Άρθρο 05 – Διοικητικές κυρώσεις για αδήλωτη εργασία

1. Ειδικός Επιθεωρητής Εργασιακών Σχέσεων ή Επιθεωρητής Εργασιακών Σχέσεων ή ελεγκτής των Περιφερειακών Ελεγκτικών Κέντρων Ασφάλισης ή αρμόδιος υπάλληλος του ΕΦΚΑ που διαπιστώνει τη μη αναγραφή εργαζομένου σε ισχύοντα πίνακα προσωπικού που τηρείται από τον εργοδότη, επιβάλλει στον εργοδότη πρόστιμο ποσού δέκα χιλιάδων πεντακοσίων (10.500) ευρώ για κάθε αδήλωτο εργαζόμενο, κατά δέσμια αρμοδιότητα, χωρίς προηγούμενη πρόσκλησή του για παροχή εξηγήσεων.
2. Ειδικός Επιθεωρητής Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία ή Επιθεωρητής Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία που, κατά τη διερεύνηση των αιτιών εργατικού ατυχήματος, διαπιστώνει τη μη αναγραφή εργαζομένου σε ισχύοντα πίνακα προσωπικού που τηρείται από τον εργοδότη, επιβάλλει στον εργοδότη το πρόστιμο που προβλέπεται στην παρ. 1 για κάθε αδήλωτο εργαζόμενο, κατά δέσμια αρμοδιότητα, χωρίς προηγούμενη πρόσκλησή του για παροχή εξηγήσεων.
3. Σε περίπτωση υποτροπής του εργοδότη, η οποία διαπιστώνεται εντός τριών (3) ετών από τον πρώτο έλεγχο, το πρόστιμο της παρ. 1, ανά εργαζόμενο, επιβάλλεται προσαυξημένο ως εξής:
α) κατά 100% για την πρώτη μετά την αρχική παράβαση, και
β) κατά 200% για κάθε μεταγενέστερη παράβαση από αυτήν της περ. α΄. που διαπιστώνεται σε έλεγχο διενεργούμενο σε διαφορετική ημερομηνία.
4. Σε κάθε παράβαση του παρόντος άρθρου τεκμαίρεται ότι η σχέση εργασίας διήρκησε τρεις (3) μήνες, εκτός εάν ο εργοδότης ή ο εργαζόμενος αποδείξουν διαφορετικά. Με πράξη του αρμόδιου ασφαλιστικού φορέα καταλογίζονται, άνευ ετέρου και αναδρομικά από την ημερομηνία του ελέγχου, σε βάρος του εργοδότη το σύνολο των προβλεπόμενων κατά περίπτωση ασφαλιστικών εισφορών. Ως βάση υπολογισμού των εισφορών λαμβάνεται ο κατώτατος μισθός ή το κατώτατο ημερομίσθιο.
5. Οι διοικητικές κυρώσεις του παρόντος άρθρου επιβάλλονται πλέον των λοιπών κυρώσεων που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.

  • 5 Ιουνίου 2018, 14:13 | ΗΛΙΑΣ

    Η ΑΔΗΛΩΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΕΡΓΟ ΦΟΡΟΦΥΓΑΔΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΝΟΜΩΝ ΕΡΓΟΔΟΤΩΝ. ΠΟΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΕΙΝΑΙ ΛΥΣΗ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ. ΠΧ. ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΙ ΕΣΤΙΑΤΟΡΕΙΟ ΠΑΛΙΟ 30ΕΤΩΝ,ΔΙΟΤΙ ΔΕΝ ΒΡΙΣΚΕΙ ΝΟΜΙΜΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ.ΝΟΜΙΜΟΙ ΑΛΟΔΑΠΟΙ ΕΧΟΥΝ ΣΗΚΩΣΕΙ ΜΠΑΙΡΑΚΙ ΚΑΙ ΖΗΤΑΝ 50-60Ε ΚΑΘΑΡΟ ΜΕΡΟΚΑΜΑΤΟ. 2. ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΗ ΓΙΑ ΣΥΓΚΟΜΗΔΗ ΦΡΑΟΥΛΑ ΚΑΙ ΟΙ ΝΟΜΙΜΟΙ ΑΛΟΔΑΠΟΙ,ΓΙΑΤΙ ΓΙΑ ΕΛΗΝΕΣ ΟΥΤΕ ΚΟΥΒΕΝΤΑ, ΑΠΑΙΤΟΥΝ ΟΛΟΙ ΣΥΝΕΝΟΗΜΕΝΟΙ, 70-80Ε ΤΗ ΜΕΡΑ . ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΘΑ ΠΑΡΕΙ ΤΟΝ ΠΑΡΑΝΟΜΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΣΦΑΛΙΣΕΙ.ΒΓΑΛΤΕ ΔΙΑΤΑΞΗ ΟΠΟΥ ΑΝ Ο ΠΑΡΑΝΟΜΟΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΗΣ ΒΡΕΙ ΔΟΥΛΕΙΑ ,ΝΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΣΦΑΛΙΖΕΤΑΙ ΟΣΟ ΚΡΑΤΑΕΙ Η ΣΥΜΒΑΣΗ ΕΡΓΟΥ, ΜΕ ΕΡΓΟΣΗΜΟ ΓΙΑ ΠΙΟ ΑΠΛΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ.ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΘΑ ΔΙΑΚΥΝΔΥΝΕΥΕ ΑΝ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΙΜΟΣ.

  • 3 Ιουνίου 2018, 16:40 | Μαρια

    Και στα σχολεία είναι ευρεία η έκταση του φαινομένου της αδηλωτης εργασίας προς.τους εκπαιδευτικούς της ιδιωτικής παράλληλης στήριξης.

  • 2 Ιουνίου 2018, 20:27 | MARKOS GIANNADAKIS

    ΟΙ τιμωρία των 10500 ειναι ταφόπλακα για τον καθε επιχειρηματία εμεις θα πρεπει να σκεφτουμε πως θα δημιουργησουμε θεσεις εργασιας και οχι κατι αλλο
    Θα πρεπει να υπάρχει σε καθε περίπτωση πρόστιμο παράβασης ετσι ωστε να βασίζεται στην δυνατοτητα καταβολης του επιχειρηματια δεν μπορει να τιμωρείς το ίδιο ενα περιπτερο με μια αλυσίδα σουπερ Μαρκετ
    οπωσ επισης πρεπει σε καθε περιπτωση να καταργηθει το τεκμαρτό ημερομίσθιο
    δεν ειναι δυνατο να λαμβανει καποιος 13% ΚΑΘΑΡΟ ΗΜΕΡΟΜΗΣΘΙΟ οταν ο επιχειρηματιας εχει ολη την ευθυνη . Εχετε λογιστη ποσο κερδος θα πρεπει να βγαζει καποιος επιχειρηματίας για να μη μαινει μεσα ???? οταν το κρατος του παιρνει ΦΠΑ24% ο εργαζομενος 13% πως θα γίνει ανταγωνιστικός??

    Το προστιμο 10500 το οποιο εχει επιβληθει στους επιχειρηματιες θα πρεπει να θεραπευτεί με καποιο τρόπο Ετσι το κράτος δίκαιου να αναγνώριση ποσο λαθος ειναι αυτό το μετρο και απο την αλλη να μπορεσει να εισπραξει κάποια χρήματα

  • 2 Ιουνίου 2018, 19:41 | ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΠΑΝ

    ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΙΣΟΝΟΜΙΑΣ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ¨ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ ΙΣΧΥ» . ΕΙΝΑΙ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟ

  • 2 Ιουνίου 2018, 12:22 | Μανώλης Δρυγιαννάκις

    Για να παταχτεί η μαύρη και αδήλωτη εργασία είναι δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο.
    Μια ιδέα είναι να μπουν ρολόγια παρουσίας όχι με κάρτα αλλά με δακτυλικό αποτύπωμα ή κάτι τέτοιο ώστε να μην μπορεί εύκολα να κτυπά κάποιος άλλος την παρουσίαση. Να συνδεθεί αυτό το σύστημα με το μητρώο του ΙΚΑ, Εργάνη κλπ ώστε να μην μπορεί κανείς να το αλλάζει. Τότε θα μπορεί να γίνεται ο έλεγχος ποιο εύκολος. Επίσης και στο δημόσιο να μπουν τέτοια ρολόγια ώστε να ελέγχουν τους κοπανατζήδες. Ξεκινάτε ένα δύσκολο νόμο που τόσα χρόνια ήταν ξέφραγο αμπέλι.

  • 1 Ιουνίου 2018, 23:18 | Ανδρέας Τσιρπάνης

    Στην παράγραφο 2 του άρθρου 5 να διευκρινιστεί- συμπληρωθεί: «διαπιστώνει τη μη αναγραφή εμπλεκομένου με το ατύχημα εργαζομένου…». Προς αποφυγή παρερμηνειών. Επίσης μήπως είναι σκόπιμο να ενταχθεί στο παρόν νομοθέτημα η κατάργηση της «δέσμιας αρμοδιότητας του επιθεωρητή ασφάλειας & υγείας στην εργασία» όταν βρίσκει κατά τον έλεγχο Μηχάνημα Εργου (ΜΕ) και ειδικότερα περονοφόρο ανυψωτικό (κλάρκ) χωρίς πιστοποιητικό ελέγχου ανυψωτικού μηχανήματος να επιβάλλει πρόστιμο 2500€. Η εμπειρία στην εφαρμογή της παραπάνω διάταξης έδειξε ότι είναι υπερβολική και άδικη για τους μικρούς ειδικά εργοδότες. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ.

  • 1 Ιουνίου 2018, 23:33 | Αλεξανδρος Φλεγγας

    Τα συνδικατα ειχαν ζητησει την συσταση επιτροπων τριμερης εκπροσωπισης εργοδοτες κρατους και εργαζομενων σε καθε επιθεωρηση εργασιας οπως οι τοπικες διοικητικες επιτροπες του ΕΦΚΑ για να εξεταζουν την καθε περιπτωση παραβασης της εργατικης νομοθεσιας δυστυχως δεν γινεται αποδεκτο απο μια κυβερνηση που θα επρεπε να σεβεται τους κοινωνικους εταιρους