Άρθρο 16: Τελικές διατάξεις

1. Οι διατάξεις του νόμου αυτού ισχύουν από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
2. Από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού καταργείται κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη που αντίκειται στις διατάξεις του.

  • 30 Ιανουαρίου 2012, 11:55 | ΕΣΠΑΒ-ΣΒΙΒΕ

    Κοινή παρέμβαση των συνδέσμων ΕΣΠΑΒ (Ελληνικός Σύνδεσμος Παραγωγών Βιοκαυσίμων) και ΣΒΙΒΕ,(Σύνδεσμος Βιοκαυσίμων και Βιομάζας Ελλάδος) στην διαβούλευση για το ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «Εναρμόνιση του εθνικού δικαίου προς τις Οδηγίες 2009/28/ΕΚ και 2009/30/ΕΚ και άλλες διατάξεις»
    Δ’ Δημοσίευση στοιχείων – επιβολή κυρώσεων.

    Τα τελευταία 2 χρόνια κυρίως, οι ποσότητες βιοντίζελ που απορροφούνται είναι σημαντικά χαμηλότερες από τις εκάστοτε κατανομές, αλλά και από το 6.5 % της κατανάλωσης βιοντίζελ, ακόμα και αν συνυπολογιστούν οι περίοδοι που δεν υπήρχε κατανομή. Είναι προφανές ότι σε αυτήν την απόκλιση συμβάλει σημαντικά η μή συμμόρφωση των υπόχρεων στις προβλέψεις του Νόμου. Εξ όσων γνωρίζουμε η παραβίαση αυτή του Νόμου δεν έχει επιφέρει μέχρι σήμερα καμιά συνέπεια στους παρανομούντες. Οι αρμόδιες υπηρεσίες επικαλούνται ως αιτία της ατιμωρησίας την αδυναμία ελέγχου των πραγματικών ποσοτήτων. Προκειμένου να πάψει αυτό το καθεστώς απόλυτης αδιαφάνειας και περιφρόνησης του Νόμου, ζητάμε να προβλεφθεί υποχρέωση διαρκούς δημοσίευσης των σχετικών στοιχείων με την προσθήκη ειδικού άρθρου ως εξής:

    Αρθρο …

    Οι υπόχρεοι ανάμειξης υποχρεούνται να δημοσιεύουν το πρώτο δεκαήμερο κάθε μήνα τις συνολικές πωλήσεις πετρελαίου κίνησης που διέθεσαν στην εσωτερική αγορά τον προηγούμενο μήνα, καθώς και τις συνολικές αγορές και τα αποθέματα αρχής και τέλους βιοντίζελ για την ίδια περίοδο. Ομοίως οι δικαιούχοι κατανομής υποχρεούνται να δημοσιεύουν στο ίδιο διάστημα τις συνολικές πωλήσεις τους ανά υπόχρεο για την ίδια περίοδο. Η δημοσίευση θα γίνεται στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ σε ειδικό πρόγραμμα στο οποίο θα έχουν πρόσβαση υπόχρεοι και δικαιούχοι με ειδικό κωδικό προκειμένου για εισαγωγή στοιχείων ενώ τα συνολικά στοιχεία ανά υπόχρεο και δικαιούχο θα είναι προσβάσιμα ελεύθερα σε όλους. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ οφείλουν να θέσουν σε λειτουργία την σχετική εφαρμογή το αργότερο δύο μήνες από την δημοσίευση του παρόντος νόμου.

    Εξ άλλου, το μέγιστο πρόστιμο που προβλέπουν οι κυρώσεις που υπαγορεύονται από τον ν. 3054, μπορεί να υπολείπεται του παράνομου οφέλους που μπορεί να προσπορισθεί υπόχρεος που δεν απορροφά τις ποσότητες που υποχρεούται.

    9. Στους δικαιούχους της παραγράφου 7 και στους υπόχρεους της παραγράφου 8, οι οποίοι δεν τηρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στο παρόν άρθρο, επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 17 του παρόντος νόμου που πάντως δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το διπλάσιο του οφέλους που είχε ο παραβάτης από την μη τήρηση των υποχρεώσεών του, αναπροσαρμοζομένου αναλόγως του ανωτάτου ορίου που προβλέπεται στο άρθρο 17.
    Στους δικαιούχους της παραγράφου 7 του παρόντος άρθρου με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης δύναται να επιβληθούν, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης και την υποτροπή τους και οι ακόλουθες κυρώσεις:
    α) Μερική ή ολική κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής της παραγράφου 7,
    β) μερική ή ολική ανάκληση της έγκρισης κατανομής του οικείου έτους,
    γ) απαγόρευση συμμετοχής σε μελλοντικές διαδικασίες κατανομής,
    δ) προσωρινή ή οριστική ανάκληση της χορηγηθείσας άδειας διάθεσης βιοκαυσίμων.

    ΣΤ’ Απαλλαγή ΦΠΑ αγορών πρώτων υλών.

    Επειδή το σύνολο των πωλήσεων βιοντίζελ πραγματοποιείται χωρίς χρέωση ΦΠΑ και δεδομένου ότι το κόστος πρώτων υλών αποτελεί το 80% του κόστους παραγωγής, ο σωρευόμενος επιστρεπτέος ΦΠΑ των πρώτων υλών είναι δυσανάλογα μεγάλος τόσο σε σχέση με τον τζίρο, όσο και με τα γενικά οικονομικά μεγέθη των παραγωγών βιοντήζελ. Αυτό, σε συνδυασμό με το καθεστώς καθυστέρησης καταβολής των επιστροφών που επικρατεί σήμερα και την αδυναμία χρηματοδότησης από τις τράπεζες καθιστούν πρακτικά αδύνατη την συνέχιση της καταβολής του ΦΠΑ στις πρώτες ύλες. Εξ άλλου, στην ουσία ο τρόπος λειτουργίας της αγοράς βιοντίζελ είναι παρόμοιος με αυτόν των εξαγωγών, αφού το προϊόν πωλείται σε καθεστώς αναστολής πληρωμής των δασμών και μετά την παραλαβή του από τα διυλιστήρια διαχειρίζεται σαν εισαγόμενο είδος.

    Το πρόβλημα μετριάζεται κάπως σήμερα, καθώς μεγάλο μέρος των αγορών σπόρων γίνεται υπό ειδικό καθεστώς απαλλαγής των αγροτών τιμολογίων από ΦΠΑ. Εάν, όπως φημολογείται το καθεστώς αυτό αλλάξει και χρεώνονται πλέον με ΦΠΑ όλα τα αγροτικά προϊόντα, οι παραγωγοί θα περιέλθουν σε πλήρη αδυναμία πληρωμής του, ενώ και η απόδοσή του στο Κράτος από τους αγρότες θα περιέχει αρκετές επισφάλειες.

    Για τους λόγους αυτούς ζητάμε η αγορά τόσο των ενεργειακών σπόρων όσο και των άλλων πρώτων υλών και βοηθητικών πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή Βιοντίζελ να γίνεται με απαλλαγή Φ.Π.Α.

    Ζ’ Φύρα διακίνησης.

    Κατά την διακίνηση πετρελαιοειδών υπό καθεστώς αναστολής πληρωμής ΕΦΚ, το Τελωνείο αναγνωρίζει φύρα, που στην ουσία είναι οι αποκλίσεις στις μετρήσεις μεταξύ σημείων φόρτωσης και εκφόρτωσης. Επειδή στο σχετικό προεδρικό διάταγμα του 1993 δεν αναφέρεται φυσικά το βιοντήζελ, οι παραγωγοί υποχρεούνται να καταβάλλουν στο Τελωνείο τον ΕΦΚ των διαφορών αυτών! Φυσικά, κατά την γνωστή νοοτροπία του ελληνικού Κράτους, ο φόρος επιβάλλεται όταν οι ποσότητες παρουσιάζουν έλλειμμα και δεν πιστώνεται όταν παρουσιάζουν πλεόνασμα!!! Η διαδικασία αυτή, πέραν της απολύτως παράνομης οικονομικής επιβάρυνσης των παραγωγών, αποτελεί και μια γραφειοκρατική διαδικασία υπερβολικά χρονοβόρα και κοστοβόρα, τόσο για τους παραγωγούς όσο και για το ίδιο το Κράτος, καθώς χρειάζεται να γίνονται ατέλειωτες καταστάσεις και διασταυρώσεις προκειμένου να οριστικοποιηθούν τελωνειακά οι μηνιαίες παραδόσεις. Ζητάμε εξομοίωση του βιοντίζελ με το πετρέλαιο κίνησης όσον αφορά την επτρεπόμενη φύρα, με μια απλή διόρθωση του σχετικού Π.Δ. (434/1993, ΦΕΚ Α 183/7.10.93), με την προσθήκη άρθρου στο παρόν νομοσχέδιο ως ακολούθως:

    Αρθρο …

    Στο τέλος του εισαγωγικού εδαφίου της παραγράφου ΙΙ του άρθρου 1 του Π.Δ. 434/1993, προστίθεται :

    «καθώς και βιοντήζελ της περίπτωσης κστ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001.»

    Σημειώνουμε ότι την αυτονόητη αυτή προσθήκη έπρεπε να είχε πραγματοποιηθεί από το 2006.