Άρθρο 09: Ανανέωση Άδειας Διαμονής

1. Για την ανανέωση της άδειας διαμονής, ο πολίτης τρίτης χώρας οφείλει, μέσα σε χρονικό διάστημα δύο μηνών πριν από τη λήξη της άδειας διαμονής, να υποβάλει σχετική αίτηση που συνοδεύεται από τα απαιτούμενα για κάθε περίπτωση δικαιολογητικά που ορίζονται στην υπουργική απόφαση που προβλέπεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 137 του παρόντος Κώδικα. Εκπρόθεσμη αίτηση για ανανέωση άδειας διαμονής, μπορεί να κατατεθεί μέχρι και ένα μήνα από τη λήξη της. Στην περίπτωση αυτή ο πολίτης τρίτης χώρας υπόκειται στην καταβολή προστίμου ύψους πενήντα (50) ευρώ, υπέρ του Δημοσίου. Το αρμόδιο όργανο για την επιβολή και η διαδικασία βεβαίωσης του προστίμου καθορίζονται με την κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 11 του άρθρου 137 του παρόντος. Μετά την πάροδο μηνός από τη λήξη της άδειας διαμονής δεν είναι δυνατή η κατάθεση σχετικής αίτησης. Εκπρόθεσμες, πέραν του μηνός, αιτήσεις, απορρίπτονται, εκτός εάν συντρέχουν, αποδεδειγμένως, λόγοι ανωτέρας βίας.
2. Οι αιτήσεις για την ανανέωση των αδειών διαμονής κατατίθενται στην υπηρεσία μιας στάσης της αρμόδιας Διεύθυνσης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης του τόπου διαμονής του αιτούντος ή στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Εσωτερικών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 4018/2011. Η υποβολή των αιτήσεων, η υποβολή συμπληρωματικών δικαιολογητικών και η παραλαβή της άδειας διαμονής ή της απορριπτικής απόφασης ή άλλων εγγράφων από τον οικείο φάκελο μπορεί να γίνεται είτε με εκπροσώπησή του από πληρεξούσιο δικηγόρο, είτε από συζύγους, ανιόντες και ενήλικους κατιόντες. Η πληρεξουσιότητα αποδεικνύεται εγγράφως με θεώρηση του γνησίου της υπογραφής του εξουσιοδοτούντος από οποιαδήποτε δημόσια αρχή. Επίδοση οποιουδήποτε εγγράφου ή δικαιολογητικών για τη χορήγηση άδειας διαμονής ή την οποιουδήποτε εγγράφου ή δικαιολογητικών για τη χορήγηση άδειας διαμονής ή την ανανέωση της με δικαστικό επιμελητή δεν επιτρέπεται.
3. Μαζί με την αίτηση ανανέωσης άδειας διαμονής, ο αιτών πρέπει να καταθέτει παράβολο, όπως τούτο ορίζεται στο άρθρο 133 του Κώδικα αυτού, και να επισυνάπτει τα απαιτούμενα για κάθε περίπτωση δικαιολογητικά που ορίζονται στην υπουργική απόφαση που προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 137 του παρόντος Κώδικα.
4. Οι αρμόδιες υπηρεσίες για την παραλαβή των αιτήσεων των πολιτών τρίτων χωρών για ανανέωση αδειών διαμονής, εφόσον τα απαιτούμενα δικαιολογητικά είναι πλήρη, χορηγούν βεβαίωση κατάθεσης αίτησης , η διάρκεια της οποίας είναι ετήσια. Η ίδια βεβαίωση χορηγείται και στην περίπτωση λήξης του διαβατηρίου, εφόσον προσκομιστεί βεβαίωση της αρμόδιας προξενικής αρχής ότι έχει υποβληθεί αίτηση για την έκδοση νέου. Σε αυτήν την περίπτωση, οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να προσκομίσουν το ελλείπον δικαιολογητικό εντός έξι μηνών από την υποβολή της σχετικής αίτησης.
5. Ο κάτοχος βεβαίωσης κατάθεσης αίτησης ανανέωσης άδειας διαμονής διαμένει νομίμως στη χώρα, για όσο χρόνο αυτή ισχύει και απολαμβάνει των δικαιωμάτων που παρείχε η προηγούμενη άδεια διαμονής της οποίας την ανανέωση αιτείται. Αν εκδοθεί απορριπτική απόφαση, η βεβαίωση παύει, αυτοδικαίως, να ισχύει

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 18:02 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α. ΤΣΑΟΥΣΗΣ

    Κατ’ αρχήν επαναλαμβάνω το σχόλιό μου ως προς το άρθρο 8:
    Ενδιαφέρουσα – μεταξύ άλλων – η επαναφορά στην απλή λογική: ‘θεώρηση γνησίου υπογραφής απο οποιαδήποτε δημόσια αρχή’! Η ανοησία της ρύθμισης για υποχρεωτική θεώρηση από αστυνομική αρχή, έγινε επιτέλους κατανοητή (για να μην παρεξηγηθούμε, γνωρίζω τη φιλοσοφία της προγενέστερης ρύθμισης, την οποία δυστυχώς δε γνώριζαν καν, οι αρμόδιοι φορείς…).
    Περαιτέρω, τυγχάνει πράγματι ‘προβληματική’ – αν και ευνοϊκή για τον αλλοδαπό – η ήδη ισχύουσα ρύθμιση για τον 1 μήνα (ή ακόμη και παραπάνω, καθότι διαπιστώνω ότι κι αυτό προτείνεται) μετά τη λήξη: δυστυχώς, ό,τι κι αν προβλεφθεί στο παρόν νομοσχέδιο, υπάλληλοι θα συνεχίσουν να ζητούν ΜΟΝΟ τα ‘εύκολα’ (βεβαίωση τύπου Α’, αυτοκόλλητη άδεια ή κάρτα σε ισχύ), ώστε να δυσκολεύουν τους – σε κάθε περίπτωση – νομίμως διαμένοντες αλλοδαπούς! Επομένως, σαφείς εγκύκλιες οδηγίες προς τους υπαλλήλους όλων των φορέων – υπηρεσιών, αμέσως μετά…

  • Ένας μήνας από τη λήξη της άδειας παραμονής αποτελεί σύντομο διάστημα. Επίσης, στην πράξη παρατηρείται να μην παραλαμβάνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες αιτήσεις μετά την πάροδο του μήνα. Συνεπώς , προτείνουμε την τροποποίηση της παραγράφου 9.1 ως εξής Εκπρόθεσμη αίτηση για ανανέωση άδειας διαμονής ,μπορεί να κατατεθεί μέχρι και έξι μήνες από τη λήξη της.Στην περίπτωση αυτή ο πολίτης υπόκειται στην καταβολή προστίμου 50 Ευρώ για κάθε μήνα καθυστέρησης. Μετά την πάροδο εξαμήνου από τη λήξη της άδειας διαμονής είναι δυνατή η κατάθεση της αίτησης ,εφόσον συνοδεύεται από δικαιολογητικό που αποδεικνύει λόγους ανωτέρας βίας.

  • Ένας μήνας από τη λήξη της άδειας παραμονής αποτελεί σύντομο διάστημα .Επίσης, στην πράξη παρατηρείται να μην παραλαμβάνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες αιτήσεις μετά την πάροδο του μήνα.Συνεπώς, προτείνουμε την τροποποίηση της παραγράφου 9.1 ως εξής<>

  • 28 Οκτωβρίου 2013, 19:50 | asante

    1. Σήμερα τρία χρόνια από την έναρξη της κρίση πάρα πολύ πολίτες μεταναστευτικής καταγωγής αδυνατούν να ανανεώσουν την άδεια παραμονής λόγω αδυναμία προσκόμιση σύμβαση εργασίας και τον απαιτούμε αριθμό ενσήμων.
    2. Ακόμη πάρα πολύ πολίτες μεταναστευτικής καταγωγής αδυνατούν να ανανεώσουν την άδεια παραμονής τους με αποτέλεσμα αυτό να συμπαρασύρει και τα παιδιά τους που ενηλικιώθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια η βρίσκονται κοντά στην ενηλικίωση τους.
    3. Θα μπορούσε να τεθεί ως βάση ο αριθμός των ενσήμων που απαιτούνται για ανανέωση του βιβλιαρίου του ΙΚΑ.

  • 25 Οκτωβρίου 2013, 19:14 | generation 2.0

    Τι γίνεται με όλους όσους δεν κατάφεραν να ανανεώσουν τις άδειες παραμονής τους λόγω μη επαρκούς αριθμού ενσήμων τα τελευταία χρόνια (εχουν παρει δηλαδή απορριπτική);
    Προβλέπει κάτι το παρόν νομοσχέδιο για όσους έχουν εκπέσει από τη νομιμότητα;

    Είναι πολύ σημαντικό να υπάρξει μια τέτοια ρυθμιση γιατι σε αυτή την κατάσταση βρίσκονται πολλοι μετανάστες σήμερα (πολλοί από τους οποίους μετράνε πανω από 10-15 χρόνια στην Ελλάδα).

  • 25 Οκτωβρίου 2013, 11:29 | Ιωάννα Αποστολοπούλου

    Θεωρώ ότι στη διατύπωση της παρ. 1 υπάρχει ασάφεια. Εφόσον δεν είναι δυνατή η κατάθεση αίτησης ανανέωσης μετά την πάροδο μηνός από τη λήξη της άδειας διαμονής, πώς θα παραληφθούν αιτήσεις και εν συνεχεία θα απορριφθούν. Εξάλλου, μετά την πάροδο του μηνός, δεν έχει κατάστεί ο αιτώς παρανόμως διαμένων στη χώρα. Δεν υπάρχει σύγκρουση με το άρθρο 27 «Υποχρεώσεις υπηρεσιών και υπαλλήλων»;
    Επίσης, καλό είναι να καθοριστούν οι λόγοι ανωτέρας βίας, δεδομένου ότι ο νόμο δίνει δικαίωμα υποβολής αίτησης δια πληρεξουσίου.

    Τι προβλέπεται στην περίπτωση που κατά την υποβολή της αίτησης ανανέωσης ο δικαιούχος βρίσκεται εκτός Ελλάδας; Σε περίπτωση που μία τέτοια αίτηση θεωρείται παραδεκτή, απαιτείται μόνο συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο με τις απαιτούμενες επικυρώσεις;

  • 23 Οκτωβρίου 2013, 21:32 | εσχετε.ντ

    Καλο που εχετε αναφερθε για το θεμα εκπροθ/η αιτηση περαν 1 μηνα με προστημο 50 ευρο !! 1)Εχετε αναφερε οτι να πληρωσουν για καθε μηνα κατηστερηση για να μπορεσουν να καταθεσουν. Καλο ομως !! Ειναι τα ειναι ακριβα για οσους εχουν χαση απο πριν….. Περισοπεροι μεταναστες λενε οτι δημοι δεν δεχονταν με εκκρεμοτητα και η μεχρι να μαζεβουν τα χαρτια αποτελεζμα εμεναν εκπροτεσμοι και δεν μπορουν να καταθεσουν και εγιναν εκτος νομου.αυτο αφορα αιτημα απο 2004..2005..και .αρκετοι ειναι στην ελλαδα απο 1989 ακομα ειναι εδω με οικ/νια τους καλο θα ηθαν να βρετε λυση για αυτους ανθροπους 8-9 χρονια περειμενουν απο τοτε.

  • 23 Οκτωβρίου 2013, 12:37 | Litsa

    Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην παροχή εξουσιοδότησης και του γνησίου της υπογραφής. Μου έχει τύχει να γίνεται γνήσιο υπογραφής σε παράνομο αλλοδαπό καθώς και σε άτομο που βρισκόταν εκτός Ελλάδας. Αυτά γίνονται από ΚΕΠ που δεν ελέγχουν καθόλου την νόμιμη διαμονή του άλλου. Νομίζω ότι πρέπει να παραμείνει το γνήσιο της υπογραφής μόνο στην Αστυνομία

  • 21 Οκτωβρίου 2013, 14:57 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΣ

    Απάντηση στον χρήστη «Υπαλληλος υπηρεσίας Αλλοδαπων»

    Ο στόχος του νομοσχεδίου δεν είναι εισπρακτικός και τα σχόλια θεωρώ ότι θα πρέπει να κινούνται προς την κατεύθυνση να αποτελέσουν το έναυσμα για πρακτικές λύσεις σε θέματα που ανακύπτουν κατά την περακτική εφαρμογή των νόμων.

  • 21 Οκτωβρίου 2013, 10:31 | Υπαλληλος υπηρεσίας Αλλοδαπων

    Συμφωνω με τους προβληματισμούς και τις προτάσεις του κ.Χατζη . Πιστεύω οτι το πρόστιμο πρέπει να είναι 3πλάσιο ή 5πλάσιο του σημερινού, γιατι πολλοί αλλοδαποί δεν το υπολογίζουν ούτε εκτιμούν τον λόγο που μπαίνει ,αλλα πιστεύουν οτι με 50Ε μπορούν να ξεπεράσουν και να μην αναγνωρίζουν τους νόμους της χώρας που όπως ισχυρίζονται αναγκάστηκαν να έρθουν!

  • 20 Οκτωβρίου 2013, 08:26 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΣ

    Παρ1 εδ. 5 και 6 «Μετά την πάροδο μηνός από τη λήξη της άδειας διαμονής δεν είναι δυνατή η κατάθεση σχετικής αίτησης. Εκπρόθεσμες, πέραν του μηνός, αιτήσεις, απορρίπτονται, εκτός εάν συντρέχουν, αποδεδειγμένως, λόγοι ανωτέρας βίας.»

    Προτείνω να αναδιατυπωθούν ως εξής:
    «Μετά την πάροδο μηνός από τη λήξη της άδειας διαμονής και εφόσον δεν έχει παρέλθει έτος από τη λήξη της προηγούμενης άδειας διαμονής, είναι δυνατή η κατάθεση σχετικής αίτησης η οποία υπόκειται στην καταβολή επιπλέον παραβόλου ύψους …… (…) ευρώ για κάθε μήνα καθυστερησης, υπέρ του Δημοσίου. Απαγορεύεται η κατάθεση εκπρόθεσμης αίτησης, πέραν του έτους. Το αρμόδιο όργανο για την επιβολή και η διαδικασία βεβαίωσης των προστίμων καθορίζονται με την κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 11 του άρθρου 137 του παρόντος.Τα ανωτέρω πρόστιμα δεν επιβάλλονται όταν για το χρονικό διάστημα καθυστέρησης συντρέχουν αποδεδειγμένως, λόγοι ανωτέρας βίας.»

  • 18 Οκτωβρίου 2013, 19:26 | Dante A.

    «Εκπρόθεσμες, πέραν του μηνός, αιτήσεις, απορρίπτονται, εκτός εάν συντρέχουν, αποδεδειγμένως, λόγοι ανωτέρας βίας»
    Θεωρώ απαραίτητο να αποσαφηνισθεί από πλευράς υπουργείου τί συνιστά «ανώτερη βία» (προτιμώ τη δημοτική). Λόγου χάρη, μια ιατρική γνωμάτευση που βεβαιώνει ότι ο υπήκοος τρίτης χώρας ήταν ασθενής (π.χ. λόγω κατάγματος)για 2-3 μήνες συνιστά τέτοιο λόγο ανώτερης βίας, που να δικαιολογεί το εκπρόθεσμο της αίτησής του;
    Επειδή η έννοια της «ανώτερης βίας» δεν είναι σαφής για το καθένα μας, θεωρώ ότι πρέπει να προσφύγετε στη νομολογία των Δικαστηρίων και ειδικότερα του ΣτΕ για την αποσαφήνισή του (μη ξεχνάμε ότι οι απορριπτικές αποφάσεις προσβάλλονται ενώπιον των Διοικητικών Δικαστηρίων και μπορούν εύκολα να καταπέσουν αν δεν είναι πολύ καλά αιτιολογημένες και τεκμηριωμένες.)
    Κατά πάγια νοµολογία του ΣτΕ (ΣτΕ 2172/1983, 5166/1987, 5431/1996, 367/2001), ανώτερη βία συνιστούν περιστατικά απρόβλεπτα, τα οποία δικαιολογούν απόλυτη αδυναµία για την επιµέλεια των υποθέσεων του διοικούµενου, διότι τον παρεµποδίζουν από οποιαδήποτε ενέργεια, ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟΝ ΠΛΗΡΕΞΟΥΣΙΟ.
    Εφόσον λοιπόν ο υπήκοος τρίτης χώρας μπορεί να προσφύγει σε κάποιον πληρεξούσιο δικηγόρο προκειμένου να καταθέσει αίτηση ανανέωσης της άδειας διαμονής του, οι λόγοι ανώτερης βίας που μπορεί να επικαλείται προκειμένου να δικαιολογήσει το εκπρόθεσμο της αίτησής του, θα πρέπει να γίνονται αποδεκτοί μόνο ΣΕ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ πολύ βαρειάς ασθένειας (εννοείται με βεβαιώσεις νοσηλείας σε νοσοκομείο) και όχι με οποιαδήποτε ιατρική γνωμάτευση περί «ασθένειας».

    Ευχαριστώ πολύ για την ευκαιρία που μας δίνετε να εκφράσουμε τις σκέψεις μας.

  • 18 Οκτωβρίου 2013, 10:41 | Γεωργία Παπαπέτρου

    Μάλλον δεν έγινα σαφής. Δεν αναφέρθηκα στο διάστημα μετά την πάροδο του μηνός όπου μπορεί κάποιος να καταθέσει αίτημα για λόγους ανωτέρας βίας και να εξεταστεί αν θα γίνει δεκτό, αλλά στο διάστημα του 1 μήνα μετά τη λήξη της άδειας διαμονής, όπως αυτό αναφέρεται παραπάνω: «Εκπρόθεσμη αίτηση για ανανέωση άδειας διαμονής, μπορεί να κατατεθεί μέχρι και ένα μήνα από τη λήξη της. Στην περίπτωση αυτή ο πολίτης τρίτης χώρας υπόκειται στην καταβολή προστίμου ύψους πενήντα (50) ευρώ, υπέρ του Δημοσίου. Το αρμόδιο όργανο για την επιβολή και η διαδικασία βεβαίωσης του προστίμου καθορίζονται με την κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 11 του άρθρου 137 του παρόντος.»
    Π.χ. Η άδεια διαμονής μου λήγει 18/10/2013 και δεν έχω προβεί σε ανανέωση. Έχω το δικαίωμα να προβώ σε ανανέωση μέχρι τις 18/11/2013 και φυσικά θα μου επιβληθεί το πρόστιμο των 50 ευρώ. Στο διάστημα αυτό είμαι νομίμως διαμένων. Η αίτηση μου θα εξεταστεί όπως όλες οι εμπρόθεσμες αιτήσεις για την πληρότητα των δικαιολογητικών κι όχι για το εμπρόθεσμο ή μη. Επιπροσθέτως όμως θα μου επιβληθεί και το αντίστοιχο πρόστιμο.

  • 18 Οκτωβρίου 2013, 09:07 | Γεωργία Παπαπέτρου

    Στην παράγραφο 1 του άρθρου 9, είναι πολύ σημαντικό να διατυπωθεί ρητά ότι στο διάστημα του ενός μήνα μετά τη λήξη της άδειας διαμονής κατά το οποίο ο υπήκοος τρίτης χώρας μπορεί να καταθέσει αίτηση ανανέωσης με το προβλεπόμενο πρόστιμο, θεωρείται νομίμως διαμένων, έχει πλήρη δικαιοπρακτικά δικαιώματα και μεταξύ αυτών μπορεί να εξυπηρετηθεί σ’ όλες τις δημόσιες υπηρεσίες. Ενδεικτικά αναφέρω την υποβολή φορολογικής δήλωσης, τη θεώρηση του γνήσιου της υπογραφής του κλπ. Έχει παρατηρηθεί ότι πολλοί υπάλληλοι αρνούνται να εξυπηρετήσουν ζητώντας βεβαίωση κατάθεσης αιτήματος και σε κάποιες περιπτώσεις το έγγραφο που πρέπει να εκδώσουν είναι προαπαιτούμενο για την έκδοση της βεβαίωσης (π.χ. αποδεικτικό εκπλήρωσης φορολογικών υποχρεώσεων).

  • 17 Οκτωβρίου 2013, 12:11 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΣ

    Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου: «Μετά την πάροδο μηνός από τη λήξη της άδειας διαμονής δεν είναι δυνατή η κατάθεση σχετικής αίτησης. Εκπρόθεσμες, πέραν του μηνός, αιτήσεις, απορρίπτονται, εκτός εάν συντρέχουν, αποδεδειγμένως, λόγοι ανωτέρας βίας.»

    Για να απορριφθούν οι εκπρόθεσμες αιτήσεις θα πρέπει πρώτα να κατατεθούν. Πως όμως θα γίνει αυτό αφού μετά την πάροδο μηνός δεν είναι δυνατή η κατάθεση σχετικής αίτησης;

    Αν υποτεθεί ότι καθίσταται δυνατή η κατάθεση αίτησης έπειτα από τροποποίηση της συγκεκριμένης παραγράφου, τότε πως η δυνατότητα κατάθεσης αίτησης από αλλοδαπό που έπαψε να έχει άδεια διαμονής, θα συμβιβαστεί με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 27 όπου ορίζεται ότι «1.Οι δημόσιες υπηρεσίες, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, οι οργανισμοί και επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και οι οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης υποχρεούνται να μην παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε πολίτες τρίτης χώρας, οι οποίοι δεν έχουν διαβατήριο ή άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο που αναγνωρίζεται από διεθνείς συμβάσεις και θεώρηση εισόδου ή άδεια διαμονής και γενικά δεν αποδεικνύουν ότι έχουν εισέλθει και διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα.»

    Αν υποτεθεί ότι λύνεται και αυτή η διένεξη διατάξεων, τότε προκύπτει η ανάγκη οριοθέτησης του χρονικού περιθωρίου όπου ο αλλοδαπός μπορεί να ασκήσει αυτό το δικαίωμα (κατάθεση εκπρόθεσμης αίτησης). Π.χ Αλλοδαπός που δεν ανανέωσε την άδεια διαμονής του η οποία έληγε την 12-11-2011 έχει τη δυνατότητα κατάθεσης εκπρόθεσμης αίτησης;