Άρθρο 27: Υποχρεώσεις υπηρεσιών και υπαλλήλων – Κυρώσεις

1.Οι δημόσιες υπηρεσίες, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, οι οργανισμοί και επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και οι οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης υποχρεούνται να μην παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε πολίτες τρίτης χώρας, οι οποίοι δεν έχουν διαβατήριο ή άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο που αναγνωρίζεται από διεθνείς συμβάσεις και θεώρηση εισόδου ή άδεια διαμονής και γενικά δεν αποδεικνύουν ότι έχουν εισέλθει και διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα.
Σε πολίτες τρίτων χωρών που είναι αντικειμενικά στερούμενοι διαβατηρίου αναγνωρίζεται δικαίωμα συναλλαγής με τις αναφερόμενες στο προηγούμενο εδάφιο υπηρεσίες με μόνη την επίδειξη της άδειας διαμονής τους.
2. Από τις ρυθμίσεις της προηγούμενης παραγράφου εξαιρούνται:
α) τα νοσοκομεία, θεραπευτήρια και κλινικές, όταν πρόκειται για πολίτες τρίτων χωρών που εισάγονται εκτάκτως για νοσηλεία και για ανήλικα παιδιά.
β) η θεώρηση του γνήσιου της υπογραφής κρατούμενων αλλοδαπών για εξουσιοδότηση σε δικηγόρους, προκειμένου να εκπροσωπηθούν ενώπιον δικαστικών αρχών και υπό την προϋπόθεση ότι αποδεικνύονται, εξ οιουδήποτε δημόσιου εγγράφου, τα στοιχεία της ταυτότητας τους.
γ) καταγγελίες ή προσφυγή σε αρμόδια δικαστήρια ή διοικητικές αρχές, παράνομα απασχολούμενων πολιτών τρίτων χωρών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 83 και 86 του ν. 4052/12.
δ) η συναλλαγή των πολιτών τρίτων χωρών που τελούν υπό καθεστώς οικειοθελούς αναχώρησης μόνο για τη διευθέτηση εκκρεμών υποχρεώσεων που σχετίζονται με την αναχώρησή τους από τη χώρα.
ε) η συναλλαγή των πολιτών τρίτων χωρών που τελούν υπό καθεστώς παράτασης της οικειοθελούς αναχώρησής τους από τη χώρα.
στ) η υποβολή αιτήσεων για χορήγηση αδειών διαμονής στις αρμόδιες υπηρεσίες των άρθρων 19 και 20 του παρόντος Κώδικα
3. Οι διευθυντές φυλακών και κρατητηρίων υποχρεούνται να παραλαμβάνουν και να φυλάσσουν διαβατήρια ή άλλα έγγραφα που αποδεικνύουν τη νομιμότητα της διαμονής, καθώς και την ταυτότητα των κρατούμενων πολιτών τρίτων χωρών. Τα έγγραφα αυτά επιστρέφονται κατά την απόλυση του πολίτη τρίτης χώρας. Αν ο πολίτης τρίτης χώρας δεν έχει τα ανωτέρω έγγραφα, οι ως άνω υπάλληλοι οφείλουν να το γνωστοποιήσουν αμέσως στην πλησιέστερη αστυνομική αρχή ή στην πλησιέστερη υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
4. Οι υπάλληλοι των παραπάνω υπηρεσιών και φορέων που παραβαίνουν τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου αυτού διώκονται πειθαρχικά και τιμωρούνται, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα, για παράβαση καθήκοντος.

  • 30 Οκτωβρίου 2013, 08:47 | ΣΕΜ Ηρακλείου

    2. Από τις ρυθμίσεις εξαιρούνται:

    προσθήκη στις εξαιρέσεις:
    ζ) οι ιατρο – κοινωνικές υπηρεσίες των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης για θέματα αρμοδιότητάς τους (είναι δυνατόν μετανάστες δίχως νόμιμη διαμονή να χρειαστεί να επικοινωνήσουν με τις υπηρεσίες αυτές για πολλούς λόγους – σε πολλές περιπτώσεις, π.χ. εξαιρετικές κοινωνικές ανάγκες, έλλειψη στέγης, ζητήματα ενημέρωσης για δικαιώματα, περιπτώσεις κοινωνικών ερευνών)

  • 29 Οκτωβρίου 2013, 20:25 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α. ΤΣΑΟΥΣΗΣ

    Προβλήματα φαίνεται να εμφανίζουν μόνο οι περιπτώσεις 2. δ) & ε), όπου καλό θα είναι να οριστεί ρητά ότι ο χρόνος είτε οικιοθελούς αναχώρησης είτε παράτασης αυτής, αποτελεί χρόνος νόμιμης διαμονής για κάθε συναλλαγή του αλλοδαπού και όχι μόνο για ‘εκκρεμότητες που αφορούν την αναχώρησή του’ (καλύτερα να υπάρξει δηλαδή ενιαία ρύμθιση).
    Πολλά σχόλια που παίζουν με τις λέξεις, δεν καταλαβαίνω το λόγο! Απλά, διαβάστε σωστά το κείμενο…

  • Ίσως πρέπει να προστεθούν και στην παράγραφο 2 οι εξης περιπτώσεις α) η χορήγηση αριθμού φορολογικού μητρώου και η κατάθεση φορολογικών δηλώσεων β) η χορήγηση αριθμού μητρώου ασφαλισμένου , ΑΜΚΑ ,η ασφάλιση και η θεώρηση βιβλιαρίου ασθενείας ,καθώς στο άρθρο 20 η συνδρομή ιδιαίτερων και ισχυρών δεσμών με τη χώρα αποδεικνύεται με το χρόνο τυχόν ασφάλισης σε ελληνικό οργανισμό κύριας ασφάλισης και εκπλήρωσης φορολογικών υποχρεώσεων.

  • 23 Οκτωβρίου 2013, 18:36 | Dante A.

    «Οι δημόσιες υπηρεσίες, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, οι οργανισμοί και επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και οι οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης υποχρεούνται να μην παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε πολίτες τρίτης χώρας, οι οποίοι δεν έχουν διαβατήριο ή άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο που αναγνωρίζεται από διεθνείς συμβάσεις και θεώρηση εισόδου ή άδεια διαμονής και γενικά δεν αποδεικνύουν ότι έχουν εισέλθει ΚΑΙ ΔΙΑΜΕΝΟΥΝ ΝΟΜΙΜΑ στην Ελλάδα.»

    Παραθέτω απόσπασμα από το άρθρο 36 του ν. 3907/2011 (το οποίο δεν έχει τροποποιηθεί) :»…Σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης ΥΠΟΒΟΛΗΣ από τον υπήκοο τρίτης χώρας ΑΙΤΗΜΑΤΟΣ ανανέωσης άδειας διαμονής, η αρμόδια αρχή εκδίδει απόφαση επιστροφής του υπηκόου τρίτης χώρας προβλέποντας αυτοδικαίως χρονικό διάστημα για την οικειοθελή αναχώρησή του. Η ανωτέρω απόφαση επιστροφής εκδίδεται από την κατά περίπτωση αρμόδια αρχή του Υπουργείου Εσωτερικών,Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ή της κατά τόπον αρμόδιας υπηρεσίας αλλοδαπών και μετανάστευσης…»
    Μάλιστα, η εγκύκλιος 37/2011 αναφέρει ότι εκδίδονται αποφάσεις επιστροφής ακόμα και όταν ο πολίτης τρίτης χώρας δεν επικαλείται λόγους ανώτερης βίας για το εκπρόθεσμο της αίτησής του με σκοπό τη διευκόλυνση της οικειοθελούς αναχώρησής του.

    Πού καταλήγουμε; Ο νεώτερος νόμος (στην προκειμένη περίπτωση, ο Κώδικας Μετανάστευσης, όταν με το καλό τεθεί σε ισχύ) υπερισχύει του παλαιότερου 3907/11!

  • 23 Οκτωβρίου 2013, 12:14 | ΧΡ.Γ.

    Να διευκρινιστεί τι γίνεται οταν για να ανανεωθεί η άδεια διαμονής απαιτείται ασφαλιστική βεβαίωση φορέα, όπως ο ΟΓΑ, οποιος επικαλούμενος το τεως αρθ.84,ΠΕΡΙ ΝΟΜΙΜΟΥ ΔΙΑΜΟΝΗΣ απορρίπτει το αίτημα του ενδιαφερόμενου ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΉ ΚΆΛΥΨΗ, με το αιτιολογικό οτι κατα την περίοδο της αίτησης δεν είχε ισχυρή άδεια-λογικο αφου έληξε η ισχύς της- αλλά βεβαίωση κατάθεσης αιτήματος(μπλέ βεβαίωση)¨?-λογικό αφου κατέθεσε χαρτιά για ανανέωση και εκκρεμεί το εντυπο του ΟΓΑ.ΌΠως λέμε η κοτα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα?

  • 22 Οκτωβρίου 2013, 13:42 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΣ

    παρ. 4. «Οι υπάλληλοι των παραπάνω υπηρεσιών και φορέων που παραβαίνουν τις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου αυτού διώκονται πειθαρχικά και τιμωρούνται, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα, για παράβαση καθήκοντος.»

    Όταν υπάρχει εισαγγελική παραγγελία που αναγκάζει την υπηρεσία να συναλλαγεί με αλλοδαπό που δεν είναι νόμιμα διαμένων στη χώρα τι γίνεται; Αν ο υπάλληλος εκτελέσει την εισαγγελική παραγγελία υπέχει τις συνέπειες του παρόντος άρθρου, άν δεν την εκτελέσει υπέχει τις συνέπειες της άρνησης συμμόρφωσης σε εισαγγελική παραγγελία.
    Δηλαδή ο υπάλληλος έτσι κι αλλιώς είναι στη μέγγενη διατάξεων νόμων.

    Θα πρέπει να προστεθεί διάταξη στο νομοσχέδιο που να υποχρεώνει να γίνονται δεκτές εισαγγελικές παραγγελίες μόνο όταν στο σώμα αυτών γίνεται ειδική αναφορά ότι ο εντέλλων εισαγγελέας έχει υπόψη του, το άρθρο 27.

  • 22 Οκτωβρίου 2013, 12:04 | Θεοδοσίου Αργύρης

    Αρθρο 27 (Υποχρεώσεις υπηρεσιών και Υπαλλήλων – Κυρώσεις)
    παρ. 2. Πρέπει να συμπληρωθεί και για την περίπτωση αλλοδαπών που η άδεια τους έχει λήξει αλλά διατηρούν το δικαίωμα ανανέωσης της άδειας τους έστω και εκπρόθεσμα δηλ. το διάστημα του ενός μηνός από την λήξη της καθώς και αυτών που τους έχει επιδοθεί ληγμένη άδεια διαμονής και διατηρούν το ίδιο δικαίωμα της ανανέωσης της μέχρι και 1 μήνα από την παραλαβή της.

  • 22 Οκτωβρίου 2013, 09:14 | ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΑΤΖΗΣ

    παρ1. «οι δημόσιες υπηρεσίες, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, οι οργανισμοί και επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και οι οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης υποχρεούνται να μην παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε πολίτες τρίτης χώρας, οι οποίοι δεν έχουν διαβατήριο ή άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο που αναγνωρίζεται από διεθνείς συμβάσεις ΚΑΙ θεώρηση εισόδου ή άδεια διαμονής και γενικά δεν αποδεικνύουν ότι έχουν εισέλθει και διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα.
    Σε πολίτες τρίτων χωρών που είναι αντικειμενικά στερούμενοι διαβατηρίου αναγνωρίζεται δικαίωμα συναλλαγής με τις αναφερόμενες στο προηγούμενο εδάφιο υπηρεσίες με μόνη την επίδειξη της άδειας διαμονής τους.»

    Η συγκεκριμένη διατύπωση της διάταξης που δεν διαφέρει με αυτή του άρθρου 84 του ν. 3386/2005, πολλές φορές έχει δημιουργήσει αντιπαραθέσεις μεταξύ υπαλλήλων και αλλοδαπών ή των δικηγόρων που τους εκπροσωπούν. Ετσι όπως είναι διατυπωμένο ειδικά αυτό το ΚΑΙ που είναι με κεφαλαία ανωτέρω δημιουργεί την εντύπωση, αν όχι τ6ην βεβαιότητα, ότι λειτουργεί προσθετικά. Έτσι προκύπτουν διάφορες ερμηνείες, όπως ότι, όταν κάποιος έχει μόνο διαβατήριο αλλά όχι άδεια διαμονής δύναται να εξυπηρετείται από τις δημόσιες υπηρεσίες και δεν εμπίπτει στη διάταξη αυτή, αφού για να εμπίπτει στη διάταξη αυτή, θα πρέπει ΚΑΙ να μην έχει διαβατήριο ΚΑΙ να μην διαθέτει άδεια διαμονής.
    Επίσης η διατύπωση «και γενικά δεν αποδεικνύουν ότι έχουν εισέλθει ΚΑΙ διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα» δημιουργεί το ίδιο πρόβλημα καθόσον αυτό το «ΚΑΙ» δημιουργεί επίσης μία προσθετική ιδιότητα. Στην περίπτωση αυτή διατυπώνεται η άποψη ότι αν κάποιος έχει εισέλθει νόμιμα στη χώρα αλλά δεν διαμένει πλέον νόμιμα σ΄ αυτή δεν εμπίπτει στις διατάξεις της συγκεκριμένης παραγράφου αφού σύμφωνα με τη διατύπωση θα πρέπει να ισχύουν και τα δύο δηλαδή και να μην έχουν εισέλθει νόμιμα στη χώρα και να διαμένουν μη νόμιμα σ΄ αυτή.
    Επίσης η διατύπωση «γενικώς» μάλλον θα πρέπει να εξαλειφθεί.

    Προτείνω την αναδιατύπωση της συγκεκριμένης παραγράφου ως εξής:
    παρ1. «οι δημόσιες υπηρεσίες, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, οι οργανισμοί και επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και οι οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης υποχρεούνται να μην παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε πολίτες τρίτης χώρας,οι οποίοι δεν έχουν ισχύουσα θεώρηση εισόδου ή ισχυρή άδεια διαμονής ή άλλο ισχυρό τίτλο νόμιμης διαμονής, που έχει εκδοθεί από αρμόδια δημόσια υπηρεσία.
    Σε πολίτες τρίτων χωρών που είναι αντικειμενικά στερούμενοι διαβατηρίου αναγνωρίζεται δικαίωμα συναλλαγής με τις αναφερόμενες στο προηγούμενο εδάφιο υπηρεσίες με μόνη την επίδειξη της άδειας διαμονής τους.»

    Η διατύπωση αυτή θα πάψει να δημιουργεί το προαναφερόμενο πρόβλημα δεδομένου ότι όταν κάποιος έχει ισχύουσα θεώρηση εισόδου ή ισχυρή άδεια διαμονής ή ειδική βεβαίωση νόμιμης διαμονής ή Βεβαίωση τύπου Α΄ έχει και διαβατήριο αφού αυτό είναι προαπαιτούμενο για την έκδοση των ανωτέρω αποδεικτικών νόμιμης διαμονής.
    Οι περιπτώσεις εκείνων που έχουν αντικειμενική αδυναμία έκδοσης διαβατηρίων καλύπτονται έτσι κι αλλιώς από την διάταξη του δευτέρου εδαφίου της παρ. 1