Άρθρο 71: Προϋποθέσεις για την οικογενειακή επανένωση

1.Ο πολίτης τρίτης χώρας που κατοικεί νόμιμα στην Ελλάδα για διάστημα δύο ετών δικαιούται να ζητήσει, κατόπιν αίτησής του, την είσοδο και διαμονή στη χώρα των μελών της οικογένειάς του. Η αίτηση υποβάλλεται και εξετάζεται όταν τα μέλη αυτά διαμένουν εκτός της ελληνικής επικράτειας. Τυχόν διαμονή των μελών αυτών στην ελληνική επικράτεια, πριν την υποβολή της αίτησης για οικογενειακή επανένωση, δεν αποτελεί παρακωλυτικό λόγο και η αίτηση για τη χορήγηση της θεώρησης εισόδου εξετάζεται κατά παρέκκλιση, υπό την προυπόθεση ότι τα μέλη της οικογένειας, την είσοδο των οποίων αιτείται ο πολίτης τρίτης χώρας, πληρούν κριτήρια ενσωμάτωσης στη χώρα, όπως αυτά ορίζονται στην παράγραφο 14 του άρθρου 137 του παρόντος Κώδικα.
2.Για την άσκηση του δικαιώματος της προηγούμενης παραγράφου, ο συντηρών θα πρέπει να αποδεικνύει την οικογενειακή σχέση με τα μέλη της οικογένειάς του για τα οποία ζητεί την επανένωση στην Ελλάδα, καθώς και ότι πληροί ο ίδιος, σωρευτικά, τις κατωτέρω προϋποθέσεις:
α. διαθέτει κατάλυμα ικανό να καλύψει τις ανάγκες του ιδίου και των μελών της οικογένειάς του για τα οποία ζητεί την επανένωση,
β. διαθέτει προσωπικό εισόδημα σταθερό και τακτικό, επαρκές για τις ανάγκες του ιδίου και της οικογένειάς του, το οποίο δεν προέρχεται από προσφυγή στο σύστημα κοινωνικής αρωγής της Χώρας. Το εισόδημα αυτό δεν μπορεί να είναι μικρότερο από τις ετήσιες αποδοχές του ανειδίκευτου εργάτη, προσαυξημένο κατά 20% για τη σύζυγο και κατά 15% για κάθε τέκνο. Η ανωτέρω προσαύξηση του 15% για κάθε τέκνο δεν απαιτείται στην περίπτωση κατά την οποία και οι δύο σύζυγοι διαμένουν νομίμως στην Ελλάδα,
γ. διαθέτει πλήρη ασφάλιση ασθενείας ως προς το σύνολο των κινδύνων που καλύπτονται για τις αντίστοιχες κατηγορίες εργαζομένων ημεδαπών, η οποία να μπορεί να καλύψει και τα μέλη της οικογένειάς του.
3.Σε περίπτωση πολυγαμίας, αν ο συντηρών έχει ήδη σύζυγο που ζει μαζί του στην Ελλάδα, δεν επιτρέπεται η οικογενειακή επανένωση με άλλη σύζυγο.
Δεν επιτρέπεται η οικογενειακή επανένωση ανήλικων τέκνων του συντηρούντος και άλλης συζύγου, εκτός των περιπτώσεων που του έχει ανατεθεί νομίμως η επιμέλεια.
4.Για τη διακρίβωση ύπαρξης της οικογενειακής σχέσης το αρμόδιο όργανο μπορεί να καλεί τον συντηρούντα σε προσωπική συνέντευξη και να διενεργεί οποιαδήποτε άλλη έρευνα κρίνεται αναγκαία αίτηση του συντηρούντος συνοδεύεται από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, όπως ορίζονται στην παρ. 1 του άρθρου 137 του παρόντος Κώδικα.

  • 30 Οκτωβρίου 2013, 01:43 | Δημήτρης Βολάκος

    Το γεγονός ότι η παράνομη είσοδος / διαμονή και η γέννηση στη χώρα δε θα αποτελεί παρακωλυτικό λόγο αποτελεί επιτελούς λύση, σε ένα απίστευτο αδιέξοδο, που είχε δημιουργηθεί, κυρίως με ευθύνη της Ελληνικής Πρεσβείας στα Τίρανα.
    Για ευνόητους λόγους, θα έπρεπε η διάταξη αυτή να διατυπωθεί στις μεταβατικές διατάξεις, καθώς δημιουργεί εντύπωση διαρκούς «ανοχής».

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 20:50 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α. ΤΣΑΟΥΣΗΣ

    Η δυνατότητα έγκρισης της αίτησης θεώρησης εισόδου σε συζύγους, παρά την προηγούμενη παράνομη διαμονή τους στη χώρα, αφορά χιλιάδες περιπτώσεις – αλβανίδων σε συντριπτικό ποσοστό – γυναικών-συζύγων, οι οποίες εισήλθαν στην Ελλάδα, κυρίως τα έτη 2005 και 2006 (θεωρώντας ότι με τον Ν.3386/2005 θα νομιμοποιηθούν). Η ρύθμιση αυτή αποτελεί για πρώτη φορά – μετά από πολλά χρόνια – μία λύση, παρά το γεγονός βέβαια ότι πλέον η συγκέντρωση του απαιτούμενου εισοδήματος δεν είναι εύκολη. Θα μπορούσε να προκριθεί η λύση μίας μεταβατικής διάταξης ‘τακτοποίησης’ των περιπτώσεων αυτών, εξατομικευμένα, με τα κριτήρια έστω που τίθενται και με την εν λόγω διάταξη (άρθρο 137).

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 19:34 | ΘΕΟΔΩΡΑ ΘΕΟΔΩΡΟΥ-IMMIGRATIO

    Είναι σαφές ότι με τα νέα οικονομικά δεδομένα πρέπει να ισχύσουν νέοι κανόνες και να μειωθεί το απαιτούμενο εισόδημα κατά το ήμισυ.
    Επίσης άδειες θεώρηση εισόδου που έγιναν δεκτές από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις(Περιφέρειες) και εν συνεχεία απορρίφθηκαν από τις προξενικές αρχές πρέπει να ισχύσουν αναδρομικά.

    Ενδεχομένως θα έπρεπε να αναλογισθείτε τυχόν πρόβλεψη και εφαρμογή μιας διάταξης τύπου 18 παρ.4 του ν.3536/2007 ( θα έλυνε πολλές εκκρεμότητες)

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 12:47 | ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΟΓΙΑΤΖΗ

    Συμφωνώ απολύτως με τη διάταξη περί εισοδήματος, το οποίο δεν μπορεί να είναι μικρότερο από τις ετήσιες αποδοχές του ανειδίκευτου εργάτη, προσαυξημένο κατά 20% για τη σύζυγο και κατά 15% για κάθε τέκνο.

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 09:02 | ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

    Στην παρ. 1 του άρθρου 71 αναφέρεται: «Τυχόν διαμονή των μελών αυτών στην ελληνική επικράτεια, ΠΡΙΝ την υποβολή της αίτησης για οικογενειακή επανένωση, δεν αποτελεί παρακωλυτικό λόγο…»

    Πρώτα από όλα :
    Εννοούμε ΠΑΡΑΝΟΜΗ διαμονή ή οποιαδήποτε διαμονή; Ότι και αν θεωρούμε λογικό όλοι μας, καλό είναι να διευκρινιστεί από το Νόμο. Μια λέξη είναι.

  • 25 Οκτωβρίου 2013, 11:09 | Ιωάννα Αποστολοπούλου

    παρ. 1. Δηλαδή δεν απαιτείται να βρίσκονται εκτός χώρας κατά την υποβολή της αίτησης; Δεν είναι σαφές.
    παρ. 2. εδ. α. Πρέπει να καθοριστεί ο όρος «ικανό κατάλυμα». Ο καθένας κρίνει διαφορετικά πότε το κατάλυμα κρίνεται «ικανό» να καλύψει τις ανάγκες της οικογένειας. Επιπλέον, απαιτούνται συγκεκριμένα στοιχεία προκειμένου να στοιχειοθετηθεί απόρριψη λόγω ακατάλληλου καταλύματος.

  • 23 Οκτωβρίου 2013, 20:44 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΣ

    «2.α. διαθέτει κατάλυμα ικανό να καλύψει τις ανάγκες του ιδίου και των μελών της οικογένειάς του για τα οποία ζητεί την επανένωση,
    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
    Αόριστη η διάταξη και έχει δημιουργήσει προβλήματα στο παρελθόν. Ενώ εκ πρώτης όψεως γίνεται εύκολα αντιληπτό τι εννοείται ικανό κατάλυμα, στην πράξη δεν είναι κάτι το απλό. Υποθέτουμε ότι η αρμόδια υπηρεσία κρίνει ότι το κατάλυμα δεν είναι ικανό. Πως θα στοιχειοθετηθεί αυτό. Κάποιος αλλοδαπός με τετραμελή οικογένεια μπορεί να θεωρεί ο ίδιος, ικανό ένα δυάρι διαμέρισμα να καλύψει τις ανάγκες του. Πως μία υπηρεσία θα του πει να ενοικιάσει τεσσάρι η τριάρι ή μονοκατοικία ή οτιδήποτε άλλο ή γενικότερα τι τον καλύπτει και τι όχι. Κι ακόμη χειρότερα πως θα απορρίψει μία αίτηση για τον συγκεκριμένο λόγο; . Αν ζητηθεί από τον αλλοδό, να απαντήσει γραπτώς η υπηρεσία ποιο θεωρεί κατάλληλο κατάλυμα, που θα βασισθεί η απάντηση;
    Επίσης θα γίνεται δεκτή υπεύθυνη δήλωση Έλληνα ή νόμιμα διαμένοντος αλλοδαπού ότι θα φιλοξενήσει την οικογένεια του αλλοδαπού; αν όχι με ποιο επιχείρημα;.
    Κάνω αναφορά σε όλα αυτά και χρησιμοποιώ περιπτωσιολογία για να επισημάνω την ανάγκη – τώρα που ακόμα το παρόν νομοσχέδιο δεν έχει γίνει νόμος του κράτους – οι διατυπώσεις των διατάξεων να είναι ξεκάθαρες κι όχι αόριστες, ώστε στο μέλλον να λύνουν προβλήματα κι όχι να δημιουργούν και να μην χρειάζονται εγκύκλιοι επί εγκυκλίων προκειμένου να ερμηνευτεί τι ήθελε να πει ο νομοθέτης.

    παρ.β. «διαθέτει προσωπικό εισόδημα σταθερό και τακτικό, επαρκές για τις ανάγκες του ιδίου και της οικογένειάς του, το οποίο δεν προέρχεται από προσφυγή στο σύστημα κοινωνικής αρωγής της Χώρας. Το εισόδημα αυτό δεν μπορεί να είναι μικρότερο από τις ετήσιες αποδοχές του ανειδίκευτου εργάτη, προσαυξημένο κατά 20% για τη σύζυγο και κατά 15% για κάθε τέκνο. Η ανωτέρω προσαύξηση του 15% για κάθε τέκνο δεν απαιτείται στην περίπτωση κατά την οποία και οι δύο σύζυγοι διαμένουν νομίμως στην Ελλάδα,»

    Προτείνω να τροποποιηθεί ως εξής:
    «αποδεικνύει ότι διαθέτει επαρκείς πόρους για τις ανάγκες του ιδίου και της οικογένειάς του, οι οποίοι δεν προέρχονται από παράνομες δραστηριότητες. Η επάρκεια και ο τρόπος απόδειξης των πόρων καθορίζεται με την προβλεπόμενη στο άρθρο …. υπουργική απόφαση.»

  • 21 Οκτωβρίου 2013, 16:57 | Βιβή Σουλδάτου

    Προτείνω τη μείωση του απαιτούμενου εισοδήματος για οικογενειακή επανένωση, δεδομένου ότι στη σημερινή πραγματικότητα καθίσταται ουσιαστικά ιδιαίτερα δύσκολη η συγκέντρωση του προβλεπόμενου ποσού, συνυπολογιζομένων και των απαιτούμενων προσαυξήσεων. Εκτιμώντας την οικογενειακή επανένωση ως βασικό εργαλείο κοινωνικής ένταξης και ενσωμάτωσης, θα ήταν ιδιαίτερα θετικό να μην παρεμποδίζεται στην ουσία με θέσπιση οικονομικών προσκομμάτων.

  • 21 Οκτωβρίου 2013, 07:30 | ΧΡΥΣΑ

    Tι ακριβώς θα ισχύει για τις μητέρες-υπηκόους τρίτων χωρών που διαμένουν παράνομα στην Ελλάδα και έχουν γεννήσει τα παιδιά τους στην Ελλάδα; Τα παιδιά δικαιούνται άδεια διαμονής ενώ οι μητέρες όχι και φυσικά απορρίπτονται οι αιτήσεις των συντηρούντων τους για έγκριση θεώρησης εισόδου τους λόγω του ότι στο πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης που καταθέτουν φαίνεται ότι κατά τη διάρκεια της παράνομης διαμονής τους γέννησαν στην Έλλαδα και η Προξενική Αρχή απορρίπτει το αίτημά τους για χορήγηση θεώρησης εισόδου και εν συνεχεία οι Δ/νσεις Αλλοδαπών των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.

  • 18 Οκτωβρίου 2013, 09:20 | Δημήτρης Καρακωνσταντής

    Στην παρ. 1 του άρθρου 71 αναφέρεται: «Τυχόν διαμονή των μελών αυτών στην ελληνική επικράτεια, ΠΡΙΝ την υποβολή της αίτησης για οικογενειακή επανένωση, δεν αποτελεί παρακωλυτικό λόγο…»

    Στην περίπτωση τυχόν παράνομης διαμονής των προς συνένωση μελών στην ελληνική επικράτεια ΜΕΤΑ την υποβολή της αίτησης για οικογενειακή επανένωση, τί θα ισχύσει;