστασίας, στον υπολογισμό της περιόδου της παρ.1 λαμβάνεται υπόψη το ήμισυ της περιόδου μεταξύ της ημερομηνίας υποβολής της αίτησης διεθνούς προστασίας βάσει της οποίας χορηγήθηκε το καθεστώς διεθνούς προστασίας και της ημερομηνίας έκδοσης της άδειας διαμονής κατά τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 24 της Οδηγίας 2011/95/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Δεκεμβρίου 2011 ή ολόκληρη η περίοδος, εφόσον υπερβαίνει τους 18 μήνες.
3. Περίοδοι απουσίας, εφόσον είναι κατώτερες των έξι διαδοχικών μηνών και δεν υπερβαίνουν συνολικά τους δέκα μήνες εντός της πενταετίας, προσμετρώνται στον υπολογισμό της πενταετούς περιόδου.
4. Το Υπουργείο Εσωτερικών και οι αρμόδιοι φορείς για την υποβολή και εξέταση της αίτησης, καθώς και για τη χορήγηση της άδειας διαμονής του επί μακρόν διαμένοντος ενημερώνουν τους ενδιαφερόμενους, σχετικά με τις προϋποθέσεις και τις διαδικασίες απόκτησης του καθεστώτος επί μακρόν διαμένοντος, καθώς και για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτή. Η ενημέρωση πραγματοποιείται ιδίως μέσω ενημερωτικών φυλλαδίων, ανάρτησης πληροφοριακού υλικού στις ιστοσελίδες των ανωτέρω φορέων ή κάθε άλλο πρόσφορο μέσο. Το υλικό αυτό επικαιροποιείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Για την ενημέρωση των δικαιούχων διεθνούς προστασίας μεριμνά και η Υπηρεσία Ασύλου.

  • 30 Οκτωβρίου 2013, 07:40 | Απότας Δημήτρης

    Στο άρθρο 90
    παρ 1 εδαφ 1 Στον πολίτη τρίτης χώρας που διαμένει στην Ελλάδα, νόμιμα ( να διαγραφεί και αδιάλειπτα), κατά τα πέντε έτη αμέσως πριν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης, υπό την επιφύλαξη της παρ. 3 του άρθρου αυτού, χορηγείται το καθεστώς επί μακρόν διαμένοντος, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:
    παρ 1 εδαφ 2. α) . Διαθέτει εισόδημα, επαρκές για τις ανάγκες του ιδίου και της οικογένειάς του, το οποίο δεν προέρχεται από προσφυγή στο σύστημα κοινωνικής αρωγής της Χώρας. Το εισόδημα αυτό δεν μπορεί να είναι μικρότερο ( να προστεθεί του 50%)* από τις ετήσιες αποδοχές του ανειδίκευτου εργάτη, προσαυξημένο κατά 15% για κάθε συντηρούμενο από αυτόν μέλος της οικογένειάς του. Στον υπολογισμό του εισοδήματος λαμβάνονται υπόψη οι συνεισφορές των μελών της οικογένειας. Ο τακτικός χαρακτήρας του ανωτέρω εισοδήματος αποδεικνύεται ιδίως από την εκπλήρωση των ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεών του.
    • * 586,08χ12=7032,96:2=3516,48 + (3516,48χ15%=527,47) για κάθε μέλος οικογένειας είναι πιστεύω ένα ρεαλιστικό ποσό για βάση υπολογισμού εισοδήματος στην σημερινή οικονομική συγκυρία.
    Παρ 1 β) Διαθέτει πλήρη ασφάλιση ασθενείας ως προς το σύνολο των παροχών που καλύπτονται για τις αντίστοιχες κατηγορίες ασφαλισμένων ημεδαπών, η οποία καλύπτει και τα μέλη της οικογένειάς του. Είναι ασαφές.
    Διαθέτει βιβλιάριο ασθενείας θεωρημένο από τον οικείο ασφαλιστικό οργανισμό, για τον ίδιο και τα μέλη της οικογένειάς του, ή ιδιωτική ασφάλιση νοσοκομειακής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης που να καλύπτει τον ίδιο και τα μέλη της οικογένειάς του.*
    *Η παραπάνω διατύπωση θα καλύψει και μέλη οικογένειας Έλληνα που με το παρόν καθεστώς μπορούσαν να έχουν ιδιωτική ασφάλιση.
    Άρθρο 91
    Παρ 3 εδαφ 3. Κατά την παραλαβή της άδειας διαμονής επί μακρόν διαμένοντος ο δικαιούχος διεθνούς προστασίας παραδίδει την άδεια διαμονής δικαιούχου διεθνούς προστασίας, η οποία διαβιβάζεται στην Υπηρεσία Ασύλου και παύει αυτοδικαίως να ισχύει.
    Παρ 5 εδαφ 4 Για τους δικαιούχους διεθνούς προστασίας, στο πεδίο «Παρατηρήσεις» της άδειας διαμονής αναγράφεται: «Έχει χορηγηθεί διεθνής προστασία από την Ελληνική Δημοκρατία στις {ημερομηνία».
    Δεδομένου ότι αυτοδικαίως παύει να ισχύει, δεν έχει νόημα η αναγραφή της διεθνούς προστασίας, σε συνδυασμό με παρ 6. Εδαφ 2,3.
    «6. Όταν χορηγείται άδεια διαμονής επί μακρόν διαμένοντος σε δικαιούχο διεθνούς προστασίας κάτοχο άδειας διαμονής επί μακρόν διαμένοντος εκδοθείσας από άλλο κράτος μέλος, στην άδεια διαμονής αναγράφεται και η ως άνω παρατήρηση που αναφέρει το κράτος μέλος χορήγησης του καθεστώτος διεθνούς προστασίας. Πριν την αναγραφή της εν λόγω παρατήρησης, το αρμόδιο όργανο ζητά από το κράτος μέλος που αναφέρεται στην παρατήρηση να παράσχει πληροφορίες σχετικά το εάν ο επί μακρόν διαμένων είναι ακόμα δικαιούχος διεθνούς προστασίας. Αν η διεθνής προστασία έχει αρθεί με τελεσίδικη απόφαση του ως άνω κράτους μέλους, η σχετική παρατήρηση δεν αναγράφεται. Στην περίπτωση που άλλο κράτος μέλος ζητεί την παροχή των ως άνω πληροφοριών η Υπηρεσία Ασύλου απαντά το αργότερο εντός μηνός από την παραλαβή της αίτησης παροχής πληροφοριών.
    Αν « παύει αυτοδικαίως» εννοείται ότι αίρεται τελεσιδίκως και δεν πρόκειται καμία υπηρεσία Ασύλου να απαντήσει ότι υφίσταται ακόμα. Άρα μπαίνουμε σε μια γραφειοκρατία χωρίς λόγο.

  • 30 Οκτωβρίου 2013, 01:32 | Βασίλης Κερασιώτης

    Είναι αμφίβολο το κατά πόσο μπορεί να υλοποιηθεί η πρόθεση επέκτασης της άδειας επί μακρόν διαμένοντος,η οποία παρουσιάστηκε σαν η σημαντικότερη καινοτομία του Κώδικα, με δεδομένη την οικονομική κρίση και την εισφοροδιαφυγή, καθώς απαιτεί υψηλό εκκαθαριστικό (μισθό ανειδίκευτου εργάτη Χ 12 μήνες και 15% για κάθε μέλος). Φαίνεται, λοιπόν, ότι ο νομοθέτης αγνοεί πλήρως το γεγονός ότι οι αλλοδαποί αμείβονται κατα τεκμήριο λιγότερο και από τον ημεδαπό ανειδίκευτο εργάτη, ωστόσο, αυτό μπορεί να αποτελεί «εισόδημα, επαρκές για τις ανάγκες του ιδίου και της οικογένειάς του». Πρέπει λοιπόν να ληφθεί υπόψιν ένα εύλογο κριτήριο για τη θέσπιση συγκεκριμένου ορίου επαρκούς διαβίωσης, ενδεχομένως και με βάση τον τόπο της διαμονής στην επικράτεια, για τη χορήγηση της εν λόγω άδειας διαμονής. Και βέβαια δεν παρελήφθη η αόριστη προϋπόθεση της ένταξης στην ελληνική κοινωνία, που δεν είναι υποχρεωτική στην οδηγία (αρ. 5 Council Directive 2003/109/EC of 25 November 2003 concerning the status of third-country nationals who are long-term residents) και έρχεται σε λογική αντίθεση με τον εκπεφρασμένο στόχο της επέκτασης, όπως εξαγγέλθηκε («να μπορέσουν οι δικαιούχοι να φύγουν από την κρίση της ελλάδας και να αναζητήσουν δουλειά στην ΕΕ»)

  • 27 Οκτωβρίου 2013, 20:33 | Ιωάννης Ρούσσος

    Στο παρόν άρθρο νομίζουμε ότι πρέπει να συμπεριληφθεί με διευκρίνηση και η περίπτωση που Αλλοδαποί παραμένουν νόμιμα στην Ελλάδα πάνω από 5 χρόνια (γνωρίζουμε περίπτωση 9 χρόνων) με Προσωρινή Διαταγή ή Οριστική Απόφαση Διοικητικού Δικαστηρίου που διέταξε ο Αλλοδαπός να μείνει στην Ελλάδα.

    Στην περίπτωση αυτή ο Αλλοδαπός είχε υποβάλει Αίτηση Ασύλου νομίζοντας ότι θα την πάρει και όταν βγήκε η απορριπτική απόφαση είχε χάσει την προθεσμία για να υποβάλει Αίτηση Άδειας Διαμονής, ενώ αν γνώριζε την απόριψη θα είχε υποβάλει εγκαίρως και εμπρόθεσμα και θα είχε νόμιμη Άδεια διαμονής.

  • 23 Οκτωβρίου 2013, 13:47 | ΙΩΑΝΝΑ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΥ

    Άρθρο 90,παρ.2.»Οι περίοδοι διαμονής που αναφέρονται στις περιπτώσεις ε’ και στ’ της παρ. 4 του παρόντος….»
    Ποιου άρθρου; Το παρόν δεν αναφέρει κάτι σχετικό στην παράγραφο 4

  • 21 Οκτωβρίου 2013, 10:15 | Υπαλληλος υπηρεσίας Αλλοδαπων

    αρθρο 90 παρ1.α)…»στον υπολογισμό εισοδήματος λαμβάνονται υπόψη οι συνεισφορές των μελων της οικογένειας»Δηλ.αν σε μια οικογένεια δουλεύει ο πατέρας και έχει 8.500 εισόδημα καθως και δυο παιδιά που συνοικούν(χρειάζεται απόδειξη η συνοίκηση¨?)αλλα δεν συντηρούνται γιατι έχουν ετήσιο εισόδημα 3.500+4.200.Λαμβάνουμε υπόψη το συνολικό 16.200??»Ο τακτικος……αποδεικνύεται….εκπλήρωση των ασφαλιστικών και φολογικων….»ποιού??του ΑΦΜ που υποβάλλει την δήλωση ή τανάπαλιν του ΑΦΜ ΤΩΝ 3.500Ε που συνοικεί και συνεισφέρει αλλά δεν είναι ανήλικος ή ανίκανος προς εργασία? Και η εκπληρωση αυτή σε πόσα χρόνια πισω ανάγεται?Ως προς την ασφάλιση τα » ημεδαπα»παιδιά ανω των 18 εφόσον δεν σπουδάζουν κ.λ.π δεν θεωρούνται προστατευόμενα ετσι ώστε οι γονείς να έχουν ελαφρύνσεις. Εδω τα θεωρούνται οτι συμβάλλουν στο οικογενειακό εισόδημα ?ετσι ώστε να αποκτήσουν άδεια όλοι μαζι?Δηλ.»γυρω-γυρω ολοι και στη μέση ο Μα…..»Ειδικότερα για την άδεια του επι μακρόν θέλει επαναδιατύπωση σε συνολικη βάση.Είναι ελαχιστότατες οι απαιτούμενες προυποθέσεις σε σχέση με τα ωφέλη της συγκεκριμένης κατηγορίας άδεια.

  • 19 Οκτωβρίου 2013, 08:28 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΣ

    παρ.1.»Στον πολίτη τρίτης χώρας που διαμένει στην Ελλάδα, νόμιμα και αδιάλειπτα, κατά τα πέντε έτη αμέσως πριν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης, υπό την επιφύλαξη της παρ. 3 του άρθρου αυτού, χορηγείται το καθεστώς επί μακρόν διαμένοντος, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:»

    Τι εννοείται αδειάλειπτα; να έχει αδειάλειπτα άδεια διαμονής άσχετα αν στο χρονικο διάστημα της άδειας διαμονής απουσίαζε στη χώρα του σωρευτικά για παράδειγμα 2χρόνια;

    παρ. 1α «α. Διαθέτει εισόδημα, επαρκές για τις ανάγκες του ιδίου και της οικογένειάς του, το οποίο δεν προέρχεται από προσφυγή στο σύστημα κοινωνικής αρωγής της Χώρας. Το εισόδημα αυτό δεν μπορεί να είναι μικρότερο από τις ετήσιες αποδοχές του ανειδίκευτου εργάτη, προσαυξημένο κατά 15% για κάθε συντηρούμενο από αυτόν μέλος της οικογένειάς του. Στον υπολογισμό του εισοδήματος λαμβάνονται υπόψη οι συνεισφορές των μελών της οικογένειας. Ο τακτικός χαρακτήρας του ανωτέρω εισοδήματος αποδεικνύεται ιδίως από την εκπλήρωση των ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεών του.»

    Η συγκεκριμένη διάταξη θα καταστεί ανενεργή δεδομένου ότι πολλοί λίγοι θα ωφεληθούν αφού οι ετήσιες αποδοχές σημαίνει ότι ο αλλοδαπός θα πρέπει να εργάζεται όλο το έτος πράγμα που στην παρούσα συγκυρία καθίσταται σχεδόν ανέφικτο για την πλειονότητα των αλλοδαπών.

    Αναφορικά με την απόδειξη του τακτικού εισοδήματος μέσω της εκπλήρωσης των ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων, λάβετε υπόψη σας ότι πολλές φορές, αλλοδαποί που εχουν άδεια για εξαρτημένη εργασία, αποδεικνύουν ασφάλιση αλλά μηδενικό εισόδημα (οι εφορίες συνήθως δεν αναρωτιούνται πως κάποιος μπορεί να έχει έχει μηδενικό εισόδημα όταν έχει άδεια διαμονής που για να την έχει, πρέπει να είναι ασφαλισμένος, που για να είναι ασφαλισμένος σημαίνει ότι εργάζεται άρα πληρώνεται, άρα με μηδενικό εισόδημα σημαίνει ότι δεν δηλώνει το εισόδημά του … τόσο απλά).

    Επίσης συμβαίνει πολλές φορές οι αλλοδαποί να δηλώνουν εισοδήματα πολύ μικρότερα αό αυτά που αντιστοιχούν στις αποδεικνυόμενες ημέρες εργασίας αν υποτεθεί ότι αμοίβονται με το ημερομίσθιο του ανειδίκευτου εργάτη. Π.χ. εμφανίζουν 200 ένσημα στο έτος και δηλούμενο εισόδημα 1500 ευρώ .

    Εάν πρόθεση του νομοθέτη είναι να διευκολύνει τη χορήγηση άδειας διαμονής «Επί μκρόν διαμένων» η διάταξη αυτή περί εισοδήματος πρέπει να τροποποιηθεί ή να καταργηθεί.

    παρ.1β:»β. Διαθέτει πλήρη ασφάλιση ασθενείας ως προς το σύνολο των παροχών που καλύπτονται για τις αντίστοιχες κατηγορίες ασφαλισμένων ημεδαπών, η οποία καλύπτει και τα μέλη της οικογένειάς του.»
    Η διάταξη πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής: «1β. Διαθέτουν ισχυρό βιβλιάριο υγείας»
    παρ.1γ:»γ. Πληροί όρους ένταξης στην ελληνική κοινωνία.»
    Πολύ ασαφές
    παρ2 εδ.2 «Ειδικώς περίοδοι διαμονής για λόγους σπουδών ή επαγγελματικής κατάρτισης, λαμβάνονται υπόψη μόνο κατά το ήμισυ για τον υπολογισμό της ίδιας περιόδου»
    θα πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής:»Ειδικώς περίοδοι διαμονής για λόγους σπουδών ή επαγγελματικής κατάρτισης, λαμβάνονται υπόψη μόνο κατά το ήμισυ για τον υπολογισμό της ίδιας περιόδου εφόσον ο αλλοδαπός εισήλθε στη χώρα με εθνική θεώρηση εισόδου για Σπουδές»
    Η αναδιατύπωση κρίνεται αναγκαία αφού σε διαφορετική περίπτωση αδικούνται όσοι εισήλθαν στη χώρα για οικογενειακή επανένωση και μετέτρεψαν την άδειά τους για σπουδές.

    παρ.3 «3. Περίοδοι απουσίας, εφόσον είναι κατώτερες των έξι διαδοχικών μηνών και δεν υπερβαίνουν συνολικά τους δέκα μήνες εντός της πενταετίας, προσμετρώνται στον υπολογισμό της πενταετούς περιόδου.»
    Και πάλι το ερώτημα. Τι εννοείται «περιόδους απουσίας»; το χρονικο διάστημα απουσίας κάποιου αλλοδαπού κατά το χρονικό διάστημα ισχύος των αδειών διαμονής; Αν ναι τότε αυτό είναι ανέφικτο αφού δεν είναι δυνατόν οι υπάλληλοι(ακόμη κι αν υποτεθεί ότι οι υπηρεσίες θα ανισχυθούν με προσωπικό, αφού θα περάσει αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα ώστε να εξειδικευθούν στο αντικείμενο αυτό) – ξοδεύοντας ατέλειωτες εργατοώρες – να μετρούν τα μέσα έξω από τις σφραγίδες εξόδου – εισόδου των τελευταίων 5 ετών, ούτε η αστυνομία διαθέτει τόσο προσωπικό που να μπορεί να απαντά σε χιλιάδες αιτήματα αφιξοαναχωρήσεων που και πάλι θα πρέπει να μετρήσουν οι υπάλληλοι των αποκεντρωμένων διοικήσεων. Εκτός αυτού την τελευταία πενταετία χιλιάδες αλλοδαποί έχουν αλλάξει τα διαβατήριά τους, πως λοιπόν θα βρεθεί άκρη;
    Πρότασή μου είναι να καταργηθεί η συγκεκριμένη διάταξη η οποία μόνο προβλήματα θα επιφέρει κι ούτε στην ουσία προσφέρει κάτι αφού οι περισσότερες άδειες χορηγούνταν και ανανεώνονταν για δύο έτη και για την ανανέωση προέκυπτε κυρίως από την ασφάλισή τους ότι διέμεναν ανθρωπίνως συνεχόμενα στη Χώρα