2. 2.1 Γενικά

2.1. Γενικά

Η ανάπτυξη και η χρήση των Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (Η/Ο) παρουσίασαν αρκετές δυσκολίες σε παγκόσμιο επίπεδο στις τελευταίες δύο δεκαετίες οι οποίες κύρια αφορούσαν τα τεχνολογικά θέματα εξέλιξής τους, τα οικονομικά συμφέροντα που σχετίζονται με τους διάφορους κλάδους της αυτοκινητοβιομηχανίας και τη συσχέτιση της λειτουργίας τους με τη χρησιμοποίηση των ΑΠΕ. Όμως, τα τελευταία χρόνια, παρά το ότι η διεθνής αυτοκινητοβιομηχανία έχει αναπτύξει συμβατικούς κινητήρες με καλύτερους βαθμούς απόδοσης και μειωμένες στάθμες ρύπων, υπάρχουν ορατές ενδείξεις ότι έχει αποφασίσει να στραφεί οριστικά προς την ανάπτυξη Η/Ο με πολύ σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις. Τα πρώτα προϊόντα της νέας τεχνολογίας Η/Ο από πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ήδη διαθέσιμα στην αγορά ενώ οι ανακοινώσεις για την παραγωγή μεγαλύτερου αριθμού προϊόντων έχουν ένα αρκετά αυξημένο ρυθμό. Αυτή η τάση είναι ενθαρρυντική αλλά δεν είναι αρκετή για να επιτευχθεί η επιθυμητή στάθμη διείσδυσης των Η/Ο στην αγορά στο μέλλον. Τα Η/Ο που είναι ήδη διαθέσιμα στην αγορά ή αναμένεται να κατασκευαστούν και θα είναι διαθέσιμα στην αγορά στα επόμενα έτη διακρίνονται σε πέντε βασικές κατηγορίες οι οποίες παρουσιάζονται ενδεικτικά στη συνέχεια. Το Σχήμα 2 δείχνει φανερά ότι τα Η/Ο μόλις τώρα αρχίζουν να εισέρχονται στην αγορά με αυξανόμενους αριθμούς νέων μοντέλων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Επιπρόσθετα, πρέπει να σημειωθεί ότι έχει αναπτυχθεί έντονη δραστηριότητα για την κατασκευή διαφόρων μοντέλων όλων των κατηγοριών των Η/Ο.

Σχήμα 2. Είσοδος στην αγορά νέων μοντέλων Ηλεκτρικών Οχημάτων έως το έτος 2012
Για όλους τους τύπους των αυτοκινήτων που διαθέτουν Ευρωπαϊκές εγκρίσεις τύπου, οι μετρήσεις κατανάλωσης και εκπομπών διεξάγονται σύμφωνα με το “Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Δοκιμών (New European Driving Cycle – NEDC)”, o οποίος θεωρείται ως μικτός κύκλος δοκιμών διότι συμπεριλαμβάνονται τμήματα δοκιμών σε συνθήκες αστικής κυκλοφορίας αλλά και τμήματα δοκιμών σε συνθήκες υπεραστικής κυκλοφορίας. Το διάγραμμα του NEDC που παρουσιάζεται στο Σχήμα 3 δείχνει το αστικό τμήμα των δοκιμών που προηγείται του υπεραστικού τμήματος και αποτελείται από τέσσερα επαναλαμβανόμενα μέρη με διάρκεια 195 δευτερολέπτων κάθε ένα και το υπεραστικό τμήμα δοκιμών με διάρκεια 400 δευτερολέπτων. Επίσης, ο χρησιμοποιούμενος κύκλος δοκιμών για τα αυτοκίνητα με έγκριση τύπου των ΗΠΑ είναι ο FTP-75 ενώ για τα αυτοκίνητα με Ιαπωνική έγκριση τύπου είναι ο 10-15 οι οποίοι διαφέρουν μεταξύ τους αλλά και από τον NEDC.

Σχήμα 3. Διάγραμμα του Νέου Ευρωπαϊκού Κύκλου Δοκιμών (NEDC)

  • 9 Φεβρουαρίου 2012, 00:51 | Eυάγγελος Μιχαλόπουλος (AngelPhoto)

    Γιατί δεν αναφέρεται κάν έστω και σαν δυνατότητα η μετατροπή παλαιότερων (καυσαεράτων) οχημάτων σε ηλεκτρικά;
    Στην Ευρώπη και στις Ηπα είναι μια συχνή πρακτική η οποία πρέπει να νομιμοποιηθεί κι εδώ.
    Ήδη υπάρχουν τουλάχιστον 2 Ελληνικότατες επιχειρήσεις που θα αναλαμβάνουν την μετατροπή αν ήταν νόμιμη.

    http://www.korakasgroup.gr/eco/?page_id=323

    http://www.iliofos.gr/ILIOFOS%20C.O.%20Gr/defaultgr.html

    Mικρότερο κόστος απο την αγορά νέων, δημιουργία νέων Ελληνικών επιχειρήσεων, ευκολότερη διείσδηση στην ηλεκτροκίνηση είναι μερικά μόνο απο τα οφέλη.

  • 29 Ιανουαρίου 2012, 20:48 | Γιάννης Σκουληκάρης

    Στα ηλεκτροκίνητα μέσα μεταφοράς κατατάσσονται, εκτός από συνήθη αυτοκίνητα, δίκυκλα και παρόμοια, και ελαφρά διθέσια ή και μονοθέσια αεροσκάφη, τα οποία κινούνται συνήθως μόνο με μπαταρίες. Αρκετά από αυτά τα ελαφρά αεροσκάφη είναι ήδη διαθέσιμα στην αγορά, π.χ.

    http://yuneeccouk.site.securepod.com/Aircraft.html
    http://www.electraflyer.com/#
    http://www.pipistrel.si/plane/taurus-electro/overview

    και άλλα βρίσκονται στο στάδιο της εξέλιξης, π.χ.

    http://www.sonexaircraft.com/research/e-flight/updates/e-flight_042011.html
    http://www.cessna.com/NewReleases/FeaturedNews/NewReleaseNumber-1192324720455.html
    http://www.electravia.fr/aerobatics.php

    Η τεχνολογία των μπαταριών επιτρέπει επί του παρόντος πτήσεις κυρίως αναψυχής (μέχρι μία ώρα). Επειδή όμως η έρευνα στην τεχνολογία αυτή χρηματοδοτείται αφειδώς, λόγω της εμπορικότητας των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, αναμένεται ότι σύντομα θα είναι δυνατές και πτήσεις ταξιδιού (δύο με τρεις ώρες) με τα αντίστοιχα αποθέματα ασφάλειας, όπως είναι απαραίτητο στα αεροσκάφη. Επίσης αναμένεται ότι οι τιμές των μπαταριών θα ελαττωθούν και οι χρόνοι επαναφόρτισης θα συντομευτούν δραστικά.

    Οι πτήσεις με ηλεκτοκίνητα μικρά αεροσκάφη, σαν επιχειρηματικό μοντέλο, ταιριάζουν απόλυτα στο τουριστικό προιόν που προσφέρει η Ελλάδα. Τόσο για πτήσεις αναψυχής όσο και για πτήσεις σύντομου ταξιδιού (π.χ το αποκαλούμενο island hopping, δηλ. σύντομες πτήσεις από νησί σε νησί), ένα αντίστοιχο επιχειρηματικό μοντέλο θα έχει σίγουρα ζήτηση. Ακόμα και άν η ζήτηση από τουρίστες πιλότους είναι λογικά περιορισμένη, η ζήτηση για σκοπούς περιήγησης ή απλά sight seeing αναμένεται να είναι έντονη, λόγω του απαράμιλλου και μοναδικού Ελληνικού τοπίου.

    Για τους λόγους αυτούς είναι σκόπιμο να ενταχθούν στη μελλοντική σχετική νομοθεσία και τα ηλεκτροκίνητα ελαφρά αεροσκάφη, και αυτό να προβλεφθεί ρητά στο κείμενο.

    Γιάννης Σκουληκάρης
    Χειριστής ελαφρών και υπερελαφρών αεροσκαφών
    Χάγη, Ολλανδία