Άρθρο 26: Διαδικαστικές εγγυήσεις

1. Η διάταξη του άρθρου 1 παρ. 2 του ν. 2503/1997 (ΦΕΚ 107 Α) για την άσκηση προσφυγής κατά πράξεων του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 8 του ν. 3200/1955 (ΦΕΚ 97 Α), δεν εφαρμόζεται για τις αποφάσεις του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που εκδίδονται κατ’ εφαρμογή του Κώδικα αυτού.
2. Αίτηση θεραπείας κατά απόφασης που εκδίδεται κατ` εφαρμογή του παρόντος Κώδικα, όπως ισχύει, δεν εξετάζεται μετά την παρέλευση έξι (6) μηνών από την έκδοση της απόφασης.
3. Κατά της απόφασης απόρριψης της αίτησης για χορήγηση άδειας διαμονής, ανάκλησης ή μη ανανέωσής της, που εκδίδεται δυνάμει των διατάξεων του παρόντος, ασκείται αίτηση ακύρωσης ενώπιον του αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15 του Ν. 3068/2002 (Α΄ 274), όπως ισχύει.
4. Σε πολίτη τρίτης χώρας για τον οποίο έχει εκδοθεί απόφαση αναστολής ή προσωρινή διαταγή αναστολής από το Διοικητικό Πρωτοδικείο επί διοικητικής πράξεως κατά της οποίας έχει ασκήσει αίτηση ακύρωσης και αφορά α) την απόρριψη αιτήματος ανανέωσης άδειας διαμονής και β) την ανάκληση εκδοθείσης άδειας διαμονής, χορηγείται ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής. Η ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής συνιστά προσωρινό τίτλο διαμονής, έχει ετήσια διάρκεια, μπορεί να ανανεώνεται για ισόχρονο κάθε φορά χρονικό διάστημα μέχρι την έκδοση απόφασης επί της εκκρεμούς αιτήσεως ακυρώσεως από το Διοικητικό Δικαστήριο και παρέχει στον κάτοχό της δικαιώματα αντίστοιχα της κατηγορίας που αφορούσε η άδεια διαμονής η οποία έχει ανακληθεί ή δεν έχει ανανεωθεί..
Η ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής της παρούσας παραγράφου δεν χορηγείται κατά τη διάρκεια ισχύος παράτασης οικειοθελούς αναχώρησης και παρέχει δικαίωμα εργασίας στη μισθωτή εργασία .
5. Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου εφαρμόζονται αναλόγως και σε πολίτες τρίτων χωρών που α) αποφυλακίζονται με περιοριστικούς όρους, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η απαγόρευση εξόδου από τη χώρα, β) τους επιβάλλεται κατά τη διάρκεια της προδικασίας περιοριστικός όρος, η τήρηση του οποίου απαιτεί τη διαμονή τους μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης, γ) που βρίσκονται παράνομα στη Χώρα και καταγγέλλουν αξιόποινες πράξεις που τελέσθηκαν από εγκληματική οργάνωση του άρθρου 187 του Π.Κ. εφόσον με διάταξη του εισαγγελέα πλημμελειοδικών και έγκριση του εισαγγελέα εφετών έχει ανασταλεί η απέλαση μέχρι να εκδοθεί αμετάκλητη απόφαση για τις πράξεις που καταγγέλθηκαν και δ) των ανήλικων κατά την έννοια του άρθρου 121 του Π.Κ., οι οποίοι έχουν υποβληθεί στα αναμορφωτικά μέτρα των περιπτώσεων (β), (γ) και (δ) του άρθρου 122 ή στα θεραπευτικά μέτρα του άρθρου 123 του ίδιου Κώδικα.
6. Η ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής χορηγείται για ένα έτος και ανανεώνεται για ισόχρονο διάστημα, εφόσον εξακολουθούν να ισχύουν οι οριζόμενες προϋποθέσεις
7. Η αίτηση για τη χορήγηση της ειδικής βεβαίωσης νόμιμης διαμονής κατατίθεται στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Εσωτερικών ή στην αρμόδια υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, αναλόγως της υπηρεσίας που εξέδωσε τη σχετική απόφαση.
8. Η άδεια διαμονής που εκδίδεται σε συμμόρφωση προς τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις, κατόπιν αιτήσεως ακυρώσεως πολίτη τρίτης χώρας κατά απόρριψης αιτήματός του για ανανέωση άδειας εργασίας ή διαμονής, καθώς και κατά της ανακλήσεως τούτων, μπορούν να ανανεωθούν, ύστερα από αίτηση του ενδιαφερόμενου για έναν από τους λόγους του παρόντος Κώδικα. Η αίτηση αυτή υποβάλλεται εντός μηνός από την επίδοση της σχετικής άδειας διαμονής, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κώδικα, θεωρουμένου του χρόνου που έχει διανυθεί από τη λήξη ισχύος αυτών μέχρι την υποβολή της ανωτέρω αίτησης ανανέωσής τους, ως χρόνου νόμιμης διαμονής στη χώρα.
9. Κατά την εκδίκαση σε πρώτο βαθμό των ακυρωτικών διαφορών, οι οποίες γεννώνται κατ` εφαρμογή της νομοθεσίας περί αλλοδαπών εν γένει, η Διοίκηση εκπροσωπείται από ειδικά εξουσιοδοτημένο για το σκοπό αυτόν υπάλληλο της. Σε όσες υποθέσεις προβάλλονται λόγοι που αφορούν ζητήματα αντίθεσης κειμένων διατάξεων προς το Σύνταγμα ή όταν πρόκειται για υποθέσεις με ιδιάζουσα σοβαρότητα ή με ευρύτερο ενδιαφέρον, η Διοίκηση, ύστερα από προηγούμενο έγγραφο αίτημα της, μπορεί να εκπροσωπείται από μέλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Κατά των εκδιδομένων αποφάσεων ένδικο μέσο ασκείται από μέλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, μόνο μετά από έγγραφο αίτημα της Διοίκησης.

  • 30 Οκτωβρίου 2013, 02:02 | Δημήτρης Βολάκος

    παρ. 3

    – ατυχής η διάταξη, που εξαιρεί τη χορήγηση. Δεδομένου ότι προφανώς γίνεται λόγω κατάχρησης των υπαλλήλων των δήμων και άγνοιά τους περί χορήγησης βεβαιώσεων τύπου Α’ καθώς προς αποφυγή σύνηθων φαινομένων διαφθοράς των ανωτέρω, αποτελεί διάταξη εξαιρετικά άδικη και αυστηρή, όταν μάλιστα πλέον σε όλη την Ελλάδα, οι όποιες χορηγήσεις θα γίνονται απο τις αποκεντρωμένες ή απο το Υπες και μάλιστα άμεσα. Δε νομίζω ότι υπάρχει κίνδυνος πλέον κατάχρησης και δεν μπορεί να νομοθετείται κάτι για το λόγο αυτό.
    Αντίθετα, λαμβάνοντας επιπλέον υπόψη, ότι οι χορηγήσεις πλέον θα είναι ελάχιστες (λόγω μη νομιμοποιήσεων, πληρέστερων ελέγχων κλπ) σε περίπτωση απόρριψης π.χ. για μία τρίμηνη καταδικαστική απόφαση ή εν πάσει περιπτώσει κάτω του έτους, δε θα υπάρχει προστασία, δεδομένου ότι πουθενά στον παρόν νόμο δεν κατέστη απαγορευτικό και σαφές ότι αποφάσεις κάτω του έτους και μάλιστα με αναστολή δε θα πρέπει λαμβάνονται υπόψη, όταν το υπουργείο προστασίας του πολίτη και οι υπηρεσίες του, δεν εφαρμόζουν την οριοθέτηση αυτή. Αντιθέτως μάλιστα, εφαρμόζουν το αντίθετο.
    Σε κάθε περίπτωση είναι μία διάταξη μη συμμόρφωσης σε δικαστική απόφαση.

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 19:06 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α. ΤΣΑΟΥΣΗΣ

    1. Η αίτηση θεραπείας δεν εξετάζεται ή δεν επιτρέπεται να ασκηθεί μετά την πάροδο εξαμήνου; δε θα παραλαμβάνεται δηλαδή καν; νομίζω ότι αυτό είναι το πιο λογικό, δεδομένου ότι ο χρόνος είναι επαρκής.
    2. Θα πρέπει όμως να μπορεί, εντός του εξαμήνου, ακώλυτα ο αλλοδαπός να την υποβάλλει, ανεξάρτητα αν διαθέτει ή όχι τίτλο διαμονής σε ισχύ.
    3. Ειδική βεβαίωση να χορηγείται και σε περιπτώσεις απόρριψης αιτήματος αρχικής χορήγησης (ρύθμιση την οποία επιτακτικά είχαμε – αρκετοί από εμάς – ζητήσει και εισήχθη τελικά συμπληρωματικά), ειδικά εάν η διοίκηση καθυστερεί υπέρμετρα να εξετάσει – και τελικά να απορρίψει – τα σχετικά αιτήματα. Αν δε χορηγείται, τι θα γίνεται σε περίπτωση δεκτής προσωρινής διαταγής ή αναστολής από το Διοικητικό Πρωτοδικείο;
    4. Θετική η ρύθμιση για τη δικαιολόγηση του διανυθέντος – σε περίπτωση δικαστικής διαδικασίας του αλλοδαπού με αίσια γι’ αυτόν έκβαση – χρόνου, ως χρόνου νόμιμης διαμονής.
    5. Δυστυχώς, ο νομοθέτης διατηρεί σε ισχύ αυτήν την ‘κατάπτυστη’ διάταξη, η οποία επιφυλάσσει ιδιαίτερα προνομιακή μεταχείριση στο δημόσιο, ενώπιον της Δικαιοσύνης, σε αντίθεση με τον αλλοδαπό: υπάλληλο η διοίκηση, πληρεξούσιο δικηγόρο ο αλλοδαπός! Άσχετα εάν τελικά οι υπάλληλοι αυτοί μπορεί να είναι πιο καταρτισμένοι – και σίγουρα λιγότερο ‘νωχελικοί’ από τους ‘συναδέρφους’ του Ν.Σ.Κ…!!

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 15:39 | Κάτια Δέδε

    παρ.2″Αίτηση θεραπείας κατά απόφασης που εκδίδεται κατ` εφαρμογή του παρόντος Κώδικα, όπως ισχύει, δεν εξετάζεται μετά την παρέλευση έξι (6) μηνών από την έκδοση της απόφασης»
    Η αποκλειστική προθεσμία στην υποβολή αίτηση θεραπείας είναι μία ρύθμιση που θα βοηθήσει τις υπηρεσίες αλλοδαπών αλλά νομίζω πως πρέπει επιπλέον να προσδιοριστεί, εαν ενώ έχει παρέλθει η προθεσμία οικειοθελούς αναχώρισης για τον υπήκοο τρίτης χώρας και ως εκ τούτου έχει καταστεί παράνομος, έχει δικαίωμα να καταθέσει αίτησης θεραπείας μέσω πληρεξούσιου δικηγόρου (εφόσον η εξουσιοδότηση έγινε ενώ ήταν νόμιμος).

  • Η αίτηση θεραπείας πρέπει να είναι δεκτή και μετά την πάροδο εξαμήνου ,εφόσον προκύψουν νέα στοιχεία (π.χαποδοχή καταγγελίας αλλοδαπού εργαζομένου στο ικα ).Επίσης, ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής πρέπει να χορηγείται και σε περίπτωση απόρριψης αιτήματος χορήγησης άδειας παραμονής ,όπως ισχύει μέχρι σήμερα .

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 11:36 | ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΟΓΙΑΤΖΗ

    Εξαιρετική η ρύθμιση της παρ. 2 σχετικά με τις αιτήσεις θεραπείας, καθώς οι περισσότερες αιτήσεις χορήγησης και ανανέωσης αδειών διαμονής εξετάζονται βάση επίκαιρων στοιχείων που προβλέπονται από την εργατική, ασφαλιστική κ.ο.κ. νομοθεσία. Συνεπώς η εξέταση λόγων που προκύπτουν μετά την έκδοση απόφασης απόρριψης, δεν εντάσσεται στο σκοπό και το πνεύμα της παροχής δικαιώματος νόμιμης διαμονής για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Με τον τρόπο αυτό δεν εξετάζεται η αίτηση θεραπείας για την χορήγηση ή ανανέωση ληγμένων αδειών διαμονής .

    Επίσης, στην παρ. 4 του ιδίου άρθρου, η χορήγηση Ειδικής Βεβαίωσης Νόμιμης Διαμονής δεν δικαιολογείται πλέον, όταν ασκείται αίτηση ακύρωσης κατά αποφάσεων απόρριψης αρχικής χορήγησης άδειας διαμονής. Με την προηγούμενη ρύθμιση, παρέχεται το δικαίωμα κατάχρησης του δικαιώματος υποβολής αίτησης για χορήγηση αρχικής άδειας διαμονής .

  • 25 Οκτωβρίου 2013, 11:50 | Ιωάννα Αποστολοπούλου

    Στις περιπτώσεις που, βάσει προηγούμενων διατάξεων, έχουν χορηγηθεί ΕΒΝΔ κατόπιν απόρριψης αιτήματος αρχικής χορήγησης για άδεια διαμονής, θα γίνει ανανέωση αυτών;

  • 25 Οκτωβρίου 2013, 10:24 | ΦΩΤΗΣ ΒΑΣΙΛΑΚΟΣ

    4. Σε πολίτη τρίτης χώρας για τον οποίο έχει εκδοθεί απόφαση αναστολής ή προσωρινή διαταγή αναστολής από το Διοικητικό Πρωτοδικείο επί διοικητικής πράξεως κατά της οποίας έχει ασκήσει αίτηση ακύρωσης και αφορά α) την απόρριψη αιτήματος ανανέωσης άδειας διαμονής και β) την ανάκληση εκδοθείσης άδειας διαμονής, χορηγείται ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής.
    Στην ανωτέρω διάταξη δεν γίνεται αναφορά στην απόρριψη αιτημάτων αρχικής χορήγησης, ενώ σύμφωνα με την αριθ.22037/2010 ΚΥΑ προβλέπεται χορήγηση ειδικής βεβαίωσης νόμιμης διαμονής για τα εν λόγω αιτήματα.
    Τι θα προβλέπεται για την ανανέωση των ήδη χορηγηθείσων βεβαιώσεων.

  • 23 Οκτωβρίου 2013, 17:55 | Dante A.

    «Η ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής της παρούσας παραγράφου δεν χορηγείται κατά τη διάρκεια ισχύος παράτασης οικειοθελούς αναχώρησης και παρέχει δικαίωμα εργασίας στη μισθωτή εργασία».

    Μάλλον θα πρέπει να απαλειφθεί το «και παρέχει δικαίωμα εργασίας στη μισθωτή εργασία»

  • 23 Οκτωβρίου 2013, 13:19 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΣ

    «Άρθρο 26: Διαδικαστικές εγγυήσεις

    παρ. 4. β) «την ανάκληση εκδοθείσης άδειας διαμονής, χορηγείται ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής.» πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής:

    παρ. 4. β) «την ανάκληση εκδοθείσης άδειας διαμονής, χορηγείται κατόπιν σχετικής αίτησης του ενδιαφερόμενου ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής. Ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής χορηγείται και στα μέλη της οικογένειας αλλοδαπού, εφόσον οι άδειες διαμονής τους ανακλήθηκαν ή οι αιτήσεις τους απορρίφθηκαν συνεπεία της ανάκλησης της άδειας ή της απόρριψης της αίτησης του ιδίου, χωρίς να απαιτείται η προσφυγή των μελών της οικογένειας με αντίστοιχες αιτήσεις ακύρωσεων ενώπιον του αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου»

  • 22 Οκτωβρίου 2013, 23:59 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΣ

    Άρθρο 26: Διαδικαστικές εγγυήσεις

    Μήπως εννοείτε «Άρθρο 26: Δικαστικές εγγυήσεις»; Διαφορετικά δεν βγαίνει νόημα.

  • 22 Οκτωβρίου 2013, 12:17 | Θεοδοσίου Αργύρης

    Αρθρο 26 (Διαδικαστικές εγγυήσεις)
    παρ. 4. Η ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής της παρούσας παραγράφου δεν χορηγείται …… Τι εννοεί μήπως το δεν παρήσφησε από λάθος.

  • 22 Οκτωβρίου 2013, 07:55 | Αναστασοπούλου Αναστασία ΔΑΜ ΑΘΗΝΩΝ Β΄

    2.»Η ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής χορηγείται για ένα έτος και ανανεώνεται για ισόχρονο διάστημα, εφόσον εξακολουθούν να ισχύουν οι οριζόμενες προϋποθέσεις»

    Πολύ θετική ρύθμιση προς όφελος της αποσυμφόρησης των υπηρεσιών από την υποβολή καταχρηστικών αιτήσεων θεραπείας