Άρθρο 3

(Άρθρο 3 παρ. 4, άρθρο 5, άρθρο 20 και άρθρο 21 παρ. 2 Οδηγίας 2009/28/ΕΚ και άρθρο 7ε παρ. 1 Οδηγίας 98/70/ΕΚ όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 1 περ. 6 της Οδηγίας 2009/30/ΕΚ)

Μετά το άρθρο 2 του ν. 3468/2006 όπως ισχύει, προστίθεται άρθρο 2Α ως ακολούθως:

«Άρθρο 2Α

Υπολογισμός του μεριδίου της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές

1. Η ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές υπολογίζεται ως το άθροισμα:

α) της ακαθάριστης τελικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές,

β) της ακαθάριστης τελικής κατανάλωσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές για θέρμανση και ψύξη, και

γ) της τελικής κατανάλωσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στις μεταφορές.

Για τον υπολογισμό του μεριδίου ακαθάριστης τελικής κατανάλωσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το βιοαέριο (gas), η ηλεκτρική ενέργεια και το υδρογόνο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας λαμβάνονται υπόψη μία μόνον φορά για την εφαρμογή των διατάξεων των στοιχείων α), β) ή γ) του πρώτου εδαφίου.

Με την επιφύλαξη του δεύτερου εδαφίου του άρθρου 5 παρ. 1 του ν. …/2011, τα βιοκαύσιμα και τα βιορευστά που δεν πληρούν τα κριτήρια αειφορίας που ορίζονται στις παραγράφους 2 έως και 6 του ίδιου άρθρου δεν λαμβάνονται υπόψη.

2. Για τους σκοπούς της παρ. 1 στοιχείο α, η ακαθάριστη τελική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας υπολογίζεται ως η ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, εξαιρουμένης της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται με συστήματα αποθήκευσης μέσω άντλησης από νερό που έχει προηγουμένως αντληθεί στον άνω ταμιευτήρα.

Σε σταθμούς παραγωγής πολλαπλών καυσίμων (multi fuel plants) που χρησιμοποιούν ανανεώσιμες και συμβατικές πηγές ενέργειας, λαμβάνεται υπόψη μόνο το μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές. Για τους σκοπούς του εν λόγω υπολογισμού, η συμβολή κάθε πηγής ενέργειας υπολογίζεται με βάση το ενεργειακό της περιεχόμενο.

Η ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από υδροηλεκτρικούς και αιολικούς σταθμούς λαμβάνεται υπόψη σύμφωνα με τους κανόνες κανονικοποίησης (normalization rules) του Παραρτήματος 1.

3. Για τους σκοπούς της παρ. 1 στοιχείο β, η ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές για θέρμανση και ψύξη υπολογίζεται ως η ποσότητα ενέργειας για τηλεθέρμανση και τηλεψύξη (quantity of district heating and cooling) που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, συν η κατανάλωση άλλων μορφών ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στη βιομηχανία, στα νοικοκυριά, στις υπηρεσίες, στη γεωργία, στη δασοκομία και στην αλιεία για θέρμανση, ψύξη και για βιομηχανικές διεργασίες (processing purposes).

Σε σταθμούς πολλαπλών καυσίμων που χρησιμοποιούν ανανεώσιμες και συμβατικές ενεργειακές πηγές, λαμβάνεται υπόψη μόνον το κλάσμα της θέρμανσης και ψύξης που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές. Για τους σκοπούς του εν λόγω υπολογισμού, η συμβολή κάθε πηγής ενέργειας υπολογίζεται με βάση το ενεργειακό της περιεχόμενο.

Η αεροθερμική, η γεωθερμική και η υδροθερμική ενέργεια που δεσμεύεται (captured by) από αντλίες θερμότητας λαμβάνεται υπόψη για τους σκοπούς της παρ. 1 στοιχείο β, υπό την προϋπόθεση ότι η τελική παραγόμενη ενέργεια (final energy output) υπερβαίνει κατά πολύ την πρωτογενή ενέργεια (primary energy input) που απαιτείται για τη λειτουργία των αντλιών θερμότητας. Η ποσότητα της θερμικής ενέργειας που θα θεωρηθεί ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές για τους σκοπούς του νόμου αυτού, υπολογίζεται σύμφωνα με τη μέθοδο που καθορίζεται στο Παράρτημα 2.

Για τους σκοπούς της παρ. 1 στοιχείο β, δεν λαμβάνεται υπόψη η θερμική ενέργεια που παράγεται από συστήματα παθητικής ενέργειας με τα οποία επιτυγχάνεται χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας με παθητικό τρόπο, μέσω του σχεδιασμού του κτιρίου ή από τη θερμότητα που παράγεται από ενέργεια από μη ανανεώσιμες πηγές.

4. Το μερίδιο της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές υπολογίζεται διαιρώντας την ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές διά της ακαθάριστης τελικής κατανάλωσης ενέργειας από όλες τις ενεργειακές πηγές, και εκφράζεται ως ποσοστό.

Κατά τον υπολογισμό της ακαθάριστης τελικής κατανάλωσης ενέργειας της χώρας για τους σκοπούς μέτρησης της συμμόρφωσής της προς τους στόχους και την ενδεικτική πορεία που ορίζονται στο νόμο αυτό, η ποσότητα ενέργειας που καταναλίσκεται στην αεροπορία υπολογίζεται ότι δεν υπερβαίνει, ως ποσοστό της ακαθάριστης τελικής κατανάλωσης ενέργειας, το 6,18 %.

5. Το μερίδιο της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές σε όλες τις μορφές μεταφορών το έτος 2020 αντιπροσωπεύει ποσοστό τουλάχιστον 10% της τελικής κατανάλωσης ενέργειας στις μεταφορές, σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 3 εδάφιο δ.

Για τους σκοπούς της παρούσας παραγράφου, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

α) για τον υπολογισμό του παρονομαστή, ήτοι της συνολικής ποσότητας ενέργειας που καταναλίσκεται στις μεταφορές για τους σκοπούς του πρώτου εδαφίου, λαμβάνονται υπόψη μόνον η βενζίνη, το πετρέλαιο κίνησης (diesel), τα βιοκαύσιμα που καταναλίσκονται στις οδικές και σιδηροδρομικές μεταφορές και η ηλεκτρική ενέργεια,

β) για τον υπολογισμό του αριθμητή, ήτοι της ποσότητας ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές που καταναλίσκεται στις μεταφορές για τους σκοπούς του πρώτου εδαφίου, λαμβάνονται υπόψη όλες οι μορφές ανανεώσιμης ενέργειας που καταναλίσκονται σε όλες τις μορφές μεταφορών,

γ) για τον υπολογισμό του μεριδίου της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές και καταναλίσκεται από όλα τα είδη ηλεκτρικών οχημάτων για τους σκοπούς των στοιχείων α) και β), χρησιμοποιείται είτε το μέσο μερίδιο της ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην Ευρωπαϊκή Ένωση είτε το μερίδιο της ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην Ελλάδα, όπως μετρήθηκε δύο έτη πριν από το υπό συζήτηση έτος. Πέραν τούτου, για τον υπολογισμό της ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές που καταναλίσκεται από ηλεκτρικά οχήματα, η κατανάλωση αυτή υπολογίζεται ως το γινόμενο επί 2,5 του ενεργειακού περιεχομένου της καταναλισκόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.

Ως ενεργειακό περιεχόμενο των καυσίμων για μεταφορές που παρατίθενται στο Παράρτημα 3 λαμβάνεται το προβλεπόμενο στο εν λόγω Παράρτημα.

Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, δύναται να προσαρμόζεται το Παράρτημα 3 του παρόντος νόμου στην τεχνική και επιστημονική πρόοδο, μετά από σχετική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

6. Για τους σκοπούς της απόδειξης της συμμόρφωσης των οικονομικών φορέων του άρθρου 6 του ν. …/2011 προς τις εθνικές υποχρεώσεις ως προς την ανανεώσιμη ενέργεια και για την επίτευξη του στόχου για τη χρήση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές σε όλα τα μεταφορικά μέσα που αναφέρονται στην παρ. 5 του παρόντος άρθρου, η συμβολή των βιοκαυσίμων που παράγονται από απόβλητα, υπολείμματα, μη εδώδιμες κυτταρινούχες ύλες και λιγνοκυτταρινούχες ύλες, θεωρείται ως διπλάσια σε σχέση με εκείνη των άλλων βιοκαυσίμων.

Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής μπορεί να εξειδικεύονται οι ανωτέρω πρώτες ύλες και να καθορίζεται η διαδικασία πιστοποίησης των ποσοτήτων τους καθώς και κάθε ειδικότερο θέμα και αναγκαία λεπτομέρεια εφαρμογής της παραγράφου αυτής.

7. Για τα βιοκαύσιμα και τα βιορευστά που λαμβάνονται υπόψη για τις ανάγκες του νόμου αυτού, ισχύουν τα κριτήρια αειφορίας που καθορίζονται στο άρθρο 5 του ν. …/2011».

  • 30 Ιανουαρίου 2012, 11:50 | Σ.ΒΙ.Β.Ε.

    Double Counting – Tracing

    Σχόλιο

    Ο διπλός υπολογισμός της ενεργειακής αξίας κάποιων βιοκαυσίμων μπορεί να αποτελέσει κίνητρο για απάτες, μια και προμηθευτές για να πάρουν την προστιθέμενη αξία μπορεί να ισχυρίζονται ότι συμβατικές πρώτες ύλες είναι εναλλακτικές και εντασσόμενες σε αυτόν τον τρόπο υπολογισμού.

    Α. Χρησιμοποιημένα Λάδια Φυτικής και Ζωικής προέλευσης
    Πρέπει να διασφαλιστεί ότι τα συλλεγμένα τηγανόλαδα που προσμετρώνται, αποδεδειγμένα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο στην παραγωγή βιοντίζελ.
    Επίσης πρέπει να αποδεικνύεται η ακρίβεια των ποσοτήτων τηγανελαίων που συλλέγονται ώστε αποδεδειγμένα να είναι πραγματικά χρησιμοποιημένο λάδι και όχι κάτι άλλο που ονομάσθηκε τηγανελαιο.

    Αυτά είναι απαραίτητα ώστε :
    • και να μην είναι δυνατή η δημιουργία εικονικών ποσοτήτων με σκοπό την προσμέτρησή τους στην ποσόστωση
    • αλλά και να αποφεύγεται ο διπλός υπολογισμός της ενεργειακής του αξίας και έτσι η υψηλότερη τιμή πώλησής του σε σχέση με αλλά βιοκαυσιμα.

    Η πρωθύστερη πιστοποίηση του προμηθευτή τέτοιων πρώτων υλών είναι κάτι που εφαρμόζουν άλλες χώρες της Ε.Ε. (πχ Γαλλία), κυρίως για να αποφύγουν εισαγωγές από μεγάλες ποσότητες πρώτης ύλης ή και τελικών προϊόντων από τρίτες χώρες που έχουν αμφίβολη πρώτη ύλη (δηλαδή συμβατική που δεν θα έπρεπε να προσμετράται διπλά).

    Αντίθετα άλλες χώρες που δεν έκαναν αντίστοιχη πρόβλεψη είχαν πολλαπλά κρούσματα εισαγωγών (κυρίως από χώρες εκτός Ε.Ε.) συμβατικών ή και επιδοτημένων προϊόντων να παρουσιάζονται σαν αυτά που υπολογίζονται διπλά.

    Αν τηρείται ένα σύστημα πιστοποίησης για τα τηγανέλαια είναι εύκολη η αποφυγή φαινομένων απάτης από εγχώριους και μη προμηθευτές. Άλλωστε το βιοντήζελ είναι και ο μόνος νόμιμος τρόπος διαχείρισης των τηγανελαίων.

    Β. Πρωτογενή Ζωικά λίπη
    Τα ζωικά λίπη όμως μια και έχουν 3 κατηγορίες (οπότε πρώτη ύλη από την κατηγόρια 3, που εξαιρείται μια και είναι υλικά επικίνδυνα, μπορεί να παρουσιαστεί σαν μια από τις δυο άλλες κατηγορίες), αλλά και πάρα πολλές χρήσεις (ολεοχημικά, ζωοτροφή, τροφή, ενέργεια πλην βιοντηζελ κλπ) είναι δύσκολο να ελεγχθούν. Ο έλεγχος γίνεται ακόμη πιο δύσκολος όταν κάποιες τρίτες χώρες (η Ευρώπη, όπως και η χώρα μας, έχει μια σταθερή παραγωγή και κατανάλωση ζωικών λιπών διαχρονικά) δικαιολογούν τεράστιες ποσότητες. Έτσι χώρες όπως η Γερμανία (πρωτοπόρος στα βιοκαύσιμα και άλλες ακολουθούν) έχουν εξαιρέσει τις ζωικές πρώτες ύλες και τα προερχόμενα τελικά προϊόντα από την συγκεκριμένη διάταξη. Παράλληλα οι πολλαπλές νόμιμες χρήσεις των ζωικών προϊόντων δεν περιορίζουν τους παραγωγούς τους ως προς την διάθεσή τους.

    Για τους παραπάνω λόγους προτείνουμε να προστεθούν στο Άρθρο 3 παράγραφο 6 τα εξής:
    Οι παραγωγοί βιοκαυσίμων που υπολογίζονται διπλά ως προς την ενεργειακή τους αξία σε σχέση με τα υπόλοιπα βιοκαύσιμα θα πρέπει να πιστοποιούνται από κρατικό φορέα στην αρχή κάθε χρόνου.
    Ο έλεγχος πιστοποίησης θα περιλαμβάνει, πέρα από τον έλεγχο των αδειών και θεωρημένων βιβλίων αποθήκης όλων των προμηθευτών Α ύλης για διπλά υπολογιζόμενα βιοκαυσιμα, αλλά και ένα πλήρες πιστοποιημένο σύστημα ιχνηλασιμότητας και φορολογικών στοιχείων ως το τελικό σημείο.
    Τα πρωτογενή ζωικά λίπη εξαιρούνται από τις Α ύλες παραγωγής βιοκαυσίμων που υπολογίζονται δίπλα ως προς την ενεργειακή τους αξία.

    Η πρόταση μας δεν επηρεάζει καθόλου ούτε τα κριτήρια της κατανομής, ούτε την αειφορία της κάθε πρώτης ύλης. Απλά προσπαθεί να αποτρέψει το μέτρο του διπλού υπολογισμού της ενεργειακής αξίας κάποιων βιοκαυσίμων να αποτελέσει κίνητρο για απάτες.

    Ο Σύνδεσμος μας είναι στη διάθεση του Υπουργείου για να παραθέσει περισσότερα στοιχεία πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Παράλληλα η εμπειρία από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες μπορεί να χρησιμοποιηθεί ώστε να εφαρμοστεί, το σωστό κατά τα αλλά μέτρο, χωρίς όμως να αποτελέσει κίνητρο απάτης.

    1) ΒΙΟΝΤΙΖΕΛ ΕΠΕ
    2) MIL OIL
    3) GF ENERGY
    4) ΦΥΤΟΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΕ
    5) ΜΑΝΟΣ ΑΕ